Mobilsiden.dk  /   MWC TEMA  /   Nokia: Førsteprioritet er at slå Android

Nokia: Førsteprioritet er at slå Android

MWC: Nokia ligger ikke skjul på, at Android er den største konkurrent til det nye samarbejde med Microsoft.

Inden Mobile World Congress offentliggjorde Nokia et samarbejde med Microsoft om at producere smartphones med Windows Phone 7.

Nu fortæller Nokias topchef, Stephen Elop, at førsteprioriteten med samarbejdet er at slå Googles Android-styresystem.

På søndagens pressekonference fortsatte Elop med at konstantere, at Nokia ikke vil være eksklusivpartner med Windows Phone 7.

Læs også:
- Nokias første Windows Phone i 2011

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 15-02-2011 14:56:36

Udviklerne havde jo satset på at meego ville være den primære platform, og udvikler man til Symbian udvikler man samtidigt til Meego i kraft af QT.. Men jeg håber da du har ret..

0 0
Henrik 15-02-2011 15:22:15

Mht. Meego, så er det rigtigt, at der er sået tvivl om det nu, men der er ikke noget der er afgjort.

Imens vil Symbian og Ovi Store leve videre, og blive ved med at gro i downloads, som det gør nu - ihvertfald indtil Nokia måtte stoppe med at lave nye Symbian devices, og som sagt så ligger det minimum 2-3 år ude i fremtiden.

Som udvikler kan jeg bekræfte, at Ovi Store downloads vokser meget pænt.

0 0
Thomas 15-02-2011 12:31:08

Ja det er rigtigt Henrik , men hvor mange nye apps vil vi se til platformen... Det er spørgsmålet. Jeg vil dog ikke holde mig tilbage med at købe en N8, det er en super fin telefon, den kan alt hvad andre telefoner kan og lidt til, selvom det ikke altid er helt så logisk som på en iPhone, men når du har brugt den i et par uger tænker man ikke over det mere. Jeg ved ikke om planerne er lavet om, men der skulle komme en v3 opdatering til sommer som opgraderer UIen og gør den meget mere logisk.

0 0
Henrik 15-02-2011 13:31:12

Der kommer både PR2.0 og en til sommer også, ja. Det er også planen, at der kommer nye Symbian^3 modeller med hurtigere CPU og GPU (1 Ghz eller derover).

Jeg tror det der er sket nu er, at nogle af de mest højtråbende open-source fanatikere er blevet helt vildt sure og skredet fra Nokia, men at de fleste der kan se hvor stort Ovi Marked er blevet blir, og bliver ved med at lave apps.

Der er ingen grund til at stoppe sålænge at "skidtet" sælger i spandevis, og det gør det.

For kommercielle udviklere (dem der lever af at lave apps og spil) er Apple App Store og Nokia Ovi Store klart dem der tjenes flest penge på. Her ligger Android Market rigtig dårligt.

0 0
Knuth 15-02-2011 09:58:52

Jeg overvejer, at købe en Nokia N8, men kommer noget i tvivl, når jeg læser om Nokias kommende samarbejde med Windows. Det betyder vel, at Ovi marked indenfor overskuelig fremtid vil lukke?? Det vil så betyde, at f.eks. Nokia N8 pludselig er et meget tvivlsomt køb?

0 0
Henrik 15-02-2011 12:13:17

Nej, Ovi Marked lukker ikke.

Nokia planlægger at sælge 150 millioner Symbian devices i 2011 som alle har Ovi Store, og laver stadig updates osv. til de eksisterende.

0 0
TJ 14-02-2011 22:26:07

Nokias 1 priotet burde være at få nogle smartphones på markedet - hvor svært kan det være - der kommer måske nogle i år ??? !!!

0 0
Henrik 15-02-2011 12:14:16

De har de masser af smartphones på markedet. N8, C7, E7 f.eks.

0 0
Nygaard 14-02-2011 14:01:05

Først vil Nokia kun bruge deres egen forældede og på forhånd dødsdømte Symbian platform. De indser langt om længe, at det ikke holder... og tager Phone 7 ind, i stedet for et sikkert valg med Android... og nu vil de vippe Android af pinden?

Er Finnerne fulde, dumme, selvdestruktive eller bare KOMPLET debile?

0 0
Henrik 15-02-2011 12:35:35

Android er under alle omstændigheder IKKE en mulighed for Nokia.

De enste to veje, er enten deres egen software (dvs. Meego på lang sigt, Symbian på kort sigt) eller at partner op med nogle hvor de har mulighed for at have medbestemmelse.

Google ville ikke levere medbestemmelse, og vil have hele fortjenesten fra software-kagen for sig selv, derfor fravalgte Nokia Android. Det er den primære grund.

Microsoft derimod var villig til både at betale Nokia penge up-front for at bruge WP7 OG give Nokia medbestemmelse på integration af tjenester og en del af software-kagen generelt.

Så for mig, at se er det en no-brainer hvorfor Nokia ikke kan bruge Android til noget fornuftigt.

0 0
NK 14-02-2011 15:02:20

Nu er det jo ikke alle der gider android rodebutikken eller Iphone... så godt med et alternativ.

0 0
Henrik 15-02-2011 12:14:29

Præcis.

0 0
14-02-2011 14:22:17

Alkohol og for meget sauna kan formentlig være en farlig cocktail. Det skulle ikke overraske mig hvis m$ om nogle år overtager Nokia helt.

0 0
Nygaard 14-02-2011 22:59:33

Nogen kommer i hvert fald til det, hvis ikke snart de kommer ud af vodka-tågerne.
Alle vil have smartphones (7 ud af 10 solgte mobiler er nu smartphones, og jeg er overbevist om at de kommer til at tage helt over i løbet af få år).
Det er ikke just lyse udsigter for et firma, der gang på gang beviser, at de ikke magter at lave smartphones...

0 0
14-02-2011 09:30:59

Den udmelding Nokia kommer med er underlig, for det første er det m$ og ikke Nokia der står bag WP7(der kommer formentligt ikke et Nokia logo på HTC's WP7 modeller).

Som andre skriver så har WP7 stadigt nogle børnesygdomme, det havde de andre systemer også, men WP7 er altså den sidste der kom ind i kampen, så de kommer til at lide mest under deres egne børnesygdomme.

WP7 sælger sig selv på at være simpelt, nyt og trendy hvilket betyder at de først og fremmest konkurrerer med iPhone og med de seneste rygter om kommende billig iPhone, så bliver det endnu mere aktuelt. Både iOS og WP7 virker som meget færdige løsninger, m$ og Apple har besluttet sig for hvordan du skal bruge din mobil og det kan der ikke laves meget om på, men det gør dem også lettere at bruge.

Android er mere til personen der vil selv, men uden at det må blive alt for kompliceret. Jeg tror også det var Nokias tilgang indtil de solgte sjælen til Steve Ballmer.

0 0
Thomas 13-02-2011 22:06:57

Før han fremlagde planen i fredags, havde nokia bestemt muligheden. Men han begik en, set fra min stol, en mega fejl da han valgte at skrive primær ud for wp7. Det er fint at tage platformen ind, men det skulle havet vært med meego helt fremme ved siden af wp7, og ikke på sidelinjen som det ser ud nu. Wp7 er ikke en platform som dækker alle bruger typer af snart phones. At symbian får en lavere prioritet er klart, men det er ikke noget man siger højt, jeg er bange for han aldrig får solgt 150 mil symbian telefoner efter den udmelding. Muligheden var der men den smutter mellem fingerne.

0 0
Bo 14-02-2011 12:54:11

Thomas:
Du glemmer en vigtig ting, og det er at Meego ikke er færdigudviklet endnu. Nokia har sagt, at der måske kommer en Meego telefon i år, og det er altså efter mange års udviklingsarbejde - udvikling som har kostet adskillige milliarder. Nokia har sagt, at Meego nu kommer i baggrunden og Nokia sparer penge på at udvikle det.
Til gengæld kan Nokia fokusere på det de er gode til, nemlig at lave kvalitetstelefoner og tilbyde gode services, som OVI maps.

Du siger, at WP7 ikke dækker alle brugere af smartphones, men hvad gør det? Iphone har kun én dyr telefon til folk der gerne bruger 5000 kroner på en telefon. Android er et nørdet system, hvor man ofte skal ligge og rode med nørdede installationer for at få den nyeste Androidversion på sin mobil. Jeg synes ikke din kommentar er særlig objektiv.
I øvrigt glemmer du, at Nokia stadig sælger omkring 400 millioner telefoner om året, hvor størstedelen har Symbian på. Det vil de stadig gøre, for der er jo ingen som siger at Symbian s40 eller s60 stopper.

0 0
Jesper 14-02-2011 13:41:07

Øh, Hva' ba'?!? Du skriver:"Android er et nørdet system, hvor man ofte skal ligge og rode med nørdede installationer for at få den nyeste Androidversion på sin mobil" Aner du overhovedet hvad du snakker om? På en HTC Android, skal du ikke engang tilslutte din smartphone til en computer, for at få den opgraderet! Du kan enten vente på, at den gør dig opmærksom på, at der er en opdatering, eller også kan du bede den kontrollere, om der er en opdatering. Herefter skal du blot tage stilling til, om den skal hente opdateringen v.hj.a. wi-fi eller din mobilforbindelse! Peace of cake, my friend!
Sådan skal det være, og sådan bør det være!

0 0
Thomas 14-02-2011 13:56:57

Jep, lige som det virker på Symbian... :-)

0 0
Thomas 14-02-2011 13:09:17

Nokia solgte 452 millioner i 2010 hvor af 120 millioner var Symbian telefoner. Apples salg stagnerer set i forhold til Android, hvilket også forklare at rygterne som siger at der måske er en billig Apple mobil på vej. Apple solgte ca. 45 millioner telefoner i 2010 og er derfor på ingen måde på vej mod to Så nej jeg mener ikke mange objektivitet. Udviklingen af Symbian stopper om 2 år ifølge pressemeddelelserne.

0 0
Thomas 14-02-2011 13:39:33

S40 er ikke Symbian..

0 0
Morten Kofoed 13-02-2011 22:02:18

Kan jeg nu godt se ske, hvis at updates kommer til WP7 bedre end de gør til Android, for synes let det bliver et problem at Google udgiver 2 store updates om året til Android, og der kommer kun 1, måske 2 ialt til en ny Android telefon.

Forstå mig ret, jeg har selv en Desire som jeg er super glad for, og køre da også med 2.3 pga. gutterne fra xda, men vil da heller har en WP7 hvis updates kommer lige fra MS ligemeget hvad for en telefon man har.

Og nej, der er selv problemer med Google's telefoner, f.eks så har N1 ikke fået 2.3 endnu.

0 0
daniel dencker 13-02-2011 21:57:44

det sker aldrig at nokia slår android de er simpelhen for gammeldags og windows 7 er måske fint nok til nogle ting men det har for mange børne sygdomme.

0 0
Webhiker 14-02-2011 01:58:51

Da Android kom ud var det natruligvis perfekt ..ingen børnesygdomme der. Det er simpelthen utroligt hvor selektiv hukommelsen er hos nogle mennesker.

0 0
Mike 14-02-2011 19:35:29

@Webhiker. Hørt hørt. Det samme var IOS.. men det kan undre hvorfor bliver Android så ved med at spytte opdateringer ud og ikke mindst Den "STØRSTE" mobil producent som Apple opdateringer ud, Troede alt var perfekt.. Måske de glemte at stille alarmen helt rigtigt... The AMERICAN WAY... ha ha ha Det er humor på højt plan... BRING IT ON!!

0 0

Om brug af cookies