Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   10-foldig forskel på antennekvalitet i mobiltelefoner

10-foldig forskel på antennekvalitet i mobiltelefoner

Stor sammenligning af 22 populære mobiltelefoner røber kæmpe forskel mellem top og bund.

Aalborg Universitet har sammenlignet antennekvaliteten på 22 af Danmarks mest populære mobiltelefoner for Erhverstyrelsen. I denne undersøgelse har der vist sig at være kæmpe forskel på testens dukser og dumpere.

Erhvervstyrelsens mobilkortdækning har samtidig kortlagt at 2G-nætværket (GSM900) giver stadigt den bedste dækning - så en høj score her sikrer den bedste dækning.

Kigger man derimod på 3G-dækning (UMTS900 og UMTS2100) tegner der sig et andet billede, og her ser man andre mobiltelefoner tage teten.

Nedenunder finder du resultaterne fra undersøgelsen. Der er værd at bemærke at skalaen er logaritmisk så en måling på f.eks. 98 dBm er ti gange højere end 88 dBm.

Læs hele undersøgelsen her.

Kilde: G. Frølund Pedersen, Aalborg University: <em>“Mobile Phone Antenna Performance 2013”</em>
Kilde: G. Frølund Pedersen, Aalborg University: “Mobile Phone Antenna Performance 2013”
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Onkel_Per 18-12-2013 12:05:14

Jeg synes det mest overraskende i testen var at man måtte indkalde en ekstra Nokia Lumia 925, da man troede den første var i stykker.

1 0
Gammelpot 18-12-2013 10:18:14

Mht Iphone er det vel fair nok at sige at den dumper.
5C/S ligger i bunden i alle kategorier undtagen UMTS900 hvor 5C er bedst og 5S ligger i mellem klassen.
Det er da lidt sølle for en tlf der skal forestille at være "reference" at den ligger i bunden i 3 ud af 4 kategorier!
Trods alt er tale-funktionen rimelig væsentlig for de fleste, hvorfor 2G antenneforhold er vigtige, ikke mindst for dem der ikke lige bor/færdes i de større byer!

4 0
18-12-2013 14:24:25

Jamen du kommer jo ikke udenom at de selvfølgeligt vil blive dårligere, jo flere teknologier og bånd de skal dække. Det må immervæk være nemmere at designe en antenne til GSM900, end at skulle dække 2G, 3G og LTE. Dette vel at mærke i op til, var det et par og tyve bånd 5s dækker på 4G? Alt dette samtidigt med at alt skal pakkes ind i metal.

0 0
Gammelpot 18-12-2013 10:19:34

Men i øvrigt er der generelt alt for mange smartphones, hvor det åbenbart ikke er antennen der har støtst fokus!!

2 0
gielsgaard 18-12-2013 08:18:28

Man kan for min skyld lave alle de målinger og test man har lyst til, og skælde den ene og anden ud, men for mig at se bliver alle telefoner ringere og ringere, når det kommer til den basale telefon del, samtalekvaliteten er piv ringe hos de fleste, har haft LG g2,htc one, Iphone5, Galaxy nexus,Samsung S4 og S4 mini, lumia 900 og 800, Pt har jeg Nexus 5,så vil mene jeg har været gennem en del modeller.

0 1
Shawn 17-12-2013 21:40:31

Det ryster mig lidt at iPhone ikke er bedre. Er det så meget et mode fænomen at det kun handler om status og ikke om kvalitet?

Jeg håber på et kvalificeret bud.

3 2
David 20-12-2013 14:31:00

Jeg har haft iPhone i 3 år, og jeg har aldrig oplevet nogle problemer. Og så er der jo mange andre faktorer end antennen. Jeg synes ikke at det er uvigtigt, og jeg ville gerne have bedre antenne. Hvis det var så dårligt at jeg ikke havde netværk, havde jeg ikke købt iPhone. Jeg er totalt ligeglad med status.

1 0
TF 18-12-2013 01:13:07

Jeg har aldrig haft netværks problemer med en iphone, men jeg har ofte haft problemer med andre mærker, dog er jeg næsten heller aldrig på 2g nettet.

2 8
17-12-2013 20:05:09

Som i selv skriver så er ham oppe i Ålborg altså snart trættende at hører på. Hvor meget bruger nutidens smartphones egentligt på 2G nettet ? (Lige bortset fra hvis man har TDC,så er det konstant) Hvis det er 3, så er det så at sige aldrig. Jeg er så træt af de overskrifter hans forsøg trækker, da de som regel konkluderer ud fra en teknologi vil bruger mindre og mindre......

5 2
TF 18-12-2013 01:14:31

Jeg kunne ikke have skrevet det bedere seln N og er helt enig.

0 7
Shawn 17-12-2013 21:41:36

Sorry tror sgu han har flere brikker at flytte rundt på..

1 3
18-12-2013 07:56:24

Det har han uden tvivl, men fatter bare ikke hvorfor han piver over antennerne på et net der bliver brugt mindre og mindre. langt de fleste smartphones klarer sig jo ganske godt på 3G.

2 1
Jesper 17-12-2013 16:42:04

Nu vil jeg ikke starte en hate-debat for/imod iPhone, men hvordan kan det være, at når der er noget positivt at sige om iPhone, så bliver iPhone nævnt i overskriften, men når det modsatte, som her, er tilfældet, så bliver iPhone ikke nævnt med et ord!?!?
Er det bare mig, som er forkert på den?
Havde iPhone nu klaret sig godt i denne test, havde jeg ikke været i tvivl om, at overskriften havde været noget i stil med "iPhone sætter konkurrenterne på plads i stor antennetest!".
Hvorfor lyder overskriften på denne artikel ikke "iPhone performer dårligt i stor antennetest!".

Det sjove er i øvrigt, at alle andre steder, hvor jeg har set testen omtalt, er iPhone fremhævet som værende ringe i testen...allerede i overskriften!

Jeg undrer mig bare over mobilsiden.dk....igen!

7 7
Per 18-12-2013 09:57:46

Korrekt Jesper, forstår heller ikke hvorfor diverse medier altid skal hype et produkt på den måde. Altid store flotte overskrifter, hvis det er noget godt om Apple og omformulerede overskrifter hvis det er negativt.

At medier og folk stadigvæk kan falde på halen over et produkt, som ikke har rykket sig synderligt de sidste 3-4 år.
Lidt ligesom når de falder på halen over produktnavnet "ipad" i stedet for at skrive det rigtige, nemlig "Tablet"
"Nu må du bruge din smartphone og din Ipad under start og landing" var også en af overskrifterne. Der burde have stået "smartphone og Tablet" .
Latterligt at medierne ikke kan finde ud af, at kalde tingene for det som det er.

Mobilsiden og Mobil.nu samt lyd og billede er meget dårlige til at se længere væk en den mobil eller Tablet, de selv har.

Vågn nu op, i får ikke noget tilskud fra Apple, eller gør I?
Det største problem med Apple produkt brugere, er at de ikke vil erkende, at der også er problemer med disse produketer som alle andre produkter.

Pu ha, nu kan jeg snart ikke mere..... :0)

4 2
Shawn 17-12-2013 21:50:21

Selv om Mobilsiden er så presset mod muren at de er nød til at rose Android mobilerne ret meget. Så må vi ikke glemme at de i de sidste år virkelig har været i lommerne på Apple. Enten har de et sponsorat i lommen som siger spar to til alt eller så har de bare været super naive ;)

4 4
TF 17-12-2013 22:51:07

Kan du dokumentere dine vilde beskyldninger ?

1 8
Androidlover 17-12-2013 17:10:10

det var mr. JG der stod for den tone, og jeg tror på at det er fortid nu.

6 1
Niels de Boissezon 17-12-2013 16:58:36

Man skal passe på at stire sig blind på et enkelt datapunkt.

For det første er det ikke iPhone der klarer sig dårligst - så jeg kan ikke lige se hvorfor Apple skulle hænges ud.

For det andet så kan man også se at iPhone befinder sig blandt de bedste på 3G-fronten. Så jeg vil mene at billedet er lidt mere meleret end det du maner frem her.

6 2
DFDS 17-12-2013 19:57:43

-100 er = bedre antenne end -90

Ergo er iphone dårligst

5 4
Brian 17-12-2013 16:27:08

Det er sjovt at Apple efter fadæsen med iPhone 4's antenne, ikke har set en fordel i at gøre noget ved antennekvaliteten. De ligger altid til dumpekarakterer.
Selvfølgelig bebrejder brugerne altid mobilselskabet, men man kan vel ikke forvente andet.

4 2
jec 17-12-2013 16:24:40

Det var det man frygtede efter at Nokia har nedlagt den ene udviklingsafdeling efter den anden, at det vil gå ud over kvaliteten.

3 1
Tommy 17-12-2013 22:49:13

Nokia vinder i 4G testen (1800 + 2100mhz), men det er rigtigt at i 2G taber den.

0 0
Epedemic 18-12-2013 00:10:38

Der er ikke testet 4G...

0 0