Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Nokia N8 - nu gør Nokia comeback

Nokia N8 - nu gør Nokia comeback

Første indtryk: Nokia viser med N8, at de igen har planer om at lave smartphones, som kan gøre sig i konkurrencen. N8 overrasker os virkeligt positivt.

Nokia N8
Nokia N8

På Mobilsiden.dk er vi i fuld gang med at teste Nokia N8 - og det virker lovende for Nokias fremtid.

Når man ser tilbage på, hvilke produkter i smartphone-kategorien Nokia de seneste par år har budt ind med, er der ikke noget at sige til, at den finske producent i flere omgange er blevet sendt til tælling. Fx. N900 som ikke rigtigt havde en målgruppe, N97 som nærmest var en katastrofe, for slet ikke at tale om kaos-telefonen Nokia C6-00.

For et stykke tid siden, startede jeg så testen af Nokias comeback-bud, N8, der ved første øjekast bestemt ikke ligner noget, der kan vinde en designpris. Men aluminiumsindpakningen og glasskærmen får alligevel telefonen til at virke helstøbt - faktisk ligger den fantastisk godt i hånden.

Knapperne til f.eks. lydstyrke, kamera og skærmlås reagerer tilmeld godt - og er hverken for bløde eller for hårde.

Nokia N8
Nokia N8

Skærmen reagerer godt

Skærmen er det kritiske punkt på en smartphone - og netop her skuffer Nokia ikke. 3,5 tommer (640 x 360 pixels) er ikke den flotteste på markedet - men den reagerer fuldkommende, som den skal. Det vil sige, der sker noget prompte når der klikkes, slides eller trækkes.

Menu- og styresystemet Symbian^3 opleves hurtigt og let at betjene. Det har betydet meget, at Nokia i forhold til de tidligere versioner, har fået ryddet op på de mange punkter som haltede.

Jeg er ikke på ét eneste tidspunkt blevet irriteret over systemet eller måden N8 reagerer på. Det kører bare og virker virkeligt stabilt.

Særligt i SMS-funktionen opleves det, hvor godt systemet virker. N8 har T9-tastatur i opretstående position, og QWERTY når den lægges ned - begge steder er det lynhurtigt at skrive beskeder, i øvrigt er grafiske smileys blevet en mulighed på denne Nokia-mobil.

Nokia N8
Nokia N8

Ovi Marked er bedre integreret

På forsiden har N8 tre skærme, der kan tilpasses med genveje, funktioner og interaktive widgets. Der er ikke helt samme fleksibilitet i forhold til widgets, som tilfældet er på smartphones med Android-systemet - men det abstraherer man hurtigt fra.

Aktuelt har jeg nyheder fra både TV 2 og Berlingske, samt de seneste Facebook-updates på forsiden. Desuden er mine favoritkontakter også direkte tilgængelige. Mine mails og musik indgår også i denne opsætning.

Så mulighederne for "de moderne ting" er der faktisk - det fungerer bare lidt anderledes, end på nogle af markedets andre smartphones.

Nokias applikationsbutik Ovi Marked har også fået et løft, og selvom der ikke er nær så mange apps, som på iPhone eller Android, har jeg allerede fundet et par seje ting som Angry Birds, Endomondo, Moodagent og Need For Speed.

N8 er godt på vej

Jeg glæder mig ind til nu over, at Nokia N8 formår at aflive snakken om Nokias snarlige død. Nok er kameraet og video-delen ret fantastisk - og det medfølgende in-ear headset spiller godt, men det vigtigste, nemlig den daglige betjening til samtaler, SMS og mails er også på plads.

Derudover virker mobil i sin helhed ret overbevisende. I den forbindelse kan jeg bemærke, at den sagtens holder strøm en hel arbejdsdag. Faktisk har jeg oplevet stadig at have halvdelen af batteriet tilbage ved sengetid - hvilket er meget unormalt for de smartphones jeg igennem tiden har testen.

Indtil nu forløber testen af N8 godt, og særligt videokameraet giver lyst til at optage videoklips. Både billeder og lyd er i høj kvalitet. Det 12 megapixel kamera tager bestemt også gode billeder, men det kommer der mere om i vores endelige test af N8.

Læs den store test:
 - Kæmpetest af Nokia N8

Web-TV: Se test af Nokia N8


Nokia N8-00 - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mobilsiden.dk 25-10-2010 08:02:42

Vores stortest af Nokia N8 http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/nokia-n8-n-som-naesten-perfekt-mobiltest

0 0
Camilla 21-10-2010 12:51:40

Hvis du har fået en, hvorfor har jeg så ikke fået min endnu, det er sq unfair :D

0 0
Henrik 18-10-2010 01:57:46

Kan man selv bestemme hvor programmer skal installeres? Jeg havde indtil for 6 mndr. siden en N 5800 som jeg var glad for. Man kunne installere alle de programmer man havde lyst til, så længe der var plads på SD. kortet. Jeg skiftede til en HTC. Desire som også er ok i menu osv. Men det er til evig irritation at der er utroligt lidt plads til programmer. Selv med 2.2 på og med mulighed for flyt til sd er der altid for lidt plads. Og jeg vil ikke roote osv. Så hvis det stadig er muligt at styre installationen selv. Så er jeg færdig med Android !

0 0
Henrik 18-10-2010 09:10:58

Jeps det virker fint, den del virker stadig præcis som på 5800.

0 0
peter 18-10-2010 07:45:47

Det er faktisk endnu nemmere med N8 fordi den også har 16 GB intern hukommelse som du også kan vælge og installere på.

Jeg er i øvrigt enig, det er ret håbløst med Desire så hurtigt man kommer i problemer med plads til at installere programmer - det er faktisk grænsende til pinligt efter min mening. Men på det punkt kan du roligt købe N8 eller hvilken som helst Symbian.

0 0
Thomas 15-10-2010 21:56:49

Mener at det er firefox som står bag

0 0
Grauen 15-10-2010 21:03:05

Hvor meget falder en sådan mobil mon på 6 måneder?

0 0
MortenJ 15-10-2010 16:54:37

så dårligt ser det ikke ud her :
http://www.phonearena.com/htmls/Nokia-N8-Review-review-r_2543.html

som 5800 bruger ,så glæder jeg mig til N8

0 0
Gizmo 15-10-2010 17:15:04

Grafik, menu og ikon ligner nogen der blive lave i børnehaven eller ingeniør, der ikke aner om design.. Det er grimt at se på.. Børn menu er ikke ligefrem børnevenlig og nem at bruge, på interface så er N8 dumper i forhold til iOS, Andorid og Windows Phone 7

0 0
Kim 15-10-2010 18:27:53

Det er en smagssag..

Og det er helt fint du ikke bryder dig om grafikken i Symbian^3..

Personligt er jeg også selv mere til Android UI. Men jeg kan bedre lide Symbian^3 UI fremfor iOS. Men man kan jo ikke afgøre hvad er bedst for alle. Vi har jo alle forskellige behov og krav.

Men du siger brugervenligheden på Symbian^3 er dårligere end f.eks. Android, iOS og WP7?!
Hvordan ved du det? Har du prøvet både en WP7 og Symbian^3 mobil? Før alle andre i hele landet! Eller har du blot prøvet en iOS/Android og så ved du automatisk at alle fremtidige mobil OS'er er dårligere!

Men nu når du fremhæver iOS som have en fantastisk UI.. Altså, jeg har en Nokia 6200 liggende i skuffen. Den har en Symbian version så gammel, at jeg ikke engang aner hvad version det er.. Og den minder ufattelig meget om iOS. Jeg trykker på en menu knap, og vupti, frem kommer kolonner og rækker med ikoner, som man kan klikke på for at starte et program. Præcis som ved iOS. Hvad er lige det banebrydende og smukke ved iOS UI fremfor god gammel symbian? Ja, man kan swipe til siderne. I gammel Symbian kunne man kun scrolle ned af.. Selv måden man skal ind i indstillingsmenuen og ind i undermenuer, for at ændre på indstillinger er det samme. Den eneste forskel er at "gammel symbian" også her har ikoner, hvor iOS kun har almindelige tekst!

Kan ikke forstå, at du siger iOS er fantastisk og Symbian pre version S60 er gammeldags.. Når de faktisk minder meget om hinanden. Faktisk er Symbian^3 jo mere med på den "moderne" bølge med widget og dynamisk indhold på startskærmene, og mulighed for opsætning af startskærmene som man vil, med det indhold man vil, end iOS er.

Men igen.. Nogen kan jo faktisk lide iOS for deres stilrene "kedelige" look uden alt det gejl og bling-bling på startskærmen som Android har. Forskellige mennesker forskellige behov!

0 0
Henrik 15-10-2010 18:40:31

Forresten, her er den nyeste version af SPB Shell på N8'eren, ser total sweet ud:

http://dailymobile.se/2010/10/15/spb-mobile-shell-5-0-demoed-on-nokia-n8/

0 0
Henrikmand 20-10-2010 23:02:57

Den havde jeg også på min seneste WM telefon, og jeg er en STOR fan af SPB Shell.

Men denne her til N8, virker sindssyg lækker!

S^3 skal lige have en chance først, men den skal ikke drille ret meget før jeg smider nogle dollars efter SPB igen ;o)

0 0
Henrik 21-10-2010 16:28:41

Ja ok.

Forresten, SPB Shell supporterer fra v3.7 og opefter også Nokia-widgets, dvs. man skal ikke være bange for at ikke kunne bruge standard-widgets fra den alm. homescreen ;-)

0 0
Henrik 15-10-2010 18:17:38

Du er bare super klog. Du burde blive ansat med det samme hos Apple. Jeg er sikker på, at de kan bruge en soldat som dig...haha..

0 0
Bepper 15-10-2010 15:30:57

Ingen tvivl om at telefonen lyder lækker, og specs ser særdeles gode ud :-)
Så derfor burde det vel være oplagt, at lave en Android-version også!

Jeg hører/ser ALDRIG: "download app til Symbian", når der er download-muligheder med Apps på tv. Det er altid til Android og Iphone.

Kom nu Nokia - gør jer selv en tjeneste! Når nu I laver noget der er lækkert som N8'eren :-)

0 0
Thomas 15-10-2010 21:46:45

Ja, det er meget sjovt. på tv2 news skriver de kun android og iphone, men appen findes også til symbian...

0 0
peter 15-10-2010 16:00:11

Det med Android på Nokia er vist diskuteret nok, det kommer ikke.

Der er kun få almidelige folk som ved hvad Symbian er så det er en grund til du ikke ser det. Men så tit er det vel heller ikke reklamer for apps på tv og når det sker er der vel også flere reklarmer for apps til iPhone end Android. Hvilket forklarer noget om at det er hype der driver det. I øvrigt så TV2news som reklamerer meget om app til iPhone og Android, de har rent faktisk også en Symbian app i OVI store. Android og iPhone apps er bare nemmere og kommunikere.

Nokia har på det seneste gjort rigtigt meget for udviklere med SDKs, konkurrencer og forbedret OVI store. Men i sidste ende er det jo udviklerne der vælger så jeg mener ikke der er så meget mere Nokia kan gøre.

0 0
Gizmo 15-10-2010 16:09:38

Jeg syntes mobilsiden skal lave en indslag med: "Kære Mobile Apps udvikler, hvorfor gider I ikke at udvikle nogen App til symbain." Så de kan selv komme med deres bud hvorfor de ikke gider, er det fordom eller praktisk hensyn, at der ikke sker ret meget symbian apps. Jeg tror der er mange praktisk grund til det.

