Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Apple TV - 270 gram power til dit TV (produkttest)

Apple TV - 270 gram power til dit TV (produkttest)

TEST: Apple TV-boksen ser ikke ud af meget, men overrasker på stort set alle punkter. For iPhone- og iPad-ejere er det MUST HAVE – for alle andre er den NICE to have.

Apple TV boksen ser ikke ud af meget. Men den overrasker.
Apple TV boksen ser ikke ud af meget. Men den overrasker.

Mit kendskab til Apple TV var yderst begrænset, da jeg kontaktede Apple for at få produktet til test. Da kassen landede, kiggede jeg mistroisk på den. Skulle en boks på kun 9,8 x 9,8 x 2,3 centimeter virkelig kunne gøre en forskel?

Boksen kræver kun strøm, HDMI og trådløst netværk (eller eventuelt et kabel, hvis du foretrækker dette) for at komme i luften. I løbet af kort tid var alt sat op, legende let, hvorefter man mødes af en app-oversigt - væsentligt mere begrænset end det, du kender fra iPhone og iPad.

Apple har deres egen filmtjeneste, hvor HD-film kan lejes. Der kan også købes adgang til NBA eller WSJ, men de er slet ikke vigtige for mig. Nogle enkelte killer-apps forvandler derimod Apple TV til det, jeg altid har manglet.

Apple TV.
Apple TV.

De fede apps

Du skal lægge mærke til YouTube, Podcasts, Radio og Fotostream på Apple TV. Det er dér, set med mine øjne, at værdien ligger.

YouTube taler sammen med din Google-konto, så abonnementer på kanaler og foretrukne videoer bliver tilgængelige på boksen. Det er langt fra første gang, at indhold fra YouTube smides op på en store fladskærm i stuen, men det er en af de første gange, at det for alvor er anvendeligt.

Trods de få knapper på den sparsomme fjernbetjening navigerer du hurtigt rundt mellem mange videoer, og selv søgning er effektivt. Her kan den YouTube-app, der følger med på f.eks. Samsungs Smart-TV skærme, SLET ikke følge med.

I øvrigt afspiller videoerne, næsten inden PLAY er aktiveret.

Se og hør indhold fra hele verden

Podcast er stadig et mystisk kodeord for mange danskere, men når først man får øjnene op for de titusinder, måske hundrede tusinder radio-, TV- og 'on demand'-programmer, som ligger under dette navn, er det næsten uundværligt at have adgang til.

Udover forskellige privatpersoner, som forsøger sig som podcastere, findes også bunkevis af kvalitetsindhold i alle kategorier fra professionelle - også dansk indhold. Fra vores egen andegård kan der jo f.eks. abonneres (gratis) på web-TV indslag fra Mobilsiden.dk i HD-kvalitet.

DR (Danmarks Radio) har de fleste egenproduktioner liggende til fri afbenyttelse. Godt nok ikke i så god kvalitet, som man kunne ønske sig, men tåleligt. Fordelen er også her, at det er let at navigere, tilføje til favoritter – og så afspiller udsendelserne med det samme. Du har også mulighed for at pause og spole.

På radiofronten kan der lyttes til DR's programmer eller f.eks. Trendsonline, der podcaster om startupvirksomheder. Dette er blot et par eksempler. 

Desværre synkroniseres ens favoritlister fra podcast-app’en på iOS ikke med Apple TV, hvilket er en klar mangel.

Apple TV boksen set fra bagsiden.
Apple TV boksen set fra bagsiden.

Fotos fra iPhone på skærmen

Når du tager fotos med iPhonen, bliver de straks efter tilgængelige på Apple TV-boksen, såfremt du benytter Fotostream og iCloud. Bruger du Fotostream-deling med andre iPhone-brugere, vil disse mapper også komme frem på skærmen.

Det her er den letteste og mest integrerede løsning for visning af mobilfotos, jeg til dato til er stødt på. Det sker næsten som magi foran øjnene på én.

Med andre ord: Når først en iPhone- / iPad-ejer har set dette ”in-action”, så er et Apple TV bestilt.

Adgang til Netflix

Har du abonnement på Netflix, kan tjenesten benyttes på Apple TV. Billedkvaliteten er intet mindre end fantastisk!

Jeg har dog oplevet, at billedet hakker kortvarigt på Netflix samt via videopodcasts. Jeg tænker dette hænger sammen med, at boksen måske sveder, mens indholdet forudindlæses.

Som en ekstra bonus kan indhold fra iPhone og iPad sendes op på den store skærm via funktionen AirPlay. Så når du har fundet den fede YouTube-video eller andet indhold, er det blot at vælge Airplay / Send til Apple TV, hvorefter billedet flyttes fra mobilen til fladskærmen.

Apple TV.
Apple TV.

Brugervenligheden er i top

Det er sjældent, at jeg tester et produkt, hvor jeg bagefter tænker: Det MÅ jeg bare eje. Men her er Apple TV en undtagelse.

Til trods for at jeg kun benytter en iPhone i relativt få måneder om året, fordi jeg tester andre produkter, har jeg haft stor glæde af den lille boks.

Det er på Apple TV lettere at se f.eks. Gintberg på Kanten eller et afsnit af Dårlig Nyheder med Anders Lund Madsen, end det er på YouSees HD-boks, der også indeholder arkivmateriale fra DR. YouSees produkt hører i den sammenhæng til på Teknisk Museum. 

Apple TV er så brugervenligt, at andre producenter af set-top-bokse bør se Apple over skulderen. Fjernbetjeningen har næsten ingen knapper, men du mangler ikke yderligere af slagsen, da alt er uhyggeligt intuitivt.

Fjernbetjeningen er lille, men præcis hvad man har brug for.
Fjernbetjeningen er lille, men præcis hvad man har brug for.

Konklusion: Årets julegave

Det ville været ekstra fedt, hvis TV 2 Play og Viaplay blev tilgængelige som en apps. Til gengæld kan Apple-entusiaster glæde sig over, at Apple sendte deres seneste pressemøde, hvor iPad Mini blev fremvist, til Apple TV i Full HD.

En gang om året dukker iTunes Festival med alverdens koncerter op - igen i super lækker kvalitet.

Apple TV koster 849 kroner fra Apples webshop, og den er alle pengene værd. Det er årets julegave. Seks ud af seks stjerner.


Apple TV - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

CJ 23-12-2012 21:43:28

Har købt en til julegave til min 71 årige mor som har Netflix men ikke hdmi udgang fra pc.. Og en til min travle lillebror (for at han ikke skal blive misundelig). Var lidt blank mht julegaveideer ;-)

Til Poul Krebs. Der står 1080p på boksen, så vil tro det. Der er vist både 720p og 1080p Apple TV bokse

0 0
Poul Krebs 11-12-2012 01:47:17

En ting der ærger mig vildt meget er at der ikke er mulighed for 1080p mirroring fra min Macbook Retina til Apple Tv. Det er super lækkert at man kan smække sit skærmbillede op på en større skærm. Men når ikke jeg kan køre en film op, fra bærbaren, er det bare ikke i orden. Derudover virker lyden ikke, på fjernsynet, fra Chrome-browseren, man skal bruge Safari. Og efter Mountain Lion er Safari blevet MEGET buggy mht. flash.
Men ville ikke bytte min Mac for noget!
Nogen der ved om mirroring i 1080p kan komme i en opdatering eller om Apple Tv så kræver en større/bedre hardware?

0 0
Onkel_Per 06-12-2012 19:58:08

Selv en gaffel kan vel score 6/6

Indtil anmelderen en dag finder ud af at der findes noget som f.eks. suppe!!!

1 0
Benjamin Jensen 06-12-2012 01:26:13

Efter at Thomas Larsen er kommet til her på mobilsiden, skal jeg da godt nok have afmeldt email notifikationer :(

0 0
Thomas Larsen 06-12-2012 09:54:21

Jeg har kun behov for at kunne afmelde email notifikationer på ligegyldige kommentarer :)

0 0
FrkLarsen 06-12-2012 02:12:00

:-) . Jeg har godt nok for flere timer siden sat mobilen på lydløs.

0 0
Hj0rt3n 06-12-2012 00:07:41

Jeg har en lille mikro Android TV box til ca.250 kr.
Den gør også hvad den lover, og en milliard flere ting end AppleTV. Det er essentielt en permanent Android 4.0 tablet på tv'et.

Og mine 3 årige børn bruger den med lethed, og elsker at sidde og tegne i stor-format, eller se Justin Bieber og PSY.

Hvad skulle den så have? 8 ud af 6 stjerner

0 0
Martin 05-12-2012 13:41:22

At et produkt holder hvad det lover må være et minimumskrav for en god karakter. At den gør det på en god måde er en anden vigtig parameter. På disse punkter er der ingen tvivl om at Apple-TV leverer varen.

Men man er også nødt til at se på om den opfylder de behov som en standardbruger må menes at have, og her halter det noget. Mange mennesker har film, billeder og musik etc. liggende på en NAS og har derfor også brug for at kunne spille disse medier på tv-boksen. Det kan Apple-TV ikke. Folk downloader også film fra nettet eller ripper deres egne dvd'er eller cd'er og har derfor brug for en boks der afspiller de gængse formater - så mange som muligt, og i en ideel verden dem alle. Også her fejler Apple-TV. Man kunne blive ved.

I det hele taget fejlen boksen i den del af universet der ligger udenfor det hjørne som Apple har sat sig på. Så derfor burde karakteren måske have været todelt (som John har gjort før) nemlig som boks der spiller sammen med Apple-produkter, og som en generel tv-boks der skal opfylde en mængde allround krav.

Med denne opdeling ville jeg skyde på at produktet bør have 6 hhv. 4 stjerner.

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 14:04:54

Enig, måske ikke 6/6 jeg vil sige uanset hvor meget de har sat sig i sit Apple hjørne så burde den som minimum have DLNA og som en anden også påpeger så er det ærgeligt der kun er Netflix på.

Jeg skal dog ikke kunne sige om det er grundet diverse krav fra Apple eller mangler fra de forskellige udbydere.

Tænk hvis en Nexus Q havde været anmeldt og havde fået 6/6 lol.

0 0
Mobilsiden.dk 05-12-2012 08:36:21

Jeg har set på Apple TV fordi det er et enkelt produkt, og i et prisleje alle kan være med på. Desuden er det en naturlig ekstension for dem som ejer en iPhone eller iPad.

Det får høj karakter, fordi den gør præcis det der loves fra producenten. Jeg mener ikke XBox kan sammenlignes med Apple TV, der er en verden til forskel.

Men I har ret i, at hvis man går efter en overflod af funktioner og muligheder, så er Apple TV ikke det rigtige produkt for en.

Alle jeg har vist Apple TV i testperioden, har uden undtagelse, været imponerede. Både over kvalitet, pris og betjeningen. Jeg vil hellere selv se et program via podcast-funktionen i Apple TV, end jeg vil bøvle med det samme på min ufattelige (forældede) boks fra YouSee.

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 10:09:10

Hvis bare alt andet blev vurderet under dette.

Expendables 2 - 6/6 fordi det er hjernedød action med nostalgitrip akkurat som lovet.

Meet the Spartans - 6/6 fordi det er hjernedød humor med massere af product placement, akkurat som lovet.

Ud fra disse kriterier er der jo typisk ingenting der kan få lavere end 6/6, det undrer mig faktisk at Nexus 4 får lavere end 6/6 det har da ikke lovet nogle af de kritikpunkter du har hevet det ned på.

0 0
evilguy 05-12-2012 10:21:27

Ang. Nexus 4 anmeldelsen var overskriften ikke "Nexus 4 - bare ikke god nok" og gik kritikken ikke på utallige software fejl? Og skrev John G. ikke "Jeg vil ikke afvise at justere karakteren, hvis Google løser fejlene."

http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/nexus-4-bare-ikke-god-nok-mobiltest,lid.24743/

Derfor kan det IKKE undre nogen, at karakteren ikke blev på 6/6 til Nexus 4... Eller jo, det kan måske godt undre nogen, hvis man er blind, døv og fanatisk Android tilhænger.

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 10:37:41

Altså hvis vi nu ignorer at ingen andre end John G oplever fejlene (Og at der derfor sikkert ikke er noget for Google at rette) Så går jeg bare ud fra den absurde tilgang til en anmeldelse at ting får 6/6 for at holde præcis hvad de lover.

Hvad nu hvis de har mere end hvad de lover? Er det så 7/6?

Fint nok at skrive det er et solidt produkt og et must have hvis man allerede har investeret meget i iTunes økosystemet, men at score topkarakterer alene fordi den holder hvad den lover betyder jo bare at man i realiteten ikke kan få et produkt der nogensinde kan score lavere end 6/6 medmindre lovet funktionalitet ikke er der.

Der er også et bestemt publikum der synes Expendables filmen er turen værd til biografen fordi det er noget hjernedød action med nostalgitrip, det gør det altså ikke til den næste Lord of the Rings trilogi.

0 0
evilguy 05-12-2012 10:55:42

John G. anmelder et produkt, og derfor skal han også indregne de fejl som han støder på.

Hvis en telefon genstarter, fryser eller laver "sjove" software fejl, så er produktet i min verden fejlbehæftet. Og så er det sådan set lige meget om fejlen opleves af 1 anmelder eller af 10.

Hvis du lige læser artiklen omkring Apple TV igen, så vil du finde mange argumenter for karakteren.

Jeg nævner i flæng:
- Det her er den letteste og mest integrerede løsning for visning af mobilfotos, jeg til dato til er stødt på.
- Apple TV er så brugervenligt, at andre producenter af set-top-bokse bør se Apple over skulderen.
- Fjernbetjeningen har næsten ingen knapper, men du mangler ikke yderligere af slagsen, da alt er uhyggeligt intuitivt.
- Podcast er stadig et mystisk kodeord for mange danskere, men når først man får øjnene op for de titusinder, måske hundrede tusinder radio-, TV- og 'on demand'-programmer, som ligger under dette navn, er det næsten uundværligt at have adgang til.

Ja, selv YouTube som ellers findes på et hav af andre enheder får ros:
- Trods de få knapper på den sparsomme fjernbetjening navigerer du hurtigt rundt mellem mange videoer, og selv søgning er effektivt. Her kan den YouTube-app, der følger med på f.eks. Samsungs Smart-TV skærme, SLET ikke følge med.

Men det er det gamle udtryk hvor nogle ser glasset om halvt fyldt mens andre ser glasset som halvt tomt.

Og så vil jeg da lige nævne at "The Expendables 2" faktisk har opnået 7,1/10 på IMDB.com, hvilket faktisk ikke er en helt dårlig score for en hjernedød actionfilm.
http://www.imdb.com/title/tt1764651/

Forøvrigt samme karakter som "The Matrix Reloaded" har opnået. Så helt ringe kan filmen ikke være...

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 11:17:38

Men har den fået 10/10 for at holde hvad den lovede?

Jeg siger ikke det er en ringe film, jeg siger helle ikke Apple TV er et ringe produkt.

Men kriterierne for at bedømme noget ligger i hvorvidt det "holder hvad det lover".

Der plejer iøvrigt ikke at være nogen som lover deres produkt er uden fejl, så det er irrelevant om din telefon genstarter, fryser eller laver "sjove" software fejl.

Hvis én anmelder ud af, hvilket vel er hundredevis på dette tidspunkt, oplever fejl som ingen andre har oplevet, så bør selv en amatør anmelder kunne lægge 1 og 1 sammen og begynde at lede efter årsagen til.

De mere teknisk begavede og professionelle anmeldere kan lægge det sammen langt hurtigere, blandt andet Anandtech lagde mærke til at LG Optimus G havde dårligere performance på en preview enhed, og kontaktede derfor LG fordi det mente der måtte være en fejl, og rigtigt nok manglede der noget optimering hvilket de fik i næste update.

Det er selvfølgelig lidt ærgeligt at John G udtaler sig som teknisk kompetent hved bombastisk at konkludere det ikke er LG's skyld men Google's, men det var trods alt ikke fordi jeg ville diskutere de specfikke fejl i den anmeldelse, blot bruge den som eksempel.

0 0
evilguy 05-12-2012 11:33:58

Thomas: En film er ikke et fysisk produkt som kan anmeldes ud fra nogle bestemte kriterier uden en masse "men'er"

En film er et kunstnerisk værk, som ikke umiddelbart kan bedømmes ud fra nogle faste rammer på samme måde som et fysisk produkt, der har nogle bestemte fastlagte produktegenskaber.

Selvom en film falder indenfor en bestemt genre, så er der er altså ingen objektiv måde at vurdere et kunstværk på.

Hvad er en komedie? Er det en film som får dig til at gine? En film som får dig i en opløftet stemning eller en film som får smilet frem hos dig? Prøv at definere ordet "actionfilm" og så ved du pludselig hvorfor du sammenlignet pærer og æbler.

Det er altså lidt nemmere at bedømme en medieafspiller som lover at kunne fremvise JPEG billeder og streame film.

Og så ved jeg ikke om jeg skal grine eller græde af din kommentar, for den er simpelthen så uintelligent, så det skriger til himlen.

"Der plejer iøvrigt ikke at være nogen som lover deres produkt er uden fejl, så det er irrelevant om din telefon genstarter, fryser eller laver "sjove" software fejl."


Som forbruger går jeg da ALTID ud fra at de produkter jeg køber IKKE HAR FEJL. Hvornår har du sidst set en reklame med sloganet "Vi ved der er fejl på vores produkter, men vi sælger dem alligevel".

Man bedømmer da ALTID et produkt på, om det holder hvad det lover, uanset om det er en bil, et TV eller en Mayland kalender.

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 13:05:31

Selvfølgelig, men det er jo præcist min pointe, du behøver ikke længere at håndtere film subjektivt, du skal da bare gå efter hvad de lovet.

Expendables lover hjernedød action med nostalgitrip, det leverer den. 10/10.

En anmeldelse, uanset om det er film, spil, bøger, teknik, m.m. har alle visse faste rammer at gå ud efter, du nævner selv en af dem:

At produktet ikke har fejl.

Det er nok en af de få der går igen i alle typer af anmeldelser.

Man bedømmer da ALTID et produkt på, om det holder hvad det lover, uanset om det er en bil, et TV eller en Mayland kalender.


Ja man bedømmer OGSÅ et produkt på om det holder hvad det lover, men man bedømmer ikke EKSKLUSIVT på et produkt holder hvad det lover.

Selvfølgelig hvis et produkt har et helt andet formål end hvad det typisk ville være, så vil der da være nogle specielle forhold.

Man ville fx. ikke tage og sammenligne en Doro-mobil med en iPhone da det Doro-mobilen er bygget specifikt til ældre, folk med dårligt syn, osv.

Derimod har man en lignende featurephone som en "dumbphone" fra Nokia i "post-iPhone" alderen, så blev deres mobiler jo også holdt op mod iPhone.

Så jo, der er mere til anmeldelser end hvad producenten lover, og at den gør hvad producenten lover, samtidig uden nogle store fejl er da også til en god karakter, men ikke en topkarakter. (Ej at forglemme det stadigvæk kun er hvad producenten lover der er vigtigt)

0 0
evilguy 05-12-2012 14:08:02

Thomas: Hvem har lovet at Expendables er hjernedød action med nostalgitrip? Hvorfra har du det citat?

Hvis du lige læser anmeldelsen igen igen, hvor er det så du ser, at John G. EKSKLUSIVT bedømmer Apple TV på, om holder hvad Apple lover? Det er nemlig korrekt - det gør han ikke.


Så jo, der er mere til anmeldelser end hvad producenten lover, og at den gør hvad producenten lover, samtidig uden nogle store fejl er da også til en god karakter, men ikke en topkarakter. (Ej at forglemme det stadigvæk kun er hvad producenten lover der er vigtigt)


Så du mener altså at Apple TV skal have en god karakter, men den skal ikke have en topkarakter fordi? Hvilke argumenter har du for den holdning?

Og nej, et er ikke en mangel at et Apple TV IKKE kan afspille ISO filer eller piratfilm fra dit NAS. Det er ikke en fejl, at Apple kræver brug af iTunes og det er heller ikke en fejl, at man ikke kan hacke eller tilføje egne apps til Apple TV. Apple TV er ikke og bliver ikke et all-in-one produkt som Boxee box - men det er hverken en fejl eller en mangel.

Så lad mig høre - hvad er din argumenter?

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 14:34:01

Hvis du lige læser anmeldelsen igen igen, hvor er det så du ser, at John G. EKSKLUSIVT bedømmer Apple TV på, om holder hvad Apple lover? Det er nemlig korrekt - det gør han ikke.


Det var godt vi kunne blive enige om at man ikke bør eksklusivt vurderer produkter på hvad der er lovet.

Ærgeligt din forsvarsmekanisme over for kritik ikke opfattede det fra starten af :)

Men lad mig citere John fra kommentarerne:

Det får høj karakter, fordi den gør præcis det der loves fra producenten. Jeg mener ikke XBox kan sammenlignes med Apple TV, der er en verden til forskel.



Og nej, et er ikke en mangel at et Apple TV IKKE kan afspille ISO filer eller piratfilm fra dit NAS. Det er ikke en fejl, at Apple kræver brug af iTunes og det er heller ikke en fejl, at man ikke kan hacke eller tilføje egne apps til Apple TV. Apple TV er ikke og bliver ikke et all-in-one produkt som Boxee box - men det er hverken en fejl eller en mangel.


Det er selvfølgelig ærgeligt at du skal benytte dig af personangreb for at nedgradere vigtigheden af visse funktioner.

Jeg vil ikke gå i dybden om hvad jeg synes der mangler fra Apple TV, da jeg er enig i at nogle af de ting jeg efterspørger i sådan en boks er knap så væsentlige for folk, og faktisk er der ingen boks der håndterer mine krav, hvilket er årsagen til jeg byggede min egen.

Hvad et Apple TV er eller ikke er, er irrelevant, det er hvad de konkurrerer imod der er relevant.

Nokia mente det samme da iPhone kom ud, og det kostede dem næsten deres firma da de alt for sent opdagede at smartphones var hvad folk ville have.

Derfor da konkurrencen fokuserer på mediestreamingbokse, så er det kun nærliggende at sammenholde dem mod den standard.

Det er samme årsag Nexus Q var en kæmpe fejltagelse fra Google's side af, well prisen cementerede det faktum, men feature mæssigt var det bare et handikappet Apple TV.

(Dog med den fordel at man i det mindste kan lave sin egen version af Android som kan rette de mangler)

0 0
evilguy 05-12-2012 15:28:39

Det var godt vi kunne blive enige om at man ikke bør eksklusivt vurderer produkter på hvad der er lovet.

Ærgeligt din forsvarsmekanisme over for kritik ikke opfattede det fra starten af :)


Nu var det ikke mig som blev kritiseret, så hvor har du den med forsvarsmekanisme fra?

Men det var altså DIG som startede med at antyde, at anmeldelsen udelukkende fokuserede på om produktet leverede det som Apple lovede. Det gjorde du med følgende sætnigner:


Hvis bare alt andet blev vurderet under dette.

Expendables 2 - 6/6 fordi det er hjernedød action med nostalgitrip akkurat som lovet.

