Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Xperia Neo - en lille tung smartphone (mobiltest)

Xperia Neo - en lille tung smartphone (mobiltest)

TEST: Neo virker fint. Men det er langt bedre at købe topmodellen Xperia Arc. Læs her vores bedømmelse af Sony Ericsson Xperia Neo.

Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)
Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)

Hvis du synes, at Sony Ericsson Xperia Arc med sin 4,2 tommer skærm er lidt for stor, skal du måske i stedet se efter lillebroderen Xperia Neo.

Selve størrelsen på Neo er lidt anderledes. Det vil sige: lidt smallere og lavere i højden - men også tykkere og tungere end Arc.

Men selvom prisen er lidt lavere end på topmodellen, kan det ikke svare sig at spare pengene. Der er meget mere “value for money” i Xperia Arc.

I denne anmeldelse ser vi på nogle af forskellene mellem Xperia Neo og Xperia Arc. Får at få det fulde udbytte, bør du også læse anmeldelsen af Arc.

Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)
Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)

Godt bruger-interface

Opbygningen af forside-skærmene, menu og generel betjening som SMS, er virkelig godt skruet sammen.

Jeg ved godt, at HTC er blevet meget populære med deres brugerflade HTC Sense - og nej, Sony Ericsson har ikke “Sense”. Men de har en enkel og forholdsvis logisk opbygning, som bestemt er konkurrencedygtig.

Det er værd at fremhæve brugerens mulighed for sortering af programlisten efter “mest brugte”, og omflytnings-muligheden i punktet “egen rækkefølge”, hvilket er MEGET anvendeligt.

Som på tidligere af Sony Ericssons nyere modeller, er jeg fortsat ikke tilhænger af applikationen “TimeScape”, der samler kommunikation som SMS, opkald, Facebook osv. Heldigvis kan man jo blot vælge ikke at anvende den.

Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)
Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)

Beskedfunktionen er godkendt

SMS-listen og selve SMS-funktionen er jeg stor tilhænger af. Oversigten er både flot og overskuelig. Det samme er selve tråden med de aktuelle beskeder fra en afsender. Særligt fedt er det, at når en besked er afleveret, så kommer der et lille flueben ud for beskeden.

Xperia Neo gør det også godt på MMS’er, som fremtræder lækkert på telefonen. Når et billede åbnes, kan der zoomes i det - ligesom det kan gemmes i galleriet.

Skærmen reagerer fint på inputs når der skrives beskeder, og skærm-tastaturet er godkendt - men store fingre kan godt være udfordret af den begrænsede skærmstørrelse.

Xperia Neo har en skærm på 3,7 tommer mens Xperia Arc ligger på 4,2.

Ordbogen opleves som præcis, men mange købere vil nok savne et T9-tastatur. Man kan altså ikke selv vælge, om der skal bruges fuldt QWERTY, eller et gammeldags telefontastatur.

Dejligt kamera, men...

Neo tager nogle gode billeder, men kameraet er alt for lang tid om at starte op. Du skal regne med omkring 2-3 sekunder, inden et foto kan komme i kassen.

Til gængæld sker fokuseringen hurtigt og præcist, og fotokvaliteten er ret god - det vil sige, i den bedre ende af markedet, og de billeder man har taget kan efterfølgende deles på f.eks. Facebook eller sendes som MMS.

Men selvom kameraet er godt, er opstartstiden klart noget som trækker den samlede kamera-oplevelse ret langt ned - desværre.

Billeder taget med Xperia Neo

Det lille internet

Internetdelen er som på Sony Ericssons andre Android-telefoner - det vil sige, man har de samme muligheder som på den store model. Inkl. Adobe Flash i browseren.

Men der er ikke power nok i mobilen, til at få den gode netoplevelse, som vi så på Xperia Arc. Det vil sige, at du ikke skal forvente at benytte de store websites med komplet grafik og indhold. I stedet må du nøjes med de mobile versioner af de populære websites, der så heldigvis fungerer rimeligt.

Så Xperia Neo er bestemt ingen “net-telefon”, selvom den kommer med mulighed for at koble sig på trådløst netværk.

Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)
Sony Ericsson Xperia Neo (Foto: Mobilsiden.dk)

Sløv opkaldsfunktion

En mobils primære funktion er som bekendt mobilsamtaler, men Neo egner sig ikke til personer, som fører mange samtaler.

Samtaledelen kan nemlig til tider være langsom om at åbne - det gælder både selve telefontastaturet, opkaldslisten og favoritter. Jeg har også oplevet at samtale-funktionen er “gået ned”, mens den forsøgte at blive åbnet.

Lyden ved samtaler er god - i begge ender, men jeg kan ikke godkende samtaledelen i sin helhed.

Integreret Facebook

Xperia Neo kommer med “Facebook inside Xperia”. I korte træk dækker det over en dybere integration af applikationen Facebook for Android med forskellige funktioner i mobilen.

Fx er dine fotomapper fra Facebook nu tilgælgelige i galleriet, sammen med de almindelige fotomapper, og det er endda muligt at kommentere og “Synes godt om” billeder på Facebook, direkte fra gallerivisningen - uden at åbne Facebook-app’en.

Låseskærmen viser også notifikationer fra Facebook - men det er ærgerligt, at man ikke kan gå direkte fra låseskærmen til beskeden på Facebook.

Til gengæld er “Media Discovery” en fin applikation. Her hentes de links til YouTube, som vennerne har delt på Facebook, så man har dem i ét view.

“Facebook inside Xperia” er godkendt. Det er bestemt den bedste integration af Facebook vi endnu har set i en Android-mobil.

Officiel video

Tung og tung

Sony Ericsson Xperia Neo er tung - både fysisk og i softwaren.

Jeg har i testperioden oplevet, at flere funktioner (fra tid til anden) enten har hængt eller været langsomme om at åbne. Denne oplevelse er generel i hele mobilen.

Tungheden er til stede, men det er dog ikke så udtalt, at mobilen for alvor er træls at bruge i dagligdagen. Du skal blot ikke forvente, at få samme oplevelse på Neo, som tilfældet er på topmodllen Arc.

Konklusion: Køb Xperia Arc

Jeg skal indrømme, at Xperia Neo skuffer en lille smule. Jeg havde nok forventet mig lidt / noget mere af denne mobil - selvom det ikke er en topmodel.

Selvom den fint holder batteri i 18 timer føler jeg, at der er for mange kompromisser undervejs - som gør, at ens penge ikke er optimalt brugt på denne mobil.

Xperia Arc er lidt større fysisk, men du får også en større skærm. Til gengæld er Arc super tynd i forhold til Neo - og Arc føles slet ikke så stor i lommen, som den umiddelbart ser ud.

Prisforskellen mellem Arc og Neo er ikke specielt stor, men det er ydelsen og den samlede brugeroplevelse. Derfor - overvej en Arc i stedet for Neo.

Xperia Neo får tre ud af seks stjerner.

Læs også:
- Mobiltest: Sony Ericsson Xperia Arc

Plus / minus

+ Godt layout i menuen
+ Godt kamera
+ God samtale kvalitet

- Sløv ved betjening
- Langsom opstart af kamera
- Kluntet størrelse

Kommentar

x

Opret bruger
mr_lou 30-06-2011 19:52:03

Havde glædet mig længe til Neo, og blev derfor meget skuffet over den ringe lyd i video-optagelser.
Hvis man sammenligner med lyden i video-optagelser med Arc, vil man kunne høre at Neo kun giver ca 50-60% så god en lyd som Arc gør, og det er meget skuffende. Kun Vivaz gør det ringere.
Sony Ericsson Xperia support fortæller mig, at det ikke er en fejl, men derimod en bevidst design-beslutning.
(Skal nævnes at jeg prøvede 2 Neo'er, og har også lagt mærke til forskellen på en anden Neo/Arc video test online).
Jeg er sikker på at alle forventer at Arc og Neo opfører sig præcis på samme måde, da de har den præcis samme hardware, og kun designet og størrelsen er forskellig, men sådan forholder det sig altså ikke.
Så nu håber jeg godt nok at Ray er betydelig bedre på det område. Hold dig fra Neo hvis video-optagelse er vigtig for dig!

0 0
Bepper 22-06-2011 22:26:37

Jeg har ikke lavet nogle særlige indstillinger for kameraet. Bare skudt

http://www.youtube.com/user/BepperDK?feature=mhum#p/u/5/7taNT2yGj6Y

Husk at opdatere softwaren på telefonen. Herefter er lyden i sync :-) Lyden bliver i øvrigt optaget i et rigtigt bredt spektrum af SE Neo. På en anden optagelse jeg har, kører der en bus forbi, og du får selv de helt dybe frekvenser med, hvis du kører lyden ud over hjemmeanlægget.

0 0
Issa 21-06-2011 23:47:57

Jeg har nu haft Xperia Neo i en uges tid og jeg må ærligt talt sige at det er den bedste mobil til pris! Den duer perfekt, og jeg er kun støt på 1 enkelt nedtur med sms-funktionen, men jeg fik at vide at jeg kunne købe(downloade) "smart keyboard" af sælgeren da jeg købte den.
Alt kører super hurtigt, og med hensyn til kameraret skal man altså ikke vente i mere end 2 sek før det kommer. Det fungerer også super og man kan sku godt se de 8 megapixel.

Jeg ser denne "artikel" som en opfordring til at købe Arc istedet for Neo, men telefonerne er principielt set ens. Vægten gør heller ikke det store, for den vejer kun 126.0 g.
Hvis man mener at størrelsen gør forskellen skal man dog købe ARC (der ryger self også nogle penge med oven i)
sammenlign selv på: http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones?cc=dk&lc=da

0 0
17-06-2011 16:19:10

det er ikke for at kritisere andre mobiler, men jeg kan sagtens genkende det john skriver i denne anmeldelse. generelt er alle andriod telefoners specs. bedre end iPhones f.eks. men når man så sammenligner iPhone og andriod mobiler, så er iPhone sjovt nok hurtigere og mere smidig.

hvorfor mon? ....

0 0
Mark 17-06-2011 18:23:56

På trods af at være Android-tilhænger giver jeg dig ret. Forklaringen er at Apple bruger mere tid på at få hver enkelt funktion til at spille end Google gør, hvor Google forsøger at få flere funktioner ind i stedet - I korte og meget grove træk. Og det er faktisk også det grundlag man bør vælge telefonen på - Funktionalitet eller brugeropevelse.

0 0
Peter Andersen 20-06-2011 11:45:58

Mark:
Rigtig god kommentar!

Det er nemlig funktionalitet kontra plug-n-play... Begge dele har plusser og minusser.

0 0
SørenB 17-06-2011 07:15:01

Der er da vist nogen der har tisset på Johns sukkermad.

De der delays han snakker om kan jeg ikke genkende. Kameraet er f.eks. klar på maks 1-2 sekunder.

Og nej, John kan ikke lide Timescape, og nej, der er ikke T9 på SE-telefoner (kom nu videre). Han glemmer egentlig at kritisere at de ikke har kopieret HTC's smart dial funktion.

Læs de internationale (grundige) anmeldelser. De giver et mere neutralt review.

0 0
LSK 15-07-2011 12:37:33

@SørenB. Det lyder til at du selv har erfaringer med Xperia Neo? Hvad er din personlige mening om telefonen?
Det bliver nævnt at internetoplevelsen er langsom, er det noget du kan nikke genkendende til??
Det er virkelig ærgerligt at læse denne anmeldelse, den er meget negativ. Jeg havde ellers planer om at købe en Neo, men nu ved jeg ikke om det er en god ide..

0 0
Nerix 15-07-2011 14:11:14

Hej LS

Jeg har ventet på denne mobiltelefon i rigtig lang tid og fuldt med på denne tråd i et stykke tid. Jeg har må nok sige, at jeg flere gang har været nede i telebutikkerne for at prøve både Neo og Arc, men mit endelig valg blev en Neo og jeg har ikke fortrudt det.