0 0
Henrik 15-10-2010 18:34:27

Desuden Halo, kan du svare mig på hvorfor det er det er at store publishere som EA, Gameloft, Rovio, Polarbit, Digital Chocolate osv. allesammen siger, at Symbian^3 er enorm spændende og at de alle allerede har udgivet launch-titler til N8 (og dens brødre og søstre) og har tænkt sig at fortsætte?

Der er mange udviklere på vej til Symbian^3, du bør følge lidt med. iPhone er stadig kun 13% af smartphone markedet, og Windows Phone 7 er stadig lige præcis 0%.

0 0
Gizmo 15-10-2010 19:05:21

Jeg vil først tror på det når der er masse store titler på pladser... Lige nu er det ikke anden end hensigts erklæring, nogen der minde om Duke Nukem Forever, som er død og nu genopleve igen.. Ikke anden end varpoware , varpostore og varpoplatform.. Jeg kan jo ligeså godt sige windows phone 7 og webOS er spændende platform.. Ord vs. fakta, jeg holder til fakta, og hvad man i finans og analystisk verden, trend.. Jeg kan endnu ikke se tegn på, OviStore take off er lige om hjørne.. Jeg har ikke nogen imod du er optimistisk, men jeg og en hel del andre ikke dele den rosarødt billede, du prøve at tegne..

0 0
Henrik 15-10-2010 20:10:25

Nej, Halo det er det ikke. "Need for Speed", "Angry Birds", "Raging Thunder 1 & 2", "GT Racing" osv. ER ude, og kan hentes/købes NU i Ovi Store.

Såe....som man siger, "The proof is in the pudding."

0 0
peter 15-10-2010 19:58:29

Hmm tegn på OVI store takeoff. Hvad med det her; 140 mio brugere, 200k kommer til hver dag, 2,3 mio downloads per dag (Er faktisk nået 2,6 mio nu), tilgængelig i 190 lande og 70 udviklere er rundet en mio downloads. Kilde: http://conversations.nokia.com/2010/10/01/ovis-global-explosion/

Jeg gad faktisk godt vide hvordan det er i sammenligning med Android Market. Det er i hvertfald ikke tilgængelig i nær så mange lande :-)

0 0
Henrik 15-10-2010 20:11:12

@peter: Præcis.

0 0
Henrik 15-10-2010 18:06:10

Helt klart fordom. Er selv udvikler og det er langt bedre med Symbian Qt og Ovi end med Android og deres Market. Både i form af fragmentering og antallet af brugere der kan betale.

0 0
Villiam 15-10-2010 15:15:23

nu den forsinkelse på mobilen og send den ud NU!!!!

0 0
Simon 15-10-2010 13:20:04

Synes det mobilsiden.dk -og de fleste andre medier- skriver er forholdsvist positivt. Hvis man sammenligner med, hvad der ellers er skrevet om Nokia den senere tid tegner det godt.
Jeg sidder i dag med en Nokia N95 fra 2007, er og har altid været meget tilfreds med den. Jeg er nu meget i tvivl om jeg skal købe N8 eller C7. Eller måske vente på en fremtidigt meego produkt.

0 0
Simon 15-10-2010 13:20:03

Synes det mobilsiden.dk -og de fleste andre medier- skriver er forholdsvist positivt. Hvis man sammenligner med, hvad der ellers er skrevet om Nokia den senere tid tegner det godt.
Jeg sidder i dag med en Nokia N95 fra 2007, er og har altid været meget tilfreds med den. Jeg er nu meget i tvivl om jeg skal købe N8 eller C7. Eller måske vente på en fremtidigt meego produkt.

0 0
Lars 15-10-2010 12:48:04

Sidder med en N86, som primært bliver brugt til foto og video, der fungerer den godt.
Og læste i morges testen af N8 hos Engadget. Det er simpelthen bare ikke godt nok det Nokia præsterer for tiden.
Jeg har behov for gode synkroniserings værktøjer også og OVI SUITE er det mest buggy stykke værktøj der findes, og det er ikke lykkes Nokia at fikse problemerne på 2 år.
Jeg er ikke den eneste der mener dette:
http://discussions.europe.nokia.com/t5/Nokia-Ovi-Suite/bd-p/ovisuite

Synes i øvrigt at Mobilsiden når de tester en telefon burde inkludere PC/Mac delen med synkronisering/SMS/fotoalbum osv. osv.
Der er ikke nævnt et ord om det.

Når jeg køber en telefon skal den bare fungere godt med min PC, og hos Nokia er det not fungerende.

Ser jeg på GUI´et på N8 og tilhørende videoer hos Engadget, er det lysår bagefter Android, og jeg kan ikke vente til HTC Desire Z med tilhørende HTCsense.com kommer

0 0
Grauen 15-10-2010 10:51:26

Hvordan vil du mene N8'eren klarer sig i forhold til iPhone 4?

Hvad ville du vælge og hvorfor?

0 0
Gizmo 15-10-2010 15:47:13

Jeg har valgt iPhone 4 idag med CallMe, lige efter jeg læse anmeldelse på N8 på nettet. Har ikke nogen imod nokia hardware, har haft både s40 og s60 mobil før. Hvis jeg vil have en billige mobil kun til ring og sms, vil jeg stadig vælg Nokia.. Siden 3 år siden har jeg brugt smartphone, her halter Nokia bagefter. Kan ikke lidt Nokia gammel theme, ikon valg og farve videre, navigation er heller ikke længere min stil, når det tale om smartphone.. Jeg hader menu på en smartphone, og jeg vil heller have mest icon som iOS og Widget hos Andorid. Udefra hvad jeg læse der er kun N8 kamera er på nivueau på andre.. Efter læse anmeldelse og video der på nettet, syntes software design stadig er ret grimt som gammeldags, brugvenlighed er stadig halt i forhold til iOS. Kan godt lidt Apples integration med iTune, backup og sync, og masse udvalg på appstore. Kan godt lidt qwerty tastatur til sms med iphone i portrait mode. Når 6 måned bindingstid er over, så vil jeg nok have HTC Desire HD, eller hvad der komme på det tidspunkt med andorid, kun også være Windows Phone 7.. Jeg vil ikke vælg symbian 3 mobil foreløbig, hvis der kommer nogen spektakulære med meego, måske vil jeg overveje til den tid.. Nokia er god til lave ok hardware til rimelig pris, men software og cloud tjenester er ikke Nokias stærk siden.. Her har Apple, Google og Microsoft forspring, men kan ikke længere sælge et smartphone med god hardware og skod software i dagens smartphone market. Nokia skal bruge meget mere kraft på software og ovi store front, indtil videre er symbian 3 og OviStore 2.0 stadig ikke lever op til min forventning. N8 og symbian 3 er et skid i rigtig retning, men der stadig gå nogen ekstra tid at indhente de har forsømt. Jeg ønsker ikke Nokias død, jeg håber Nokia virkelige gøre nogen ved software og brugsoplevelse, så der er værd at tale om. Hvis jeg bliver spørge om smartphone valg, vil stadig anbefale Apple og Android til venner og bekendte, måske vil Windows Phone 7 også kommer på tale, når der kommer app og forbedre en del med danske lokalisereing.

0 0
peter 15-10-2010 11:17:21

Hvad kan du bedst lide, æbler eller pærer? :-)

0 0
Grauen 15-10-2010 11:53:04

haha :) Jamen umiddelbart er jeg mest hooked på N8'eren. Men det irriterer mig en smule at der er et langt større udvalg i apps hos Apple!

0 0
Henrik 15-10-2010 12:07:09

Det kan jeg godt forstå. Dog er det faktisk ret få ting man decideret mangler (lige nu kan jeg faktisk ikke komme i tanker om noget...). De fleste apps der findes til iPhone, kan man få til den under et andet navn eller som en del af de indbyggede funktioner.

Det er nok i virkeligheden med spil-apps hvor forskellen er størst. Men eftersom både EA, Gameloft, Rovio, Fishlabs, Digital Chocolate, Osao osv. allerede er begyndt at udgive deres 3D spil til N8eren (alle Symbian^3 modeller), går der nok ikke så lang tid før det er nogenlunde indhentet.

Som udvikler kan jeg oplyse, at N8eren (eller nærmere betegnet Symbian^3 Qt) er betydelig nemmere at porte iPhone apps over til end hvis det f.eks. havde været Android.

0 0
Grauen 15-10-2010 12:41:13

Og som total nybegynder inden for dette, kan du så linke til en guide el. hvor man kan se hvordan man porter apps :)

0 0
Henrik 15-10-2010 14:51:45

Glemte at sige...det kræver kendskab til C/C++ programmeringssprog.

0 0
Grauen 15-10-2010 12:34:03

Javel.. Det er sådan nogle ting jeg godt kan lide at høre :D

0 0
Kim 14-10-2010 21:53:20

Kan man få en vurdering af hvor god den eksterne højtaler er?

Jeg bruger gerne min mobil til at afspille video med lyd, afspille musik eller som højtaler telefon der ligger på bordet.

Så det er vigtigt for mig at lyden i den eksterne højtaler er god!

Som reference kan jeg sige, at jeg synes lyden er dårlig i min HTC Desire, men god i min kærestes Iphone4.

0 0
17-10-2010 11:07:48

Hej Kim.
Jeg ved selvfølgelig ikke noget angående med iphone, den holder jeg mig langt væk fra, men jeg er 100 % enig med det du siger om Desire! Det er en super mobil, men den halter på højtaleren. !! :(

0 0
peter 17-10-2010 13:46:39

Jeg er ret sikker på den er en del bedre end i Desire. All About Symbian skriver:"Also on the back, embedded in the camera island, is a powerful mono speaker - I'd rate it as up with one of the units in the 5800 or X6, though only being mono means there's not as much 'presence' in the room, when playing" Jeg har selv en 5800 og den høttaler er i hvertfald god. Jeg bruger den tit til at høre podcasts og lydbøger fra. Der kan min kærestes Desire slet ikke bruges.

0 0
Tejs 14-10-2010 19:01:19

Det er rart at se en Nokia få lidt positiv omtale. Jeg holder selv stædigt fast i min N900 da den rent faktisk passer mine behov bedre end noget andet produkt på markedet lige nu. Kombinationen af fuldt tastatur, tv-out, divx og en glimrende webbrowser er for mig perfekt.

Angående N8 har jeg dog selv haft fornøjelsen (skuffelsen) af at prøve en forleden i en 3-butik. Menuer og skriveborde kørte udemærket og multitasking så ud til at fungere fint.
Jeg brugte imidlertid også en del tid med telefonens webbrowser. Der var tale om en særdeles sløv oplevelse og jeg oplevede flere gange telefonen "låse" under loadingen af en webside. Jeg havde lukket alle andre programmer på telefonen. Undervejs sammenlignede jeg med min egen N900 og en Galaxy S. Generelt gav webbrowseren den samme oplevelse som på S60v5-modeller som Nokia 5800 og jeg var langt fra imponeret.
Jeg går ud fra, at Nokia stadig ikke er færdig med den nye webbrowser de snakkede om ved Nokia World her?
Hvordan har din oplevelse med browseren været?

0 0
Tejs 14-10-2010 19:13:16

Engadget har anmeldt telefonen. De er enige i min oplevelse med browseren. De skriver eksempelvis:

"The browser is one of the places where the N8 is definitely bumping up against the raw limits of its 'mature' processor"

Fuld anmeldelse her:
http://www.engadget.com/2010/10/14/nokia-n8-review/

0 0
Gizmo 14-10-2010 20:47:07

Engages anmeldelse er ganske god og nuancere. Man bør hoppe derind og kigge..

N8 har mange god og knap så god side, alt kommer an på hvad med lægge vægt på..

Jeg har ikke nogen imod Nokia hardware, men N8 er stadig ikke helt i top undtage kamera del. Der halter stadig en del på software og appstore front, jeg tror næppe vil få nogen iOS og Android at skift tilbage. Det er et rigtig skidt af Nokia, efter de sidste fejlskude på stamme, men der er stadig et betydelige stykke vej fra iOS og Android, og Windows Phone 7.

Personlig kan jeg ikke lide det gamle theme fra gammel s40 og s60 dage, farvevalg og ikon, menu system er ret kedelig.

0 0
Kim 14-10-2010 21:46:52

Jeg er uenig. Jeg har pt en HTC Desire.
Men overvejer kraftigt at købe en af de nye nokia'er. Enten denne N8 eller den nye E7.

Grunden til dette er hovedsagligt den ringe hardware som min HTC Desire indeholder:
- Middelmådige billeder
- Elendig video (max 12-15fps)
- Pinlig ekstern højtaler (spiller ALDRIG video eller musik via den)
- Ingen mulighed for at smide video/billede op på min fladskærm
- Umådelig dårlig lydoptagelse (både i video og alm stemmeoptagelse)

Faktisk er det eneste positive (groft sagt) jeg har at sige om min HTC Desire: "Android 2.2 med HTC Sense".. Jeg eeeelsker android os, widgets og måden HTC har flækket UI sammen på. Det styrer.. Desværre er det ikke en garanti for en "god" smartphone.

Gid man kunne få en Nokia N8 eller måske endda en Iphone4 med Android 2.2 + HTC Sense :-D

0 0
Henrik 15-10-2010 11:24:06

Jeg er enig. Har selv en test Desire fra arbejde, som jeg har dykket lidt rundt i. Jeg må indrømme, at det eneste jeg faktisk synes er godt, er Sense. Android 2.2 (som der er lagt ind nu) er ustabil og problemer med kompatibilitet, det samme problem er der iøvrigt med Nexus'en når den kører 2.2.

Hardware er heller noget særligt, bevares den er meget pæn at se på, men kameraet er som du selv siger, ikke specielt godt, slet ikke video-delen.

Jeg er selv Symbian bruger til daglig, og jeg må indrømme, at jeg glæder mig til at få min egen N8 (har haft en prototype og senere en færdig i hænderne). Ja, homeskærmen er lidt mindre fleksibel end Sense, og den kommende browser opdatering er nødvendig, men det er absolut noget jeg personligt sagtens kan leve med, med alt det man tilgengæld får.

0 0
Tejs 15-10-2010 19:55:03

Den kommende browser-opdatering som Nokia nævnte her på Nokia World, kan man finde noget mere konkret om den? Jeg har ikke kunne finde nogen oplysninger om den overhovedet på nettet.
Jeg er af bitter erfaring ikke tilhænger af at købe telefonen på baggrund af forvetninger til kommende opdateringer. Desværre lover alt for mange selskaber opdateringer ved telefoners lanceringer som enten aldrig kommer, eller kommer så sent, at man allerede har skiftet telefon når den kommer. Det er ikke en kritik rettet mod et enkelt selskab, men gør sig gældende for både Nokia, HTC, Sony Ericsson og de fleste andre.

0 0
peter 15-10-2010 20:48:00

Jeg har faktisk heller ikke rigtigt kunnet finde noget om det. Der hvor jeg har fået mest afvide er i AllAboutSymbian's nyeste podcast; AAS Insight #138.

Måske er der andre der har et link til mere info?

0 0
Thomas 15-10-2010 22:00:56

Mener det er basseret på firefox...

0 0
Henrik 21-10-2010 16:00:51

Den er baseret på Qt Webkit med fuld HTML 5.

0 0
Morten 14-10-2010 18:54:24

nu hvor vi efterhånden har så mange smartphones i lidt forskellige prisklasser hvor nogen af dem virkelig er hver en øre værd og hvor andre skuffer

hvor ligger nokia N8 så henad?
ville den være et godt bud på en smartphone som er alle pengene værd?

0 0
peter 14-10-2010 16:12:05

Mange folk har i kommentarer på tidligere artikler på mobilsiden svinet Symbian^3 og N8, hvor er I henne nu?

Forstummer kritikken nu? PeterL?

Jeg siger ikke at Nokia med N8 har lavet den mest fantastiske smartphone uden sammenligning, men det lader til de er kommet godt tilbage. Det bliver spændende og læse det fulde review. John G jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre om hvor godt den integrerer med Googles tjenester (Kontakt/mail/kalender sync). Især mail notifications har ikke fungeret specielt godt tidligere med S^1.

0 0
Jonas 15-10-2010 13:50:00

Jeg er enig i Engadgets udtalelser. Kom telefonen i starten af i år havde N8'eren været fantastisk. Men sammenlignet af hvad topmodellerne byder på idag, er den for sent ude.

0 0
Kim 15-10-2010 14:17:11

Sammenlignet på hvad?

For selv engagdet er jo ret vild med hardwaren i Nokia N8. God skærm, godt kamera, god video, masser af stik og tilslutningsmuligheder, glimrende cpu + gpu, god multitasking, lang batteritid, osv osv. Og det er i forhold til nuværende mobiler!

Alle kritik punkter falder jo tilbage på at Symbian^3 stadig er "dårligt" i forhold til android og ios.

Men netop det "minus" er jo meget subjektivt, idet det er meget forskelligt fra person til person, hvordan de vil have UI og menu-opbygning skal være.

Jeg kan ikke forstå, at man siger Android og iOS er gode OS'er og Symbian er et dårligt OS, rent grafisk og opbygningsmæssigt.

Når jeg sammenligner iOS, Android og Symbian, synes jeg at Symbian ligger midt imellem iOS og Android.

Android, som meget grafisk med mange store widgets med dynamisk indhold. Hvor iOS er mere gammeldags kun med statiske ikoner som starter apps. Her er symbian jo faktisk en (god) blanding (mellemting?!), med både ikoner og widgets. Ligeledes er der MANGE indstillings muligheder i android, meget få i iphone og igen en mellemting i Symbian.

Men om Symbian, Android eller iOS er det "bedste" kommer 100% an på ens præferencer og forudsætninger!

0 0
Kim 15-10-2010 14:22:07

Når jeg skriver:

"Når jeg sammenligner iOS, Android og Symbian, synes jeg at Symbian ligger midt imellem iOS og Android."

Mener jeg IKKE på en skala fra "God" til "Dårlig", men på en ikke præcist defineret skala om opbygning og grafisk UI.

Om det ene så er godt eller skidt er op til hver især! Men igen, det er en subjektiv mening. At ophøje det til universelle sandheder er lidt for religiøst til mig ;-)

0 0
Henrik 15-10-2010 14:49:28

Kim, jeg er helt enig.

Desuden er Android (især 2.2) rent stabilitets-mæssigt temmeligt langt fra Symbian.

0 0
15-10-2010 16:11:54

Android har nogle få stabilitets problemer, men langt fra nok til at jeg mener det er et problem.

@Kim det er Android og ikke Nokia der har fremgang, Nokia er startet på et meget højt punkt, et er deres fordel.

@peter, når jeg skriver symbian er pinlig, så er det fordi Nokia har haft mange år og mange ressourcer til at levere en UI som er på niveau med Andoid og iOS(eller bedre), og det kommer formentligt først med Meego. Dermed er tiden det der gør det pinligt uanset hvor godt s3 er.

0 0
Henrik 15-10-2010 18:24:57

@PeterL:

"det er Android og ikke Nokia der har fremgang, Nokia er startet på et meget højt punkt, et er deres fordel."

Android har fremgang (selvfølgelig har det det), men læs lige engang her:

http://www.isuppli.com/Mobile-and-Wireless-Communications/News/Pages/Android-Becomes-Smart-Phone-Markets-Secret-Sauce-for-Success-in-Q2.aspx

At påstå at Nokia har tilbagegang er endnu engang forkert.

0 0
16-10-2010 13:30:01

@Henrik jeg har set andre tal hvor Nokias omsætning falder(læs underskud).
Jeg tror begge dele er muligt på samme tid, men ikke alt for mange år i træk.

Og apple, vi befinder os i en økonomisk krisetid og iphones er dyre, så det overrasler ikke voldsomt, desuden tror jeg mange iphone 3gs ejere er tilfredse med telefon de har.

Angående SPB shell så går jeg ikke ud fra at det er standard på Nokias symbian modeller. En mindre techkyndig person vil muligvis aldrig opdage SPB shell, modsat fx HTC sense

Angående symbian 3 som Android kopi, nej tak. Tag et kik på WP7, m$ har formået at komme med noget er anderledes, det er ikke Android m$ version, og det ser ganske interesant ud, bortset fra de forkryblede version der kommer til Danmark. m$ har vist(ikke bevist) at der stadigt er plads til originalitet.

0 0
Henrik 16-10-2010 14:15:11

Det er simpelthen ikke rigtigt. Nokia har ikke haft underskud eet eneste kvartal i 2 år. Seneste kvartal (Q2 2010), har de et overskud på 660 Mill. Euro. Du må meget gerne underbygge dine påstande med nogle links, imens vil jeg give det et her:

http://www.nokia.com/results/Nokia_results2010Q2e.pdf

Du har sikkert ret mht. begrundelse for Apple's let faldende markedsandel. Ikke desto mindre er det så netop derfor bla. at Nokia holder skruen grundigt i vandet.

Mht. SPH Shell, joe det er såmænd nemt nok, man henter den bare på Ovi Store og trykker køb/hent, og så siger ja til at den skal være default homescreen. That's it.

Vi er helt enige i, at det ikke er ønskværdigt at Symbian^3 skal være en Android-kopi ;-) Mht. WP7, ja nu må vi se. De skal såmænd nok få en lille niche af markedet, ligesom Bada. Men nok heller meget mere.

0 0
Kim 15-10-2010 16:51:25

Bare fordi man har nedgang betyder ikke at ens OS er dårligt! Blot at det ikke er populært og/eller in i medierne!

Derudover er Symbian^3 HELT nyt.. Faktisk kan det jo ikke fåes i DK endnu! Det du sammenligner er sprit nye Android 2.2 med i bedste fald gamle Symbian S60.

Og om hvorvidt Symbian^3 har en UI på niveau med Android eller iOS kommer vel an på den enkelte bruger, deres behov og præferencer?!

Nogen kan lide widget som i Android, nogen kan lide statiske ikoner som i iOS. Nogen kan lide mange indstillingsmuligheder som i Android, nogen kan lide der ingen indstillingsmuligheder er i iOS. Nogen kan lide genveje til tekniske ting på startskærmen som i Android, nogen kan lide det er gemt væk i adskillige under-undermenuer som i iOS.

Og så er der måske dem indimellem, som måske ville kunne lide Symbian^3?!

Faktisk synes jeg det er lidt træls, at mange som dig har den holdning, at blot fordi nogen har lavet en UI anderledes end f.eks. android, så er den automatisk dårlig!

0 0
15-10-2010 18:16:36

Nu har jeg ikke skrevet at iOS er dårlig, jeg har heller ikke skrevet at symbian 3 er dårligt. Men jeg har skrevet at symbian 3 ikke er på niveua med konkurrenterne, det mener de fleste anmeldere og det mener Nokia vel også eftersom Meego kommer til at afløse symbian 3 på deres fremtidige topmodeller.

Jeg mener faktisk du kan bruge tendenser(mere salg vs mindre salg) som en indikation af kvaliteten, ikke nødvendigvis teknisk, men appelmæssigt. Uanset din holdning så er det ikke nogen fordel for Nokia hvis der står i samtlige anmeldelser at s3 lige som sine forgængere ikke er på niveau med Android og iOS. Et eksempel på hvor jeg mener s3 ikke er på niveau med android er opsætningen af skriveborde, der er simpelthed for omstændigt med for mange tastetryk i s3(medmindre de testmodeller Nokia har sendt til testere er helt anderledes end den færdige varer).

Og symbian 3 er jo heller ikke helt nyt jeg kan genkende 70% af s3 fra min 5230.

0 0
Kim 15-10-2010 18:45:41

Men der sælges jo stadig LANGT flere symbian mobiler end Android mobiler?! Og her snakker vi endda om pre symbian^3 versioner!

Men vi er enige i at symbians markedsandel på smartphones er faldende. Og androids er stigende. Men iOS er også faldende! Betyder det at iOS/Iphone4 er yt?

Og nej, det er bestemt ikke en fordel for Nokia, at der er konsesus blandt journalister, om at Nokia er dødt. Desværre er der mange mennesker som har set sig sure på Nokia fordi de er skuffede over Symbian ikke er blevet til en Android-Kopi. Men der er jo faktisk nogen som er glade for at Symbian har beholdt sin sjæl og sit unikke udtryk, og ikke er blevet et ligegyldigt plagiat på Android.

Men igen, hvis du synes Android er lettere for dig i din hverdag. Så brug det. Men lad værre med at konkludere, at så må det automatisk også være sådan for alle andre.

0 0
Henrik 15-10-2010 18:27:42

"Et eksempel på hvor jeg mener s3 ikke er på niveau med android er opsætningen af skriveborde, der er simpelthed for omstændigt med for mange tastetryk i s3
"

@PeterL: For helvede PeterL, nu snakker du igen i tåger. Jeg og andre har jo GENTAGNE gange sagt, at skriveborde INTET har med OS at gøre. Sense er jo heller ikke Android, vel?
Men kan SAGTENS skifte skrivebord på Symbian. F.eks. til SPB Shell, som nok er det bedste. (Nå ja, Android skal man root'e før man kan skifte....oh well)

0 0
Henrik 15-10-2010 18:41:08

SPB Shell demo video her:

http://dailymobile.se/2010/10/15/spb-mobile-shell-5-0-demoed-on-nokia-n8/

0 0
14-10-2010 20:53:14

Når du ønsker en kommentar så giver jeg da gerne, dog håber jeg at du har fuldt min konversation med Henrik http://www.mobilsiden.dk/nyheder/meget-begraenset-windows-phone-7-oplevelse-i-danmark,lid.12909/#cmt_10556

Jeg fastholder overordnet min kritik af symbian 3. Nu læser jeg ikke kun anmeldelser her på siden og alle de anmeldelser jeg har læst roser N8 for hardwaren, men giver ris til en UI som ikke er på niveau med Android og iOS. Dog skriver de at N8 langt fra er en N97.

Bemærk desuden N8 bliver en af de sidste topmodeller fra Nokia med symbian 3. Det tolker jeg som at Nokia ved symbian ikke er på niveau med Android og iOS.

Jeg kommer muligvis aldrig til at bruge en N8 og jeg kommer helt sikkert aldrig til at købe en, så det jeg har at forholde mig til er N8's omtale herunder fra anmeldelser, reklamer og artikler. Mit indtryk er at symbian 3 er lidt kluntet og dødkedeligt. Jeg forventer at verdens største mobilproducent har råd til nogle designere, men mit indtryk er at symbian 3 er udviklet og designet kun af ingeniører.

0 0
peter 14-10-2010 23:20:30

Jeg havde faktisk ikke fulgt jeres diskution. Jeg havde ikke lige regnet med der ville komme en lang diskussion om Symbian og Meego under en WP7 nyhed :-)

Jeg synes egentlig ikke der kommer så meget nyt og synes egentlig ikke I er så uenige og jeg er faktisk også ret enig i det meste. Et sted jeg dog til stadighed har et andet syn på tingene er til forventningerne til S^3 Jeg havde ikke forventet at S^3 UI kunne sidestilles med Android og iOS og det mener jeg heller ikke Nokia havde stillet os i udsigt. Når jeg tænker over de tinge som irriterer mig med S^1 så er det da heller ikke det visuelle. Det er sådan noget med langsom navigering, dobbeltapping og ustabilitet i services (f.eks. email pushing) og det lader det virkelig til de har addresseret i S^3. Jeg synes egenlig mange anmeldelser rammer mine forventninger ret præcist. Der er mange som roser den for hardware, kamera, navigeringshastighed, trådet sms, OVI store, musikafspiller, email osv. Men kritiserer den for det grafiske, internet browseren og for stadig og have nogle tåbelige navigerings metoder. Det er meget præcist det jeg havde forventet. Måske havde du bare lidt for høje forventninger og har ikke fulgt med i hvad Nokia/Symbian havde meddelt de ville komme med.

0 0
15-10-2010 10:03:35

Der er jeg enig, anmeldelserne overrasker ikke. Som du skriver er det muligt at s3 ikke skulle kunne sidestilles med Android og iOS.

iOS findes kun på mobiltelefoner som er langt dyre, så det er ok, men android findes på mobiltelefoner fra ca. 2000kr. og så mener jeg det er fuldt rimeligt at sammenligne symbian og android, uanset Nokias intentioner.

Det største problem ved symbian 3 er netop at det kommer fra Nokia, der er verdens største mobilproducent, de har haft mange år til at komme med en seriøs konkurrent til iOS. Uanset hvor god hardwaren i N8 så er symbian pinligt, de burde have fundet en afløser for et par år siden, men nej google og HTC fik også lov til at overhale Nokias brugerflade. Selv m$ er har formentligt overhalet Nokia, dog kun i UK, USA og Frankrig.

0 0
peter 15-10-2010 10:56:59

Jeg er enig med dig i at de har sovet i timen, de har haft lang tid til at hente ind og der er de ikke endnu.

Men at kalde Symbian for pinlig mener jeg er langt ude. Som det fremgår ovenfor mener John G ikke det er pinligt og selv Nokia haderne engadget mener ikke Symbian er pinlig (http://www.engadget.com/2010/10/14/nokia-n8-review/). Engadget mener Symbian stadig er bagud, men pinlig skriver de langt fra.

Mht. til Android mobiler til 2k så kan de vel nok sammenlignes med den kommende Nokia C6. Sådan en sammenligning har jeg intet problem med. Der er jeg ret overbevist om at C6 vil vinde overlegent. F.eks. har de fleste Android mobiler til 2k enten meget lille skærm eller i det mindste en lav opløsning som giver dem problemer med suppoprt for mange populære Android apps og gør dem næsten ubrugelige til web browsing. Der er C6 helt på niveau med N8 og E7. Men også på hardware kvalitet og batteri levetid er C6 langt overlegen.

0 0
Mobilsiden.dk 14-10-2010 16:56:22

Hej Peter,

N8 synkroniserer fint med Google Apps på kontakter, mail og kalender. Det kører betydeligt bedre end på S^1.

Jeg har dog et enkelt issue med, at man ikke kan besvare mails på Google Apps (når den kører Mail For Exchange). Men fra Nokia har jeg fået besked om, at den fejl er de opmærksomme på. Via Microsoft Exchange Server er der dog intet problem i den retning - det er altså et isoleret Google problem.

0 0
peter 14-10-2010 22:56:18

Tak for det John, det er godt at høre du synes det fungerer meget bedre end på S^1

Kort efter mobilsiden kom med den her preview artikkel kom AllAboutSymbian med 4. del af deres N8 review (http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/12189_Nokia_N8_part_4_Messaging_Emai.php). Det går meget i detaljerne med e-mail oplevelsen og det lader til de også mener det er blevet meget bedre. Så bekræftelse fra to sider må vist være nok :-)

Nu mangler vi bare Google kommer med et forbedret mobil webinterface til Symbian (noget ala det til Android og iPhone) så man kan sætte labels sine mails. Det savner jeg virkelig muligheden for!

0 0
Simon Larsen 14-10-2010 15:19:58

Jeg glæder mig til at få min egen Nokia N8!! :)

0 0
Thomas 20-10-2010 14:10:19

Hvornår kommer den endelige test.

0 0
Thomas 18-10-2010 12:55:34

Hvornår? :-)

0 0
Henrik 18-10-2010 11:19:03

Old news. Bestyrelsesformanden og CEO udskiftningen blev annonceret før Nokia World i år. Resten af artiklen er jo det rene vrøvl.

Halo - hvis du ikke kan henvise til nogle seriøse medier (ComputerWorld er ikke een af dem), så lad hellere være. Du blir bare selv til til grin.

0 0
Gizmo 18-10-2010 11:24:14

Jaja.. Det er dig der blev til grin.. En Nokia fanatiker der mangle realitetssanser og kritisk tilgang og selverkendelse.. ComputerWolder er seriøse medie, det er dig der blinde..

0 0
peter 18-10-2010 15:20:50

Så du mener Computerworld er et seriøst smartphone medie?? Altså den Computerworld først nu kommer med nyheden om at SE dropper Symbian?? (http://www.computerworld.dk/art/102164?a=rss&i=0). Og den Computerworld som citerer Jyske Bank analytikere når det drejer sig om meget tekniske smartphone platforms ting (http://www.computerworld.dk/art/101565?cid=4&q=jyske+bank+nokia&sm=search&a=cid&i=4&o=0&pos=1 og http://www.computerworld.dk/art/100425?cid=4&q=jyske+bank+nokia&sm=search&a=cid&i=4&o=3&pos=4).

Nej Computerworld er ikke et seriøst smartphone medie!

0 0
Henrik 18-10-2010 12:21:52

Jeg er skam ikke Nokia fanatiker. Jeg har ca. 100 forskellige modeller inden for 2 meters rækkevidde, inkl. Desire, Nexus, Galaxy S, iPhone osv.. Jeg har lavet software til mobiler i næsten 6 år, og jeg kan bare konstatere at det ævl ComputerWorld skriver bare ikke passer.

Af alle de udviklingsmiljøer og platforme der er i dag, er Nokia's Qt een af bedre, og salget i Ovi Store går fint. Fakta.

Det går også fint med iPhone, omend jeg personligt ikke vil købe een, alt for begrænset til min smag, og Android er bare rodet, buggy og ustabil. Derfor køber jeg Nokia når det drejer sig om egen telefon.

N8eren er og blir suveræn på stabilitet, fleksibilitet, batteritid og hardware kvalitet. Jeg gir ikke fem flade pispotter for DirectUI, når jeg ikke kan få lov at gøre som jeg vil. Den mulighed giver Nokia mig, ingen andre.

0 0

Om brug af cookies