Meet the Spartans - 6/6 fordi det er hjernedød humor med massere af product placement, akkurat som lovet.

Ud fra disse kriterier er der jo typisk ingenting der kan få lavere end 6/6, det undrer mig faktisk at Nexus 4 får lavere end 6/6 det har da ikke lovet nogle af de kritikpunkter du har hevet det ned på.


Og nu må du da holde op:


Det er selvfølgelig ærgeligt at du skal benytte dig af personangreb for at nedgradere vigtigheden af visse funktioner.


Et personangreb er, hvis man kalder en anden person dumt, grim eller naiv. Det er ikke personangreb, at bede dig argumentere for din sag...


Jeg vil ikke gå i dybden om hvad jeg synes der mangler fra Apple TV, da jeg er enig i at nogle af de ting jeg efterspørger i sådan en boks er knap så væsentlige for folk, og faktisk er der ingen boks der håndterer mine krav, hvilket er årsagen til jeg byggede min egen.


Så i stedet for at argumentere for din sag, så henviser du bare til, at Apple Tv ikke kan opfylde DINE krav, men måske andres krav. Og fordi den ikke opfylder DINE krav, så skal den ikke have topkarakter?


Hvad et Apple TV er eller ikke er, er irrelevant, det er hvad de konkurrerer imod der er relevant.


Jeg er ikke enig. Et produkts egenskaber er det vigtigeste ved produktet, og så kan man sammenligne med ANDRE produkter bag efter. Direkte sammenlignet med WD live eller Boxee Box, så taber Apple på features, men Apple TV skal IKKE konkurrer med disse enheder. Apple TV er en forlænget arm til hele Apples økosystem ligesom Nexus Q.

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 15:51:05

Nu var det ikke mig som blev kritiseret, så hvor har du den med forsvarsmekanisme fra?


Det er da heller ikke nødvendigt at det skal være dig der under angreb for at forsvare det? Eller hvad?


Et personangreb er, hvis man kalder en anden person dumt, grim eller naiv. Det er ikke personangreb, at bede dig argumentere for din sag...


Nej, men det er derimod personangreb at påstå at manglende funktioner er grundet et ønske til at se piratkopierede film.

Det er ikke bare personangreb, det kan være potentielt ulovligt at komme med sådan en udokumenteret påstand.


Så i stedet for at argumentere for din sag, så henviser du bare til, at Apple Tv ikke kan opfylde DINE krav, men måske andres krav. Og fordi den ikke opfylder DINE krav, så skal den ikke have topkarakter?


Jeg har aldrig argumenteret for den ikke skal have topkarakter, jeg har argumenteret for at det er forkert den får topkarakter grundet "den holder hvad den lover", derfor er det ikke relevant.

Men hvis du vil have lidt mere information om det, er der massere rundt omkring, jeg har lagt min udlægning ud fra de information jeg har som svar til Martin.


Jeg er ikke enig. Et produkts egenskaber er det vigtigeste ved produktet, og så kan man sammenligne med ANDRE produkter bag efter. Direkte sammenlignet med WD live eller Boxee Box, så taber Apple på features, men Apple TV skal IKKE konkurrer med disse enheder. Apple TV er en forlænget arm til hele Apples økosystem ligesom Nexus Q.


Den vigtigste egenskab, ja og nej.

På nuværende tidspunkt vil det være den vigtigste egenskab, måske ikke til næste år.

et produkt som fx. en minidisc afspiller vil jo blive afklapset fordi produktet er ikke længere relevant, på samme måde var det samme tilfældet med Nokia, dog ikke i så absurde proportioner som i tilfældet af en minidisc afspiller i 2012 :P

Men i uanset hvad er det konkrette tilfælde laver det ikke om på at det ikke er det eneste vigtige ved produktet.

0 0
evilguy 05-12-2012 16:25:51


Nej, men det er derimod personangreb at påstå at manglende funktioner er grundet et ønske til at se piratkopierede film.

Det er ikke bare personangreb, det kan være potentielt ulovligt at komme med sådan en udokumenteret påstand.


Jamen, så skal jeg beklage, hvis du har forstået mine ord omkring piratfilm på den måde, at DU sidder og henter piratfilm på nettet dagen lang.

Det var ikke meningen - det var som ment som en konstatering af, at et Apple TV ikke henvender sig til den målgruppe af folk, som sidder og henter film ulovlig på nettet, men derimod henvender sig til folk som primært køber og betaler for deres indhold.


Det er ikke bare personangreb, det kan være potentielt ulovligt at komme med sådan en udokumenteret påstand.


Ja, ærekrænkelse i offentligheden er noget skidt noget - jeg kan da godt holde en lille foredrag om juraen omkring det, hvis det ønskes :-)

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 16:35:14

Du burde hellere beklage at du vælger at skrive piratfilmene kommer fra mit NAS.

Men det er stadigvæk en grov generalisering at komme med uanset hvad du påstår du har ment.

0 0
evilguy 05-12-2012 18:12:04

Hov hov - det skrev jeg heller ikke.

Jeg skrev " Og nej, det er ikke en mangel at et Apple TV IKKE kan afspille ISO filer eller piratfilm fra dit NAS."

Jeg skriver ingen steder at netop DU rent faktisk har piratfilem på dit NAS. Jeg skriver, at Apple TV ikke kan afspille ISO filer eller piratfilm fra dit NAS.

Det er en konstatering af de begrænsninger der er på et Apple TV - det er ikke en beskyldning eller en injurie.

Hvis du ikke kan se forskellen, så står mit tilbud om lidt basisviden omkring æreskrænkelser (injurier) stadigvæk ved magt :-)

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 18:24:08

I såfald skulle du have skrevet "ens NAS" og ikke "dit NAS" istedet.

definitionen er ikke i jura men i sproget, derfor jeg heller ikke påstod det var ulovligt, blot påpegede det for at adressere din ligegyldighed over kommentaren.

Men nuvel, jeg kan godt acceptere det var en hændelig misforståelse.

0 0
Thomas Larsen 05-12-2012 11:33:44

FYI så er det også userscore du snakkede om, og ikke score fra anmeldere :)

0 0
evilguy 05-12-2012 12:47:20

Nej, det er IMDB brugernes score, men filmen fik også 51 på Metacritics (baseret på 28 anmeldelser), som svarer den en middelmådig film i anmeldernes øjne.

http://www.metacritic.com/movie/the-expendables-2

Filmen er altså ikke katastrofe mener hverken de prof. anmeldere eller internetbrugerne.

0 0
Jesper 05-12-2012 09:33:54

John G, gider du så ikke lige teste samtlige TV med smartTV fra Samsung, da det er en naturlig extension ("forlængelse" på dansk!) af min Samsung Smartphone og min Samsung Tablet.
Nej?? Dét overrasker mig ikke en meter!

0 0
Bo 05-12-2012 10:26:59

Eller en Xbox 360, der er en naturlig forlængelse af enhver Windows Phone. Men der er nok lige så store chancer som for SmartTV...

0 0
evilguy 05-12-2012 10:00:10

Super god ide med Samsung.

John G. har jo tidligere anmeldt denne boks fra HTC:
http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/htc-media-link-hd-brug-mobilen-pa-tv-produkttest,lid.24196/

... som forøvrigt også fik 6 ud 6 stjerner.

0 0
05-12-2012 08:48:09

Arhhhh john du kan da ikke sammenligne yousee boksen med apple TV. Prøv da at sammenligne med nogle at de medie bokse de andre skriver om....

0 0
05-12-2012 08:44:55

Eller også er det fordi der er status i at have et produkt med et æble på stående i stuen.....Lidt ligesom Gucci tasken.

0 0
evilguy 05-12-2012 08:53:50

Jo, det er da en reel mulighed - men så vil det være første gang i historien, at kvinder FRIVILLIGT placerer et stykke billigt elektronik i sin pæne stue, fordi det giver status overfor veninderne.

Et Apple TV er noget af det mest anonyme stykke isenkram, så den med status køber jeg ikke. Og til 849 kroner, så er der altså ikke meget status i at have råd til sådan en enhed.
En Gucci taske giver status fordi den koster mange penge - et Apple TV koster 849 kroner og selv folk på SU har råd til et.

Nej, kvinderne køber produktet, fordi de rent faktisk kan se brugsværdien i produktet (Læs: kan bruge funktionerne i produktet).Altså køber de produktet pga. funktionerne såsom Netflix, vise billeder, afspille musik osv.

Disse funktioner kan man også få på andre medieafspillere og indbygget direkte i TV'et - så hvorfor køber de alligevel et Apple TV? Fordi det virker, fordi det er let og fordi boksen er pæn/anonym at se på.

0 0
05-12-2012 12:40:07

Det er sq da fordi de ikke ved der findes andet.....Nu arbejder jeg et sted med 100+ ansatte og hvor 90% er kvinder. Hvis du spørger dem, vil størstedelen fortælle dig at en smartphone er en iphone...osv osv osv...Netop fordi de (fleste, vil ikke generaliserer alt for meget ;D) ikke er en skid teknik interesseret, tager de det de har hørt om. De har hørt at det er smart, og det er nemt. Men ikke undersøgt hvad der ellers er.....Jeg har hørt fra mange der godt kunne tænke sig at se netflix, så de har købt atv....uden at vide at der altså findes andre afspillere der kan det.....

0 0
evilguy 05-12-2012 13:02:47

N: Hånden på hjertet - tror du virkelig at kvinder vil have en Boxee box eller en Wester Digital mediafspiller (som koster mere end Apple TV) til fremme på bordet?

Kvinder er såmænd ikke dumme til teknik, men de ved hvad de vil have. Det har jeg da lært efter mange år som sælger i elektronikbranchen.

Det er ikke fordi, at de ikke kender andre medieafspillere - kvinder ikke er dumme, og mange undersøger rent faktisk markedet FØR de køber nye produkter.

Se bare denne tråd og der er flere eksempler fra både Mobildebat.dk, Recordre.dk og Flatpanels.dk hvor kvinder søger råd og vejledning om medieafspillere.

Apple TV rammer dog kvinde segmentet perfekt. Gæt hvorfor så mange kvinder ejer iPads mens relativt få ejer en tablet fra Samsung eller Acer...

0 0
05-12-2012 14:05:17

Jeg har aldrig påstået kvinder var dumme til teknik!!! Jeg sagde at det ikke interesserede dem!!

Men nok om det...En Boxee afspilller er sort og firkantet, en atv er sort og firkantet, LG har også lavet en der er sort og firkantet....Og sørme om WD TV ikke også er det....

Og igen ang. ipads....Hvor mange steder kan du købe en ipad, og hvor mange steder kan samsung og acer tabs ? Det eneste folk hører om er fakta/netto's lorte tabs...Og bum så er der ipad under juletræet....

Når jeg sidder og lytter til Tablet snak (ipad) ved frokost bordet, så er der ingen der nævner andre end ipad. Simpelthen fordi tablets er ipad, og smartphones er iphone.

0 0
evilguy 05-12-2012 14:22:30

Jeg har aldrig påstået kvinder var dumme til teknik!!! Jeg sagde at det ikke interesserede dem!!


Nej, du har ikke skrevet, at kvinder er dumme til teknik, og det er korrekt, at kvinder generalt kun interesserer sig hvis de kan se et udbyttet af teknikken.


Men nok om det...En Boxee afspilller er sort og firkantet, en atv er sort og firkantet, LG har også lavet en der er sort og firkantet....Og sørme om WD TV ikke også er det....


Nemlig - der er ikke meget Gucci status over en sort klods.


Og igen ang. ipads....Hvor mange steder kan du købe en ipad, og hvor mange steder kan samsung og acer tabs ? Det eneste folk hører om er fakta/netto's lorte tabs...Og bum så er der ipad under juletræet....


Udbud og efterspørgsel? Apples iPads må jo enten være sindssygt populære eller også betaler Apple kassen i markedsføringstilskud til kæderne?


Når jeg sidder og lytter til Tablet snak (ipad) ved frokost bordet, så er der ingen der nævner andre end ipad. Simpelthen fordi tablets er ipad, og smartphones er iphone.


Jep, ligesom en Walkman er en Walkman og en webergrill er en webergrill. Det er en marketingmands våde drøm at få ophævet sit brand til at være betegnelsen for en helt kategori.
Det er der faktisk skrevet tykke bøger om - og specielt casen med Sony Walkman er interessant. Sony glemte nemlig at forsvare sit brand Walkman, og derfor udvandede de deres brand.

0 0
05-12-2012 14:54:28

Nemlig, de sælger fordi de er populære og fordi Apple har verdens absolut bedste Marketing maskine....Men alt dette gør den jo ikke nødvendigvis til en top dollar medieplayer.....

0 0
evilguy 06-12-2012 08:56:06

Ja, fordi vi drukner næsten i reklamer både på TV, radioen, aviserne og på nettet - for slet ikke at tale om de personligt stilede breve fra Apple.

Hvornår har du sidst set en reklame fra Apple med Apples TV? Hvilket danske medie så du det i? Jeg har nemlig endnu aldrig nogensinde set en reklame i Danmark med et Apple TV udover annoncer fra Fona, Elgiganten osv.

0 0
07-12-2012 16:12:47

De behøver jo ikke at reklamerer, det er jo det der gør deres marketing/reklame (what ever det hedder) afdeling så sindsygt god....De har fået et brand på benene der sælger uanset hvad de kommer med....

Og så er vi tilbage ved udgangspunktet. Den bliver købt fordi der er tonsvis af folk der ikke kender til andet....

0 0
Trentors 05-12-2012 13:59:10

WD Live koster under 650 kr. og kan meget mere. Sæt dig lige ind i tingene.

Og ingen almindelige mennesker kender den men alle kender Apple og fordi deres produkter ALTID er i mainstream-medierne istedet for konkurrenternes. Appropos.

0 0
evilguy 05-12-2012 14:26:21

Ja, et WD live koster 949 kroner i Bilka, men man kan nok finde det billigere online. Og en Boxee Box omkring 1500 kr.

At folk ikke kender Boxee Box og WD live må være fordi de ikke reklamerer for det? Men hvad har det med sagen at gøre?

0 0
Trentors 05-12-2012 21:01:22

Her er 16 butikker som sælger den til under 700 kr. : http://www.hifipriser.dk/medieboks/wd-tv-live-wdbgxt0000nbk-id-5578380.aspx

Ikke særlig objektiv at vælge den butik som sælger den for en markant anden pris end alle andre. En butik heller ser ud til at have den på lager og heller ikke ved hvornår de får den igen (hint: den er udgået hos dem og derfor er prisen ikke justeret).

Booxe Box er død. Ingen grund til at købe den eller bringe den på banen.

Det har med sagen at gøre at du skriver kvinder køber Apple TV pga. brugsværdien. OG det er jo BS. WD Live TV gør det hele + langt mere og til en langt lavere pris. UDEN kunstige Apple-only restriktioner.

Så hvorfor ikke købe det overlegne produkt: Enkelt. Branding. Feelings over logic.

0 0
evilguy 05-12-2012 22:36:24

Ja undskyld, jeg brugte min hukommelse... Jeg kan se at prisen på Bilka.dk er faldet til 899,- http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Tilbehoer/Digitalt-TV/Western%20Digital%20TV%20Live%20multimedieafspiller%20WDBGXT0000NBKEESN--04660200010%28Purchase_Other_DS%29

Men jeg gik altså ud fra en butiks pris og ikke prisen på en online shop. Men fair nok at du kan finde afspilleren billigere - Fona har også tidligere solgt Apple TV til 649 kroner, hvilket var den pris jeg gav for mit Apple TV.

Og hvis vi skal sætte den på spidsen, så bruger en WD live væsentligt mere strøm i både standby, idel mode og under afspilning (5 gange mere i standby og 3 gange mere under afspilning), så pris forskellen jævner sig ud efter et par år.

Ang. kvinder og medieafspillere må jeg så stille det logiske spørgsmål; Hvorfor køber alle kvinder så ikke en WD live mediespiller, hvis den har så mange flere features og kan så meget?

Jo, det har da helt sikkert OGSÅ noget med Apples varemærket at gøre, men de fleste kvinder er faktisk ganske fornuftige, hvad elektronik angår (tasker, sko, makeup og tøj er en anden sag). En kvinde går ikke ned i Fona og køber et Apple TV fordi hun bare elsker Apple og bare MÅ HAVE et Apple TV.

Vi kan godt snakke om brand-loyality, hvis hun gik direkte efter en medieafspiller, men det gør kvinderne ikke. De går ikke efter en medieafspiller, de går efter et Apple TV, som strengt taget ikke bør omtales som en medieafspiller, men mere som en forlængelse af Apples økosystem.

Lad os kalde det en mediecenter-extender for det er faktisk det nærmeste jeg kan sammenligne Apple TV med.

Kvinder går altså ikke ind gennem døren til Fona og spørger ekspedienten "kan du finde et produkt til mig, som kan afspille DiVX film og streame ISO filer over mit netværk. Nej, de efterspørger en mediecenter-extender som kan hjælpe dem med at få et større udbydde af deres iPad, iPhone eller MacBook.

Hele argumentet med at en billigere medieafspiller, der kan mere og er bedre end et Apple TV, det er bare lige så dumt, som det argument der altid kommer frem under en Android VS. iOS diskussion.

Jo, du kender den godt. Det er er det argument med at Android kan 117 ting, som iOS ikke kan, argumentet med Android ikke er låst fast og argumentet med at Android telefoner koster det halve af iPhones.
Selvom om dette er helt korrekt, så køber danskerne alligevel masser af iPhones.

Android fanatikernes typiske svar er så selvfølgelig, at folk generelt er nogle tosser, der ikke ved bedre, og at de i hemmelighed forguder martyren Steve Jobs og tilbeder æblet.

Hvis vi nu skal kigge realistisk på det, så kunne den logiske forklaring også være, at folk rent faktisk er ligeglade med 117 funktioner og en billigere pris, hvis det som de efterspørger er en "no-nonsense" løsning der løser nogle simple basale behov på en elegant og let tilgængelig måde.

Branding og brandloyality har helt sikkert OGSÅ noget at gøre med folks valg, men man skal være mere end naiv for at tro, at folk er så dumme, at de ikke går efter det produkt som passer bedst til deres pengepung og krav.

0 0
Trentors 06-12-2012 07:56:58

Tilføjelse:
Nej det er naivt at tro at folk sætter sig ind i tingene inden de køber ting. At de sætter rationale og logik højere en fluffy værdier og trends.

Branding virker. Eksponering virker. Ellers ville firma som TDC ikke have nogen kunder da deres mobil-abonnementer er markant dyrerer end alle andre uden at tilbyde mere end at "de er TDC".

0 0
evilguy 06-12-2012 08:53:51

Branding virker. Eksponering virker. Ellers ville firma som TDC ikke have nogen kunder da deres mobil-abonnementer er markant dyrerer end alle andre uden at tilbyde mere end at "de er TDC".


Du er godt klar over, at TDC konstant har tabt kunder de sidste mange år.

Eller rettere sagt så har brandet "TDC" tabt kunder, mens selskabets andre brands YouSee, Telemore, Unotel, OnFone, Full-Rate osv. har samlet de tabte kunder op.

Hvis TDC ikke havde købt sig til kunder, så havde det set skidt ud for dem. Så meget for branding...

0 0
Trentors 06-12-2012 07:54:45

Ny koster mere "computerkraft" altid mere strøm. Ville du også bruge det argument hvis folk kan få en langt svagere Mac end en PC? Altså at det kan godt være du får mere for pengene på PC'en men fordi den er kraftigere bruger den mere strøm og derfor er de penge sparet tjent "spildt" på få år. Håber ikke du arbejder som bilsælger for så får du godt nok svært ved at sælge hurtige biler ;-)

Jeg har svaret på hvorfor de køber Apple TV og ikke WD Live TV. Men for gentagelsens skyld:
"Så hvorfor ikke købe det overlegne produkt: Enkelt. Branding. Feelings over logic."

Og hvad er det for noget pjat med Apple TV ikke bør omtales som en medie-afspiller. Det ER en medie-afspiller på lige fod med WD Live TV bare fyldt med protektionisme. Er iPhone og iPad så heller ikke rigtige smartphones men er udvidelse af din Mac-verden på farten? Nej. Det er et argument som skal forhindre Apples "hellige" produkter skulle kunne sammenlignes med alle andre.

Og ja Android er IMO iOS overlegent hvis vi skal gå ind i den verden. Det er ulogisk at låse sig fast til eet firma som holder alle andre ude. De benytter endda deres eget strømstik trods der er en EU-standard. At vælge et Apple produkt er både irrationelt ud fra et filosofisk synspunkt men også ud fra økonomisk. Man kan argumenterer for at de har nogle kvaliteter andre ikke har men det ikke rationelle argumenter men mere noget med stil, branding og mærke-loyalitet. Men logik og rationale spiller simpelthen ikke ind.

Argumentet med Apple er no-nonsense er volapyk. En moderne Android telefon er stort set ligeså let at bruge som en iPhone (Se "So Ein Dings" smartphone-jomfru), og det hele munder i et rygte om Apples simple lethed som er skabt igennem branding (som du selv er offer for så hvorfor ikke alle andre?). Er en iPhone simpel at bruge? Nej du skal installerer tunge programmer som iTunes for at kunne få musik ove på den. Bruger den samme lader som alle andre telefoner? Nej. Kan den spille flashfilm som man er vant til og kan den lige afspille et vilkårlig video-format fra kameraet? Nej. Hvad med YouTube som alle bruger? Er det præinstalleret? Nej (og heller ikke Google Maps hvis nogen ville bruge det....).

Lethed som den kun har een navigationsknap. Ja det er virkelig smart at man hele tiden skal op i venstre hjørne for at gå tilbage. Den længste placering væk fingeren overhovedet hvis du holder den i en hånd. Godt den stadig har en lille skærm ;-)

0 0
evilguy 06-12-2012 08:51:11

Ny koster mere "computerkraft" altid mere strøm. Ville du også bruge det argument hvis folk kan få en langt svagere Mac end en PC? Altså at det kan godt være du får mere for pengene på PC'en men fordi den er kraftigere bruger den mere strøm og derfor er de penge sparet tjent "spildt" på få år. Håber ikke du arbejder som bilsælger for så får du godt nok svært ved at sælge hurtige biler ;-)


Jeg er ikke sikkert på at jeg forstår dine argumenter helt, men det er et ubestrideligt faktum, at danskerne i disse år køber nye smål økonomiske biler som aldrig før. Det kan ses hvert kvartal når den danske autoforhandler branche opgør deres salgstal, og ja hurtige benzinslugere har det MEGET svært. Specielt med benzinprisernes himmelflugt, så er danskerne bevidst begyndt at købe biler der kører langt på literen.

Det samme gør sig også gældende med elektronikprodukter - specielt efter indførslen af energimærket på TV'ene. Folk er begyndt at blive beviste omkring energiforbrug.
Personligt så har jeg halveret mit strømforbrug indenfor de sidste 5 år udelukkende ved at bruge hovedet og købe fornuftigt ind, selvom jeg har fået langt mere elektronik i mit hjem.


Og hvad er det for noget pjat med Apple TV ikke bør omtales som en medie-afspiller. Det ER en medie-afspiller på lige fod med WD Live TV bare fyldt med protektionisme. Er iPhone og iPad så heller ikke rigtige smartphones men er udvidelse af din Mac-verden på farten? Nej. Det er et argument som skal forhindre Apples "hellige" produkter skulle kunne sammenlignes med alle andre.


En iPad er ikke en smartphone - det er en tablet.

Men jeg er uenig i din udlægning. Jeg vil faktisk betegne et Apple TV mere som en mediecenter-extender end en medieafspiller.

Argumentet for den definition er, at Apple TV uden brug af iTunes stort set er ubrugelig til de meste. Man kan ikke streame direkte til den uden iTunes, man kan ikke sætte SD kort i den og man kan ikke tilkoble en USB harddisk. Hvordan pokker skal man kunne AFSPILLE medier uden brug af iTunes - eller et andet kompatibelt Apple produkt? Og du kan ikke leje film på Apple TV uden en iTunes forbindelse.

Microsoft kalder deres XBOX en mediecenter-extender, og princippet er sådan set det samme. XBOX tilgår Microsofts indbyggede mediecenter funktioner i Windows - et Apple TV tilgår Apples iTunes "mediecenter" software.

Funktionaliteten og mulighederne i et Apple TV er så begrænsede til Apples økosystem, at jeg mener, at betegnelsen mediecenter-extender er en bedre kategori til et Apple TV.

Hvordan vil du ellers definere forskellen på en medieafspiller og et mediecenter-extender? Et mediecenter er jo ikke per. definition et Microsofts produkt.

0 0
05-12-2012 08:45:22

Hmm denne kommentar var nu til evilguy....

0 0
evilguy 04-12-2012 21:55:34

Der er godt nok mange sure opstød til denne artikel.

Ja, der bliver anmeldt et produkt der ikke er en mobiltelefon, men går jorden virkelig under på grund af det?

Et Apple TV er et tilbehørsprodukt på linje med headsets, trådløse opladere eller covers til mobiltelefoner, og hvorfor må John G. ikke teste sådanne produkter?

Apple TV er et fremragende produkt i min verden. Det spiller perfekt sammen med Apples andre produkter (iTunes, iPads, iPod og iPhones samt Mac OS X) og det er så let at bruge at selv gamle bedstemødre kan finde ud af at vise billeder på TV skærmen eller streame Netflix film.

Ja, det findes mange andre mediebokse på markedet som kan et hav af andre ting, men ikke en eneste er lige så let at gå til som et Apple TV. Punktum.

Apple TV har fortjent 6 ud af 6 stjerner fordi det er let, det er billigt og det gør fuldstændig det som Apple reklamerer med.

Der er masser af ting som Apple TV ikke kan, men det er også helt lige meget.

Hvis man vil kunne streame ISO filer fra sit NAS, se DR.nu eller hente RSS feeds så findes der mange andre medieafspillere på markedet, men Apple TV har aldrig nogensinde forsøgt at bide skeer med disse andre bokse, og et Apple TV's målgruppe er slet ikke de nørder, som sværger til Boxee eller Western Digitals medieafspillere.

0 0
evilguy 05-12-2012 09:31:03

Og en tilføjelse mere:

Nogle gange så må jeg altså tage mig til hovedet over disse kommentarer - specielt Facebook kommentarerne... måske der er en sammenhæng mellem intelligens og brugen af Facebook. Det må jeg undersøge nærmere en anden gang.

Så tænk dog før du skriver - en kommentar må også gerne indeholde bare lige eftertanke og reflektion, FØR du trykker på send knappen!

Jeg kan lige opsummere argumenterne for at Apple TV IKKE skal have en topkarakter:

Q: John G er Danmarks næststørste Apple fan.
A: Et udokumenteret "faktum" som altid er godt at få smidt på bordet, når man løber tør for seriøse argumenter. Det er på højde med argumentet; "Du er 100 gange dummere end mig, + - x altid over en million!"

Q: Det er ikke svært at lave et produkt, der virker, hvis produktet kun kan 4 ting
A: Nåh.. det er derfor brugerfladen på Kina produkter altid er uoverskuelig, langsom og dårlig. Prøv at spørge B&O, om det er let at designe simple brugerflader. Svaret er et rungerende NEJ!

Q: Apple Tv kan ikke kobles på smb/nfs share, den kan ikke streame over DLNA, den kan ikke afspille fra USB harddiske, der kan ikke installeres nye apps, den kan ikke afspille ISO filer, den kan ikke hackes, den afspiller kun nogle få standard filformater og den skal altid kobles sammen med Apples iTunes univers. Andre bokse kan alt dette, så Apple TV må jo være elendig siden den ikke kan disse ting.
A: Ja, og hvad så? Det er hele pointen med et Apple TV, at det skal være let, simpelt og elegant. Et Apple TV bliver ikke solgt som en alt-i-en løsning med 117 funktioner. Den bliver solgt som en medieafspiller, der kan nogle få vigtige funktioner. Man køber jo heller ikke en sportsvogn, og forventer at den kan transformere sig om til en stationcar kan rumme 7 passager, fuld oppakning til skituren og samtidig køre på både benzin, ren etanol, diesel og brint.

Q: Hvorfor sammenlignes der er ikke med en Rasberry Pi?
A: Kan man købe en Rasberry Pi i Fona? Kan almindelige dødelige selv sætte den til TV'et og installere alle de nødvendige programmer? Virker det "ud af kassen"? Derfor skal man ikke sammenligne et Apple TV med en Rasberry Pi. Det er to vidt forskellige produkter til to vidt forskellige kundesegmenter.

Sidst og ikke mindst, så bør folk kigge på Apple TV med miljø/energi brillerne på. Et Apple TV forbruger omkring 2 Watt i drift og 1 Watt i standby. En Boxee Box forbruger f.eks. omkring 11-12 Watt i drift og en Xbox forbruger 120 Watt i drift. Alene dette faktum diskvalificerer i mine øjne flere medieafspillere, som burde være ulovlige at sælge pga. højt strømforbrug.

0 0
evilguy 05-12-2012 07:21:35

Jeg vil lige tilfølge lidt til mit indlæg:

Jeg kender flere ganske almindelige kvinder, som af egen fri vilje er gået ned i Fona og har købt et Apple TV.

Altså kvinder, der frivilligt køber et stykke teknologisk isenkram, selv slutter det til deres TV, selv laver opsætningen, selv placerer enheden under TV'et og selv tilmelder sig f.eks. Netflix helt uden at få en mand til at hjælpe sig.

Jeg har *ALDRIG* nogensinde hørt om en kvinde, der er gået ned i Fona og har købt en Boxee boks... Kvinderne kan se værdien i Apple, TV, de kan forstå funktionen af enheden og de placerer FRIVILLIGT en ekstra boks lige under deres TV.

Den slags sker altså bare ikke i virkeligheden med mindre man har et super produkt på funktionelt, indholdsmæssigt og designmæssigt.

0 0
Jesper 05-12-2012 09:31:07

Evilguy, hvis en kvinde frivilligt går ned og køber et Æble TV, så er det s'gu nok fordi hun mener, at det er hipt og trendy at købe et Æbleprodukt!
Æble er et så massivt brand, at forbrugerne er hamrende ligeglade med indhold og funktioner, når blot der er et afgnasket æble på!
Prestige, prestige og atter prestige!

Og gider jeg have endnu en box stående? Nej, det tror jeg ikke du skal regne med, Thorleif!

0 0
evilguy 05-12-2012 10:06:30

Jesper, hvad er det hipt og trendy ved en sort kasse, der samler støv? Hvis Apple TV er hipt pga. designet, så er det også hipts at have en sort tapedispencer fra Scotch til at stå på bordet.

Apple TV handler ikke om brand, for man går ikke rundt og flasher med sit nye Apple TV eller tager det med ned på cafeen.
Mange (kvinder) gemmer også Apple TV boksen helt væk, så den ikke er synlig.

Den bliver en kold dag i helvede, den dag du finder en kvinde, der indrømmer at hendes Apple TV står fremme på bordet, fordi hun ønsker at "flashe" med sit nye vidunder overfor veninderne.

Man behøves ikke være livsstilsekspert for at kunne se det.

0 0
TF 04-12-2012 22:31:40

Godt skrevet og jeg kunne ikke være mere enig.

0 0
Jesper 04-12-2012 21:39:09

Hvori består det mobile i ÆbleTV?
Hvis det er fordi man kan streame billeder, musik og video til den, så er der vist også en hel del andre boxe, hi-fi anlæg og TV, som I også skal teste!

Jeg syntes faktisk, at denne test falder en del uden for kategori...og så puster I jo "en smule" til mærkevare-krigen ved, pudsigt nok, at vælge et Æble produkt!

Jeg undres!

0 0
FrkLarsen 04-12-2012 21:08:24

Lyder enormt spændende! Nogen der læser dette, der har erfaring med netflix?

0 0
evilguy 04-12-2012 21:45:33

Hvad tænker du på? Erfaringer med Netflix tjenesten eller erfaringer med Netflix på Apple TV?

0 0
FrkLarsen 04-12-2012 22:15:13

Jeg tænkte på at købe AppleTV, og så måske abb på Netflix, hvis det var pengene værd. Synes du det er pengene værd(netflix)?

0 0
evilguy 04-12-2012 22:25:07

Netflix er ganske fint og det kører fremragende på et Apple TV (eller Playstation 3). Husk på at du får de første 30 dage gratis, så du kan evt. afprøve Netflix på din computer i et par uger, før du bestemmer dig for om 79 kroner er acceptabelt.

Apple TV er som født til Netflix, og det er da også den afspiller som jeg personlig helst vil anbefale, da den bare virker uden besværlig opsætning og en milliard forskellige muligheder. Det er en "no-nonsense" boks, som alle kan finde ud af.

Af andre medieafspillere kan også nævnes PlayStation 3. Flatpanels.dk har en fremragende oversigt over de forskellige afspillere:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1350553826

0 0
FrkLarsen 04-12-2012 23:11:11

Tusind tak! Jeg kopierer linket og graver mig ned i at lære mere. Skal lige rydde indkørslen for sne :-)

0 0
Benjamin Jensen 05-12-2012 00:41:43

Jeg købte Apple Tv for et par uger siden, og jeg må da give anmelderen ret - lortet virker, og man skal ikke sidde nørde alt for meget med det.

Jeg har prøvet netflix på pc, iPad og iPhone, og Apple tv er helt klart det bedste jeg har set. Jeg havde ellers kritiseret kvaliteten på netflix, men det står superskarpt på Apple tv.

Jeg bruger altid min iPhone som fjernbetjening, hvilket den er genial som. Den fungere betydeligt bedre end f.eks. på WD live, som jo nok er nærmeste konkurrent.

Det eneste problem jeg egentlig har haft, er med Airplay, som godt kan kikse når jeg f.eks. vil streame TV2 News over tv'et. Men jeg nu fundet ud af, at man bare lige skal streame 5 sekunder før man sender det til Apple tv.

Når du køber Apple tv, får du også en måned gratis Netflix - du opretter bare med en ny email, hvis du allerede har brugt din måned på pc'en.

0 0
FrkLarsen 05-12-2012 01:15:08

Tak!(til BJ) :-)

0 0
xxxjakobxxx 04-12-2012 18:14:19

Hvad kan en appletv som boxeebox ikke kan? Har selv begge dele og boxee er klart overlegen.
Appletv:
Airplay
Youtube
Netflix
Musik
Radio

Boxee:
Airplay
Youtube
Netflix (usa)
Musik
Radio
PLUS:
film over netværk
Dr.nu
Dr bonanza.
3d film
Fuld qwerty tastatur på bagsiden af fjernbetjeningen
Ja den kan meget mere, men videre ikke skrive mere om den :-D

En appletv2 med jailbreak er lækker, men stadig ikke som Boxee, her mangler 1080P samt 3D hvilket er vigtigt for mig

0 0
Sven A. 04-12-2012 21:19:29

Træls den nye kun kan købes i USA... http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=7828&zoneid=5

0 0
Rasmus Røge 04-12-2012 15:51:09

Jeg forstår godt nok ikke helt den her anmeldelse. Da jeg så overskriften håbede jeg på et indblik i hvad man kan bruge et apple TV til i Danmark, men er det virkeligt KUN er youtube, apple-rentals, DR podcasts og iPhone mirroring?

Produkttesten er da godt nok en ret tynd kop te, specielt ift. 6/6 stjerner.

1 0
JB 04-12-2012 17:20:38

Jeg har iPad og iPhone - men ikke Apple Tv. Og jeg HAR altså set den i aktion. Men at sige at den er et must-have, fordi den kan smide et videoklip af folk der falder, i pivringe kvalitet - eller Gangnam Style for den sags skyld - fra min iPad og op på min fladskærm, er nok lige at stramme den...

0 0
Mobilsiden.dk 04-12-2012 16:04:23

Hej Rasmus,

Jeg forstår ikke du forstår det. Til den lavepris, så er det en forrygende enhed. At du så synes det er tyndt, kan jeg ikke ændre på. Men det den kan gør den fremragende.

0 0
gielsgaard 04-12-2012 17:53:41

Må altså give John G ret, den er god til det den kan, husk nu på der er ikke tale om et mediacenter, har været rigtigt glad for min.
Bruger den meget som radio det syntes jeg er fedt med alle de kanaler som findes på nettet, ok ikke alt er super kvalitet, men det er jo ikke boxen's skyld.

Har også brugt den med Netflix det kører fint.

Rigtigt nok der findes andre så som Ruko,boxeebox osv og de er sikkert også gode, men det tager da ikke noget fra Atv, det spiller godt.

0 0
Rasmus Røge 04-12-2012 16:41:23

Hej JohnG,

Lad mig forsøge at forklare mit synspunkt så :)

- Ingen billeder af interface i gennemgang. Du siger dens force er at den er meget intuitiv i dens interface, men det er slet ikke underbygget eller forklaret.
- Ingen sammenligning med andre medie streamers, hverken i funktionalitet eller interface.
- Ingen kritik af appleTV's begrænsede funktionalitet; hvordan er den i brug sammen med en android telefon? Kan den arbejde sammen med et mediebibliotek på en windows PC?

De to ting lagt sammen med at en pris på 850kr er meget tæt på de 1150kr en boxee koster eller 1200kr en xbox 360 koster. Både en 360 og en boxee har fået utroligt meget ros for interface, og har en funktionalitet der giver appleTV baghjul.

0 0
Sven A. 04-12-2012 21:16:01

Utroligt nemt, når man kigger på brugervenligheden til boxee...

http://www.boxee.tv/#/features

0 0
Thomas 04-12-2012 16:43:53

Men der er jo ikke æbler på Boxee og Xbox....

0 0
Thomas 04-12-2012 16:39:50

Det kaldes at man ser på andre tilsvarende produkter og ser hvad de kan iforhold til apple tv.

Du har vist ikke haft ret mange medie afspillere der hjemme. En simpel ting som at afspille musik fra Spotify skal man bruge airplay til... Det er der godt nok mange andre medieafspillere til billgere penge der kan.
En anden ting som at afspille film fra netværket er også noget som rigtig mange andre medieafspillere kan, men som apple tv'et ikke kan.

Se det er de ting man regner med en moderne medieafspiller kan når man kigger på resten af markedet.

Svarer lidt til at udgive en smartphone uden mms og copy/paste........ hov.

0 0

Om brug af cookies