Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Kan en PC-fan omvendes til Mac på 60 dage?

Kan en PC-fan omvendes til Mac på 60 dage?

TEST: En inkarneret PC-fan er blevet udsat for en MacBook Air i to måneder. Læs her, hvordan det gik.

Indrømmet! Jeg har taget mig til hovedet utallige gange når jeg har hørt "Mac klanen" fortælle om, hvor fantastisk deres Mac er. Desværre har INGEN nogensinde kunne give mig et fornuftigt argument for at skifte platform. Kun en masse frelst snak om, at "Mac aldrig går ned".

Nu er sagen så bare den, at min Windows 7 PC (HP ProBook 5320m) heller aldrig går ned. Så det argument holder slet ikke vand.

Efter lang tids overtalelse af mig selv, fik jeg en MacBook Air i hænderne. Min beslutning var at give det et forsøg i 60 dage. Trods alt har jeg brugt PC siden Windows 3.1 i starten af 90'erne, så Apple skulle naturligvis have en fair chance.

Jeg kan næsten ikke få det over mine læber, men der ER forskel på de to systemer; Windows 7 og Mac OS X (version Lion). Stor forskel, på godt og ondt.

MacBook Air 13
MacBook Air 13".
Foto: Apple

Hurtigt i gang

Installationen af en Windows 7-PC'er fra bunden tager lang tid. Min tommelfingerregel siger omkring fem til syv timer, når der medregnes tid til installation af diverse opdateringer til styresystemet.

Da jeg modtog MacBook'en fik jeg et chok! Der gik maksimalt en halv time inden systemet var HELT klar. Jeg prøvede også en re-installation fra den medfølgende USB-stick - utroligt enkelt, og ligeledes ufatteligt hurtigt.

Nu er det jo så jeg slet slet ikke forstår, hvorfor Microsoft endnu ikke har gjort Apple dette kunststykke efter.

Også opstarten i det daglige sker med lynets hast. Det tager UNDER 30 sekunder, fra HELT slukket til HELT klar. Hallo Microsoft - hvorfor skal Windows-opstarten tage flere minutter?

Dagligdagen med Mac fremfor PC

Jeg har ingen forudsætninger haft i forhold til brugen af Mac OS-styresystemet. Så der gik lige nogle dage, inden jeg var hjemmevant. Programmerne ligger noget anderledes end på Windows - og opbygningen er MEGET forskellig.

På forunderlig vis må jeg dog erkende, at opbygningen af Mac-systemet er betydelig mere logisk bygget op. Udviklerne har virkelig tænkt over tingene. Selv når det kommer til installation af f.eks. en printer, er det meget mere lige til, end på Windows 7.

Det samme gælder, når der kommer systemopdateringer, der installeres mere "lydløst" end på Windows.

Oven i dette kan jeg konstatere, at systemet heller ikke kommer med en masse "popups" om alt muligt mærkeligt, der skal tages stilling til. I forhold til Windows 7 er Mac OS X også på dette område mere brugervenligt, selv for uøvede computerbrugere.

Flere skriveborde

Som udgangspunkt har Windows ét skrivebord, hvor åbne programmer håndteres via programlinien i bunden af skærmen.

Mac OS X har derimod mulighed for at benytte flere skriveborde. Her kan de aktive programmer placeres der, hvor det giver mest mening, og med få bevægelser kan der skiftes mellem vinduer og programmer.

Denne funktion er STÆRKT vanedannende, og noget som jeg savner, efter at være kommet tilbage på PC'eren igen.

Ingen program-mangler - næsten ingen

I mit arbejde er det vigtigt at have adgang til mine sædvanlige arbejdsprogrammer som Open Office, Google Chrome, Skype, Evernote, mobilt bredbånd osv. Heller ikke her har der været mangler - og dog!

For specialprogrammer har det hårdt på Mac. Det kunne f.eks. være opdateringsprogrammet Kies til Samsungs smartphones, der ikke kører på Mac. Jeg bruger også en pakkelabel-tjeneste fra Post Danmark, der KUN virker i Internet Explorer på Windows.

Derfor har jeg ikke kunne smide PC'eren helt ud. I ny og næ må den startes op, for at løse en række specialopgaver. Så har du behov som ikke lige er "standard", er du nødt til at beholde en Windows maskine i huset.

Foto: Apple

Næsten ingen processorkraft

En PC-nørd som mig er nødt til at se de hårde specifikationer. Og her ventede en overraskelse på denne MacBook Air med 13 tommer skærm, 1,86 GHz Intel Core 2 Duo med 2 GB RAM og NVIDIA GForce 320M 256 MB er jo næsten INTET. En Windows-maskine ville i hvert fald med den specifikation være stort set ubrugelig.

Igen overrasker MacBook'en. Systemet kører både hurtigt og stabilt på denne konfiguration.

Jeg kan dog godt mærke, at når der virkelig er mange programmer og browser-vinduer åbne, så har maskinen ikke så meget overskud. Men der er intet, som går ned.

Mac eller PC?

Phy ha, ja ser du! Det er der ikke et entydigt svar på. Det afhænger af ens behov for, hvad en computer skal kunne. Jeg har intet problem haft med at gå på Mac fremfor PC - og tilbage igen.

Der er dog ingen tvivl om, at brugere der ikke er "nørder" vil være bedre tjent med med en Mac fremfor PC. Systemet ER mere brugervenligt. Men det betyder også strammere tøjler. Der er færre muligheder for at pille i alt muligt. Det er dog næppe noget de "almindelige" brugere vil savne.

Derimod vil mange glæde sig over en meget lang batteritid (fem timers drift på den konfiguration jeg har testet) - hurtig opstart og nedlukning, samt gode taster og et lækkert design.

Der er heller ingen tvivl om at brugere med specialbehov, programmæssigt, stadig bør købe en Windows PC'er.

Konklusion: En dyr legekammerat

Da jeg kom tilbage på min ellers velfungerede Windows 7 HP ProBook startede jeg med at indhente to måneders Windows-opdateringer - og baksede lidt med et par programmer, som efterfølgende ikke lige kørte helt stabilt.

Jeg savner allerede enkeltheden fra Mac'en, men er glad for, at jeg igen kan køre alle programmer på én maskine - også specialprogrammerne.

Men en MacBook Air til mellem 9.800 og 12.000 kroner ER en MEGET dyr legekammerat. Prisen gør klart Mac til en computer for eliten. Flertallet vil stadig køre Windows - primært på grund af prisen.

Jeg er imponeret af MacBook'en på stort set alle punkter, men også underligt til mode over Microsoft. Hvorfor har de ikke forlængst taget de gode ting fra Mac OS, som f.eks. den hurtige opstart? Hvorfor kikker de ikke over skulderen på brugervenlighed? Og hvornår holder Windows op med at forstyrre med alle mulige meldinger, som kun superbrugere forstår?

Det er også interessant, at Apple har en relativt pæn oplader, der endda monteres på maskinen med en magnet, så man kan falde i ledningen uden at rive computeren på gulvet, da magneten straks slipper ledningen fra computeren. Hvorfor har PC-producenterne heller ikke efterlignet dette?

Apple har nogle forrygende gode computere og et styresystem der hjælper brugerne på vej, selv i avancerede situationer. Men prisen er alt for høj.

Det betyder, at Mac-fans og eliten stadig har Mac-platformen for dem selv - uden at de behøver at dele med "hr. og fru Danmark".

Så ja, en PC-fan med åbent hjerte kan godt overtales til at bruge Mac. Men kun hvis pengepungen er i orden.

Nu er jeg så tilbage på min PC'er, og er efterhånden ved igen at finde ud af, hvordan Windows 7 fungerer.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Alfix 10-09-2011 15:56:51

Der skulle selvklart staa: "Personligt er jeg selv imod alt det APPLE (ikke mac) staar for paa overfladen og ville derfor aldrig koebe et apple produkt. Men saan er vi jo saa dejligt forskellige naar det gaelder baade moral og konsum."

0 0
Alfix 10-09-2011 15:55:58

Der er ikke nogen der hader Mac eller Apple. Som jeg skrev tidligere: Yada yada yada.

En Macbook air er en dejlig computer, intet der og man faar da ogsaa nogenlunde hvad man betaler for.

Personligt er jeg selv imod alt det mac staar for paa overfladen og ville derfor aldrig koebe et apple produkt. Men saan er vi jo saa dejligt forskellige naar det gaelder baade moral og konsum.

0 0
Alfix 10-09-2011 12:21:12

Jeg har aldrig haft en virus paa min windows maskine ever, men saa igen, jeg surfer heller ikke rundt paa pornosites, flash spil sites og andet snavs. Jeg bruger min puter fornuftigt. Virus tingen er en myte blot. ja der findes flere virus til PC end Mac, men det har i lang tid ogsaa vaeret et stoerre system. Ergo mere udvikling.

Der er allerede nu meget meget mere ballade til mac brugere ogsaa, nu da det er populaert. Ja, mainstream.

Hvis man smadrer en gearkasse i en bil, saa er det fordi at man ikke kan finde ud af at koere bil. Selv klart er der forskel paa materialer brugt, men 99% af balladen ligger hos den knold der ikke bruger det ordenligt.

Pc, Mac... Mac, Pc.... Det er underordnet... Det er hvad du goer det til. Men, flere og flere koeber Mac fordi de tror der goer dem bedre til at bruge en computer og fordi det ser godt ud. Men sandheden er at de fleste Mac brugere faktisk kunne noejes med en netbook til at daekke deres behov. Surf, tekstbehandling og til tider lidt musik.

0 0
Banzon 10-09-2011 14:26:12

Jammen helt klart, jeg har kørt som chauffør i 30år er uddannet kørelærer og har ikke mindre end 2 gange prøvet at stå med en smadret gearkasse, så det har da sikkert været min egen skyld.
Og med hensyn til computere, skal man have noget ordentligt er man jo oppe i samme prisklasse som en Mac alligevel ;-)
Og så fylder den mindre, har flashdrev, holder længste strøm, og ser meget bedste ud, muligt i som hader Mac, ikke kan lide at hører sandheden, men så prøv at spørge folk som står og savler over dem i butikkerne :-)

0 0
Banzon 10-09-2011 08:51:26

Halløjsa, min datter har lige købt en MacBook Air 13" og for s.... Sådanen skal far da også have. ;-)
Tænk sig at man kan sidde i skolen, i bilen i op til en hel dag uden at tænke på strøm....
Skulle næsten tro Appel havde opfundet trådløst strøm.
Og kan sagtens forstå JohnG når han er irriteret over Windows installation, med efterfølgende opdateringer, måske er mange af jer nørder i Windows og Mac men for alm. Mennesker som bare er ganske alm. brugere er det altså et større arbejde :-)
Den MacBook starter bare op "sådan" og så fylder den jo næsten intet set i forhold til når nu nogle af jer sammenligner den med en HP som min egen, en klods i forhold til, harman "den" i sin skoletaske så er det jo nærmest en invitation til en tyveknægt :-)

Nu er jeg ret ligeglad med om min nye bærbare koster 5-7 eller 11000 kr jeg venter til jeg har råd, og så køber jeg det jeg syntes er bedst, og jer ER sikker på at til MIT brug er det altså MacBook air der står højst på ønskelisten, uanset om jeg så fra nu af bliver sat i bås, jeg har forøvrigt en HTC DesireS som min foretrukne mobil lige for tiden, men skifter tit og har haft iPhone4 men den blev skiftet ud, så det er ikke fordi jeg er appelfanboy, slet ikke.

Men som andre også skriver, der ER nu noget ved alubody og design, og sammenholdt med den måde det virker, ja så står der ikke Windows på den næste bærbare her :-)

Og skyd mig så gerne.....

0 0
BSG 10-09-2011 11:39:48

Fordelen med en Mac, er at den er der for dig, der når du har brug for den.
Den arbejder ikke mod dig, men er faktiskt på din side da arbejdet skal gøres :)
Det er surt, da ens pc er fuld af virus, da man skal bruge den, det er du fri for når du bruger Mac.

0 0
Kim Harder 10-09-2011 12:15:48

For dem, som ikke har noget imod, at være låst inden for nogle rammer, som de ikke kan komme ud over. Det er bare sådan og kan du accepterer det, så kan man også forlig sig med en mac. og dens begrænsninger og priser.

0 0
John 10-09-2011 12:16:25

Tro på det.

0 0
Alfix 10-09-2011 10:27:56

En Mac er som et Arne Jacobsen bord. Alle folk tror de er de eneste der har det, og... for dem er det toppen af design.

@Banzon: At sammenligne med den HP er ogsaa lige lovligt fraekt. Klart at mange har daarlig erfaring med pc naar de gaar ud og koeber HP og Acer. Det er det vaerste lort.

Man skal koebe et produkt fordi man forstaar hvad det kan og vil i fht. hvad man selv kan og vil. Derfor er det ogsaa saadan at folk koeber hvad som helst, fordi de har ingen anelse om hvad det er de vil med det. Mao. De taenker: Jeg kunne laere noget nyt, men.... det goer de aldrig.

0 0
Alex Rodenberg 04-09-2011 17:26:31

2 måneder ville jeg sige er for lidt, medmindre du også brugte macbooken til dagligt i arbejde..

Jeg købte en macbook air med samme specs som artiklen her i New York sidste nytår.

Der er mange ting jeg elsker ved den, men det er faktisk mest hardware baseret, touchpaden fx er jo virkelig lækker, og batteritid og standbytid hvor man bare lukker låget og kommer tilbage dage efter og så er den klar på 2 sec.

Jeg kører pt lion på den, og da jeg opdaterede til Lion var det første jeg gjorde at ændre stort set alt de havde ændret tilbage til hvordan det var før.. det var bare ireterende ipad features som at man scroller op når man trækker ned på touchpadden .. gir måske mening på en ipad men på en touchpad er det bare ireterende.. derudover havde den ændret ting som tilbage til at være dashboard som er totalt ubrugeligt..

I arbejde har jeg været nødsaget til at have Virtualbox på maskinen for at have IE klar til nogle gamle arbejdshjemmesider der kun virker i IE.

Det er træls da når man fyrer windows op virtuelt starter processoren selfølgelig i overtime og blæseren der LARMER starter på fuld fart..

Da jeg også arbejder meget med linux maskiner må jeg indrømme at det er utroligt rart at have macs indbyggede terminal med color coding osv virkende fra starten uden man skal hente putty eller secureCRT, dog er der ting man selfølgelig savner fra programmer som dem som at have sessions stored og køre scripts af ting man altid skal køre konstant.

Hvis man skal til at bruge special programmer så findes de som regel hvis det er store nok firmaer.
Men jeg har stadig ik fundet noget ordentlig VNC program til macen ... bruger pt chicken of the VNC men der er bare ingen custom indstillinger.. ka fx. ik ændre scalering af den skærm man kigger på .. eller skrue ned for kvaitet hvis man er forbundet til en dårlig forbindelse.

Gaming har jeg aldrig prøvet på macen jeg prøvede at starte WoW op på den .. og ja det kører .. men når min desktop PC derhjemme er en I7 2600K med et GTX 570 så gider man sku ik køre med 5 - 15 fps.

De nye macbook air specs gør at man ku bruge dem som en god arbejdspc men de gamle airs er bare ikke kraftig nok til at lave tunge ting.. de ejner sig mere til en dyr ferie pc man ka surfe og skrive på ..

Får ny laptop på arbejdet nu og kunne selv vælge.. det blev en lenovo x220 med i7 processor, den er pt. billigere end de nyeste macbook airs topspec. som jeg også kunne have valgt..

Men jeg skal arbejde.. ikke flashe mit æble .. og jeg arbejder altså bare bedre på en windows maskine..

0 0
Alfix 04-09-2011 10:48:50

Aarsagen til at jeg som techy dood aldrig har valgt apple stikker langt dybere end selve bruger tilgaengeligheden og designet.

Mest af alt er jeg bange for at blive smidt i baas med dem som render rundt og blaerer sig med noget "unikt" som alle har i forvejen. Det minder mig ekstremt meget om den samme mentalitet som folk har til globale klima forandringer, politik og konsumption generelt, ren idioti. Og.... funktionaliteten svinder ud i dumhed og forbrug, i den forstand at folk ikke bruger det der kan bruges, da de enten ikke forstaar eller oensker at forene sig rent teknisk med produktets formaaen.

En fattig student koeber en macbook pro og bruger den som en ipad. De giver ingen mening.

Sidst men ikke mindst ville jeg ogsaa mene at apple har og havde et ansvar da de lagde sig ud med den produktion de har for dagen. De har aldrig vaeret hverken miljoe bevidste eller interesserede i at have en fair virksomhed. Tvaertimod, alt hvad der kan vendes til en profit, skal og bliver vendt til maksimal profit. De er nogle svin mildt sagt og.... hvis apples forbrugere er saa "hardcore" bevidste, forstaaende og velhavende, saa burde de stille hoejere etiske krav til deres produkt.

Men det goer de ikke.

0 0
Footiefan 04-09-2011 15:54:27

Lidt sjovt. Det vigtigste for dig er andres opfattelse af dig, om du bliver sat i bås, så det handler du efter. Det er lige den opførsel du siger Mac brugere har, altså hvordan man opfattes, ja ja ;-)

Og glad for dit indblik i og omkring Apples miljøbevidsthed, sikker på den er neutral og objektiv og vægtet godt op mod andre producenter og deres metoder. Nå ikke...

Forstår ikke de mindreværdskomplekser hele tiden. Hvis man er glad for det produkt man nu en gang har, hvorfor så den nødvendighed for at trashe

0 0
Alfix 05-09-2011 20:40:36

Faktisk ikke helt, jeg tror du misforstaar. Det jeg mener er, at jeg ikke oensker at blive bedoemt paa hvad jeg har og det koeber jeg absolut heller ikke efter.

Nu er jeg selv indenfor grafisk og der er det fx. at hvis man har mac er man the shit. Saadan er det med mange uddannelser, eks vis design hoejskolen. De ligger enorm vaerdi i at represente noget andre har skabt istedet for at vaere "sig selv" og skabe selv. Det mener jeg er at problem, da apple paa overfladen opfattes som et kreativt firma der har kreative mennesker bag . Men nej... Stik modsat, de vil ikke have at du kan photoshop, de vil have dig til at automatisere din redigeringer... De vil ikke have at du skal kunne spille musik, de giver dig garageband og du skal ikke goere en skid, der kommer bare en sang ud af det.... Ligeledes med video, det hele skal vaere saa let at selv den stoerste spasser makrel fra helt ude i hampen skal kunne lave en storslaaet cinematisk trailer fra deres familie tur til Mallorca. (Who gives a flying f### really). Fint man kan, men ikke lige noget for mig.

Er det kvalitet, er det kreativitet, indiviudalisme, nyt eller kunst. Nej, det er samlebaands mentalitet, koeb og smid vaek, engangs kultur og videre. Ingen bliver klogere.

Sidst men ikke mindst, synes jeg at det er smukt at have noget alle ikke har. Om det virker perfekt eller ej er underordnet, for det handler i virkeligheden om hvordan man bruger det man har. LIgesom med et godt gammelt spejlrefleks kamera tager det noget tid foer man ved hvad man har i haenderne og hvordan det fungerer. Om huset er godt, hvilke film der er bedst og hvilke linser der koerer bedst med dit hus.

Jeg nyder at laere elektronik at kende ligesom jeg kan lide at laere mennesker at kende (og vice versa). Men det er jo ikke sjovt hvis alle mennesker man moeder paa sin vej er ens. Vel?

0 0
chris 04-09-2011 20:04:11

Nu er det nu min overbevisning at mange bekæmper mindreværdskomplekser, ved at købe sig til social identitet, bl.a. ved at anskaffe sig Apple produkter. Men det er lidt et sidespring i forhold til udgangspunktet for denne debat. Men siden det nu blev bragt på bane...

Min personlige indgangvinkel er: Jeg har en Nokia N8 mobiltelefon, med et kamera der er mange gange bedre end det der sidder i en Iphone. Jeg har et Sony bravia tv, som jeg synes er et fedt tv. Google har lavet en, meget velfungerende, gratis online Fotoservice der hedder Picasa.
Jeg kan via mit hjemenetværk og DLNA vise mine billeder fra min telefon på mit TV. Og det virker bare. Mit Tv understøtter Picasa, så jeg kan også tage billeder og uploade dem. Og så kan andre se dem. Og det virker bare.
Nogle hard og software producenter har lavet nogle produkter, der efter fælles aftaler kan snakke sammen. Og jeg har kunnet vælge frit blandt en række produkter. der gav disse muligheder.
Af en eller anden grund, så mener en overvejende del af IT medier, at ovenstående setup og lignede. kun kan fungere hvis man ejer en række Idevices, fordi "ellers kan de jo ikke snakke sammen".
For mig handler det ikke om mindreværdskomplekser eller storhedsvanvid. Men derimod Openminded vs Closedminded. Jeg synes man skal vælge de IT produkter der giver en mest. Mest "value for money" om man så må sige.

Derudover synes jeg der er en pointe i at kritisere Apple for deres sociale engagement, der er nærmest ikke-eksisterende.
Efter Apple er blevet verdens største/næststørste selskab er det jo blevet tydeliggjort til det ekstreme, at Apple handler om Apple og Apples aktionærer. Der mener jeg faktisk Microsoft og Bill Gates har stukket nogle andre retningslinjer ud.
Nå det er allerede blevet alt for langt.... Jeg har også en Ipad, som jeg er megaglad for. Den bare ved at blive lidt kedelig. :)

0 0
chris 04-09-2011 13:30:55

Sådan! Hvor er ILike-knappen?

0 0
Lars Nielsen 03-09-2011 05:52:00

Kan sige mange ting om for og imod for begge dele.

Med Windows har du ingen begrænsninger. Mac er enkelt, men begrænset. Windows er irriterende med opdateringer. Mac virker (næsten) altid. Windows kan blive sløv med tiden (synes dog ikke Win7 er slem til det). Mac er flot. Kan Win computere nu også være. Synes da min Asus UL serie som jeg både har i 13.3 og 15.6" er ret pæne og behagelige at anvende.

Personligt er jeg ikke selv klar til Mac endnu. Synes det kører godt, men er stadig for begrænset til min smag. Mange spil virker ikke. Vi bruger nogle simulatorprogrammer på studiet som ikke understøttes af Mac og så er der det med batteriet. Min holder strøm i 8-10 timer ved normal brug, godtnok er det ikke den vildeste, men den har nogenlunde ca. den samme konfiguration som den Macbook oplyst i artiklen, men nu er den jo også nogle år gammel efterhånden (Asus UL50VT).

Når alt kommer til alt, så kommer valget af PC eller Mac an på ens behov. Kan sagtens se hvorfor nogle vælger Macbook. De bruger den sikkert ikke til meget andet end medier, Office og gå på nettet. Det er en flot computer og den er simpel som sagt. For mig er den dog for kedelig og begrænset endnu. Så PC vil stadig være mit foretrukne. Det kræver måske en formatering om året, men tager mig nu ikke mere end et par timer før alt er klappet og klart, men måske er jeg heldig med driverunderstøttelsen på min Asus.

Kort sagt (selvom det vist er for sent nu), så kan en PC alt det du kan forlange af den næsten. Har du ikke de store krav og vil betale overpris for hardware, så er en Mac en god computer.

Jeg har dog selv dualboot på min PC, hvor jeg også kører Ubuntu Linux fra (www.ubuntu.com). Det er nu også meget brugervenligt og kører rigtig stabilt og er meget nemt at sætte op. Det har så sine helt egne andre fordele. Det ligner til forveksling MacOS en del, hvorfor jeg også mener at Mac har kopieret en del herfra, men igen, det er jo også bygget på Linux, men det gælder også ligeledes omvendt. Så den ultimative løsning for mig er en PC med dualboot. Så har jeg alt hvad jeg skal bruge ;-) Det smukke er dog hvordan Apple kan tage et stykke Open Source projekt og give det et par småjusteringer og så sælge det til overpris. De er afsindig dygtige til design og markedsføring. Det må man give dem

Så fik jeg også skrevet en mindre artikel på mobilsiden (om computere) :S

PS: Synes også siden er begyndt at fremhæve Apple for meget. Savner også lidt mere openmindedness efterhånden. Synes dog denne artikel var forholdsvis neutral, på nær et par enkelte detaljer.

0 0
Thomas Andersen 03-09-2011 08:37:03

Retter lige på din viden lidt. Det er ikke macOS der er bygget på linux, men på unix. Men linux er en klon af minix som er studie udgave til unix. Men jeg må sige at linux har stordel, da det har erfaring siden 91 og apple kun har kørt med unix kernen siden 01. Og unix er ikke opensouce, det er lukket som windows og amigaOS. Men de har formået at lave et flot og anderledes OS en windows. ubuntu ligner lidt MacOS ja, men efter de har lavet unity, så giver det langt bedre skriveborgs miljø end i windows og mac, da der er mere arbejdsplads at se på, i stedet for bjælker der fylder på skærmen

0 0
Jeppe Andersen 03-09-2011 16:20:29

Designet af OS X minder meget om AppleOS som udkom tilbage i 80'erne :) Så nej OS X er ikke en kopi på design af Ubuntu

0 0
Per 02-09-2011 21:11:11

Det her er jo bare én stor fanboy battle..

0 0
Rune M. 02-09-2011 12:07:51

Man kan sige meget, men hvis man prøver at være bare en lille smule åben, og dropper foredommende for en kort bemærkning og så prøve at sætte sig foran en HELT NY MacBook(air), iMac eller andet, så vil man opleve en fornemmelse af luxus, som windows bare ikke levere.
Jeg har selv kørt windows altid, og prøvede at lege med Mac mens jeg studerede (lavede en masse grafik osv).
Jeg vidste ikke hvad jeg gik ind til, og havde derfor ikke nogle fordomme mod at "Det her er bare bedre" eller omvendt.

Men når man så først har arbejdet med en mac i noget tid, så oplever man sku windows virker lidt.. "plastik agtigt".
Jeg er selv tilbage på windows fordi jeg er inkaneret gamer, og oplever ofte at savne mange detajler ved Mac'en. Det kører sku bare bedre på mange punkter. Ja, det er begrænsninger, både på system og mængden af programmer/spil som div. firmaer/personer vælger at udvikle til.

Men forhelvede hvor kører det lækkert, flydende og luksuriøst, sammenlignet med en windows.
Jeg har selv en kræft-maskine af en kæmpe computer, og jo den kører fantastisk, starter op på 20 sek osv - men det har også krævet SSD harddisk, 8GB ram, Mega grafikkort og Corei5 Sandybridge for at nå der op - og det kører STADIG ikke lige så flawless som min mac gjorde - med ikke en gang 1/3 så kræftigt hardware.

Jeg forstår godt hvorfor folk elsker windows - det sku lækkert hvis man har sat sig ind i det og kan lide at tingende er åbne - plus at alt bliver lavet til windows..

Men kan sku også godt forstå hvorfor folk kan lide at arbejde på mac.

Så drop da alt det pis med "Oh, kan du lide mac? Så du jo fanboi og jeg har intet til overs for dig, på trods af at jeg aldrig selv har arbejdet på mac mere end 30 minutter hvor jeg gik i vrede fordi at bjælken var i toppen og ikke i bunden og min mus ikke havde højreklik som standard!!!!"

0 0
01-09-2011 22:59:20

få jer nu et liv.
mere enkelt kan det ikke siges.
denne artikel er hans PERSONLIGE holdning.

0 0
Rasmus L. Posselt 01-09-2011 20:22:53

Hvis de nævnte boot-tider, er en sammenligning mellem en Air m. SSD og en pc med "alm." SATA diske, virker det ikke særligt seriøst at klandre MS for forskellen...
Hvis du har en laptop m. Win7 der er flere minutter om at boote, er der vist noget andet galt end OS'et.

0 0
Rasmus L. Posselt 01-09-2011 20:23:34

Undskyld: Det skulle have været en laptop m. SSD disk og Win7 :)

0 0
Pedro 01-09-2011 04:28:55

Hmm, er det virkelig så galt anno 2011 ????

Jeg synes personligt ikk det er noget problem, og ved at være træt af folk, der jo nærmest får det til at lyde som om man er i "fængsel" når man bruger Mac ha ha.

Altså, (mangler du noget) ja så laver de fleste softwareudviklere idag, både en Mac & PC version af deres programmer, som kan hentes på nettet. De fleste af  egne programmer, kan iøvrigt arkivere til Windows...

På en Mac, tilbydes der (som tidligere nævnt i tråden) at man tilmed kan køre Windows på den, via Boot-Camp (som er installeret) plus  har en yderst velsmurt App-Store, hvor du kan købe og hente det meste (på en iøvrigt nem, sikker og intuitiv måde)

Tilbyder Windows noget ligende? tilbyder Windows programmer der kan arkivere til OS X? osv. osv...

Hmm, i så fald er Microsoft da lige så lukket og begræset...jeg mener, vi alle ville sikkert kunne finde ting det ene system kan/har, som det andet ikke har/kan, men sådan skal det jo også være, for ellers havde vi vel kun ét fælles system!

Nå...anyway, nyd vi har noget at vælge imellem, istedet for at være så "lukket og begrænset" ;)

0 0
Katron 31-08-2011 15:19:06

Nu er jeg også en enkarneret microsoft bruger. Har haft microsoft på mine maskiner siden 3.11 dagene.

Jeg har kun rodet med apples bærbare, hvis jeg har været i en salgsbutik, så det er næppe noget jeg kan konkludere apples system ud fra.

Om jeg kunne omvendes til en macair eller hvad de nu hedder, ved jeg ikke, og jeg er egentligt heller ikke intresseret i at finde ud af det, så på det punkt er jeg nok lidt firkantet.

Om windows er for nørdede brugere er lidt forpurret af forhandlerne. De konkurrerer om at levere den vildeste udgave af windows 7 med til deres bærbare computere. Desværre er de vildeste udgaver af windows 7 også dem med de mest nørdede tiltag. Holder man sig bare til en Home premium edition, så er der ikke meget figumdik der skal ordnes. Har netop installeret denne version af windows på min datters nyindkøbte Acer 17.1" "et eller andet" med 2Ghz core2 processor, 6 Gb DDR3 ram, 600 Gb HDD og et eller andet rimeligt stort grafikkort. 3500,- Det tog 19 minutter at installere, og yderligere ca.20 minutter, så var alle opdateringer og drivers installeret. Hvad der så tilkommer af ekstra programmer kan variere den yderligere klargøringstid.
Ironisk nok til denne artikel, var det iTunes til hendes iphone, der tog længst tid at installere, mest fordi hendes iphone ikke ville synkronisere. Den gik bare i fejl, så en gendannelse af iphonen var nødvendig, men nok om det.

Jeg ved ikke hvad det er for en printer du har brugt umådeligt lang tid på at installere, for hendes HP printer gik rimeligt nemt. Fandt den bare på netværket, og vupti windows ordnede selv resten. I elektronikverdenen kaldes denne type tilslutning for plug and play, bare lige hvis John G havde glemt det.
Du sætter det bare til, så ordner windows 7 resten. Jeg har til dato ikke selv skulle finde drivere eller manuelle opdateringer, i min tid med windows 7, eller vista for den sags skyld.

Jeg bruger af og til min egen bærbare i hjemmet, men det er mest til lidt internet o.s.v, noget jeg ikke er i tvivl om en mac"et eller andet" kan gøre ligesågodt. Når jeg er på farten (ofte), har jeg via windows indbyggede fjernsupport, fuldt adgang til alle maskiner derhjemme, og kan up og downloade som det passer mig. Vigtigst af alt har jeg adgang til min NAS server som kører Linux. Jeg har ligeledes en synkroniseringsmappe liggende på min NAS server, som automatisk holdes opdateret, hvis jeg sidder og arbejder med LK's IHC system, altså laver programmer. Så skal jeg ikke bekymre mig om de forskellige projekter er opdateret på alle maskiner jeg arbejder fra.
Jeg ved ikke engang om IHC programmet kan installeres på mac.
En lignede mappe ligger ligeledes på min NAS server derhjemme, hvor jeg udarbejder playlister og mix (Fritids DJ). Når jeg er ude og spille, har jeg dermed altid adgang til det arbejde, jeg enten har lavet hjemme, eller et andet sted i landet. Det ryger ind i mappen, og synkroniserer rundt på alle relevante maskiner.

Om dette kan lade sig gøre med en mac, ved jeg som sagt ikke, og jeg er også ligeglad, så længe jeg ved at hvis jeg køber ny windows maskine, så behøver jeg slet ikke bekymre mig om det.

Og så kan jeg oveni nyde, at have sparet en masse penge.

Til apples forsvar, vil jeg nævne at design altså koster, hvilket nok er den primære grund til deres høje mac priser.
Bare tag Asus's B&O designede windows laptop. Den koster fra omkring 11.000 og opefter. Den har dog en størrelse, hvor det næsten er en forbrydelse, at kalde den bærbar. Men den ser fantastisk ud. Ikke så meget i butikkerne, men har man den i et hjem, hvor stilen er i B&O retning, så ser den virkeligt lækker ud.
I kølig stil og tidsløst design, kommer ikke engang apple i nærheden.

0 0
31-08-2011 17:35:55

Jeg tror det er vigtigt at huske på at uanset om man vælger det ene eller det andet så er der problemer, Mac er et lukket og begrænsende system, mens M$ med Windows7 stadigt ikke har formået at rydde ordentligt op i dumme pop-ups og til tider manglende logik. Jeg er ikke interesseret i Apples produkter hvilket i højere grad skyldes firmaet end produkterne, desuden synes jeg produkterne generelt er for dyre, derfor vælger jeg M$.

0 0
Kim Harder 31-08-2011 12:24:40

Hvofor Windows 7 ikke er så hurtig, i installationen. Tja Windows 7 er ikker så lukket et system, som hos Apple. Apple har helt anderledes fat i alt software. Hvis Microsoft lavede samme øvelse, så ville de få flere retsager på halsen, som i forbindelse med browser krigen.

Det lyder mere, som om, at hvis man vil have spændetrøje på, så skal man vælge mac i stedet for Windows pc.

0 1
Footiefan 31-08-2011 12:36:50

Tja måske mere låst. Men det ved de fleste jo når de køber - i hvert fald dem der kender til OS på maskinerne. De fleste almindelige forbrugere er ligeglade. De har ikke brug for at kunne tweake og tilrette alt muligt på deres maskiner. De sidder så heller ikke og læser de her sites og har religiøse opfattelser for eller imod den ene eller anden :-)

0 0
Kim Harder 31-08-2011 14:58:38

Nej de læser ikke disse sites, de går ud og køber disse computer og mobil blade i dyre domme i stedet for.

0 0
Rune 31-08-2011 22:09:09

Og de går tilbage, og finder ud af at ALT hvad de har brug for, er utroligt meget nemmere på en macbook.

0 0
William 31-08-2011 12:16:44

Det er sjovt som denne disskussion ingen ende vil tage ;) men lad mig da bare hælde lidt benzin på bålet!
Jeg invisterede for et års tid siden i en Macbook Pro efter altid at have brugt Windows. Og jeg må indrømmer at jeg på intet tidspunkt har fortrut købet, men det skal så også siges at jeg har installeret Windows 7 på en bootcamp partition på min HD, således at når ejg skal spille, eller bruge programmer som ikke virker til mac kan jeg genstarte computeren i windows. Jeg har også prøvet Parrallel Desktop som i bund og grund er det samme som VirtualPC, men i dette får man selvfølgelig ikke fuldt ud bytte af sit hardware.

Der er ikke tvivl om at største dele af de personer som skal bruge en computer til bare at skrive dokumenter og gå på nettet vil aldrig komme til at savne noget på en mac, og vil finde styre system meget logisk sat op. Men alle os som godt kan lide at tweake og optimere vores hardware vil få mest ud af en windows computer.

Min løsning var som sagt at købe en mac, og installere windows på den, og så vil mange sige at dette er en meget dyr løsning. Min Macbook (Mid 2010) er en:
i5 m520 2,4GHz (dual core med HT)
4 GB DDR-3 (1033MHZ)
Geeforce 320M 256MB + Intel HD Graphic (til 2d grafik)
320GB 5400 RPM HD
15,4" 1440*900 Display

Den eneste PC jeg fandt på daværende tidspunkt som var lavet i næsten samme finish med samme specs, var en Hp ENVY 14", denne koste også omkring de 14.000,- som jeg gav for min computer, så derfor syntes jeg ikke prisen var "så" høj.

Til dem som stadig gå rundt og båstår at en mac "aldrig" går kold, vil jeg så lige pointere at dette er lidt lige som at stå på ski, hvis du aldrig vælter er det fordi du ikke presser dig selv nok. Man kan sagtens få en mac til at gå kold hvis man begynder at pressen den,jeg oplever måske ske ikke helt så mange crash som når jeg benytter windows, men stadig nok til at det er generende.

Så konklusionen på denne lange omgang blader må være, køb den computer hvor du føler du får mest for pangene rent hardware- og finishmæssigt, og så er det ikke vigtigt om det er Windows eller OS X den kører, du kan jo altid bare installere et andet styresystem.

0 0
Thomas Andersen 31-08-2011 12:29:46

Jamen det er en ret dyr skrive computer så. Så skal man hellere købe en pc med sammen specs. Og lægge ubuntu på. Så har du en minst lige så dog computer som en mac, og til under det halve. Og hvis man bare følge installations guiden hele vejen igennem så har du en computer med office program, flash , java, firefox. ja alt hvad en alm kontor computer skal kunne

0 0
evilguy 31-08-2011 12:40:47

Det er jeg så ikke enig i. En Ubuntu maksine kører da ganske okay, og efterhånden er Linux også ganske brugervenligt. Men noget så simplt som udvalget af programmer og ordenlig flash-understøttelse mangler stadigvæk (læs: Hardware accelereret flash). Jeg kører selv Ubuntu på to mindre maskiner, og de er fine til browsing, mail og tekstbehandling - men derfor er min Macbook Pro stadigvæk min primære maskine.

0 0
Thomas Andersen 31-08-2011 13:42:12

Jamen evilguy. Hvad er det der gør ubuntu , mindre brugervenlig? Det er nemlig brugervenlig at alle opdateringer bliver installeret samtidig man installere ubuntu. Det er bruger venlig, at hvis man installere et program, så er det i software center som var den første "store" til computer. Og hvis software centret ikke har det program, så henter man deb. filen som svare til windows exe og msi filer. hvor man dobbelt klikker så bliver det installeret.

Nu ved jeg ikke hvilken ubuntu du kører med, eller om kraftige dine to computere er. Men jeg har testet fx. DRNU på ubuntu, på vores tv. Der er intet forskel på windows/mac og på ubuntu, i kvaliteten. Så jeg ved ikke hvad du har af problemer.

0 0
evilguy 31-08-2011 14:55:04

Hvor nøjagtigt i mit indlæg skriver jeg ordende "mindre brugervenlig"?? Prøv lige at læse indlægget igen... Jeg skriver at udvalget af programmer er mindre end på mac (et faktum) og at Adobe Falsh ikke kører perfekt pga. manglende hardware-acceleration (igen et faktum).
Dermed ikke sagt at Ubuntu er noget skidt - slet ikke...

0 0
Thomas Andersen 31-08-2011 17:01:27

jamen du skrev at, Linux efterhånden er blevet brugervenlig. men tolke het som om, det ikke godt nok til den alm. bruger.

du siger der er ikke så mange programm
er som til MAC. det nok rigtigt. men hvor meget har man brug for. der de programmer som dækker de flestes behov. også dem der laver 3d.

og hvad flash angår. så på en 1,3 ghz maskine er ubrugeligt, så jeg kan godt forstå du har problemer hvis det er nogen gamle maskiner

0 0
evilguy 31-08-2011 18:25:12

Problemet med manglende hardware acceleration til Flash betyder at selv meget kraftige maskiner begynder at få problemer med videoafspilning. Det er ikke så udpræget, hvis man udelukkende afspiller flash indhold med lavkvalitet - såsom DRnu. Men hvis mana afspiller 720p eller 1080p indhold på YouTube, så kommer selve en 2,2 GHz Intel core2duo med NVIDIA GeForce 8600M GT til kort. Med hardware-acceleration dropper CPU forbruget fra 100% til omkring 20%. Adobe har endnu ingen effektiv hardware-acceleration under Linux :-(

0 0
Thomas Andersen 31-08-2011 18:53:44

jeg ingen problemer med hd på YouTube

0 0
evilguy 31-08-2011 22:15:09

Heldig for dig. Min ene Linux maskine sidder knægten tit ved og spiller dr.dk/online. Efter 10 minutter kører processoren på maks. og blæseren snurrer hurtigere end en jetmotor. 2,8 GHz AMD processor og et AMD grafikkort er bare ikke nok til at afspille små flashspil og "store nørder" i SD kvalitet.
Henter man samme "store nørder" i H.264 som podcast og afspiller i VLC (som har hardware understøttelse) så bruger maskinen kun 15-20% processorkraft. Ergo flash er elendigt på Linux. Det er ikke styresystemets skyld, men det trække alligevel ned.

0 0
Thomas Andersen 01-09-2011 08:59:09

Jeg kan godt se at den bruger noget. Men min 2.7 Ghz athlon 64 x2 der er den ene kerne kun oppe på højst 75% så på min er der massere af kræfter endnu at bruge af

0 0
Henrik 31-08-2011 11:54:45

Jeg har haft to Mac's og vi har et par enkelte på mit arbejde også (da det er nødvendigt for at kunne udgive til iPhone/iPad). Men jeg er faldet tilbage til PC/Windows, da det er mere anvendelig og mere fleksibelt for mig (og langt laaaangt billigere). Desuden synes jeg det er besværligt at arbejde hurtigt i OSX.

Jeg synes man ganske enkelt får langt mere for pengene i en PC. At iTunes så kører dårligere på en PC, er heldigvis ikke noget der rører mig, for jeg bruger det ikke, da jeg synes det er noget skrammel ;-)

At det tager længere tid at installere OSet på PC, er jeg fløjtende ligeglad med, det gør man jo kun een gang.

0 0
evilguy 31-08-2011 12:37:07

Jeg vil faktisk give Henrik ret i, at det er besværligt at arbejde hurtig på Mac. På arbejde bruger jeg daglig en Windows XP maskine og gentagne funktioner såsom klip, kopier, sæt ind, skift program frem og tilbage går hurtigere på en PC. Jeg benytter meget tekstbehandling, grafisk programmer, utrolig meget stifinderen og 8-10 forskelige browservinduer på én gang. Hvis jeg skulle udføre mit arbejde på en Mac, så vil det går noget langsommere.

Men derfor finder jeg det stadigvæk befriende at komme hjem til min Macbook Pro om aftenen, og bare slappe af med engang civilization, lidt browsing osv.

Mac'en er langt mere brugervejling - ingen tvivl om det, men Windows har også sine stærke sider.

Jeg syntes faktisk John G's iagttagelser rammer sømmet ret godt på hovedet. Der er fordele og ulemper ved begge systemer.

0 0
David 31-08-2011 12:23:39

"Desuden synes jeg det er besværligt at arbejde hurtigt i OSX."´

Hvad mener du med at det er besværligt at arbejde hurtigt?

0 0
Teknikeren 31-08-2011 10:37:51

Meldt ud fra starten... Jeg er IKKE til æbler!!!
Når det så er sagt forundres jeg over 2 ting i denne tråd.

1. Tonen. Lad holdningerne få frit spil og underbyg jeres argumenter, men vi er sq voksne mennesker og JohnG fortjener ikke beskyldninger om forærede computer m.m.

2. Dette er et mobilsite, og derfor falder denne artikel lidt udenfor hvad der normalt skrives om. Artiklen er på ingen måder detaljeret med benchmarks, og må derfor karakteriseres som et skævt indslag - omend et underholdende af slagsen. Tag den for hvad den er, hvor det vel altid et eller andet sted er lærerigt at se hvordan 'de andre' har fundet en anden tilgang til at løse dagligdagsopgaverne.

Jeg er, som mange her i tråden, også voldsom uenig med de tider som JohnG angiver for installation og opstart af Windows. Samtidig er jeg dybt imod den belærende måde som Apple mener brugeren skal udsættes for med begrænset individualitet, men vi må vel samtidig bare erkende at nogle personer har et behov for denne 'Nu-skal-far-vise-dig-hvordan-du-skal-bruge-vores-produkt-og-hvordan-det-skal-se-ud-så-naboen-med-det-samme-produkt-ikke-bliver-misundelig-såfremt-du-havde-lyst-til-at-være-lidt-anderledes' ledende hånd. Hvor er det nu jeg har set dette... Nåh ja - I Østeuropa før murens fald, hvor alle de små 'arbejdermyrer' boede i ens huse, og havde ens biler i samfundet hvor alle var lige, og hvor kreativitet og selvstændig tankegang blev anset for 'samfundsskadelig'. De store ledere definerede hvad der var rigtigt og forkert - og selvfølgelig var der ingen journalister som sagde disse store ledere imod, for så blev de jo ikke inviteret med til de store partifester.

Den løb vist lidt af sporet ;-) ... men det ændrer ikke ved at JohnG har ret til at mene hvad han vil. Vi kan være uenige, og efterfølgende debatere på livet løs, men det bør være på et højere niveau end det jeg kan se i Bjørnebanden (datterens stue i børnehaven).

Til slut... Jeg synes faktisk det var en god artikel/anmeldelse, selv om jeg er uenig i nogle af hans påstande.

P.S. Kan Mobilsiden ikke lave en undersøgelse om der er sammenhæng imellem typer/mærker af mobiler og parti-farve. Når nu der er valg kan man jo samtidig lave det til et tema her på Mobilsiden!

0 0
Footiefan 31-08-2011 11:27:14

...ja du kørte af sporet - og langt ud over kanten.
Drejer den lige en tand: I det gamle østeuropa var der ét styre i hvert land og kun det! Man kunne ikke bare shoppe rundt efter et alternativ, stemme på andre.
I vores moderne computer verden er der masser af valg, masser af windows maskiner - og så er der mac. Det er faktisk væsentlig nemmere at finde en windows pc end en mac. Så derfor forstår jeg jo godt at du føler dig låst, du har slet ikke noget valg, øhhh.... Så synes nu ikke din sammenligning holder, men det er så min mening ;-)

0 0
Thomas Andersen 31-08-2011 12:11:46

Jamen det er en god sammenligning som han har med østeuropa. Tag nu de sidste ti af her i landet, for at blandet politik ind i det. Så har vi haft en regering der har dikteret hvad vi skal og ikke skal. Og taget beslutninger henover hovederne på demokratiet, Det er det sammen med apple. De siger jog hvordan man skal bruge sin computer og med lion ændre det måden at bruge mousepad'en på. ja okay, spørg lige kunderne om det er en god idé

0 0
Rune 31-08-2011 22:05:18

Kunderne siger, af hvad jeg ved, og selv har oplevet, ja det er nice, til de nye mouspads gestures.

Man har også muligheden at lave det om, og tilbage.

0 0
Footiefan 31-08-2011 12:25:47

Eller den modsatte politiske vinkel: Man køber en stor saftig maskine, den kan alt, ser flot ud, hurtig osv. Men så kommer problemerne. Den brænder sammen, der er ingen backup, alt var kun overflade og andre må til for at rydde op ;-)

Ps. bare lav om på din scroll retning, det er ikke så svært. Du ved, frit valg ;-)

0 0
Teknikeren 31-08-2011 11:51:22

Jeg har da et fint valg... ved ikke at vælge æbleprodukter. Det er da ikke mit problem at situationen for Mac-brugere rent faktisk er som jeg har beskrevet, da det er Apple som sætter dine begrænsninger og ikke hardwaren.

Jeg har ikke brug for at få defineret hvad jeg har lyst til at se eller læse af en 3. part som mener at en app er over grænsen - den mening skal jeg nok selv gøre mig, og derved er jeg lige nøjagtigt ikke låst, for nu at bruge dit udtryk.

Jeg hylder mangfoldigheden og valget imellem Mac og PC, men til forskel fra æble-brugerne mener jeg at jeg fuldt ud er krativ nok til at bestemme over hvordan jeg vil bruge min egen PC eller min egen mobil - det behøver jeg ikke et firma som Apple til at gøre for mig.

Hvad andre vil er deres problem. Hvis de har brug for at blive styret, guidet, belært og indskrænket skal de da bare vælge et æble... Lad dem om det - det er deres valg :-)

0 0
Footiefan 31-08-2011 12:19:09

Enig i det frie valg, hurra for det :-) Men mener bare ikke, jeg bliver indskrænket i min brug fordi det er på en mac. Men nu er jeg heller ikke nørdet gamer, så går fint ;-)

0 0
Thomas Andersen 31-08-2011 00:45:32

Jeg give de andre windows bruger ret i, at en clean install højst en halv time. så er den klar til brug, men at man selv skal installere driver osv, er der windows bagdel. Jeg har skrottet MS helt og kører ubuntu, da jeg mener at firmaet bag ubuntu, laver et system der er minst lige så nemt som mac, og at ubuntu opdateringer sker under installationen.
så prøv at kast dig ud i ubuntu i 60 dag, og se at du får en computer der bruger det halve af windows bruger af kræfter. Og se hvad du synes om det

0 0
Mike 31-08-2011 18:55:26

Ja. Prøv ubuntu. Hvorfor bruge så ekstremt mange penge på en Mac. Linux Ubuntu kører fint på en halvgammel maskine. Og så er det GRATIS!!!
Min kæreste og min gamle mor, som begge er it analfabeter, kan sagtens finde ud af Ubuntu. (De var begge kørt sur i Windows)

0 0
Alfix 31-08-2011 00:35:38

Min Dell Adamo m Windows 7 starter paa under 15 sek, saadan var den fra start. Desuden tager en installation her ej 5-7 timer.

0 0
Jeppe Andersen 30-08-2011 22:27:39

Jeg har netop været ude for at skulle samlinge macbook air og andre maskiner i samme klasse (vægt, størrelse og ydelse).

Macbook air vinder på pris og hardware. Det tætteste vi kommer på en direkte konkurrent er samsungs 9-serie.

Og i forhold til de nye airs, er prisen lavere, ydelsen er højere og hardware er en smule bedre (+ kabinettet: skærmen på samsung'en sidder mere "løs").

Lenovo har noget omkring 12+ og Sony starter fra 14 og slutter på 25kilo.

Så ja selvfølgelig kan man få en PC med bedre spec for under det halve (og igen).

Men det er helheden i sig selv og der hvor konkurrenterne er lige nu, er Air'en i mange tilfælde bedst.

Igen denne sammenligning er for en maskine der vejer minimalt, har SSD, er utrolig tynd osv :)

Men en direkte sammenligning kan man aldrig lave igen fordi det er sat på behov, men efter mine år med mac (hvor jeg før og stadig er på windows for venner og familie & support) er jeg personligt bedre tjent på en mac :) (menuer, opbygning osv).

Igen så må folk mene hvad de vil :) - man skal blot huske at inddrage sine egne erfaringer og ikke bygge på en fordom.

0 0
JohnnyNr5 31-08-2011 02:00:50

Jeg er personligt holdt op med at drømme om en Macbook, dels pga utilfredshed med Apples stærke ønske om at begrænse deres brugeres frihed, men først og fremmest fordi mit behov for en bærbar er stærkt dalende. Når det er sagt: Da jeg gik og overvejede noget æblebranded, nåede jeg til samme konklusion som dig. Ja, man kan for langt billigere penge få sammenlignelig hardware i en MS pc, men skal du finde en maskine der kan sammenlignes når vi taler vægt, forarbejdning, design byggemæssig kvalitet osv, står Apples bærbare rigtig stærkt. Selvom jeg til mit daværende brug havde været nødt til også at køre Windåse på Mac'en, og reelt ikke havde noget fagligt at bruge det medfølgende Apple OS til, var mit valg formentlig stadig endt med en Macbook.

Disclaimer: I disse tider hvor en god del af os ofte befinder os i en Apple skyttegravskrig her på sitet, vil jeg da lige for god ordens skyld understrege, at jeg ingen problemer har med folk der sparer en masse penge, og køber en plasticvariant af hardwaren i en Macbook. Jeg har selv noget i den stil til at ligge og samle støv på en hylde. Mit problem er nærmere med mennesker der forsøger at gøre sig til dommer over os der kan finde på at betale ekstra for eksempelvis design. Andre værdier end hardware (over et vist mindste niveau naturligvis) er ikke nødvendigvis ligegyldige. Leve mangfoldigheden og alt det jazz:)

0 0
Jacob 30-08-2011 22:00:52

Hej.

Jeg kan godt lide ideen bag denne artikel. Jeg har aldrig prøvet en Mac og jeg forholder mig ikke til anmeldelsen.

Da jeg læste artiklen kom jeg til at tænke på at det kunne være sjovt hvis John G prøvede en Linux computer i to måneder, med f.eks. Ubuntu.

Mvh.
Jacob

0 0
Slaraffenland 30-08-2011 21:52:22

Hej John
Jeg bruger Parallels Desktop på min Mac. Parallels er en virtuel maskine, der gør det muligt at køre windows på mac. På den måde kan du køre dine specialprogrammer til PC på mac´en. Det fede ved Parallels desktop er at du kan køre windows OS og Mac OS på samme tid, og dermed udnytte "det bedste fra begge verdener" på samme tid ;-)


Mvh
Thomas

0 0
evilguy 31-08-2011 09:14:21

Eller hvis man er nærig, så er der VirtualBox.org

0 0
chris 30-08-2011 21:41:44

Kan en UberMacfan overtales til at bruge en Macbook air i 60 dage.

0 0
Rune 31-08-2011 21:58:07

Den må du længere ud på haterdimensionen med.

0 0
chris 01-09-2011 08:45:40

Skarpt set, at det er en hater kommentar. Det er jo ikke fordi firmaet har gjort sig de store anstrengelser for at skabe sympati i den brede befolkning på det seneste, Derers "Were the biggest, so we command-attitude" får da langemanden af mig.

Overskriften kunne også have været "Kan en mavesur windowsbruger med en middelmådig skodmaskine ovetales til at bruge en,dobbelt så dyr, spritny Macbook air i 2 måneder" Eller den kunne have været "Kan en corrolla-ejer overtales til at køre Audi i 60 dage". Eller "Spiller paven pik"

En polemisk artikel kræver et polemisk svar.
John, du er da nok den sløjeste PC-fan, jeg nogensinde har læst. Står du også ude på Faxetribunen og skriger " Forza, FCK" ?

Jeg må sige, jeg har aldrig forstået den form for Journalistik, hvor man ukritisk og ensidigt propaganderer for verdens største IT- firmas produkter. Somom de ikke selv havde et reklamebudget. Men det her er naturligvis artikel 1 af 2, hvor 2eren har overskriten " Kan en Apple-fan med en plastik taberMacbook overtales til at bruge en Alienware m18x i 2 måneder"

0 0
BloodweiserDK 30-08-2011 20:49:46

Jeg skiftede PC'en ud men en Macbook Pro 13" sidste år og er rigtig glad for den.

Som mange andre har jeg også kørt med Windows siden 3.11 for workgroups. Der er flere grunde til jeg skiftede til Mac og nogle af dem er også nævnt i denne artikel. Jeg var træt af alle opdateringerne, der konstant skulle downloades, installeres og genstarte PC'en. Plus at de ofte sløvede maskinen, eller fik diverse programmer til at køre ustabilt. Gentagene kryptiske pop-ups var også et frustationsmoment for mig.

I min tid med Mac OS X har jeg kun oplevet 1 gang den crashede og på trods af systemopdateringer kører alt flydende som altid. Den korte opstart af maskinen og lange batterilevetid er meget også værdsat. Og så er der selvfølgelig det fantasiske sammenspil med iPhone og andre Apple enheder. Jeg har endnu ikke set et bedre alternativ, når det kommer til systemer der bare virker sammen.

Det skal dog siges at jeg også har en Windows XP partition på min Macbook Pro. Der er enkelte ting, hvor jeg stadig er nødt til at køre windows, selv om det efterhånden er meget sjældent jeg booter på i den. At installere Windows XP på min Mac var legende let, med hjælp fra Apple's bootcamp system. En fin gestus af Apple, der sagtens kunne have skidt på Microsoft og deres systemer.

0 0
31-08-2011 11:11:13

Det er da ikke en fin gestus. De bliver da nødsaget til at gøre, ellers ville en del jo vælge dem fra, da deres Win programmer ikke ville kører på MAC'en.

0 0
Pedro 01-09-2011 02:42:38

Omvendt, må man jo så tilføje den manglende gestus fra Windows side, så man feks. kunne være glad for sin PC (med lidt OS X) ;)

0 0
01-09-2011 07:50:43

Nu er det ikke windows der er problemet den anden vej.....Men igen apple og deres lukkede verden. Vil dog lige tilføje at hvis alle kunne installere OS X på deres PC, så ville OS X nok heller ikke blive lige så stabilt i alle tilfælde. Dette er jo netop derfor de har alle de krav til alt.

0 0
Jørgen 30-08-2011 20:00:59

Hej - og tak for en god anmeldelse/artikel - det er altid sjovt at se hvorledes en PC-bruger reagerer sat over for en mac, specielt hvis alle fordommene bliver smidt over bord...

Jeg kan følge dig i de forbehold du har - undtaget et: Prisen...

Hvor mine PC-venner smider deres computer ud efter tre-fire år, fordi de ikke kan få noget for en brugt PC, chokerer jeg dem gang på gang ved at sælge mine gamle mac-computere for ca. halvdelen efter typisk tre år.

På den måde har jeg en gennemsnitlig udgift pr. år til computer på ca. 2500 kr. (bruger MacBook Pro) - det tror jeg ikke mange PC-brugere (med tilsvarende pro-bærbar-PC) kan slå... så Apple er ikke dyrere end PC i min optik...

0 0
JB 30-08-2011 20:43:29

For et år siden kasserede jeg en 6 ½ år gammel Windows XP pc til 7.000 kr. Samtidig købte jeg en ny til 3.700 kr., som jeg da forventer at have i mindst nogle år endnu.

You do the math!

0 0
30-08-2011 20:14:10

Så kan du måske også forklare hvorfor iPhone4 stadigt kan sælges til ca. 5000kr. Årsagen er nøjagtigt den samme som gøre at du kan sælge dine æbleprodukter til høj pris, der er tale om modefænomener.

Der har været meget snak om Apples enorme succes, igen det er fordi det er et modefænomen, andre producenter sælger i dag smartphones med specs sammenlignelige til iPhone4 til 3000kr og mindre, hvilket betyder at Apple sælger iPhone4 mindst 2000kr. for dyrt, det kan kun lade sig gøre fordi det er et modefænomen.

0 0
Rune 31-08-2011 21:57:27

Ja fordi at disse andre telefoner, er 100% identisk med en iPhone..

0 0
JB 30-08-2011 20:00:45

Hej John G

En del af de kritikpunkter du nævner vedr. Windows, bliver der rettet op på i Windows 8. Især din største anke vedr. opstartstiden, skulle være blandt de ting der er forbedret.
Så til næste år kan du altså - måske - få et styresystem der opfylder alle dine ønsker. :)

0 0
30-08-2011 19:53:15

Jeg faldt over følgende artikel fra PCWorld:
http://bc.pcworld.dk/art/118845?a=block&i=113

Det er tydeligvis en reklame for Apple, men ikke en specielt god reklame. Skribenten beskriver en Appleverden som ikke eksisterer endnu og sidst på side 1 skriver han at det eneste han bruger sine USB porte til er når han skal opdatere sine æbledimser. Med andre ord så bruger han Apple som argument for at skrotte USB-porten samtidigt med at hans Æbleprodukter ikke kan fungere uden.

Så længe der er noget der hedder iTunes så slipper han ikke for at bruge sin USB-port og som en skriver længere oppe så kan man ikke overføre filer til en iPhone trådløst.

0 0
Rune 31-08-2011 21:54:43

iOS kommer her til efteråret, og så gøres overførsel trådløst.. tak.

0 0
John 30-08-2011 19:50:59

Jeg er selv i samme situation. Jeg købte for tre uger siden en MacBook Pro og har så smidt Mac OS X Lion på den.

Der er helt sikkert forskelle på Windows (7 for mit vedkommende) og Mac OS X – på godt og ondt. Jeg forstår dog ikke dem der siger at Mac OS X bare er så meget nemmere at komme i gang med og bruge i dagligdagen i forhold til Windows. Der er forskellige måder at gøre tingene på, og den ene måde kan såmænd være lige så god/nem som den anden.

Da jeg skulle hente Lion-opdateringen (som i mit tilfælde var gratis, da maskinen var købt efter den 6. juli) var det et registreringshelvede uden lige. Gang på gang blev jeg afvist, for så havde jeg ikke aktiveret det ene og så havde jeg ikke aktiveret det andet. Så var der vrøvl med e-mail-adressen, så med min konto og for at det ikke skal være løgn, skulle jeg afgive mine kortoplysninger, selv om opdateringen var gratis. Det er bare ikke godt nok. Her dumper Apple altså i min optik.

Genstartes skulle den også flere gange i forbindelse med opdateringer af programmer. Bevares, man bliver ikke overrendt af pop-op-vinduer som i Windows, men dem kan man trods alt deaktivere. Og har man sat Windows op til bare at hente opdateringer automatisk, er det sjældent at man bliver forstyrret i den forbindelse.

At Windows skulle tage 5-7 timer om at installere kan jeg heller ikke nikke genkendende til. Hvis man køber en ny computer, hvor det ligger klar på maskinen (det må være det mest retfærdige sammenligningsgrundlag), tager det ikke meget mere end et kvarters tid, så er det sat op. Så kommer der diverse opdateringer, men det tager altså ikke 5 timer at hente, med mindre man sidder på en gammel dial-up forbindelse. Så er der så diverse programmer man kan installere ved siden af, og her er der nok en tendens til at man installerer mere på en Windows-maskine end på en Mac, ganske enkelt fordi programudvalget er større.

At en Windows opstart skal tage flere minutter forstår jeg heller ikke. Min ultra sløve Nokia Booklet 3G er lige godt et minut om at starte op. Min standard bærbare cirka 45 sekunder, fra jeg tænder den til den er klar til brug. Men det er klart, at hvis man ikke fjerner alt der crapware skrammel HP (og mange andre producenter) fylder på maskinen, så tager det længere tid. En HP ProBook 5320m burde ikke være så længe om det, med mindre den er fyldt med alt mulig skrammel der skal starte op når man tænder den.

Ingen tvivl om, at Mac OS X Lion er et lækkert styresystem, der har sine fordele på en række områder, men for sådan en som mig der godt kan lide at tilpasse mit OS præcis som jeg vil have det, føler jeg en bedre kontrol over Windows end over Mac OS X, hvilket jo egentlig også er helt i Apples ånd, at jo mindre brugeren ved, jo bedre.

De specs du nævner burde være fint til de fleste til at køre Windows 7 i en fornuftig hastighed. Min fars HP Compaq har en AMD C-50 processor og 2 GB RAM. Den vil jeg nu kalde alt andet end ubrugelig. Specielt efter alt HP’s crapware blev fjernet, kører den faktisk ganske fint.

Til sidst vil jeg sige, at Mac’en på en række områder banker almindelige bærbare, som jeg gennem tiderne har prøvet en del af. Først og fremmest er der hele følelsen af kvalitet. Det er holdt i lækre materialer. Der er intet der knirker, tastaturet er lækkert skrive på, og føles ikke som at skrive på en svamp, som desværre kendetegner mange bærbare computere. Det er stort set i samme liga som tastaturerne på IBM/Lenovos Thinkpad-maskiner og HP EliteBook. Touchpaden er klasser over hvad jeg normalt oplever på bærbare computere. Den reagerer bare som den skal. Blæseren larmer ikke ret meget og holder en konstant hastighed. Batteritiden er god. Skærmen banker de fleste bærbare når det kommer til farvegengivelse. Lys i tastaturet er noget jeg er blevet rigtig glad for. Strømstikket med magnettilslutning er noget jeg ved rigtig mange ville have været glade for :) - og så er den ikke fyldt med alle mulige grimme dioder, der får maskinen til at ligne noget fra Star Trek.

Jeg har selv haft den holdning til Mac, at man kan få en almindelig bærbar med samme specs som en MacBook Pro langt billigere, men der er altså andet end antal GB RAM og clockfrekvens der afgør om en maskine er pengene værd eller ej. I mine øjne sover PC-producenterne, præcis som mobilproducenterne gjorde det, da Apple lancerede iPhonen tilbage i 2007. Det er blandt andet den gennemførte kvalitet og alle de små fede detaljer der er med til at gøre en Mac fed.

En ting dog er helt sikker. Der kommer Windows 7 på min Mac, da der ganske enkelt er for mange af de programmer jeg bruger til dagligt der ikke findes til Mac OS X. Med tiden bliver de måske erstattet af Mac-programmer, men der er nok lang vej til det sker. Desuden kan jeg godt lide at tilpasse tingene præcis som jeg gerne vil have det, og her virker Windows bare mere fleksibelt.

0 0
lhkoch 07-09-2011 22:07:44

Hvorfor ikke bare benytte VMware Fusion, så kan du afvikle både Win7 og Mac på samme tid.

Jeg har det selv på min, og det fungerer upåklageligt.

0 0
Footiefan 30-08-2011 20:07:28

Nu spørger jeg, af ren nysgerrighed, om hvad det er du bedre/nemmere kan tilpasse og styre i et windows OS, ift Mac OS X ??

0 0
BSG 30-08-2011 22:01:13

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide :)

0 0
chris 30-08-2011 19:18:51

For halvandet år siden købte jeg en Macbook dualcore 2,2 ghz 2 gb ram. Den lille hvide. Den mindste Mac, men stadigvæk en computer til 8.000 kr. Jeg skulle i første omgang bruge den til at overføre filer fra et lacie rugged drev til en anden HD. Det viser sig så at USB stikket ikke har strøm nok til at drive drevet. Køb en hub vil nogen sige, Ja det er så en ekstra udgift. Næ, jeg hev min 7 år gamle fuijitsu siemens XP maskine frem. Den har 4 USB porte og kan nemt trække en rugged disk. Og klarede jobbet fint. Men nu har jeg den Mac og det er min primære computer. Mage til retarderet styresytem findes da ikke. Så vil man printe ud, så ser det ikke ud som på skærmen ligegyldigt hvad man gør. Nemid var en joke. Hvis man skal låne musik på biblioteket. skal downloade noget ekstra software jeg ikke har fået til at virker endnu. Hvis man skal overføre billeder fra sin mobil via bluetooth, kommer der et program frem der ligner noget fra Win 98. Hvis man bruger FTP server kan man i windows overføre fra explorer som drag n drop. Det kan man ikke i safari på en Mac. Hele tiden er der irritationsmomenter som man ikke forstår hvorfor skal være der. Jeg ved godt det er den mindste mac model, men det er stadigvæk en computer til 8.000 kr. Mit netværk herhjemme fungerer problemløst på min XP maskine. Macen hopper den uforklarligt af.
Konklusion er:
Once you tried Mac, you wanna go back.

0 0
30-08-2011 19:40:36

De eneste to apple programmer jeg bruger/har brugt er:
Itunes, som ikke er specielt stabil tværtimod og ikke specielt godt til at downloade fra et ellers stort udvalg af podcasts. Det er ikke lettere at bruge end Windows mediaplayer og det er ikke specielt flydende eller hurtigt.

Det andet program er Safari til windows, det er ikke specielt hurtigt, det er ikke specielt flydende og det når ikke Chrome til sokkeholderne.

Jeg begynder at få en fornemmelse af at MacOS ikke er så godt som jeg havde regnet med.

0 0
Rune 31-08-2011 21:51:48

Har du brugt Safari og iTunes på Windows eller på en mac?

0 0
Footiefan 30-08-2011 19:33:32

Jamen hvorfor har du den så som primær computer? Lyder til du ikke har andet end problemer dagen lang... Ja, Jeg er da lidt forundret?! :-)

0 0
chris 30-08-2011 21:22:04

Jeg har den fordi den fungerer. Den fungerer bare ikke særlig godt. Den fungerer ikke godt i forhold til prisen. Den fungerer overhovedet ikke godt, når man ser på hvad jeg ellers kunne have fået. Og den fungerer fuldstændigt håbløst i forhold til hvordan Apple siger den fungerer.

0 0
Jeppe Andersen 30-08-2011 22:38:34

Kan ikke helt genkende det :) men det sker jo for nogle.

1) At USB drevet ikke kan trække nok strøm har jo ikke noget med systemet at gøre :)

2) Hvorfor en printer har du og hvilket software bruger du? Sender du evt videre til andre inden print?

3) Det er fordi det gøre DRM licens der afvikles i WindowsMediaPlayer. Det er ikke Apples problem, men en omlægning fra M$.

4) Der er et look som holdes i OS X siden begyndelsen :) om det er pænt eller ej, må være op til den enkelte at vurdere :) Men sandheden er KISS (Keep it simpel & stupid - KOM/IT C fagord). Win8 har været under skarp kritik fordi designet igen skifter :)

5) Hvilken router kører du? og hvad er dit netværks setup? Det er meget forskelligt fra dims til dims. Har selv en e-station som Nicolaj Sonne anmeldte at han havde enorme problemer omkring nettet. Har ingen problemer hos mig, så det er igen meget forskelligt :) - Min mors Vaio mister også nogle gange bare nettet på TDC's router :)

0 0
JohnnyNr5 30-08-2011 18:48:20

Der skal virkelig ikke meget til før en skribent her på sitet skydes i skoene at være Apple fanboi. Lige så ekstrem stevejobs og resten af iBotterne er i deres forsøg på at legitimere Apples latterlige forsøg på at bremse en virkelig farlig konkurrent, lige så kraftigt må brillerne der læser denne artikel som en Apple fanboi reklameting være farvede. (sidenote: Dette er dog ikke et forsøg på at ligestille de to grupper. Her i tråden bringes reelle argumenter, saglighed, på banen.. Det kan man sjældent påstå om iBotterne;) Men altså.. Roolig nu folkens. Hvis i samlet det læser artiklen som en fanfare til Apple, vil jeg anbefale jer at prøve at læse den en gang mere, når blodtrykket er normaliseret.

John G: Meget charmerende lille artikel om din brugeroplevelse med de to systemer, dog ikke ligefrem rig på aha-oplevelser eller revolutionerende på nogen måde. Nu du skriver på et techsite forstår jeg udmærket at du valgte at bringe den, men jeg er bange for at du er endt med at forbigå læserskarens behov og forventninger på i hvert fald to punkter. Den banale; off topic ift mediet. Nr to: for utechet til kernelæserne. Det du fortæller er hvad to kollegaer kan hyggesludre om på vejen hjem i toget, uden at nogen af dem er nørder. At jeg så for nogle år siden havde netop den samtale med en medstuderende der lige havde købt sin første Macbook, gjorde bare at jeg fangede og genkendte ånden i dine tanker, og reelt hyggede mig med at læse dem:)

0 0
Jesper 30-08-2011 19:01:14

Vel talt!

0 0
JohnnyNr5 31-08-2011 02:01:50

Jeg takker Jesper

0 0
Magnus 30-08-2011 18:35:53

5-7 timers installation?!?!?! ... måske på en 486'er!

Må max tage en time, MED opdateriner.

Bagefter kommer diverse programmer.

0 0
Busterladestangen 30-08-2011 18:26:00

Ej folkens, tag lige en dyb indånding og jeg selv og sitet lidt mindre højtideligt.
Bevares, en PC til Mac artikel er måske ikke oplagt på mobilsiden.dk men det er da noget størstedelen (hvis ikke alle) læsere har en holdning til.

Synes det var et interessant (og uformelt) indblik i den klassiske "indre kamp" en loyal PC/Android bruger kan få ved at prøve et Apple produkt (og måske ligefrem vænne sig til udvalgte fordele - GISP!). Har selv fået MacBook Pro og giver dig, John, ret i glæden ved hurtig boot - men for en studerende som mig er den latterligt gode batteritid, og spotlight søgning (instant søgning på ALT i computeren, når du lige mangler dét dersens website eller dokument der engang nævnte ordet "postmodernisme". Det er ikke noget jeg har set matchet på PC.

Til alle jer Apple-haters, så har jeg stadig min windows laptop derhjemme til de "specialprogrammer" som Mac ikke har. Dét der OSX's største "paradoks" - der er mindre software og understøttelse til niche-behov (herunder pirateri), men til gengæld banker de PC/windows ud af banen med brugervenlighed og design på de mere "folkelige" features som de har kastet deres kærlighed over.

Så ja, Mac er perfekt til "den enkelthedskrævende bruger" samt specialisten indenfor fx. musik og design.. Og PC rammer et bredere spektrum behov, men savner til gengæld den forenede enkle løsning som Mac leverer.

0 0
Nicolas 30-08-2011 19:32:50

spotlight søgning (instant søgning på ALT i computeren, når du lige mangler dét dersens website eller dokument der engang nævnte ordet "postmodernisme". Det er ikke noget jeg har set matchet på PC.


Windows 7 gør det samme. Både egenskaber og indhold bliver indekseret på langt de fleste filformater. Og jeg får da også øjeblikkeligt søgeresultater frem når søger på noget der findes i et dokument.

Jeg er helt med på at Mac's har en del plusser i forhold til Windows, men jeg orker ikke at se på argumenter som ovenstående samt John G's argument om hurtigere vækning fra standby, hvor Mac's på ingen måde har en fordel ifht. Windows.

0 0
Frølich Petersen 30-08-2011 18:00:04

Hvis du sammenligner Mac Book Air med en elendig HP Probook slæde, så er det klart, at Mac OS kører bedre. Mac Book Air skal sammenlignes med min nye Samsung 13" serie 9, som f.eks. booter windows på 16 sekunder og på alle måder er Mac'en overlegen. Der er altså ingen grund til at melde sig ind i Apple sekten, for at få en maskiner, der kører hurtigt..

0 0
Jeppe Andersen 30-08-2011 22:42:57

Ikke den helt nye :) Samsung'en kører f.eks første generation af i'processerne :)

Mine erfaringer er alt Air er billigst og bedst lige PT :)(læs mit indlæg længere nede hvis det er ) :)

0 0
BonBon 30-08-2011 17:51:03

Kan ikke helt se hvad relevans det har på mobilsiden.dk?

Eller er det bare mig?

0 0
Lowkey 31-08-2011 05:43:01

Kontroversielle artikler = mange hits.
Mange hits = højre reklameindtægter.

Længere tror jeg ikke at den er.

0 0
Jim Flower 30-08-2011 17:34:52

Yes, igen, igen, igen... En håndfuld faktuelle fejl, der oser af uvidenhed og manglende teknisk viden.

Slumre/dvale-funktionen som på Mac roses for at være stabil. Guess what - jeg bruger den hver dag i skolen, og jeg har aldrig oplevet problemer med den? Under windows-installationen, henter den de seneste updates - det kaldes vedligeholdelse. Windows er mere udsat end Mac, da det ganske enkelt er mere udbredt.

0 0
Kristoffer 30-08-2011 16:50:10

Mobilsiden = Mobil? Spændende nok artikel hvis det ikke var fordi den måske mangler en anelse relevans for denne side?

0 0
Rune 31-08-2011 21:39:54

En Mobil genstand, såsom en mobiltelefon, eller en mobil bærbar, så i sinde af dette har denne artikel relevans for denne side.

0 0
30-08-2011 16:36:55

På alle punkter. Jer pc brugere der vrøvler om en Macs mangler har jo ikke prøvet en Mac. Det er alt sammen fordomme. Tag nu og prøvr en og kritiser bagefter.

0 0
Jesper 30-08-2011 18:56:57

@steveflobs: Du har da læst de foregående indlæg, ikke? Har du svært ved at acceptere, at der er nogen som har konstateret noget andet end dig/ikke er forblændet? ...eller er der blot tale om simpel trolling!

0 0
Rune 31-08-2011 21:38:19

Det jeg tror Steve Jobs, prøver at sige, er at alle der ikke kan acceptere John G's vurdering, burde selv gøre sig umage, bruge en mac i 60 dage og selv konstruktivt kritisere en mac i forhold til PC, istedet for at være en flok haters, ingen gider at høre eller se på.

0 0
Tommy 30-08-2011 17:46:07

jeg har prøvet den, har haft den og min kæreste har den, samt flere af mine kammerater og studiekammerater har (haft)(har læst 5 år på cbs hvor man enten har mac, hp eller ibm/lenovo). Macbook har pænt design og kan bruges til helt elemtære ting, men så stopper det sjove også, desværre.

0 0
Jeppe Andersen 30-08-2011 22:44:45

Var det ikke mest et software problem eller en omstilling fra ledelsen :)? det sidste er det på Teknisk Gymnasium i Roskilde

0 0
Tommy 30-08-2011 16:10:38

Så ville du finde ud af de præcise mangler en Macbook har.
Pudsigt nok har jeg mere eller mindre samme setup som du har.Jeg har en HP Probbok 4330 (altså 13") med i3 4gb ram ect, min kæreste har en macbook pro 13" specs kan jeg ikke huske men nok dual core som den du også beskriver dog med 4gb. Hun har haft den nogle år og kan da her dele lidt erfaringer ud.

laderen ganske rigtigt pænt og at den sidder fast med magnet er sgu smart! Desværre går den i stykker for et godt ord. Da jeg havde købt 2stk på 2 år snakkede jeg noget tid med an eplehuset-medarbejder og her var det almindelig kendt i de ikke holdte særlig lang tid. Den er ikke så stor, men min HP-lader til rejsebrug er lidt længere tilgengæld noget smallere og meget tyndere derudover har den usbstik så man kan lade sin mobil op med den også - Win!

Som altid med apple skal man have adaptere til alt, det være sig hdmi(Tv), vga(projektor) ect. Vi har en lille skuffe fyldt med adaptorer udelukkende til mac, men hver gang vi skal se film fra pc på tv'et eller projektøren er det altid min HP der bliver taget fra min fordi det er irriterende altid at skulle finde adaptorer.

Open officepakken siger du virker fint, og det skal jeg ikke kunne benægte. MS Office virker derimod ikke altid super. Den går ned en gang i mellem og konverteringen fra Mac-office til win-office er ikke altid fungerende. Min kæreste er humanist i yderste potens(kandidat i engelsk og kommunikation!) så hun bruger kun word og powerpoint. Men da hun skulle aflevere hende kandidatopgave, skrvet i word på mac, skulle printes på en win pc var tabellerne ikke ens. Nogle gange blev de vist andre gange var de "manipuleret". Det er fandme uprofessionelt. Mine Excelark vil jeg ikke engang beskrive når jeg i mine blå øjnes naivitet har lavet på min kærestes mac. Der er for mange ting der ikke fungerer.

Start-up tid: Det er rigtig at det tager noget længere tid at starte en pc op tilgengæld er det jo kun folk der er født i går som ikke bruger "slumre"-funktionen på både pc og mac - og der er hastigheden ikke forskellig, max 5 sekunder.

Kort sagt? Køb en mac hvis du lige som en af mine kammerater synes designet er fedt og hvis du er enlig webdesigner så tiden på mac'en i 99% af tiden bliver brugt til browsing og porno ;)

0 0
Maggreg 03-09-2011 23:03:16

Da din kæreste ikke er webdesigner, ser hun altså PORNO.

0 0
Rune 31-08-2011 21:35:10

Kan lige opdatere din kæreste.
Hvis hun køber en "apple TV" kan hun streame alt sit indhold fra iTunes til TV'et uden nogen form for adaptorer. :D

0 0
JohnnyNr5 30-08-2011 18:59:22

Hmm.. Din vurdering af Apple vs Microsoft er lidt mangelfuld eller uretfærdig på et punkt. At konverteringen af dokumenter fra MS Office Mac til MS Office pc har det med at kikse, må man som Windåsebruger vist erkende er en problemstilling der er født i vores lejr. I dette tilfælde endda direkte, idet MS jo laver Office til begge platforme:o). Bevares det kikser også for Apple ind i ml, men alligevel.. :-)

0 0
BonBon 30-08-2011 18:23:01

og bruger du den til porno er blæseren jo ved at vride sig selv af led... (Har jeg hørt) :-)

0 0
Cebastian 30-08-2011 16:03:28

Så er jeg enig med artiklen. Endten det ene eller det andet. Penge nok? Fint :) Men må se mig lidt enig i enkelte punkter af kommentarene. Men så er det heller ikke værre.
Dog undrer jeg mig lidt også hvorfor den er på netop denne hjemmeside. Endvidere er den ikke særlig dybde gående. Jeg har for eksempel ikke lært noget nyt af denne artikel. Og alt hvad den egentlig gør er at fremhæve nogle små irretationer og enkelte lyse punkter ved Windows. Og omvendt. Ikke særlig meget .. Men blev da også fornuftig overrasket over, at artiklen var neutral. :)

0 0
Rene 30-08-2011 15:52:40

Det er velkendt at der sidder folk herinde, som vist ser det som deres fornemste opgave i livet at hade Mac.
Må sige at det har krævet nosser at skrive den her artikel - og det er da også tydeligt at nogen folk har læst den som fanden læser biblen.

Tak for en god artikel som ikke giver noget ultimativ svar men oplyser fordele samt dine private overvejelser ret godt.

Alt det gør at det er et meget brugbart læsestykke for folk der overvejer at skifte til PC->Mac samt til Mac->PC.

0 0
BonBon 30-08-2011 18:45:05

Du må mene hade Apple.. Mac er blot slang for Macbook. Macbook er en pc. ;-)

0 0
Rene 30-08-2011 19:02:58

Jep, var tæt på skrive det lige efter men tænkte fuck det alle ved hvad det betyder.

0 0
Kristian 30-08-2011 15:51:13

For en gangs skyld synes jeg, at mobilsiden er open minded.
Men sjovt at i skriver om computere her på mobilsiden.

Jeg har selv brugt Windows fra Dell, HP, Acer, men er her det sidste år begyndt at bruge Mac. Og selvfølgelig er der fordele og ulemper ved begge systemer.

Men det eneste folk skal have ind i hovedet er:
MAN VÆLGER SELV SIN COMPUTER! (det samme gælder mobiler)

Hvis jeg vil have en Mac, så acceptér det/vær ligeglad.
Hvis jeg vil have en PC, så acceptér det/vær ligeglad.

Lad nu bare folk vælge for dem selv.
Ingen kan bruge de der irriterende kommentarer til noget alligevel.
"Min computer kan håndterer større spil end din"
"Min computer har flottere design end din"
"Min far kan tæve din far"

Barnligt.

0 0
Ylle 30-08-2011 15:38:12

Jeg tænkte også. 5-7 timer for at installere Win 7 ? Hvor dårlig er man da ?
Hvis det er clean install, så kan man sætte den til, gå ned i Brugsen og handle, og så er den mere eller mindre klar når man kommer tilbage.
Så virker hele møget, og det eneste man måske selv skal installere er antivirus eller noget i den dur, og så bede den om, ikke at vise de der sikkerheds pop-ups når man vil foretage sig noget.
Så come on 5-7 timer... Det er jo fuldstændig absurd latterligt at skrive.
Og en boottime på et par minutter ? For en fuldstændig clean maskine ? Ærlig talt... Tag dig lige sammen inden du skriver en artikel.
Selv på min Asus Eee 1000H, med en atom processor, og omkring 10 GB plads tilbage kan det gøres på lige under et minut.
Et clean install, det er ca. 30 sek.

Men som mange andre har sagt. Mobilsiden er blevet for Apple liderlig. Det er sgu lige trættende at læse til tider.

0 0
Mobilsiden.dk 30-08-2011 15:41:52

Jeg tænkte også. 5-7 timer for at installere Win 7 ? Hvor dårlig er man da ?
Hvis det er clean install, så kan man sætte den til, gå ned i Brugsen og handle, og så er den mere eller mindre klar når man kommer tilbage.


Du glemmer lige de vanvittigt mange Windows updates og genstarter som er nødvendige efter installationen. Min pointe er bare, at det går MEGET lettere på Mac end på Windows i denne del - uanset om det så tager tre eller fem timer.

0 0
Bjarke Hansen 30-08-2011 19:27:24

Windows kunne gøre det bedre, men man skal bare vide man skal indstallere service pack først... før alle de andre opdatering. Mange gange ligger windows alle de andre updatering ud, selvom det er rettet i servicepakken.. i med cd, indstaller hurtig førdig, service pak og så lige de sidste opdateringer. det klart hvis man kører alle 327 opdateringer før den tager service pakken så tager det tid

0 0
Hest 30-08-2011 17:13:14

Ja undskyld overskriften, men den her artikel virker tåbelig for mig.
Hvis man kun skal bruge Openoffice og skype, så fint med det, så kan du installere det på både PC og MAC på kort tid. Hvorfor det lige skal nævnes at det skal tage 5-7 timer forstår jeg ikke.
Ikke engang med opdateringer.

Alle de features der er på en MAC er også tilgængelige på en PC. Det kræver selvfølgelig at man ved det og selv henter det, men det fremstår som om det er en umulighed på en PC.

Det her er virkeligt noget af det mest useriøse der længe er skrevet herinde og jeg får ærlig talt tanken, om den MAC du har testet er din nu, for at skrive denne artikel?

0 0
Mobilsiden.dk 30-08-2011 22:10:20

Alle de features der er på en MAC er også tilgængelige på en PC


Super. Så vil jeg gerne bede om et link til et multidesktop program, der fungerer som på Mac. Det skal jeg da straks have på min PC'er. For nøj for det bare mangler nu.

0 0
Rasmus L. Posselt 01-09-2011 20:17:53

men Microsofts egen (gratis) løsning kan måske bruges?
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881

0 0
31-08-2011 10:40:44

John altså :D første hit på google: http://virtuawin.sourceforge.net/

Og ellers er ALT+TAB altid godt ;D Og lækker eyecandy på win7 er der også tilført....

0 0
Ylle 30-08-2011 16:38:54

Har aldrig påstået det er ikke er nemmere.
Men du får det til at lyde, overfor nogle der måske vakler mellem en dyr Mac og en PC, at en Mac er virkelig meget hurtigere at få op at køre end en PC.
Ret skal være ret, opdateringer skal dertil, især hvis man ikke har den version af Win 7 med SP1, men har man bare 10/15 mbit internet, så kan de vigtige opdateringer klares på ca. en halv time.
Desuden, du skriver ikke om din Air har SSD i ? Det gør altså også en del for hastigheden - især ved boottime kan det mærkes.

0 0
30-08-2011 15:57:51

Det er muligt det er lettere på en mac, men 5-7timer så er det fordi du proøver at installere Vista på en 486'er.

Fra formateringen starter til maskinen er funktionsdygtig med de vigtigste programmer og drivere går der et par timer, højest. De øvrige opdateringerne tager ikke 3-5timer medmindre du benytter et 56k modem.

Windows har problemer men gør det nu ikke være end det er. M$ største problem er prisen, men det skal ses i forhold til at du fra starten kan få en ny computer som er flere 1000kr billigere end en Mac Book Pro, så jeg er ikke sikker på det regnestykker falder ud til Mac's fordel.

0 0
BallonPedro 30-08-2011 19:32:56

Vil nu holde lidt med John.

Når min Win7 maskine (stationær core i7) skal formateres og ha' smidt windows på igen plejer jeg som regel at afsætte en hel dag til det.

Selv windows installationen tager et par timer, mindst. Det er helt korrekt at der er uendeligt mange updates og genstarter inden det kører. Og når windows så er inde, så skal man lige installeres diverse drivere til f.eks. gfx.

0 0
Thomas 30-08-2011 15:36:30

nu igen.

Ved du hvad, du passer også meget bedre ind over i MAC-verdenen for din viden for teknik, hardware og IT er da li 0.

Magen til sludder som du formår at få skrevet er utroligt. Virkelig tydeligt at se du ikke har en pind forstand på hvad du snakker om.

Men ta det ikke for tungt. Vil katagorisere dine pc-evner på plan med min bedstemors for jeg tror også hun tager omkring 5-7 timer om en frisk geninstallering... hahaha.

0 0
Rune 31-08-2011 21:24:20

Så må du jo bare skrive en bedre artikel. Og prøv at være opminded. Vi har ikke lyst til at læse alle disse latterlige kommentarer der kun handler om at hade det her, og hade alt det andet.

Når de skriver noget godt om mac, så kalder i dem alle for Apple fans. Måske er der noget om snakken af Mac's univers er udviklet så langt frem i brugervenlighed i forhold til MS.

Hvis de skriver gode artikler omkring Android, så påstår i helt sikkert også at det er reklame.

En neutral artikel. Han finder gode sider og negative sider hos begge.

Dine kommentarer tager jeg(og John G burde også) ligesom din bedstemor, fuldstændig irrelevant og uinteresant!

0 0
Mobilsiden.dk 30-08-2011 15:42:25

Hej Thomas

Tak for din konstruktive kritik som jeg har læst med stor interesse.

