Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   HTC Desire - Smartphonen over dem alle? - mobiltest

HTC Desire - Smartphonen over dem alle? - mobiltest

TEST: HTC's egen udgave af Google Nexus One er toppen af smartphones - men hvor længe? Vi ser på om mobilen, lever op til dens ry.

HTC Desire er på alle områder større end HTC Legend, som vi tidligere har testet. Øget vægt, hurtigere processor og større skærm samt en indpakning, der er ændret fra aluminium til blød plastik.

Jeg synes ikke, at Desire har et unikt designudtryk, men er "en blandt mange". På afstand kan man ikke genkende Desire på samme måde, som det f.eks. i bybilledet er muligt at genkende en iPhone eller Legend.

Det er naturligvis en smagssag, hvilket design man foretrækker. Personligt er jeg mest til Legend, der fremstår mere stilsikker, og ikke får helt de samme grimme fedtfingre-mærker på bagsiden, som nu præger testmodellen af Desire.

Det første vi så til denne mobiltelefon var, da Google lancerede Nexus One. Desire og Nexus er nemlig på den tekniske side, i meget store træk ens. Alligevel mener jeg ikke, der er tale om en "Google-mobil" - Desire fremstår som en selvstændig mobil, og ikke bare en kopi.

Baggrunden bevæger sig

En sjov gimmik i mobilen er de animerede baggrunds-tapeter, og der medfølger en række forskellige.

F.eks. et vandtapet hvor ens fingre kan lave ringe i vandet, eller musikbaggrunden der bevæger sig i takt til musikken der spiller.

Hvis du har set de farvede streger, der bevæger sig på Nexus One, og synes de er fede, så glæd dig over, at de også er med i Desire som et animeret tapet.

Funktionen er underholdende, men bruger også strøm. Efter syv timers brug af mobilen, rapporterer strømoversigten at de "levende tapeter", har taget 2 procent af kapaciteten på batteriet.

HTC Desire
HTC Desire

Brugerinterface og menu

En stor del af oplevelsen i HTC Desire er brugerinterfacet HTC Sense ansvarlig for.

Som på tidligere HTC-produkter er der også her, syv forsideskærme, som individuelt kan tilpasses med widgets, genveje og mapper.

Mobilen har en lang række rigtig lækre standard-widgets, som alle passer designmæssigt til hinanden. Derudover, kan der direkte fra widget-menuen, downloades nye funktioner, som tilbydes helt eksklusivt til HTC-brugere.

Her undervejs i testen er der f.eks. kommet både en notat- og drikkepenge-widget.

Skulle du være i tvivl, så er en "widget" et lille program, der på forside-skærmen kan vise og opdatere forskellige informationer, uden du selv skal gøre noget. De mest almindelige widgets er vejrudsigter, ure, kalendere og musikafspillere.

HTC Desire er baseret på styresystemet Google Android og er dermed blandt de mest tilpasnings-venlige mobiltelefoner. Kortfattet kan man sige, at hvis en funktion mangler, kan den næsten altid downloades fra Android Market, forudsat at hardwaren er understøttet.

Er er der "hak" i grafikken?

Ak ja. Det skulle være så godt. Den store skærm, høje opløsning og hurtig 1 GHz processor... Men desværre er der skår i glæden - eller det tror jeg måske, at der er.

Når man trykker "hjem", så de syv forsideskærme scoller til midterpositionen, er oplevelsen ikke flydende, og der ses tydelige "hakker" når grafikken glider på plads. Det er som om, at grafikken simpelthen springer nogle pixels over.

I menuen (med alle ikonerne til programmerne) ses "hakkene" også, når der trækkes op og ned i menuen.

Det her med "hak" i grafikken er i kategorien "det tynde øl" da det i dagligdagen på ingen måde går ud over mobilens præstation. Det er bare irriterende at se på, når først man ser det - og rigtig mange vil kun se det, når de bliver gjort opmærksom på det.

Jeg lader ikke dette trække ned i karakteren af produktet - men nu er det nævnt for dig, der læser, så du kan tage stilling til, om det er et problem for dine øjne.

Ved at påpege denne meget lille detalje håber jeg også, at HTC's udviklere, måske læste det, og lavede et fix - det ville bare være så ualmindelig lækkert, hvis grafikken på frontskærmen var lige så smooth som på iPhone.

Fantastisk flot skærm

Skærmkvaliteten er enestående flot i Desire, og den ridsefri glasoverflade giver mindre risiko for skader, end tilfældet er på plastikskærme.

I forhold til iPhone og HTC Legend er skærmen både større og med flere pixels. Når i taler iPhone og Legend er det  3,5 og 3,2 tommer mod Desires 3,7 tommer. Opløsningen på iPhone og Legend er 320x480 pixels, mens Desire er oppe på 800x480 pixels.

Desværre giver den højere opløsning og større skærm ikke mulighed for flere ikoner eller widgets på skærmen. Sammenlignes med HTC Legend kan der indsættes præcist det samme antal på begge forside-skærme.

I sollys kan det i øvrigt være svært,  tydeligt at se indholdet på skærmen.

Internet på HTC Desire
Internet på HTC Desire

Perfekt til internet

Den store skærm er ideel til internetbrug, og her skuffer HTC Desire ikke.

Store hjemmesider åbner lynhurtigt, og med et hurtigt dobbeltklik zoomes teksten op, og bliver læsbar. Vil du tættere på, trækkes blot med to fingre, hvorefter teksten forstørres.

Det ganske særlige er, at teksten tilpasses skærmens bredde automatisk. Det betyder, at websiden ikke skal trækkes fra side til side, for at det hele kan læses.

Som yderligere bonus er det intet problem at trække sidens indhold rundt på skærmen. Her er hverken hak eller pauser. Alt følger med i 1:1.

Bogmærkerne til internettet organiseres i øvrigt, som screenshots af siden man har besøgt.

Desire kan udnytte den hurtige dataadgang via mobilnettet eller kobles på trådløst netværk. Sættes USB-kabel mellem mobilen og computeren, kan den enddag fungere som internet-modem. Det er dog ikke muligt, at lave en trådløst netværk omkring mobilen, som andre trådløse enheder kan logge sig på. I forhold til HTC er funktionen indtil videre forbehold modellen HD2.

Oversæt, SMS og Wikipedia

Internetoplevelsen er på HTC Legend og Desire meget ens. Således er det også her muligt, at sende et uddrag af en tekst på en website som SMS eller til Twitter.

Hold blot fingeren på teksten i et lille sekund, hvorefter der let og ubesværet i et zoomvindue kan foretages en præcis markering.

Den markerede tekst kan ligeledes med ét klik oversættes i Google Translate, samt benyttes til et Wikipedia opslag.

DR Update
DR Update

Du kan næsten se DR Update

Fra tid til anden møder man YouTube-videoer på hjemmesiderne - som f.eks. her på Mobilsiden.dk. Det håndterer Desire ved blot at afspille videoen, når der trykkes play.

Videoen kan zoomes til fuld skærm ved at dobbeltklikke, og den kan gøres endnu større ved at trække i billedet med to fingre - præcist som med hjemmesiderne generelt.

HTC Desire er desuden kraftfuld nok til, at afspiller-universet på DR Update kan åbnes. Det samme gælder f.eks. Ekstra Bladets web-TV univers.

Desværre er videoklips ikke helt flydende, ligesom mundbevægelserne heller ikke altid følger billedet.

I betragtning af, at processor og ram i mobilen er pænt omfattende, er det uforståeligt, at denne funktion ikke kører optimalt.

Dansk SMS-ordbog og god lyd ved opkald

Desire giver mulighed for at skrive SMS-beskeder på enten et QWERTY-tastatur, hvor alle tasterne er fremme, eller på T9-tastaturet. I begge tilfælde er der dansk ordbog.

Danske ord som f.eks. "færdig" og "spændende" gættes af mobilen, hvis der blot skrives "fardig" og "spandende".

SMS-delen er også god til at gætte fejlskrivninger. Med andre ord kan man i en kæmpe brandert få ordene stavet rigtigt - også selvom de rigtige taster langtfra rammes.

Der er ikke ÆØÅ direkte på tastaturet, men fordi mobilen gætter danske ord når blot man bruger fx O i stedet for Ø, er disse taster slet ikke nødvendige

Beskederne samles i indbakken som 'samtaler' under kontaktpersonens navn. 

MMS kan både sendes og modtages og de såkaldte "wap push"-beskeder som f.eks. nyhedsopdateringer fra TV 2, er også en del af SMS-systemet.

Samtaler er en anden vigtig dagligdags ting i mobiltelefoner og her skuffer Desire bestemt heller ikke. Lydkvaliteten ved samtaler er både i "sender og modtager ende" fantastisk god. Højtaleren til "speakerphone" og musik lyder derimod ikke ret godt.

I opkaldsdelen findes også funktionen "smartdial" som som gør det muligt på taltasterne, blot at taste navnet på den du vil ringe til, hvorefter mobilen søger i både kontakter og opkaldlister. Det gør det lynhurtigt at ringe op og du slipper for at lede i adressebogen.

Batteristatus
Batteristatus

Meget sulten på batteri

I de første dage med Desire var det nærmest umuligt at trække driftstiden op over 10 timer. Efterfølgende gik det noget bedre - omkring 17 timer ved sengetid og stadig omkring 30 procent tilbage på batteriet.

HTC Desire skal som andre smartphones, når den bruges meget, oplades hver nat.

"Bruges meget" vil sige en del samtaler og sms'er og naturligvis fuld synkronisering og pushmail kørende hele tiden - samtidigt med, at jeg også går en del på nettet, hører musik og tager billeder.

Jeg har bemærket, at særligt det trådløse netværk, tapper ualmindeligt meget på batteritiden og man skal i hvert fald ikke glemme at slå det fra efter brug.

Når du har et højt forbrug, så smid et USB-kabel i tasken. På den måde kræver det blot en computer i nærheden for at lade op.

Rimeligt kamera

Der sidder et 5 megapixels kamera i HTC Desire, præcis som i Legend, Hero og HTC HD2.

Jeg synes billedekvaliteten er rimelig for en mobiltelefon at være, men det vigtigste er egentlig ikke den minimale forskel der er mellem billederne fra mobilerne - men mere, om den kan tage et billede når der er brug for det.

Både Legend og Desire starter kameraet op, og er klar til fotografering i samme hastighed - også autofokus er lige hurtigt, ligesom de også får billedet i kassen på samme tid. Kameraets opstartstid er under to sekunder på HTC Desire - hvis det lige har været brugt, er tiden under ét sekund.

Desire leverer ikke en overvældende præstation i fotokvalitet og særligt ved meget dagslys, har mobilen svært ved at styre billedets lysforhold.

Jeg er ikke over-imponeret af billederne fra HTC Desire - omvendt heller ikke det modsatte. Bedøm selv i galleriet her i artiklen.

Når GPS-delen i mobiltelefonen er slået til, sættes der automatisk GPS-koordinater på billederne, så du bagefter kan se hvor de er taget - f.eks. på Google Maps i mobilen. Uploades billederne til et onlinegalleri som Picasa vises location også på et kort. Denne funktion kaldes for geotagging.

Videooptageren leverer en fornuftig kvalitet dog med lidt problemer i forhold til modlys. For de teknisk interesserede kan vi oplyse, at opløsningen er 640x480 pixels (VGA) med 28 billeder pr. sekund i en datastrøm på 1,6 Mbps.

Fra billede-albummet kan billeder sendes som mail, MMS, Facebook, Flicker, Bluetooth m.v. På den måde kan begivenheder der opleves deles med vennerne. Det samme gælder videooptagelser, der med ganske få klik, kan uploades til YouTube.

Overblik med Friend Stream

De forskellige mobilproducenter har hvert deres bud på, hvordan man samler kommunikation og holder styr på vennerne. I Xperia X10 kalder Sony Ericsson funktionen Timescape, mens Samsungs navn er Social Hub.

HTC har lavet Friend Stream som ikke er på samme avancerede niveau som Timescape i X10. Her er ingen mails og SMS-beskeder, men kun Facebook, Flickr og Twitter.

En widget opdaterer hver time de seneste statusmeldinger fra vennerne, og det er muligt både at "synes godt om" samt se og skrive kommentarer til vennerne.

Fra Friend Stream kan du poste den samme statusmelding til alle sociale tjenester på én gang.

Personligt synes jeg HTC's sociale applikation tildels erstatter programmet "Facebook for Android", men jeg savner muligheden for at se en oversigt over hvem der senest har kommenteret på mine indlæg og opdateringer.

Der skal dog uddeles ros for den komplette integration af Facebook i kontaktlisten, hvor både fødselsdage og profilbilleder automatisk bindes sammen med kontakterne.

Husk synkroniseringen!

Hvis du skal have den komplette glæde af HTC Desire, så SKAL det binde den sammen med en Google Gmail, Google Apps konto eller Microsoft Exchange.

Google spiller særligt godt - hvilket jo nok hænger sammen med, at det også er Google der står bag det underliggende Android-styresystem.

Når du ved opsætningen af telefonen (første gang den tændes) har indtastet oplysningerne til f.eks. Gmail, bliver dine e-mails, kontakter og kalender automatisk synkroniseret over mobilens dataforbindelse.

Ændringer i en kontakt eller kalenderaftale, vil altså helt automatisk være tilgængelig på både mobilen og Gmail-kontoen.

Hvis du ydermere indtaster din Facebook-konto (også i opstarten) linkes kontaktbilleder, statusopdateringer og Facebook-billeder sammen med kontakten. Når det hele er sat op kan du under en kontaktperson i mobilen både se de seneste SMS-beskeder, Facebook-updates og billeder, opkaldslister osv.

Denne form for dyb integration er både smart og vanedannende, men kræver samtidigt også, at man bruger de forskellige tjenester som gør det muligt.

Multitasking - ja naturligvis

Android-systemet i HTC Desire understøtter såkaldt "multitasking" - altså at flere programmer er aktive samtidigt. Når "hjem"-knappen holdes nede kommer joblisten frem der viser de seks seneste programmer.

Som standard har systemet altid gang i disse seks programmer - men det er på ingen måde et problem. Heller ikke selvom du f.eks. har flere hjemmesider kørende, musik eller radio i headsettet og måske lige tager et foto der sendes som mails.

Når der sammenlignes med HTC Legend oplever jeg ikke den store forskel på dette punkt, heller ikke selvom Desire har en større processor.

Markedspladsen Android Marked

I HTC Desire kan der hentes bunkevis af gratis programmer i Android Marked hvor installationen klares med få lette tryk. ALLE - også dem uden computererfaring kan installere programmer og spil fra markedspladsen.

Ud over en massere af spil byder Android Marked også funktionsforbedringer til mobilen. Vil du f.eks. have at SMS'er popper op når de modtages, kan programmet Handcent være fremragende ligesom et bedre vækkeur (Better Alarmclock) der kan vække med musik, også er ret fed.

Android Marked er endnu ikke så omfattende som AppStore, men er godt på vej.

God musik og radio

Musikelskerne kan tilføje en musik-widget til hjemmeskærmen, så musikken altid er lige hånden.

Hvis albumcovers er indkodet i musikfilen viser musikafspilleren fint grafikken, men der er ikke mulighed for at lade mobilen finde coveret på internettet, sådan som vi har set det i Sony Ericsson Xperia X10 og HTC HD2.

Mobilen kan synkroniseres kan Windows Media Player eller programmet Double Twist, ligesom musiknumrene manuelt kan overføres til hukommelseskortet, men vi er på ingen måde på iTunes niveau.

Lydkvaliteten er fin ligesom det også er et plus at headsets kan tilsluttes direkte i mobilen. Dette er også nødvendigt, at headsettet i salgspakken langt fra er imponerende.

Den indbyggede FM-radio synes jeg også, virker uden problemer.

Billeder taget med HTC Desire

Ikke en Nexus One

HTC Desire er ikke en Google Nexus One.

Godt nok er hardwaren næsten ens - men også kun næsten. F.eks. er der ikke en ekstra mikrofon, der kan bortfiltrere baggrundsstøj. Desuden er designet markant anderledes

På softwaredelen er Google Maps Navigation og Google Voice Search heller ikke med - simpelthen fordi, at disse tjenester ikke er lanceret i Danmark.

Tilgengæld synes jeg, at brugerfladen HTC Sense, er langt bedre og med mange flere muilgheder, end det vi har set på Googles egen mobil.

Er 1 GHz nødvendig?

Tanken om hele 1 GHz og en lynhurtig intern systemhukommelse kan gøre enhver gadgetfreak ret hot, men spørgsmålet er, om det er overkill?

Sammenlignes med HTC Legend, der kun har 600 MHz, opleves ikke en mærkbar hastighedsforøgelse i dagligdagen. De fleste instruktioner udføres præcist lige hurtigt, og kun hvis man sidder med begge produkter ved siden af hinanden, kan man se en marginal forskel i Desires favør.

Det irriterer mig grænseløst, at det ikke står krystalklart, hvad jeg skal bruge poweren i mobilen til.

Desuden har HTC hverken vedlagt en demovideo eller spil, der udnytter processoren og viser mig som køber, hvad det er jeg får af ekstra værdi.

Som nævnt i denne anmeldelse burde afspilning af videoer på DR Update eller Ekstra Bladets Flash-baserede webunivers være oplagt, men det formår HTC Desire altså ikke at trække igennem i tilfredsstillende kvalitet.

Alligevel er der dog ingen tvivl om, at Desire på papiret burde være en rimelig fremtidssikret mobil.

Konklusion: HTC Desire er smartphonen over dem alle!

Det er ikke på alle punkter at HTC Desire leverer varen fuldt ud - hist og her halter nogle enkelte småting. Fremadrettet ønsker jeg, at HTC's udviklingshold begynder at gå helt tæt på detaljerne i produkterne - f.eks. det som vi påpeger med en "de små hak/hop" i den hurtige scroll på forsiden.

I dagligdagen er Desire på ingen måde irriterende, tung eller bøvlet at bruge, og ingen af andre smartphones på markedet leverer så mange muligheder og lækker grafik, som Desire - her er den smartphonen over dem alle.

Når vi træder et skridt tilbage, må vi også konstatere, at mobilen er "gammel". Google og HTC præsenterede i begyndelsen af januar 2010 Nexus One, som er forgængeren for Desire. Hardwaren er næsten den samme, og HTC kalder selv Desire for deres udgave af Nexus One. Set i det lys er Desire gammel vin på nye flasker eller om du vil gammel mobil i nyt cover. Derfor udebliver den store overraskelse også - særligt fordi vi har svært ved at få øje på, hvad mobilens power skal bruges til, som det er nu.

Prisen ligger omkring 3.500 kroner og til den pris, er der ingen andre smartphones der kan være med på skærmstørrelse, opløsning og processorhastighed. Derfor får man rigtig meget mobiltelefon for pengene - særligt hvis man er lidt gadgetorienteret.

Desire yder præcis, det den lover til prisen - men den store overraskelse udebliver. Derfor fem ud af seks stjerner.

BEMÆRK: Siden denne mobiltest blev skrevet har HTC opdateret HTC Desire med Android 2.2 Froyo. Det har bevirket, at produktet i forhold til prisen, vurderes til seks ud af seks stjerner.

Tre gode ting ved HTC Desire
 - Lækker skærm og hurtigt brugerinterface
 - Perfekt til internetadgang
 - Meget mobil til prisen

Tre dårlige ting ved HTC Desire
 - Kan ikke afspille fx DR Update flydende
 - Det er ikke synligt hvorfor 1 GHz er en god idé
 - Bruger meget strøm

Læs også:
 - Web-TV: Se og oplev HTC Desire
 - Test: HTC Legend - en sikker vinder


HTC Desire - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Emil Panum 04-12-2011 11:35:46

du kan ikke sammenligne htc desire med nogen af de nye mobiler, de har næsten alle sammen dual core processorer og langt bedre grafik, jeg har selv en desire og er glad for den efter at ha rootet den og langt en rom på uden sense.

(jeg så kun din kommentar fordi jeg selv har kommenteret da tråden startede, så får mails når der bliver postet (: )

0 0
Michael 12-12-2011 18:35:07

Ok.

Dvs. "... efter at ha rootet den og langt en rom på uden sense".

Det er kinesisk for mig. Du behøver ikke forklare hvad det betyder. Vil bare gerne vide om det er noget du har gjort ved en ældre model for at få den up to date, eller om det er noget du har gjort ved en nyere model.

0 0
Michael 03-12-2011 17:33:59

Kan regner ud der ikke længere er nogen som tjekker denne tråd... Øv!
Skulle der alligevel være nogen som på et tidspunkt tilfældigt kommer forbi, vil jeg blive glad for et par svar. Uanset hvornår (dog helst før 2020). ;)

På forhånd tak.

