Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   3 pålægger kunderne betalingsgebyr og en skjult ekstraregning

3 pålægger kunderne betalingsgebyr og en skjult ekstraregning

Forbrugerrådet kritiserer teleselskabet 3, for at pålægge forbrugerne en skjult ekstra regning. Desuden indføres et nyt betalingsgebyr.

Teleselskabet 3 ændrer nu kundernes betalingsvilkår, således at abonnementer fremover skal betales forud, i stedet for bagud, som det er tilfældet for de fleste i dag.

Det sker ifølge 3 for at strømline deres procedurer, men det har også andre fordele. 3 får nemmere ved at håndtere kunder der ikke betaler til tiden og har desuden mulighed for, at score en forhøjet rentegevinst, ved at sætte de forudbetalte kroner i banken.

- ”Når de flytter betalingstidspunktet, låner de faktisk pengene af forbrugerne, og dem sætter de selvfølgelig i banken. Der er simpelthen en ekstra rentegevinst og indtægt for 3 og en udgift for forbrugerne,” siger chefkonsulent i forbrugerrådet, Martin Salamon til Politiken.

3s kommunikationschef Stine Green Paulsen afviser dog at selskabet har ændret betalingsbetingelserne for at hæve indtjeningen:

- ”Vi tjener ikke flere penge ved at få betalingen forud end bagud. Det er fuldstændig det samme, kunderne kommer til at betale,” siger hun.

I et brev til kunderne skriver 3 desuden, at de fra 1. november vil opkræve 9,25 kroner per betaling via Betalingsservice. Det nye gebyr opkræves første gang til 1. december 2012. Gebyret for regninger på papir stiger fra 35 til 49 kroner.

Hvis kunden ikke kan acceptere pris- og vilkårsændringer, kan abonnementet opsiges indtil i dag (8. oktober 2012). 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jens Pedersen 09-10-2012 17:31:38

Jeg har af samme grund opsagt mit abonnement hos 3 til et væsentlig billigere abonnement. I forvejen havde jeg oplevet, at 3's service i butik i Aarhus var dårlig.

0 0
FrkLarsen 08-10-2012 18:31:26

Fik brevet fra 3. Det koster 5 kr i gebyr for 3. Der trænger til at tingene bliver placeret hvor de hører til. Nærgående spørgsmål til PBS. 5 kr pr transaktion. Nærgående spørgsmål til 3, hvor kommer de 4,25 fra. Nærgående spørgsmål til politikerne, hvordan kan det være lovligt at folk skal betale fuldstændig uhyrlige gebyrer for at BETALE en regning. De ældre i min familie er forvirrede og vrede. De forstår det ikke. Det gør jeg ærlig talt heller ikke. Lidt lovgivning ville være på plads. Angående 3's frie kortbetaling. Når vi alle er blevet lokket derover, kan de ikke modstå fristelsen: så kommer gebyrerne. Ang. forudbetaling er jeg personlig glad for det.,

0 0
hellas7 08-10-2012 15:55:43

- jamen så lad dog være med at ændre det, når forbrugerne ikke ønsker ændringen!

0 0
Huleboer 08-10-2012 16:09:41

Men hvad så med de andre fordele det giver dem?

Forbrugere vil _aldrig_ have forandring. De vil have deres trykke hverdag fastlåst.
Tænk hvor elendig vores verden var hvis de der lever af forbrugere aldrig lavede noget om, fordi "det ønsker forbrugerne ikke vi ændrer"

0 0
graveren 08-10-2012 14:59:44

Det er da fedt de kan opsige deres kunder, så er man ikke længere bundet i de 6 måneder? Fedt, de selv med til at slippe af med deres kunder..

Glæder mig til at se hvad de siger når de vil opsige mit abonnement, så får jeg desuden også en billigere mindste pris på min iphone 5.. wuhu!!!

0 0
Huleboer 08-10-2012 14:54:51

Var det ikke værd at nævne at man ved egen hånd kan tilmelde en gratis betalingsform via 3's selvbetjeningsværktøj?

Det er da vist ikke mange af de andre udbydere der tilbyder det.

Jeg har heller ikke noget problem i at skulle betale forud.

Jeg har været 3 kunde i 3-4 år nu og har aldrig haft grund til at klage. Aldrig.

0 0
Jacob 08-10-2012 15:29:31

TDC tilbyder en gratis betalings metode.

0 0
Huleboer 08-10-2012 16:07:47

Jeg tror også jeg fik skrevet at det ikke er alle der tager penge for det endnu...

0 0
John Strand 08-10-2012 14:12:23

Man skulle måske se på de vilkår som Forbrugerrådet giver deres kunder: http://taenk.dk/shop/medlemskaber/t%C3%A6nk-6-numre

Nu har 3 bare valgt den samme model som Forbrugerrådet selv bruger

0 0
Kongand 08-10-2012 13:35:49

Er det ikke fair nok at kræve pengene forud?
Det er vel det, de fleste gør i dag?
Og det må da, som der også står i artiklen, gøre det nemmere for 3 at styre de dårlige betalere.

Dog synes jeg, det er at pisse på folk at kræve næsten 10 kr. for at betale vha. BS.
Alternativet er at man skal ind og betale selv hver måned, hvilket kan skabe endnu flere forsinkede betalere samt generere mere papirarbejde...

0 0
PJ 08-10-2012 15:42:00

Gu er de da ej. Man betaler for det man har fået ikke omvendt. Plus som mobilsiden skriver så tjener de jo passe på at kunderne reelt låner dem penge.

0 0
Huleboer 08-10-2012 16:07:20

Sikke aggressiv...

Bagudbetaling er i mine øjne lidt et levn.
Det gav mening dengang man gav en masse penge for et abonnement, og derudover skulle betale forbrug, der varierede fra måned til måned.
I og med vi (næsten) alle idag har et abonnement inkl. et eller andet andet forbrug er det vel reelt ligegyldigt.

Min udgift pr. måned er præcis den samme så det betyder intet.
Jeg har virkeligt svært ved at skulle hidse mig op over det ihvertfald.

Min husleje bliver jo også betalt forud... Skulle jeg også brokke mig over det? Jeg har jo ikke boet i min lejlighed endnu i den måned jeg betaler for...

Det er klart BS gebyret der bekymrer mig mest, men når man kan få lov til at ordne det gratis (og automatisk) er det vel et fedt.

0 0