Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Evolve GT Carbon: Street cred for alle pengene [TEST]

Evolve GT Carbon: Street cred for alle pengene [TEST]

Anmeldelse: Evolve Carbon GT er et imponerende elektrisk køretøj med masser af blær-faktor. Dog er der også et par ærgerlige ulemper.

På Mobilsiden.dk har vi fået rigtig mange forskellige produkter til test gennem tiden, men her har vi nok alligevel at gøre med et af de mest specielle produkter til dato.

Vi har nemlig fået mulighed for at teste et stort, men dog mobilt stykke køretøj. Nemlig det elektriske skateboard: Evolve GT Carbon All Terrain.

Rigtig mange forskellige eldrevne køretøjer er dukket op den seneste tid, og alt fra tohjulede hoverboards til ethjulede el-cykler kan fra tid til anden ses i bymiljøet.

Men med skateboardet GT Carbon fra Evolve har vi ikke bare at gøre med et stykke billigt legetøj, nej tværtimod. Dette skateboard må betegnes som kongen inden for de elektriske mobile køretøjer, men du får så sandelig også lov til at betale for det.

Jeg har fået lov at prøve kræfter med dette monster af et skateboard de seneste par uger, og her er min bedømmelse.

Se også: CYCLYK - den simple og billige mobilholder til cyklen [TEST]

Bemærk: Færdselsstyrelsen er på nuværende tidspunkt i gang med at undersøge de sikkerhedsmæssige forhold ved brug af elektrisk drevne motoriserede køretøjer, heriblandt skateboards som Evolve GT Carbon. Derfor er de, indtil videre, kun lovlige at køre med på private områder eller specialt indrettede områder såsom skaterbaner. Færdselsstyrelsen vil snart offentliggøre resultatet af undersøgelsen på dets hjemmeside.

Specifikationer

Board-længde: 102 cm
Hjul: Evolve 7” (18cm) All terrain wheels
Vægt: 9,5 kg
Materiale: Karbonfiber og Kevlar
Rækkevidde: Op til 30km
Topfart: ca. 40 km/t
Motor: 3000 Watt custom made dual brush out-runner motors.
Batteri: 42v Lithium Ion battery
Opladning: ca. 4,5 timer
Pris: 1.729 euro (ca. 12.900 kroner)

Et elektrisk skateboard?

Hvis man har en lille smule kendskab til skateboard-verdenen vil man kunne se, at der med GT Carbon egentlig er tale om et longboard, men altså bare med motor på.

Motoren befinder sig i bagenden af boardet og sætter skub i de to bagerste hjul. Selve styringen af køretøjet foregår vha. en let roterende akse ved begge hjulsæt, der muliggør at komme igennem større sving på vejen ved at læne sig henholdsvis til den ene og anden side.

Styringen af motoren foregår via en lille håndholdt bluetooth remote-kontrol, der med en trigger på bagsiden kan kontrollere farten samt bremserne. Senere i artiklen, vil jeg gå mere i dybden med denne.

Alt i alt er jeg imponeret over, hvor let GT Carbon er at bruge og lære at kende, og selvom jeg langt fra er nogen erfaren skateboarder, så gik der ikke lang tid, før jeg følte mig sikker på boardet og kunne bevæge mig ud på længere ture - nogle rigtig sjove ture.

Læs også: Huawei Mate 9 - det er stort det her [TEST]

Styr på det

Som nævnt foregår styringen af skateboardet via en fjernbetjening med en trigger-kontrol på bagsiden, lidt ligesom man måske kender det fra styringen af en fjernstyret bil. Remoten sluttes til via bluetooth og forbindelse opnås hurtigt hver eneste gang.

På fronten af remoten findes en lille LCD-skærm, der viser batteristatus samt hastigheden, du kører med. Derudover findes to knapper ovenover skærmen, der bruges til at skifte imellem de 5 tilstande: Reverse, Slow, Eco, Fast og GT (turbo).

På den måde sætter de forskellige tilstande en begrænsning for triggeren, hvor du f.eks. maks kan køre 10 km/t i slow-mode, mens det er i GT-mode, man opnår topfarten

Se denne: JBL Reflect Aware - begrænset i brug [TEST]

Ifølge Evolve selv, så har Carbon GT en topfart på over 40 km/t, men det hurtigste jeg nåede op på var ca. 36 km/t på en lukket vej med nylagt asfalt.

Det er dog ikke anbefalelsesværdigt at køre meget mere end 20 km/t, og her er Eco-mode klart at foretrække. Som navnet antyder, så er det også her du opnår den længste rækkevidde, og de lovede 30 km på en opladning er ikke helt ved siden af.

Når batteriet er brugt op, ja så er det bare at tilslutte opladeren, og så er du klar igen efter et par timer.

Læs også: Huawei P10: En stilsikker sag [TEST]

Foto: Evolve

Utrolig hårdfør

Evolve GT Carbon kommer i to udgaver, nemlig en street-version med normale størrelse skateboard-hjul og så en All Terrain model med nogle større og mere robuste hjul.

Terræn-modellen er den, som vi har testet i denne omgang, og de store hjul er virkelig en fordel når man bevæger sig rundt i forskellige egne. Med de store hjul er det ingen sag at køre over mindre bump, huller i vejen, dæksler og lignende, og selv mindre kantsten kan boardet klare at køre over.

Selve boardet er udgjort i karbonfiber og er i det hele taget utrolig robust og meget hårdfør. Batteriet er skjult nedenunder boardet og er dækket af en glat overflade, mens der på toppen findes en slags sandstone-materiale, der sikrer et rigtig godt fodfæste.

