Mobilsiden.dk  /   MWC TEMA  /   MWC: Avancerede services skaber bekymring

MWC: Avancerede services skaber bekymring

Spam og virus er stigende problemer indenfor mobilverdenen. En undersøgelse viser at størstedelen af mobilbrugerne mener, at operatøren skal tage ansvaret.

McAfee har netop offentliggjort en undersøgelse, som sætter fokus på mobilbrugernes syn på mobilsikkerhed.
Vi er i en periode, hvor smartphones og value-added services bliver mere og mere udbredt, for eksempel er man begyndt, at betale for sin parkering med mobilen eller betale regninger via mobil netbank.

Alle de nye services, som præsenteres for slutbrugeren, skaber nervøsitet omkring sikkerheden. McAfee har lavet en undersøgelse blandt 2000 mobilbrugere i USA, England og Japan.


Undersøgelsen belyser blandt andet at 72 % af mobilbrugerne er bekymrede over sikkerheden for de services, der er tilgængelige i dag. Det kan spænde over alt, fra download af musik til betaling af parkering.

Spam på mobilen vokser

Alle kender de jævnt irriterende spam beskeder på mail. Spam beskeder begynder nu så småt at tage indtog på mobiltelefonerne. 38,6 % hævder at modtage spam beskeder på mobilen mindst en gang om måneden, i Japan er tallet 26,1 % på daglig basis.

I Danmark har vi en lovgivning, som forbyder selskaber, at tage direkte kontakt med brugeren uden forudgående aftale. Spørgsmålet er bare om dette er nok, til at dæmme op for spam beskederne.

Hvor ligger ansvaret

Næsten 60 % af de adspurgte forventer at mobiloperatørerne tager det primære ansvar, for at beskytte deres mobilbrug og mobilservices. 56 % mener at sikkerhedsfunktioner skal være præinstalleret på enheden, når man køber det - og skal følge gratis med.

Marketingschef hos McAfee Bo Engelbrechtsen Ekkelund påpeger at forbrugernes frygt kan blive en alvorlig hindring for accepten af nye services, i sidste ende kan det skade operatørernes indtjening.

Øvrige resultater

- 86 % af mobilbrugerne mener at risikoen for at ende med falske hævninger samt tab og tyveri af personlige informationer stiger med mobilbrug

- 34 % af verdens mobilbrugere sætter spørgsmålstegn ved den generelle sikkerhed omkring mobiltelefoner og mobilservices


- Mindst 79 % af forbrugerne ved at de bruger mobilenheder, der ikke er beskyttet mens 15 % er usikre på, om de er beskyttet


- 59 % forventer at mobiloperatørerne tager det primære ansvar for at beskytte mobilenheder og services

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies