Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   10 sekunders tale kan koste 60

10 sekunders tale kan koste 60

En stigende konkurrence på mobilmarkedet har presset minutpriserne i bund. Det får nu selskaberne til at finde andre metoder, hvorpå de kan tjene penge på os forbrugere. IT- og Telestyrelsen advarer om nye takseringsstrukturer blandt enkelte mobilselskaber.

"Hold øje med takseringerne", lyder rådet fra IT- og Telestyrelsen i den nye prispjece.

Man har som mobilbruger altid skulle være på vagt, når man leder efter det billigste abonnement. Og det er ikke længere kun minutprisen, man som forbruger skal fokusere på.

Den seneste prispjece fra IT- og Telestyrelsen peger på, at mobilselskaberne har set sig nødsaget til at finde andre parametre at skrue på end minuttaksten for at kunne tjene flere penge.

Flere selskaber er begyndt på at lempe en smule på, hvad en kunde takseres for. Ideelt set skulle en forbruger kun betale for de minutter og sekunder, man reelt bruger, men ifølge prispjecen findes der en række selskaber, der afviger fra denne ellers så rimelige disponering.

Der findes eksempler på, at der takseres både per 10. sekund og helt op til per minut. I tilfælde af at et selskab takserer per minut, betyder det, at forbrugeren, uanset om der tales i ti sekunder eller 30 sekunder, kommer til at betale det samme.

Det er blandt mobilselskaber som M1 og Mobivic, der i offentligheden er kendt som nogle af de selskaber på markedet, som benytter sig af denne form for taksering.

Derfor er rådet fra IT- og Telestyrelsen, at man undersøger teleselskabernes forskellige tilbud og takseringer, så man finder det abonnement, som passer bedst til én – uden at blive taget ved næsen.

Den nye måde at afregne samtaler på, har også fået John G. Pedersen, chefredaktør på Mobilsiden.dk, op på mærkerne: "- Skandale, snyd på grænsen til fusk!", er de første ord der lyder fra John G., da vi fangede ham i middagsmaden.

"Jeg mener det er at tage kunderne bag i, hvis man laver en afregningsløsning, hvor der betales for minutter i stedet for sekunder. På den måde, har kunderne jo meget vanskelig ved at gennemskue hvad den egentlige takst er. Det store problem for kunderne er, at informationen om afregningsmetoden altid står med småt nederst. Dermed er det kun de meget opmærksomme kunder som får muligheden for at vælge selskabet fra - andre, ja, de bliver snydt".

I IT- og Telestyrelsens prispjece nævnes mobilselskaberne Unotel, Mtel og Sonofon som de billigste mobilselskaber - afhængigt af om mobilen bruges som supplement eller erstatning for fastnettelefonen samt hvor meget man benytter mobilen.

Læs mere i IT- og Telestyrelsens prispjece: "Hallo, hallo ved du hvad det koster?"

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies