Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Nokia E7 - drømmen der slukkes (mobiltest)

Nokia E7 - drømmen der slukkes (mobiltest)

Nokia E7 er Nokias nye flagskib inden for business-segmentet, men telefonen halter på især ét altafgørende punkt.

Nokia E7 – i mine øjne en klar drømmemobil, når det kommer til business-faktor og QWERTY-tastatur. Og det positivt forudindtagede syn fortsætter da også, når E7 elegant forlader indpakningen.

En klar sværvægter når det kommer til fysisk størrelse, men hvad kan man ellers forvente, når der skal være plads til en 4-tommer skærm og fuldt tastatur.

Størrelsen alene giver følelsen af noget solidt i hånden, og E7 oser også langt væk af kvalitet. Men mobilen bliver desværre for solid på ét punkt. De rene linjer og overskæringer grundet slide-funktionen er fejlfrie, men netop slide-funktionen er simpelthen for ”stærk”.

Her savner jeg en mere mekanisk løsning, der hjælper brugeren lidt på vej. Telefonen modtager alternativt alt for mange hårde vrid og stød, som unægtelig ikke kan være sundt for den.

Med hensyn til design fungerer den lille bøjning, når tastaturet slides ud, perfekt. Tastaturet er desuden fuldt tilfredsstillende med både god størrelse og fornuftig belysning af tasterne. Brug af ”shift”-knappen, for eksempel ved brug af tal, kræver dog rimeligt fleksible fingre.

Softwaren halter

Desværre er Nokias samarbejde med Microsoft om Windows Phone kommet for sent. E7 skulle aldrig have haft Symbian-platformen, som halter alt for langt bagefter på flere områder.

Én ting er, om Symbian er intuitivt – det kan altid diskuteres, men softwaren passer bare ikke til touch-æraen, som vi for længst har påbegyndt. Her er lidt konkrete eksempler på, hvordan man ikke skal designe et interface.

- For at få adgang til et skærmtastatur under opkald skal man trykke ”Valg” og ”Åbn opkaldsfunktion”. Og når man har tastaturet fremme skal man forlade ”opkaldsfunktion” før man kan lægge på. Det er bare ikke praktisk.

- Under et opkald kan mobilen ikke føle om den holdes oppe ved øret eller ej. Det betyder, at et tilfældigt blødt tryk på kinden kan afslutte et opkald.

- Føleren i mobilen er overfølsom. Lige netop føleren bliver et kæmpe irritationsmoment kombineret med den langsomme responstid, som E7 desværre har.

Oplevelsen af softwaren er kort fortalt fyldt med små irriterende ”dumheder” og alt for lange ventetider, som slået sammen får telefonen til at ligne noget fra touchskærmenes første dage.

Problemfrie basisfunktioner

Hastigheden er et problem, men basisfunktionerne virker heldigvis upåklagelige. Samtalekvaliteten er fantastisk – telefonen frasorterer for eksempel både støj den ene og anden vej. Ligeledes er E7 super til SMS, kalender, e-mail og internet.

Opsætning af e-mail og kalender er hurtigt og nemt, uanset hvilken type man bruger. Jeg benyttede Googles mail og kalender uden problemer, og opdatering og synkronisering foregik ubemærket.

Internetbrowseren kan jeg ikke sætte en finger på – på nær når det kommer til opbygningen. Jeg synes efterhånden det burde være et krav, at have en adresselinje fremme konstant, men Symbian-browseren ligner sig selv; det vil sige, at man skal trykke ”Gå til” og ”Ny internetside” før man kan indtaste en URL.

Tilslutning til WLAN er der ingen problemer i, og samspillet mellem brug af trådløst netværk og 3G – eller EDGE-forbindelsen, er fejlfrit.

Kamera, skærm og programmer

Skærmen er en af E7’s helt klart store forcer. Den er ikke bare stor, men også i en ren og klar opløsning. Billeder, programmer og især video spiller perfekt i alle henseender.

Kameraet derimod har jeg ikke meget til overs for. Jo, otte megapixels er flot, men selve billedkvaliteten halter lidt efter. Kameraet ser ud til at have svært ved at indstille sig efter lys og lignende, og billederne kan hurtigt blive lidt grynede eller ”snavsede”.

Der er ingen autofokus, men man kan til gengæld aktiverer ansigtsgenkendelse, som virker fint. Der er masser af manuelle indstillingsmuligheder, og jeg vil ikke benægte, at en ægte fotograf vil kunne frembringe flottere kvalitetsbilleder. Men ikke desto mindre, så skal det ikke kræve en professionel fotograf for at benytte et mobilkamera.

E7 kommer fra start med Ovi Maps, som faktisk er et super program. Navigation både til fods og i bil virker upåklageligt, og især ”til fods”-delen er enormt brugervenlig.

Ovi Marked er en stor del af Nokia E7, og udvalget er slet ikke til at kimse af. Der er masser af både spil og programmer at vælge imellem, og kvaliteten af disse er også i top. Samtidig er der i markedet et udvalg af billeder, videoklip, widgets og andre ting til at personliggøre telefonen.

Desværre for Ovi Marked virker det desværre alt for ustabilt. Ofte kommer der en melding om manglende forbindelse, og programmet har nemt ved at crashe under download og installation af applikationer.

E7 har desuden pre-installeret et ”Sociale Netværk”-program, til for eksempel Facebook og Twitter, som fungerer fint. Herudover er der Quickoffice til dokumenter og det underholdende quiz-spil Ovi Maps Challenge.

Billeder taget med Nokia E7

Andet

Da jeg fik E7 i hånden, blev der ikke lagt skjul på, at Nokia skulle være foran med batterilevetiden, og jeg så frem til ikke at skulle lade min mobil op hver eneste aften. Men ak, E7 er ikke bedre end så mange andre.

Selv uden brug af WLAN holder telefonen ikke strøm i meget mere end 24 timer, og det er uden et kæmpe forbrug. En svaghed ved batteriet ser dog ud til især at være brug af applikationer og spil. Disse tærer ualmindeligt meget på levetiden, mens opkald, internetbrug og andre dagligdagsfunktioner ikke påvirker nær så meget.

I de sidste linjer af denne anmeldelse, skal Symbian have en enkelt rose med på vejen. E7’s ”homescreen” er suverænt opbygget. Den giver et omfangsrigt overblik uden at være forvirrende, og den besværlige menu er noget man næsten kan undgå ved hjælp af genveje.

Der er i alt tre homescreens, hvor jeg i den første har dato, tid, profilindstilling, opdatering fra Facebook, seneste mails, de næste kalenderposter, begivenhedsopdatering (for eksempel mistet opkald, ny SMS, og så videre), samt fire genveje.

På den anden homescreen er der genveje til brug af WLAN, musik og internetmuligheder, mens den tredje homescreen har de seneste opdateringer fra hele seks forskellige feeds.

Det er mange ting, men som sagt er det opbygningen og overblikket, der virkelig gør, at E7 rykker på det område.

Summa summarum

Det korte af det lange er, desværre for Nokia, at E7 ikke er helt godkendt.

Symbian er blevet forbedret på mange områder, og basisfunktionerne virker. Men det nytter bare ikke noget at have ”toppen af poppen”, når bevægelsesføleren ikke kan følge med, interfacet er for langsomt, funktionerne stadig er opbygget underligt og hovedprogrammer crasher eller fejler i tide og utide. Det går ikke.

Selve konceptet skal Nokia have ros for. Jeg føler, at E7 kunne blive begyndelsen på fremtidens Communicator-serie, men der mangler noget.

Drop Symbian (med al respekt var Symbian en gang verdens bedste smartphone-platform, men efter touchskærmene kom frem, har det kun gået ned af bakke), forbeder slider-mekanismen, og sæt et godt kamera i. Det burde være opskriften på en lækker business-mobil med fuldt tastatur.

Men indtil da, kan jeg kun give Nokia E7 tre ud af seks stjerner, hvor den tungeste fejl klart er interfacet, som i sig selv trækker telefonen i hvert fald to stjerner ned.

Drømmen om den perfekte business-mobil er indtil videre slukket.

For og imod

+ Skærm
+ Solidt design
+ Gode basisfunktioner
+ Homescreens

- Langsomt og dårligt software og interface
- Skidt batterilevetid
- Ikke godkendt kamera


Nokia E7 - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jim 03-01-2012 11:25:30

Er der nogen, som kender til en løsning på dette problem ?...

0 0
Tommy 12-03-2011 19:17:36

men for mig er symbian sgu klart det bedste os på markedet. Jeg har haft ios og android, men bare fordi det ser anderledes ud er det bestemt ikke bedre.

Ene, og klart største anke jeg har, er browseren der er elendig. Hvis Nokia c,e og n blev leveret med opera ville de aldrig have været nødsaget til at skifte til win 7 (eller måske når det at blive 8)
Så kunne man slå en funktion til der hed "unødig bling,bling der gør din telefon holder strøm i under et døgn" og så ville mindst 50% af apples brugere være tilfredse - selvfølgelig ikke dem der køber apple pga signalværdien.
Min kærestes wildfire er sgu noget af det mest fesne jeg har prøvet og med den i tankerne er det mig en gåde hvordan android kan have så mange (tilfredse) brugere.

Jeg er ikke nokia fanboi (for så havde jeg jo ikke have haft de andre mobiler), men nokia har bare den bedste hardware og det er sgu det vigtigste fundament for softwaren kan man ændre som man vil (fx installere opera, spb mobile shell, nokia bubbles mv)

Det skal dog lige noteres at det med at programmer cracher, lysføleren ikke kan følge mv, de problemer har jeg ikke haft.
Skift mellem homescreens kunne dog godt være et tand mere flydende, men jeg overlever.

0 0
John 12-03-2011 22:46:13

Nu er Wildfire nok også den mest fesne telefon der kører Android og ikke en rimelig sammenligning med fx N8. Du skal op i samme liga før en sammenligning giver mening.

0 0
Tommy 30-03-2011 21:12:42

Min kammeraters desire og min gamle legend var der heller ikke meget at råbe hurra for. Jeg har svært ved at se fidusen - måske fordi jeg er uddannet og arbejder indenfor marketing og ikke laver mig hype så nemt og er bedre til at se bag gimmicken. Det er dog positivt at vi mennesker er så letpåvirkelige - det forenkler mit arbejde ;)

0 0
Katron 12-03-2011 14:27:02

Jeg forstår stadig ikke helt denne diskution omkring UI's på smartphones.
Som jeg kan læse ud af alle disse indlæg, så er der ualmindeligt mange nokia fans, som bare ikke gider symbian. Nogle tror at nokia ville redde røven ved at smide eks. android på deres mobiler, men hallo mand, så får de bare en ny type kunder, og mister nogle andre. Kommer der android på nokia, så er jeg definitivt ude af nokia stalden. Inden min N8 havde jeg en HTC legend, og magen til tåbelig smartphone skal man lede længe efter. Selve mobilen var fin nok, men android ødelagde den fuldstændigt.
Jeg har også en række ankepunkter på symbian 3, ganske ligesom android og IOSx brugere har på deres units. Man lærer bare at leve med det, og længere er den ikke.
Vi kender det alle fra PC'ens spæde ungdom. Selvom man syntes Windows var tåbeligt, så var der ikke rigtigt andre muligheder hvis man ville have en PC. Det samme gælder Nokia smartphones. Vil man have en E7, må man tage til takke med Symbian. Nogle elsker det, andre hader det, men igen, der er ikke rigtigt noget alternativ, for er det nokiaen man er lun på, så står den på symbian. Kommer der android på, er der mange der bliver glade, og mange der bliver kede af det, og så har vi samme diskution igen, bare omvendt, hvor tidligere nokia fanboys sidder og ditcher nokia.

