Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Klar parat start: Vi tester sportsprogrammet i W710i

Klar parat start: Vi tester sportsprogrammet i W710i

Det er en kold eftermiddag, hvor vejret lige passer til en løbetur. Jeg står nede på atletikbanerne i Skovdalen, Aalborg, med mobilen i hånden.

Helt overordnet er fitnessprogrammet i W710i en meget god hjælp at have, hvis ikke lige man skal ned og motionere på løbebåndet i et fitnesscenter.
Helt overordnet er fitnessprogrammet i W710i en meget god hjælp at have, hvis ikke lige man skal ned og motionere på løbebåndet i et fitnesscenter.

Det er en kold eftermiddag, hvor vejret lige passer til en løbetur. Jeg står nede på atletikbanerne i Skovdalen, Aalborg, med mobilen i hånden. Formålet er, at teste sportsprogrammet på Sony Ericssons W710i – i særdeleshed løbefunktionerne - og slå fast, hvor præcist mobiltelefonen måler.

Det eneste, jeg har brug for, er en mobil, en bælteklips samt et armbånd. Armbåndet er et af den slags, man slår rundt om armen, hvorefter det så sidder fast. Desværre er der så koldt, at jeg har en sweatshirt på, og det driller lidt at få armbåndet med mobilen sat ordentligt fast. Jeg kunne dog forestille mig, at armbåndet ville fungere optimalt, hvis jeg havde haft bare arme på en dejlig sommeraften.

Klar, parat, start

I mit første ”træningspas” vælger jeg, at jeg vil løbe 1000 meter og indtaster på mobiltelefonen en minimumshastighed på 7 km/t og en maxhastighed på 14 km/t. Der er nedtælling på mobilen, så det er bare om at komme af sted. Jeg sætter mobilen fast på min underarm og løber af sted.

Helt fra start giver mobiltelefonen en lyd fra sig, og den varer ved under hele løbepasset. Efter 1000 meter stopper jeg og ser til min skræk, at jeg ifølge mobilen kun har løbet 538 meter med en gennemsnitshastighed på 6,2 km/t. Det betyder, at mobilen har målt meget upræcist. Jeg forstår dog pludselig, hvorfor telefonen har givet lyd fra sig under hele ’løbeturen’. Det skyldes den lave gennemsnitshastighed, den fejlagtigt har målt.

Jeg vælger at tage kampen op med mobilen. Denne gang fastgør jeg mobilen på min overarm og vælger at tilbagelægge en distance på 500 meter. Under dette ”træningspas” siger telefonen intet – til min store glæde. Da jeg kommer i ’mål’, kan jeg på mobilen se, at den har målt en distance på 501 meter, hvilket jeg bliver lettet over, samt at min gennemsnitshastighed er målt til 12,1 km/t. En klar forbedring i forhold til det første løbepas og en langt mere præcis måling.

Efter en del tests kan jeg slå fast, at hvis man fastgør armbåndet på overarmen, er det langt mere præcis i beregningen af antal meter og/eller kilometer. Det viste sig på den anden side, at mobilen var meget upålidelig, hvis man fastsatte den på underarmen og på hoften.

Jeg vælger nu at nedsætte distancen til 100 meter for at afprøve de helt korte sprintdistancer. Begge tests viser, at mobilen desværre igen er upålidelig, idet den måler henholdsvis 84 og 88 meter. Det kan dog også betyde, at den blot ikke er egnet som måleinstrument til korte sprintdistancer. Under begge disse tests giver mobilen også lyd fra sig, idet jeg løber hurtigere end den indtastede maxhastighed.

Ulemperne er, at mobilen ved fastgørelse på hoften og underarmen måler alt for upræcist.
Ulemperne er, at mobilen ved fastgørelse på hoften og underarmen måler alt for upræcist.

Fitnessprogrammets funktioner

Inde under menuen fitnessprogram har man mulighed for at vælge imellem funktionerne gang, løb og resultater.

Funktionen skridttæller kan man enten slå fra eller til. Dette vil jeg dog kun kort beskrive, idet denne funktion allerede er blevet testet og beskrevet her på redaktionen. Mine oplevelser med skridttælleren er, at den måler mest præcist ved fastgørelse på overarmen. De gange jeg fastsætter den på hoften, måler den ukorrekt, men på overarmen tilbagelægger jeg 250 skridt, hvilket den måler til 244 skridt.

Både til løb og gang kan man sætte funktionen kalorieforbrug til, så dette kan beregnes. For at gøre dette så nøjagtigt som muligt, skal man under personlige data indtaste højde, vægt, fødselsår og køn.

Træningspas foretaget over flere forskellige tidsintervaller bliver gemt på mobilen. Hvis jeg vil se, hvor langt jeg har løbet, hvor mange skridt jeg har taget, og hvor mange kalorier jeg har forbrugt dagen forinden, kan jeg finde dette frem på telefonen. Ja, jeg kan endda se det op til to uger tilbage. Under de forskellige løbepas kan jeg aflæse distance, tid, gennemsnitshastighed, makshastighed & kalorieforbrug. Eksempelvis tilbagelagde jeg 500m på 2.29,44 min med en gennemsnitshastighed på 12,1 km/t, med en makshastighed på 13,4 km/t og havde et kalorieforbrug på 33,7 kcal.

Omgangsdistance er en yderligere funktion, som mobilen har. Med denne kan man indstille telefonen til at bippe, når man har tilbagelagt den indtastede distance. En anden funktion er omgangstiden, hvor man kan indtaste en tid. Når denne tid er gået, giver telefonen lyd fra sig.

Mobiltelefonen udregner selv nogle grafer, hvor man kan se den opgjorte tid for træningspas. Der angives antallet af træninger per dag inden for de sidste 30 dage. Kalorieforbruget kan også beregnes inden for den sidste måned.

Til de konkurrencelystne er der en quiz, som hedder Trivia, hvor man kan quizze sig til en medajle. Derudover er der en sportsoplysning, der hedder : vidste du at ……, hvor man kan tilegne sig ny viden om diverse sportsgrene.

Fordele & ulemper

Helt overordnet er fitnessprogrammet i W710i en meget god hjælp at have, hvis ikke lige man skal ned og motionere på løbebåndet i et fitnesscenter. Derudover kan man se, om man får motion regelmæssigt samt se, hvor meget man forbrænder. Ligeledes er det en god hjælp til at måle distancen på en løbetur, hvis ikke man lige er klar over længden af denne.

Ulemperne er, at mobilen ved fastgørelse på hoften og underarmen måler alt for upræcist. Derudover kan armbåndet virke lidt irriterende, idet det ikke er helt let at få fastgjort ovenpå eksempelvis en sweatshirt.

Men alt i alt er jeg positivt stemt overfor fitnessprogrammet, da det er en god hjælp til løbetur i skoven. Husk dog altid at fastgøre mobilen på overarmen for at opnå det bedst mulige resultat. Slutteligt vil jeg pointere, at fitnessprogrammet er godt til motion - men snakker vi om eliteidræt, er den desværre alt for upræcis.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies