Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Mobilt bredbånd fra 3 (produkttest)

Mobilt bredbånd fra 3 (produkttest)

"Online på farten" eller "online i hjemmet" - mulighederne præsenteres af Teleselskabet 3 som mangfoldige, når deres mobile bredbånd skal sælges. Den gode nyhed er, at det ikke er salgsgas - det viser Mobilsiden.dk's test af produktet.

Cirka 8,5 x 4 centimeter med plads til usb-kabel og sim-kort. Det er hvad der kræves for at komme på nettet i 2008. Via 3G og Turbo 3G loves teoretiske hastigheder på 7,2 mbit/sek i download og 1 mbit/sek i upload.

Installationen kan alle håndtere. I med stikket, kør setup - der automatisk kommer frem og vupti, online. Under ét minut tager det hele. Selv de mest teknikforskrækkede kan deltage her! Via programmet "3 Connect" oprettes forbindelsen - knappen "tilslut" siger det hele.

Inden for 3's mobilnet kommer du online i et snuptag, og hastigheden er godkendt. På kontoret målte vi med lidt over halv signalstyrke en stabil forbindelse på 5,5 / 1,1 mbit/sek. Målingen er foretaget flere gange over flere dage, og ikke én gang kom resultatet under.

Den ultimative test for mobilt bredbånd er togturen fra Odense til København. Også her holder produktet hvad der loves. Med fuld fart på DSB var hastigheden 3,0 / 0,7 mbit/sek og kun tunnelen under Storebælt gav problemer. Det er simpelthen ubegribeligt at de hastigheder, som for få år siden var drømmehastigheder på en ADSL-forbindelse, nu kan leveres med 160 km/t.

Vi har også testet det mobile bredbånd fra en bil på en motorvej på Sjælland. Igen må vi igen konstatere - det virker!

Svartiderne fra mail og hjemmesider er lidt langsommere, end den er med en fast forbindelse, men det er generelt for internetforbindelser via mobilnettet.

Samlet bedømmelse

Der er ikke så meget mere at sige...

Mobilt bredbånd fra 3 løser opgaven til topkarakter. Vi har ikke en eneste gang oplevet fejl og dækningen er i top. Det vi lægger vægt på er, at mobilt bredbånd fungerer, når det skal bruges - og det gør det!

Seks ud af seks point - slut.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Ian 24-12-2010 13:49:44

3 har vundet "best i test igen". Utroligt nok når det er laaaaaaaangt fra den bedste 3g forbindelse du kan få! Min firmatelefon er fra 3 og jeg kan ikke skifte - DESVÆRRE! Er du omkring storbyerne eller centrum er der ok forbindelse, men kommer du bare lidt udenfor falder performance rigtig meget. Min kone har TDC og hun kan altid komme på når jeg ikke kan. Så testvinder skal de vist længere ud på landet med!

God Jul!

0 0
svend erik larsen 22-04-2008 17:57:26

Mobil bredbånd fra 3.dk

Her er lige en historie om hvordan 3.dk tager røven på deres kunder.

Jeg oprettede mobil bredbånd hos 3 i november ,måned og det har bare virket helt frem til den dato hvor de opgraderede min hastighed fra 3.2 mit til 7 mit.

Efter de opgraderede min hastighed kunne jeg max komme op på 1 mit, altså en rimelig stor forringelse af hastigheden må man sige.

Jeg bildte mig selv ind at det nok kun lige var i starten de havde problemer med at få det til at køre og gav dem derfor 14 dage, men der skete stadig ikke en skid.

Jeg prøvede derefter at kontakte 3 og derefter må jeg sige at det blev en kedelig bekendtskab.

1 gang jeg ringede der ind fik jeg det svar at det nok bare var fordi de lige skulle have det op at køre, ganske som jeg selv troede, og ham fra kundeservice kunne derfor ikke hjælpe mig, jeg skulle bare være tålmodig…
Efter at have tænkt lidt over det svar ringede jeg dagen efter for at høre hvad de havde ngang i for jeg syntes faktisk at jeg allerede havde været tålmodig, og fik denne gang fat i en der sagde at deres vare ikke kunne bruges hvis man havde slået Windows indbygget sikkerhed til så jeg skulle altså slå min firewall fra og desuden skulle jeg slette min norton anti virus og firewall for de havde lige glemt at fortælle deres kunder at deres produkt ikke virker hvis man vil være sikker når man er på nettet, jeg sagde at det kunne jeg ikke forstå for jeg havde det jo til at virke før de opgraderede min hastighed og fik en masse platte undskyldninger som svar, så som at norton også lige var blevet opdateret samme dag som min hastighed, og bla bla bla….. Altså jeg fik ikke noget brugbart ud af denne samtale heller.

Jeg prøvede på min bærbar at gøre som jeg fik besked på, men med det samme resultat, kun max 1mbit.



Dagen efter ringede jeg igen og fik igen fat i en ny fra kundeservice, hun var nu meget flink og lod i det mindste som om hun ville hjælpe mig og hun havde fat i en tekniker som bad min om de næste 3 dage at gå ind på http://www.speedtest.net og teste ,min hastighed 3-4 gange dagligt og så ringe tilbage igen med alle de tal jeg havde fået samlet sammen.. Jeg begyndte at spørge til en kompensation for manglende hastighed og hun sagde at hvis fejlen var på deres side ville jeg da selvfølgelig få noget tilbage..
Jeg fik også denne medarbejder til at indrømme at de havde haft en alarm på dem sender jeg var på
Men hun kunne ikke se om den stadig var aktiv.

Jeg testede derfor min hastighed de næste 3 dage og ringede efter 5 dage ind til kundeservice igen, men de Var nu skide ligeglade med mine test for dem kunne de da ikke bruge til noget, i stedet mente de at det var mit simkort der skulle skiftes, og nu skal jeg indrømme at jeg var ved at være godt træt af dem for mjeg har heletiden holdt på at fejlen var på deres net og ikke hos mig, men nej, de holdt hårdt på at deres net ikke fejlede noget, så det endte denne gang med at de skulle sende mig et nyt simkort…

Efter at have ventet i 4-5 dage kom det nye simkort og resultatet var det samme og nu var min tålmodighed brugt op, så jeg ringede igen til kundeservice for at gøre dem opmærksom på at de havde et problem og at jeg i samme forbindelse ikke ønskede at være kunde hos dem mere og mente at de skulle se bort fra de sidste 2 mdr. bindingsperiode som en go kunde service, og da viste 3 sit sande ansigt for når jeg alligevel ikke ville være kunde hos dem mere kunne de ikke se hvorfor de skulle fejlmelde min forbindelse, da røg jeg helt op i det røde felt, for hvordan kan de ignorere at en kunde ringe og gør dem opmærksom på at de har et problem og efter at have diskuteret med kundeservice i 20 min bliver det til at han lige pludselig godt vil høre mere om de tal jeg har fra alle de målinger jeg har fortaget tidliger og jeg vælger så at lade være med at opsige mit abonoment hos dem bare for at de skal gøre noget for at få løst deres problem.
Det ender så med at han vil fejlmelde min linje og ringe tilbage med en løsning.

Der gå nu 4-5 dage før jeg endag får en besked på min mobil svar(en besked jeg stadig har) hvor en tekniker fra 3 siger at de nu har fundet ud af at problemet er på deres net og at de rent fysisk skal ud på den maste som jer er på og lave nogle indstillinger og det vil tage ca 14 dage inden problemet er løst..

Der er nu gået godt 1,5 mdr. siden jeg blev opgraderet og de har nu indrømmet at fejlen var deres så derfor mente jeg at jeg var berettiget til at få lidt igen fra dem.

De næste 2-3 uger er jeg ikke meget hjemme og får derfor ikke gjort meget i sagen.

d.9 april ringer jeg igen og vil nu opsige min linje og igen bliver det et cirkus af format.

Ham jeg får fat i opsiger mit abo. Og vil sende en bekræftelse til mig, som jeg her d.21 stadig ikke har modtaget.
Og da jeg begynder at vil have min lovet kompensation stejler han helt, og begynder med at sige at det er min egen skyld for da jeg ringede ind de tidligere gange truede jeg jo med at opsige mit abo. Så derfor kunne jeg ikke få noget og desuden havde jeg jo fået et produkt som virkede mente han, hvilket jeg jo så absolut ikke mente jeg havde, men som loven er i dag kan man godt sælge en linje uden at levere varen, for som de skriver så er hastigheden op til xmbit og så kan de helt lovligt skrue så langt ned for hastigheden som de vil for de skriver jo ikke noget min. Hastighed..

Jeg har det sådan at jeg er ligeglad med om jeg får penge tilbage eller ej, jeg kontakter jer for at be om jeres hjælp til at få lidt fokus på den måde 3 tager deres kunder hårdt i røven og derefter løber fra alt ansvar når de får en sur kunde i røret…

her den 22 april er der stadig ikke sket noget..

0 0
Mike 11-08-2009 00:14:06

Efter at have læst hele din kommentar Svend Erik bliver jeg simpelthen nødt til at blande mig :)

Allerede få linjer i dit oplæg tænkte jeg på om du mon havde fået dit modem opdateret? De gamle "dongle" modemmer skal altid opdateres (!) Så får du den høje hastighed. Det er ihvertfald første og allervigtigste mulighed.

Nr. 2. Jeg tror ikke kunde service var velvidende på daværende tidspunkt om at modemmerne skulle opdateres før det kunne kører med en højere hastighed og at det kunne "sløve" den eksisterende.

Men nu kommer det aller vigtigste. Når du snakker med kunderservice - uanset hviklen det er, så få ALTID navnet på personen du har snakket med. Han/hun vil altid hjælpe dig for de er INDE i sagen allerede. Får man en ny hver gang er det klart at de har 107 forklaring og argumenter, ingen mennesker er ens og har forskellig baggrundsviden - sådan er det.

Kundeservice er en masse forskellige mennesker sat i samme rum. Derfor - få navnet på den samme medarbejder og jeg ved at 3 vil hjælpe dig :)

-Calithrix
Det blive der arbejdet på at få flyttet serverne til DK :)

-Mr_ketley
3 stormer i disse dage frem og vi vinder markedsandele. Se Telia? Det jo trist hvordan de pludselig sætter priserne OP og laver abonnemts- prisændringer samt andre vilkår. TDC er den store sovende sløve kæmpe som altid, mens jeg personlig ikke har noget imod Sonofon og Telmore, blot at deres 3G dækning er relativt ringe, de er kun med på vognen fordi 3 begyndte og alle andre selskaber kunne se at der sørme var et markedspotentiale. De andre teleselskaber og mobilkunder med der gerne vil være online, skylder 3 rigtig meget mht. 3G teknologien. 3G dækning havde jo været på babystadiet den dag IDAG hvis ikke det var for 3. De satte skub i hele udviklingen, samt de laveste min. priser på 6 mdr med mest forbrug.

Meget kan man sige om 3, men de fortjener sgu en plads i toppen :)

0 0
Mr_Ketley 29-04-2008 19:07:39

Det lyder som om du har været rigtig uheldig. Nu er jeg selv ansat hos en af 3's konkurrenter, men har faktisk ikke hørt noget dårligt om deres mobile bredbånd. Men har hørt at, hvis man havde problemer med deres modemer skulle de opdateres, så de kunne klare de højere hastigheder.
Har dog hørt at de har problemer med at skaffe kunder, og at de derfor muligvis lukker ned i Danmark. Dette er dog kun på rygtebasis, men det forklarer dog, hvorfor de bliver ved med at lukke butikker ned :)

0 0
Anders Bækgaard 08-04-2008 13:13:07

Det er godt at høre, at 3 det nu virker bedre. Der har godt nok være vanskeligheder i starten og så er det meget svært at få kvalificeret hjælp hos 3 ved problemer, når man altså endelig kommer igennem til dem.

3's kundeservice er stadig det nummer jeg har haft størst forbrug på det sidste år.

Det kan godt være produktet fungerer, men skulle der være fejl, så er det altså kundeservicen hos 3 du får med, hvilket absolut IKKE er en bonus.

Ligeledes skal du være utrolig opmærksom på, at i store boligområder kan der være mange på nettet på samme tid, hvilket kan give dig en rigtig langsom forbindelse, så der er timer om aftenen, hvor jeg er heldig, hvis jeg bare kommer over 1mbit/sek.

Så har du brug for et mobilt bredbånd, så er det et super produkt uden tvivl (hvis du ikke får problemer).....overvejer du at udskifte dit almindelige trådløse netværk, så er dette produkt ikke noget vidundermiddel.

Hilsen Anders

0 0
callithrix 08-04-2008 10:15:17

Nu kommer jeg fra det mørke jylland, og ved at det med sådan et 3G kort ikke er sagen!

Grunden til dette er at som det ser ud ved 3 lige nu køre de et radio/antenne netværk her i danmark (selvfølgelig). Også har de deres Gateway i Stockholm.

Dette vil sige at når du logger på nettet i f.eks. Århus, bliver du sendt fra antenne til antenne til København, som så har en 100 Mbit fiber til Stockholm.

Dette har den bieffekt at at man får et utrolig højt latency, hvilket gør at ens Round Trip Time (RTT) bliver utrolig højt og linjen kommer til at føles langsom, da de fleste applikationer vi bruger er utrolig chatti. Og vi vil slet ikke opleve de 7.2 Mbit som lovet ved 3.

Det skal dog siges, at jo tættere man bor på københavn, jo lavere er sin latency, og derfor en hurtigere forbindelse. Ens latency i Århus er typisk 400 ms. og i københavn omkring 50-70 ms.. Så hvis du vil have fuld udbytte af din linje så flyt til Kbh.


Med Venlig Hilsen

Callithrix

0 0
Mobilsiden.dk 08-04-2008 10:42:11

Hej Callithrix.

Tak for dit indspark og i øvrigt interessant teknisk information.
Jeg vil lige indskyde, at 7.2 mbit er det teoretiske hastighed.

0 0
callithrix 08-04-2008 12:57:08

Ja både og... laver man en forbindelse med flere sessioner til en server, som f.eks kunne være P2P eller torrentnetværk, hvor der er mulighed for at bruge flere sessioner, "kan" det godt lade sig gøre at trække den fulde båndbredde.

0 0

Om brug af cookies