Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   12.000 anmodninger om at blive slettet fra Google på første dag

12.000 anmodninger om at blive slettet fra Google på første dag

Mange EU-borgere er åbenbart interesserede i at komme informationer som kan findes gennem søgegiganten til livs.

For nylig skrev vi Google var klar med en formular til EU-borgere som gerne ville komme indhold tilgængelig fra søgemaskinen til livs. Denne formular har været flittigt brugt allerede på førstedagens af dens levetid, 12.000 anmodninger fra borgere er landet i Googles indbakke på blot en dag.

Baggrunden for denne formular er, at den europæiske retsdomstol tilbage i maj dikterede at Google skulle imødekomme et krav fra en spansk borger om at få fjernet noget information fra søgemaskinen. Man kunne læse at hans grund var på tvangsauktion, selv efter han havde fået styr på sagerne, Google lovede at fjerne deres indeksering til informationen og samtidig lave en formular til andre EU-borgere med lignende problemer.

Google vil se på alle anmodningerne enkeltvist og bedømme om de passer til de kriterier som EU-domstolen har skitseret før de enten accepterer eller afviser anmodningen. Bliver anmodningen accepteret, har Google dog ikke nogen fast tidsgrænse for hvornår deres links bliver fjernet.

Kilde: TechCrunch

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Naggie21 01-06-2014 16:29:24

Selvom det lyder af meget, så er 12.000 af de 500.000.000 borgere i EU jo kun en brøkdel af befolkningen.
Man kan altid spinde sin historie til at lyde vild. Men hvis man mister 12.000kr af en formue på 500.000.000kr, ville man så synes det var noget vildt?

1 2
Thomas Larsen 01-06-2014 16:50:05

Tjae, overvej lige hvis du gerne vil starte din egen søgemaskine, og allerede på første dag skal evaluere 12000 anmodninger om sletning af data, desuden tror jeg sådan en ting som minimum er én hvis ikke flere fuldtidsstillinger værd, så det er nok ikke kun 1 kr. pr. klage det koster dem.

Men man må håbe der er EU-finansieret støtte til det :)

2 1
Naggie21 01-06-2014 17:47:09

Det handlede ikke om, hvor besværligt det er for Google. For selvfølgelig er der meget arbejde i det.
Men hvis du regner i procenter, så er vi nede i 0.000000.... af befolkningen, som ønsker at få slettet oplysninger af Google. Overskriften for det til at lyde af meget, men i realiteten betyder det jo egentlig, at 99.9999999 procent godt kan acceptere, at Google har oplysninger om dem.

0 2
Andreas Birkjær 01-06-2014 18:58:34

Du har en pointe.

Jeg tror dog ikke det er korrekt at sammenligne de 12.000 anmodninger med antallet af borgere i EU, du får i al fald ikke et helt retvisende billede, hvis jeg tager to eksempler fra min egen hverdag, så er min treårige datter rimelig ligeglad med hvad Google viser om hende, og mine bedsteforældre på 85+ som jeg snakkede med igår havde heller ikke nogen egentlig mening om det :)
Nu er dette to yderligtgående eksempler, men hvis vi også medregner den gruppe som (endnu) ikke har nogen anelse om at dette er en mulighed, så tror jeg pludselig procentdelen bliver større.

Om det er mange eller ej skal jeg ikke gøre mig til dommer over (jeg syntes nu heller ikke overskriften har nogle elementer der kunstigt puster tallet op). Jeg syntes dog det er umådelig interessant at der er 12000 der har reageret så hurtigt på denne formular, om de får medhold hos Google er der endnu ingen der ved, men hvis dette fortsætter kan det godt blive en game-changer for verdens største søgemaskine her i EU.

3 0
Thomas Larsen 01-06-2014 20:05:19

Jeg er enig, jeg synes også det er "mange", det kan godt være det ikke er mange hvis man kigger forholdet, men som du selv nævner så kan den del da også betvivles.

Det er jo begrænset hvor mange mennesker der reelt set er ramt af problematikken.

Det bliver spændende at se hvor meget der sker på en måned, og hvordan det hele virker, jeg kan hvertfald forestille mig det bliver problematisk da internettet jo er dynamisk hvilket jo vil sige at disse personer hele tiden skal forholde sig til nye "overtrædelser", eller også skal Google dynamisk finde de nye overtrædelser selv, i hvilket tilfælde det kan udnyttes af folk der vil have en specifik side ikke skal på Google.

1 0
Naggie21 01-06-2014 23:53:28

Well, jeg vil godt medgive jer, at langt fra alle EU-borgere er aktive internetbrugere, men så lad os sætte det lavt og sige ca 300.000.000, selvom det nu nok er lidt højere. Så er vi trods alt stadig oppe på noget tilsvarende hele USA's befolkning. Og ud af dem, er der kun 12.000 der har indberettet en klage.
Se på det sådan her: Hvis TDC kunne regne i samme procenter af utilfredse kunder, så ville de pludselig have et noget flottere ry, end i dag. Alt er selvfølgelig relativt, og 12.000 indberetninger lyder også af mange. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg nok havde regnet med ca. det 10-20 dobbelte, hvilket stadig ville være et ret lavt talt.

0 1
Andreas Birkjær 02-06-2014 09:19:50

Min pointe var også (ud over de aldersgrupper der naturligt er uden for scope) også at påpege at mange internetbrugere endnu ikke har nogen anelse om at dette her en en mulighed. Igen et par eksempler fra min egen hverdag, mine forældre og min søster vil nok være blandt den gruppe "internetbrugere" som du nævner, men de har altså ikke den fjerneste anelse om at man kan skrive en formular til Google (endnu).

Jeg tror ikke man kan lave en retvisende sammenligning med et antal borgere i EU idet tiltaget er så nyt. Men som du selv skriver, så er det nok den personlige forventning der spiller ind her - jeg havde ikke forestillet mig at 12.000 allerede på førstedagen havde sat sig ned og udfyldt det nødvendige, men jeg kan forstå du er overrasket over det modsatte :)

Det er jo herligt vi er så forskellige :)

4 0
Naggie21 01-06-2014 17:47:57

*får

0 0