Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   iPad - Apples gave til computerfolket (produkttest)

iPad - Apples gave til computerfolket (produkttest)

TEST: iPad er en forrygende fed tabletcomputer. Men er den pengene værd, og hvad kan den bruges til? Vi har testet kvaliteten af Apples super-gadget, iPad.

Forsiden på iPad
Forsiden på iPad

At købe et Apple-produkt er en helhedsoplevelse! Det hele starter med forventninger, derefter besøget hos en autoriseret forhandler. Derefter er det glæden på turen hjem med pakken, brydningen af forsejlingen, åbningen af pakken og til sidst, oplevelsen af produktet.

Lige præcis på dette koncept er Apple verdens absolut bedste, og min påstand er, at det aldrig vil være det samme at købe en iPad sammen med mælk og brød i Føtex.

Man er simpelthen nødt til at gå ind på Apples præmis for at kunne opnå den fulde glæde ved produktet.

En iPad er IKKE et discount-lavpris produkt, som et "Lumatron"-TV, men en gadget fra et af verdens stærkeste elektronikbrands. Netop derfor er Apple i stand til at få en ganske høj pris for deres produkter, og ikke mindst skabe en stor tilhængerskare.

Men holder iPad, hvad den lover?

Apple iPad
Apple iPad

Den lækre glidende fornemmelse

Når opsætningen er gennemført via iTunes og ens iPad er fyldt med musik, film, billeder, podcast m.v., skal der for alvor leges.

I vanlig Apple stil sker alt ualmindeligt flydende og netop det, at der SKER noget når der trykkes, giver en unik oplevelse af et produkt, som er legende let og ganske intuitivt at betjene.

Det kræver ikke nogen form for ekspert-uddannelse at bruge internettet fra en iPad. Derimod er der givetvis tale om den letteste netadgang, nogensinde, for ALLE.

Når først man har set princippet i betjeningen, hvilket klares på 30 sekunder, er det muligt at betjene alt fra visning af billeder og video, til musik og hjemmesider.

Så det er i hvert fald ikke spørgsmål som "uh bare jeg dog kan finde ud af det" der skal holde dig tilbage, hvis en iPad er under overvejelse!

Mobilsiden.dk på iPad
Mobilsiden.dk på iPad

Adgang til et begrænset internet

Rigtige hjemmesider med fuld tekst og grafik åbnes let på en iPad - zoom, panorering, navigation - nøj hvor det bare kører. Men så stopper jublen også.

iPad er som skabt til internetadgang, men du skal leve med, at internettet ikke er helt som på computeren. Årsagen er Apple, som ikke ønsker teknologien Adobe Flash på deres enheder.

Det betyder, at i artikler på nyhedssites som har indbyggede videoklips, må du undvære disse klips, og at interaktive reklamer ikke virker. Kendte spilsider som Gratisspil.dk duer ikke, ligesom Danskespil.dk, interaktive tjenester og spil på Facebook ikke er en mulighed.

I det hele taget, er der MASSER af ting, du ikke kan på nettet med en iPad. Men dét du dog kan, kan du til gengæld virkeligt godt og lækkert.

Jeg synes, man undervejs lærer at leve med det begrænsede internet, selvom det er irriterende. Det bliver hurtigt en vane, hvilke sites og hvilke tjenester, der ikke fungerer.

Og så har jeg i øvrigt ikke fået nævnt, at iPad heller ikke understøtter den anden af internettets store teknologier, Java, hvilket blot begrænser netadgangen endnu mere. Manglen af Java forhindrer f.eks. brugen netbank fra forskellige pengeinstitutter på iPad.

Mail, kalender, kontakter - WOW!

iPad har den nok lækreste kalender jeg endnu har set på mobilenheder, også kontaktbogen er noget ganske særligt. Apple formår i mailprogrammet og i kalender- og kontaktdelen, at udnytte den store skærm optimalt.

Præcis som på iPhone understøttes synkronisering via protokollen Microsoft Exchange, samt mobileMe, Gmail, Yahoo! m.fl.

I liggende tilstand er onscreen-tastaturet SÅ godt, at man helt glemmer, at det er en skærm man skriver på. Derfor er iPad fantastisk til håndtering af e-mails fra sofaen, eller andre steder, hvor en bærbar computer ikke er så håndterbar.

Power-gadget til multimedier

Når det kommer til mediehåndtering er jeg vild den store skærm på iPad.

iPad er GE-NI-AL til musikken fra iTunes, visning af billeder, podcasts, e-bøger og videoer/film. Og tilmeld lyder den indbyggede højtaler forholdsvist godt.

Jeg synes nærmest, at iPad er blevet et mediecenter, som tilmeld har den styrke, at det er mobilt samt 'altid tændt'. Man skal altså ikke "starte op", før der kan høres musik eller søges informationer på nettet.

Andre kan tilmed let se med, da det flade format indbyder til, at enheden blot lægges på bordet. Alle der sidder rundet omkring, har dermed let adgang til at se, hvad der foregår.

Også kort-applikationen med Google Maps byder på kombinationen af praktisk brug og genial underholdning. På grund af den indbyggede GPS finder iPad med kun ét tryk, frem til, hvor man er.

Jeg har også oplevet applikationer, som virker bedre og mere intuitive på iPad, end de gør på den traditionelle computer. Her er den officielle Twitter klient et godt eksempel.

Ungerne elsker iPad

Hvis der er børn i husstanden vil en iPad vække jubel. Mængden af fede HD-spil der er optimeret til den store skærm er enestående.

Hvad enten du vil spille Cake Mania, Angry Birds HD eller Asphalt 5 HD så er de der alle sammen.

Betjeningen er let og underholdningsværdien høj. Det eneste problem er egentlig, at det kan være svært at få sin iPad tilbage, hvis den er inddraget af ungerne til spil.

App Store på Apple iPad
App Store på Apple iPad

iPad er én endeløs udgift

Prisen for den store iPad på 64GB ligger rundt regnet omkring 6.000 kroner. Købes 3G-WiFi udgaven skal der tillægges en eller anden form for dataabonnement, så man kan komme online uden for hjemmet.

Men det stopper ikke her. Alt det virkelige sjove koster nemlig penge!

Apple forstår i App Store at præsentere applikationer, spil og andet indhold så lækkert, at kreditkortet sidder løst på brugerne. Og da kreditkortet i forvejen er bundet til iTunes kontoen, skal der kun få klik til, inden et køb er gennemført.

Selvfølgelig skal man da lige have Apples tekstprogram Pages, Politikens E-avis skal da også prøves, Illustreret Videnskab er også fed - og så lige et par spil - bare liiige for at teste, hvordan det er på en iPad.

Hovsa! Der røg lige over 200 kroner - og det tog ikke mere end nogle få minutter.

Okay jeg medgiver, at applikationerne er fremragende. Du skal blot være opmærksom på, at App Store er "mange bække små", som man siger. Pengene fosser simpelthen ud af ens iTunes konto - uden man egentlig opdager det.

Så én ting er prisen på en iPad. En anden ting er de følgeomkostninger, der altid følger med.

Hvad kan den bruges til?

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt du har brug for en iPad.

Der er ingen tvivl om, at den egner sig godt som supplement til den almindelige bærbare eller stationære computer. Særligt hvis der hurtigt skal besvares mails, søges på nettet eller du trænger til underholdning.

Men min oplevelse er, at iPad er bedre til at konsumere indhold på, end den er at producere indhold på. En iPad erstatter altså ikke en anden computer i hjemmet.

Illustreret Videnskab på iPad
Illustreret Videnskab på iPad

Konklusion: Verdens bedste tablet-computer

Apples tablet-computer holder, hvad den lover og er i dén grad en oplevelse.

Stille og roligt finder den en plads i hverdagen, hvor den er genial i sofaen, til mødenotater og underholdning. Præcis som med iPhone, så er iPad også god til det den kan - men der skal leves med, at det er Apple-way or no-way.

iPad er bedre end iPhone og det er den bedste tablet computer på markedet. Og så holder den strøm længe og har en flot skærm med gode farver.

iPad overgår også sin nærmeste konkurrent Samsung Galaxy Tab. Men det er særligt fordi, at Galaxy Tab mangler applikationer, der udnytter skærmstørrelsen.

Det er så fristende at smide topkarakteren seks ud af seks stjerner efter den... Så det gør jeg. Jeg er nemlig sikker på, at hvis man køber iPad the Apple-way, så bliver man også rigtigt glad for den.

Læs også:
- Blog: Mit liv med Apple iPad
- Blog: Hvad skal jeg med en iPad?
- App Tip: Flipboard - en avis med dine nyheder

Kommentar

x

Opret bruger
Heidi Madsen 19-01-2011 15:57:03

Jeg har brugt PC og Nokia-telefoner før i tiden.
Men et harddisknedbrud gjore, at jeg gik over til Mac, iPhone og iPad.

Og jeg har ikke fortrudt det.
Jeg kan som helt blind, gå ind i en butik, sætte voiceOver på en iPad, og bruge den.
Og det uden det koster ekstra, som det gør hvis man skal have talesyntese på en PC og en Nokia-telefon.
Der skal man have en licens, der koster 2-3000 kroner.
Mens Apple har det inkluderet i deres produkter.
HVis det ikke er at tage hensyn til læse og synshandicappede, så ved jeg ikke hvad det er.
Stop nu det flæberi om at Apple er noget lort, og prøv det, før i udtaler jer om det er godt eller skidt.
Man kan heller ikke sige, at man ikke kan lide ost, hvis man aldrig har smagt det.

0 0
Heidi Madsen 19-01-2011 15:57:01

Jeg har brugt PC og Nokia-telefoner før i tiden.
Men et harddisknedbrud gjore, at jeg gik over til Mac, iPhone og iPad.

Og jeg har ikke fortrudt det.
Jeg kan som helt blind, gå ind i en butik, sætte voiceOver på en iPad, og bruge den.
Og det uden det koster ekstra, som det gør hvis man skal have talesyntese på en PC og en Nokia-telefon.
Der skal man have en licens, der koster 2-3000 kroner.
Mens Apple har det inkluderet i deres produkter.
HVis det ikke er at tage hensyn til læse og synshandicappede, så ved jeg ikke hvad det er.
Stop nu det flæberi om at Apple er noget lort, og prøv det, før i udtaler jer om det er godt eller skidt.
Man kan heller ikke sige, at man ikke kan lide ost, hvis man aldrig har smagt det.

0 0
rasmus 08-01-2011 13:17:22

Jeg har set på You Tube at der er flash reklamer på ipad. Der er jo ikke noget flash i ipad vel?

0 0
gielsgaard 15-12-2010 14:25:04

Sjovt at se dem som aldrig vil eje et Apple produkt,læser disse anmeldelser,det er jo den samme smøre hver gang "den har jo ikke flash,den har ikke Java" prøv nu at hoppe over i næste rille,eller lad være med at læse disse anmeldelser.Når nu Steve Jobs har den holdning at der ikke skal være det ene eller det andet på deres produkter har han vel dybest set ret til at gøre det,og kan man ikke leve uden disse ting...Ja så køber man da noget andet.Personligt er jeg i tvivl om jeg vil købe den eller vente og se om der skulle dukke noget op med en eller anden form for WM7 på,prøvede en HTC med WM7 og syntes den kørte rigtigt godt,har dog nogle mangler her i landet,men mon ikke at de kommer efter det.Forstår godt det antal stjerner John giver Ipad,den gør det rigtigt godt,ingen tvivl om det.

0 0
Thomas Andersen 16-12-2010 09:22:49

Sjovt? Vi vil bare vide om der er en grund til at købe et apple produkt eller ej. I modsætning til apple fan, som ikke kunne drømme om at læse noget android, og at Jobs ikke vil har magasiner på appstore om android.

0 0
Teknikeren 15-12-2010 23:26:00

@gielsgaard
Jeg har aldrig forsvoret at der skulle komme et Apple-produkt ind ad døren (har f.eks. en iPod Nano), men som forbruger er jeg med rette bekymret over nogle af de synspunkter Apple har omkring censur og afhængighed af software (iTunes) i brugen af deres produkter.

Ydermere er jeg træt af at blive belært, lidt lig en dum skoledreng, om hvad jeg må have på min telefon, og hvad der er godt for mig. Ikke et ondt ord om designet, som på alle deres produkter altid har været i top.

Mine holdninger skal da ikke forhindre mig i at læse en anmeldelse af et Apple-produkt, eller siger du ligefrem at man skal være ejer af minimum 2 Apple-produkter for direkte at kunne kvalificere sig til at måtte læse en anmeldelse.

@John G
Citat fra din anmeldelse af Galaxy Tab den 11. nov.:

"iPad har altså forspring på indhold mens Galaxy Tab har en bedre fysisk størrelse" (citat slut)

Er der noget jeg er gået glip af, eller er én af de testede Pads enten blevet større eller mindre? Hvad har ændret sig siden den 11. november, siden at det som var en af de væsentligste konklusioner i den ene anmeldelse, nu er gået hen og blevet usynligt og åbenbart ligegyldigt i den anden anmeldelse.

Din holdning omkring Internet-delen svarer til at man køber en stor familievenlig MPV, hvor dørene i venstre side er svejset til for at undgå ulykker, hvor man ved et uheld måske kunne åbne døren og afstedkomme en ulykke - i dit tilfælde vil du jo så sige "Jamen, det er da ikke noget problem, for vi nøjes da bare med at stige ud i højre side, og finder de P-pladser der gør dette muligt".

Der er p.t. 2 tablets på gaden. Galaxy Tab og iPad. Bare fordi den ene tilfældigvis er bedre end den anden, kan det da ikke berettige til en topkarakter, alene ud fra manglen af konkurrenter.

0 0
gielsgaard 16-12-2010 17:34:31

Nej du skal ikke nødvendigvis eje et Apple produkt for at læse anmeldelser af disse,det jeg mener er at nogen her starter med at skrive at de ikke vil eje det om så de fik det forærende,og det skinner klart igennem at det er Android folk,syntes ikke det gælder så meget den anden vej,og så al den øffen om at mobilsiden er Apple venlige,det mener jeg ikke de er.Om det er med rette at du er bekymret omkring Apple og deres "cencur" ved jeg nu ikke,de har Itunes det er vel meget godt,at de ikke vil ha porno er vel ok.

0 0
Teknikeren 16-12-2010 23:10:15

@gielsgaard
I et land som Dk, hvor vi altid generelt har været gode til at administrere vores frihed til at vælge selv, er jeg ikke meget for at et firma í et andet land skal gøre sig til smagsdommer og vurdere hvad der er sundt/godt for mig. Personligt læser jeg ikke Ekstra Bladet, men det er da en misforståelse af kæmpe dimensioner hvis man synes at side 9-pigen er porno. Det svarer jo til at Angry Birds skulle forbydes pga. dyreplageri.

Jeg synes faktisk at der er noget etisk i hele denne debat, som Mobilsiden på ingen måde har ytret sin holdning til - og som jeg rent faktisk savner. Jeg ved godt at det er noget sprængfarligt sjask man bevæger sig ud i, men det minder jo mest af alt om de de 3 aber som hverken ser, hører eller siger noget.

Inden en skribent eller mobilsiden.dk-medarbejder banker mig flad med påberåbelse af objektivitet og det essentielle i at medier, trykte såvel som elektroniske, skal være upartiske, så er der altså stadig noget der hedder en 'leder' eller 'klumme', hvor en redaktør eller anden central medarbejder kan give udtryk for sin personlige holdning og standpunkt i nogle aktuelle emner der er oppe i tiden.

Jeg vil gerne lige slå fast at jeg ikke synes Mobilsiden.dk er specielt Apple-venlige, og som sådan balancerer rimelig pænt på knivsæggen imellem fraktionerne på begge sider. I iPad-anmeldelsen synes jeg dog at John er lige lovlig meget forblændet af sit nye legetøj, og burde få fødderne ned på jorden igen, da hans selvmodsigelser i de 2 anmeldelser af hhv. iPad'en og Galaxy Tab på en seriøs måde skriger til himlen på mistænksomhed og undren. En undren som nogle læsere bare tolker til at være en pro-Apple holdning...

0 0
17-12-2010 16:34:01

@iWill en fin kommentar.

Jeg vil lige tilføje noget fra det vigtigste litterære værk i DK, Grundloven:

§ 77
"Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres."

Dette er en ret inden for landets grænser og er i høj grad relateret til medierne inklusive mobilsidens virke. Men det virker glemt i forhold til den moderne formidling af informationer og nyheder.

Som journalist eller journalistisk, burde § 77 være det vigtigste princip(og dermed ikke kun en regel) overhovedet, fordi det gør op med kirkens og kongens censur i tidligere tider. I dag hedder kirken Apple og Kongen Steve Jobs(eller han mon paven?), de befinder sig i et såkaldt liberalt land som elsker censur og USA er ikke underlagt § 77, og det virker som om journalisterne ukritisk accepterer denne nye form for elektronisk censur.

Jeg har principielt ikke noget mod Apple eller deres politik, de er et privat firma og at forbyde deres censuer ville være en ny form for censur og indgriben i retten til at drive virksomhed. Derimod anser jeg det for at være ekstremt problematisk at journalisterne er ukritiske i forhold til en af de største formidlere af information i vores tid.

Da jeg købte min Desire overvejede jeg også en iPhone 3gs, den kostede det samme, men i dag kunne jeg ikke få mig selv til at købe et produkt fra Apple, uanset hvor god kvaliteten er(hvilket jeg tror den er). I en tid med Google, Wikileaks og Apple er det på tide at med kritisk journalistik og ligesom iWill kunne jeg godt tænke mig at høre mobilsidens holdning, i har muligheden for at blive Danmarks første kritiske medie i lang tid i forhold til disse firmaer.

0 0
gielsgaard 17-12-2010 17:35:54

Helt ærligt,du har da dit frie valg idag,og du har valgt Desire,fint,den er da rigtig god,andre vælger Iphone det er da fint.Jeg har absolut ingen problemer Mht det i kalder cencur fra Apples side,hvad er det helt præcist du mangler? lad nu være med at skrive flash og java.At de ikke ville have Android magasinet er måske lidt forståligt,der er masser af eksempler på at nogen har afslået konkurrentens reklamer.Jeg syntes ikke at mobilsiden skal pålægges en politik omkring producenterne,de anmelder nogle elektroniske dimser,siger deres mening om dem og det er vel det,hvis John syntes at Ipad'en er fed skal han så ikke skrive det?

0 0
17-12-2010 20:42:20

En del af produktet er også dets begrænsninger og i forhold til min forrige kommentar er flash og java mindre vigtigt.

I det øjeblik Apple får lov til at diktere hvad journalisterne må udgive(det gør de nu), så går det udover pressefriheden fordi de tillader censur, når de faktisk ikke behøver.

Bemærk at dette faktisk gælder i forhold til en del større firmaer for tiden, ikke kun Apple.

0 0
Jeppe Andersen 17-12-2010 23:02:26

Google har også censur så?

Deres marked, som dog er mere åbent end Apples, men de bestemmer stadig og nu er porno også lukket der?

Desuden så kan dine browser jo altså vise dig journalisternes befrielser hvis det er det du ønsker.

Det er jo blot en overgang, og for nogle er en overgang svær, siger ikke deres censur er OK men synes ikke det er et problem. Desunden vil EU nok bryde ind til den tid. Så slap af, se det som et dejlig (eller for nogen dårligt) produkt, komme videre og lukke samtalen her. Tror vi har hørt alles meninger. Det er jo gået helt hen i hampen det her.

Om mobilsiden er apple venlig? både og ,, nogle gange er der sgu ikke andet end Android på siden ,, da iPhone 4 kom var der ikke andet end iPhone ,, så det sådan hvad der sker lige nu. Synes ikke vi skal gøre en anmeldelse til eksempler på censor, ytringsfrihed og hvad i ellers siger? YTRINGSFRIHED! Så har anmelderen vel også lov til at skrive sin anmeldelse og give en karakter. Og vi har forstået alle ikke er enige. Det behøver vi ikke 30 indlæg mere om.

0 0
Teknikeren 18-12-2010 14:44:28

@Jeppe
Nu skal vi lige skille tingene ad.

En anmeldelse skal være objektiv og vurdere et produkt set ud fra nogle kriterier som f.eks. pris, brugervenlighed, design, innovative tiltag samt ydelse. Sådan en anmeldelse skal selvfølgelig ikke afspejle personlige forbehold over for firmaet ,der har produceret det testede produkt, hvad enten det nu skulle være af positiv eller negativ karakter.

Et produkt med en topkarakter i en anmeldelse, skal være

..."det perfekte produkt, der opfylder alle de krav der med rette kan stilles til det og samtidig ingen negative sider har. Prismæssigt skal produktet kunne konkurrere med tilsvarende dyrere produkter, og være så perfekt, så det anses som usandsynligt at det kan forbedres. Innovativt skal produktet ligeledes distancere sig væsentligt fra andre konkurrerende produkter."

Hvis man begynder at udvande begrebet 'topkarakter', enten ved hjælp af flere produkter som efter hinanden får 6 stjerner, eller et produkt som i en anmeldelse uretmæssigt får 6 stjerner, vil den pågældende hjemmeside, avis, eller hvad det nu er, efterlade læseren med et useriøst indtryk af den testende instans - så det er ufattelig vigtigt ikke at misbruge læsernes tillid til anmelderen.

Efter at jeg igen igen igen læser anmeldelsen, synes jeg stadig ikke at John giver indtryk af at iPad skulle være 'det perfekte produkt, som berettiger til en topkarakter'. Ligeledes mangler kritikken for den lange tid det åbenbart har taget at få den til salg i DK. Galaxy Tab har jo faktisk i mellemtiden overhalet iPad indenom, når det kommer til disciplinen 'først til salg i Danmark', på trods af at iPad i realiteten kom først.


Når det kommer til personlige synspunkter, skal de jo i princippet være et helt andet sted - enten i form af en artikel eller f.eks. en ugentlig klumme hvor chefredaktøren giver udtryk for sin personlige holdning i et emne som er oppe i tiden. Det kan f.eks. være teleselskaber og deres gebyrer, eller 4G - For/Imod, eller i dette tilfælde... Censur eller brugerbeskyttelse hos Apple.

Hvis jeg skal knytte en sidste kommentar til Apples selektive udvælgelse og accept af apps på Appstore, så må det være at jeg til dels godt kan forstå at der er en godkendelses procedure for diverse apps, hvis man vel at mærke vil beskytte den installerende enhed og dennes bruger imod misbrug, virus og andet ondsindet software. Den funktion er jeg overbevist om at Apple varetager fint, til stor glæde for deres kunder og brugere. Men når det kommer til indhold som bliver fravalgt af den ene eller anden grund kunne jeg godt tænke mig at vide hvor grænsen er, og på hvilke kriterier Apple egentlig går ind og bedømmer om en app er politisk korrekt og god nok til deres Appstore, og hvad der skal til for at blive afvist. Snakker vi f.eks. politiske holdninger og partier som er godkendt i ét land, som kan blive afvist af Apple pga. konflikter med de holdninger som individuelle ansatte hos Apple måske har.

Én ting er at have en app i Appstore, hvad enten indholdet så er store bryster eller holdninger og budskaber man ikke er enige i. Men som FCK-fan vil jeg da aldrig have en BIF-app på min telefon, og derfor kan jeg heller ikke forestille mig at folk som er pornografisk forskrækkede vil have en porno-app, og en enhedslistevælger vil have en Dansk Folkeparti-app... kan simpelthen ikke se hvad problemet er!

0 0
18-12-2010 10:39:28

Android giver dig mulighed for at installere andre programmer end dem der findes på Android Marked(uden brug af særlige tricks), derfor er der grænser for Googles censur. Dermed er det muligt at udgive et et online app-magasin om iPhone til Android uden at google kan blande sig.

Jeg tror ikke nødvendigvis mobilsiden er Apple- venlige, men jeg savner at medierne er langt mere kritiske overfor censur også når det gælder google, apple, m.fl. Ellers svarer det grundlæggende til frivilligt at grave sin egen grav.

0 0
gielsgaard 17-12-2010 22:54:25

Så må du fortælle hvor at Apple her i riget har dikteret hvad der skulle skrives eller udgives?

0 0
18-12-2010 10:31:11

De har dikteret hvad der ikke må udgives og journalisterne accepterer det fuldt ud.

0 0
Heine 16-12-2010 09:07:25

Din holdning omkring Internet-delen svarer til at man køber en stor familievenlig MPV, hvor dørene i venstre side er svejset til for at undgå ulykker, hvor man ved et uheld måske kunne åbne døren og afstedkomme en ulykke - i dit tilfælde vil du jo så sige "Jamen, det er da ikke noget problem, for vi nøjes da bare med at stige ud i højre side, og finder de P-pladser der gør dette muligt".


Din holdning er da helt hen i vejret. Langt de fleste forbrugere af iPad/tablets/smartphones har ikke brug for Flash eller Java. Netop fordi det alligevel ville køre sindsygt dårligt, hvis det endelig var tilgængelig.
Og helt ærligt - hvor mange bruger Flash idag?

0 0
chris 16-12-2010 11:08:37

Det der synspunkt med at Flash bare er reklamer,som man alligevel helst vil undvære, og dårlige spil, kan jeg slet ikke forstå. Stort set alt hvad der bevæger sig af animationer, når jeg surfer er Flashbaseret.
Det er vel sådan at en del af f.ex. "mobilsidens" indtægter kommer fra reklamebannere. Disse reklamer og deres pris er også baseret på Google page ranking og derfor er det godt at skrive om Apple. Fordi det giver mange kliks ,uanset om det er godt eler skidt hvad man skriver.
Flash er en meget stor del af disse reklamer og kan sikkert erstattes af noget andet. Men et er ikke noget der lige foregår over en weekend ell. lign.
Hvis jeg havde et reklamefirma, ville jeg da blive noget skuffet hvis min kunde lige ville se sin nye reklame for sit produkt på sin ligeså nye Ipad. Og der bare kom et flashlogo frem.
Jeg tror Flash er md til at give gratis adgang til sider som "mobilsiden" og andre. Der ville nok ikke være så meget gang i debatten, hvis der skulle lægges et beløb for hver gang man kom med et indlæg eller ville læse om en ny telefon.
Man kune sikker programmere med andet men jeg tror Flash bliver brugt, fordi det lige nu giver de bedste muligheder og det bedste resultat, ligesom Ipaden. Så Flash burde have 6 stjerner for brugervenlighed og funktionalitet som software.

0 0
Heine 16-12-2010 11:46:55

At få vist sine reklamer på alle platforme, må være op til det enkelte website. Alle seriøse websites har alligevel smartphone-udgave, som bliver vist når man besøger siden fra en smartphone.

Så hvis et website ønsker at deres flash reklamer skal vises på apple produkter, så må du jo ændre det til et format som kan afspilles derpå.

0 0
chris 16-12-2010 12:17:02

Og hvad er det så for et format. Det skulle vel ikke være IAD.
Det lyder godt nok betryggende.
Jeg tror at den debat der kører lige nu om at trykte medier skal over på en elektronisk platform handler også om mediernes egen frihed til at bestemme over deres produkt.

0 0
Heine 16-12-2010 22:09:03

IAD? Det kender jeg godt nok ikke til.
Nej, HTML5 er et glimrende eksempel som faktisk kan konveteres direkte fra en flash fil - sværer er det ikke ;-)

0 0
Lars 15-12-2010 12:45:38

Er det ikke sådan, at NemID tvinges igennem hos alle netbankkunder?

Og er det ikke sådan, at NemID ikke virker på nogen mobile enheder - herunder Android?

Hvis det er sådan, så skal man da ikke kritisere iPad, men NemID.

0 0
Shawn S. Ø 15-12-2010 09:32:20

Jeg må indrømme at overraskelsen var stor da jeg så overskriften til denne artikel og jeg blev ikke mindre overrasket.

Min første indskydelse var at Apple havde fået lov til at skrive et indlæg og ukritisk fremhævede deres eget produkt. Men nej den var skrevet af John G himself

Det er meget meget let at få en fornemmelse af at der ligger skjult reklame til grund for artiklen. Om det er sådan ville vi aldrig få bekræftet så derfor lader jeg den tanke ligge.

Jeg har selv haft en iPad og må sige ja den har sine charmerende sider. MEN og ja der er et stort men. Teknologisk haltede den så meget efter at den i mine hænder var ubrugelig. Jeg kunne på det tidspunkt(kan være ændret)ikke tilgå ret mange af mine favorit sider fordi de bruger Java og Flash
Oven i det manglede muligheden for USB, multitasking, og som jeg opdagede var et stort problem: ikke et aftageligt batteri. Og så blev den hurtig langsom og sløv.

Det her klæder ikke Mobilsiden. Uanset om man elsker Apple eller ej så er artiklen vildledende og klart under mistanken for ukritisk skjult reklame.

0 0
Thomas 16-12-2010 17:01:50

Har ikke selv investeret i en iPad, men hvor lang tid gik der til at den blev langsom?

0 0
Teknikeren 15-12-2010 11:06:24

Jeg synes det er nogle hårde beskyldninger at kaste rundt med. Hvis man først begynder at mistænke anmelderne for at være i lommen på diverse producenter, bliver det jo aldrig det samme igen når man læser de efterfølgende anmeldelser.

Glem ikke i det hér at Mac nok er et af verdens bedste firmaer når det gælder PR. De har skabt så meget hype omkring deres produkter, at journalisterne nærmest ligger på knæ for at anmelde deres nyheder. Debatten omkring spalteplads vs. markedsandele buldrede jo løs da IP4 fik premiere, og hvis man tager udgangspunkt i debatprogrammet Presselogen på TV2 News, havde 3 ud af 4 chefredaktører iPhones.

Jeg kan godt forstå at John G har været lidt imponeret og duperet over iPad'en med dets lækre design, dens flydende afvikling af spil/apps og hele konceptet omkring iPad + de marketing kræfter der hersker og regerer. I sådan en situation er det nemt at blive lidt 'hjernevasket', og samtidig blive overbevist om at Java og Flash sku' nok er totalt unødvendigt. Man indretter sig da bare anderledes og nøjes med de sider som ikke har Java og Flash... Hvad er problemet (siger Mac)? Det er netop lige DET som er problemet (siger JEG)!!!

Da den første iPhone kom frem, var der ikke mulighed for at sende SMS, for alt skulle foregå via email. Alle jeg kendte, som havde en iPhone, forsvarede indædt og fanatisk tanken om at have en mobil uden SMS, for email var da helt sikkert vejen frem på telefonen... Jeg kastede simpelt hen op af grin da SMS'en kom tilbage, og de samme mennesker efterfølgende pludselig var af en helt anden mening - fordi nu havde Mac jo igen dikteret hvad der var nødvendigt og hvad folk havde/og ikke havde brug for. Skræmmende massehypnose hvis man spørger mig...

John - Vågn op af din tornerosesøvn (knipser med fingrene). Du ville aldrig have givet et andet produkt med de tilsvarende 'mangler' en topkarakter.

0 0
John G. Pedersen 15-12-2010 20:05:31

@iWill "hjernevasket". Sådan ser jeg nu ikke på det.

I forhold til eksemplet med, at journalister har lidt for meget "Apple-fokus" kan jeg sige, at det præcis er derfor, at vi først anmelder iPhone og iPad, når de kommer på markedet i Danmark. Det samme var tilfældet med Google Nexus One.

I de nævnte tilfælde importerede mange af vores konkurrenter de nævnte produkter, for at kunne "være først".

På Mobilsiden.dk har vi den holdning, at vi IKKE betaler for at anmelde et produkt. Vi rejser altså ikke til USA for at købe en iPad eller andre produkter.

I øvrigt bruger INGEN af vores medarbejdere Mac-computere på jobbet - og kun en enkelt ejer privat en iPhone. Og ingen af vores ansatte ejer en iPad.

Så jeg mener bestemt IKKE, at vi er i tornerosesøvn. Vi er faktisk mere vågne end nogensinde.

Det ændrer dog ikke på, at iPad fortjener en topkarakter, sådan som tabletmarkedet er netop nu. Det er så i øvrigt første gang, at et Apple produkt hos os, har fået topkarakter.

0 0
gielsgaard 15-12-2010 21:13:58

John,jeg mener ikke at nogen af jer medarbejdere skal forsvare hvad i bruger til dagligt,hvis ingen af jer bruger Mac på jobbet,så får i bare skudt noget i skoene når i anmelder WM7,og sådan vil det hele tiden være,syntes du/I laver nogle fair anmeldelser,ikke at jeg altid er enig men sådan er det bare.At mene i går Apples ærinde er fuldstændigt skudt forbi.

0 0
Heine 15-12-2010 11:55:04

Hoold da op. Man skal finde sig i at høre mange forskellige teorier for mobilsiden.dk har kåret iPad til den bedste tablet på markedet med topkarakter.

KUNNE det tænkes at det virkelig er den bedste tablet på markedet og at den fortjener topkarakter?! Jeg mener - nu må folk til at åbne deres øjne - mobilsiden.dk er ikke den første eller sidste til at komme med denne kåring...Senest TIME som kårer den til årets gadget. For ikke at snakke om GEAR, So Ein Ding & Beep.

Og til dem som beklager sig over manglende mulighed for at afspille Flash....VÅGN OP! Flash er "so last year". Flash er en teknologi for de kraftigere almindelige computere - hvor iPad/tablets/smartphones ikke kan følge med.

@iWill
Du forveksler SMS med MMS :-)

0 0
Martin 15-12-2010 13:51:01

Heine, du røg da vist lige i den fælde som iWill beskrev ved at du kalder flash "so last year".

Det er den samme historie hver eneste gang: Hvis et Apple-produkt ikke understøtter en teknologi, så er den "last year" eller i al fald overflødig.

Ufatteligt.

0 0
Heine 15-12-2010 14:01:06

Er det en fælde at konstatere at Flash er for krævende til tablets og smartphones kan køre det?

Noget andet er hvad Flash overhovedet bliver brugt til idag...
Reklamer - Dem kan jeg sagtens undvære
Spil - Der findes flere og bedre spil til både App Store og Android Market
Film - Der findes glimrende apps som fx YouTube

0 0
S.B. 14-12-2010 21:44:37

Det er forstemmende, at Mobilsiden nu også er blevet et pr-instrument for Apple. En skærmskive, der ikke kan køre Java og Flash - og som alligevel får 6 point. En masse af de sider, jeg besøger på min pc, vil være døde med en iPad, men skidt med det - det ser vi bort fra, bare resten er lækkert. Som at få en bil uden 3. gear eller med kun tre hjul, men hvor der er læderindtræk og sølvlak på karosseriet. Det er desværre blevet forudsigeligt at læse anmeldelser af Apples produkter. Parametre, som andre udbydere ville blive bedømt hårdt på, bliver over for Apple bortforklaret eller forklejnet - præcis som fanatisk troende fornægter alt, hvad kunne anfægte deres overbevisning. Først danske aviser, så "So ein Ding", nu mobilsiden - hvor finder man kritiske, nøgterne anmeldelser af denne mediegigant, hvis kundepolitik i utallige tilfælde har vist sig at være tindrende arrogant og kremlsk indelukket.

0 0
Peder Alipio Thurøe 15-12-2010 09:47:42

Mon dog ikke grunden til de 6 stjerner ligger i at de har modtaget en gratis ipad og måske mere end det...så kan de jo ikke være andet bekendt en at skrive godt om produktet.

0 0
John G. Pedersen 15-12-2010 19:56:48

Hej Peder,

Den holdning kan du da godt have. Men du har nok desværre helt misforstået hvordan systemet virker.

Jeg har i hvert fald IKKE fået en iPad foræret af Apple.

Apple og andre producenter har meget professionelle PR-afdelinger, som forstår det "game" der er omkring anmeldelser. De sender produktet og beder til, at det går godt.

Jeg har aldrig prøvet, at et samarbejde med en producent er gået i vasken, fordi produktet har fået en dårlig anmeldelse.

F.eks. har jeg siden Nokia N95 givet Nokia MEGET dårlige anmeldelser, fordi jeg mener deres produkter har været for dårlige. Alligevel var jeg en af de allerførste journalister, der fik lov til at anmelde deres nye N8 model. Jeg kan love dig, at de skyldte i hvert fald ikke mig, at være den første i køen.

0 0
John G. Pedersen 14-12-2010 22:13:05

Hej Sven,

Vi er bestemt ikke et PR-instrument for Apple... Jeg er nok en af de, igennem tiden, mest kritiske Apple-anmeldere.

Med iPad er jeg blot blevet meget overrasket over, hvor lidt manglen af Java og Flash egentlig har betydet for mig. Jeg havde ikke troet det - men det bliver en vane hvad man kan og ikke kan. Og præcis dér hvor man ramler mod muren, f.eks. Danskespil.dk - ja, så henter man bare deres applikation fra App Store. Samme eksempel med Danske Bank.

Men heldigvis er du og andre brugere MEGET flittige til at kommentere på det vi skriver. Det betyder, at vores læsere får et meget mere nuanceret indtryk.

Så stor tak til jer alle ;)

0 0
S.B. 15-12-2010 11:43:31

Hej John,

Du er en hædersmand, og - rigtigt! - du har ofte gået imod strømmen af lobhudlende journalister, der alle har en iPhone i lommen - eller har iPhone dem i lommen? Så meget desto større er jo skuffelsen over at læse, at du vælger at bagatellisere de væsentlige indskrænkninger i netmulighederne, som dette produkt objektivt besidder.

Vi taler jo her om tingestens kerneområde og hele eksistensberettigelse - ikke om ubetydelige detaljer. Som Jesper herunder så glimrende giver udtryk for, er der tale om et produkt med begrænsede muligheder, fordi producenten har valgt formynderrollen. Det er da ellers ikke noget, du hylder John.

0 0
John G. Pedersen 15-12-2010 19:51:44

Hej Sven.

Arh "hædermand" rolig nu ;)

Forskellen på Apple og så mange andre producenter er, at de aldrig lover noget, som den ikke kan. Apple har ikke stillet mig Flash i udsigt - tværdigtmod. Jeg ved hvad jeg går ind til, når produktet købes.

Jeg er enig i, at der er tale om en begrænsning - men for mig, har denne begrænsning været mindre, end jeg troede den ville være. Min holdning er også den, at Apple burde naturligvis lade Flash være en mulighed, som brugerne kan vælge til og fra.

Men der ER tale om den bedste tablet på markedet - end of story! Men så snart, at en anden producent gør det lige så godt som iPad - og leverer Flash - og, at iPad2 måske er en realitet (uden Flash) - ja, så kan den naturligvis ikke beholde sin topplacering.

Jeg kan love dig, at jeg fremover vil holde et vågnet øje med bl.a. Apple. Bemærk fx at jeg er den (vist nok eneste) som påpeger, den merudgift der følger med købet af en iPad.

0 0
Jesper Vejle Kristensen 15-12-2010 10:57:11

Ja det er lige præcis der hunden ligger begravet. Apple giver os det de mener vi vil have og ikke det vi mener vi selv vil have. "Nå det kan jeg ikke få???" "Nå ja hva´ skidt, jeg klarer mig nok alligevel" Gu vil jeg ej tage til takke med halve løsninger bare fordi manden med glorien forsøger at bilde mig ind at "Det syntes jeg ikke du har brug for" Der er en kedelig tendens til at Apples PR apparat har så meget magt at hvis de påstår at det ikke er godt for dig, så er apple der har ret. Bare der er et æble på bagsiden, så er det som om folk er bedøvende ligeglade emd java, flash, begrænsninger og det der forbandede iTunes man pinedød er tvunget til at bruge.

0 0
Martin 14-12-2010 17:48:55

Jeg er ganske uenig. Det skal ikke være sådan at den pt. bedste dims på markedet (som iPad muligvis er indenfor tavlecomputere) automatisk skal have topkarakter. Hvis den har alvorlige mangler, så bør den simpelthen ikke have 6 stjerner uanset om den er nok så meget foran konkurrenterne. Men gerne 5 med pil op.

Mobilsiden.dk giver topkarakter for en fremragende enhed (det er iPad givetvis) som yder MERE end forventet. Og det er her potten revner. Af en internetcentreret enhed til den pris anno udgangen af 2010 må man simpelthen forvente at man kan gå på nettet uden spændetrøje: Ordne sin netbank, se videoklip fra mobilsiden.dk, lade sin datter spille Oline som hun plejer osv.

Dette kan man ikke med iPad, så den leverer ikke mere end forventet, tværtimod. Og det nytter ikke at argumentere for at man allerede på forhånd ved at den ikke understøtter flash og java og derfor ikke forventer det, for så er man ude på et bedømelsesmæssigt skråplan. Ud fra den device kan man give topkarakter til hvad som helst med alvorlige mangler, fordi man jo på forhånd "ikke forventede" at den skulle kunne gøre dette eller hint.

Begrebet "mere end forventet" og dermed topkarakteren seks stjerner må nødvendigvis tage udgangspunkt i en bred forestilling om hvad et produkt kan levere. Alt andet er utroværdigt.

0 0
Jackie 14-12-2010 15:55:23

Jer der har så meget imod den bedømmelse der bliver givet forskellige steder forstår vidst ikke helt systemet.

I mener at de mangler, en Ipad helt tydelig har, gør at den ikke kan få topkarakter fordi en topkarakter bevidner om det fuldstændige og perfekte produkt.

Men karakteren er jo et øjebliksbillede af hvordan markedet er lige nu, og set i forhold til andre tablets der bliver den bedømt som værende den bedste LIGE NU.

Som andre også skriver så kommer der selvfølge en tablet der kan slå ipad'en og tvære den ud på alle punkter, om den så kører android eller et andet tablet OS, men lige nu giver Ipad'en den bedste oplevelse.

Hvis system var baseret på den "fuldstændige oplevelse" så kunne INGEN produkter nogensinde få topkarakter. fordi, "en eller anden dag ude i fremtiden vil der sikkert være et produkt der er bedre".

De 6 stjerne bliver også givet for det almene brug og den følelse produktet giver. Det er desværre synd at sammenligne æbler og pærer, men det er man jo nød til når der ikke er andet at sammenligne med når markedet er så nyt som det er.

Det vil være lidt det samme som at sammenligne en superhurtig sportsvogn med en kæmpe stor og langsom lastbil.
Sportsvognen er hurtig og lækker og på en racerbane der smadrer den lastbilen. Du kan til gengæld ikke have noget med i sportsvognen.
Lastbilen derimod er hamrende langsom men kan som sådan alle de samme ting som sportsvognen, dog MEGET langsommere, meget mere kluntet og meget grimmere. du kan dog i lastbilen have alle dine ting med.

En ipad er hurtig, brugervenlig og lækkert designet (syntes jeg, dette er selvfølgelig helt individuelt).
En galaxy tab kan stort set alt hvad man burde kunne gøre med en tablet og måske mere til, dog er den ikke særlig brugervenlig og er mega langsom.

Så må man jo tage et valg om hvad man helst vil have.

Jeg har en ipad, og selvom jeg godt kunne tænke mig at både java og flash virkede, så vil jeg 1000 gange hellere have at den kører så nemt og glidende som den gør end at jeg skulle sidde og irritere mig over dens hastighed og idiotiske OS opbygning. (selv google har jo sagt at android på ingen måde er lavet til Tablets)

Og hvis i mener jeg er Biased i forhold til Apple, så kan jeg sige at jeg arbejder for Microsoft. Det er vidst også mere undskyldningen når man ikke kan finde på andet og sige imod.

0 0
14-12-2010 23:17:58

Sikke en gang sludder, selv det bedste produkt kan have fejl, og fejl bør trække ned. Hvis der var tale om meget små mangler så kunne jeg forstå topkarakteren.

Men ikke desto mindre er der tale om en begrænsning i brugen af internettet på væsentlige punkt og det bør trække ned. Om de begrænsninger har betydning for den enkelte bruger er en anden sag.

Dertil komme Apples udbredte censur, hvilket også er med til begrænse værdien i forhold til at bruge en iPad til magasiner, bøger og aviser, hvilket især er seriøst på et produkt som kun tillader installation af programmer fra App Stor. Der er meget der taler for en iPad, men der er også nogle helt fundamentale problemer. Hvis man kan acceptere dem, så er det fint, men det burde trække ned.

Jeg ville kunne forstå fem stjerner ud fra beskrivelserne, men at hele den frie presse går i knæ for iPad og Apple er ganske uforståligt.

0 0
Heine 14-12-2010 13:51:09

I og med at Notion Ink Adam først kommer i 2011, kan den desværre ikke blive kåret til årets bedste tablet 2010 ;-)

0 0
14-12-2010 12:13:58

Det i DK ikke specielt udbredte firma Blackberry kommer også snart med en tablet, som en tredje mulighed. Den kommer til at hedde playbook, hvilket lyder som et stykke legetøj til de mindste eller voksne. PCWorld har lavet en lille artikel om playbook, med en videopræsentation:
http://www.pcworld.dk/art/112863?a=block&i=16

Et spørgsmål til mobilsiden, er om i på et tidspunkt kunne finde på at anmelde et produkt fra Blackberry, selvom de ikke er store i DK?

0 0
Heine 14-12-2010 12:31:09

Ja, PlayBook er et glimrende alternativ. Jeg har endda selv skrevet en artikel omkring PlayBook vs iPad:
http://www.tabletguide.dk/blackberry-playbook-aeder-apple-ipad-til-morgenmad/

0 0
14-12-2010 15:02:33

Playbooks store prøve, bliver om den har en brugerflade der er lige så god som iPads, om der kommer der nogle ordentlige blade og margasiner, samt prisen. Umiddelbart virker den meget interessant.

0 0
Heine 13-12-2010 19:58:21

Ja, sørgeligt flere mennesker ikke kan styre deres had til Apple produkter. I bliver vel ikke tvunget til at købe et produkt, som i ikke kan lide?! Vi behøver ikke at høre om alle jeres lorte (!!) argumenter for i aldrig skal have et Apple-produkt....

Kan i dog ikke bare indse at der ikke er kommet en Android tablet som kan slå iPad....ENDNU! For den kommer helt sikkert næste år, men indtil videre er det altså iPad'en som er den bedste tablet på markedet. Som So Ein Ding og GEAR bl.a. også kårer den til.

Og til jer som brokker jer over at iPad'en ikke kan afspille Flash og Java. I har jo tydeligvis ikke forstået hvad idéen med en iPad er.... Synd for jer :-)

Hilsen en snarlig ny tablet-ejer.....om det bliver en iPad eller en Android tablet er ikke bestemt endnu :-)

0 0
13-12-2010 21:49:24

Som Martin skriver det er ikke et had mod apple, men en undren over hvorfor apple kan slippe afsted med basale mangler og stadigt få topkarakter. Det betyder desuden at der kommer til at mangle en karakter(altså 13 på 13-skalaen) til det perfekte produkt, for Apple har åbenbart ikke lavet det endnu.

Personligt tror jeg iPad er bedre value/money end Galaxy Tab, hvilket jeg meget sjældent vil skrive om Apples produkter. Det skyldes dog primært Samsungs alt for høje pris på Galaxy Tab.

Mit største problem med både Galaxy Tab og iPad er at jeg har svært ved at kunne retfærdiggøre deres pris i forhold til deres funktion.

0 0
Heine 13-12-2010 22:02:32

Selvfølgelig giver Mobilsiden.dk iPad topkarakter - ligesom bl.a. So Ein Ding gjorde for 2 uger siden. iPad er markedet bedste tablet lige nu, så ikke at give den topkarakter, ville også være mærkeligt...

Alvorlige mangler?! iPad'en vil aldrig kunne konkurrere med en almindelig computer af mange indlysende årsager. iPad'ens browser fungerer som vi kender den fra iPhone, og der er nogen alvorlige mangler. Dem som virkelig mangler Flash (som jeg næppe tror mange gør), må bruge en computer eller købe en Android tablet.

0 0
14-12-2010 11:21:32

sorry, men at referer til anmeldelser fra "so ein ding", kan ikke bruges til meget. Der kunne DR ligeså godt have brugt Steve Jobs til at anmelde gadgets, det ville blive nogenlunde lige så objektivt.

0 0
Jeppe Andersen 14-12-2010 12:16:39

Altså en smartphone skal heller ikke have topkarakter fordi en computer kan gøre det bedre? Ejj tablets er en ny genre af computeren og mobilen.

Så det er fair den får topkarakter i forhold til den genre den ligger i.

Og det er relevant at se hvordan andre anmelder den? Ligesom det er vel ralevant hvordan SF mener de kan køre det bedre end DF? :)

0 0
Heine 14-12-2010 12:29:08

@PeterL

Java?! Java hører ikke til på en tablet eller en telefon for den sags skyld. Det er en forældet teknologi i browser sammenhæng.. De fleste netbank kører java, ja - men så må pengeinstitutterne igang med at lave et netbank-app, som Danske Bank har gjort.
Hvis man virkelig skal bruge Java, ja så må man frem med sin almindelig computer.

Mht. til censur. Jeg er enig med at det er problematisk at nogle firmaer kan få lov til at udgive apps med bryster, mens andre ikke kan. Men at Ekstra Bladet's chef skal tude op omkring ytringsfrihed er jo helt hen i vejret! Apple's software - Apple's regler! Så er den vist ikke længere...

@Nikolaj

Hold nu op med det fis. Har du set anmeldelsen?! Der var ikke nogen tvivl om at iOS kørte meget bedre end Android.
Og det er da mærkeligt at de danske journalister (mobilsiden.dk, So Ein Ding, GEAR, Beep?) kårer iPad til den bedste tablet på markedet.

0 0
Shawn S. Ø 15-12-2010 09:40:11

Bliver lige nød til at få opklaret noget i forhold til dit indlæg. Du syntes det er ok at Apple udøver censur i forhold til brugerne?

Lyder lidt som om du savner det gode gamle Sovjet

0 0
Heine 15-12-2010 11:45:37

Det har ikke en dyt med censur at gøre. Som jeg skriver:
Apple's software - Apple's regler!

De bestemmer 100% selv over deres egen App Store, og derfor kan der umuligt blive snakket om censur eller ytringsfrihed.

0 0
chris 14-12-2010 13:38:35

Det kan godt være java ikke hører hjemme på en tablet, men det gør adgang til netbank i allerhøjeste grad. NemID er på den platform for tilgodese flest mulige brugere. Så skal det også kunne lade sig gøre på en tablet der får topkarakter. Ellers skal den ikke topkarakter.
btw. RIMs playbook kan jo godt afvikle Flash. Og gør det tilsyneladende udemærket. Så smid tudekiksen Apple og join the party.

0 0
Heine 14-12-2010 13:50:04

Nemlig - Java hører ikke til på en tablet. Derfor - som jeg beskrev i mit tidligere indlæg - må bankerne igang med at lave netbank-apps som understøtter NemID. Ligesom Danske Bank har gjort!

Jeg har også set en video med PlayBook's browser, som i følge dem selv skulle virke glimrende med Flash. Det sagde Samsung også inden de lancerede Galaxy Tab, og hvad jeg har set er Flash ikke særligt succesfuldt på den....

0 0
14-12-2010 12:08:19

Jeg troede faktisk de brugte Steve Jobs når de anmeldte Apples produkter :)

0 0
Heine 13-12-2010 22:04:48

og der er ikke nogen alvorlige mangler...

0 0
14-12-2010 10:12:48

Du glemmer java og Apples ikke ligefrem åbne tilgang til fri journalistik. Apples tilgang til censur er jo fuldkommen latterlig. Deres censur er lige for alle, der er bare nogle der er mere lige end andre. Det er et alvorligt problem på et apparat, der kan erstatte aviser og magasiner og det burde i den grad få landets journalister til at være forbeholdne.

Og bare det at det er den bedste tab, gør vel ikke at den automatisk fortjener topkarakter, det er jo et latterligt argument.

0 0
Martin 13-12-2010 20:16:29

Det er ikke had til Apple. Jeg har slet ikke brug for en tavlecomputer, om det så er Apple eller Android.

Det handler om at give topkarakter til et produkt med alvorlige mangler.

Og det sgu en alvorlig mangel at iPad har en barberet browser.

0 0
Martin 13-12-2010 19:57:37

Jeg ved ikke hvad Apple gør ved anmelderes dømmekraft, men det er i al fald kun æblemændenes produkter der formår at få topkarakter på trods af ALVORLIGE mangler. Jeg vil således anse det som en alvorlig mangler at hverken flash eller Java er understøttet, så det er mig en gåde at iPad kan få seks stjerner. Det ville ikke ske for andre produkter, UANSET hvor fede de var. Anmeldere er åbenbart blinde for appleprodukternes mangler.

0 0
DKShadow 13-12-2010 19:26:23

Jeg har nu efterhånden haft iPad i et par måneder og jeg elsker fortsat at bruge den hver eneste dag. Jeg har efterhånden smidt måske 1500,- på diverse apps og spil, så jeg er ganske enig i, at man hurtigt bruger en smule ekstra her og der... der er derimod også en røvfuld kvalitet at bruge pengene på, så det er fint med mig, jeg fortryder intet.

0 0
SimonJ 13-12-2010 18:48:19

Hej John

Du har tidligere skrevet at du foretrækker Galaxy Tab frem for iPad, står du stadig ved det?

0 0
John G. Pedersen 13-12-2010 19:57:36

Hej Simon.

Galaxy Tab har en bedre fysisk størrelse når den skal med rundt. Desuden er der på Galaxy Tab adgang til HELE internettet.

iPad har det fede udvalg i apps og har en smidighed som overgår alle.

Så lige nu vil jeg gerne have en af hver :)

0 0
Jesper 14-12-2010 00:01:06

Okay, så Galaxy Tab fik så også 6 ud af 6, eller hür?
Den virker markant mere fleksibel i mine øjne...og så kan jeg oven i købet bruge den som telefon! Hvorfor fa'n kan iPlad ikke det???
Steeeeve, vågn ooooop!

(Og ja, jeg ville bruge telefonen sammen med et BT headset. F.eks. Plantronics Discovery 975!)

0 0
Jesper 14-12-2010 00:04:29

Svarer lige selv: Du gav Galaxy Tab 4 ud af 6!
Men Galaxy Tab har jo heller ikke et afgnavet æble på bagsiden! Men jeg har et du godt må købe...det bliver dog dyrt...det er jo et afgnavet æble! ;o)

0 0
SimonJ 13-12-2010 18:52:03

Okay, havde vist skimmet teksten for hurtigt igennem. :-)

0 0
13-12-2010 14:41:45

At ens oplevelse af et styk forbrugerelektronik skal afgøres af hvor du køber det, det får simpelthen hele mit korpus til at vende sig.....Det er simpelthen al det opløften på et pedistal, og nærmest gudelig tilbedelse af et styks elektronik med et æble på, der får mig til ALDRIG nogensinde at få sådant et styks elektronik indenfor døren....

0 0
Mikkel 13-12-2010 15:06:35

Pedistal eller ej, produkterne fungerer godt - det kan man ikke komme uden, og det er vel hovedsagen;-)

0 0
chris 13-12-2010 18:10:19

I firserne da havde jeg en Casio oversættelses gadget fra danske til spansk. Jeg kunne skrive "fire store fadøl" og et sekund efter stod der "cuatro gran cerveza". Den kunne ike andet men det kune den. Så den vil jeg også give 6 stjerner.
I forhold til Ipaden ville jeg blive vanvittig af ikke at kunne gå på netbank, ikke at have flash og ikke have et keyboard ,som man kan skrive med en anstændig hastighed på. Ikke at kunne overføre filer via bluetooth.
Men jeg kan forstå, at der er mange der mener, at de her nævnte mangler, faktisk er features.
Folk er forskellige, sådan er det bare.

0 0
Jeppe Andersen 13-12-2010 20:05:19

Flash kører blot dårligt på mobile enheder ;) Tjek So Ein Ding :)

Flash spil? Designet til mus & tastatur :) ejj så hellere have apps der er lavet specifikt til iPad'ens styring og skærm :)

Er altså uenig i tastaturet :) går fint nok til det man bruger den til :)

Java, okay det er øv! men man undvære altså :) og igen ,, det er ikke helt en computer, da det f.eks ikke er en stand alone device.

Bluetooth, ærlig talt, alle jeg snakker med og har snakket med der har haft bluetooth bruger det aldrig til fil overførsel :) Giver dig ret i at det er smart, men bruger det aldrig, kun til BT keyboard & mus.

0 0
Shawn S. Ø 15-12-2010 09:45:56

Det er ikke nødvendigt at tjekke So Ein Ding :) Flash kører fint på Mobile enheder ;)

0 0
Heine 15-12-2010 11:42:27

Flash kører bestemt ikke fint på mobile enheder. Men kender du til en enhed, som kan køre flash godt, vil jeg da meget gerne høre navnet på enheden.

0 0
Lowkey 14-12-2010 00:25:24

Flash spil? Designet til mus & tastatur :) ejj så hellere have apps der er lavet specifikt til iPad'ens styring og skærm :)


Der er en god håndfuld flash spil på Kongregate der er optimeret til touch og som kører aldeles glimrende på min N1.

0 0
13-12-2010 19:00:56

Tjaa, med Apples filosofi, så kommer fremtidige Appleprodukter vel ikke til at kunne meget mere end din Casio.

Gad vide om Apples fans(fx Sonne fra So Ein Ding) også ville give 6 stjerne til en bil som mangler to hjul, 3 døre, forruden og sæderne, men samtidigt har et applelogo på rattet og et Steve Jobs -alter der hvor bagsæderne skulle have været.

0 0
Mikkel 13-12-2010 13:16:34

Venter jeg lige til engang jeg lige tid til at gå ned og hente en. Har prøvet en udgave i den lokale Fona, og ja den er virkelig lækker. Lige som iPhony er den hurtig og der sker noget når man trykker på skærmen og ikke et halvt sekund senere. Den oplevelse findes ikke på andre enheder. Er selv lige kommet af med en Desire, som ellers er fed, men det er bare ikke det samme.

0 0
Jesper 13-12-2010 18:20:38

...må jeg nok konstatere, at der nok har været noget i vejen med din Desire! Den kører markant bedre end iPhony, og så er den bare ikke begrænset i samme omfang!
Om jeg nogensinde kunne finde på at gå ind i en Æblebutik? ALDRIG i livet!
Hypet skrammel i massevis! Nej, tak, du!
"Jamen, det virker sk.de godt!" Ja, men dét er der s'gu så meget der gør!
Iphony kan INTET som andre smartphones ikke kan, tværtimod! At den gør nogle ting på andre måder end f.eks. Android, gør den ikke nødvendigvis bedre!
Næh, det eneste der går den "bedre" end andre er, at den har et æble på ryggen!
Derud over har den blot en helvedes masse ikoner, og det er netop det jeg forsøger at slippe for mine pc'er og smartphones, så iPhony og iPlad er ude af ligningen i min verden...og da jeg er en del af IT branchen, er iPlad IKKE en gave til mig!
(Det skal lige siges, at jeg arbejder med disse produkter til hverdag, så hvis jeg ville have en iPlad havde jeg fået en...gratis!)

0 0
dominant 13-12-2010 18:46:04

"Jamen, det virker sk.de godt!" Ja, men dét er der s'gu så meget der gør!"

Aldrig har jeg dog hørt et så latterligt argument!.

0 0
Jesper 13-12-2010 23:58:08

Det må du jo så nok lige uddybe!

0 0
x
Om brug af cookies