Se også: JBL Flip 4 - En oplagt rejsefælle [TEST]

Meget uhandy

Indtil nu har jeg virket meget positivt stemt over for Carbon GT, men desværre kan det ikke fortsætte sådan. Carbon GT er uden tvivl et vældig sjovt og imponerende køretøj, men der er dog også en del ulemper hæftet ved skateboardet.

Først og fremmest er det utrolig uhandy at have med sig nogen steder. Når først du har transporteret dig frem til dit arbejde, skole eller hvor du nu skal hen, ja så kan du ikke ligefrem parkere boardet udenfor, som du ville gøre med f.eks. en cykel.

Nej i stedet er du nødt til slæbe det mere end 1 meter lange og 10 kg tunge skateboard med dig indenfor, og det er langt fra nogen nem proces. Dernæst skal du så forsøge at finde et sted og placere det, og det er ikke alle steder, hvor dette er lige til at gøre.

Se også: Vi har testet den nye Nokia 3310 (2017)

På den måde giver det altså nogle begrænsninger for, hvornår du kan gøre brug af skateboardet, og du bliver nødt til at “tænke din dag igennem” for at sikre dig, du ikke skal nogen steder hen, hvor et monster af et skateboard ikke kan tages med.

Når det så er sagt, så har skateboardet fungeret rigtig fint for mig som transportmiddel til og fra stationen, og praktisk nok så passer forhjulet faktisk lige ind i cykelholderen i S-toget.

Dum i det danske vejr

En anden stor og ærgerlig udfordring for Carbon GT er vejret, det dårlige af slagsen vel at mærke. Evolve skriver i manualen til Carbon GT, at det ikke må bruges i vådt terræn, og det er i sagens natur svært at undgå i det danske vejr.

I testperioden, har vi haft alt fra snevejr til massivt regnvejr, og det har betydet flere dage, hvor anvendelsen af Carbon GT er blevet umuliggjort.

Enkelte gange har jeg dog være tvunget til at køre på våde veje alligevel, men med det resultat, at det forreste bukseben bliver fuldstændig mudret til. Det er selvfølgelig knapt så fedt rende rundt på arbejde eller skole.

Læs denne: HTC U Ultra - En smartphone med lipgloss [TEST]

Masse af street cred

Efter at have omtalt nogle af de udfordringer, et elektrisk skateboard fører med sig, så er det også på tide at nævne et af de punkter, som gør det utrolig fedt at køre rundt på et rullebræt med motor - nemlig en enorm blær-faktor.

Alle vegne bliver man mødt med nysgerrige og beundrende øjne, og det er tydeligt, at et kæmpemæssigt elektrisk skateboard ikke er noget, folk er vant til at se. Dertil kommer massevis af spørgsmål fra interesserede cyklister i lyskrydset, og alt i alt er det bare en blæret fornemmelse at køre rundt på brættet.

Kan alle køre på det?

Igen, jeg er absolut ingen erfaren skateboarder, men alligevel vil jeg allerede betegne mig selv som en habil fører af GT Carbon. Spørgsmålet er så bare, om alle vil kunne lære at kører på boardet, og her er jeg tilbøjelig til at svare ja.

I løbet af de sidste par uger har jeg ladet rigtig mange forskellige folk prøve kræfter med GT Carbon, og indtil nu har alle fundet det rimelig let at styre og kontrollere boardet.

Et eksempel på dette kan ses nedenfor, hvor Lasse fra redaktionen, som aldrig har kørt på skateboard, prøver kræfter med boardet for første gang, og det går forholdsvist gnidningsfrit.




Se denne: Lenovo Phab 2 Pro - En ’ud-af-mobilen’ oplevelse [TEST]

Det med prisen

Det kan være du nu sidder og tænker, sådan en maskine må jeg da bare have. Det vil i hvert fald være forståeligt, for det er også, hvad alle folk som har prøvet boardet, inklusiv mig selv, har sagt - ja lige indtil de hører prisen.

GT Carbon kan købes via Evolves tyske website for svimlende 1.729 euro, eller godt 13.000 danske kroner, og det er rigtig mange penge at betale for et “ekstra” køretøj.

For det er netop sådan, jeg vil betegne et elektrisk skateboard som Carbon GT. Selvom det umiddelbart opfylder de samme krav som en cykel, så er skateboardet alligevel så utrolig langt fra at kunne erstatte den tohjulede jernhest.

Modsat med en cykel, kan du ikke køre på Carbon GT når det regner, der ligger en smule sne eller på anden måde er dårligt vejr. Og mest vitalt, så kan du ikke parkere dit skateboard nogen steder.

Læs også: OSO Cyclo - forvandl mobilen til en cykelcomputer [TEST]

På den måde bliver det altså utroligt svært at forsvare en pris på næsten 13.000 kroner, når du ikke engang kan bruge det som et primært transportmiddel.

Det skal dog ikke tage noget fra, at Evolve Carbon GT er et virkelig imponerende og sjovt elektrisk køretøj, som er en sand fornøjelse at bevæge sig rundt på. Ulemperne er dog bare en smule for store til, at vi ryger op på den helt store skala.

Evolve Carbon GT, vi lander på 4 ud af 6 stjerner.

Fordele:

  • Nem intuitiv styring
  • Rigtig lang rækkevidde
  • Kæmpe blær-faktor

Ulemper:

  • Uhandy at have med sig
  • Ufarbart i dårligt vejr
  • Prisen
 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies