Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Samsung Galaxy Note - en stor blok (mobiltest)

Samsung Galaxy Note - en stor blok (mobiltest)

TEST: Er det en mini-tablet eller mega-smartphone? Vi har testet Samsung Galaxy Note.

Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).

Galaxy Note er faktisk en lidt underlig enhed. På den ene side er det en voldstor smartphone, på den anden, en meget lille tablet. Jeg vil tillade mig at konkludere, at mobilenheder med 5,3 tommer skærm, klart må henvende sig til en meget begrænset målgruppe.

Netop derfor giver størrelsen ikke minus-point i denne test da vi må formode, at købere af denne enhed sandsynligvis ved, hvad formålet og behovet er, i forhold til den store skærm.

Og skærmen ER lidt af et ”monster”. Teknikken bag hedder Super HD AMOLED hvilket dækker om en virkelig enestående billedkvalitet, selv når lysstyrken står på automatisk, og med en detaljegrad som er helt fantastisk. Opløsningen er 800 x 1280 pixels.

-          Baggrund: Mere om Super AMOLED


Samsung viser med alt tydelighed, at de har førertrøjen, når det kommer til kvaliteten af skærme – det kan ikke beskrives, det skal opleves! I øvrigt er skærmen beskyttet af det brudstærke Gorilla Glass fra firmaet Corning, hvilket gør det tæt ved umuligt, at få ridser på skærmen.

Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).

Letvægtsdesign

Jeg er imponeret over Samsungs evne til at lave en smartphone med en SÅ stor skærm, og alligevel holde vægten nede på 178 gram (størrelse: 146.9 x 83 x 9.7 mm.).

Men det er klart, at valget af plastik til coveret bestemt ikke har gjort noget negativt for vægten.

Note føles godt i hånden – som kvalitet, materialet til trods.

Under skærm og cover finder vi en dual-core processor på 1,4 GHz og grafikchippen Mali-400 MP.

Der er 16 GB indbygget hukommelse og plads til yderligere udvidelser på op til 32 GB via microSD-hukommelseskort. Det er også genialt, at Samsung har monteret 1 GB RAM til brugeren, så man ikke løber tør for plads når der hentes applikationer.

Ice Cream fra Android

Samsung Galaxy Note er født med Android 2.3.6 Gingerbread, men fra officiel side forlyder det, at en opdatering til Android 4.0 Ice Cream Sandwich er på vej i løbet af første kvartal i år.

Selvom den nye Android-version byder på flere forbedringer i performance, så kan vi i denne test ikke tage dette med i vores vurdering, da vi ikke kan teste noget der endnu ikke er tilgængeligt.

Men vi må da håbe, at Samsung i næste version, har brugt tid på optimering af systemet. For det er bestemt ikke en fejlfri oplevelse, på nuværende tidspunkt.

Egnet til internet og mail

Ingen tvivl om, at der er stort overblik i mailboksen når den åbnes på Galaxy Note. Opsætning, synkronisering og dagligt brug, særligt når Gmail anvendes, virker fint.

Derimod har jeg oplevet, at mails via Microsoft Exchange (testet op mod Office 365), ikke altid afspejler det som findes på computeren. Der kan stå f.eks. ”6 nye mails” uden der er det. Jeg har også set, at mails som er flyttet til andre mapper, stadig fremgår af indbakken på mobilen.

Derimod har synkronisering af kontakter og kalender på ingen måde givet udfordringer, men kørt upåklageligt.

Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).

Kopier mail-tekster med S-pen

I bagcoverets nederste hjørne gemmer sig en skrivepen, i gamle dage kendt som en ”stylus”-  i Samsungs udgave hedder det en ”S-Pen”.

Pennen gør det let, at kopiere tekst-uddrag fra e-mails eller hjemmesider, og indsætte det kopierede et andet sted, eller i et andet program. Naturligvis kan dette også ske med fingrende, men med pennen bliver det lidt mere præcist.

En smart feature, som bestemt er meget anvendelig. Uheldigvis virker det ikke i Gmail, her kan man kun bruge fingeren – men kører ellers perfekt i både Exchange-mail og på websites.

Kopieres der fra internettet, kan man desuden sende det udvalgte som et billede til modtageren – ret smart, at man ikke behøver tage det hele med.

Det er muligt at lave fulde screenshots på Galaxy Note ved at køre håndkanten tværs over skærmen fra venstre og mod højre, eller omvendt.

Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).

Tag screenshot på Galaxy Note

Langsom til beskeder

De fleste vil tro, at jo større skærmen bliver, jo lettere er det at skrive hurtigt og korrekt i beskeder og mails. Sådan er virkeligheden bare ikke.

Jeg skriver markant hurtigere på andre enheder med mindre skærme, end jeg gør på Galaxy Note – derudover er ordbogsforslagene virkelig irriterede, da linjen hele tiden forsvinder og kommer igen. I SMS-delen får det hele beskedboksen til at hoppe op og ned, mens man skriver. Dette problem beskrev jeg også i forbindelse med anmeldelsen af Galaxy S II.

-          Sådan er SMS-funktionen på Samsung Galaxy S II

Selvom det er muligt fra Android Market, at hente den nye tastaturtype fra Ice Cream Sandwich-versionen, så synes jeg ikke det er godt nok, at en så basal funktion ikke spiller optimalt.

Derudover har jeg også hist og her fundet fejl i oversættelser. Videresend hedder f.eks. i Exchange-mailen ”Vidrsend”.

Fed til musik og video

Den store skærm, gør Galaxy Note voldsom anvendelig til musik og video.

I salgspakken medfølger et in-ear headset med mikrofon på ledningen, og betjeningsknapper til lyd op/ned samt næste nummer. Opkald kan også besvares ved et tryk på knappen, hvorefter musikken pauses, og genoptages når opkaldet er slut.

For en musikentusiast tæller det positivt i karakterbogen, at lydkvaliteten samtidigt er virkelig god.

Video og film er naturligvis genialt på en 5,3 tommer skærm, og en lang række af de populæreste videoformater er understøttet. Blandt andet MP4, DivX og H.264.

Jeg har også haft lejlighed til at prøve Galaxy Note med et Samsung Smart-TV. Her giver applikationen Samsung Smart View mulighed for at anvende mobilen som fjernbetjening eller få billedet fra TV’et vist i applikationen. Desværre er Smart View app’en ikke optimeret til den høje opløsning, så skærmbilledet fylder ikke hele skærmen.

Vi må håbe, at Samsung er på vej med en opdatering.

Erstatter Note en notesblok?

Både ja og nej. Hold knappen på S-Pen inde og tryk to gange på skærmen, hvorefter en lille notesblok åbner. Nu kan du lynhurtigt lave et notat med pennen på skærmen, præcis som du ville gøre med en kuglepen på en blok.

Det er faktisk vældigt smart, og ikke mindst anvendeligt.

Alle noter i S-Note programmet kan desuden synkroniseres med Google Docs.

Du kan også, med pennen, holde to sekunder på et vilkårligt skærmbillede, hvorefter en særlig notatfunktion, der gør det muligt at skrive på screenshottet, aktiveres. Det kan være du har brug for at tegne en cirkel om noget på en web-site, eller præcisere vejangivelser på et udsnit fra Google Maps.

Dette er imponerede smart!

Tegnefunktionen fungerer fint nok i sig selv, men det er frustrerende at stregen ikke følger pennen helt – når man skriver hurtigt, er tegne-stregen op til en halv centimeter efter pennen – så det er altså ikke en ”kuglepen på blok”-oplevelse man sidder tilbage med.

Når et du har tegnet færdigt på et screenshot, kan dette sendes via f.eks. Facebook, mail, MMS m.v.

Vores testenhed, der i øvrigt er fabriksny, fungerede i starten ikke korrekt med MMS. Det viste sig, at man i "indstillinger" under besked-funktionen i punktet "Oprettelses tilstand" skal sørge for, at punktet "Ubegrænset" er aktiveret.

Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).

Hvad med interfacet?

Som på andre af Samsungs smartphone er der lavet specielle tilpasninger i Android via det som kaldes for TouchWiz – i dette tilfælde, version 4.0.

Men jeg er ikke imponeret over brugerfladens smidighed, som bestemt ikke er flydende. Der er hop, hak og pauser blot man skifter mellem forside-skærmene – og heller ikke internet-delen er smooth.

Dette gør naturligvis ikke enheden uanvendelig. Det er blot irriterede at betale så mange penge for noget, der hænger i koderne.

Vi kan kun håbe at dette bliver rettet i eventuelle kommende softwareopdateringer.

Omfattende kalender

Samsung har optimeret kalender-oplevelsen på denne enhed. S-Planner er navnet på applikationen, som på forbilledlig vis, udnytter den store skærm.

Fra højre side af skærmen kan der kaldes en menu frem, som gør det muligt hurtigt at skifte mellem visninger af år, måned, uge og dag.

Kalenderen understøtter synkronisering af flere kalendere – her vises aftalerne med forskellige farver.

Galaxy Note har også en fantastisk størrelse, hvis du har brug for at benytte navigation. Den er født med Google Maps Navigation men derudover findes i Android Market også en række af de mere traditionelle navigationsløsninger.

For de teknisk interesserede bør det her nævnes, at mobilen understøtter det amerikanske, og mest almindelige, GPS-system samt den russiske variant GLONASS. Det gør, at den er lynhurtig til at finde ens position.

Batteritid er virkelig god

Der sidder et batteri med ekstra meget batterisaft i Galaxy Note – hele 2.500 mAh. Og det er en god idé – særligt fordi store skærme, bruger en masse strøm.

Arbejdsdagen klares fint – også selvom man har en masse ting der bimler og bamler i baggrunden – og det er ikke unormalt stadig at have 30 procent strøm tilbage ved sengetid.

Alt efter forbrug så skulle op mod 24 timers drift ikke være et problem.

Det tager i øvrigt lidt over tre timer, at oplade batteriet til fuld power.

Jeg synes i allerhøjeste grad, at driftstiden kan godkendes – også selvom man ikke sparer på noget i det dagligt brug.

Billeder taget med Samsung Galaxy Note

Konklusion: Er den værd at overveje?

De fleste smartphones på markedet ser bittesmå ud ved siden af Samsung Galaxy Note – ved siden af en tablet, ser Note ganske lille ud. Men når du er kommet dig over størrelsen, så er det faktisk en fornuftig enhed.

Samtalekvaliteten er i øvrigt virkelig god.

Der sidder et ret så godt 8 megapixels kamera i Galaxy Note, der tager billeder af næsten fremragende kvalitet.

Jeg er indigneret over, at brugerfladen ikke er flydende, men positivt overrasket over batteritiden og ikke mindst skærmkvaliteten.

Alle jeg har mødt i testperioden er forbløffet over, at man kan gå rundt med en SÅ stor mobil – men alle er enige om, at dem der køber Galaxy Note ved hvad de skal med den – og lever med, at et Bluetooth headset er et must.

Note er en smartphone i den dyre ende – mellem 4.500 og 5.000 kroner, uden abonnement, er ifølge Mobilpriser.dk, ikke ualmindeligt.

Karakteren ender på fem ud af seks stjerner.

Læs også:
- Web-TV: Se testen af Samsung Galaxy Note

Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).

Web-TV: Samsung om Galaxy Note

Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy Note (Foto: Mobilsiden.dk).

Plus / minus

PLUS

+ Fremragende skærmkvalitet
+ God lyd – både i samtaler og musik
+ Meget lang batteritid og god kalender

 
MINUS

- Mail af mails via Exchange kører ikke optimalt
- Interface der ikke er smooth

Web-TV: Se testen af Galaxy Note

Få notikationer:

Kommentar

x

Opret bruger
marie 30-06-2012 23:00:35

Er der nogen der kan hjælpe mig med følgende?
- hvordan ændrer jeg indstillingerne så min Note ikke gør MMS'er så små?
- hvordan internetdeler jeg til min Mac?
- og hvordan kopierer jeg tekst fra nettet med finger eller pen?
Håber nogen kan hjælpe :)

0 0
rasmus 06-04-2012 01:12:42

Hej,
Jeg går og overvejer at købe en ny mobiltelefon, men er meget i tvivl om det skal være en Samsung Galaxy Note eller en iphone 4s.
Nu har jeg en Htc Wildfire.

0 0
Bo 06-04-2012 18:16:17

Her er der måske lidt hjælp :-)
www.technobuffalo.com/videos/ask-the-buffalo-windows-8-tablets-siri-loaded-ipod-touches-and-more/

Men personligt ville jeg vælge Galaxy Note, jeg er meget glad for galaxy s 2 og hvis jeg ikke havde den ville købe en Note:-)
Men det handler mest om smag, den ene er ikke bedre end den anden :-)

0 0
rasmus 07-04-2012 14:24:06

Mange tak for hjælpen.
Lige nu har jeg en ipad 2 og er meget glad for den og derfor tror jeg at iphone 4s vil være lige så god.

0 0
Kim Harder 07-04-2012 18:15:47

Ja selvfølgelig skal du vælge iPhone4s, når du har en iPad 2. Nu er du vant til dette system.

0 0
MGApcPro 07-04-2012 20:44:20

Jeg har både en iPad2 og en galaxy s2 og det er fungere fint, det eneste er hvis man køber apps så kan man ikke bare downloade appen til begge.ingen gider betale for fruit ninja to gange xD

0 0
MGApcPro 07-04-2012 21:07:37

Men nu bruger jeg dem til forskellige ting, så det er generelt ikke et problem. Mit råd, hvis du virkelig gerne vil have en iphone, så vent til 5'en kommer, da den forhåbentligt har en større skærm, for hvis du overvejer en galaxy note, så tror jeg du bliver skuffet med en lille 3.5" jeg har en ipod touch, og på grund af skærmstørrelsen bruger jeg den aldrig. Da min sgs2 altid kan erstatter den.

0 0
rasmus 08-04-2012 01:58:30

Mange tak for hjælpen.
Sådan som det ser ud nu bliver det nok til en samsung galaxy note, på grund af de gode kommentare.
Jeg hørt meget om at samsung galaxy note måske bliver opgraderet til ice cream sandwhic. Ved i noget om det?

0 0
Bo 09-04-2012 15:43:46

det bliver den...
det har samsung lovet, så det er kun spørgsmål om tid...

ps. et rigtig godt valg ;)

0 0
rasmus 10-04-2012 14:40:25

Super, så ved jeg det.
Har i ellers nogle argumenter for at jeg skal købe samsung eller iphone?

0 0
rasmus 07-04-2012 20:23:11

Mange tak for hjælpen, men der bare rigtig mange der synes at jeg skal vælge en samsung galaxy note.

0 0
Frederik 07-03-2012 16:03:01

Hejsa. Jeg overvejer rigtig meget at købe samsung galaxy note. min mobil lige nu er nokia e72 og jeg har haft den i snart 2 år.
Så jeg kunne godt tænke mig at købe denne. Men jeg vil først gerne vide om den er meget langsom og at det går dårligt med beskeder. Håber meget på hjælp fra alle jer der har en.

0 0
daniel 31-03-2012 10:18:11

Hey fredrik..
jeg har nu haft min galaxy note i en uge nu.
og lad mig sige det er en mobil jeg stærkt kan anbefale, hvis man er til en stor skærm, den er meget stor.
jeg synes ikke den er langsom eller der er nogen problemer med beskeder, jeg bruger dog ikke det sms program der ligger på mobilen men har downloadet handcent sms da jeg synes det er bedre end det der ligger på i forvejen.
jeg har haft mange mobiler bla. Iphone 3g, SE Experia 10 pro, HTC desire HD og kan roligt sige at samusung galaxy note er i en klasse for sig selv.

0 0
Heiberg 02-03-2012 13:24:23

Jeg er vældig godt tilfreds med den måde, min Note kører på - og jeg er helt vild med den store skærm. Der er dog ét stort minus ved den, for jeg ved bare med mig selv, at jeg ikke gider en mobil med mindre skærm næste gang. Så den begrænser mine valgmuligheder temmelig kraftigt.

0 0
Niels B. 02-03-2012 10:00:33

Ja, den lagger desværre til tider. Men overordnet er det en lækker mobil - elsker den store skærm: http://www.nyemobiltelefoner.dk/ny-samsung/samsung-galaxy-note.html

Perfekt hvis du kan lide at tegne!

0 0
Klaus 11-02-2012 18:58:44

Øv øv....Har overvejet at prøve noget andet end Iphone 4, sådan bare for at få lidt nye oplevelser og havde glædet mig til at prøve og evt. købe Note'en, men blev helt vildt skuffet da jeg prøvede den. Den laggede...ikke meget, men bare lige nok til at det er irriterende....Ekspedienten sagde at det gjorde de jo lidt....Er det noget man vænner sig til eller hvordan?

0 0
Casse 10-02-2012 17:37:37

Jeg sendte i sin tid min nyindkøbte Samsung Galaxy Tab 7" retur, simpelthen fordi den viste de "lumre" internetsider som mobilvisning (eller webstedet slog i hvert fald over på mobilvisning = betaling!)Dette problem har HTC ikke! Htc viser alle de sider jeg er stødt over som var det på en pc-skærm. Tro mig, jeg HAR prøvet alt, også samsung support som ikke endvidere tog mig seriøst. Kunne nogen tage deres Galaxy Note og teste om Samsung har løst op for problemstillingen?! Testsite: w**.empflix.com ADVARSEL: Nude content. Set eventuelt adressen op på en PC også. Hvis Mobilsiden sletter dette indlæg pga indholdet, håber jeg I tester dette og giver mig direkte besked! Jeg synes, at når der er valgt indgang på visse sider på forhånd, kunne jeg ligeså godt købe en Ipad istedet - så om Galaxy Note viser "true" internet bliver afgørende for om jeg køber en sådan...

0 0
Heiberg 09-02-2012 21:13:15

Nu er det jo en Android-telefon, og hvorfor så lade, som om den er lige så indskrænket som en telefon med WP7 eller iOS?

Hvis man ikke bryder sig om tastaturet, smutter man bare ind på Android Marked og henter et andet - og bryder man sig ikke om brugerfladen, er der et bredt udvalg af launchers at vælge imellem sammesteds.

osv. osv.

Den slags hører da med i en anmeldelse.

0 0
David 10-02-2012 20:33:20

Han anmelder jo produktet som det er, langt de fleste brugere installerer ikke launchers, og det skal selvfølgelig ikke indgå i en anmeldelse.

0 0
Heiberg 11-02-2012 12:49:22

Langt de fleste ved nok slet ikke, hvad en launcher er for noget, og de er nok heller ikke klar over muligheden for i et snuptag at ændre brugerfladen eller udskifte tastaturet. Og tastaturet er jeg temmelig sikker på, at langt de fleste bruger.

Selvfølgelig mener jeg ikke, at JohnG skulle have kastet sig ud i en udførlig anmeldelse af diverse launchers og tastaturer m. m., men jeg mener bestemt at muligheden burde være berørt, da det jo er en væsentlig del af telefonens styresystem og dermed også en af dens kvaliteter. Fx sådan:

"Tastaturet er ikke optimalt, så det vil nok være en god idé at installere et andet".

Og så ellers lade folk selv finde ud af resten. Det ville sikkert få et lys til at gå op for om ikke langt de fleste så i hvert fald mange. ;-)

0 0
Bepper 10-02-2012 18:46:40

Enig! - Og interessant vinkel som jeg synes John nogle gange, lader til at stille sig blind overfor i hans vurderinger og anmeldelser!?
Lidt underligt, eftersom han burde vide det?

Men måske er det også for at sparke producenterne lidt i numsen, for at få dem til at oppe sig når de skal lave det næste produkt!?
- Men i så fald er det bare ikke en retfærdig vurdering at videregive til slutbrugeren... for der ER, som du siger - flere muligheder

0 0
Mobilsiden.dk 07-02-2012 15:39:01

Vi har produceret et indslag om Galaxy Note, der kan ses her: http://www.mobilsiden.dk/web-tv/samsung-galaxy-note-pa-testblokken,lid.19304/

0 0
Pistolprinsen 06-02-2012 14:49:01

Nu fik jeg mig endelig taget sammen til at udskifte min Samsung Galaxy S II med en Samsung Galaxy Note, og lad mig sige det med det samme: Bedste telefon, jeg nogensinde har købt!
Endelig en telefon, der kan erstatte en bærbar PC, og endelig en telefon i den rigtige størrelse (små mobiltelefoner er en dødssynd!).
Pennen er et hit, og jeg fatter ikke folk, der klager over, at den halter - enten må jeg skrive meget langsomt, eller osse har andre testet til ekstremer!
Skærmen er FANTASTISK, og at lave et fjernskrivebord til sin PC er jo nærmest som at sidde ved selve PCen :-)
Der kommer til at gå lang tid inden jeg udskifter den, og det bli'r under ingen omstændigheder til en mobil med mindre skærm eller uden pen!

0 0
Mobilsiden.dk 01-02-2012 11:24:16

Hej med jer,

Jeg har efter at have læst jeres kommentarer (og mange tak for dem i øvrigt) brugt en del tid, på at forske i MMS-problemet.

Jeg fandt frem til, at mobilen satte MMS-settings forkert, ved den første opstart. Men jeg fandt nålen i høstakken, og nu fungerer det.

Da MMS-problemet var en MEGET vigtig del af vores vurdering, så er tekst såvel som karakter justeret.

Endnu engang tak for jeres feedback :)

0 0
Bo 31-01-2012 19:22:43

http://www.youtube.com/watch?v=pBhEiiMd3qU&feature=g-all-u&context=G2395e0eFAAAAAAAAJAA

jeg syntes den virker meget interessant, men er meget tilfreds/glad med min gallaxy s 2. Så holder mig til den et stykke tid endnu, måske note 2 ;) hehe

0 0
karl munzert 28-01-2012 12:04:32

Citere Test.
Hold knappen på S-Pen inde og tryk to gange på skærmen, hvorefter en lille notesblok åbner.

Hvilken knap holdes inde ? og hvor er den ? til jer der har denne hvordan gør i dette ?

0 0
kelddaug 07-02-2012 22:21:22

Den er 30 mm oppe fra skrive spidsen.!

0 0
boris zastrojevic 28-01-2012 21:12:59

Knappen er ca 1 cm lang og er faktisk næsten usynlig, men den er der.Den er plan med resten af pennen. Hvis du lægger pennen på bordet således at du kan læse SAMSUNG fra siden så kan du se den. Men irriterende "usynlig" er den...
Pøjpøj

0 0
karl munzert 29-01-2012 09:56:39

Tak tænk hvor nemt hvis de havde brugt den grå farve der

0 0
BE 27-01-2012 23:02:20

måske slår den alligevel mange Tablets af pinden når der skal vælges.
Har man ikke lige stramme cowboy bukser så det bliver et problem, så har den en rimelig størrelse til almindeligt tøj, og samtidig en størrelse man ubekymret kan lægge i lommen modsat en Tablet.
- Det kunne sagtens friste mig en del, men jeg ville nu alligevel gerne se den med en bedre software(herunder også Kies til PCen).
Desuden syntes jeg der mangler hardware i form af NFC, 4G, m.v. før det bliver en rigtigt "toppert" af en mobil!

- Åh, for lidt siden var jeg inden på en tysk hjemmeside - Tablettest.net, og hvilken ynk.
De skvadrer løs og farer frem og tilbage på skærmen uden rigtigt at sige noget fornuftigt eller gå lidt i dybden.

Heldigvis ser vi ikke John G. udfolkde sig lige så tosset, men langt mere objektivt og professionelt, og tak for det!

0 0
Merete Andersen 26-01-2012 09:51:47

Hej alle.
Jeg har denne mobil, og jeg synes det er det mest fantastiske legetøj jeg ejet. Jeg er måske ikke den typiske køber, kvinde på 36, men jeg har valgt den, fordi jeg vil bruge den til meget andet end bare som en telefon. Så for mig er det et bi-problem at den er stor at tale i, da jeg måske kun taler 5 min i den per dag. Resten af tiden bruger jeg den til surfing, spil, læse e-bøger, læse mails, gps osv. Den er virkelig lækker i designet. Virker let og lækker. Men jeg glæder mig til at den får ice cream sandwich.

Jeg købte den i en lille web/butik, som den dag havde fået et større parti hjem. Jeg måtte reservere den, for at kunne være sikker på at få den. Trods at mange åbenbart køber den, så har jeg endnu ikke set andre med den. Men forestiller mig at det mest er en telefon til businessfolk.

Der er selvfølge også ting, jeg har måttet tilpasse, for at få den til at gøre de ting jeg vil. Jeg bruger bl.a. GO sms og keyboard og har hentet en del andre apps. Men det fantastiske er jo at der er apps til den meste, så det ser jeg ikke som noget problem.
Det der irriterer mig allermest er Samsungs synkroniserings-software Kies. Det fungerer SÅ dårligt. Hvis du er heldig at blive koblet til, så fejler synkroniseringsjob'et. Hvis den får synkroniseret er det ikke alle kalenderposter den tager med. En god work-around er at synkroniserer Outlook kalender med G-mail kalender. Og derfra sync'e til telefonen via g-mail sync på telefonen. Outlook kontakter kan ikke synkroniseres til G-mail, desværre. Så jeg har sync'ed via kies til telefonen og derfra til g-mail hvor jeg så har en kopi på g-mail.
Og Outlook noter og opgaver er ikke noget der kan synkroniseres overhovedet via Kies. Jeg har desværre ikke fundet en løsning for det endnu.

Jeg havde en Nokia før, som mildest talt var sindsyg irriterende. Men at kunne synkronisere til Outlook kunne den dog finde ud af helt problemfrit. Og er altså en feature jeg har været ret glad for.

Så konklusionen - jeg synes telefonen skulle have mindst 5 stjerner. Den er bare så fantastisk. Og jo folk glor, men jeg tror at vi kommer til at se meget mere til store skærme. Og hvis du kan lide at læse e-bøger, så kan jeg varmt anbefale den til dette formål også.

0 0
Pistolprinsen 25-01-2012 13:12:59

Samsung har annonceret en 32 GB udgave, men er der nogen, der ved, hvornår den kommer på markedet?

0 0
Pistolprinsen 06-02-2012 14:50:49

Du kan allerede købe 32GB udgaven hos http://www.Expansys.dk

0 0
karl 24-01-2012 08:22:07

Hold knappen på S-Pen inde og tryk to gange på skærmen, hvorefter en lille notesblok åbner. Nu kan du lynhurtigt lave et notat med pennen på skærmen, præcis som du ville gøre med en kuglepen på en blok.

Vores S-pen er en lille dum pind uden knap vi kan ikke finde den pågældende knap ? Hjælp. Er der nogen forklaring på hvor den er.

0 0
kelddaug 07-02-2012 22:20:13

Den er 30 mm oppe fra skrive spidsen.!

0 0
Erling 17-01-2012 21:06:00

Hej John!

Tak for anmeldelsen som jeg læste med stor interesse.
Jeg finder det dog underligt at I oplever hakkende brugeroplevelse. Nu er der rigtig mange skraldeanmeldelser på nettet og jeg er ganske overbevist om at I, som det sig hør & bør, har videreformidlet den brugeroplevelse som i havde.
Jeg har overvejet SGN som mit næste håndsæt og har i den forbindelse gravet lidt andre anmeldelser frem.

http://www.engadget.com/2011/10/28/samsung-galaxy-note-review/

http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/samsung-galaxy-note-1039199/review?artc_pg=1

http://elektronik.guide.dk/Smartphone/Samsung/Touch/Brugervenlighed/Opl%C3%B8sning/Test_af_Samsung_Galaxy_Note_2647466

http://www.mobil.nu/nyheder/her-er-laesernes-endelige-dom-over-samsung-galaxy-note-1.497472.html?articlePage=1

Jeg vil da gerne indrømme at ikke alle anmeldelser er lige upartiske og man skal da nok også kunne finde andre anmeldelser som, i tråd med jeres oplevelser, rapporterer hakkende interface. Jeg synes dog alligevel at den generelle tendens har været at der ikke er noget at udsætte på flow´et i brugeroplevelsen. Det fik mig til at overveje flg:

1: Kunne der være en HW defekt et eller andet sted?
Nej i kan naturligvis ikke skille jeres testemplarer ad, men jeg antager i har mulighed for at kontakte Samsung DK. Et lille videoklip og en mail til Samsung kunne jo afgøre hvorvidt brugeroplevelsen er normal.

2: Var det et nyt håndsæt i fik udleveret?
Jeg er ikke klar over hvor meget der bliver gjort ud af den slags, men der er jo mange der anmelder mobilgrej. Hvis alle anmeldere skal have den samme brugeroplevelse skal de vel modtage deres eksemplar i ny indpakning osv. men derfor kan det jo godt have været ude og vende andre steder med efterfølgende ændring i opsætninger.
Nå - I starter vel med en Hardware Reset.

3: Hvilke Apps er der installeret?
Jeg går stærkt ud fra der bliver brugt en "levende bruger" dvs. et abonnement der bliver anvendt i dagligdagen. Man kunne jo godt have et SIM-kort liggende i skuffen - kun beregnet til tests men så ville der jo ikke være nogen videre kontakter - ingen nye mails osv. kort sagt ingen eller få af de kerneting et moderne håndsæt bliver brugt til.
Hvis abonnement/googlekonto bliver anvendt i hverdagen følger at der må være en række Apps installeret, og det er ikke alle apps der kan forliges med alle håndsæt.
Ja - ved godt - Det er stadigvæk en del af brugeroplevelsen men der er stor forskel på hvilke Apps folk har installeret, og idéen med en anmeldelse er vel netop at give læserne en fornemmelse af hvad de kan vente sig hvis de investerer i et givet produkt.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvorvidt den friskinstallerede SGN havde den samme hakkende brugeroplevelse.

Og så i øvrigt vedr. Årets mobil 2011: Tak for citatet - det var en speciel oplevelse at se nogen rent faktisk henvise til ens egne bøvede skriblerier.

MVH
Erling

0 0
Mobilsiden.dk 29-01-2012 10:12:07

Hej Erling,

1: Kunne der være en HW defekt et eller andet sted?


Det kan naturligvis altid være en mulighed. Men set i forhold til hvordan andre Android-enheder kører, så er det helt normalt, at Android mangler en smooth oplevelse. Jeg vedgiver at hvor flydende og smooth noget er, afhænger af øjne der ser.

Jeg har testet virkelig mange mobiler, og spotter med det samme når noget ikke er flydende. Og det irriterer mig hver gang, fordi det efter min mening, ikke er rimeligt at man som forbruger, skal finde sig i det - specielt ikke, når flere andre har vist, at den kan lade sig gøre, at lave det anderledes.

2: Var det et nyt håndsæt i fik udleveret?


99 procent af alle enheder vi tester kommer i uåbnede salgspakker. Hvis der har været tale om en tidlig release, vil det fremgå af vores test.

Galaxy Note var ingen undtagelse. Og inden testen startede tjekkede jeg med Samsungs-software team, at det var den aktuelt nyeste version jeg havde.

3: Hvilke Apps er der installeret?

Når vi tester produkter benyttes de som primære mobiler i testperioden. Jeg har altså min egen mail, Facebook osv. kørende.

Hvilke apps - tja, hmmm. Ikke noget specielt Fancy. Benytter typisk de top 20 apps som alle andre også bruger.

I øvrigt mener jeg ikke, at en brugeroplevelse på en mobil, skal være bundet op på, om man har en bestemt app installeret. Helt almindelige slutbrugere vil ikke have forståelse for, at man ikke kan have app-x1 eller x2 på mobilen, uden fx enheden bliver ustabil. Her må producenten m.v. hjælpe brugeren på vej - og ikke bare forvente, at "det kan man da godt regne ud".

0 0
Bepper 17-01-2012 22:44:13

Hej Erling, super at læse dit indlæg og det er selvfølgelig John G. der skal have lov at svare. Men denne her forbindelse vil jeg også lige referere til en test jeg selv lavede, af Sony Ericsson Neo og Sony Ericsson Arc. http://www.youtube.com/watch?v=kEcG5AqOvFA
Spol hen til 12 minutter inde i klippet. Her beviser jeg at start-up tiden af begge telefoners kamera'er er ens. Hvorfor er det nu interessant? Det er det fordi at John G. i denne anmeldelse af SE Neo: http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/xperia-neo-en-lille-tung-smartphone-mobiltest,lid.15942/ kritiserer Neo'en for at være for langsom i opstarten af kameraet, hvilket også går ud over den samlede karakter som Neo'en får, og IKKE kritiserer Arc'en (der har samme opstartstid) i denne anmeldelse: http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/sony-ericsson-xperia-arc-fedt-topprodukt-mobiltest,lid.15008/
Endvidere kritiserer han Neo'en for at være tung at betjene. John G. skriver: "Tung og tung
Sony Ericsson Xperia Neo er tung - både fysisk og i softwaren.

Jeg har i testperioden oplevet, at flere funktioner (fra tid til anden) enten har hængt eller været langsomme om at åbne. Denne oplevelse er generel i hele mobilen.

Tungheden er til stede, men det er dog ikke så udtalt, at mobilen for alvor er træls at bruge i dagligdagen. Du skal blot ikke forvente, at få samme oplevelse på Neo, som tilfældet er på topmodllen Arc.
Konklusion: Køb Xperia Arc".

Jeg har haft både Sony Ericsson Arc, samt Neo'en og DE ER, på nær fysisk vægt og design, altså nærmest identiske i betjeningen! Der er ingen forskel i brugerfladen af softwaren. Det synes jeg ikke fremgår af John G.s betragtninger i hans anmeldelse, hvor Neo får 3 stjerner og Arc 5 stjerner.

Derfor er jeg også interesseret i at høre John G.s mening om potentielle hardware og software fejl der jo KAN være til stede, for et produkt som Mobilsiden.dk tester.

Personligt synes jeg det er en alvorlig "fejl-anmeldelse" i tilfældet for de 2 næsten ens Sony Ericsson telefoner. Det er alvorligt fordi Mobilsiden.dk som danmarks største side for mobiltelefonanmeldelser, har stor påvirkning af salget for de enkelte telefoner.

0 0
Erling 18-01-2012 22:37:22

Hej Bepper.

Tak for kommentaren. Jeg har været inde på GSM-arena og tjekke specs:

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3734&idPhone2=3619

Det er godt nok 2 SEbraer med noget nær ens striber. Ja kameraopstartstiden ser ens ud.

Jeg synes at erindre at John G. i en tråd for et andet produkt sagde at anmeldelser af forskellige -phoner på mobilsiden ikke kunne sammenlignes, og det kan jeg sagtens se argumenter for.

Men hvis vi et øjeblik holder SGN udenfor og kigger på de andre 2 anmeldelser, så er der, for det første, tale om håndsæt fra den samme producent. for det andet er der specs´ene og for det tredie henviser mobilsiden selv til Arc´en i Neo´s review

iflg. gsm-arena udkom de 2 håndsæt samtidigt men der er 3 mdr. mellem anmeldelserne. Kameraopstartstid er vel næsten ved at være en standardtest. Gad vide om resultaterne registreres? Ellers bliver det jo en anmeldelse af hvad man synes i testøjeblikket.

Det er for så vidt også i orden.
Det gør det jo bare lidt problematisk at henvise til et produkt man anmeldte for 3 mdr. siden.
Da det her site er et af de mere professionelle tror jeg man holder ret godt styr på den slags.

Igen - jeg tvivler ikke på at Mobilsiden rapporterer det de oplever og så stiger sandsynligheden jo unægteligt for en fejl i produktet.
Hvis der var noget galt med Neo´ens HW er den primære fejl jo ikke mobilsidens hvorimod opsætning eller app´s gør billedet liidt mere mudret.

Jeg har rodet lidt rundt på mobilsiden - Er det mig der bare ikke kan finde link´et eller er der faktisk ikke lagt nogle teststandarder ud?

John - jeg håber virkeligt du har tid/lyst til et input for det her begynder at blive helt interessant.

MVH
Erling

0 0
Morten S 17-01-2012 12:48:29

Synes det er en smule mystisk, at I ofte på mobilsiden omtaler en lav vægt af en telefon i positive vendinger ...

Eks:

"Jeg er imponeret over Samsungs evne til at lave en smartphone med en SÅ stor skærm, og alligevel holde vægten nede på 178 gram".

Eller ved Galaxy W:

"Vægten er også kun på 114,7 gram"

Hvis størrelsen er en smagssag for forbrugeren - ja så er vægten vel også.!?

Ellers giver det da ikke nogen mening overhovedet, at iPhone med en vægt på 140 g kontra størrelse, sælger så godt som den gør - faktisk skulle man tro, at den "høje" vægt er en fordel.!?

Personligt synes jeg en lav vægt er ubehagelig - da jeg ikke synes om den "plastic-like-feel" det efterlader ... Har selv en Sensation på 148 g - og synes rigtigt godt om den tyngde den efterlader ... Det samme er i min optik positivt ved netop iPhone.

Blot en tanke - eftersom I ofte får en lavere vægt omtalt positivt ... Hvilket det måske/måske ikke er ...

0 0
Pistolprinsen 25-01-2012 13:11:53

Enig!
Vægten er total ligegyldigt, bortset fra, at den godt må virke 'lidt tungt i det', så den ligger bedre, både i hånden og på bordet foran sig.

0 0
Frederik 17-01-2012 16:07:04

Enig. Jeg kan godt lide at mobilen vejer lidt. Det giver et kvalitetsindtryk. Det er nok også derfor at Lumia 800 har sådan en relativt høj vægt. Den føles solid når man har den i hånden.

0 0
MGApcPro 17-01-2012 16:06:44

Grunden er vel fordi at den er "meget" større, størrelsen af telefonen stiger jo eksponentielt jo større stærmen er.
fx. med galaxy W i forhold til note er 1.5", mens den er 3 cm længere og 2,5cm bredere. Men den er bestemt ikke let xD
Personlig fortrækker jeg en let mobil frem for design valg. Men kan jeg få begge ville det være nice.

0 0
Morten S 17-01-2012 20:19:37

Du misforstår ...

Det drejer sig nemlig ikke udelukkende om denne Note, som er stor, og derfor kunne være årsagen til at skribenten, vælger at tale positivt om vægt. Det er mit eksempel vedrørende W jo netop "beviset" på ... og har også læst det i andre anmeldelser ...

Det jeg vil frem til er, at skribenten ikke vil lade størrelsen på denne telefon trække ned, da målgruppen netop vælger denne størrelse bevidst ... Det er HELT fair ..!

Men mon ikke også folk er bevidste om de vælger en let telefon eller en tungere - og burde det ikke også være HELT objektivt i en potentiel anmeldelse .!?

0 0
ILC 16-01-2012 23:12:38

Jeg har nu haft mobilen i en måneds tid og kan ikke forestille mig at gå tilbage til en mindre skærm...det er ekstremt vanedanende.

Som der bliver nævnt herinde kan visse opgaver være sværere at udføre med en smartphone i den størrelse, men man vænner sig hurtigt til at have et anderledes greb om Note'n og kan egentlig udføre alle opgaver uden at tage begge hænder i brug. Selv sms delen er ikke noget problem ved at skifte keyboard delen ud.

Med hensyn til note delen er det nok meget individuelt hvor meget den bruges. Jeg bruger den selv rigtig meget til hurtige notater, indkøbssedler og lign.

Jeg oplever meget sjældent lag som der ellers nævnes i artiklen og især browsing fungerer 100% upåklageligt her.

Jeg forstår ikke hvad problemet er med størrelsen hvis jeg skal være ærlig (og jeg har endda ikke store hænder). Jeg går også i tight jeans og der er aldrig problemer med at få plads i lommerne. Tja, måske nogen vil synes man ser fjollet ud når man taler i telefon, men den ligger altså rigtig godt i hånden og er ikke anstrengende (selv ved lange samtaler).

Batteritiden er helt fantastisk. Med fuld blus på skærmen holder mobilen typisk 1½ døgns tid og skruer man bare en anelse ned for blusset for skærmen holder den uden problemer i 2½ - 3 døbn.

Jeg tror at mobilen især henvender sig til folk der bruger mere tid på browsing, apps og andet underholdning pga den imponerende skærm som man hurtigt vænner sig til, men jeg ser som sagt ingen problemer i at anvende den som telefon (og ikke mindst et super kamera, hvor man virkelig kan nyde billederne på den store skærm).

....og så slipper man i øvrigt for at slæbe rundt på både en tablet og smartphone ej at forglemme!

0 0
Claus 16-01-2012 20:16:03

Kan det be- eller afkræftes at NOTE har samme problem med MMS'er som SGS2? Hermed menes at den sender og modtager billeder i så lav kvalitet at det er ubrugeligt?

0 0
Pistolprinsen 25-01-2012 13:09:09

Mon ikke du har en defekt SGSII, for min har ingen problemer med MMS!

0 0
Rallerbabz 16-01-2012 22:00:53

Den fejl har min SGSII ikke.

0 0
Rallerbabz 16-01-2012 16:13:31

Jeg må give mig enig i at det er for dårligt at stylus ikke følger max med, samt at mms'delen ikke fungerer ordenligt. Lagg har jeg dog ikke hørt om på en Note, det undre mig.

Men man skal lige tage i mente at Note er lavet for at eksperimentere med nutidens teknologi, som Samsung selv sagde da de præsenterede Note.

0 0
Daniel 16-01-2012 00:15:04

Generelt vil jeg sige at du er kommet godt ind på nogle væsentlige ting og at der er mange ting som jeg er enig i. MEN! min telefon fungerer ekstremt flydende, også selvom der kører en masse bras i baggrunden, browseren er hurtigt, rigtig hurtig, på en konsistent internetforbindelse. Jeg kan sagtens sende mine noter og screenshots som mms med de indbyggede apps til det og det har jeg aldrig oplevet problemer med.
Kameraet har det samme problem som SGS2'eren, når lyset er bare lidt dårligt, bliver billedet let relativt kornet(hvis man ikke bruger "blitzen"), men ellers fungerer det godt. Jeg er ovenud glad for denne telefon, det er den bedste jeg endnu har prøvet, og jeg ville ikke for noget bytte denne skærm størrelse.
Når man har vænnet sig til den her, så er iPhone's ulidelige at kigge på pga. den lille skærm - Selv min vens SGS2 ser lille ud for mig nu. Jeg godt nok glad for den her telefon. Det kan alt det den skal, og så lige en hel masse mere. Glæder mig godt nok meget til ICS opdateringen, trods alt :)

0 0
Jesper Søgaard 16-01-2012 08:15:00

Så snart der snakkes brugeroplevelse og om denne er flydende eller hakkende så er det en subjektiv vurdering. Der er flere ting der spiller ind her:

- Hvilken telefon kommer man fra? Hvad er sammenligningsgrundlaget? Går man fra en LG Optimus 2X til en SGS2 så oplever man nok ikke at det hakker. Men går man fra iPhone 4/4S så vil man sikkert synes at det hakker.

- Hvor pedantisk er man med hak? Kommer der et lille "glitch" i menuen første gang man skifter startside, men derefter kører det smooth. Så vil nogen synes at det er et hak og andre vil synes at det er det ikke.

Selv så er jeg meget pendatisk med hak. Hver gang en telefon hikker så dør jeg en smule indeni. Der er så meget CPU-kraft ledig i de her telefoner så det er utroligt at det ikke kan lade sig gøre at det kører glidende. iOS og WP mestrer dette. Jeg har læst et sted at grunden til at lige meget hvor meget computerkræft man hælder i Android så vil det altid hakke er at kildekoden helt fra bunden er bygget dårligt op og Google ikke har villet ændre det grundet omfanget.

For at runde af: Om et OS er flydende er subjektivt. Derfor kan I lige så godt diskutere om leverpostej smager godt eller hvilken af farverne blå eller rød der er pænest.

0 0
Pistolprinsen 25-01-2012 13:08:17

Rød!

0 0
Exert 16-01-2012 00:08:25

John, er I lidt uenige med jeres venner på flatpanels.dk? I har før bragt to artikler her på mobilsiden, skrevet af Rasmus fra flatpanels.dk, hvor netop denne skærm får nogle hårde ord med på vejen. Er der en speciel grund til den store forskel i bedømmelsen, eller er det bare to forskellige sæt øjne der ser to forskellige ting?

Citat fra denne artikel om Note:
"Teknikken bag hedder Super HD AMOLED hvilket dækker om en virkelig enestående billedkvalitet, selv når lysstyrken står på automatisk, og med en detaljegrad som er helt fantastisk. Opløsningen er 800 x 1280 pixels.
Samsung viser med alt tydelighed, at de har førertrøjen, når det kommer til kvaliteten af skærme – det kan ikke beskrives, det skal opleves! "


http://www.mobilsiden.dk/nyheder/sa-speciel-er-465-skaermen-i-galaxy-nexus,lid.17583/?expand=36835#cmt_36835
Citat:
"Det er en skam, at Samsung har valgt PenTile-opbygningen til Galaxy Nexus, og som vi sagde i artiklen omkring Galaxy Note, kan Super AMOLED ikke indfri de løfter, som OLED-teknologien oprindeligt har pralet med.

Her kræves Super AMOLED Plus, og vi håber Galaxy Nexus bliver den sidste i rækken af PenTile-baserede skærme."


http://www.mobilsiden.dk/nyheder/hvad-er-forskellen-pa-super-amoled-og-super-amoled-plus,lid.17005/
Citat:
"Vi tog et nærmere kig på Galaxy Note på Samsungs stand på IFA og som udgangspunkt, har skærmen sine momenter. Lysstyrken er høj, farverne fremstår kraftige og skærmen er hurtig – men vi bemærkede hurtigt Super AMOLED-skærmens svagheder."

0 0
boris zastrojevic 15-01-2012 20:00:16

Helt igennem gennemført. Eneste hage er at man ikke kan betjene den med en hånd. Normalt kan jeg sagtens holde en telefon med højrehånden og betjene den mens jeg cykler eller kører bil....På sin vis har Note sat en stopper for det!
Så ikke alene er det en god telefon, den er også TRAFIKSIKKER!!! Alene det er en stjerne værd!
Venligst
Boris

0 0
Bepper 17-01-2012 22:06:35

Hahaha - good one Noom

Jeg har også fundet en video hvor man kan se at entry-level'et for brug af Note'n er meget lille:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=n7pTl98v0o4

0 0
acidman 14-01-2012 20:24:52

At der skrives at internetdelen ikke er smooth fatter jeg simpelthen ikke. Jeg betragter Note som den første Android tlf med samme smoothnes ved browsning som iOS... og dette med flash slået til og højere opløsning

0 0
Kim Harder 14-01-2012 16:47:45

Jeg havde engang for mange år siden, en Alcatel med samme engenskaber, blot med sort/hvid skærm. Den betjente vi fuld ud med pen.

0 0
David 17-01-2012 09:56:09

Så behold du den..

0 0
Kim Harder 17-01-2012 10:11:44

Tror næppe den eksistere mere, den er fra 1997:-)

0 0
Erik Østergaard 14-01-2012 15:19:24

Hej

Er det nødvendigt med dette produkt når man både har IPad 2 og Sony Ericsson Xperia Arc S? men ellers ser den ud som en alletiders mobil og smartphone.

Mvh Erik Østergaard

PS. lad nu vær med alt det kritik over Mobilsiden's test's! de gør det på deres måde.

0 0
Bepper 14-01-2012 16:10:25

Hej Erik,

Jeg har både haft en iPad2 og en SE Arc (og nu Noten), og kan svare dig ganske simpelt: Nej, så er Noten ikke nødvendigt!
Hvis du kan holde ud og slæbe rundt på den halvtunge iPad, og nøjes med en 4.3 tommer lille mobilskærm, så er Noten ikke nødvendig for dig.

0 0
Bepper 14-01-2012 01:06:01

Her er mine 3 plusser og 3 minusser.

Plus

+ Skærmen, det er vel den flotteste skærm man overhoved kan få på en mobiltelefon. Og jeg oplever ikke noget hakken, eller surfingproblemer, som John G. omtaler.
+ Angry Birds og spil generelt bliver nemmere at spille
+ Bedste kamera jeg har prøvet i en mobil (jeg har også haft SE Arc) Mobilen virker gennemsyret af kvalitet.

Minus

- Den er for bred! Hør mig lige ud! Jeg troede ikke at det ville blive noget problem med bredden i forhold til, at jeg har store og brede lommer. Og sådan nogle som John G. der bruger en-hånds betjening ved sms-skrivning, havde jeg ikke det store til overs for, da jeg multitasker udmærket med to hænder når jeg betjener en telefon. Problemet er bare at der faktisk ER nogle ting hvor man typisk kun bruger en hånd til betjening af en mobiltelefon. Det har jeg fundet ud af nu! For jeg kan sgu ikke nå på tværs af af mobilen for lige at ramme enkelte taster, uden at løsne det solide greb jeg ellers gerne vil have på en ting der koster over 4000 kr. Og så er det af med den anden handske for at betjene dyret... og det er ikke sjovt i et land der har små 6 måneders vinter. Så den er simpelthen for bred.

- Stylussen er, som John G. også er inde på et spiltsekund for langsom i forhold til hvor du har pennen. Det splitsekund er nok for mig til, at jeg har har svært ved at tage den hele stylus-featuren seriøst. Men man kan grifle en masse sjove ting, og man har en kanvas på hele 5.3 tommer til at hygge sig på, men til mere end hygge, bliver det ikke til.

- Mit sidste minus går til MMS-delen. Min Galaxy Note komprimerer billeder på omkring 3 MB ned til omkring 10 Kb. OGSÅ de billeder jeg modtager! Det kan godt være at det er mig der er en spadser, og ikke har sat et eller andet rigtigt op!? I fald det er min skyld, går mit sidste minus til at jeg selv købt Noten, og nu gerne vil af med den,,,, :-/ Eneste problem - der findes ikke nogen bedre telefon derude på markedet, lige nu...

Så som Psyked up Janis sang: "I'm stuck with you and it *beeps* me up"...! http://www.youtube.com/watch?v=r7LhF-pisUw

0 0
Mobilsiden.dk 14-01-2012 14:35:57

Hej Bepper

Tak for din grundige kommentar.
Det er dejligt at høre fra andre som også har prøvet produktet. Dog en skam du ikke kunne lide den.

Og sådan nogle som John G. der bruger en-hånds betjening ved sms-skrivning, havde jeg ikke det store til overs for


Jeg vil bare lige fortælle, at jeg hovedsagelig skriver SMS-beskeder med begge hænder :-)

0 0
Bepper 14-01-2012 16:06:01

@Frederik - du kan sende et bud, og hvis det er tilpas saftigt, kan du få den med det samme. HT-området. Jeg slår den måske op inde på den blå avis snart.

@Benjamin - jeg har prøvet ALT, og det virker stadig ikke for mig. De eneste muligheder jeg ellers kan finde via nettet er download af Handcent eller Chomp sms som skulle give mulighed for større mms-størrelser. De har bare nogle grimme brugerflader i forhold til Sandwich samt den indbyggede, synes jeg :-/

@John G. Ups, mente helt bestemt at du tidligere har givet udtryk af, at du benytter dig af enkelt-hånds sms. Men det kan være det var en service-information du havde rettet imod folk der kun benytter en hånd ;-)

0 0
Frederik 14-01-2012 17:02:39

Bepper, hvordan skriver jeg privat til dig?

Tænkte at det måske ikke er det bedste sted at forhandle den slags herinde :-)

0 0
Bepper 14-01-2012 17:15:27

Frederik, jeg ved det faktisk ikke...? Men hvis du søger på mit navn på internettet, kan det være du finder noget med .dk i enden... ;) Og måske står der noget info derinde...?

0 0
Frederik 14-01-2012 17:47:00

Så burde du have fået en sms fra mig nu :)

0 0
Benjamin Jensen 14-01-2012 13:39:29

Bepper>> Mht MMS, har du så kigget i dine netværks indstillinger? Den skal stå til 300 kb, som er standard for MMS beskeder.

Jeg sendte lige en MMS fra min iPhone 4S, og det fyldte 242 kb.

10 kb er jo virkelig ingenting, og kvaliteten bliver jo piv ringe. Det er jo slet ikke til at leve med. :(

0 0
Frederik 14-01-2012 07:47:15

Hvad sælger du den for? ;-)

0 0
cbp 13-01-2012 17:18:06

Hej john

Jeg kan se du har DMI vejr kørende i baggrunden.
DMI vejr er dårlig kodet og ødelægger brugeroplevelsen på android.

Hvis du fjerner DMI, så vil du opleve at Noten bliver meget meget hurtig og interfacet som du kalder det vil køre uden hak og prut :)Så prøv og fjern DMI og kom med en ny bedømmelse, vil garantere du bliver forbavset over hvor meget DMI ødelægger din oplevelse af Android.

0 0
Mobilsiden.dk 13-01-2012 18:04:22

Hej Cbp

Det er ikke en DMI applikation du ser, men et bookmark til deres website.

0 0
SaL^ 13-01-2012 18:26:12

Overlader intet til tilfældigheder ;)

0 0
MGApcPro 13-01-2012 16:41:46

Godt at i har tilføjet screenshots til sidst i anmeldelsen, det giver god ide om hvordan UI'et ser ud :)
Nu er det jo også så nemt at gøre med pennen.

0 0
13-01-2012 16:11:50

I skriver en stor skærm er en fordel når der skal høres musik, hvordan?

0 0
Mobilsiden.dk 13-01-2012 16:19:29

Ret simpelt - større skærm - større overblik over ens musiksamling. Jeg har ret mange sange liggende :)

0 0
Alfix 14-01-2012 18:32:41

Det er saa her at alle windows phone devices ogsaa smadrer konkurrenterne. For trods skaerm stoerrelse er det kassede alfabet en fornoejelse at bruge til et stort musik kartotek.

Scroll i ios og android er simpelthen for gammeldags og irriterende.

0 0
Rallerbabz 16-01-2012 16:10:29

Nu findes den funktion også i Android men okay..Alt efter applikation :)

0 0
hellas7 03-02-2012 23:43:18

findes også som standard på ios hvis jeg forstår alfix korrekt og som rallerbabz pointerer er det på ingen måde en ny opfindelse, men noget som har været standard (på ios) siden den første iphone

0 0
ihk 13-01-2012 15:52:46

er det ikke sådan med stortset alle andriod mobiler?
i hvert fald hvis man sammenligner med iPhones.

det er det indtryk jeg får når jeg står med iOS og andriod enhed i hånden, uanset hvad, så kører iOS'en mere smidig.

0 0
13-01-2012 18:28:28

Hmm ja rygterne siger jo ellers at div. iOS enheder også begynder at hoste når man har brugt heftigt :-) Og min sgs2 er nøjagtig lige så smooth som din iPhone.

0 0
MGApcPro 13-01-2012 16:37:35

Forskellen er heller ikke(ud fra hvad jeg oplever) hvor "smooth" den er når man lige har tændt den, men hvor smooth den er når man har meget kørende i baggrunden.
Men ja, iOS kører mere smidigt :) Dog har det jo også sin pris.

0 0
13-01-2012 16:15:15

Nu er det jo også begrænset hvor mange livebaggrunde og apps der kører i baggrunden på ios.

Og Android telefoner, der er godt nok mange og ja de fleste er sikkert af en for ringe kvalitet til at blive kaldet affald, men sådan er det når man kombinerer open source og Kina

0 0
Cebastian 13-01-2012 16:32:04

Nu sidder jeg med en Note i hånden (og har gjort det i 3 uger nu) og oplever sjældent hak. Især på nettet er sjældent. Flash slået til :) så jeg ved ikke.. Og generelt oplever jeg ikke hik og hak i daglig basis. Dog synes jeg den er lidt sløv med at låse op, og vende tilbage til hjem er også til tider sløvt. :) tjekkede lige det der screenshot som mms, muligheden for at sende det via messenger (standard installeret), men billedet er der ikke. Kan være Samsung vil løse det :)

0 0
x
Om brug af cookies