Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   2014 blev rekordår for Android med stor milepæl

2014 blev rekordår for Android med stor milepæl

Smartphones sælger godt, og Android tegner sig for mange af dem - rigtig mange faktisk

Android er klart det dominerende styresystem
Android er klart det dominerende styresystem

Strategy Analytics er færdige med at kigge på tallene fra sidste år, og det var ikke overaskende store tal, der blev arbejdet med. Android dominerede igen, men 2014 blev året for en stor milepæl for det populære styresystem.

Android var nemlig installeret på over en milliard solgte smartphones i 2014 for første gang nogen sinde. Sammenlagt blev der solgt knapt 1,3 milliarder smartphones i verden sidste år ifølge Strategy Analytics tal.

Læs også: Apple detroniserer Samsung

Det er kun tal for smartphones og ikke enheder. Det vil sige, at Android-tablets ikke er talt med i disse tal.

Android stod for 81,2 procent af alle solgte smartphones sidste år, hvor Apples iOS stod for 15 procent. Microsofts Windows Phone tegnede sig for 3 procent. Apple kan dog håbe på, at iPhone 6 og 6 Plus' store popularitet kan vinde lidt af markedet tilbage i år.

Billedet er nogenlunde det samme som sidste år, hvor Android også dominerede salget af smartphones. Android stod dog for en større del af alle solgte smartphones i år end sidste år og har taget markedsandele fra både iOS, Windows Phone og andre små styresystemer som FirefoxOS.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Linne 07-02-2015 00:32:52

Det er jo nok ikke den store hemmelighed at der kører en android vs iOS kamp herinde. Og kan se debatten hurtigt kommer op i det røde felt. Jeg beklager hvis jeg har misforstået n's kommentar (ja han skrev kongen lever, IKKE at han er tilbage.. Beklager mit fejlcitat) men set i lyset af, at kommentaren falder på et tidspunkt hvor der var masser af artikler (og kommentarer) om Apples indtog på tronen, som største smartphone producent, virker det som et forsvar og android er kongen. Deraf min kommentar da debatterne herinde tit bliver iPhone vs. Android, hvilket er en skæv sammenligning. Jeg kan, selvfølgelig, have opfattet kommentaren forkert, men så virker kommentaren jo fuldstændig ligegyldig.. Ja android er kongen af styresystemer (målt i antal solgte enheder) og har været det i flere år. Man skal vel nærmest være født på månen for ikke at vide det! Der er vel ingen, med bare den mindste interesse i mobiler, der har været i tvivl og derfor får det mig til at opfatte kommentaren på en måde jeg så kommenterer. Min pointe er at det jo ikke er underligt at android "fylder mest i landskabet", med hundredevis af producenter.

0 0
Johannes Aagaard 30-01-2015 20:41:17

Uanset hvilke kriterier, man lægger til grund her, så må man ganske enkelt konkludere, at Android Lollipop er et fantastisk velfungerende OS - og klart bedst i den "rene" form på f.eks. Nexus 5 og 6. Det er mindst lige så velfungerende som iOS, og de har hver deres styrker og (få) svagheder.

10 1
Mads 30-01-2015 13:34:50

Spændende om Android runder 1,3 milliard i 2015 som det er spået.

10 0
N 30-01-2015 13:29:10

Er det så nu vi skal sige: KONGEN lever stadig i bedste velgående ? ;D

12 15
TF 30-01-2015 14:07:42

Godt forsøgt n men som linne skriver så holder den ikke :-) bedre held næste gang :-)

8 36
Linne 30-01-2015 13:51:29

Næ det er det jo faktisk ikke. Det er nytteløst at sammenligne antal solgte android enheder med Ios, som ellers ofte gøres her på siden. Du kan sammenligne apple med samsung... En producent, flere produkter. Du kan ikke sammenligne en producent, med nogle få produkter, med 250 producenter og 5000 produkter (det er tænkte tal). Det er da ikke så underligt android er i overtal. Producent mod producent må titlen som største smartphone producent nok gå til apple. Nej jeg er ikke apple fan.... Har en nokia lumia tlf. :)

13 31
jec 30-01-2015 18:22:28

Hvorfor er det nytteløst at se på hvor stor en markedsandel de forskellige operativsystemer har inden for smart phones?

20 5
N 30-01-2015 16:09:51

Du misser en gevaldig ting: Det er ikke android enheder, men smartphones. 1 milliard aktiverede enheder nåede de for nogle år siden. Så den kan sagtens bruges, især når apple selv gang på gang sammenligner sig mod android som helhed og ikke de enkelte producenter.

19 7
Morten Jensen 30-01-2015 14:06:13

Men det er jo ikke producenter denne artikel handler om... Så din kommentar er ret meget ved siden af.
Det handler om enheder solgt med Android... Det kan man passende sammeligne med enheder solgt med f.eks. iOS og Windows Phone.

27 10
Linne 30-01-2015 15:02:10

Hej Morten. Det er egentlig ligegyldigt om det er producenter der omtales eller ej. Der bliver sammenlignet helt skævt med kommentaren fra N. Android er kongen ja... Af styresystemer, men apple er kongen af Smartphones. Det er to forskellige ting. Det svarer til du siger vw sælger flere biler end der sælges Toyota corolla. Ja.. Der sælges langt flere biler er VW, men det dækker over lupo, passat, golf, jetta og mange andre mod Toyota corolla. Get my point?

12 26
Morten Jensen 30-01-2015 15:35:43

Det er kun dig der begynder at blande producenter ind i sammenligningen. N sammenligner intet. Han skriver blot at kongen stadig lever. Det kan jo betyde hvad som helst, at du opfatter det som en sammenligning mellem producenter må stå for din egen regning.

23 6
Linne 31-01-2015 09:56:22

Nu bliver vi nødt til lige at holde tungen lige i munden. Artiklen handler om android=producent... Er vi enige om det?? Når N så skriver at kongen lever, kan det kun betyde android er kongen. Der er jo ingen grund til at konstatere kongen er tilbage, når android har været langt mere udbredt end Ios i årevis... Hvad er så pointen i kommentaren N?? Det kan også betyde at man sammenligner android med Ios og så er det min kommentar passer lige ind. Du kan godt sammenligne to styresystemer, men at sammenligne udbredelsen er jo helt skævt når det er en producent vs. Mange producenter. Deraf min sammenligning med VW og Toyota Corolla... Giver det mening nu?? I misser lidt pointen i min kommentar:)

3 14
Morten Jensen 31-01-2015 10:08:54

N skriver ikke kongen er tilbage. Han skriver at kongen stadig lever i bedste velgående. Altså en helt anden mening end du nu begynder at tillægge hans indlæg. Og desuden så kan det sagtens give fin mening at sammenligne Androids markedsandele med f.eks. IOS.

14 3
TF 30-01-2015 22:54:46

Vis du havde fulgt lidt med ville du vide at det n i virkeligheden kommentere på er denne artikkel http://www.mobilsiden.dk/nyheder/apple-detroniserer-samsung,lid.33782/#comment_box og nok ret kraftigt på en bestemt kommentar til den :-)

3 21
Morten Jensen 31-01-2015 08:02:34

Så de mener, at før man overhovedet må kommentere på en artikel herinde, så skal man have læst samtlige andre nyheder + tilhørende kommentarer? Det giver jo ingen mening, nu må du stoppe dig selv.
Kommentarer til en nyhed må høre til selve nyheden, og ikke alle mulige andre debattråde herinde.

16 3
Footiefan 31-01-2015 09:04:58

Hvem siger det? Måske skulle du bare stoppe dig selv - de ved jo selv hvad de omtaler. I mange tråde henviser folk til hvad der tidligere er skrevet.

6 16
Morten Jensen 31-01-2015 09:41:01

Hvis der havde været en henvisning, så havde det som sådan været fint med mig. Men det var der IKKE!

15 5
TF 30-01-2015 14:09:47

Nej men n's kommentar var rettet mod en anden artikkel, så linne's kommentar er spot on.

