Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   10 forskelle på iPhone 4 og iPhone 4S

10 forskelle på iPhone 4 og iPhone 4S

Apple har lanceret en opgraderet version af iPhone 4 ved navn iPhone 4S. Her kan du se 10 forskelle på de to modeller.

Et nyt medlem af iPhone-familien er født. Den såkaldte iPhone 4S skal erstatte iPhone 4 som Apples flagskib på markedet for smartphones.

Mobilsiden.dk giver derfor et overblik over de 10 væsentligste forskelle på den nye og den gamle iPhone.

1. Bedre processor
Apple har givet den nye iPhone 4S ekstra fart i forhold til forgængeren.

Den såkaldte A5-processor (dual-core) skulle således gøre CPU'en op mod dobbelt så hurtig – det vil sige, at du vil opleve, at telefonen afvikler alting hurtigere.

I tillæg kan den klare syv gange så hurtig grafik, så flottere og mere avancerede spil kan finde vej til skærmen.

2. Ny antenne-teknologi
Apple-ingeniørerne har udviklet det såkaldte ”wireless system”, som gør telefonen i stand til at skifte imellem enhedens to antenner for forbedret samtale-kvalitet.

3. Hurtigere internet på farten
Den teoretiske downloadhastighed for data over 3G-netværket har nu et loft på 14,4 Mbps.

iPhone 4 havde en grænse på 7,2 Mbps. Internettet kan derfor – teoretisk set – køre dobbelt så hurtigt i forhold til forgængeren, når vi taler om 3G-netværket. Det kræver dog, at dit abonnement understøtter denne hastighed på data!

4 Mere batteri til tale - mindre til Wi-Fi
På trods af en kraftigere og mere strømslugende processor lover Apple en batteritid på niveau med iPhone 4.

Med den nye iPhone skulle batteriet endda kunne holde til 8 timers samtale over 3G-netværket imod 7 timer hos forgængeren. Taletiden på edge-netværket (op til 14 timer), afspilning af video (op til 10 timer), afspilning af musik (op til 40 timer) og internetbrug over 3G (op til 6 timer) er nøjagtig det samme på iPhone 4S og iPhone 4.

Til gengæld giver storebror kun op til 9 timers internetbrug via Wi-Fi i forhold til 10 timer med lillebror.

5. Mere lagerplads
iPhone 4S kan købes i tre forskellige varianter, når det drejer sig om lagerplads til musik, apps, film, osv – 16 GB, 32 GB og 64 GB.

iPhone 4 kunne kun erhverves med enten 16 GB eller 32 GB.

6. Skarpere fotos
Med iPhone 4S har Apple opgraderet kameraet fra 5 megapixels til 8 megapixels.

Samtidig giver en ny linse/sensor-teknologi flottere farver, skarpere motiver og bedre hvidbalance – kort sagt flottere billeder.

I øvrigt er ansigtsgenkendelse blevet inkluderet, og Apple lover, at iPhone 4S tager billedet dobbelt så hurtigt som fx HTC Sensation og Samsung Galaxy S II.

7. Forbedret HD-video
iPhone 4S skyder HD-video i 1080p i forhold til forgængerens 720p.

8. Den personlige assistent
Stemmestyringen har fået et gevaldigt løft med iPhone 4S. Hvor brugeren tidligere var begrænset til kommandoer som ”Hvad er klokken?” og ”Spil sange med Michael Jackson”, er der nu rig mulighed for at betjene centrale funktioner ved hjælp af stemmen.

Med den såkaldte Siri-teknologi kan iPhone 4S-ejere således bede telefonen om at læse en sms op under bilkørslen, løbeturen, eller mens den ligger i lommen.

Man kan ligeledes bede den om at svare på beskeden. Der kan dikteres i mail og noter, man kan lave kalenderaftaler, spørge om vej, høre vejrudsigten, osv.

Foreløbig er Siri blot i beta og virker på engelsk, tysk og fransk. Flere sprog og funktioner er imidlertid på vej.

9. AirPlay Mirroring
Med den kommende styresystem-opdatering til iOS 5 kan iPhone 4S 'spejle' det, der foregår på skærmen, så det toner frem på tv'et.

Dette kan ske trådløst, hvis man har investeret i Apple TV eller via kabel og en specialdesignet adapter. På den måde kan man se alt – spil, fotos, video, præsentationer – på den store skærm i stuen.

10. En lille bitte smule tungere
Tre gram skiller iPhone 4S fra sin forgænger. 140 gram over for 137 gram.

Læs også:
Her er iPhone 4S
iPhone nu med større hukommelse
Ny iPhone den 28. oktober

Få notikationer:

Kommentar

x

Opret bruger
Mallen 24-11-2011 20:03:48

Er der nogen der ved om der er forskel på udseendet af dem?
Jeg har købt en 4S, men har fundet et cover på nettet til en 4'ersom er helt fantastisk. Kan jeg bruge dette til en 4S ?? :)

0 0
Nicki Reinhardt 25-11-2011 09:04:23

Hej Mallen

Der er faktisk en lille forskel mht. designet - eller i hvert fald placeringen af knapperne på venstre side af telefonen (volume/lydlys), som er rykket en smule på 4S i forhold til 4'eren.

Det betyder eksempelvis, at den såkaldte Bumper fra 4'eren ikke passer på 4S. Lydløs-knappen sidder simpelthen lidt for lavt.

Jeg håber, at du kan bruge svaret til noget.

Mvh.
Nicki Reinhardt, Mobilsiden.dk

0 0
shahazad 05-10-2011 17:26:54

Hej jeg har ventet 1 måned nu, og troed jeg skulle købe iphone 5, lige nu har jeg nokia fra år 2002.
men nu overvejer jeg at, købe iphone 4. men har hørt at prisen på iphone 4 vil falde meget ned? så nu står jeg og tvivler om jeg skal vente med at købe den eller jeg bare skal gå hen og købe den nu?

0 0
Jan Christenson 16-10-2011 15:20:33

Du kan vente til iPhone 4S kommer den 28.10.2011

0 0
Kåre 05-10-2011 11:59:48

Havde virkelig håbet på større skærm, syntes 3,5 tommer er alt for lille til lækker grafik og surfe på nettet.

Sikker på den kører dejligt og smooth, men lille bitte skærm.
De skal passe lidt på for lige om hjørnet er der virkelige spændende skærme, tænker nexus prime hd skærm og apps blir flere og bedre plus den kører rent Google software som ingen producenter har pillet ved pH sløvet så mine forventninger for smoothnes er store :)

0 0
Bris 05-10-2011 09:11:13

Hvad med NFC? 4G-netværk? HD-Voice?

Nu har jeg ikke selv søgt efter detaljer, men jeg synes Apple er de eneste som ikke skilter med målbare detaljer. Altså en 1.2 Ghz processor, 1024 Mb RAM osv..
Få nu kortene på bordet :)

0 0
Bris 05-10-2011 09:11:10

Hvad med NFC? 4G-netværk? HD-Voice?

Nu har jeg ikke selv søgt efter detaljer, men jeg synes Apple er de eneste som ikke skilter med målbare detaljer. Altså en 1.2 Ghz processor, 1024 Mb RAM osv..
Få nu kortene på bordet :)

0 0
JP 05-10-2011 10:00:21

4G hvorfor er det interessant? Er det interessante ikke hastighed? Når iPhone4S kan up/downloade ligeså hurtigt som 4G standarden så er det vel ligegyldigt om den er 4G eller ej.

0 1
Kim 05-10-2011 10:29:55

4G har teoretiske hastigheder på over 100Mbps. Og 4G er på markedet med 30 Mbps.
Så der er en lille forskel til de 14.4Mbps...

0 0
JP 05-10-2011 10:42:32

Hvad!! Så er Apple's keynote jo misvisende.

0 0
Kim 05-10-2011 10:50:41

Nej da! Det er jo aldrig sket før - som i samme keynote om kameraet ;)

0 1
JP 05-10-2011 09:58:51

Du kan ikke konkludere om et telefon er hurtigere/bedre ud fra hvilke Ghz og RAM den har. Hvis kortene skal på bordet skal man sammenligne hvor lang tid det tager at lave ens handlinger på telefonen.

1 0
Durante 05-10-2011 08:51:29

Det er tilgiveligt når det er andre selskaber, fordi de spytter nye mobiltelefoner hvert andet sekund alligevel, men når man som Apple lancerer nye telefoner med så stort et mellemrum imellem hinanden, så burde man forlange noget der er lidt mere...... eksklusivt end en mindre opgradering af sidste års model

0 0
Søren D 05-10-2011 08:49:45

Indrøm det nu bare - det blev en fuser af dimensioner og I røg lige i fælden - forhold jer dog bare for een gang skyld en smule kritisk til det I skriver om!

0 0
JP 05-10-2011 10:01:38

Det er kun en fuser for dem som har helt vilde forventninger (og dem er der mange af).
iPhone4 er verdens mest solgt smartphone og nu er den endnu bedre.

0 0
Søren D 05-10-2011 10:10:43

Og det retfærdiggør 19 "nyheder" på 2 døgn?

Naturligvis er den blevet bedre, man har jo haft 16 mrd. til at få rettet op den sidste model. Men helt ærligt, En beta stemmestyrings app, lidt hukommelse, 3Mpixel og en ny processor? 19 indlæg??? Så skal der dælme ikke meget til at imponere. Godt de ikke også lancerede den i rød, så var mobilsiden da gået helt i selvsving!

0 0
JP 05-10-2011 10:25:32

Jeg kan kun være enig i at 19 "nyheder" om iPhone 4S er alt alt for meget.

0 0
Urbanus 05-10-2011 13:01:41

Hav dog lidt overbærenhed med medierne. Alle der skriver i dem hnar jo kun deres iPhone, og har valgt at overlade det til amerikanske smagsdommere at bestemme hvad de må og ikke må med deres telefon.

Når alle har overbevist alle om at iPhone er det eneste saliggørende, og der kun kommer den ene telefon én gang om året, så er de jo nødt til at gå i selvsving over det. Vi andre er jo vant til nye modeller, nye features, nye fremskridt, nye funktioner hele tiden, men de har kun den ene dag om året at se frem til - når førerbunkeren i USA igen befaler hvad man må og ikke må med en telefon, og hvordan den skal se ud det kommende år. Hvis børn fik gaver hver dag, så ville de nok heller ikke glæde sig så meget til juleaften.

Jeg må da selv indrømme at en Apple-hader som mig var lidt spændt på i går hvad verdens mest overhypede firma havde af nyheder. At nyhederne var så få, gør det jo ikke mindre interessant at spekulere i hvad en virksomhed der kun har ét produkt inden for mobiltelefoni at arbejde med kan få 16 måneder til gå med.

0 0
Kim 05-10-2011 10:24:22

Enig. Det er jo ikke så underligt at iPhone er så hypet, når medierne behandler denne "nyhed" på sådan en måde.
Gammel vin på en efterhånden også gammel flaske, der måske lige har fået et skruelåg. Men så kender vi jo bare de så fantastiskt innovative Apple igen.
Hvis nu at Nokia f.eks. fik 1$ per gammel innovation Apple lancerede... så ville de sgu snart have en hundredelas! ;)

0 0
Mazzen 05-10-2011 08:18:49

De siger følgende
I øvrigt er ansigtsgenkendelse blevet inkluderet, og Apple lover, at iPhone 4S tager billedet dobbelt så hurtigt som fx HTC Sensation og Samsung Galaxy S II.

Nu har jeg da jeg arbejder som Mobiltekniker(rep.) både set HTC Sensation og SGSII og da de er forvejen er lynhurtige til at tage billederne så kan jeg ikke se hvilken fordel det skulle være i af Iphone 4S kunne iflg. dem (ren teoretisk) tage billeder 7 gange hurtigere end tidligere nævnte.

Hvad vil Iphone folket bruge det til, se hvem det kan få det bedste billed af Lotte Heise med munden lukket.
Cmon, det er jo en ligeså ubrugelig spec som Dual-Core, for ud over lidt hurtigere opvågning, så ligger man ikke synderligt mærke til det i hverdagen.

0 0
Kim 05-10-2011 09:54:31

Der er også nogle der har lavet beregninger på deres kamera, og det ser ikke ud til at passe at det skulle være "det bedste".

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/13334_For_those_who_were_wondering_a.php?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

0 0
JP 05-10-2011 08:26:22

I følge Apple skulle det tage flere sekunder for at tage et billede med en HTC.

0 0
Rene N 04-10-2011 22:34:37

er det ik bare en anden måde at sige at de har lavet lappe løsninger på en i forvejen dårligt designet antenne?

0 0
JP 05-10-2011 10:02:05

Nej

0 0
Kim 04-10-2011 22:26:28

Bedre antenne, bedre kamera og bedre 3G dækning - det lyder til at Apple har betalt for mere end hvad man først hørte om, i deres forlig med Nokia.

0 0
x