Der ligger en kæmpe problematik i fremtidens smartphonemarked. Tilbage i '90 erne hjalp Bill Gates os igennem de værste af datidens lignende problemer. Dengang var der et udemærket styresystem, som alle kunne bruge og leve med. Så hardware producenterne var nødsaget til at producere hardware der som minimum var kombatibelt med windows. Smartphone markedet er anderledes, for ikke nok med at der er et hav af producenter, så er vi også forkælet med et hav af styresystemer. Problemet er at mobilproducenterne ikke laver deres units, så de er kompatible med alle styresystemer, så derfor bliver vi forbrugere nødt til at vælge og vrage. Vi kan ikke få vores drømmemobil med et valgfrit styresystem. Er man nokia fanboy, men hader symbian, så er der ikke noget at gøre ved det, så må man købe den mobil der kører bedst med android, og det er IMO HTC modeller. Men HTC har ikke rigtigt fat i deres kundeskare, og så vidt jeg kan læse mig til i dette indlæg, så har de fleste HTC købere kun valgt HTC, fordi android er derpå, og ville til enhver tid gå tilbage til nokia, hvis de forsynede deres units med android. Problemet for nokia her, er at hvis de skifter til android, vil de miste en masse symbian kunder, så skal nokia noget, bør det være at tilbyde deres produkter med valgfri UI. Gør de det, så er deres problemer løst, og fremtidige problemstillinger vil ligeledes være klaret, for så er vi tilbage i den verden, hvor vi alle kan købe vores drømmemobil, med det styresystem vi elsker allermest.

0 0
Alexander 30-03-2011 20:23:08

Prøv at hør her ok HTC STYRRER og deres skin er så sejt jeg syntes bare det er et dumt syrer system som Nokia har fået lavet sig.
Sense UI er meget bedre det er det bare det er meget lettere at finde rundt i.
Sense UI har nok vundet priser har Symbian vundet nogle priser nej det tror jeg vist ikke.

0 0
SørenHC 10-03-2011 01:46:20

Min nuværende telefon er en SE Xperia 10 mini med Android. Nu har jeg bestilt en E7 og en Iphone 4. Jeg håber, at jeg kan gå til begge telefoner med et åbent sind...Nu må vi se om Iphone vinder eller den bliver sendt retur inden for 14 dage

0 0
Allan 10-03-2011 07:21:35

Undskyld et lidt off topic indlæg, men er det sådan man kan/skal bruge fortrydelsesretten? Måske kan man, men er det rimeligt? Hvis mange gør sådan, betyder det jo, at der er overvejende sandsynlighed for, at de fleste kunder får en "brugt" model tilsendt, når de tror de køber en ny...

Anyways, måske en anelse surt opstød, jeg var bare overrasket over den mentalitet, der beskrives her - måske er jeg bare blevet lidt gammel...(?) ;-)

0 0
SørenHC 10-03-2011 09:18:01

Hej Allan

Det lyder måske mærkeligt. Jeg er egentlig ikke uenig i dit synspunkt. Det er også meget muligt, at jeg beholder begge mobiler.

Skal jeg forsvare mit synspunkt - så er tanken bag den udvidede returret ved køb på internettet, at forbrugeren kan se genstanden med
egne hænder.

Det fremgår desuden af Købeloven, at hvis jeg returnerer produktet i slidt tilstand skal køber i sagens natur betale.

Desuden betaler jeg et par hundrede kroner for oprettelse hos Teleselskabet - og for returporto.

0 0
09-03-2011 14:07:33

- Squ da dybt mærkeligt, hvordan min N8 kan holde strøm mindst 2 hele døgn ved jævnligt brug af div., IKKE har afbrudt under samtale, IKKE
crashende apps og IKKE evig gen-konfirmering af alt ... eller andre højst besynderligt påståede "defekter" ???

- Den eneste minus jeg har fundet, er at browseren brokker sig, når der bladres tilbage !

- Kunne man be´ om en smule mere seriøsitet ?

- På forhånd tak !

Kjeld.

0 0
ken 09-03-2011 10:26:40

Jeg kan ikke tage Mobilsiden.dk seriøs mere, det er gang på gang, at man kommer med Android og Iphone, sandheden er jo, at Android dukker op igen og igen når man taler om dårlig sikkerhed.

PÅ Mobilsiden.dk her går man kun op i et smart operativt system og en apps store, men fanden med sikkerheden ?????????

0 0
SørenHC 09-03-2011 10:15:19

Jeg synes, at det er upassende, når Peter L klandrer et legitimt og indsigtsfuldt synspunkt. Baggrunden er manglende kommaer. Peters egen tekst skelner heller ikke mellem egenavne, eller Dansk Sprognævns kommaregler.

Dertil kommer, at Nokias nye chef, der kommer fra Microsoft har sagt, at Symbian ikke er godt nok.

