Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Motorola Razr - rasende hurtig (mobiltest)

Motorola Razr - rasende hurtig (mobiltest)

TEST: Er Motorola ved at gøre comeback på det danske mobilmarked? Vi har testet Razr, som er deres nyeste bud på en topmodel med Android.

<span style=Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk)." />
Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk).

Motorola kan meget vel få et stærkt comeback med Razr, som skal følge op på de gamle Razr-successer som for eksempel klaptelefonen V3 Razr fra 2004.

De tidligere Razr-modeller har samlet solgt mere end 130 millioner eksemplarer på verdensplan.

Razr er da også en af de telefoner, hvor jeg har oplevet at Android kører bedst på, hvis jeg sammenligner med de andre store “tunge drenge” i Android-kategorien.

Der er visse ligheder mellem den nye og gamle Razr, da den næsten er ligeså tynd som originalen. På det tyndeste sted er den kun 7.1 mm, og er derfor også uden sammenligning, den tyndeste smartphone på markedet netop nu.

På telefonen ligger den nyeste version af Android Gingerbread 2.3.5, hvor Motorolas brugerflade, Motoblur, er lagt ovenpå.

Designet - en smagssag

Motorola Razr er efter min mening LANGT fra en af de kønneste mobiltelefoner på markedet. Men design er jo en smagssag, så måske er du der læser dette, af en helt anden mening end jeg.

Razr er utrolig tynd, og har et lille “knæk” i toppen, hvor kameralinsen sidder. Samtidig er den også rigtig stor pga. skærmen der er på hele 4.3 tommer.

Så man skal også regne med, at det er en VIRKELIG stor telefon, man får i hånden, som på INGEN måde er specielt lommevenlig, med mindre man har store lommer.

Materialet telefonen er udformet i er kevlar, som også bruges til at lave skudsikre veste m.m. Telefonens bagside føles rigtig god, og er et behageligt materiale at have i hånden.

Materialerne på Razr føles rigtigt gode, og for mit vedkommende er det også kun størrelsen, som gør jeg ikke synes den er god at have i hånden.

<span style=Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk)." />
Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk).

SMS’er, MMS’er, mails og internet

SMS-, MMS-beskeder og e-mails er ikke de nemmeste at skrive på Motorola Razr - for mig. Den store telefon gør, at jeg skal bruge to hænder hvis det skal foregå, uden at ramme for meget forkert, og i et okay tempo.

Men har man en større hånd end jeg, så er dette formentlig ikke et problem. Der kan benyttes både Swype- og fuldt QWERTY-tastatur, så der kan vælges den metode, man selv bedst kan lide.

Vil du benytte T9-tastatur, så skal der findes en applikation, som kan dette, da telefonen ikke har funktionen fra fødslen.

Internettet fungerer godt, hurtigt og virkelig smidigt. Hjemmesiderne vises hurtigt, og man føler ikke man “spilder tiden” mens der loades.

Batteriet sluger for meget

Motorola skulle eftersigende have sat et kæmpebatteri i Razr på hele 1780 mAh, og så forestiller man sig, at der vil være batteri nok til en hel arbejdsdag.

Men nej... Jeg har i testperioden endnu ikke oplevet at Motorola Razr har holdt batteri længere end 12 timer ved almindeligt brug. Nogle dage kortere, til trods for jeg ikke har benyttet browsing på internettet særlig meget.

Så det batteriet er gået med er altså reelt set sms’er, tjekke mails og download af et par enkelte applikationer fra Android Market – og samtaler, naturligvis.

Batteriniveauet indikeres kun med 100 %, 90 %, 80 %... osv., og først under 20 % vises det mere præcist. Dette er meget generende, specielt da den virkelig sluger meget batteri hele tiden.

Selv en applikation, som viser batteriniveauet, viser ikke forbruget mere præcist.

<span style=Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk)." />
Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk).

Galleriet indlæser hurtigt

Billedgalleriet loades øjeblikkeligt, som det kendes fra iPhone og Windows Phones. Det er meget atypisk for en Android-telefon, da de oftest viser “grå bokse” indtil billederne er loadet. Særligt HTCs modeller er slemme til dette.

I galleriet er der oversigt over kamerarulle, mit bibliotek, online (Facebook, Picasa m.v.), Venner (giver oversigt over venners fotoalbums på sociale netværk som Facebook) og MotoCast.

Med MotoCast kan du streame og synkronisere musik og billeder fra computeren og til din Razr telefon.

Der kan fra galleriet også kommenteres direkte på billeder fra Facebook m.m, sådan som tidligere har set det på modeller fra Sony Ericsson.

Hurtig og flydende

Hele telefonens interface virker hurtigt og flydende på Motorola Razr, og man har ikke oplevelsen af at menuerne eller programmerne hakker.

Men af erfaring ved vi, at det ikke nødvendigvis er den 1.2 GHz dual-core processor, som sidder i Razr der gør det. For tidligere har vi set dual-core telefoner, som ikke præsterer det samme.

Ved brugen af Razr har man oplevelsen af en telefon, som kører “smooth” og uden problemer. Genstart har også kun været nødvendigt en enkelt gang i testperioden.

Kameraet skuffer

Der sidder i Motorola Razr et kamera på 8 megapixels, og det lille frontkamera er med 1.3 megapixels.

Kameraet har LED-lys, touch-fokus, og kan tage stillbilleder i en opløsning på 3264 x 2448 pixels. Den kan desuden optage video i 1080p HD.

Der er et væld af billedredigerings muligheder i kamera-indstillingerne, så du kan næsten give motiverne det udtryk du ønsker.

Du kan i nedenstående galleri se billeder som er taget med Razr, samt et par bud på redigerede billeder.

Vores vurdering er, at billederne fra Razr oftest er forholdsvist skuffende.

Billeder taget med Motorola Razr

<span style=Sådan ser en deling af musik ud på Facebook." />
Sådan ser en deling af musik ud på Facebook.

Når musikken den spiller...

... ”gør den mig højere end piller”, sådan lød sangen “Når musikken den spiller” med Anna David featuring Ufo Yepha tilbage i 2006.

Og musikken spiller i den grad også på Motorola Razr, som samtidig har et super flot musikgalleri hvor du kan sortere sangene, som du ønsker, efter genrer, afspilningslister, sange, album og kunstnere.

I vertikal visning ses et flot coverflow, og på “forsiden” af musikprogrammet vises en bunke albumcovers liggende ovenpå hinanden, som lå de på et bord.

Du kan inde fra musikafspilleren dele de sange du lytter til på Facebook, som efterfølgende viser hvilken sang du lytter til, samt et link.

Jeg har for eksempel opdateret min Facebook mens jeg lyttede til Robyn “Dancing On My Own”, som derefter linkede til denne side.

Skærmen er knivskarp

Motorola Razr har Super AMOLED skærm ligesom det kendes fra Samsung Galaxy S.

Farverne på skærmen står helt klare og skarpe, og skærmen reagerer responsivt når man skriver beskeder, e-mails og navigerer rundt generelt.

Skærmen er af typen Gorilla-glas, hvilket også gør den robust til trods for den store glasflade.

<span style=Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk)." />
Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk).

Motorolas egne tilføjelser

Er man vant til Android-platformen, så er der ikke så meget nyt at komme efter på Razr. Og så igen, der er nemlig puttet nogle fede features oveni fra Motorolas side.

De ekstra features er med til at gøre Razr mere interessant. Det er blandt andet MotoCast, hvor du kan forbinde til en computer og streame musik, video osv. direkte på telefonen, lige meget hvor du befinder dig.

Motorolas egne tilpasninger og smidigheden i telefonen gør også, at jeg tænker de med Razr, har et godt bud på en super comeback telefon.

Det største minus den ALT for korte batteritid samt den fysiske størrelse og designet.

<span style=Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk)." />
Motorola Razr (Foto: Mobilsiden.dk).

Konklusion - rasende hurtig smartphone

Mit første indtryk af Motorola Razr var “puha - den er godt nok grim”, og den holdning har jeg som sådan stadigvæk.

Men Motorolas egne tilpasninger af Android på denne enhed spiller efter min mening så godt, at den uden problemer kan konkurrere på lige fod med Samsungs topmodeller.

Smidigheden i Razr er blandt de allerbedste på Android-platformen, og jeg har tidligere prøvet flere forskellige fra både Google, Samsung, HTC, Sony Ericsson og LG.

Indikationen der gives når der enten er kommet beskeder, et ubesvaret opkald eller e-mails er rigtigt synligt. Der blinker en grøn “lampe” med et rigtig godt tidsinterval.

Til en pris på omkring 4.400 kroner uden abonnement, ifølge Mobilpriser.dk, så får man en telefon der til prisen er et ganske fornuftigt køb og fuldt ud konkurrencedygtig op mod Samsung Galaxy S II, som vi tidligere har kåret til den bedste Android smartphone.

Derfor ender Motorolas forhåbentlige comeback telefon (på det danske marked) på 4 ud af 6 stjerner. Grunden til den ikke får topkarakter er simpelthen den sluger batteriet så kraftigt, samt jeg ikke synes om designet og størrelsen.

Læs også:
 - Motorola specifikationer gør ikke vores liv bedre
 - Motorola løfte vil ikke nedprioritere Danmark
 - Her er dansk pris og frigivelse for Motorola Razr

Få notikationer:

Kommentar

x

Opret bruger
Brian Koch 01-12-2011 13:03:49

har haft denne telfon i 3 dage nu og batteritiden blir bare bedre og bedre og er uden tvivl den hurtigste telefon jeg har haft og har haft en del også android telefoner blandt andet sgs II og htc evo 3d det generelt en super telefon kan kun sige godt gået motorola

0 0
TechnoSmølf 29-11-2011 23:21:55

Jeg sys det er lidt i en gråszone når man nævner en evt batteritid eller mangel på samme for en ny telefon, når alle ved der går noget tid inden at et nyt batteri er oppe på fuld kapasitet

0 0
Jonas Askjær Ryom 27-11-2011 19:07:37

Har haft telefonen i 2 uger nu. Batteriet holder 1 hel dag, hvor jeg bruger den til 3-4 timers koncentreret snak, navigation, konstant synkronisering og ALT slået til. Den har bedre batteritid end min gamle Desire. Havde Sensation XE i 2 uger indtil den gik i stykker. RAZR'en er klart den fedeste mobil jeg har haft (og jeg har haft mange. Alt fungerer perfekt og uden "lags" og Motocast, samt smarte funktioner er rigtigt fede features. Kan kun anbefales

0 0
alni 28-11-2011 13:37:52

Godt at høre for en "rigtig" bruger, kan du ikke lige sige mig hvad med kamera kvaliteten?

0 0
Brian Koch 26-11-2011 19:29:46

er der nogle der har nogle erfaringer hvordan data hastigheden er på denne telefon i forhold til samsung galaxy s2 eller samsung galaxy nexus håber nogen der kan hjælpe der

0 0
Brian Koch 26-11-2011 19:37:50

for som jeg ser det har samsung galaxy s2 HSPA+ 21 Mbps hvor motorola razr har HSDPA 14.4 Mbps og har lige nu sony ericsson razr så vil være sikker på jeg ikke går ned i hastighed

0 0
hotpop 26-11-2011 20:18:07

Nå... jamen så får du da den også...

Google er din ven!
NETWORKS2
WCDMA 850/2100/1900/900, GSM 900/850/1900/1800, HSDPA 14.4 Mbps (Category 10), EDGE Class 12

0 0
Brian Koch 26-11-2011 21:06:10

tja alt det har jeg godt set men kan ikke se det giver mig svar på om motorola razr er meget langsommere end galaxy s2 og ikke mindst end min nuværende telefon sony ericsson arc men gør det det må du forklare lidt nærmere

0 0
hotpop 26-11-2011 22:11:48

Tror næppe du vil mærke den store forskel.

0 0
Jonas 25-11-2011 11:56:28

Selvfølgelig skal design have lidt at sige, og som jeg ser det, så har anmelderen trukket 1,5 stjerner fra pga. batteri, og en halv stjerne fra pga. design... Det synes jeg er fair.

Og nu må I altså holde op med snak om at SGS2 er plastik-agtig. Den er virkelig holdbar, og er nok den smartphone på markedet, der kan holde til mest, uden at være en håndværker-telefon.

Her er fx en video, der underbygger min teori.

http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw

0 0
Zimson 24-11-2011 18:35:51

...Skal der i telefonen? Skal jeg bestille et Micro-sim, eller virker mit nuværende(alm.)?

0 0
hotpop 24-11-2011 19:06:48

Google er din ven!
Microsim.

0 0
Zimson 24-11-2011 22:33:27

Hehe :) Nogen der har erfaring med at klippe et simkort ned i størrelse? Virker det fint, og kan i få det til at passe?

0 0
Henrikmand 28-11-2011 15:27:30

Jeg har "sakset" en del kort til firmaets iPhones, og det fungerer fint.

Man skal da lige være lidt omhyggelig, men ellers ikke det store problem.

PS: Jeg dækker dog ikke skaderne, hvis du ødelægger noget ;o)

0 0
Claus Kurtzmann 25-11-2011 07:48:34

Jeg benytter et simkort som er klippet til, det kan godt lade sig gøre, men gør dig umage med at ramme størrelsen.
Jeg var i den heldig situatuion at jeg havde fået mit nye simkort (som jeg dog først skal bruge om en måned) og derfra brugte jeg plastik rammeen fra det alm simkort.
Mit nye simkort så ud som dette http://i.istockimg.com/file_thumbview_approve/15122560/2/stock-photo-15122560-micro-sim-card.jpg og så er det jo nemt at fjerne microsimkortet, tegne efter resten, og klippe sit gamle simkort til.

0 0
hotpop 25-11-2011 14:46:53

Dog er der set uheldige mennesker, der ikke får det klippet korrekt til, og så er der kun serviceværkstedet der kan få det ud.

99 kr. koster et micro-sim de fleste steder. Det er lige til at klare, ikk? :)

0 0
Claus Kurtzmann 24-11-2011 16:34:28

Hej Lene, jeg er da "glad" for at det ikke bare er mig.
Har du mulighed for at høre om det er en udeladt feature, hvilket, efter min mening, er en betragtelig forringelse af produktet, eller om det er en SW-fejl. Og i så fal, om så Motorola vil holde deres løfte, om ikke at sylte det danske marked, og få fejlen rettet, eller om vi skal vente til ICS engang i 2012.

Grunden til at disse handlinger er smarte, er jo netop, i forhold til batteritid (omtales også meget positivt i jeres artikel http://www.mobilsiden.dk/nyheder/motorola-specifikationer-gor-ikke-vores-liv-bedre,lid.17955/), men når så de ikke virker.....

P.S. Razr har ikke samme type skærm som Galaxy S II, RAZR har en Pentile skærm, SII har en Super Amoled Plus, hvilket er bedre.
Razr har stadig en fantastisk skarp og flot skærm, men når man kigger på det teknologiske, er der altså noget forskel. Hvis du vi vide mer om dette er her en udførlig gennemgang: http://www.displaymate.com/Galaxy_S_ShootOut.htm

0 0
Peter Frederiksen 30-11-2011 18:54:45

"Grunden til at disse handlinger er smarte, er jo netop, i forhold til batteritid (omtales også meget positivt i jeres artikel"

Det er ikke mobilsiden, der mener dette, men Motorola!

0 0
Mobilsiden 24-11-2011 15:16:23

Har lige tjekket og får samme fejl...

Giver dig ret i det kunne have været en god idé at have benyttet de "smarte handlinger" mere, brugt nogen af dem... Men ikke alle...

0 0
ILC 23-11-2011 23:23:12

At selve artiklen/anmeldelsen ikke just er velformuleret er til at leve med, men det bliver først virkelig frustrerende, når afsenderen tydligvis ikke har begreb om, hvorledes en anmeldelse bør gribes an.

Anmeldelse af en mobiltelefon i så stort et format bør naturligvis benchmarkes op mod tilsvarende mobiler. Det giver ingen mening blot at konstatere at mobilen er stor og sluger meget batteri og af denne grund give en meget lavere bedømmelse. Vis mig en telefon af samme størrelse der er i stand til at holde batteritid meget længere?!?

Som tidligere nævnt bør designmæssige aspekter, som allerede nævnt, naturlivis heller ikke spille en så stor rolle i en anmeldelse, da det er meget individuelt. Materialevalg er dog i denne sammenhæng en helt anden sag, da det er direkte måleligt.

Når jeg læser en anmeldelse som denne sidder jeg tilbage med følelsen af, at de tekniske specifikationer er blevet prioriteret meget lavt til fordel for de mere subjektive forhold (såsom udseende og skærmstørrelse). Dette hører imo. bare ikke hjemme i en anmeldelse. Så skriv en blog i stedet...

0 0
KimDotDK 24-11-2011 15:53:28

Du har så evig ret.
Så hellere end rigtig anmeldelse, i stedet for en følelsesladet historie om en wannabe journalists personlige præferencer.

0 0
Anders 23-11-2011 18:36:50

Jeg anbefaler at mobilsiden ændrer karaktersystem til at bruge iPhones i stedet for stjerner. Så Razr ender altså på 4 ud af 6 iPhones.

0 0
Jinxz 23-11-2011 15:16:29

"Motorola kan meget vel få et stærkt comeback med Razr, som skal følge op på de gamle Razr-successer som for eksempel klaptelefonen V3 Razr fra 2004."

Ja V3 Razr var salgmæssigt succes, men også brugermæssigt en katastrofe, som gav gevaldigt dårligt ry og for mig personligt den direkte årsag til, at jeg IKKE har brugt et splitsekund på Motorola siden da. Føj, den var ringe..

0 0
hotpop 23-11-2011 16:03:14

Og så er den nye her også dårlig i dine øjne?
Konen har haft sådan en, og det er den bedste telefon hun har haft, siger hun.

0 0
DX 23-11-2011 14:54:51

Det interesserer mig egentlig ikke hvilke telefoner i journalister kan lide eller ikke lide - kan vi ikke nøjes med en nøgtern bedømmelse af produktets formåen. Og så hold op med at jamre om strøm problemer evigt og altid, de fleste er i nærheden af strøm hele tiden og for dit vedkommende Lene, så plug et usb stik i eller stil tlf i en doch ved siden af PC hvor du tilbringer så meget tid, den ligger jo alligevel på bordet ved siden af. En smartphone er en PC og vi vil alle have den til at opføre sig som en sådan, trods det lille batteri. Producenterne udvikler jo i øvrigt hele tiden på batterierne, som bliver bedre og bedre. Strøm er IKKE et problem, der er flere muligheder for at "tanke" undervejs i løbet af dagen - det der er problemet er at nogle ikke bruger den indvendige side af hovedet.

0 0
Michael 23-11-2011 16:01:57

Jeg bliver nødt til at erklære mig uenig.

At telefonen ikke som minimum kan holde strøm fra man tager den ud af stikket når man står op om morgenen og til man sætter den i igen når man går i seng om aftenen, det vil være et stort minus og et reelt problem for mange mennesker.

Der er altså mange der ikke nødvendigvis lige er i nærheden af en stikkontakt i løbet af en arbejdsdag.
Og for manges vedkommende så kan telefonen ikke bruges når den sidder i stikket, idet man jo så ikke kan tage telefonen med sig.

Hvis andre telefoner kan holde strøm en hel dag, så bør denne telefon også kunne det.

0 0
hotpop 23-11-2011 14:06:56

Nu er det begrænset hvor meget "design" der kan laves ud af en telefon hvor skærmen er 90% af det man ser, så det er vist minimalt hvor meget designet har at sige...

0 0
Peter 23-11-2011 14:49:58

taler man materiale valg, så vinder RAZR klart. Se bare Samsung S II, den er bare utrolig "plastic" agtig og let hvor RAZR mere giver en følelse af kvalitet når man holder den. Det synes jeg er et plus.

0 0
Brian Koch 23-11-2011 15:51:36

kan ikke være mere uenig syntes klart designet på sgsII er mere lækkert og samtidig at den er letter er super men igen med design og meget andet på telefoner er der mange meninger og derfor skal det klart med i karakteren og bedømmelsen da jeg både kigger på design og specs når jeg køber ny telefon

0 0
23-11-2011 14:10:27

Der er jeg ganske uenig... Synes der er ganske stor forskel på fx Galaxy S II, RAZR, Sensation og Optimus 2X. Men måske er det bare mig...

0 0
Peter 23-11-2011 14:00:18

Holder ikke godt nok strøm i forhold til hvad? I forhold til Samsung Galaxy S II holder RAZR meget bedre strøm. S II går død på 1 dag.

0 0
23-11-2011 14:11:21

Tror det er i forhold til andre topmodeller. Har du selv en? Holder den mere end de 12 timer?

0 0
Peter 23-11-2011 14:46:11

SII er en af de "andre" topmodeller som jeg selv referere til. Og ja jeg har selv en RAZR, den holder meget bedre strøm end SIIeren - og også over 12 timer. Det er direkte noget vrøvl i artiklen at den ikke holder godt nok strøm. RAZReren har et 1780 mAh batteri hvor SII kun har 1650 mAh.

0 0
Brian Koch 23-11-2011 15:54:05

syntes batteriet på sgsII holder længe min holder som regel mellem 1 til 1½ dag så kan ikke klage der men kan ikke bedømme razr da jeg aldrig har prøvet den og sikkert heller aldrig vil gøre det

0 0
Mobilsiden 24-11-2011 08:50:58

Det testeksemplar vi har haft har ingen dage jeg har haft den i brug holdt mere end 12 timer...

Igår gik den død for strøm kl. 19, hvor jeg endnu ikke var nået hjem.

Det synes jeg er træls, og forventer jeg telefoner kan for de er brugbare til min hverdag i hvert fald.

0 0
Jesper 24-11-2011 21:34:32

Hej Lene.
Du har helt ret i, at en smartphone i den prisklasse, skal kunne holde en hel dag. 12 timer er bare for lidt.
Det jeg syntes er galt i din test er så, at der burde ringe en alarmklokke hos dig! Du burde måske have undersøgt, om der er et generelt batteriproblem på modellen, eller om det kun er det eksemplar I har til test, der har problemet.
Det ville klart have været en god oplysning at have med.
F.eks. tøver I jo ikke med at nævne, at Apple har en opdatering på vej, når deres iPhone (igen) har problemer. Det kunne jo tænkes, at Motorola selv havde konstateret problemet, og derfor har en opdatering på vej. Har I undersøgt det?

Mht. design, så vil jeg slet ikke komme ind på det, da det er fuldstændigt irrelevant...dog syntes jeg klart, at Kevlar er klart mere eksklusivt end f.eks. glas og aluminium...bare for at nævne noget! ;o)

0 0
Mobilsiden 23-11-2011 14:44:20

12 timer er da heller ikke en dag... Normalt skal de da som minimum kunne holde fra man står op til man går i seng...

Personligt har jeg ikke for vane at sove 12 timer :D

0 0
Daniel 23-11-2011 13:43:47

Jeg har selv prøvet telefonen ved en forhandler, og havde, da jeg stod med den kontra nogle andre HTC, LG og Samsung telefoner synes jeg ikke den var pæn og bryder mig ikke rigtig om at kanten på siden af skærmen er så bred i forhold til på f.eks. SGS2 - men det er jo en smagssag. Størrelsen generer mig overhovedet ikke, men jeg har jo også store hænder. Materialerne virkede gode og faste og jeg synes den virkede ret solid og faktisk var det ikke til gene at den var så tynd, hvilket jeg måske havde troet ville være lidt underligt. Batteriet kan jeg ikke sige noget om eftersom jeg kun prøvede den i omtrent en halv time med laderstikket i. Jeg synes også personligt at batteritid er vigtigt.
Tak for en god anmeldelse :)

0 0
alni 23-11-2011 13:13:14

Kan man hente T9 på android market?
Er der dansk stavekontrol?

Synes ikke det lyder så godt med batteritiden!

0 0
23-11-2011 13:23:34

Ja, det kan man sagtens. Jeg kan anbefale den der hedder Smart Keyboard Pro(Der er også en trial).

0 0
23-11-2011 13:24:02

Ps. der er også ordbog med.

0 0
Henrikmand 23-11-2011 12:41:28

Der er tidligere på mobilsiden gjort rede for, hvordan tests og anmeldelser gennemføres.

Her står klart og tydeligt, at en anmeldelse er journalistens personlige og subjektive vurdering af telefonen.

Hvis der er nogle "teenagere" her på siden, som ikke kan leve med det, skulle de prøve at kigge på anmeldelser i nyhedsmedier af fx. film, bøger, musik, teater, mad, biler osv. Der er ikke 2 anmeldelser, der er ens! Det skyldes (heldigvis) at vi som mennesker er forskellige, og lægger vægt på forskellige ting.

Som læser af anmeldelser, er man nødt til at forholde sig til, om man som "bruger" af en ydelse eller genstand, kan identificere sig med anmelderen. Hvis man ikke kan det, skal man nok overveje at finde et andet medie, med en anmelder som passer bedre til ens egen præferencer.

Når der er tale om teknik, er der ikke så meget rafle om. Kræfter/vægtforhold i en bil er ikke til at skjule. Sådan er det også med batteritid. Men hvis vi snakker om design på en bil eller en telefon, eller brugerflade og indretning i en bil, er det en helt anden sag. Her er anmelderen i sin gode ret til at give sin egen holdning til kende.

Lev med det, eller kom ud af teenage-alderen selv, og læs en avis eller 2!

0 0
pb 23-11-2011 12:52:08

Så er det jo godt vi har en "voksen" som dig til at fortælle os hvad vi skal.....

0 0
pb 23-11-2011 12:34:55

Jeg tænker at dette ikke er første gang i får kritik for jeres test af diverse mobiltelefoner. Måske var det i virkeligheden en god ide at beskrive jeres kriterier for hvornår en telefon får hvilken karakter eller i bedste fald opdatere hele jeres karakter system. Jeg ville elske at læse en test, der ikke var farvet af synsninger, hvilket humør vedkommende er i eller hvilke normale telefon præferencer man har

0 0
Michael 23-11-2011 12:33:55

Ærgerligt med al denne mudderkastning evig og altid i kommentarerne.

Der må sidde en masse umodne mennesker bag skærmene ude i landet.

Man kan jo tage anmeldelsens indhold til sig eller man kan lade være.
Der er da ingen grund til så hadefulde kommentarer.

0 0
pb 23-11-2011 12:36:10

Tænker det er relevant kritik, men enig i at retorikken bør holdes på et sobert plan....hov det gælder så også dig selv...

0 0
Krabbe 23-11-2011 12:14:36

- Seriøst ... at benytte æstestikken til lavere karakterer, er useriøs - er Birklund teenager ?

- Og hvor ER det dog befriende, nogle producenter HAR indset, vi ikke alle er udstyret med små damefingre og derved har indset skærmene skal være større - tak til Motorola for det !

- Går personlig helt udenom skærme under denne størrelse

0 0
Mikkel 23-11-2011 12:49:15

- Går personlig helt udenom skærme under denne størrelse

Det vil jo betyde at hvis du skulle anmelde en mobil der hvade en lille skærm, så ville du tage det med i din anmeldelse... eller læser jeg dig forkert?

Og siden mobiltelefoner er blevet en accessories, så har det for mange en betydning om det er et lækkert design eller ej. Det kan du ikke argumenterer imod?

Hvis du ser Top Gear så snakker de også om design (ved godt at det er en bil, men mener godt at de kan sidestilles). At man ikke er enig i anmeldelsen, er ikke ensbetydning med at anmeldelsen er useriøs.

Kan kun give Henrikmand ret.

0 0
Krabbe 23-11-2011 15:30:46

- Mikkel, vist ikke så meget at tage fejl af mht. hvad jeg skrev ... æstestik er subjektiv, og kan IKKE benyttes til og ved en karaktérgivning.

- Den håbløse batteri-kapacitet er derimod en selvfølgelighed under karaktér-givningen.

0 0
Schwartz 23-11-2011 12:33:24

Right on Commander!

Give it to them Krabbe! :-)

0 0
Urbanus 23-11-2011 12:02:45

4 ud af 6 stjerner?!

men hvis du havde købt en iPhone - der er 50% dyrere, med samme elendige batteritid, en markant dårligere skærm, dårligere internet-oplevelse, et design fra sidste år og som går i stykker bare man taber den på et trægulv - men ellers har samme hurtige ydeevne. Så havde du sørme fået to stjerner mere...!

ja, ja, jeg ved godt det er to forskellige der har anmeldt, og en anmeldelse naturligvis er subjektiv. Men det er da spøjst som mindre fejl nogle steder er ligegyldige, mens de andre steder trækker voldsomt ned.
Men som man siger: Kærlighed - og religion - gør blind!

0 0
Raikkonen1974 24-11-2011 09:29:14

Øh Motorola Razr koster uden abonnement 4117,- og IPhone 4S 4695,- hvor er den lige 50 % dyrere??

Elendig batteritid? Min holder da fint, eksempelvis var jeg meget på nettet igår med den og spillede min 2 timer og der var stadig 40% tilbage da jeg gik i seng, bruger jeg den bare til tale og sms og gå på nettet tit, holder den snildt 2 dage!!

Dårligere skærm?? Det er da stadig den samme gode opløsning og flotte skærm som før, de har enda gjort skærmen mere behagelig for øjnene så nej absolut ikke dårligere!!

Dårligere internet?? Den er da 2,5 gange hurtigere end før, når jeg tester den op imod IPhone 4 ja så loader og arbejder den meget meget hurtigere!

Går i stykker, ja man kan være uheldig at tabe den og at den rammer forkert og går i stykker, men det kan alle da, jeg har da haft min tabt 4 gange på hårdt gulv intet er sket med den endnu....

Samme hurtige ydeevne, nej den har jo gået fra singlecore

0 0
Raikkonen1974 24-11-2011 09:38:54

Til dualcore og hvis du tager og ser de forskellige benchmark test på nettet er det ingen mobil der kan følge med IPhone 4S, den slår enda de dualcore 1,4 der er på nettet, samme kedelige design, det er da den mobil der er designet flottest absolut....

Eksempel i artiklen bliver der skrevet "har kun skulle genstarte mobilen 1 gang" wow!
Allerede der fejler det, jeg har aldrig nogensinde oplevet min IPhone skulle genstarte eller at den lukker programmer ned ulovligt ALDRIG! Simpelthen bare fordi den bare virker, har prøvet at have 86 programmer startet, og ligge i baggrunden, og på ingen måde blev den langsommere, hvilken anden mobil kan det??
så nej det er ikke fordi kærlighed gør blind, den er bare den tand bedre..

0 0
Mobilsiden 23-11-2011 12:08:19

At jeg ikke kan have batteri nok til en dag ved almindeligt brug, det betyder meget for mig. Jeg har ikke lyst til at være slave af en oplader + telefonen oplader ikke ret hurtigt.

Det er også et irritationsmoment at den går fra 100%-90%-80%-70%-60%-50%-40%-30%-20% - ikke særlig præcis indikation af batteriniveauet.

0 0
23-11-2011 12:22:42

Nu har du/i fået samme kommentar tre gange til denne artikel og mange gange i andre artikler, tror du/i ikke det er på tide at redegøre for jeres karaktersystem. Er 6 fx det der svarer til et gammeldags 13 eller et moderne 12

0 0
23-11-2011 11:48:40

En karakter lavere end sgsii selvom den er lige så. To karakterer lavere end iphone 4s selvom motorolaen kun har estetiske problemer. Slår i terninger når i giver karakter, for jeg fatter ikke systemet

0 0
Mobilsiden 23-11-2011 12:05:45

Karaktererne kan ikke sammenlignes på tværs af produkter. Vi vurderer hvert enkelt produkt på hvad der ellers er i markedet, og om vi vurderer et produkt er en bestemt karakter værd.

Og at en telefon kan holde til en hel dag, når man betaler 4.000+ for den, ja det er altså ALFA OMEGA for mig.

Jeg vil på ingen måde mene en telefon, som ikke kan holde til en helt almindelig dag kan få topkarakter. Til 4.000+ kan det ikke være rigtigt man skal have en oplader i bilen, på arbejde osv.

Samtidig ved jeg også, at jeg ikke har været rundhåndet med karakteren, men jeg synes ikke den fortjener 5 ud af 6 stjerner pga. batteriet holder strøm så kort tid.

Omvendt er 4 ud af 6 stadig en ganske pæn karakter.

0 0
Urbanus 23-11-2011 12:41:39

"Jeg vil på ingen måde mene en telefon, som ikke kan holde til en helt almindelig dag kan få topkarakter. Til 4.000+ kan det ikke være rigtigt man skal have en oplader i bilen, på arbejde osv.

Samtidig ved jeg også, at jeg ikke har været rundhåndet med karakteren, men jeg synes ikke den fortjener 5 ud af 6 stjerner pga. batteriet holder strøm så kort tid."

Der er du jo så tydeligvis ikke enig med din kollega John. Det er også fair nok, jeg forventer ikke at I er enige om alt, og en anmeldelse er trods alt en subjektiv bedømmelse. Men man kunne måske godt forvente at I satte jer ned og blev bare nogenlunde enige om i det mindste kriterierne for karaktergivning. For ellers mister karakteren jo fuldstændig sin betydning!

Og måske man skulle overveje at splitte den op i forskellige karakterer der bedømmer f.eks. batteri, design, brugervenlighed, skærm, ydelse etc., så bliver hvert enkelt forhold bedømt ligeligt, og man kan selv bestemme hvor meget vægt man vil lægge i det enkelte forhold - f.eks. har jeg vænnet mig til elendige batteritider på min telefon, og omgiver mig derfor med opladere konstant, men prioriterer andre ting i min telefon, som jeg synes giver den værdi. Derfor ville en telefon der yder det den skal til topkarakter aldrig trække ned i min bog fordi den (som ret mange andre smartphones) har et elendigt batteri. Den vurdering af hvad der betyder noget for en selv, er alt andet lige nemmere at lave når karakteren er delt op i underkategorier der gør dem sammenlignelige.

0 0
Johnny K. Olesen 23-11-2011 12:59:47

Men man kunne måske godt forvente at I satte jer ned og blev bare nogenlunde enige om i det mindste kriterierne for karaktergivning. For ellers mister karakteren jo fuldstændig sin betydning!


Hvem siger, at det ikke forholder sig sådan?

Karaktersystemet er på sin plads, så man kan få en fornemmelse om en telefon er "hit" eller "skidt" - men karakteren hverken kan eller må stå alene.

Problemet er, som Lene også skriver, at en karaktergivning er super svært, da den altid beror på en hel række faktorer såsom hvornår modellen kommer på markedet, hvad konkurrenterne disker op med og de plusser og minusser, som den testede telefon har.

Men man bør altid have for øje at en anmeldelse er journalistens personlige og subjektive vurdering af telefonen. Det er IKKE en objektiv vurdering.

I stedet for at hænge sig alt for meget i, hvor mange stjerner en telefon har fået, så fokuser i stedet for på indholdet i artiklen. Hvilke observationer har journalisten gjort, og hvilke ting fremhæves som fordele og ulemper.

En anmelder kan ikke være 100% objektiv. Forklaringen på dette forklarer Nicolai Sonne til UG i denne video (efter min subjektive vurdering). Titlen er "Kan en anmelder være objektiv": http://www.dr.dk/NU/player/#/so-ein-ding/4064

Og når alt kommer til alt, så ved vi godt på Mobilsiden.dk at vores læsere er meget klogere end os journalister, men vi gør vores bedste :-)

0 0
pb 23-11-2011 14:43:02

Nu er Sonne jo kendt som den største æble elsker så at bruge ham som reference for objektivitet gir ligeså meget mening som at sammenligne ost og marmelade

0 0
Johnny K. Olesen 23-11-2011 14:58:27

Hej pb

Du misser pointen - se lige indslaget, før du skriver en kommentar igen ;-)

En anmelder er per definition ikke objektiv. Hvis en anmelder er objektiv, så kan vedkommende ikke længere kaldes anmelder.

0 0
pb 23-11-2011 15:47:09

Jeg har set indslaget og vil igen sige at Sonne efter min overbevisning aldrig bliver en seriøs anmelder/ telefon tester, da han er for meget æblefan efter min smag og det er måske lige nøjagtig her pointen er. Hvis jeg læser en anmeldelse af en film forventer jeg selvfølgelig at anmelderen siger sin personlige mening, hvilket jeg så kan være enig eller uenig i. Her vil det også være berettiget, at tage æstestik med i sin betragtning og bedømmelse af filmen. Læser jeg derimod en test af en telefon, så forventer jeg at få en seriøs og saglig gennemgang af telefonens formåen og derud af en karakter. Hvordan telefonen ser ud her er i den sammenhæng irrelevant. Det svarer lidt til at en film der får 6 stjerne i biografen af en anmelder kun får 5 af samme anmelder når den kommer på dvd fordi omslaget til filmen er grimt

0 0
Johnny K. Olesen 23-11-2011 16:22:37

Hej pb

Så det du modsætter dig, det er at vi vurderer telefonens design?

Det som du efterlyser er i bund og grund en videogennemgang af alle telefonens funktioner uden en subjektiv vurdering af produktet og uden sammenligning af andre produkter? Hvis det er tilfældet, så er YouTube stedet at kigge - der findes et hav af den slags videoer på siden.

Jeg forstår ikke helt din sammenligning med film. Hvis vi skal forsøge at sammenligne med filmbranchen, så kan to telefoner teknisk set være helt identiske rent specifikationsmæssigt, men meget forskellige designmæssigt. Det ses faktisk meget tit - specielt i USA.

Altså lidt ligesom når en film ses i biografen for derefter at blive udsendt på DVD i en nedskaleret kvalitet. Selve filmen er måske den samme, men filmens kvalitet er blevet dårligere pga. komprimering, og der er tilføjet ekstra materiale + et elendigt cover.

Der findes faktisk flere hjemmesider på nettet, som er dedikeret til at sammenligne f.eks. Blu-ray udgaver af film med den originale biograffilm.
En biograffilm KAN altså få forskellig karakter afhængig af det medie filmen ses på.

Sådan er det også med anmeldelser af mobiltelefoner. En anmeldelse vil ikke indeholder alle detaljer omkring en telefon, det er en subjektiv vurdering fra anmelderens side, og design er et af de ting som anmelderen skal vurdere.

Om Hr. Sonne er for meget "æble-elsker" eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg har dog meget respekt for manden, da han er knivskarp. Men det er selvfølgelig min subjektive mening.

0 0
pb 23-11-2011 19:47:39

Jeg går udfra du arbejder ved redaktionen siden du siger vi, derfor kan det undre mig at du ligger så stor vægt på design fremfor indholdet. Når jeg vil læse en test af en telefon må den da gerne indeholde en vurdering af designet sammen med en beskrivelse af materialerne, det kan som også sagtens ligge til grund for den egentlige karakter, især hvis den rent kvalitetsmæssig er årlig udført, men som det står i denne test "puha - den er godt nok grim" ja det kan man sagtens mene, men ligefrem bruge det som grundlag for karakteren, gir i min verden ingen mening, jeg kan sagtens selv vurdere om jeg mener den er grim eller ej. Min sammenligning med film går udelukkende på, at det gir lige så lidt mening at gi en film dårlige anmeldelser, hvis man synes plakaten eller dvd æsken er grim som det gør hvis man synes en telefon er grim. Indrømmet for mig er 80-90% altså telefonens funktionalitet og det er her jeg tænker at en karaktergivning skal tage sit udgangspunkt, for selvom 2 telefoner har ens specs, så opleves de tit meget forskellige, når producenten putter deres egne features oveni. En sidste kommentar omkring Sonne, så er han vel en hel institution i sig selv og på mange områder er han utrolig skarp, men jeg mener ikke han er særlig god som telefon tester/anmelder. Til slut vil jeg sige, at jeg altid læser jeres test af telefoner og jeg har som oftest intet at udætte, da jeg mener de gir mig en god gennemgang af hvordan telefonen virker og deved gir et godt grundlag, når der skal købes nyt, men at en telefon er grim, skulle give en mindre karakter er efter min mening ikke godt nok og måske burde i gennemgå jeres kriterier for hvordan i tester en ekstra gang og melde dem klart og tydeligt ud, så vi har det at forholde os til, når vi læser jeres tests.

0 0
Johnny K. Olesen 23-11-2011 21:41:06

Hej pb.

Ja, jeg er journalist på Mobilsiden.dk

Mht. om designet bør og skal indgå i en anmeldelse, så er det helt op til anmelderen.

Lige nu sidder jeg f.eks. men en ret usædvanlig telefon, der skal anmeldes. Designet bliver i ekstrem grad lagt til baggrund for telefonens anmeldelse. Hold øje med Mobilsiden.dk i næste uge ;-)

Det er 100% anmelderen, som afgør om designet skal indgå i karaktergivningen.

Men igen: Lad nu være med at fokusere på karaktergivningen. Det er altid journalistens iagttagelser i anmeldelsen, man bør kigge på. Om en telefon får karakteren 4 eller 5 er ligeså interessant, som om man får 7 eller 10 i mundtlig tysk (på den nye skala). Karakteren giver et indtryk at hvilket niveau telefonen ligger på, men det siger intet om telefones fordele og ulemper.

0 0
pb 23-11-2011 22:19:58

Så lander vi den der, tak for en god og saglig debat selvom vi ikke er helt enige er det altid rart at få udvekslet meninger og måske kan det rykke lidt ved nogle holdninger ved os begge

0 0
hotpop 23-11-2011 22:03:18

Nysgerrig!!!
Lumigon?

0 0
Johnny K. Olesen 23-11-2011 23:02:39

Nej noget meget mere jordnært - bogstaveligt talt. Det er en meget speciel telefon, som vil tiltale udendørsmennesker - men mere om det senere :-) Husk design kan være mange ting.

0 0
23-11-2011 13:24:32

"Synes godt om"

0 0
Mobilsiden 23-11-2011 12:52:19

Vi har nogen minimumskrav telefoner i den kaliber skal overholde.

Batteriet er en af disse.

Men kan godt være karakteren skal deles op i flere karakterer, og derved måske ende med et samlet gennemsnit. Så kan der jo læses, hvor det "går godt" eller "går galt".. Vil tage idéen med til de øvrige :)

0 0
23-11-2011 19:22:23

Ideen med en opsplittet karakter er sådan set god, hvis i gør det, så drop en samlet karakter for den er ligegyldig. Fx for urbanus er batteri langt hen ad vejen ligegyldig så for ham ville et lavt gennemsnit trukket ned af batteri ikke give mening.

0 0
pb 23-11-2011 11:48:02

Synes bare ikke det er godt nok at bruge synsninger til at give karakterer udfra. Hvis det viser sig at batteriet virkelig ikke kan holde mere strøm er det naturligvis en god grund til at give lavere karakter, men at bruge "samt jeg ikke synes om designet og størrelsen" som argument er bare for tyndt. Jeg har læst andre test hvor designet og størelsen roses, så ærlig talt er det ret usagligt og en OMMER

0 0
Mobilsiden 23-11-2011 12:03:44

En anmeldelse er en personlig vurdering, og Motorola Razr er som jeg skriver en rigtig fin telefon på mange punkter.

Men det er ikke acceptabelt en telefon til den pris ikke kan holde strøm fra morgen til aften, ved normalt brug... Har ikke ændret forbrug fra tidligere telefoner jeg har testet, så derfor vil jeg som minimum også forvente denne ville kunne holde én dag...

0 0
Jan Ålund 23-11-2011 15:53:38

Det kan min iPhone nu heller ikke..

0 0
pb 23-11-2011 12:14:42

En anmeldelse bør efter min mening ikke være farvet af om man synes noget er pænt eller ej. Du har vel brugt en del tid på at teste telefonen, hvilket jo er rigtig godt, at karakteren så pludselig skal afspejle om du kan lide designet eller ikke, tænker jeg bare ikke holder. Batteritiden ja det bør trække ned men det andet kan du tilføje som din holdning, men det bør ikke afspejle sig i en karakter, bare min holdning og tror jeg også mange andres. Jeg køber ofte en telefon udfra en anmeldelse og derfor forventer jeg seriøse test af telefonerne, dette er din heldigvis langt hen af vejen

0 0
Mobilsiden 23-11-2011 12:50:16

Jeg beklager du ikke synes om jeg udtrykker min mening vedr. designet og størrelsen. Men det er primært batteriet der er skyld i karakteren.

For størrelse og design er klart en smagssag.

0 0
pb 23-11-2011 12:56:20

Jeg er ikke ening i din mening om designet, men jeg synes så afgjort om at du udtrykker den. Jeg tænker bare ikke den bør indgå i en samlet vurderin af en telefon dvs i karakteren. Det er lidt det jeg læser i din test ellers er resten af testen bestemt iorden

0 0
Mobilsiden 23-11-2011 12:06:33

Som jeg også skriver er design en smagssag, og jeg har haft den med mange steder hen... til ejere af Samsung Galaxy S II, LG telefoner, iPhones og diverse andre, men ingen har sagt den var pæn...

Så bestemt en smagssag...

0 0
x
Om brug af cookies