Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   112 app redder liv

112 app redder liv

Den én million kroner "dyre" applikation redder allerede nu liv.

Vi har tidligere omtalt den nye 112 app, som er en ny applikation, der skal hjælpe redningstjenesterne med at komme nødstede til undsætning.

Selvom applikatioen kun lige er udkommet, så viser allerede nu sin værdi. Det skriver Dagens.dk.

Den 15. april var en person tæt på at drukne i Søby Sø ved Herning. En mand slog alarm, og alarmcentralen i Aarhus kunne ved hjælp af 112 app'en præcist se, hvor opkaldet kom fra.

Søby Sø er et ret stort om råde, og det kan derfor være svært præcist at vide, hvor redningsmandskabet sendes hen.

 - "I løbet af meget få sekunder havde vi en helt præcis angivelse af, hvor manden befandt sig, og i løbet af 40 sekunder havde vi en udførlig ruteplan klar til redderne. Havde vi ikke haft anmelderens GPS-koordinater via 112 app’en, så ville der have været en vis risiko for, at han dels stod et helt andet sted, end han troede, og dels at redderne ville have kørt den forkerte vej ind til søen," siger leder af alarmcentralen i Aarhus, Politikommissær Klaus Hvegholm Møller til Dagens.dk.

112 app er udviklet af Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen og Geodatastyrelsen med finansiering fra TrygFonden. Applikationen er lavet til iOS, Android og Windows Phone.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Allan 29-04-2013 13:03:18

Øv, virker kun til Windows Phone 8...

0 0
Rene 28-04-2013 16:09:59

Lidt en ikke-historie, hvad siger manden vidste han hvor han var, hvorfor har de brug for spin og hvis de har hvorfor er historien så ikke underbygget.

0 0
Johnny K. Olesen 29-04-2013 09:47:54

Hej Rene

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Hvis du læser den historie, som vi citerer, så vil du kunne læse mere omkring sagen.

Søby Sø er et større område, hvor der er blevet gravet brunkul. Området består af en hel række større og mindre søer, og det kan være svært præcist at vide, hvor man befinder sig.

Det er desværre ikke første gang at folk er kommet til skade i området, så historien er desværre ikke bare en omgang spin.

Kort over området: http://map.krak.dk/m/ns5jN

0 0
Allan 29-04-2013 12:58:20

Det er absolut ikke spin. Jeg har snakket en del med en person, der var til stede i den pågældende alarmcentral, da netop dette opkald kom ind og der er ingen tvivl om, at det at have den præcise lokation var meget værdifuldt i denne situation.

0 0
Rene 29-04-2013 19:32:08

Det er vel altid vigtig at vide hvor man er når man skal bruge 112, så mangler vi bare at vide..

Vidste manden hvor han var og kunne han forklare det?

Hvad gør man ved de opkald med GPS hvor GPS ikke er præcist, fx viser den på min telefon så godt som altid en 200-250 m forkert inden for de første 4-5 min efter jeg tænder den, og forstiller mig mange ikke har GPS tændt men først tænder den når de bruger appen.
hvad er procedurer for det?

Er ikke imod syndes det er genialt, historien som den står er bare værdiløs.

0 0
Thomas Larsen 30-04-2013 07:04:58

Så har du nok noget nær verdens dårligste telefon hvis den er 5 minutter om at få et ordenligt signal.

Min telefon har et fix indendørs, på en nøjagtihged ned til 10 meter, uden brug af fx. WiFi for hurtiger nøjagtighed inden for ca. 20 sekunder.

Nu er der muligvis ikke WiFi i nærheden af Søby Sø, men der er frit til skyerne, hvilket ville forbedre signalet betydeligt.

Så jeg tror simpelthen ikke på den historie, medmindre du har en telefon pakket ind i aluminium.

0 0
Rene 01-05-2013 10:52:37

Men du glemmer at jeg er totalt ligeglad med om en random person på internettet tror på mig....

Det der er vigtig for mig er at jeg ved jeg ikke lyver og hvad du så tror på er 100% ligemeget.

0 0
Thomas Larsen 01-05-2013 12:30:31

Men du glemmer at jeg er totalt ligeglad med om en random person på internettet tror på mig....

Det der er vigtig for mig er at jeg ved jeg ikke lyver og hvad du så tror på er 100% ligemeget.

0 0
Allan 30-04-2013 07:36:27

Jeg har i min samling en Nokia N95 8GB med GPS men uden A-GPS. Den kan sagtens bruge 5 minutter eller mere på at finde positionen, men den er jo efterhånden et klenodie. Jeg nævner det blot for at illustrere, at der var engang, hvor det ikke gik så hurtigt...

0 0
Thomas Larsen 30-04-2013 08:33:11

Det er sandt nok, men det er jo heller ikke fordi Appen er understøttet på så gammel en telefon :)

Jeg har selvfølgelig så både GPS og GNSS på min, så jeg har en fordel frem for lidt ældre telefoner med kun GPS, men jeg har altså heller ikke oplevet noget nært 4-5 minutter på mine tidligere telefoner, måske et minut max.

0 0
Johnny K. Olesen 30-04-2013 08:24:35

Hej Allan

Blot til info, så burde din Nokia N95 faktisk have A-GPS, hvis den har firmware version 12.0.013 eller højere. Og så skal du huske at skal A-GPS tilkobles manuelt på N95.

Kilde: http://www.simplysymbian.com/2007/08/16/how-to-use-the-nokia-n95-gpsa-gps/

Men 112 app'en virker selvfølgelig ikke til Symbian :-(

0 0
Johnny K. Olesen 29-04-2013 20:24:34

Hej Rene

Nej, historien nævnes ikke noget om anmelderen vidste hvor han befandt sig. Men hvis man er lidt lokalkendt i området så ved man, at der er både stier og grusveje, som ikke er aftegnet på de officielle kort - kig evt. på krak.dk

Og hvis anmeldelsen går på Søbyvej, så er der ikke færre end 3 forskellige veje, som kan være anmelderens position. Og da der ikke er huse i nærheden, så kan man ikke lige sige Søbyvej nr. X. Igen - prøv at kigge på Krak :-)

Nu nævner specifikt at din GPS er langsom til at finde en position.

Det burde ikke være et problem, hvis din smartphone understøtter A-GPS, som er understøttet af alle de danske 3G netværk. Stort set alle moderne smartphones understøttet A-GPS - også selvom det ikke fremgår i specifikationerne.

Med A-GPS vil man oftest kunne fastslå positionen indenfor 60 sekunder. A-GPS blev faktisk udviklet lige netop til nødopkald.

Nyere smartphones benyttet endvidere positionering med hjælp fra Wi-Fi og en internetforbindelse. Og de nyeste smartphones understøtter også det russiske Glonass, som vi tidligere har skrevet om på Mobilsiden.dk: http://www.mobilsiden.dk/tips/hvad-er-glonass-kom-med-bag-om-det-russiske-alternativ-til-gps,lid.18852/
Med Glonass kan opstartstiden reduceres endnu mere og positionen fastslås endnu mere præcist, hvis det benyttes sammen med det amerikanske GPS system.

Problemet med positionering i åbent landskab er derfor ikke et problem. I storbyerne kan der dog være visse udfordringer, men stadigvæk ikke så store i lille Danmark, hvor højhusene sjældent er mere end et par etager høje.

Hvis du derimod taler om dit stand-alone GPS produkt fra f.eks. TomTom eller Garmin, så er sagen en helt anden.

0 0
Rene 01-05-2013 10:50:19

Tak for det, hvorfor står det ikke i artiklen?

0 0
Johnny K. Olesen 01-05-2013 11:12:34

Hej René

Artiklen er en såkaldt citathistorie, hvor vi citerer et andet medie, og artiklen indholder derfor kun de vigtigste informationer såsom:
"Søby Sø er et ret stort om råde, og det kan derfor være svært præcist at vide, hvor redningsmandskabet sendes hen."

Hvis man er interesseret i flere detaljer, så linker vi normalt til den oprindelige kilde, som i dette tilfælde er Dagens.dk. Man er som læser også selv velkommen til selv at undersøge sagen nærmere, hvis der er oplysninger, som man ikke helt forstår - eller som i dette tilfælde spørge os i kommentarfeltet.

Vi kan ikke besvare alle spørgsmål for, så får vi ikke skrevet nogle artikler, men vi forsøger så godt, som vi kan :-)

Delen med hvordan elektronisk positionssystemer og smartphones fungerer er blot lidt bonus info, og den slags vil vi normal ikke skrive om i vores normale daglige artikler.

0 0
Rene 29-04-2013 19:35:19

Som lille info viser min GPS altid jeg er samme sted når den lige blive tændt og de 4-5 min frem hvilken faktisk er på den anden side af en sø, så selv om det er 200-250 m er det en 5-10 min i køretid.. så det er da ret vigtigt hvad de har sat i værk for at det ikke påvirker hvor de sender ambulancer hen.
Det kunne være standarter mm.

0 0