Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Test af HTC HD2 - dag 1

Test af HTC HD2 - dag 1

Vi gennemtester HTC HD2. Her kan du læse alt om vores oplevelser af mobilen.

Læs også: Kæmpe mobiltest af HTC HD2

Den nye topmodel HD2 er i huset! Den første reaktion fra alle man møder er: "Den er godt nok stor". Ja, det er fuldkommende korrekt, men skærmen er også 4,3 tommer, hvilket svarer til skærmstørrelsen på en GPS-enhed til bilen.

Heldigvis er HD2 ganske tynd, og formår at virke elegant - specielt på mænd. Det seneste døgn har jeg ikke mødt én eneste kvinde, som tændte på designet.

Personligt er jeg helt enig i, at det næsten er for meget af det gode med hensyn til størrelsen. Det er bare svært at forestille sig det kan være anderledes, når nu man fra producentens side har valgt en kæmpeskærm.

Berøringsfølsom og hurtig

"Capacitive" er kodeordet for skærmtypen, som reagerer på berøring og ikke tryk. Sådan en skærm har HD2. Den er hyper følsom og vinder stort i brugeroplevelse over de gammeldags touchskærmen, der betjenes med tryk.

Det er meget svært at undgå en sammenligning med iPhonen - Apple var nemlig de første til at benytte capacitive-skærmtypen i en mobil. Brugerne fik med iPhone en oplevelse af lethed, som ikke tidligere var set ved mobilbetjening. HD2 lever fuldt ud op til iPhone-oplevelsen - ja måske endda et hak mere, da mobilen er rigtig hurtig.

Jeg har aldrig før oplevet en så hurtig mobiltelefon baseret på touch. Særligt i billedealbum, musik og på internettet kommer hastigheden til sin ret.

Windows Mobile menuen
Windows Mobile menuen

Hvor blev Windows mobile af?

Windows Mobile 6.5 er det underliggende styresystem. Men brugerfladen HTC Sense (hed før Touch FLO) er nu integreret et hak dybere, end vi tidligere har set.

Der skal ledes længe og grundigt, inden man rammer ind i Windows Mobile, der traditionelt ikke er kendt for at være fingervenlig. Og netop fingervenligheden er nødt til at være i top, da der på HD2 ikke kan benyttes betjeningspind (stylus).

Kalenderen hedder nu HTC Kalender, og er fuld ud touchvenlig også ved oprettelse af aftaler. Samme princip gør sig gældende i kontaktpersoner. HD2 understøtter 15 favoritkontakter, der alle kan ringes op, ved tryk på deres billede - brugeren bestemmer i øvrigt selv om funktionen automatisk skal ringe op eller sende en SMS til personen.

Wow-effekt i musik og billeder

På den store skærm fremstår billederne i fotoalbummet fantastisk flotte, og når mobilen holdes i lodret position, kan der hurtigt bladres i den virtuelle stak af fotos.

Når HD2 lægges på siden, drejer fotovisningen til horisontalt, og det ultimative "show off" er en realitet. Et klik på billedet åbner til fuld skærm, og med to fingre kan der zoomes (multitouch). En fed detalje er, at man ikke behøver at zoome ud for at kunne bladre til næste foto.

Visnings-princippet er går igen i musik - her er det blot albumcovers der bladres i. Hvis ikke dine sange har billeder - også kendt som albumart, kan mobilen automatisk hente dem fra internettet.

De første indtryk af lydkvaliteten er i øvrigt positive - men det er VIRKELIG trist, at HTC har vedlagt et kedeligt standard headset i salgspakken. Det er dog muligt at tilslutte sit eget headset direkte i mobilen.

Internet fuldt på højde med iPhone

Apple satte med iPhone ny standard for, hvordan internet skal opleves på en mobilenhed. Og i øvrigt tusind tak for det. Så småt begynder de andre mobilproducenter at lære af dette.

I HTC HD2 er internettet helt på niveau med iPhone. Jeg har ikke haft en iPhone ved siden af, for at sammenligne hastighed. Men smidigheden og letheden ved zoom får netdelen til at holde maksimalt i HD2.

Det er muligt at gå på internettet via trådløst netværk. Desværre er det lidt bøvlet at finde on/off kontakten, da der ikke umiddelbart er en hurtig genvej, som det f.eks. er set på HTC Hero.

HTC HD2 til venstre. Nokia N97 mini til højre
HTC HD2 til venstre. Nokia N97 mini til højre

Slut på den første dag...

Den første arbejdsdag med HTC HD2 sluttede efter 12 timers drift - hvilket jeg indtil videre tager roligt.

Et batteri skal oplades et par gange, før det opnår sin fulde kapacitet.

Læs også:
Test: Dag 2 med HTC HD2

Se også:
Video: Oplev HTC HD2 - og hør om udviklingen



HTC HD2 - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Claus Holm 19-11-2009 10:05:16

Nej SBP Shell sletter ikke noget. Men man kan ikke umiddelbart skifte til Sense. Der findes dog vist nok en lille utility der gør det muligt. Prøver dog at bruge SBP Shell i nogle dage for at se om jeg bedre kan lide den end Sense. Mit umiddelbare indtryk er, at SBP er foran idet den er meget mere konfigurerbar. Jeg skriver lidt mere når jeg har prøvet den i nogle dage. Evt hvad den betyder for batteri.

0 0
Claus Holm 18-11-2009 22:41:05

Hej igen.
Har lige leget lidt med SBP Mobile Shell 3.5
Den kører utrolig godt på HD2 og giver bl.a nogle af de features man også har på en HTC Hero.
Man kan konfigurere 5 desktops med diverse genveje. Virkelig en fed brugerflade. Skifter kun tilbage til HTC Sense hvis de indfører flere muligheder for tilpasning.

0 0
Kasper 19-11-2009 09:58:26

Er det nemt at skifte frem og tilbage fra det der SBP og Sense. Og hvad omfang har det. Sletter den alt på tlf? Sms billeder noter kalender osv? Lyder nemlig fedt at man bare kan vælge hvad man helst vil. Har personlig aldrig haft en Windows Mobil før

0 0
JAKOB 18-11-2009 21:46:35

hejsa, jeg er ny herinde, men får min hd2 i næste uge fra call me. hvor stort hukommelseskort kan der sidde i den, og kan man have et hukommelseskort i den som delvis indeholder et downloaded navigations system og dels ens musik/billeder osv?

0 0
Mobilsiden.dk 19-11-2009 09:09:48

Jeg kører aktuelt HD2 med et 16GB SDHC kort. Det virker fint :-)

0 0
Mobilsiden.dk 16-11-2009 16:11:39

Hej med jer...
Så fortsætter testen her: http://www.mobilsiden.dk/?aId=10082

0 0
Claus Holm 15-11-2009 22:06:42

Ja det kan man. Men det første view den vælger er den med sort baggrund og bare een sms. Vil helst have den bare starter i det mere deltaljerede view (som kommer når man berører skærmen). Det samme i email. Her viser den først mails som sider der er let roterede i forhold til hinanden. Det view man får ved at trykke flere foretrækker jeg som det view der vises først. Kan man mon indstille dette ?

0 0
onkeldunkel 16-11-2009 00:42:30

Hvordan er SMS delen? Jeg har flere steder læst, at Send knappen sidder dårligt, så man kommer til at sende halvfærdige SMS'er - er det et reelt problem?

0 0
Yonas Alizadeh 16-11-2009 01:15:09

Nej, send knappen sidder IKKE dårligt. Den sidder hvor "tilbage" også sidder. De har flyttet den, og derved rettet problemet.

0 0
onkeldunkel 16-11-2009 01:17:28

Super - så kan jeg snart ikke finde på flere grunde til ikke at købe den og ligge min 3Gs på hylden (ihvertfald et stykke tid :o)

0 0
Yonas Alizadeh 16-11-2009 10:04:31

Ja, gør det. :) Den er allerede udsolgt hos Telmore.dk... Der er rift om sagen.

0 0
Yonas Alizadeh 15-11-2009 22:12:33

Nej, kan man ikke. Og kan ikke se hvordan de ellers skulle have lavet det.

0 0
Claus Holm 15-11-2009 20:54:20

Så skinnede solen da langt om længe. Og skærmen på HD2 er faktisk ret så god i sollys. Ingen problemer med at læse skærmen og heller ikke de grå nuancer som nogle skærme har i sollys. Helt klart mere end godkendt. Batteri tiden afventer jeg lige til der kommer en alm. arbejdsdag. Idag har jeg talt lidt, surfet lidt, sms et osv. der er nu til aften 2 af 5 på batteri. Men er nødt til at vente til en alm. arbejdsdag før jeg har en endelig kommentar til batteriet. Min iPhone holdt ikke en dag, det gjorde min HTC hero til gengæld.
Jeg har også lidt med sms delen. På iPhone og Hero kan man følge en sms "samtale", det ved jeg ikke rigtig om jeg kan med HD2. Skal lige lege lidt mere med mulighederne, ellers er det et minus. Men jeg skriver lidt mere imorgen.

0 0
Yonas Alizadeh 15-11-2009 21:04:43

Selvf. kan du følge en sms samtale på HD2! :)

0 0
Magnus 15-11-2009 19:37:45

Ligesom SPN vil jeg også gerne høre mere om batteriets levetid og gerne være lidt kritiske over for det.

Jeg har før haft HTC Touch Cruise og det værste ved den var at den havede en kæmpe vægtklods om benet, nemlig TouchFlo... Vil meget gerne høre om flowet i menuerne og eventuelle "lags" i menuerne.

0 0
Yonas Alizadeh 15-11-2009 21:40:28

Da jeg først får HD2 på tirsdag, kan jeg af gode grunde ikke give dig svaret på batteriets levetid. Men efter at have kigget +50 videor med HD2 igennem, kan jeg sige at "TouchFlo" eller HTC Sense IKKE er langsom længere. Du vil ALDRIG opleve disse "lags".

0 0
SPN 15-11-2009 01:21:18

Den store skærm og det lille batteri i henhold til specifikationerne, kan næppe holde til lang tid brug med forskellige applikationr i brug.

Jeres råd om hvordan man sparer på batteriet er vel nærmest en spøg, (lidt firkantet ganske vist, men alligevel)"sluk for dit og dat og her og der", og der mangler bare man også skal slukke for telefonidelen, - og hvad er der så tilbage?
- Jo telefonen kan holde strøm i over 4 uger, men det er vel ikke meningen med en mobiltelefon?
I må gerne være mere kritiske overfor de svage batterier i mobiltelefonerne, når næsten alle applikationer skal være slukket for at den angivne batterilevetid kan holde.
Meningen er vel, at man kan bruge applikationerne, som producenten har ilagt til brugeren, uden batteriet sluges på 3 timer, og man så skal oplade igen og mister telefonsamtaler, og ingen jeg kender har sådan lige en stikkontakt i lommen på turen.

0 0
erik 14-11-2009 12:38:17

Hvis man ikke står akut og mangler en smartphone, så bør man vente lidt.

HTC kommer om ganske kort tid også med flagskibet HTC Dragon, udstyret med det åbne OS Android styresystem i version 2.0, gratis Google navigation , stor 4.3" skærm, 1 Ghz CPU. og 15.000 apps i Google market.

Når man ser hvor godt HTC Windows versionen klarer sig og sammenholder det med HTC Hero Android fremragende præstetationer, vil den nye HTC Dragon med garanti blive en reference for fremtidens smartphones.

Motorola Droid synes jeg desværre ikke klarer sig nær så godt som jeg havde forventet. Tjek Nerds.dk

0 0
Peder Alipio Thurøe 13-11-2009 23:38:02

Hvordan er skærmen i sollys? er den lige så god eller bedre end iPhone, eller???

0 0
Claus Holm 14-11-2009 00:06:23

Skærmen er rigtig god, men har dog ikke prøvet den i sollys. Solen har jo stort set ikke skinnet i November :-)
Men virker virkelig flot og klar. Virkelig smooth designede ikoner. Prøver den i weekenden hvis solen skinner.

0 0
Claus Holm 13-11-2009 21:01:45

Har haft 3 forskellige Qtek, Nokia N95, E90, SE P800 og P900, iPhone 3G og mfl. Men intet slår HD2
Skærmen og hastigheden er fantastisk. Alt har bare en lethed over sig pga. skærmstørrelse og hastigheden. Surf fungere utrolig godt. Alle ikoner er bare designet virkelig flotte.
Min varmeste anbefaling

0 0
Kasper 14-11-2009 16:08:57

Godt at høre noget respons fra en af brugerne. Hvad siger du til batteri levetiden

0 0
danovich 13-11-2009 15:48:35

Hejsa, ville lige informere alle som er interesseret i at den sælges fra Telmore i dag af.
Venlig hilsen Dan.

0 0
onkeldunkel 13-11-2009 19:33:41

Tak for tippet. Jeg syntes dog stadig det er lidt dyrt. Lige nu satser jeg på CallMe, også fordi de har fri data til fornuftige priser og en Hero koster f.eks. 1.499,-. Lige nu har jeg Telia og man kan ikke få lov til at beholde sit iOn abonnement med fri data + 300 mins tale (som jeg har nu til min IPhone), hvis man køber en HTC HD2 hos Telia - det er lidt ærgerligt. Forøvrigt kommer HD2 den 18. november i Telias webshop (talte med dem i dag).

0 0
Kenneth 13-11-2009 15:14:21

Hej

Jeg håber virkelig at der er mulighed for at sende kalenderaftaler via SMS og ikke MMS (pris på MMS er høj) til en anden telefon (f.eks en HTC Touch Diamond.
I dag bruger jeg Oggsync til at synkronisere kalenderaftaler via Google mail, imellem to HTC Touch Diamond telefoner - så kan jeg gøre det via GPRS,WIFI etc. Men det ville være billigt,nemt hvis man også kunne gøre det via SMS (lidt ligesom man kan med SE W810i).

Ser frem til flere test af HTC HD2 - og tak for et godt mobil site.

0 0
danovich 13-11-2009 14:23:09

De fleste ryster en smule eller kan ikke holde et kamera helt stille når de tager et billede. Mange telefoner med mobilkamera er ualmindeligt langsomme til at processere billededannelsen (dvs. tage billedet) hvilket giver sig til udtryk i at billedet bliver forvrænget eller strukket. Hvordan ser dette ud på HD2 sammenlignet med antishake på iPhone?

0 0
onkeldunkel 13-11-2009 12:27:32

Et hurtigt spørgsmål:

Jeg har set at der er danske menuer osv., men er tastaturet også dansk, når man skriver SMS'er/mails? Eller skal man holde O inde for at skrive Ø osv, som man også skulle i starten på iPhone?

Mvh.,
Jacob

0 0
Mobilsiden.dk 13-11-2009 12:37:57

Man skal (desværre) holde O og A inde. Men det virker som om, at den beholder ordene i ordbogen når de er brugt første gang. Jeg er dog ikke helt sikkert - det kræver lige lidt mere leg :-)

0 0
onkeldunkel 13-11-2009 12:23:56

I de anmeldelser, som jeg har læst på nettet får kamera/video optagelse desværre ikke særlig god kritik. Jeg har også haft en N95 og jeg tror derfor ikke kameraet i HD2 er af samme kvalitet, men jeg er spændt på at høre hvad Mobilsiden kommer frem til.


Mvh.,
Jacob

0 0
Jørn 13-11-2009 12:05:52

Kan kamera / video funktion på HD2 nå op på niveau med gammel Nokia N 95 ? Har tidl haft Hero som skuffede voldsomt vedr netop kamera og især video delen.
Mvh
bang

0 0
Yonas Alizadeh 13-11-2009 11:29:03

Super fed telefon!
- Går ud fra den er lige så hurtig med Dansk OS, som med Engelsk. Men er det stavefejl denne gang? Ligesom der var med Diamond2 i fx Comm Manager. Og er der ellers andre bugs eller irritationer ved telefonen?

0 0

Om brug af cookies