0 0
08-03-2011 21:23:38

Hej

Jeg forstår ikke at det nedladen snak om symbian¨3 for jeg har haft iphone 3gs/4 og mange forskellige android mobiler, og nu har jeg n8 og jeg synes den virker rigtig godt og ja menuen er opbygget på en måde så man skal trykke mere, men jeg synes så ikke at symbian er så ringe som de andre os'er og mobilsiden jeg synes i rakker symbian for meget ned for nogle af de ting skriver giver bare ikke mening at det skulle være generelt for symbian da min n8 er bygget på samme system som e7 og min har ikke de fejl

0 0
09-03-2011 09:38:06

Det tror jeg på, hvis du synes at det er smart at skrive 7 linjers tekst med et komma og ingen punktummer, så må du vel også mene at folk burde have tålmodighed til symbian 3.

Glem ikke at Nokia selv har meldt ud at symbian 3 er en katastrofe, hvilket er årsagen til at de snart begynder at bruge WP7.

0 0
Allan 09-03-2011 10:20:35

Er der ikke et element af "himlen falder ned" i hele denne kritik af Symbian, som så i sidste ende har gjort, at Nokia har været nødt til at skifte kurs - eller rettere, at spille på endnu en hest.

Jeg mener ikke, at Nokia har indrømmet at Symbian er en katastrofe, men stemningen blandt Smartphone kunder er negativ mod Symbian ("himlen falder ned") så Nokia har været nødt til at gøre noget i dette segment, for at bevare/få en plads i dette (vigtige) segment.

Min reference til "himlen falder ned" skal forstås således, at historien om Kylle-Rylle, der fik noget i hovedet og fik alle overbevist om, at himlen er ved at falde ned, kan overføres på Symbian således, at en person, f.eks. en anmelder, har set sig sur på Symbian pga. en detalje, højst sandsynligt i test af en N97, og dermed har startet historien om Symbians elendigheder - at størstedelen af Symbians problemer fra N97 så er løst i den Symbian-version, der er i N8 (og E7) hjælper ikke rigtigt noget, når Symbian allerede er dømt, uanset hvordan den udvikles. Måske tager jeg det et skridt for vidt, men jeg tror nu der er lidt om sammenligningen... (jeg håber, at jeg har sat kommaer nok, PeterL, punktummer var der jo ikke mange af... ;-) )

0 0
09-03-2011 13:43:35

@Allan nogle gange kan et firma selv være skyld i at himlen flader ned. Nokia har vidst apple var en konkurrent siden 2007. Hvis de tvivlede på iPhones potentiale i starten(de var ikke de eneste, jeg tvivlede også personligt), så fik de det hurtigt bekræftet.

Apple har leveret den ene anmelderroste mobiltelefon efter den anden og ikke bare fra en anmelder, men fra langt de fleste. Faktisk har jeg stadigt ikke set en samlet negativ anmeldelse af iPhone 4 eller 3gs, men jeg har set mange som lå omkring topkarakter.

Med andre ord så har verdens største mobilproducent haft rigtig god tid og formenligt rigtigt mange ressourcer til at levere en brugeroplevelse som ikke bare er på niveau med iOS, men som er langt bedre. I stedet kom N96, N97 og N8 som alle fokuserede mere på specifikationer end på en samlet brugeroplevelse.

Hvad er der sket siden 2007, Google tog udfordringen op mod Apple og fokuserede på at levere en brugervenlig(for brugeren) software. Henrik fokuserer meget på de nuværende problemer med Android Market, hvis de er et så stort problem(hvilket noget tyder på), så får google løst dem, hvilket ville være i deres interesse.

Modsat iPhone så har N96 og N97 modtaget negative anmeldelse, N8 har modtaget en blandet men primært kølige og negative anmeldelser især på grund af netop symbian og en pinligt ringe browser. Android er udkommet på så mange forskellige apparater hvilket betyder at der både findes produkter som har fået meget gode anmeldelser og produkter som er det rene bras. Ikke desto mindre har firmaer som fx HTC og Samsung formået at bevise at Android på den rigtige hardware kan være en seriøs og ligeværdig konkurrent til iPhone.

Og så er der WP7 som jo så nu ser ud til at blive både m$ og Nokias svar på en seriøs konkurrent til iPhone. Og for symbian tror jeg himlen er ved at falde ned. Så snart Nokia kommer med de første WP7 mobiltelefoner, så tror jeg Symbian forsvinder fra butikkerne.

0 0
Henrik 09-03-2011 13:06:05

Hej Allan.

Præcis! Lige præcis!
Salgstallene har lagt på et konstant højt niveau, uanset hvad alle tågehornene siger, og applikations butikken gør det tilmed godt og bedre end det hypede Android. Kan godt se, at det er "svært at bære", når nu man er blevet enige om at "himlen falder ned" for Symbian.

God analogi iøvrigt. Kudos! Haha :-)

0 0
09-03-2011 09:37:38

Det tror jeg på, hvis du synes at det er smart at skrive 7 linjers tekst med et komma og ingen punktummer, så må du vel også mene at folk burde have tålmodighed til symbian 3.

Glem ikke at Nokia selv har meldt ud at symbian 3 er en katastrofe, hvilket er årsagen til at de snart begynder at bruge WP7.

0 0
Peter Jespersen 09-03-2011 11:55:35

Nokia har nu ikke meldt ud at S^3 er en katastrofe.

Hvilket systemet ej heller er. Basissystemet er super, måske det bedste på markedet - den grafiske skal er bare uheldigvis designet af Symbianfolk til Symbianfolk, det vil sige at den nye skal ikke har ændret sig en tøddel.

0 0
David 08-03-2011 17:46:06

Er der virkelig nogen der seriøst overvejer at købe en Nokia smartphone, med Android og iOS på markedet? Det kan man da kalde at handle med følelser fremfor fornuft :)

0 0
Allan 09-03-2011 11:08:34

At betale omkring dobbelt pris for noget, der kun er bedre i kategorien "flashy blærerøvseffekt" og "alle de andre har en, så må jeg også have en" er da at handle med følelser fremfor fornuft - at købe en N8 eller E7 fremfor en iPhone er da netop fornuft fremfor følelser. Men sådan er vi jo så forskellige...

0 0
David 09-03-2011 12:36:40

Når du stiller det op på den måde er jeg naturligvis enig ;) Jeg HAR faktisk en N8 fordi jeg valgte den som firmatelefon. Og jeg synes faktisk at hw designet er federe end iPhone 4, og kameraet er genialt. Men efter at have brugt den noget tid, må jeg erkende at jeg hellere vil bruge min gamle Android telefon, fordi N8 er håbløs som arbejdsredskab. Og som privat telefon er jeg super glad for min iPhone 4, som jeg ikke synes har nogen konkurence når det kommer til musikafspiller, spiludvalg, kvalitet af apps.

0 0
Henrik 09-03-2011 15:07:13

Det kommer selvfølgelig meget an på, hvad man bruger sin telefon til. Personligt bruger jeg mest min N8 til at ringe, sms'se og som musikafspiller, og på de områder tror jeg ikke, der findes en bedre mobil på markedet i øjeblikket. Og med N8'eren allerede forberedt til HD lyd kan det kun blive endnu bedre.

Musikafspilleren i N8 slår i mine ører Iphone 4 med flere længder på lydkvalitet.

0 0
Henrik 09-03-2011 16:03:12

Damn...det er underligt det her. Her er een der hedder præcis det samme som mig. Folk må tror ham der "Henrik" er skizofren.
Jeg er så den der bruger sin N8 til mere end at ringe, sms og musik. Bruger den også til spil, som der efterhånden er ret mange gode af, og så til at se film på.

0 0
Henrik 09-03-2011 10:05:10

Ja, selvfølgelig. Hvis man gerne vil have en smartphone der kan præcis de samme ting, spille lidt, er vant til en menu-baseret UI, ikke gider at bruge 5-6k Kr. (snakker her om N8), vil have et overlegent kamera (N8), overlegen lydkvalitet, overlegen opkaldskvalitet og forbindelse og skal være robust (generelt).

0 0
Villiam 08-03-2011 18:18:03

nej det er nu mere hardware og brugervenlighed frem for design og leje af iphones ;)

0 0
Allan 08-03-2011 12:18:04

Der står i testen, at "For at få adgang til et skærmtastatur under opkald skal man trykke ”Valg” og ”Åbn opkaldsfunktion”."

Hvis E7 er som N8, så kan man bare trykke på den højre knap forneden, der hedder "Opkald" - det sparer et tryk :-)

0 0
BE 08-03-2011 11:55:13

Batterilevetiden er og bliver en vigtigt faktor både fordi der kommer mere RAM i mobilerne, men også fordi der vil være flere kørende programmer i baggrunden.
Som jeg har foreslået flere gange skal batterikapaciteten op i retninge af 1800 - 2000 mAh, og det vil med tiden også være nødvendigt.
Kamerafunktionen i mobiler er kun til husbehov og intet mere.
Vist er 12 Mpix. da fint men så mangler en rigtig zoom funktion, så et alm. lille lommekamera til omkring 2 K er en væsentlig bedre løsning, og det er jo en rimelig billig løsning for særdeles gode feriefoto.

0 0
Villiam 08-03-2011 18:20:20

og så har du lige købt en desire eller iphone at have med dig. wupti har du 2 fulde lommer og brugt over 6k på det ;) så hellere N8 og så noget gadget til cam :)

0 0
John 10-03-2011 10:42:03

Hvis man ved man skal tage billeder, tager man selvfølgelig spejlrefleksen med - mindre kan ikke gøre det :)

0 0
Henrik 10-03-2011 14:18:14

Man gider sgu ikke altid at have spejlrefleksen med. Det er sgu fedt at have et alt-i-eet device, som rent faktisk gør tingene i en over middel kvalitet til en særdeles rimelig pris, og det er det jeg så godt kan lide ved N8eren.

0 0
John 10-03-2011 15:25:39

Som jeg skrev: "hvis man ved man skal tage billeder".
Der gider jeg sgu ikke bruge en mobil - heller ikke N8, selv om den tager gode billeder. Fx er fravær af zoom en stor mangel.
Det gode kamera i N8 redder altså ikke den håbløse software der ødelægger helhedsoplevelsen ved N8. Min røg efter 14 dage.

0 0
Henrik 10-03-2011 16:03:35

Min Desire røg som primær device efter 2 måneder pga. det håbløse kamera (billede og video), tunge OS og røvsyge batteritid.

Den iPhone jeg havde liggende på et tidspunkt, var heller ikke et alternativ.

Men jeg giver alle devices mere end 14 dages chance, eftersom alle smartphones altid for opdateringer der hjælper på indledende problemer. Kun at give et produkt 14 dage, uanset type og mærke er sgu for tåbeligt. Undskyld, men det mener jeg.

