Navigon 8110 (produkttest)

Topmodel med rigtig mange funktioner. Betjeningen er i top, og bilister med stort kørselsbehov bør overveje denne enhed.

Navigon 8110 (produkttest)

Med ramme i rustfrit stål, en stor 4.8 tommer skærm og en kvalitetsmæssig god følelse i designet, er grundstenene lagt til en enhed i superligaen.

Produktets bedste funktion er Reality View Pro. Her vises vises vognbaner, skilte og kørselsvejledning ved afkørsler i forståelig grafik.

Navigationsenheder uden denne funktion, kommer i forhold til Navigon, til at fremstå som håbløst gammeldags. Reality View er virkelig anvendeligt, og man skal være virkelig "tung i det" for ikke at komme den rigtige vej.

Med den indbyggede FM-sender kan lyden fra navigationen, sendes ud i bilradioen. Selvom det er smart, er det klart en funktion for de øvede navigationsbrugere.

Navigon 8110 har trafiksystemet TMC (Traffic Message Channel). Via dette modtager navigationen automatisk meldinger om problemer forude, og kan foreslå en ny rute. Funktionen er mest relevant, hvis du ofte kører i udlandet, men virker også i Danmark.

Navigationen

Systemet til navigation ligner Navigons andre enheder, men den store skærm højner komforten. Med "vognbaneassistent" vises vognbaneskift længere fremme, hvilket er rart.

Indtastning af adresser sker via intelligent vejforslag. Når man begynder at taste, forsvinder de bogstaver, der ikke kan bruges – en stor hjælp i det daglige.

Farvevalget i grafikken er forbedret i forhold til modellen 2110 Max – væk er sort tekst på grå baggrund, som er erstattet af hvid tekst. Absolut en forbedring.

Lyden er nogenlunde tydelig, og forstærkes yderligere via ekstra aktive højtaler i bilholderen, men det er stadig ikke den bedste lyd, vi har hørt fra en navigationsenhed.

Generelt er der ingen problemer med at finde vej. Kortene er desuden ret nye – omend den stadig kender en Burger King, der forlængst er lukket. Der medfølger kort over 38 europæiske lande.

Andre features

Der er ikke sparet på funktionerne. F.eks. kan der høres musik eller vises billeder, adresser kan synkroniseres med Outlook, og du kan koble mobiltelefonen sammen med navigationen, så den i princippet kan benyttes, som håndfrit sæt.

Alt sammen fine muligheder – men ikke noget der i valget af en navigationsløsning, bør tilskrives den store vægt, da man primært køber navigation, for at få… navigation !

Via Bluetooth kan mobiltelefonens adressebog overføres til 8110’ere. Desværre er det bøvlet, at få op at køre, og i øvrigt temmelig langsomt.

I salgspakken medfølger omfattende brugsanvisning, bilholder, billadestik, oplader til stikkontakt samt beskyttelsespose.

Automatisk kørebog

Som på den mindre udgave 2100 Max har denne også automatisk kørebog. Når en destination angives, kan der vælges "privat" / "erhverv" samt bilens kilometerantal. Herefter køres turen. Alle oplysninger om fra/til, gennemsnitshastighed, GPS-position, tid osv., registreres automatisk.

Den dårlige nyhed er, at Navigon ikke har gjort kørebogen tilgængelig direkte på skærmen, så gamle ture kan findes. Man er simpelthen nødt til, at tilslutte GPS’en til computeren, og manuelt finde Excel-arket med oplysningerne

Opdatering af kort

Der medfølger to års gratis kortopdateringer regnet fra første gang, der modtages GPS-signal. Derudover kan abonnementsperioden på kort forlænges for 749 kroner for yderligere to år.

Da friske kort er virkelig vigtigt i forhold til navigation, er "Fresh Maps" et STORT plus.

blank, faktabokse, fuld bredde
3 x minus og plus

Minus:

  • Højt strømforbrug
  • Data fra kørebog skal findes manuelt
  • Bluetooth langsom

Plus:

  • Reality View og TMC
  • Gratis nye kort i to år
  • Stor skærm

Konklusion: Pengene værd?

Der er meget få ting, at udsætte enheden. Grundet den store skærm er driftstiden på batteriet ikke så lang, og ud over de beskrevne småproblemer, er Navigon 8110 et lækkert stykke elektronik.

Funktionslisten er omfattende – men du bør overveje om f.eks. Bluetooth til mobilen, synkronisering med Outlook eller billed-viser er nødvendigt.

Navigon 8110 koster lige omkring 3.500 kroner, hvilket er mange penge for navigation. Det er på de fleste områder en velfungerende enhed, men du skal have et kørselbehov af de større, hvis det virkeligt skal være god investering. Ellers er den mindre 2110 Max et mere prisrigtigt bud.

Vores konklusion bliver, at kører du rigtig meget, ligger vi på omkring 5 ud af 6 på pointskalaen, men for den helt almindelige bruger, rammer vi nok 3-4 ud af 6 også set i forhold til prisen.

Læs også…

 – Navigon 2110 Max (produkttest)
 – Ny topmodel fra Navigon