0 0
Michael 29-11-2011 01:15:21

Citat:

BEMÆRK: Siden denne mobiltest blev skrevet har HTC opdateret HTC Desire med Android 2.2 Froyo. Det har bevirket, at produktet i forhold til prisen, vurderes til seks ud af seks stjerner.

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/htc-desire-smartphonen-over-dem-alle-mobiltest,lid.11296/#ixzz1f34KU9Py

Citat slut.

Jeg er ikke inde i og har svært ved at overskue alt det tekniske. Hvilken betydning har dette 'Android 2.2 Froyo' for mobilen/testen? Hvilke kritikpunkter er dermed væk?

Hvornår er ovenstående tilføjelse skrevet?
Holder telefonen i dag?

Hvordan bedømmer i denne telefon (som den er i dag) i forhold til Samsung Galaxy S II?

På forhånd tak.

0 0
Michael 26-02-2011 11:22:46

Hej alle
Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt Desire kan opdateres på et senere tidspunkt? Jeg køber nemlig en brugt som ikke er blevet opdateret og det ønsker jeg selvfølgelig at gøre.

0 0
Henriette 28-10-2010 18:59:41

Hej alle i produktive mennesker hos mobilsiden.dk.
Jeg står og overvejer køb af HTC Desire i hvid, og min nuværende mobil er HTC Tattoo - så mangler en opdatering. Men er meget i tvivl med hensyn til SMS-delen i Desire. Er den hurtig at skrive på, altså taster man tit forkert, eller er den meget præcis? For hvis ikke det var for den dårlige processor og den elendige sms-del i min Tattoo, ville jeg ikke skifte mobil, så det er især på det punkt jeg skal kunne blive imponeret. Plus: Overrasker/imponerer den, hvis man kommer fea en Tattoo? Føler nemlig at HTC, ligesom Nokia, laver meget ens mobiler - kun designet til forskel.

Er der desuden nogen som har haft decideret problemer med noget ved Desireren?

På forhånd tak :)
Hilsen Henriette

0 0
Christoffer 28-10-2010 19:20:45

hej Henriette jeg kan love dig for at Desire vil blive en god telefon sms delen fungere 100% godt både qwerty tastaturet og T9 tastaturet du kan rolig købe den på grund af sms delen og ja Desire overrasker i forhold til Tattoo

0 0
Charlotte Kyhl 06-10-2010 21:47:51

Tak for dit svar - jeg tror jeg vælger Desire, pga det du nævner med personlighed. Ved ikke lige hvor meget jeg vil bruge den til at gå på nettet. Det vigtigeste for mig er at jeg kan synkronisere min mail og kalender med den og tilpasse den som jeg vil have den.

Har kigget på begge mobiler idag og synes Galaxy har et fedt design, men den er også en smule stor.

0 0
NJ 06-10-2010 22:08:29

Har Desiren, og kan kun give Charlotte ret i det med det personlige præg... HTC Sence på Desiren er bare alt for genialt, har endnu ikke stødt på nogen telefon der kan hamle op med den brugervenlighed og fleksibilitet.
Muligt den ikke er den hurtigste(langsommere end Galaxy S, men nogenlunde samme som Iporn4 vist) :) er super glad for den hver dag, og syntes nu internet og facebook er ganske godt på den :)

0 0
Charlotte Kyhl 06-10-2010 19:44:24

Hej med jer

Håber I kan hjælpe mig lidt. Jeg står og skal have ny mobil og har kig på enten HTC Desire og eller Samsungs Galaxy S.

Hvad vil I anbefale? Synes det virker som om de 2 telefoner er meget li hinanden.

0 0
Christoffer 06-10-2010 20:21:22

hej Charlotte

begge telfoner er lidt forskellige men alligevel meget ens jeg kan sige du skal købe Galaxy S hvis det kun kan gå for langsomt med at gå på nettet, opdater Facebook og alt det der hvis design heller ikke betyder noget for dig kan Galaxy S også anbefales hvis du derimod godt kan lide personlig tilpasning på din telefon vil jeg hellere forslå Desire da der eksister rigtig mange gode widgets med fra leveringen af og hvis størrelse heller ikke betyder noget for dig vil jeg hellere foreslå du venter på at Desire HD udkommer den er giga omkring med sms og opkald musik kvalitet er der ingen forskel på Desire og Galaxy S de er lige gode på de punkter men alt i alt køb Galaxy S hvis du vil have en hurtig og flydene telefon eller køb Desire hvis du vil have den bedste personlige tilpasning på din telefon.

0 0
Christoffer 31-07-2010 14:31:33

kan nogle fortælle mig hvad ESN helt præcist er?

0 0
Frederik A. H. 29-07-2010 18:57:17

Hej John. Jeg går meget og overvejer at købe en Desire. En ting jeg så er kommet til at tænke på er om datatrafikken vil køre hele tiden, eller kun når der er behov for det, nu du nævner det med opstarten af telefonen?

Og et andet spørgsmål: Hvor meget hukommelse er der med i salgspakken?

Frederik.

0 0
Mobilsiden.dk 29-07-2010 19:51:31

Hej Frederik

Jeg kan ikke lige huske hvor meget hukommelse der er med. 2GB er mit bedste bud.

Og ja, datatrafikken kører hele tiden (altså når den opdaterer forsk. ting), men det er præcis det, som får produktet til at leve.

Derfor - køb et dataabonnement med mobilen.

God fornøjelse.

0 0
Troels 20-07-2010 14:21:16

Er der nogen der har fundet ud af hvordan den tilsluttes, hvis den da findes på HTC Desire???

Jeg syntes jeg mister n del opkald på den konto, nogen der kan hjælpe mig?

0 0
Mobilsiden.dk 20-07-2010 16:14:24

Hej Troels. Det aktiveres under: menu + indstillinger + Ring op + Yderligere indstillinger. Herunder finder du "Ventede opkald".

0 0
Troels 20-07-2010 17:35:23

tusind tak for hjælpen....
god sommer

PS tak for en super side

Troels

0 0
sara 20-07-2010 12:20:31

det jeg vil bruge den til er at 1.sms´e 2.ringe 3.spille 4.optage videoer 5.tage billeder 6. høre musik 7.gå lidt på internettet f.eks. Youtube og spillesider som f.eks. gratisspil osv. 8.og jeg vil nok også downloade widgets osv. håber at nogle vil hjælpe mig på forhånd tak:)

0 0
Christoffer 20-07-2010 17:56:02

du burde vælge Galaxy S fordi den er bedre til spil på grund af processoren på 1 ghz

HTC Desire er jo kendt for en ret kikset processor selv om det er 1 ghz

stort set er Galaxy S for det meste bedre end Desire på alle punkter.

