Mobilsiden.dk  /   MWC TEMA  /   Nokia 808 Pureview - 41 megapixels

Nokia 808 Pureview - 41 megapixels

Nokia har offentliggjort 808 Pureview, som byder på intet mindre end 41 megapixels kamera.

Nokia Lumia 808 Pureview
Nokia Lumia 808 Pureview

Digitalkamera med 41 megapixels i en mobiltelefon! Sådan lyder den største nyhed fra Nokia under Mobile World Congress.

Nokia 808 Pureview vil kunne levere billeder i opløsningen 7728x5354 pixels i 16:9-format eller 7152x5368 pixels i 4:3-format, svarende til imponerende 41 megapixels.

Kameralinsen er lavet af Carl Zeiss, mens teknologien der skal give den høje opløsningen kaldes "over-sampling".

Grundet kompatibilitet med denne teknologi har Nokia valgt, at benytte Symbian-styresystemet i stedet for Windows Phone. Det fortæller Nokia under et pressemøde til Mobile World Congress.

Telefonen byder desuden på 4"-skærm, 1,3GHz processor og 16GB intern hukommelse.

Den umiddelbare pris starter på 450 euro, og 808 Pureview vil ramme Europa i næste kvartal. 

Få specifikationerne på 808 Pureview her:
 - Nokia 808 Pureview - specifikationer

Få notikationer:

Kommentar

x

Opret bruger
Thomas 29-02-2012 08:02:30

Det er ikke meget man kan konkludere ud fra en internetafstemning. Især ikke på en Nokia-hjemmeside.

0 0
andreasvo 29-02-2012 17:18:17

Jeg er helt med på at det er en useriøs test, dog er der mange der har stemt. Er også med på at folk der besøger en blok, som My Nokia Blok, er positivt indstillet overfor nokia. Jeg tror nu også der er flere en som så der stadig har det godt med Nokia. Har mødt mange med N8 som jeg ellers ikke lige regnet med ville købe den slags. Personligt har jeg haft IP4 og HTC D, og har nu en nokia C7. Den er for langsom og har en for lille skærm, to ting der bliver rettet op på med 808. Symbian bell er udemærket, specielt når man bruger sin telefon til sms, samtale, musik og navigation og foto. Det er det jeg bruger min telefon til.

0 0
Mathias 14-05-2012 08:53:34

Til Simon Larsen.

Du kan roligt glæde dig, for Nokia 808 pureview kommer nemlig til DK, for har set en video hvor Nokia i Danmark udtaler sig omkring opdateringer til Symbian :D så det var forkert det du sagde, Kim :O

0 0
David 29-02-2012 09:14:46

Enig med dig Thomas, jeg har slet ikke set linket, men jeg tror rent faktisk at PureView har et marked, jeg har da hørt et par stykker allerede vise stor interesse for den. Det synes jeg hverken har været tilfældet med N9 eller Lumia for alvor.

0 0
David 29-02-2012 07:25:35

Det tror jeg også der er..

0 0
Kim 28-02-2012 10:50:00

Jeg har læst på nogen tech sites, at der skulle være VGA front kamera, og på andre tech sites, at der IKKE er noget front kamera. De nævner det ikke selv på nokia europe.. Kan I dernede i Barcelona, som kan pille ved den personligt, be- eller afkræfte eksistensen af et front kamera?!

0 0
Kim 28-02-2012 12:03:23

Ok.. kewl.. Havde ikke set den side.. Tak.
Bare mærkeligt de ikke nævner det her så:
http://europe.nokia.com/find-products/devices/nokia-808-pureview/specifications

Så ville gerne have det bekræftet af dem som har set den irl.. ;-)

0 0
David 28-02-2012 08:42:56

Jeg synes den ser spændende ud, helt sikkert. Og ja, måske er 41MP en gimmick, det er ikke umuligt, men jeg synes sgu det er fedt :) Jeg har SE C905, og Nokia N8, begge med gode kamera, og jeg har taget rigtigt mange billeder med min mobil. Jeg er ikke naiv og tror at den tager lige så gode billeder som et rigtigt kamera, men de er helt sikkert bedre end min N9, jeg kunne sådan set også godt leve med Belle. Men 640x360! og så på en 4" skærm, det bliver et no go for mig, jeg synes i forvejen at min N9 har for lav opløsning i forhold til min tidligere iPhone 4. Det betyder rigtigt meget når man læser lille tekst i diverse office dokumenter og browser på nettet.

0 0
Henrik 28-02-2012 10:20:16

Jeg kan godt leve med 640x360, når nu skærmen er RGB aligned AMOLED. N9 og Lumia 800 bruger jo Pentile AMOLED, som effektivt giver en pixel dårligere opløsning end RGB aligned.

0 0
David 28-02-2012 11:05:03

Det er jo et spørgsmål om behov.. Så er det jo godt at der bliver lavet mange forskellige typer telefoner :)

0 0
Henrik 28-02-2012 11:07:59

Det er rigtigt :-)

0 0
Kim 28-02-2012 09:35:53

Den højeste opløsning for billeder er 38MP, det er sensoren der er 41MP (hvilket er den de fleste haters hyler over).
Men jeg vil give dig ret i at (skærm)opløsningen er lidt kedelig til netbrug osv. Personligt ville 808 nok også afløse min N8 som "fest-tlf", og ikke være min hverdags/arbejdstlf. ... og derfor i virkeligheden være totalt overkill, fordi der i forvejen er mindst 2 billeder der prøver at ligge sig oven på hinanden, når jeg bliver fuld nok til at syntes det der med billeder er en god idé ;)
Men hands down for endnu en fantastisk innovation fra Nokia.

0 0
andreasvo 27-02-2012 21:38:55

Jeg er konstruktør og er tit ude på byggepladser. Jeg bruge mit mobilkameraer til at registrer og ville elske funktionerne i 808.
@PeterL Opløsningen er den samme som de fleste andre bell telefoner, tror det har noget at gøre med at ensrette et OS.
Det er klart at dette kamera kommer på Symbian, det har været mange år under vejs og de har på ingen måde kunne udvikle det til WP. Det er så heller ikke den bedste kamera platform pt.
Jeg er ok med symbian, det kan stadig ting som ingen andre os kan. Det er måske lidt besværligt men tror det kommer til at fungerer ret godt på 4” og med 1300 GHz..
Glæder mig

0 0
Kim Harder 27-02-2012 12:12:48

Utroligt, hvis Nokia kan lave så billig en mobiltelefon, med så godt et kamara. Men hvad er nu det en ikke Windows mobiltelefon, med systemet, som er lagt i graven. Der er altså her tale om en en genfærs telefon, måske derfor den høje kamara opløsning :-)

0 0
Kim 27-02-2012 12:20:19

Du skriver lidt i koder, svært helt at tyde hvad du mener - men hvis pointen er at Symbian er "i graven", så er det forkert. Der udvikles, supporteres osv stadigt. Seneste bevis fik vi på dagens pressemøde, hvor Nokia nok engang tilbageviste andet.

Jeg ved godt at du har bestemt dig for hvordan Verdenen ser ud, og at Microsoft er i gang med at købe Nokia, som for længst har opgivet Symbian. Problemet er bare, at virkeligheden forholder sig anderledes.

0 0
Kim Harder 27-02-2012 16:31:44

Jeg er meget stor tilhænger, af Symbiam og syntes det er træls, hvis Nokia 808 Pureview ikke kommer til Danmark.

0 0
andreasvo 27-02-2012 21:26:44

enig..

0 0
Mads 27-02-2012 11:40:22

Forstår slet ikke Nokia her. Hvem havde de forestillet sig at kundegruppen var til denne telefon? Fotografer? Nej, de har det kamera, de skal bruge, og har de ikke det, så køber de et spejlreflekskamera eller lign.

Og hvem havde de forestillet sig, ville ses med denne telefon? Fy for katten, hvor er den gyselig at se på!! Men ingen tvivl om, at de 41 mp er et salgsargument, ligesom dualcore var det for LG O2X. Men ad ad ad ad!

0 0
27-02-2012 19:48:55

@Mads jeg er fuldkommen enig.

Hvis der komme en hen til mig og praler med sin Carl Zeiss 41mp Symbian infesterede og pukkelrykkede mobil, så vil jeg opfordre vedkomne til at anskaffe et andet produkt med som bruger glas, briller.

Den mobiltelefon er gyselig.

@Henrik du har ret, med den klumpede mobil så er der ingen som er tvivl om at du har en Nokia 808 og den ser ikke ud til at være sjov at få smidt i nakken. Blæret, måske i dimsenørdeland, men alle andre steder ligner det en kloning mellem en gammel n97, en kamel og en lygte. En lille detalje, når du har gået så langt for at få alle de mpixel ind i dimsen, hvorfor har de så ikke gjort noget ved skærmens opløsning?

0 0
Thomas 27-02-2012 19:40:59

Helt enig - den er dælme grim. Jeg tror mere det er en "se hvad vi kan"-telefon end en, de rent faktisk regner med at sælge mange millioner af.

Ok, smag og behag er selvfølgelig forskellig, men alligevel, pæn er den sgu ikke.

0 0
Henrik 27-02-2012 12:11:32

Jeg synes den er fed. Oser langt væk af blær.

Køb du dig bare en anonym HTC eller whatever klon af en kedelig iPhone man kan få kastet i nakken i DK.

0 0
Kim 27-02-2012 11:49:50

Jeg er ikke enig i at den er gyselig at se på, men det er jo smag og behag.
I forhold til marked, så er der meget der tyder på at den er henvendt mod det Asiatiske marked, hvor der jo dels er en anden tilgang til design, men især også til det der med billeder.

0 0
Søren Resbo 27-02-2012 10:18:43

that is seriously ridiculous. hvorfor er det at producenter og forbrugere ikke fatter, at flere megapixels ikke er ensbetydende med gode billeder?

0 0
Alfix 27-02-2012 11:47:14

Og saa igen, det er jo en 41MP sensor og nu kan man lave lossless zoom uden tab... Det er jo noget af en praestation set at det er en telefon. Mange kameraer kan ikke engang goere dette.

0 0
David 28-02-2012 08:47:40

Lossless uden tab? findes der også lossless med tab? :P

0 0
Alfix 28-02-2012 10:14:01

Nej... jeg skrev det saadan fordi at folk ikke altid ved hvad lossles er... Saa for lige illustrere....

Mao. Lossless zoom. Zoom uden tab. ;)

0 0
Kim 27-02-2012 10:34:56

The Nokia 808 PureView features a large, high-resolution 41 megapixel sensor with high-performance Carl Zeiss optics and new pixel oversampling technology. At standard resolutions (2/3, 5 and 8 megapixels) this means the ability to zoom without loss of clarity and capture seven pixels of information, condensing into one pixel for the sharpest images imaginable.
At high-resolution (38 megapixel maximum) it means the ability to capture an image, then zoom, reframe, crop and resize afterwards to expose previously unseen levels of details. With superior low-light performance and the ability to save in compact file sizes for sharing in email, MMS, and on social networks, the Nokia 808 PureView makes it possible for anyone to capture professional looking images in any conditions.

In addition to superior still imaging technology, the Nokia 808 PureView, also includes full HD 1080p video recording and playback with 4X lossless zoom and the world's first use of Nokia Rich Recording. Rich Recording enables audio recording at CD-like levels of quality, previously only possible with external microphones.
The Nokia 808 PureView also features exclusive Dolby Headphone technology, transforming stereo content into a personal surround sound experience over any headphones and Dolby Digital Plus for 5.1 channel surround sound playback.

http://press.nokia.com/2012/02/27/nokia-808-pureview-ushers-in-a-revolution-in-smartphone-imaging/

0 0
Søren Resbo 27-02-2012 11:11:35

Jeg var lidt hurtig. beklager .. ser interessant ud. :-)

0 0
Kim 27-02-2012 10:25:20

Sæt dig nu lige lidt ind i teknologien før du flamer den... Men du har da ret i at hardware ikke er ensbetydende med gode billeder - det kan kun sikre kvaliteten, ikke indholdet ;)

0 0
Simon Larsen 27-02-2012 10:21:31

Fordi der kan bruges de mange megapixels til at tage billeder på omkring 5-8 megapixels i høj kvalitet ;)

0 0
Simon Larsen 27-02-2012 10:12:58

Jeg tror sgu at jeg køber den når den på et tidspunkt er godt faldet i pris, selvom jeg er overlykkelig for min N9 :D

Micro SIM eller normal SIM?

0 0
Thomas 29-02-2012 09:21:47

Det er micro, både sd og sim sidder under batteriet..

0 0
Thomas 27-02-2012 10:38:11

Har det lidt på samme måde, men jeg håber nu ( måske lidt naivt) at der kommer en Harmattan telefon med samme teknologi i løbet af året. :-)

0 0
Simon Larsen 27-02-2012 10:50:41

Jeg håber godt nok også! Derfor jeg også vil vælge ikke at købe 808 med det samme, men ellers bliver 808 min backup mobil, hvis der ikke kommer en Harmattan cameraphone :p

0 0
Kim 27-02-2012 10:54:54

Som det ser ud, kommer 808 ikke til Danmark... Og jeg tror desværre heller ikke at i skal regne med at der kommer flere MeeGo-deviceses. Desuden er MeeGo heller ikke klar til et Pure View kamera. Næste gang vi kommer til at se det bliver på WP - og det kommer til at tage år...

0 0
Henrik 27-02-2012 11:13:12

For helvede Elop!

Nå, men så må man jo til at importere. Op i røven med WP.

0 0
Thomas 27-02-2012 11:50:30

Han er nu en klog mand ham Elop. Bliver godt at se dette kamera på WP-platformen.

0 0
Henrik 27-02-2012 12:09:13

Klog, fordi han ikke giver folk valget?

Anyway, jeg vil skide på om den kommer i DK. Så må man jo bare importere den. Det er heldigvis en globaliseret verden vi lever i.

Kunstig markedssegmentering er fjollet.

0 0
Thomas 27-02-2012 12:35:48

Det bunder formentlig i en benhård vurdering af, om de kan tjene penge på at sælge den herhjemme eller ej. Det er ikke for at irritere dig, de ikke sælger den herhjemme.

0 0
Henrik 27-02-2012 13:37:16

Det er helt sikkert en markedsvurdering, men nok nærmere, at de ikke ønsker at "forvirre" folk. Man kunne jo hurtig få det indtryk at Lumia'erne er middelmådig hvis 808'eren dumper ned i skødet i primetime. Det ville kaste en del grus i maskineriet ifht. til at positionere Windows Phone i USA og Vest-Europa.

0 0
Thomas 27-02-2012 14:30:21

Det indtryk ville man næppe få nej. Læs evt. artiklen på The Verge, hvor de sviner Belle på Pureview 808 til - der er stadig performanceissues.

Symbian er ikke en konkurrent til WP.

0 0
Kim 27-02-2012 15:08:39

The Verge er jo ikke just kendt for at være upartiske i forhold til Symbian. De skriver det endda nærmest selv:

"Nokia can say as much as it wants about the steady rate of improvement in Symbian, it's still not an OS we'd recommend any sane person use for extended periods of time."

De har lagt sig fast på at Symbian ikke er deres kop the, og de har dømt Belle ude efter en kortere audiens med 808...

0 0
Thomas 27-02-2012 15:42:48

PCWorld (den amerikanske) havde samme opfattelse af Belle.

"The one downside to the 808 Pureview is that it runs Symbian, which is not my favorite mobile OS. Even on a cutting edge phone like the 808, Symbian feels stale, dated, and difficult to use."

0 0
Kim 27-02-2012 16:05:34

Og GSMArena, der bestemt heller ikke er kendt for at være pro-Symbian, er umiddelbart uenige:

Symbian Belle brings the Symbian closer to Android and iOS than it’s ever been. Like we said, there’re some less than perfect areas, but overall it would do great in day to day usage.

0 0
Alfix 28-02-2012 10:11:40

Men man maa jo antage at naar et selskab som Nokia paa ingen maade har forsvaret Symbian specielt godt saa er det jo svaert at tage serioest i fht. Android og Ios. Personligt er jeg saa enig i at det er bedre end det nuvaerende Android, da alt Android har underlige hangtimes og delays som jeg finder utroligt irriterende, selv paa Galaxy nexus er der noget som irriterer mig.

Belle er fint og flot, men langt fra Windows Phone og Ios. Desvaerre... Spoergsmaalet er saa om det kommer det?

0 0
Thomas 27-02-2012 16:09:10

Det er nok en smagssag, men at man ikke bryder sig om Symbian != man er en klaphat.

Men nå, lad os nu ikke gøre det til endnu en lang diskussion om hvorvidt Symbian er konkurrencedygtig eller ej. Der bliver vi alligevel ikke enige, og jeg orker ikke endnu engang at spilde min tid på Henrik.

0 0
Henrik 27-02-2012 17:35:02

I lige måde.

0 0
Kim 27-02-2012 16:22:44

hehe, jeg har nu ikke kaldt nogen for klaphatte ;)

0 0
Thomas 27-02-2012 16:57:13

Nej, det ved jeg - det var heller ikke dig jeg hentydede til :)

0 0
Henrik 27-02-2012 15:59:56

Det er jo ren smagssag, og desuden er det typisk for de klaphatte i US medier, at de er biased (det er iøvrigt de samme journalister i The Verge som dem fra Engadget). De nævner aldrig konkrete eksempler på hvorfor de "bare synes" at Symbian er "dum".

The Verge er direkte subjektiv: "You can notice lag in basic UI navigation and scrolling, which immediately hampers the user experience. "

Nu har jeg kørt med Belle i nogle uger, endda på "gammel" N8 hardware, og der er IKKE mere lag end på et gennemsnitlig Android device - overhovedet.

Men det er selvfølgelig irrelevant - det er jo Symbian, og tech blog drengene skal jo have noget at bash'e på.

Men hvis det rent faktisk er tilfældet vil de "suveræne" Lumia'er jo bare triumfere overalt selvom PureView er tilgængelig i de samme markeder. Så burde problemet vel være løst af sig selv, ik?

0 0
Alfix 28-02-2012 10:09:03

Ikke de samme journalister. Topolsky gik fra Engadget og startede The Verge, herefter kom 3 fra Engadget over til The Verge. De deler ikke personale.

0 0
Henrik 27-02-2012 16:04:02

Anyway, don't give a fuck. Jeg skal have den, om det så bliver import. Derefter kan Nokia gøre hvad de vil - det bliver nok min sidste Nokia alligevel, med mindre at WP bliver mere åben.

Sådan har vi jo forskellig smag.

0 0
Thomas 27-02-2012 14:29:08

det er jo det samme som skete med N9, som ikke blev lanceret på de store markeder..

0 0
Kim 27-02-2012 14:03:30

Jeg vil nu mene at de henvender sig til vidt forskellige publikum. Og at publikummet for et Symbiandevice med et sindsygt kamera, ikke rigtigt er i Dk.

0 0
Simon Larsen 27-02-2012 11:18:08

Men nu kan jeg glæde mig over at jeg er igang med at installere Pr 1.2 til min N9 :D

0 0
claus 27-02-2012 15:12:04

har i problemer med at hente den min stopper lige før den er færdig og siger at servern er væk eller noget i den stil

0 0
Thomas 27-02-2012 11:24:55

Samme her...

0 0
Simon Larsen 27-02-2012 10:56:24

damn..

0 0
27-02-2012 10:17:37

Ud fra billederne på engadget, så ser det ud til at det er normal SIM...

0 0
Simon Larsen 27-02-2012 10:31:26

I det mindste kan bagklappen fjernes og derfra sætte sim-kort i derfra, så man sagtens kan bruge micro sim :D

0 0
Henrik 27-02-2012 10:00:01

Tak Nokia! Jeg er nu også kunde hos jer i 2012. Var ellers ved at være bange for, at i havde skubbet mig over på Crapdroid ;-)

0 0
Hans Jákup Danielsen 27-02-2012 10:24:59

glem ikke iCrap :p

0 0
Thomas 27-02-2012 09:45:07

Er nu ret sikker på, den ikke hedder Lumia :) Det er deres Windows Phone-serie.

Og så hedder firmaet Carl Zeiss - ikke Karl Zeiss.

0 0
Thomas 27-02-2012 09:47:45

Nej, den hedder Nokia 808, ( en rigtig nokia telefon) :-)

0 0
Thomas 27-02-2012 09:54:00

Blev sgu lige forvirret et øjeblik, da jeg så et indlæg fra mig selv :D

0 0
Thomas 27-02-2012 10:35:47

Ja en af os skulle måske tilføje et bogstav, det er jo ikke første gang man bliver lidt forivret.. :-)

0 0
Thomas 27-02-2012 09:43:58

Måske man skulle tilbage til symbian, Belle er jo ok. Ville dog foretærkke Harmattan. Men man kan jo ikke få alt. :-)

0 0
Bris 27-02-2012 09:40:52

Hvad skal man brug det til? Hvis man skal puste billedet op til at sidde på en bygning uden at gøre det pixelleret?
Er der ikke andre specifikationer fra telefonen?

0 0
Thomas 27-02-2012 09:46:42

Det smarte er at den bruger 41 mp til at lave et billede på f.eks 8 mp. "Man tager 7 pixels og laver det til et perfekt. Men hvis du vil have et stort billede kan den dave et på 38 mp, men det er jo som du siger ikke særligt brugbart..

0 0
Alfix 27-02-2012 11:45:09

Lossless ZOOM ftw! Tjek lige videorne ovre paa engadget. crazy shit! Nokia FTW!

0 0
Thomas 27-02-2012 09:46:31

Hvad man skal bruge det til? Til at tage vanvittigt skarpe billeder.

Det er ikke meningen, du skal tage 41 MP-billeder med telefonen.

Bedre artikel her:
http://www.theverge.com/2012/2/27/2827158/nokia-808-pureview-launch-pictures-video-preview

0 0
x
Om brug af cookies