Faktisk fik jeg en Arc udleveret istedet for en Neo, da jeg skulle hente min telefon hos Elgiganten. Jeg gik en kort stund og overvejede om jeg skulle beholde Arc, men fordi den ikke var ret meget mere værd end en Neo og at den bare er alt for stor i hånden og i lommen, så valgte jeg at aflevere den tilbage. Men igen, det kommer jo bare anpå, hvad man skal bruge sin telefon til.

Må kun indrømme, at der ikke er nogen telefon, der er perfekt, man vil altid kunne finde nogle problemer ved den. Jeg synes at min Neo kører fint også på nettet, men nu er det ikke fordi jeg er på nettet så ofte med den. Jeg mener heller ikke, at det med at surfe på nettet hører hjemme på en mobiltelefon. Hvis jeg surfer, så er det primært med Opera Browseren og ikke den, som følger med telefonen. Hjemmesider med flash kan Neo også klare, men de helt voldsomme flash-sider har jeg dog ikke været inde på. Der kan jeg forstille mig, at mobilerne stadig kan få nogle problemer med performance.

Kameraet på telefonen er heller ikke så overdrevet langsom, som det bliver nævnt. Jeg vil mene, at det er omtrent det samme som de fleste smartphones på markedet i dag. Når den er i gang, så er det et dejligt kamera både til billeder og video.

T9 tastaturet er ikke på telefonen fra starten, men det betyder ikke, at man ikke kan få det. Jeg har installeteret Smart Keyboard og dansk ordbog. Smart Keyboard kan købes i Android Market og ordbøgerne var gratis.

Jeg kan sagtens anbefale Neo fremfor Arc. Hvis du mener, at Arc er for stor og klodset, så er det helt klart et argument for at vælge Neo istedet. Neo har front-camera, som kan bruges til Skype video konference. Den nyeste Skype understøtter hvis ikke Arc, men Neo og tre andre smartphones modeller. Vil du holde naturligt på din telefon, når du skal tage billedet og video, så bliver det også en Neo, da kameraet på Arc sidder oppe i det ene hjørne, som typisk er der man vil holde på telefonen. Jeg vil mene, at Neo ligger bedre i hånden, pga. den kurvede form på bagsiden. For nogle er 3,5" minijack porten placering også en vigtig ting (dog ikke for mig, jeg bruger bluetooth istedet). På Arc er porten placeret i siden og Neo øverst på telefonen, som de fleste nok foretrækker.

Jeg håber, at dette svar kan hjælpe dig. Ellers spørg endelig.

0 0
LSK 15-07-2011 20:10:59

Hej Nerix.

Jeg er rigtig glad for dit svar. Og du har helt ret; der er jo ingen telefon der er perfekt. Men jeg er blevet lidt lun på Neo'en, så jeg håber virkelig den lever op til forventningerne. Og det lyder da også til at du er godt tilfreds med den :)
Hvad angår kamera, har jeg heldigvis hørt positivt fra andre sider. Det eneste problem er at vist tager et par sekunder om at starte op, men det burde ikke være noget problem for mig.. Bare billederne er gode. Og det skulle de jo være.
Tak for tippet om tastaturet. Det må jeg hellere prøve :)

Jeg håber virkelig den har en god internetoplevelse. jeg bruger nemlig internette en del på min telefon, så det betyder noget at oplevelsen er flydende..

Tak for din kommentar.. Det var godt også at høre noget positivt om den!

0 0
Nerix 15-07-2011 21:12:57

Jynes det være en rigtig god ide for dig, at tage ned i telebutikken for at prøve netop hvordan, det er at surfe på telefonen. På den måde kan du får en fornemmelse af, om Neo kan klare de hjemmesider, som du surfer mest på.

0 0
LSK 15-07-2011 20:10:53

Hej Nerix.

Jeg er rigtig glad for dit svar. Og du har helt ret; der er jo ingen telefon der er perfekt. Men jeg er blevet lidt lun på Neo'en, så jeg håber virkelig den lever op til forventningerne. Og det lyder da også til at du er godt tilfreds med den :)
Hvad angår kamera, har jeg heldigvis hørt positivt fra andre sider. Det eneste problem er at vist tager et par sekunder om at starte op, men det burde ikke være noget problem for mig.. Bare billederne er gode. Og det skulle de jo være.
Tak for tippet om tastaturet. Det må jeg hellere prøve :)

Jeg håber virkelig den har en god internetoplevelse. jeg bruger nemlig internette en del på min telefon, så det betyder noget at oplevelsen er flydende..

Tak for din kommentar.. Det var godt også at høre noget positivt om den!

0 0
Bepper 16-06-2011 16:04:44

Jeg har fundet nogle flere anmeldelser af SE Neo så man kan få et bredere (mere forvirret!?) billede:

Der er ingen af de andre anmeldere der nævner surfing på Neo som et problem? Anmelderne giver 9/10, 4/5 og 4/5 til SE Neo.


http://www.nyemobiltelefoner.dk/ny-sony-ericsson/sony-ericsson-neo-anmeldelse.html
http://www.mobilefonereviews.co.uk/phone-reviews/sony-ericsson-xperia-neo.aspx
http://www.phonearena.com/reviews/Sony-Ericsson-Xperia-neo-Review_id2725/page/3

0 0
Kristoffer 17-06-2011 10:49:45

Den her anmeldelse minder mig usædvanligt meget om HTC Sensation anmeldelsen - Neo'en bliver ikke sammenlignet med markedet som den sigter efter men kun med én telefon, den storebror arc'en (i sensations tilfælde var det SGSII) og så er mobilsiden igen på tværs af de store sider og giver telefonen en meget lavere karakter

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/hands-on-sony-ericsson-xperia-neo-review-925748?artc_pg=2

Desuden glemmer John fuldstændig at nævne at det er et Vivaz remake, det var der de hentede inspiration fra og at den altså ikke er lavet med det direkte formål at være en lille arc.

Ubrugelig anmeldelse, læs hellere nogle andre som den Bepper har fundet

0 0
Jesper 17-06-2011 12:01:10

Problemet er at en række anmeldelser er baseret på pre-production udgaven, som f.eks. Tech Radars, som er fra d. 3. februar.

Jeg er bange for at Neo'en er et sjældent eksempel på at pre-production udgaven var bedre end produktionsudgaven. Dette fremgår også af GSM Arenas anmeldelse (en side som er så grundig at de ikke engang giver en talkarakter! - men alligevel har glemt at bedømme batteritiden...).

Neo'ens forsinkelse skyldtes jo som bekendt katastrofen i Japan, og SE meddelte at de var nødsaget til at finde alternative leverandører. Hvis de har udskiftet dele som normalt produceres i Japan med alternativer fra eksempelvis Korea eller Kina, så kan man forestille sig at de har været nødsaget til at gå et par niveauer ned i kvalitet. I samme ombæring har de sandsynligvis brugt de højkvalitetskomponenter, som de kunne skaffe, i storebroderen Arc.

Derfor er det ikke helt usandsynligt i mine øjne, at Neo'en som anmeldes her er ringere end den udgave der blev omtalt tidligere på året.

Men ovenstående er selvfølgelig ren og skær spekulation fra min side.

0 0
Nerix 17-06-2011 22:54:31

Den tanke med at de har erstattet Neo med nogle billigere komponenter kan måske godt hænge sammen med, at jeg for en måned eller 1½ måned siden fik at vide fra TDC, at Neo blev yderligere forsinket pga. en softwarefejl. Det undrede mig lidt, at der pludselig var opstået en softwarefejl. Disse software fejl kunne måske nok skyldes de billige komponenter.

Jeg har ellers også lige som jer andre ventet på Neo'en, men det ser nu ud til at jeg skal finde en anden mobil i stedet. Arc'en er ganske simpelt alt for stor. HTC telefonerne ligner noget legetøj og er derfor ikke noget særligt. Samsung og LG telefonerne ligner udsensmæssigt en iphone og en Iphone er faktisk bare en firkantet klods i mine øjne. Det ser ud til at jeg må vente på Sony Ericsson fremtidige modeller. Xperia ACE ser meget fin, men den er nok også lige en tand for stor.
Jeg har læst om Xperia ACE på dette link:
http://www.concept-phones.com/sony-ericsson/xperia-ace-sony-ericsson-super-zoom-smartphone-concept/

0 0
Peter Andersen 20-06-2011 11:43:48

Prøv at gå ud og holde Desire S i hånden. Jeg synes faktisk, det er en HTC, som IKKE ligner noget legetøj! ;-)

Den ACE ser nu også spændende ud, tak for link! :-)

0 0
Peter Andersen 17-06-2011 16:20:41

Hej Jesper!

Jeg har ligesom dig (går ud fra, du også er "Jesper" fra højere oppe i tråden!) også gået og ventet på denne Neo. Som du selv siger, på papiret ser den ud til at være stort set ens med Arc - bare i en (for nogen) bedre indpakning med bla. en mere overskuelig skærm. Jeg tror godt du kunne ha' ret i dine overvejelser. Har jo også læst de tidlige anmeldelser, og har bare ventet og ventet på denne tlf. I forrige uge døde min Hero så stort set, og jeg valgte i stedet at købe en HTC Desire S.
Havde ellers regnet med IKKE at vælge HTC igen - synes jeg følte mig som beta-tester med den Hero. Men nu, hvor jeg har den Desire S, er systemet jo dejligt velkendt, men meget hurtigere. Derudover har jeg brug for T9 - gider ikke fedte rundt m QWERTY på en mobiltlf.
Og så er jeg faktisk positivt overrasket over, hvor lækker den Desire S føles - den er slank, i metal og virker meget robust, så alt i alt er jeg bare ovenud glad for mit køb, også selvom Neo så ENDELIG dukker op nu...
Så jeg kan kun anbefale at tage ud og prøve en Desire S, for mig er den i hvert fald bedre end det, den er testet til på de forskellige sites. Omvendt, jeg har jo ikke været vant til en Desire, iPhone, Galaxy eller lignende monstre... jeg er bare glad og tilfreds med mit køb og ville lige dele det med dig! ;-)

God weekend
Peter

0 0
Kristoffer 17-06-2011 10:53:02

PS.Desuden er prisforskellen væsentlig synes jeg - på pricerunner 515kr hvis man tager den billigste pris på arc og neo (uden fragt) og hos telenor er forskellen 720kr, det ser jeg nu en gang som væsentlig!

0 0
Hussam El-khawaga 16-06-2011 12:22:00

Jeg er faktisk lidt skuffet at Neo er langsommere end Arc jeg føler også at Arc ikke kan følge med nogle gange.
Jeg havde ellers glædet mig til at Xperia Pro skulle komme på markedet da jeg savner en fysisk keyboard. Og vi ved at Neo og Pro er ens. Derfor er jeg ret skuffet over SE at de vælger at lave mindre gode tlf.
Hvad siger QUADRANT test ! kan du Poste resualtet!

0 0
Lukas 20-06-2011 17:18:42

Jeg er også meget skuffet :(
Den så ellers så fed ud.... Og især det med at den også har en 1GHZ processor lød super fedt, men det var det så ikke...

0 0
Jesper 16-06-2011 11:59:38

Jeg gik faktisk og ventede på Xperia Neo, da den på papiret er en Arc med en 3,7". Indmaden skulle være identisk på alle måder, så denne forskel i ydelsen kommer meget bag på mig.

Har i mulighed for at teste Arc'en med samme software version (altså med Facebook inside Xperia)?

Og hvad med batteritiden? Har tidligere læst den paradoksalt nok skulle være ringere end Arc's.

Men nu har jeg snart udskudt mit mobilkøb så meget at jeg vel bare kan vente på at SE annoncerer deres dual core mobil...

0 0
René 16-06-2011 11:36:29

Synes at have læst mig til at neo og arc har samme kameramodul, ens software, og samme processor. Derfor forstår jeg ikke der kan være så stor forskel?!

0 0

Sony Xperia Z3

KONKURRENCE - deltag her
Årets smukkeste mobil ?

Tidligere vindere...

x
Om brug af cookies