0 0
14-07-2010 00:53:24

Hej. har endelig fået min desire, men kan man lægge film over på den? og hvis man kan hvordan gør man så? håber at der er nogle der kan hjølpe mvh. jannik

0 0
Adam 25-07-2010 22:41:32

Hej Jannik

Der er et program der hedder anyvideoconverter som er ret nemt at bruge. Det kan ændre på formatet på dine film så de passer til den størrelse skærm du bruger. Programmet kan fx ændre en .avi-fil til en MPEG4-fil. Det koster ikke noget at bruge og kan hentes her:

http://www.any-video-converter.com/download-avc-free.php

Hvis du skal have film fra en DVD ind på mobilen skal den først ind på pc'en. Det findes der også programmer til. Prøv at google "dvd to avi" så finder du nok noget.

Held og lykke med det.

0 0
14-07-2010 00:53:45

*hjælpe

0 0
Christoffer 20-06-2010 15:59:24

skal man bruge Google account for at hente programmer fra Android Market eller er det kun med batalings programmer?

0 0
Mobilsiden.dk 20-06-2010 16:05:35

Hej Christoffer. For at få den optimale udnyttelse af produktet, anbefales det at sætte det op med en Gmail-konto. Der er ikke åben for betalings programmer fra Google endnu - men en Google-konto er nødvendig for at benytte Android Market.

0 0
Christoffer 20-06-2010 22:38:09

tak John for hjælpen man kan vel bare oprette en Gmail og så bruge den til Android Market stort set er jeg ligeglad med at sykronisere kontaktere og kalender og alt det jeg har ikke noget imod at sætte det hele op manuelt=)

0 0
HenrikB 12-06-2010 10:45:06

Hej John,
I testen skriver du, at du kan se DR Update dog ikke flydende. Når jeg forsøger at se denne eller en af DR's andre kanaler får jeg blot beskeden

Shockwave Flash
Denne type flash-indhold understøttes ikke.

Har du haft en anden version end den der kan købes i butikkerne?

/HenrikB

0 0
Mobilsiden.dk 13-06-2010 20:07:08

Hej HenrikB. Siden testen af Desire er lavet, har DR ændret sit web-TV univers. Derfor kan det ikke længere åbnes på mobilen.

0 0
Malte 28-05-2010 11:15:08

1. man kan ikke angive en proxy til en wifi forbindelse. Det er for dårligt, Android!

2. antenne funktionaliteten i øretelefonerne er meget dårlig. Jeg kan ikke cykle fra Birkerød til Ballerup uden på halvdelen af strækningen at have masser af knas på 90.8 (P1). Gælder for alle tre modeller af hovedtelefoner, jeg har prøvet.

Men ellers er jeg stadig meget glad for den.

0 0
AlexD 27-05-2010 20:37:47

Har hørt mange steder at Desieren har flash player, er der nogen der kan bekræfte dette?!

0 0
Mobilsiden.dk 27-05-2010 21:05:26

Hej AlexD

Både HTC Legend og HTC Desire kører aktuelt Adobe Flash version:

FL 10.1.123.391.
Video Capable Yes.
Audio Capable Yes.

For god ordens skyld testede jeg lige HTC Hero. Den siger:

AFL 9.1.122.0
Video Capable Yes.
Audio Capable Yes.

0 0
AlexD 27-05-2010 21:19:47

Okay, så det vil sige jeg ville kunne gå ind på fx. Gratisspil.dk/ArmorGames.com/Bubblebox.com og spille noget der eller bare spille nogle facebook spil fx. Farmville eller nogle af de andre?

Og hvis man kan, hvordan ville det blive styret i et flash spil? Kommer der et QWERTY-tastatur op eller hvad sker der?

0 0
Mobilsiden.dk 27-05-2010 23:16:03

I grove træk, ja så kan man. Men da Flash-spillene ofte er lavet så de kører på en computer (med noget mere power), er performance slet ikke noget at råbe hurra for på mobilen.

Men jeg har da lige spillet Pacman i en Flash-version.

0 0
Henrik 28-05-2010 10:59:37

Jeg synes det er fedt med Flash support og den slags i Android og Symbian, så man får den fulde oplevelse. Dog vil jeg sige, at det at bruge Flash som motor til spil på mobil, er tæt på ubrugeligt, netop af samme grund som John nævner.

Flash er skide langsomt, og udnytter ikke mobil cpu'en særligt effektivt. Hvilket faktisk er een af de punkter hvor Hr. Jobs har ret. At han så ikke vil supporte det, er en hel anden diskussion.

0 0
eddie 24-05-2010 14:06:16

i skal bare vente og så hvad der sker når den får android 2.2! op til 2-5 gange hurtigere.

0 0
Malte 27-05-2010 22:14:02

Vedr. opdatering til 2.2:

Lad os nu se, hvor hurtig HTC er denne gang. Da HTC bringer en ny model på banen mindst en gang om måneden, er det måske ikke i deres interesse at holde de gamle modeller opdaterede til nyeste OS. Se blot miséren med Hero.

0 0
eddie 24-05-2010 14:07:36

jeg har en htc desire

0 0
23-05-2010 11:40:05

Få dig en gmail.

0 0
Michael 01-05-2010 02:33:07

Har været inkarneret WM bruger siden de kom frem, intil jeg fik HD2 med WM6.5 (som kan sammenlignes med Windows Vista til PC efter min mening)

Prøvede noget helt andet, nemlig en iPhone selvom jeg bestemt ikke er fan af apple´s måde at drive virksohed på.

Derfor var glæden stor da jeg så at HTC kom med Desire og jeg var meget spændt på den nye android version. Jeg havde telefonen i 2 dage og aldrig har jeg været så skufftet over et operativsystem. For det første var det en mindre krig at få det til at syncronisere med min outlook på min pc og da det endelig kørte virkede det ikke over bluetooth??

For det andet må jeg tillade mig at være dybt uenig med det tidligere skrevet vedr. gode apps... i forhold til de apps jeg bruger på iphonen p.t. føles det jo som at komme tilbage til Commodore 64 mht. grafik og brugervenlighed.

Jeg er målløs over det hype Android har fået og forstår det vitterligt ikke.

Nu håber jeg bare at Samsung Wave med deres nye Barda, eller Windows Mobile 7 er noget for mig fordi jeg tror ærligt talt ikke jeg skal have mig en Android tlf. igen i nogle år...

Øv for en sølle oplevelse :O(

0 0
martin 24-04-2010 11:26:34

Jeg forstår altså ikke at i synes Legend er lige så hurtig som Desire.
Desire starter næsten 10 sekunder hurtigere end Legend, plus den loader de fleste hjemmesider næsten 35% hurtigere.
Det virker derfor som at at processoren udnyttes helt perfekt.
Da man tænker på at Legend har en 600 MHZ processor hvor Desire har en 1GHZ.
Jeg kan også tilføje at MHZ ikke er alt i en processor, der er bestemt andre ting der spiller ind.

Jeg synes på mange måder at Desire er noget bedre end Legend, desvære synes jeg at designet er noget mere selv stændigt i Legend og det savner jeg lidt i Desire.

Jeg kan ihvertfald varmt anbefale denne telefon, som uden tvivl slår Iphone på stort set alle punkter.
Men synes heller ikke ret godt om Iphone, det er virkelig for langt ude at du ikke kan installere flash på den.
Desuden koster stort set alle Apps penge.