11 36
Morten Jensen 30-01-2015 15:37:28

Flot at du ved at N's kommentar hører til en anden artikel, men det har jo intet med Linne's kommentar at gøre. Hans kommentar er komplet irrelevant for denne artikel, ligeledes for N's kommentar. Linne begynder at omtale producenter, som ikke er blevet nævnt på noget tidspunkt før han selv nævner det.

25 7
Morten Jensen 30-01-2015 18:06:58

Jeg har godt set, at N har kommenteret på andre tråde her på sitet.
Men det ændrer jo ikke rigtig på, at set i kontekst af denne artikel, så er Linne's kommentar fuldkommen irrelevant. Og N's kommentar er bare mærkelig. :-)

22 5
TF 30-01-2015 22:58:18

Hold nu op, nu ved du hvad det er n kommentere på og når du ved det kan du jo også se at linne's kommentar passer perfekt på det.

3 24
Morten Jensen 31-01-2015 07:59:51

Meget muligt. Men det ændrer ikke på, at Linne's kommentar er fuldkommen irrelevant i kontekst af denne artikel. Det giver ikke mening at begynde at blande kommentarer fra andre nyheder ind i denne kontekst. I hvert fald ikke uden på forhånd at gøre tydeligt opmærksom på det. Det er jo nok de færreste der læser samtlige nyheder og tilhørende kommentarer på hele sitet.

18 2
TF 31-01-2015 17:21:22

Fair nok så problemet er at du ikke har fulgt med et par dage og nu føler dig udenfor :-)

0 15
Morten Jensen 31-01-2015 21:17:21

Jeg føler mig på ingen måde udenfor. Men for at have en ordentlig debat, så må man holde sig til kontekst, og hvis man bevæger sig uden for kontekst, så bør det være foranlediget med en tydelig angivelse af referencen. Jeg følger ikke med i alle nyheder herinde, og ej heller alle debatter til alle nyheder herinde. Og jeg tvivler på jeg er den eneste der ikke gør dette.
Så nej, problemet er ikke at jeg ikke følger med. Problemet er, at der er folk som ikke forstår at debattere en nyhed i den kontekst nyheden er skrevet.

11 2
TF 01-02-2015 04:07:34

Det må jo som sagt før være dit problem at du ikke følger med i debatten her inde, men nu har vi givet dig den service at opdatere din viden om debatten så du kan se at linnes kommentar passer perfekt på emnet og så er der vist ikke mere at snakke om god weekend.

2 13
Morten Jensen 01-02-2015 08:55:14

Det er godt nok en ualmindelig mærkelig måde at debattere på... Så du synes det er helt i orden, at for at kunne følge en debat til én nyhed, så skal man have læst samtlige debatter på samtlige nyheder på sitet? Og hvor lang tid skal man gå tilbage? Det sidste år, eller hvad synes DU er passende?

9 1
Footiefan 01-02-2015 10:30:22

JEG synes du skal læse ALT der nogensinde har været på siden.....og så kan du vende tilbage bagefter ;-)
Ej pjat. Kom nu videre... Ja der skrives af og til om noget fra tidligere, og hvad så.. Det sker jo på sådanne fora. Flere herinde har en vis historik sammen/mod hinanden, så selvfølgelig sker det. Det er altså ikke raketvidenskab det her...

2 3
Morten Jensen 01-02-2015 12:26:32

Det er da selvfølgelig helt i orden, at man holder folk op på hvad de har sagt tidligere, i andre sammenhænge osv. Så længe det sker med en tydeligt henvisning eller kildeangivelse. At debattere med det udgangspunkt at samtlige læsere har læst samtlige andre nyheder og tilhørende debatter herinde er utopi, og ikke voldsomt begavet.
Det jeg opponerer imod til at starte med er, at Linne begynder at irettesætte mig, fordi jeg holder mig til kontekst, og han, uden henvisning overhovedet, begynder at debattere noget som han trækker ind fra debatten til en anden nyhed. Altså helt ude af kontekst.

4 1
Footiefan 31-01-2015 09:05:51

Javel Hr. Betjent!

6 4
Morten Jensen 31-01-2015 09:41:19

Godt så. :-D

15 6