Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Navigon 2210 GPS (produkttest)

Navigon 2210 GPS (produkttest)

Navigationsanlæg til bilen kan også komme i små størrelser. 2210 Europe 40 fra Navigon er ultra lille, men også funktionel. Vi har prøvet den lille GPS.

Undertegnede besidder hverken uanede GPS-informationer eller er et køreteknisk geni, så når det kommer til navigation til bilen, skal det være nemt og praktisk.

Navigon 2210 Europa 40 er en utrolig lille GPS-enhed - ja faktisk den mindste jeg har set. Alligevel fungerer den på samme måde som alle andre. Du sætter den på et lille "stativ", og via en sugekop sættes den fast i vinduet af bilen. Ingen problemer der.

Enheden tænder hurtigt, og man kan nemt taste by, vej og nummer ind. On-screen tastaturet er nemt at trykke på, og på trods af størrelsen, er der slet ingen problemer. 2210 foreslår selv bynavne, når man begynder at indtaste, og det virker rigtig godt.

Softwaren er funktionel og intuitiv, og der skal ingen forhåndskendskab til for, at man kan bruge GPS'en. Den virker bare.

Den er forholdsvist hurtigt til, at fastslå ens position, og jeg har ikke været ude for, at signalet er røget. Der er også tilpas mange kræfter i produktet, så man undgår ventetider eller lignende.

Lidt minusser, men overordnet godt produkt

Som sagt er størrelsen ikke i nærheden af at være et problem. Det havde jeg ellers frygtet, da funktionaliteten nemt kunne have røget sig en tur. Men sådan er det altså ikke.

Til gengæld er batteriet ikke helt tilfredsstillende. Man skulle ellers tro, at en mindre skærm kræver mindre strøm, men sådan er det åbenbart ikke. 2210 mister hurtigt strøm, og det er lige før, at det er sikrest, at have den tilsluttet laderen via cigarettænderen konstant. Og det løber hen, og bliver et problem.

Laderen gør nemlig, at det praktiske ved størrelsen forsvinder. Nu stikker der lige pludselig en lang ledning ud, som vikler sig rundt om gearpinden, og så er det ikke så sjovt. Batteriet burde have været prioriteret.

Opdatering (28. januar):
Navigon 2210 ser alligevel ud til, at kunne holde lidts strøm, når man giver den chancen. Tre timer kan det cirka blive til, hvilket undertegnet dog stadig synes er for lidt. Men ved nærmere eftertanke, er det helt fint set i forhold til alternativerne.

Så man må alligevels se sig tilfreds med batteritiden - selvom jeg ser frem til dagen, hvor GPS'er holder en uge af gangen.

En anden ting er trafikinformationen, som der medfølger tre måneder gratis. Umiddelbart en smart funktion, men jeg har endnu ikke oplevet, at den fangede de rigtig køer. Når den sagde, at der var kø, var der ikke. Og når der endelig var køer, sagde enheden ikke noget.

Men til trods for lidt problematik, er Navigons 2210 Europe 40 helt sikkert et godkendt produkt. Den lille størrelse er rigtig smart, men skulle det være fuldendt, ja så skulle batteritiden uden tvivl havde været meget bedre.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jesper 08-02-2009 11:26:27

Har du en 21xxMAX / 8110, så har den med garanti problemet (prøve ovenstående eksempler).

http://www.nav-user.com/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=2164 er de ved at samle "underskrifter" til en fælles protest skrivelse til NAVIGON.

Har du derfor en af disse modeller, så klik ind på http://www.nav-user.com/infusions/signatures_panel/signatures_panel.php og skriv dig på listen :-)

Mvh.
Jesper

0 0
Jesper 21-01-2009 14:48:22

Kunne være sjovt om i havde nogle faste A/B punkter, som i havde kendskab kunne give problemer med rutekalkulation.

Flere af Navigons MN7 modeller kan nemlig ikke altid finde ud af og lave en korrekt rute.

Navigon 21xxMax og 8110 har problemer med at rute korrekt
Jeg har nu haft en 8110 i ½ år.
Generelt vil jeg sige at den er rigtig lækker - meget hurtig - men...

Navigon 21xxMAX og 8110 har altså problemer med at beregne korrekte ruter i nogle speciele tilfælde
.
2110Max: http://www.nav-user.com/viewpage.php?page_id=95
8110: http://www.nav-user.com/viewpage.php?page_id=94

De ældre og nyere Navigon har ikke disse problemer.
Navigon selv har benægtet lige fra starten af at der skulle være problemer, men har nu langt om længe meddelt at man har sat deres IT-afd. til at undersøge sagen - så må vi bare håbe at de snart får løst problemet!! Officielt hører man intet!
Her 1½ mdr efter har vi stadigt INTET hørt!!

Med 2008-Q2 kort gav NAVIGON kortene skylden (samme kortversion i de andre MN7 modeller, hvorfor har de så ikke problemer??)
Så fik vi 2008-Q3 og nu 2008-Q4, men de ruter stadigvæk mærkeligt ved hurtig/optimal rute. Som i nogle tilfælde er 15-40km længere og 15-20min. LANGSOMMERE end den korte rute.

Eks.1
Fensmark -> Holbæk (Normal bil)
Hurtig Route - 95km 1:04 Fensmark, Køge, Roskilde, Holbæk
Optimal Route - 76km 1:03 Fensmark, Ringsted, Sorø Holæk
Route - 60km 0:55 Fensmark, Ringsted, Holbæk (=AutoRoute 2007)
Hurtig/Langsom bil giver samme rute/tid

Eks. 2
Fåborg til rastepladsen ved Knudshoved/Nyborg.

Hurtig rute 66km / 00:59 (Landevejen hele vejen til Motorvejen i Odense, dernæst mod Nyborg)
Optimal 55km / 00:48 (Landevejen via Kværndrup til Motorvejen ved Nyborg)

Imidlertid er der på de nye kort en ny vej med , som omkring Nr. Søby skære tværs over til den nye Odense-Svendborg Motorvej.

Tilsættes denne som et "via-punkt" bliver ruten nu på 62km / 00:45 - altså lidt kortere og 13 min. hurtigere end "hurtig rute"

Øvrige MN7 maskiner finder selv denne nye vej - men ikke 21xxMAX/8110.

Så har navigion sagt at det kun er i DK de oplever disse problemer - det passer heller ikke.
Efter hvad jeg kan læse på http://forum.pocketnavigation.de/ har de nøjagtigt samme problemer med at forstå hvorfor 21xxMAX/8110 ruter så meget anderledes/dårligere end de ældre/nyere modeller.
Fejlrutningnen i 21xxMax og 8110 ligger, som jeg ser det, i deres "kærlighed" for STORE landeveje og MOTORVEJE.

De kører meget gerne en større omvej på 15-40 km - også selv det giver 15-20 min. længere køretur.

Hvis start/destination ligger tæt på disse veje, giver det ikke problemer med rutningen.
MEN starter man 5-10 vest for en motorvej, og destinationen ligger tilsvarende vest for motorvejen, så vælger 21xxmax / 8110 at køre ud til motorvejen, kører langs motorvejen og dreje fra når man er på højde med destinationen.
Det VIL den gøre selvom der måske er en næsten direkte landevej imellem A/B som kan være væsentlig kortere og hurtigere.

Dette er IKKE kun et dansk fænomen:

Fra D - Hollingstedt (24876) -> D – Nordhackstedt (24980)

Hurtig: 61km / 00:51
Optimal: 61km / 00:51
Kort: 40km / 00:39

Og der er absolut INGEN forskel på hurtig, normal og langsom bil.

AutoRoute siger 39,8km / 00:41

I flere måneder har vi INTET hørt fra Navigon. Fra http://www.nav-user.com har vi hørt at Navigon arbejder på det, og at vi LIGE skulle vente på de nye kort – så bliver det løst. DET GJORDE SÅ BARE IKKE.
Det er altså lidt træls og have sådan en lækker GPS, og så alligevel være nødt til at medbringe sin gamle TS7000'er for at kontrollere ruten :-)


Mvh.
Jesper

0 0

Om brug af cookies