Men ihvertfald Desire er en rigtigt lækker telefon, som burde være hver mands eje

0 0
Simon Traberg-Larsen 05-05-2010 17:56:53

Jeg er helt enig. Min erfaring med telefonen er, at Desires bedre hardware gør utroligt meget for oplevelsen.

Jeg forstår ikke hvorfor mobilsiden.dk's test model viste sig at opføre sig sådan. Det er i hvert fald i mod mine erfaringer.

mvh
Simon Traberg-Larsen

0 0
Aleksander 22-04-2010 20:33:55

Jeg har lige købt mig en Desire idag hos TDC. Men synes den er lidt kedelig i grå. Nogle der ved om de får den i den sorte udgave?

0 0
Robin Lilfelt 24-04-2010 11:20:07

Hej Aleksander.

Jeg tror kun man kan få HTC Desire i sort i England (http://www.engadget.com/2010/03/29/htc-desire-black-edition-confirmed-coming-to-orange-uk-in-late/), så hvis du vil have den i sort bliver du nok nød til at købe den fra en engelsk web-shop.

0 0
Kristian Bo Simonsen 18-04-2010 16:02:34

Hej,

Har haft min Desire i 2 dages tid nu, men kan sku ikke sende mms, men godt modtage dem hvis jeg downloader dem. Kan ikke under nogen indstillinger findes noget med mmsopsætning.

Nogen der ved hvordan man får skidtet til at virke?

0 0
Malte 18-04-2010 16:09:35

Hvad med Settings->Wireless & networks->Mobile networks->Access Point Names
?

0 0
24-04-2010 14:20:35

Skal man ikke bare tilføje et billede til en SMS, som derved automatisk ændres til en MMS? Sådan fungerer det på min Desire

0 0
Kristian Bo Simonsen 18-04-2010 17:37:39

Tænk det kunne jeg ikke finde.. Vil prøve at se om det hjælper:-)

Mange tak - for nu..

0 0
Kristian Bo Simonsen 19-04-2010 02:59:46

Lige uimmdelbart fungerer det ikke endnu.. Ændrer jeg i settings så smider den 3g forbindelsen.

Telenor som jeg bruger har ikke nogen online setup man kan hente endnu.

0 0
Nina 21-04-2010 10:38:52

Hej kristian.

Jeg er Telenor medarbejder og har selv en Desire.
Jeg kunne heller ikke finde ud af det med mms, men fandt så ud af, at man blot skal skrive en tekst i selve mms-beskeden før den vil sende den.

Håber det hjælper.

Mvh Nina

0 0
Malte 19-04-2010 06:37:49

Jeg bruger onfone, de kan heller ikke finde ud af det. De henviser til Bibobs opsætning, som vist også er Telenor. Min opsætning er på plads efter vejledningen, men jeg har endnu ikke undersøgt, om det fungerer. MMS interesserer mig heller ikke så meget.

0 0
BE 17-04-2010 12:58:29

men slatten feset batteri, - som sædvanlig!

Det er nu ikke specielt for HTC, men for langt de fleste producenter.

HTCs HD var lidt stor, men måske alligevel ikke, og så manglede den ligeledes batterikapacitet.

For nylig tog jeg med bussen fra Amager til Brønshøj, og lyttede til musik fra min mobil(C905) gankse lavt, og samtidig spillede jeg Sudoku til at fordrive tiden.

Det skulle jeg bestemt ikke gnetage på vejen hjem, for der var næsten ikke mere batteri på, så hvis jeg ikke ville miste opkald, var jeg nød til at undlade disse fornøjelser på hjemturen.
Nu har jeg som de fleste vel ikk elige en computer med til at oplade en mobil og ejheller et 220 V stik i baglommen, så det er et væsentligt problem med disse små fesne batterier.

Kom nu et ordentligt 2000 ma batteri i de mobiltelefoner, så kan de bedre holde og samtidig bruges til alle de applikationer producenterne lægger i.

0 0
Robin Lilfelt 24-04-2010 11:10:59

Enig...

0 0
Svanlaugur 17-04-2010 12:32:09

Can I use skype in it?

How much battery will it take?

How mamy mb per month will it take to be connected there all the time ?

0 0
Malte 17-04-2010 15:05:36

I am using Skype by way of the Fring application. I am on a plan where I pay 25 DKK for 250Mb each month. That about covers my usage. Then again, I don't surf the net much using the phone, since I am on the internet 18 hours a day on my laptop anyway.

0 0
mohbar 16-04-2010 22:05:31

fik min med posten idag og den virker da lovende. Er der nogen der har oplevet problemer med batteridækslet? Ud over det ser det ikke ud til at dækslet kan sættes 100% på. Der er en tolerance forskel så det er som om at den er en smule åben på den side hvor man kan skrue op/ned for lyden. Bestilte den via 3s kundeservice, ved nogen om jeg kan få byttet den hos en fysisk 3 butik ?

0 0
Mobilsiden.dk 17-04-2010 10:43:53

Hej Mohbar.

Tillykke med mobilen.
Det er klart, at coveret ikke skal "gabe" i siderne. Det kan naturligvis også bare være, du ikke har fået det monteret 100% korrekt. Det skal i hvert fald "klemmes fast".

0 0
mohbar 17-04-2010 12:23:46

Hej John
Tak, det er en lækker sag. Var ude hos en 3 forretning, der godt kunne se problemet. Ombyttede uden problemer. Synes nu at coveret på tlf virker lidt "ustruktureret" Men nu skal der leges :-)

0 0
Simon Traberg-Larsen 16-04-2010 20:42:34

Jeg fik min Desire i onsdags, og jeg er vildt imponeret over den. :-) Den er komfortabel af holde, oser af kvalitet, styresystemet kører som en drøm og alt er som det skal være.
Den største ulempe, som jeg har bemærket, er batteritiden, men jeg forventer, at den med tiden vil forbedre sig, eftersom jeg sandsynligvis vil bruge den mindre "intensivt". :P

I hvert fald en rigtig varm anbefaling herfra - hvis nogen spørger mig vil jeg give den 6 ud af 6 stjener...

mvh Simon

0 0
PointHeaven.com 16-04-2010 19:05:33

Er det muligt at overføre widgets fra ens PC til telefonen?

0 0
Simon Traberg-Larsen 16-04-2010 20:36:38

Ja, vha. det medfølgende program HTC Sync, kan du overføre både programmer og widgets til telefonen. :-)

mvh Simon

0 0
Oliver Kollerup 16-04-2010 17:01:41

Hej John
Du siger at det er smartphonen over dem alle, men du giver den kun 5 stjerner?

0 0
Mobilsiden.dk 16-04-2010 17:35:26

Hej Oliver.

Det er grundlæggende fordi Desire ikke har et "overraskelsesmoment"...

Når vi taler gadget-segmentet ER Desire toppen af poppen. Men når Desire ikke når top hænger det sammen med, at den ikke formår at overraske mig som bruger. Jeg synes den mangler "wow"-faktor i forhold til Legend.

5 stjerner giver vi til den mobil, der yder præcis det den lover, og som er alle pengene værd.

6. stjerner gives til en fremragende mobil der lever op til forventningerne og prisen, men som samtidigt yder lidt ekstra / overrasker.

0 0
17-04-2010 15:47:58

Hvis jeg var en mobiltelefon ville jeg nødigt få til opgave at overraske John G, som kender alle de smarte tricks i mobilverdnen. Slet ikke hvis min træningspartner og lillesøster lige havde været forbi, klædt ud som en af de supersmarte og meget populære laptops ;-)

0 0
Mobilsiden.dk 19-04-2010 09:05:51

Meget sjovt - og i hvert fald "sort" :-)

0 0
lhkoch 16-04-2010 14:59:53

Har nu haft min Desire siden igår, og jeg oplever ingen hakken, hverken på Live Wallpaper eller de normale.

Til gengæld er jeg også lidt ny med Android, og det generer mig ekstremt meget mere, at man ikke kan copy/paste tekst mellem fx. emails, og efterfølgende rette i den kopierede tekst. Det er dæl'me en om'mer.

Ellers må jeg bare sige, at denne mobil er den bedste mobil, som jeg har haft i hænderne. Det funker bare max.

0 0
Paradox 16-04-2010 14:39:39

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er GPS den alm. "TomTom" satellit forbindelse, mens A-GPS er en satellit/dataforbindelse. Jeg har gennem et par år, brugt min gamle N95 "free of charge" i bl.a. Tjekkiet, Tyrkiet og Thailand til at finde vej - lige indtil den døde. Mit spørgsmål er: hvis man downloader CoPilot eller Navigon til Desire, er det så gratis at navigere - som i OVI-maps, eller er Nokia de eneste er har fri navigation ?.

0 0
18-04-2010 19:02:34

A-GPS betyder Assisted GPS, og har intet med dataforbindelser at gøre. Slå det op på Wikipedia!

0 0
Mobilsiden.dk 16-04-2010 17:33:42

CoPilot og Navigon er betalingsprogrammer men alt kortmaterialet ligger på telefonen, så dataforbindelsen benyttes ikke.

0 0
Paradox 16-04-2010 20:32:09

Betalingsprogrammer - he-he det skal jeg da lige love for. Jeg var lige inde og kigge på de 2 app. og man kan da kun råde folk, til at undersøge priserne på disse app., hvis det er noget de har brug for. Om der kræves yderligere betaling via. evt. opdateringer kan jeg kun gisne om. Jeg har nu draget min endelige konklution, og jeg forbliver en Nokia user på farten. Enjoy life - og tak for svarrene.

0 0
Paradox 16-04-2010 17:50:44

Ok. tx. your the best.

0 0
nikki jensen 16-04-2010 14:16:54

..og har stortset haft den i hånden lige siden. kæft en lækker tlf. flot design, lækker at røre ved og softwaren er hurtig. synes bestemt at den er pengene værd.

mht. batteridebatten så har jeg stadig 78% tilbage selvom den har været blandet brugt siden igår aftes kl. ca. 21. det er selvfølgelig klart at den sluger strøm jo mere man nørder, men kunne man ikke have forventet det? synes den lever op til mine forventninger. YOUTUBE via WIFI delen er flydende og kameraet overraskede mig faktisk mht billedkvaliteten... jeg ville ha givet den 5½ stjerner ud af 6. eneste minus ved den synes jeg er fedtefingerne som skærmen får, men det går igen på de fleste tlf jeg har prøvet, så det kan jeg leve med.

KØB DEN!

0 0
Mobilsiden.dk 15-04-2010 21:19:17

PS. Udover vores officielle Facebook-site http://www.facebook.com/mobilsiden kan I også følge med på http://www.facebook.com/pages/John-G/116457395034982 Her skriver jeg lidt om hvad jeg ellers går og laver ...

0 0
Mobilsiden.dk 15-04-2010 21:14:32

Hej med jer alle. Først og fremmest TUSIND tak for alle jeres mange kommentarer, og store interesse i anmeldelsen af HTC Desire og Legend.

Som jeg tidligere har skrevet, vil jeg skrive en direkte sammenligning af de to produkter. Den vil komme efter weekenden.

Hvad angår web-TV, så kommer det naturligvis også. Desværre har døgnet kun 24-timer :-)

0 0
Malte 15-04-2010 20:04:37

Sad for et par uger siden og var i syv sind (Legend/Desire). Valgte Desire.

5 minutter senere kom en kollega med sin helt nye Legend.

Min Desire kom i går, og alle omkring mig, inklusive kollegaen med Legend'en, er begejstrede. Et par stykker har allerede anmeldt, at de vil købe Desire.

Selv er jeg også glad for, at det blev den, og ikke Legend.

Som eneste kunne jeg ønske mig, at dens kamera var en anelse bedre, men det er trods alt milevidt bedre end Heros kamera.

0 0
Malte 15-04-2010 20:46:05

Øh, rettelse, iPhone fanboys er, naturligvis, ikke begejstrede. De holder fast i deres begrænsede hardware. Klart, den var jo også kostbar nok :-)

0 0
MGApcPro 15-04-2010 18:02:10

Hej, kan i ikke skrive en artikel eller lave web-tv, hvor i sammenligner HTC Legend og HTC Desire? Jeg tror der er mange ligesom mig der er i tvivl om man skal vælge Desire eller Legend.

0 0
Nicolai M. Nielsen 15-04-2010 19:24:20

Helt enig..

Web-tv af disse to modeller ville være på sin plads..

Kunne ikke vælge eller vente så har købt én af hver. Mangler bare at de kommer.. ;-)

0 0
J-mand 15-04-2010 16:44:43

Kommer den i andre farver eller? og hvis ja hvornår?? ;)

0 0
Pedey 15-04-2010 15:30:08

Hey igen igen.
Kiggede på Legend'en og nød at den kunne holde til lidt, og ikke som min gamle iPhone kunne gå i stykker, bare man kiggede på den..
men er Desire'en ligeså holdbar? kan det tynde bløde plastik holde?
og er den store skærm hærdet, som dens lillebror (Legned)?

ydermere, opdateringer? er det noget der kommer løbende som fx med iphonen?

Ha en go dag, Pedey

0 0
Ove Andersen 15-04-2010 15:05:45

Jeg har oplevet med min, at de hak kun sker når man bruger et Live wallpaper (altså et wallpaper der bevøget sig). Hvis jeg ikke gør det, er den helt smooth, men med live wallpapers, så kommer de de små hak af og til..

Så hvis andre døjer med hak, så prøv at slå live wallpaper fra, hvis det er slået til.

Og til folk der ikke har hak eller live, prøv at slå live wallpaper til og se om I oplever små hak i program menuen og home skærmen?

Kunne jo være sjovt at finde ud af hvad der gjorde det helt præcist :)

0 0
Emil Panum 18-04-2010 14:44:38

har haft min desire et par dage nu og har kun oplevet at den har "hakket" når jeg har valgt et billede med høj opløsning som baggrund. live wallpaper kører smooth ;)

0 0
Mobilsiden.dk 18-04-2010 16:03:26

Hej Emil

Det "frække" spørgsmål er, om du kan leve med det, set i lyset af, at mobilens spec er ret kraftige?

0 0
Emil Panum 19-04-2010 22:36:14

kommer fra en HTC touch hd med Energy rom og manilla 2.5 (: så er meget tolerant hvad hastighed angår.

men må jo nok erkende at den bruger de 400 mhz (som den har ekstra i forhold til legend) til at holde hastigheden oppe med den store skærm. man kan bare håbe der kommer opdateringer der gør at vi får lidt mere processor kraft til rådighed. :)

0 0
16-04-2010 15:25:57

Tænkte jeg nok. Live wallpaper er naturligvis krævende at køre bagved alle de andre ting.

0 0
WHAT 16-04-2010 00:11:36

Hej, vil bare lige kommenterer på det med hak-
Jeg har endnu ikke oplevet hak på skærmen overhovedet- Det må være jeres testmobil den er galt med-
Er ovenud tilfreds med ydelse og ikke mindst nydelse, min skærm og grafik er total SMOOTH!!!

mvh. - ps. men bruger ikke levende bagrundsskærm!

0 0
Kim Nielsen 15-04-2010 14:48:28

I denne uge var jeg inde i en teleforhandler, som havde Desire og Legend udstillet lige ved siden af hinanden. Jeg havde derfor mulighed for at lave en sammenligning, hvor jeg åbnede præcis samme sider på samme tid på begge telefoner. I samtlige tilfælde oplevede jeg at Desire er hurtigere om at åbne hjemmesider (3-4sek måske) .. ved zoom på hjemmesider oplevede jeg også der at desire er hurtigere mere glidende, når man zoom'er ind med to fingre.

Hvad siger I andre til det og ikke mindst John?

Lige kort mht. "hak" var der også lidt at bemærke, ved ikke om det bare var fordi det var en udstillingsmodel, men der var en lille smule.

0 0
Peder 15-04-2010 13:13:41

Og så kan den altså stadig optage video i 800 x 480 - det kræver blot, at man ændrer standardindstillingen. Men, det kan Legend måske også.

0 0
Per Hansen 15-04-2010 12:46:55

Under afsnittet fantastisk flot skærmer skriver du
"I forhold til iPhone og HTC Desire". Der skulle vist stå Legend i stedet for Desire.
Det samme gør sig gældende i linjen lige efter.

Bare lige for at undgå evt. misforståelser :-)

0 0
Mobilsiden.dk 15-04-2010 21:08:45

Hej Per. Tak for info. Det skulle nu være rettet.

0 0
15-04-2010 12:10:58

Kære John.

Du kan ikke forstå hvad du skal bruge den kraftige processor til, og mange andre kan ikke forstå at Desire ikke er meget hurtigere end Legend. Alle synes at glemme, selvom jeg minder jer om det hver 2. dag. at Desire slæber afsted med 2½ gange så mange pixels, som Legend. Og med den voldsomme fascination der er på lækre grafiske overgange og animerede baggrunde som kan illudere en vandpyt, så er der jo ikke noget at sige til det, hvis processorens største arbejde er grafikken. Den skal jo ikke beregne årsopgørelsen for 3 millioner skatteborgere, eller noget som helst andet avanceret. Bemærk endvidere, John, at du mange steder kun betaler 200 kr. ekstra for Desire, i forhold til Legend. Og desire optager kun ca 5 mm mere i din lomme, på hver led. Til gengæld har du altså enniget større skærm, en voldsomt større opløsning, og et apparat som er meget venligere overfor dine hænder og dine ører. Se det synes jeg er det rette perspektiv. Hvad skal jeg med et lækkert design på gaden, hvis skærmen er unødigt lille og de skarpe kanter på alu-kassen unødigt skarpe?

MVH Jesper Milling

0 0
Mobilsiden.dk 15-04-2010 12:40:40

Hej Jesper.

Tak for din kommentar.
Du har helt ret og jeg er et langt stykke hen af vejen, enig :)

0 0
Henrik 15-04-2010 11:48:38

"I betragtning af, at processor og ram i mobilen er pænt omfattende, er det uforståeligt, at denne funktion ikke kører optimalt."

-- Det er der een forklaring på. Android er et temmeligt langsomt OS (læs: resourcekrævende), i forhold til både Symbian og iPhone.

Android's driverlag er ikke særlig modent og standardiseret endnu.

0 0
Anna 15-04-2010 11:59:11

Som jeg læser anmeldelsen virker Desire ikke hurtigere end Legend på trods af ekstra kræfter og de kører jo begge samme styresystem.

0 0
Jesper Søgaard 15-04-2010 12:05:43

Man skal ikke glemme at den skal rendere det dobbelte antal pixels.

0 0
Anna 15-04-2010 12:54:26

Just præcis, derfor synes jeg det lyder underligt at give Android "skylden".

0 0
Henrik 18-04-2010 15:23:59

Njarh, det er ikke helt korrekt.

Hvis vi snakker om Nokia 5800, så er dens skærm 640x360 (230400 pixels), og HTC Desire er 800x480 (384000 pixels), så der er ikke tale om at den skal rendere dobbelt så mange pixels (hvilket vil være 460800). Men uanset om det så var sådan, har Desiren en CPU der er ca. 5 gange hurtigere samt en hurtigere grafikchip end 5800eren. Ergo, der er ingen undskyldning for hakkende video på en Desire.

Så alt i alt vil jeg faktisk godt tillade mig at anklage Android for at være en hel del tungere(!) ifht. Symbian (som 5800 kører).

Det mærker man også ret tydelig når man ser hvordan højopløselig video osv. kører hurtigere på Symbian mobiler, som f.eks. Vivaz eller OmniaHD.

Anyway, jeg synes bare det er synd at et 1 GHz snapdragon device har den slags performance-problemer. Det er jo ikke en billig telefon (som 5800eren f.eks. er).

0 0
Mobilsiden.dk 15-04-2010 12:01:46

@Anne. Ja, det har du ret i. Et langt stykke hen af vejen opleves ikke forskel. Men naturligvis kan der i fremtiden komme programmer og spil, hvor processorkraften er afgørende.

0 0
Henrik 15-04-2010 11:53:56

Jeg må iøvrigt påpege, som bevis for min påstand, at med Skyfire-browseren () på en gammel Nokia 5800 (med kun en 434 Mhz ARM11 CPU) kan gøre det samme - altså afspille DR Update ;-)

0 0
NJ 15-04-2010 11:37:33

Hej John
Kan ikke helt se om du reelt føler Desiren er bedre end Legenden(som du ofte roser for designet og alu-chassiet) - på hvilke punkter har du følt Desiren er Legend overlegen?(udover størrelsen på skærmen)

Og hvad med x10 som konkurrent, er Desiren(og måske Legenden) da så meget bedre at de ikke kan sammenlignes?

0 0

Om brug af cookies