Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Doro PhoneEasy 740 - smartphone til de smarte ældre

Doro PhoneEasy 740 - smartphone til de smarte ældre

WEB-TV: Vi har afprøvet den nye smartphone til ældre, Doro PhoneEasy 740.

Doro PhoneEasy 740 er en 3G telefon med en unik brugerflade og en række smarte funktioner, der er målrettet seniorer.

Ifølge produktets indpakning så er  Doro PhoneEasy 740 "en fantastisk enkel smartphone, som gør det nemt at holde kontakt med familie og venner - og med resten af verden. Du kan ringe op, udveksle tekstbeskeder og billeder, surfe på internettet og meget mere. Det hele er nemt takket være Doro Experience grænseflade."

Doro PhoneEasy 740 kører på Android 2.3 styresystemet og har kalender med påmindelser, FM-radio, lommelygte, vækkeur, 5 megapixelskamera med autofokus og forstørrelsesglasfunktion.

Telefonen har berøringsdisplay, og det er muligt at installere flere programmer.

Der er mulighed for at modtage og afsende e-mails og via den indbyggede webbrowser, man kan gå på internetttet. Der er selfølgelig også indbygget GPS og telefonen har ekstremt høje ringetoner.

Der medfølger 4 GB hukommelseskort, cradle til opladning samt armbånd.

Endelig så kan man styre vitale dele af telefonen over internettet via Doro Experience Manager, hvor man blandt andet kan redigere telefonbogen.

Men alt dette er bare specifikationer.

Smartphonene til seniorer

Som det kan ses i nedenstående Youtube video produceret af Doros reklamebureau, så er målgruppen seniorer - eller det som man i gamle dage kaldte ældre og gamle.

Men Doros nye smartphone skal altså kunne noget specielt, hvis de skal ramme målgruppen. Og som det fremgår af reklamefilmen, så er en iPhone synonymet for en smartphone for målgruppen. Så det er altså op af bakke for Doro fra starten.

Hvorfor så vælge en Doro?

Når nu selv målgruppen som det første tænker på en iPhone, hvorfor dog så investere i en Doro telefon med Android? Jo, det er der flere gode grunde til, men man skal opleve telefonen for at se telefonens gode og dårlige sider.

I stedet for en traditionelt anmeldelse, så vil vi i stedet gennemgå produktet i et lille web-TV indslag, da sammenligningen med normale smartphones ikke rigtigt giver nogen mening.

Samtidig så foventer vi heller ikke ligefrem, at det er Doros målgruppe, som er de mest flittige læsere på Mobilsiden.dk, og så er det vigtigere at fremvise produktet gode og mindre gode sider, i stedet for at fokusere på om smartphonene tager bedre eller dårligere billeder end fx en HTC One X.

Lad det være sagt med det samme; Doro Phone Easy 740 er faktisk en udmærket telefon, men der er altså bare en række irriterende softwarefejl.

Og selvom denne lidt mavesure journalist i web-TV indslaget mest fokuser på de mindre heldige aspekter af denne ældrevenlige smartphone, så gør det bestemt ikke telefonen ubrugelig.

Det er bare synd, at Doro alligevel har sendt en telefon på markedet med disse fejl.

Målgruppen er jo ikke ligefrem hardcore smartphone nørder, og mange af disse softwarefejl vil med garanti forvirre brugerne.

Til gengæld så skal Doro have ros for at have lavet en simpel brugerflade med avancerede funktioner, og den smarte Doro Experience manager gør det nemt at fjernstyre telefonens basisfunktioner. Men det er altså ikke så meget smartphone over telefonen endnu - det er mere en såkaldt featurephone, men et par ekstra tricks.

Doro PhoneEasy 740 er først skridt på vejen, og selvom det ikke er helt 100 procent vellykket, så er det alligevel en spændende smartphone for ældre.

Se med i vores Web-TV indslag her:

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrik 17-12-2012 13:03:07

men et kæmpe plus til Doro, for i det mindste at tilgodese de ældre.
De prøver og laver fejl, så kan vi jo håbe at børnebørnene kan opdatere den :-)
Glædelig jul.

0 0
17-12-2012 15:13:05

Hvad ældrevenlig er der ved den, forsynet med et "gammelt" Android system. Vi ældre (selv 72), er godt orienteret om hvad der rør sig på mobilområdet. I vores, forholdsvis, store omgangskreds, kender jeg ingen der har, eller ønsker sig en Doro mobiltelefon. Jeg har selv lige skiftet min Nokia Lumia 800 ud med 920. Da jeg handlede, var der faktisk flere ældre der ønskede at få demonstreret Windows telefoner. Og jo, vi er mange ældre der er på Mobilsiden hver dag.

0 0
Johnny K. Olesen 18-12-2012 09:14:21

Og så glemte jeg lige at svare på dit spørgsmål :-( Der er ikke noget ældrevenligt ved at benytte Android 2.3. Men det underliggende system er ikke så vigtigt, da det i høj grad er brugerfladen som er det vigtige. Om Doro benytter android 2.3 eller nyeste version er helt lige meget, da det er den specielle brugerflade (Doro Experience), som i bund og grund er den vigtige.

0 0
18-12-2012 11:57:55

Jeg tror at man kan lave en mere ældrevenlig betjening i Windows Phone, end i Doro. Her er hvad jeg har hjulpet flere med, ryd startskærmen for alt det man ikke bruger i hverdagen, placer de kontakter du bruger mest, det gøres ved at holde fingren på den pågældende kontakt, tryk herefter på "fastgør til start", nu får du en "flise" på startskærmen med den ønskede kontakt, flisen kan du ændre størrelse på, hvis du har WP 8. Det samme kan man gøre med de websider men har som bogmærker. Ja, så får du adgang til Mobilsiden og andre der ikke har lavet app, fra din startskærm.

0 0
Johnny K. Olesen 18-12-2012 09:12:01

Hej Corner

Det er altid godt at høre, at vi har læsere fra alle aldersgrupper på Mobilsiden.dk :-)

Det er mit klare indtryk, at Doros målgruppe ikke den aktive (yngre) del af senior-segmentet. Og så er 72 jo ingen alder i dagens Danmark ;-)

Doros telefoner henvender sig til et specielt segment, hvor betjening er vigtigere funktioner - Dvs. store knapper, høj kontrast, høje ringetoner og sikkerhedsfunktioner.

0 0
Tobias Nordahl 17-12-2012 12:32:45

Hej Johnny.

Først og fremmest - dejligt med et anderledes og efter min mening mere dybdegående indlæg. Selvom vinklingen er anderledes end normal, formår du alligevel at fange min opmærksomhed - Selvom jeg er en ung mand på 19 år.

Jeg bemærker at du omtaler fejlene som "irriterende softwarefejl". Efter min mening er dette helt forkert.

Der er da problemerne som f.eks. at sende en mail, når vedkommet ikke er oprettet som kontakt - men fejlen m.h.t. GPS koordination, er efter min mening en meget alvorlig fejl.

Min farmor har før haft en ældre-mobil. Hun var tryg fordi den var udstyret med en nød-knap.
Samtidig var vi sikre på at hun kunne få kontakt i os, eller i værste fald 112 hvis det skulle gå helt galt - og hvis mobilen var inde for hendes rækkevidde.

Hvis familiemedlemmerne nu forventer at telefonen sender GPS signaler som standard, når alarmtasten anvendes, kommer man jo til at stå i en alvorlig situation, hvis det ældre familiemedlem ikke er i stand til selv at svare på hvor han/hun er.

Det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvor langt vi vil gå - med støtte fra teknologien. Men når det nu, ud fra din vinkling, lader til at produktet bliver markedsført med en funktion som denne - skal den også virke 100% procent fra start.

Netop "nødknappen", er noget som Doro og andre mærker der har udviklet ældre telefoner, har lagt en del vægt på. Derfor finder jeg det helt tosset at det ikke er i orden fra start.

Dette er en stor kritik til Doro, men samtidig et forslag om at du måske skulle rette det lidt ind i teksten til web-tv indslaget - Så brugeren bliver opmærksom på denne fejl, selvom de ikke ser web-tv indlægget.

God dag til dig :-)

0 0

Om brug af cookies