0 0
Mads 30-08-2011 20:30:00

Nice one John G!! :D
Slap dog af alle sammen. Hvis han ikke har forstand på teknik, hvordan fanden skulle han så kunne "have" en hjemmeside som den her??

0 0
Mobilsiden.dk 30-08-2011 15:36:19

Jeg vil lige indskyde, at jeg kan se fordele og ulemper ved begge systemer.

I starten var jeg helt lost på, hvor tingene var på Mac. Men det er ualmindeligt let og kommer ret hurtigt.

Ingen tvivl om, at min Windows-maskine kører hurtigere end den Mac jeg testede. Men den er klart ikke nær så brugervenlig.

PS. Jeg har ikke fået penge for at skrive anmeldelsen. Og heller ikke en gratis MacBook Air.!

0 0
BonBon 30-08-2011 18:38:24

Er det ikke også blevet for vane, at man skriver en artikel for derefter at undskylde og forklarer nede i kommetarerne ;-)

0 0
30-08-2011 15:34:39

Jeg har ikke prøvet mac så jeg kan vil ikke udtale mig om brugeroplevelsen, men jeg tror på at den er bedre end på windows for her halter M$ evner til innovation stadigt. Her er mine for og imod arguemnter for Macbook pro:

Macbook:
+ Opdatering af styresystemet er simplere og langt billigere end hos M$, mit vigtigste argument for Mac
+ Generelt lækkert design på Macbook Pro og Macbook air(dog ikke macbook, de ligner hospitalsudstyr)
- Som andre nævner så er de alt for dyre især hvis specs er vigtige
- Der har været problemer med teknikken
- Apples service har ikke noget godt rygte, så jeg er ikke sikker på jeg ville turde smide 10k+ efter en macbook
- Hvis man skal have en Macbook med en ordentlig skærmopløsning så bliver det afsindigt dyrt
- Firmaet bag er skrækkeligt, de skal ikke have mine penge. Apple har over de seneste år fået selv M$ til at ligne nogle fromme lam.

@John jeg ved ikke hvilken version af Windows du kører, men det må være en eller anden sværvægterversion af Vista siden den ikke kan køre ordentligt på de specs du nævner i artiklen.

0 0
Zeb 04-09-2011 12:12:14

"+ Opdatering af styresystemet er simplere og langt billigere end hos M$, mit vigtigste argument for Mac"

Du opdaterer styresystemet for din Mac en del oftere end din windows computer. Så det er billigere per gang men kan sagtens løbe op i det samme over en længere periode.

og @John G. Pedersen
Boot tider på 30 sek kan sagtens opnås i windows 7. I øvrigt er det jo ikke underligt at en windows maskine tager længere tid at sætte op og starte op end mac. OSX skal kun køre på et begrænset antal konfigurationer mens windows kræver drivere som skal loades ind men som så tilgengæld kan køre på praktisk talt alle konfigurationer.
Og ja jeg ved godt OSX kan smides ind på en PC men efter hvad jeg har hørt er det absolut ikke så gnidningsfrit som på en Mac, netop fordi der er en masse ukendte komponenter at forholde sig til.

0 0
Mobilsiden.dk 30-08-2011 15:39:27

@John jeg ved ikke hvilken version af Windows du kører, men det må være en eller anden sværvægterversion af Vista siden den ikke kan køre ordentligt på de specs du nævner i artiklen


Det jeg mener er, at Windows kræver nogen flere kræfter af maskinen, for at opnå den stabilitet og ydelse, som jeg fik på MacBook'en.

Det jeg har været mest vild med er opstartstid fra "kold" og ikke mindst evnen til at starte efter standby. Det virker hver eneste gang og gør, at man faktisk aldrig behøver at lukke hele sit setup ned.

0 0
Nicolas 30-08-2011 17:01:34

... og ikke mindst evnen til at starte efter Standby. Det virker hver eneste gang og gør, at man faktisk aldrig behøver at lukke hele sit setup ned.


Og hvor adskiller det sig fra en Windows computer? Jeg slukker stort set aldrig min computer, den bliver sat på standby og vækkes på et milisekund. Præcis på samme måde som de Mac's jeg har arbejdet med.

0 0
Tommy 30-08-2011 15:24:00

Det virker som om du i virkeligheden er en mac fan (og fred være med det) som forsøger at stille Windows i et dårligt lys. 5-7 timer for en frisk Windows 7 installation, var det på en 486? Det tager typisk en halv time, nogle gang mindre. En upgrade er en anden sag, her afhænger det meget af hvor meget data der allerede eksisterer . Jeg kører i øvrigt windows 7 på en MacBook Pro fra 2007 med netop en Core Duo 2 og 2 GB ram og den kører rigtig fint, så at den er ubrugelig er virkeligt noget vrøvl.

0 0
30-08-2011 18:42:20

Indeed, artiklen er virkelig en gang vrøvl. Den med boottiderne er også helt hen i vejret.

0 0
Jesper 30-08-2011 15:17:49

Inden der er nogen der bitcher, så vil jeg lige sige at jeg er 100% PC fan. Jeg har ikke råd til en æble-maskine og har heller ikke lyst til en.

@ Kristoffer
Jeg er ikke sikker på at det udelukkende er designet der koster.
Selvfølgelig koster det at udvikle et design, men det er i og for sig en engangsomkostning.
Det dyre (og i mine øjne) fede ved æble-maskinen er at den er fræst ud i ET stykke aluminium. Der er ingen samlinger og intet der kan knirke.
Der er ingen plastik som kan have en skæv samling. Desuden føles sådan en omgang kølig alu i hænderne bare LÆKKERT!
Uni-body designet er en klump alu som er fræst ud på alle leder og kanter for at kunne rumme de komponenter som tilsammen udgør den færdige maskine.
Idet du fræser et hul ned i en klods alu så går der en masse materiale til spilde. Det gør der ikke på samme måde hvis man kan støbe dele i plastik, stanse dem ud eller bukke dem i en tynd plade.
Produktionsmetoden gør også at det tager længere tid at lave hver enkelt maskine.
Alt sammen noget der er med til at fordyre processen...

0 0
Jobber 30-08-2011 15:07:16

Det er lidt misvisende at du har prøvet den gamle MacbookAir uden at gøre opmærksom på den nye version, som kommer med 1,7GHZ i5 processor og 4GB RAM.
Prisen for 13" med 128 GB lager koster ligeledes under 10.000 kr.

Mener helt klart at det gør den langt mere attraktiv og konkurrencedygtig - også på prisen

0 0
Mobilsiden.dk 30-08-2011 15:11:18

Hej Jobber. Prisen er justeret lidt i teksten...

0 0
Mazzen 30-08-2011 15:23:46

ifølge pricerunner.dk

så koster den nye Apple Macbook Air min 11.860 til 11.999 fordelt på 7 forhandlere, selv får du muligvis ikke den bedste pris, men en ide om den, og trods at jeg også har prøvet Apple Macbook, og syns da den er fed og kører godt, så får man hvis man gerne ville kunne købe et spil, langt mere for pengene, hvis købte en PC til 11-12.000 kr.

0 0
Jobber 30-08-2011 15:33:49

De knap 12.000 er for den største Air. Hvis man kan klare sig med 11" koster den 7.500 el. lign.

Jeg bruger selv pc, men ville bare pointere at der er sket rigtig meget i de nye Air, med dobbelt RAM og i5 processorer. Synes at det var værd at få med.

0 0
Kristoffer 30-08-2011 14:48:45

Må indrømme og jeg også er inkaneret Windows bruger og aldrig rigtig har brudt mig om Apples styresystem, men kan ikke komme rundt om at designet og kvaliteten er helt i top og computeren er bygget simpelt og ligetil op og det irriterer mig da også at windows ser ud til simpelthen at være ude af stand til at præstere nogle af de ting Apple kan (måske kan det selvfølgelig være de er bange for at få et patent sagsmål på nakken xD) Jeg har dog ikke aldrig kunne lide styresystemet specielt meget og savner at kunne rode lidt rundt med tingene (jeg piller ofte ved min computer med varierende resultater!) + har du en Macbook har du en Macbook, har du en Windows PC kan du have en Acer, HP - whatever! Savner individualitet - også derfor jeg ikke bryder mig og Iphone - og så er der prisen, den der processer og de RAM er noget der hører til i en bærbar til 2000-3000kr og det er simpelthen ikke godt nok og ja Air handler egentlig kun om design og der er ikke plads til det store, men design til 10000kr ekstra? arrrrrh...

0 0
NK 30-08-2011 14:48:09

Jeg kender også nogen der har prøvet macbook og solgt den igen fordi de fandt det for rodet. Får i penge af apple for alt den reklame..

"1,86 GHz Intel Core 2 Duo med 2 GB RAM og NVIDIA GForce 320M 256 MB er jo næsten INTET. En Windows-maskine ville i hvert fald på den specifikation være stort set ubrugelig"

Arrhhh mon dog..

0 0
Deniz Balbay 05-09-2011 12:36:15

og havde artiklen hældt til den anden side var den præcis og lige i tråd med hvordan du selvfølgelig ALTID havde opfattet mac's...

Comeon, manden prøvede en mac, og han kunne godt lide den.
At det automatisk skal afføde beskyldninger om skjult reklame og købte artikler er for dumt.

Glæd dig hellere over at have valgt det system du mener passer til dig.

0 0
Maggreg 03-09-2011 23:12:51

Windows er og bliver for fattig røve. Apples maskiner kører bedre, mindre virus, iPad, iPhone, MacBook Air sætter standarden. Windows har bygget ovenpå og ovenpå et system som aldrig har virket. Noget med at er fundamentet ikke OK, så bliver resten derefter. Simple as THAT.
Tro mig jeg har prøvet begge dele.

0 0
Per 30-08-2011 19:20:43

tud tud

0 0
Daniel Jørgensen 30-08-2011 15:13:46

Ja det tænkte jeg også.. Det er dælme da godt nok elendigt skrevet/udtalt..

Desuden synes jeg også, endnu en gang, at denne artikel virker som reklame for Apple eller hvad man skal kalde det.. Det er som om mobilsiden hele tiden skal vise frem at de er så glade for Apple ..

Nu er jeg selv windows mand og har haft en iMac på arbejdet og aldrig om jeg kunne drømme om at skifte min windows PC ud med sådan en.. Jo den er da meget brugervenlig og hurtig osv, men synes godt nok også funktionaliteten er ret begrænset, i forhold til en Windows PC

0 0
30-08-2011 15:43:22

@Daniel Jørgensen: Nu er jeg selv inkaneret PC bruger. Har altid haft PC, men havde lige en kort periode på et års tid, hvor jeg prøvede en iMac af. Jeg var ganske imponeret over den. Alt var ligetil, designet var rigtig fedt og den kunne faktisk det samme som min PC(og så var den et hit ved damerne... altid et plus;-)). Men jeg endte alligevel med at springe tilbage til PC'en, kort sagt fordi jeg ikke ville betale overpris for hardwaren. Jeg undrer mig dog over hvad det er for nogle funtionalitets begrænsninger du har på Mac'en? Det krævede tilvænning at benytte den, men syntes nu softwaremæssigt, at den fungerede upåklageligt og kunne det den skulle.

@Ssøren og Daniel: Jeg syntes - og ret mig endelig hvis jeg tager fejl - at i virker lidt farvede. Jeg forstår ikke helt hvor i ser reklamen i denne artikel. Jeg syntes personligt den virker så neutral, som den overhovedet kan blive. John G fremhæver både det positive og det negative ved henholdvis Mac'en og PC'en. Og egentlig - som jeg læser det - så ender det med at han beholder PC'en, fordi Mac'en ikke kan det han har brug for. Hvis Apple betaler penge for denne "reklame"/artikel, så syntes jeg ikke de er godt givet ud;-)

Alle produkter - om det er Android vs iOS eller Mac vs PC eller lignende - har deres plusser og minusser. I stedet for at være så produkt loyale, ville det så ikke være smartere at bevare en neutralitet og kunne godkende og acceptere godt design eller funktionalitet på ethvert produkt? I sidste ende tror jeg vi ender med nogle bedre produkter i vores hænder, og samtidig slipper for kommentarer fra eventuelle blinde "produktelskere":-)

0 0
Daniel Jørgensen 30-08-2011 17:04:13

En ting er at jeg bruger min computer til at lave musik og det program jeg bruger er nu en gang lavet til Windows.. Desuden spiller jeg også en del på min PC, som jeg heller ikke kan ligeså godt på en Mac.. Laver bl.a. også maps til spil og det mener jeg heller ikke du kan på en mac .. :)

0 0
David 30-08-2011 15:16:21

Hvad er det for noget funktionalitet du mangler? :)

0 0
David 30-08-2011 15:07:22

Det er noget tid siden Macbook Air gik over til i5/i7 og 4GB ram :)

0 0

Om brug af cookies