0 0
John 10-03-2011 17:18:18

Undskyld, men at sende et halvfærdigt produkt på markedet, hvor der først skal opdateres en masse gange før det bliver brugervenligt er squ for tåbeligt. Nokia har haft masser af tid til at bringe Symbian op til noget der ligner et OS anno 2011 og ikke 2005. At Nokia kommer med en bedre browser flere måneder efter man har sendt et produkt på markedet er squ tåbeligt. Og vi taler jo ikke om små forbedringer her, men en gennemgribende renovering. Det gider jeg sgu ikke vente flere måneder på - og da slet ikke nu med de fremtidsudsigter der er for Symbian. Man skal være mere end almindelig Nokia-fan hvis man tror Nokia vil lægge kræfterne i Symbian fremover.
14 dage er fint til at man kan finde ud af om et produkt er håbløst eller der bare skal lidt finpudsning til. For Symbians vedkommende skal der mere end en finpudsning til - og det gider jeg ikke vente på.

0 0
Henrik 11-03-2011 10:29:16

Og jeg blev pisse træt af at basale ting som selv at kunne bestemme hvilket drev man vil installere apps på, ikke kunne lade sig gøre på Android. Stadig den dag i dag, er der masser af Android apps der ikke kan finde ud af installere på andre drev. Det er for at sige det mildt røvirriterende, når der ikke mere plads på f.eks. Desire's relative lille interne drev. Jeg installerer en del altid. Det gad JEG ikke at bøvle med efter 2 måneder, og det er jo iøvrigt stadig ikke løst.

Det med browseren på Symbian bliver folk ved med at ævle om, og ja den trænger også til en update. MEN så er det fandme heller ikke værre. Den æder det meste, og kan man ikke lide UIen, kan man sgu bare smide Opera 10 Mobile ind (den store version) fra m.opera.com. Problem løst.

Kom ikke og sig, at f.eks. Desiren var perfekt fra starten - den var den så absolut ikke. Der er kommet ihvertfald 5 opdateringer siden.

Det er som om, at når det er Nokia der udgiver updates, er det bare for dårligt. Men er det updates til Android (eller iPhone), som primært indfører basale funktioner der manglede, er det helt ok.

Alle smartphone produkters software forbedres over tid via software. Nogle smartphones opfylder nogles behov, andre nogle andres fra starten af. Fint.

Men når der kommer til mangler af den ene eller anden art, er alle sgu lige gode om det. Jeg har også ofte taget mig til hovedet hvorfor Wifi-tethering først kom til Android 2.2 og først nu iPhone - for nu at nævne eet eksempel mere.

0 0
12-03-2011 15:44:27

@Henrik du har ret i at Desire ikke er perfekt eller nogensinde har været det. Men nævn en smartphone som er, for det kan jeg ikke. Og det at Desire ikke har specielt meget lager, kan jo ikke ændres specielt nemt.

Forskellen på Desires og N8's fejl er at Desire har det basale på plads, brugervenlighed, basisfunktioner som fungerer og en UI som er gennemtænkt.

N8 leveres med et godt kamera, mere internt lager, men med en UI som John ganske korrekt skriver ikke ligner noget fra 2010(ikke 2011 fordi N8 er fra 2010). Jeg ved ikke hvem der seriøst køber en smartphone medmindre de vil på nettet, men her mangler Nokia stadigt at få repareret symbians bastard af en browser. At det er nødvendigt at benytte en 3. parts browser udstiller jo bare at N8 er helt og aldeles ufærdigt.

Uanset om man vælger en N8, Desire eller iPhone4 så er der kompromiser og det vil der altid være så længe iOS, Android og Symbian er forskellige.

Du har valgt et godt kamera og et stort internt lager, samt en UI og browser lavet af giraffer til mennesker.

Mens jeg og andre er gået på kompromis med lager og kamera, men tilgengæld har en UI og browser lavet af mennesker til mennesker.

Nu nævner John også LG OX2 og jeg vil da også nævne iPhone5 og SGSII og så er der Nokia..., nå nej Nokia har end ikke annonceret alternativer til ovenstående.

@John tethering var faktisk en af årsagerne til at jeg valgte en Desire(jeg købte den samtidigt med at A 2.2 udkom), det er meget praktisk, når man flytter en del.

0 0
Allan 12-03-2011 16:08:11

PeterL skriver: "Nu nævner John også LG OX2 og jeg vil da også nævne iPhone5 og SGSII og så er der Nokia..., nå nej Nokia har end ikke annonceret alternativer til ovenstående."

Så vidt jeg ved (jeg er ikke Apple fan, så følger det ikke minutiøst) er det vist kun rygtesmedene, der har annonceret noget omkring iPhone5... Så lad os putte Apple i samme kategori som Nokia på det punkt - nå nej, det er jo Apple, og de er jo udenfor kategori på alle punkter og har ingen konkurrenter (har Steve Jobs selv udtalt ved iPad2 lanceringen - men det gjaldt måske kun for padde-produkterne...(?))

0 0
12-03-2011 19:30:20

Forskellen(inden for smartphones) på Nokia og iPhone er som forskellen på kaos og kosmos.

Som jeg skriver så ved jeg ikke hvad Nokia leverer som svar på de nuværende topmodeller. Derimod har de hele fire smartphone styresystemer i luften med Symbian, Meamo, Meego og WP7. Hvad kommer til at ligge på efterfølgeren til N8? Og bliver efterfølgeren til N8 lige så håbløs som N8(og E7)... eller kommer efterfølgeren med WP7.

Apple derimod udgiver en telefon ad gangen ca. 1 gang hvert år og hver gang er der en kraftig forbedring af hardwaren, et ny spændende design og en evolution af iOS. De er yderst konsistente med deres udgivelser. Så konsistente at deres antennefejl bliver meget tydeligt i deres kosmos.

Med N8 er det lige omvendt her er så meget kaos, at de få styrker bliver tydelige, såsom kameraet og et tastatur

Sammenlignet med Nokia, så vil jeg give Steve Jobs og Stephen Elops ret så befinder apple sig uden for kategori på stort set alle punkter.

0 0
13-03-2011 12:06:58

@Keld

Som det fremgår af en af mine kommentar, så har jeg ikke en iPhone og har faktisk aldrig ejet et produkt fra Apple og har heller ikke planer om det. Derimod har jeg brugt mange penge på mobiltelefoner fra Nokia.

Men jeg vil da tilføje at hvis jeg skulle købe en ny mobiltelefon i dag og kun kunne vælge imellem en N8 eller iPhone 3gs, så ville jeg tage iPhonen også selvom jeg skulle betale 1000kr. ekstra for iPhonen.

Desuden vil jeg minde dig om at der også findes folk med en symbian psykose, men dem mener du vel ikke der skal være plads til.

Og hvad med Mai Frederiksen, hun er tydeligvis fan af Apples produkter, men hende mener du vel heller ikke der plads til.

0 0
12-03-2011 20:40:55

- @ Peter L., seriøst ... har du ikke mulighed for at udleve din Apple-psykose andre steder, end her på mobilsiden.dk ???

0 0
John 11-03-2011 15:59:09

Jeg er sådan set enig med dig langt hen ad vejen. Jeg forstår heller ikke hvorfor man ikke fra starten af havde åbnet op for at man selv kan bestemme hvor man vil installere sine apps. Jeg har lige solgt min HTC Desire til fordel for en LG Optimus 2X. Min Desire holdt dog i næsten et år, på trods af den manglende plads, dårlig lyd og en ret ringe evne til at holde et stabilt signal. Men brugeroplevelsen på en række andre områder var bare i top, så det kompencerede for de andre mangler. I øvrigt er der for længst blevet åbnet op for at man selv kan bestemme hvor man vil installere sine apps og man kan næppe klandre Android for at udviklerne ikke får opdateret deres apps.
Det er klart at folk bliver ved med at nævne browseren, for den er da virkelig en joke og total ubrugervenlig. Opera Mobile er IMO ikke løsningen, da den ikke har pinch-to-zoom. Nokia er i laaaaang tid blevet kritiseret for deres browser, så det er bare ikke godt nok at de så sender det samme skrammel på markedet igen.
Desiren var ikke perfekt fra starten, men den var dog så perfekt at den daglige brugeroplevelse var i orden. Det kunne jeg ikke sige om Nokia N8. Ud over det ringe brugerinterface fuckede min konstant forbindelserne op og flere gange kunne jeg ikke komme på Ovi Marked. Til sidst var der ikke andre muligheder end at gendanne fabriksindstillerne. Og så er det jo her Nokia har været så "smart" at når man gendanner sine apps, gendanner man også indstillingerne = fejlen var der igen, så der var ikke anden udvej end at lade være med at installere sine apps fra ens backup og så hente dem igen fra Ovi Marked. Komplet idiotisk hvis du spørger mig.
Men forskellen, som jeg ser det er, at hvor de andre kan nøjes med mindre fejlrettelsen, så kræver Symbian en komplet renovering. Som systemet er i dag er det ikke egnet til touch. Jeg har været rigtig glad for E71/E72 - og her fungerer Symbian fint nok. Men jeg har både prøvet 5800 og N8, og i begge tilfælde er Symbian dumpet hos mig. Og den daglige brugeroplevelse er IMO altså vigtigere end fx Wifi-tethering. Og jeg tvivler i det hele taget på at du finder ret mange for hvem Wifi-tethering er et basalt behov.
I øvrigt har Nokia jo også selv indrømmet at de har sovet i timen. Stephen Elops udmeldinger har ikke just været rosenrøde, og hvis Symbian havde en stor fremtid foran sig var de næppe sprunget på Windows-vognen.
Jeg ville så gerne kunne elske N8, men nej, Symbian ødelægger en ellers på mange andre måder lækker telefon...

0 0
Troels 07-03-2011 18:01:37

Når man tænker på, at telefonen i skrivende stund står til kr. 4.640,00 u/abb så holder den altså ikke helt vand.
Hvis man så vil have en såkaldt business-telefon, så må en Blackberry da være mere interessant. Jeg synes absolut at min N8 er en belastning mht crashende apps og en evig gen-konfirmering af alt, hver gang jeg fx skal på nettet eller tjekke mails eller hvad som helst. Jeg formoder at E7 blot er en N8 med tastatur og så ville jeg godt nok blive irriteret som "business" mand, hvis jeg fik den udleveret af mit firma.

0 0
Henrik 07-03-2011 17:37:09

Er iøvrigt helt enig i, at kameraet ikke er godt nok når man tænker på prisen på mobilen.

0 0
Henrik 07-03-2011 17:30:59

"- Under et opkald kan mobilen ikke føle om den holdes oppe ved øret eller ej. Det betyder, at et tilfældigt blødt tryk på kinden kan afslutte et opkald."

1. Ok, for det første, hvad har det med UIen at gøre? Det lyder en føler der ikke slår fra når skærmen er tæt på kinden.

2. Dette virker upåklageligt på min N8. Jeg har ikke problemer med kinden og skærmen. Har ikke selv prøvet E7, men det er da godtnok underligt hvis det ikke virker på den. Det lyder som en decideret fejl-behæftet model.

0 0
Allan 08-03-2011 12:11:48

Jeg må tilslutte mig, at på N8 må der være en sensor, der mærker om man holder den op mod kinden og det virker upåklageligt for mig - N8'eren reagerer ikke på noget tryk på skærmen, når man snakker med den ved kinden.

Og det ville være underligt om ikke E7 havde samme sensor, men den virker måske ikke for alle hudtyper el.lign. - min kone er f.eks. generelt ikke kompatibel med fingeraftrykslæsere, måske findes der også folk, der ikke er kompatible med "proximity sensors" eller hvad sådan en nu hedder på godt dangelsk...

0 0
Dilbert 09-03-2011 00:59:32

Sensoren er sandsynligvis en lyssensor, så hudtyper har nok ikke meget indflydelse. Problemet kan måske skyldes, at sensoren ikke er kalibreret ordentlig (for følsom). Blot et gæt.

0 0
Henrik 09-03-2011 14:53:11

Prøv at kigge i spejlet mens du holder telefonen op til hovedet, så kan du se når skærmen går i sort. Det virker på min N8, men det er rigtigt, at man skal holde den rimelig tæt til hovedet før det sker.

0 0
SørenHC 07-03-2011 23:01:42

Selvom min søster har købt en N8 og selvom jeg formentlig køber en E7...
Så havde min søster til at starte med samme problem med N8 - når hun satte kinden eller øret til - så kom hun til at slukke for telefonen.
Efter noget tid - rutine - så sker det ikke mere

0 0
Morten 07-03-2011 17:53:31

Nu er der sikkert forskel på kinder, men min kind + min N8 giver også et dårligt resultat. Jeg har i hvert fald mange gange afsluttet et opkald for bagefter at opdage jeg på mystisk vis er navigeret ind i en eller anden obskur indstillings-menu.

Jeg har dog endnu aldrig lagt på ved en kind-fejl...

0 0
07-03-2011 18:04:10

Hvilket interessant nok ikke er et problem jeg har på hverken min primitive Nokia 5230 eller HTC Desire.

Og nå ja så røg der to stjerner pga. Symbian, endnu et stykke fint hardware fra Nokia forplumret af Symbians håbløse opbygning.

Desuden kan jeg godt lide kommentaren om at testeren er glad for genvejene for derved at skulle slippe uden om de snørklede menuer. Dermed fungere genvejene som tre stykker gaffatape som skal forhindre huset fra at falde sammen frem for at reparere huset.

@Henrik jeg tror du som symbianfan er ved at være en døende race, selv mobilsiden har opgivet systemet.

0 0
Henrik 07-03-2011 18:51:23

"@Henrik jeg tror du som symbianfan er ved at være en døende race, selv mobilsiden har opgivet systemet."

Det skal jeg ikke kunne sige. Men een ting er sikkert, jeg skal ikke have et Android device - som det ser ud nu.

0 0
07-03-2011 20:04:09

Nej det tror jeg på, du skal vel have et WP7 produkt.

Jeg tror det ville være interesasnt at se N8 eller E7 med WP7, de kunne vise sig at være gode produkter. Men hvis Troels længere ned får ret i prisen beviser det bare at Nokia er ved at afvikle Symbian.

0 0
Peter Jespersen 09-03-2011 11:47:26

Nokia er absolut ved at udfase S^3 - det er erklærede Elop på annonceringsdagen - imens det sker forventer de bare at sælge 150 mio enheder.

Med hensyn til at se WP7 på N8/E7 så ville det nok ikke være et kønt syn - den eneste Nokia enhed der opfylder WP7s mindstekrav er den syndsynligvis hedengangne N9.

0 0
Villiam 07-03-2011 16:26:16

testeren brugt strømsparing på mobilen ? og er widgets sat i offline tilstand ? bare med de to ting aktiveret kommer N8 op på en levetid på 4 dage ved dagligt brug :)

0 0
Cava Mondo 09-03-2011 11:57:47

Enig har også en N8, og hvis man aktivere strømsparre, og dermed lidt visuelt effekter, vibrator, og screensaver, kan N8 sagtens holde 2-3 dage med alment tale, net, mail, gps etc brug.

Og hvs man gerne vil lire op for telefonen, er det altså bare lige at trykke på bateri ikonet i højre top og vælge deaktiver strømsparring.

N8 klart bedre på strømforbrug end nogeen anden smartphone på markedet.

Men også enig i, det er hamrende upraktisk at bruge mobilen mens man taler, og det er lidt molbo og lægge på hvis man er gået ud af opkalds funktionen.

Men altså, hvis Nokia snart gad fikse browser og socail app så de er på fod med iphone etc. er det en supe rlækker mobil.

0 0
Henrik 23-03-2011 17:21:09

Apropos browser. Jeg har lige hentet den nye Opera Mobile 11 fra m.opera.com.

Den er ret fantastisk. Nu mangler Opera faktisk kun Flash, og så kan man i virkeligheden lade helt være med at bruge den indbyggede browser.

0 0
Villiam 07-03-2011 16:35:13

glemte også helt at spørge om han slukkede for åbne programmer hver gang han ikke brugte dem ?

0 0
07-03-2011 17:57:23

Du kan opnå lang batterilevetid på de fleste mobiler ved at slå alt muligt fra, men så forsvinder en del af fidussen ved telefonen.

Hvis Nokia siger den har lang batterilevetid, så må der være en forskel også uden at man hele tiden skal lukke programmer og ubrugeliggøre widgets ved at sætte dem offline.

0 0

Om brug af cookies