Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   3 satser på 3G-netværket

3 satser på 3G-netværket

Teleselskabet 3 runder snart ét hundrede 900 MHz 3G sendemaster. De nye 900 MHz sendemaster skal giver markant bedre dækning til selskabets kunder.

Da teleselskabet 3 gik i luften i 2003 var det med et splinternyt 3G netværk, der kørte på 2100 MHz frekvenser.

3 vandt, ligesom TDC, Telia og Orange, en licens i 2100 MHz frekvensbåndet, og tilbage i starten af det nye årtusinde var det aftalt international at satse på 3G på de høje 2100 MHz frekvenser.

Selskaberne har lige siden udbygget disse 2100 MHz netværk kraftigt.

I dag har både 3 og TDC et landsdækkende 3G netværk, der primært består af 2100 MHz sendemaster. Telia bliver også landsdækkende med 3G i løbet at 2011, mens Telenor, der overtog Oranges licens i 2005, stadigvæk er lidt bagefter.

Disse 2100 MHz netværk har dog en begrænsning, da hver sendemast maksimal dækker nogle få kvadratkilometer på grund af de høje frekvenser.

Kommer man nogle kilometer væk fra sendemasten, så bliver signalet svagt, og ens telefon bliver nødt til at skifte over på de gamle og langsomme 2G GSM netværk.

De høje frekvenser gør det også svært at give god indendørsdækning i bygninger, hvilket specielt er et problem i byerne.

900 MHz giver bedre dækning

Løsningen er at benytte 900 MHz frekvenser.

Disse 900 MHz frekvenser var tidligere forbeholdt den gamle 2G GSM teknologi, men alle teleselskaberne i Danmark fik i foråret mulighed for at genanvende (refarme) 900 MHz frekvenserne til 3G brug.

Både 3, Telia og Telenor har offentligt meldt ud, at man satser kraftigt på 900 MHz frekvenserne til 3G, da selskaberne kan tilbyde en væsentlig bedre dækning ved brug af de lave frekvenser.

Samtidig gør 900 MHz frekvenserne det muligt at opsætte færre nye sendemaster, hvilket giver teleselskaberne en besparelse. TDC vil kun i begrænset omfang benytte 3G på 900 MHz.

Teleselskabet 3 er nu for alvor gået i gang med at forbedre selskabets 3G dækning ved hjælp af 900 MHz frekvenserne. I løbet af efteråret har 3 sat næsten et hundrede 900 MHz sites i drift, og udruldningen af nye sendemaster forsætter i 2012.

På billeder ses de masterpostition, som 3 indtil videre har opgraderet i 2011 (lyserrød). Postitioner markeret med blå er de mastepositioner, som selskabet forventer at have i drift ved årsskiftet 2011/12. (Illustration leveret af 3).
På billeder ses de masterpostition, som 3 indtil videre har opgraderet i 2011 (lyserrød). Postitioner markeret med blå er de mastepositioner, som selskabet forventer at have i drift ved årsskiftet 2011/12. (Illustration leveret af 3).

Nye master over hele landet

3s udruldning af 900 MHz sendemaster foregår både i byerne og ude på landet.

I byerne giver 900 MHz frekvenserne en fordel, fordi de nemmere trænger gennem bygninger, mens 900 MHz masterne på landet sikre god geografisk dækning.

3 udruller 900 MHz i hele landet - lige fra det indre København til udkants Danmark i midt- og vestjylland

Udover at give forbedret dækning, så skal brugen af 900 MHz frekvenser også gøre det muligt for 3 at opsige selskabets roaming-aftale med TDC.

Denne roaming-aftale sikre at man kan benytte TDCs 2G netværk, de steder, hvor 3 ikke dækker med 3G.

Efterhånden som 3G-dækningen bliver forbedret, så vil 3 lukke ned for roaming aftalen. Dette vil efter planen foregå i etaper i løbet af 2012.

3 er dog ikke ene om at udrulle et 3G-netværk på 900 Mhz. Telia har også en udruldning i gang, og denne forventes afsluttet med udgangen af 2011.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jørgen E 03-12-2011 00:39:16

Jeg er desværre netop skiftet over på 3 og gik ud fra, at når jeg bor i en større jydsk provinsby, så ville det ikke give problemer. Jeg kommer fra telenors netværk og har aldrig oplevet problemer med dækning.
Nu viser det sig, at selv i UDKANTEN af byen på kontoret jeg arbejder er det ikke en gang dækning, så den roamer konstant. Det er simpelthen mega ringe af 3 og ingen andre kolleger der har alt muligt andet har dækningsproblemer.
Det er fint 3 måske her et hurtigt netværk, men det hjælper bare meget lidt, når der er så mega elendig dækning som de har.
Ifølge deres dækningskort skulle der ikke være problemer, men de er sikkert baseret på en udendørsposition 20 m over jorden.
Beskrivelsen med den korte rækkevidde er nok problemet, da jeg kan se 3 kun har 2 master i byen og nærmeste omegn, hvor især Telenor og Telia har master fordelt over hele byen.
Det bliver et langt halvt år inden jeg kan komme fra 3 igen ....

0 0
Tommy 03-12-2011 10:37:20

Deres dækning i KBH er heller ikke noget at håbe hurra for - jeg har flere gange undret mig over hvordan de kan vinde som bedste netværk.

0 0
Martin Relsted 02-12-2011 14:57:09

Hejsa
Er der en der kan forklare mig, hvorfor det blev iorden at kalde LTE for 4G. Hvad jeg ved af, har det intet med 4G at gøre... Var det fordi, at flere amerikanske selskaber startede med at kalde LTE for 4G?
Mvh
Martin R

0 0
Bjarke Hansen 02-12-2011 15:14:48

Amerikanerne er helt galt på den, de kalder H+ for 4g..

0 0
Henrik 02-12-2011 15:06:19

Til at starte med var det ikke ok.
Men så presset de amerikanske teleselvskaber på, da de ville ha' noget nyt at sælge, og 4G lyder beddere end 3.XXX eller LTE.

Så de fik lov af dem der styre standarten, at kalde det 4G.

Så ja. Det er desværre ok at kalde LTE for 4G

Det sagt, så AT&T kalder også HSPA+ for 4G.
og det er der lidt kretik af der over.
Men pt. må de godt, da det er lige så meget 4G som LTE.
Men de vil hvist lave en regl om det, så det kun er LTE de må kalde for 4G

0 0
lasse 02-12-2011 11:44:40

Kunne det ikke være en mulighed for 3 at bruge 900MHz til LTE eller ægte 4g?

0 0
Bjarke Hansen 02-12-2011 15:13:31

Så vidt vides er der kun LTE enheder der kan køre på 800, 1800 og 2600Mhz båndene, og dermed ikke 900båndet selvom det nok godt kan køre på det, men der er ingen enheder der understøtter 900båndet.

800 båndet kommer formenligt snart i udbud. Der er en høring omkring 800´båndet igang PT

0 0
Johnny K. Olesen 02-12-2011 22:58:27

Hej Bjarke

Det er nemlig helt korrekt. Det er brugernes udstyr som er problemet ved at bruge LTE på 900 MHz. Men det skal nok komme på et tidspunkt - jeg mener at have set at Huawei eller ZTE vil understøtte 900 MHz LTE i kommende produkter. Men hæng mig ikke lige op på det.

0 0
Johnny K. Olesen 02-12-2011 11:54:18

Hej Lasse

Det er i teorien muligt at benytte 900 MHz til LTE. Men teleselskaberne har en begrænset frekvensblok til rådighed, hvilket giver problemer.

3 har f.eks. kun 5 MHz til rådighed, hvilket kun lige er nok til 3G med op til 21 Mbit download hastighed.

Næste år kommer der en auktion over 800 MHz frekvenserne, som teleselskaberne vil benytte til 4G LTE.

0 0
lasse 02-12-2011 13:05:23

Så er jeg helt med

0 0
Hans 02-12-2011 08:11:47

"
mens Telenor, der overtog Oranges licens i 2005, stadigvæk er lidt bagefter"

Det var vel Telia der overtog Orange, og dermed halter bagefter ?

0 0
Johnny K. Olesen 02-12-2011 08:20:58

Hej Hans

Ja, det er korrekt, at det var Telia der overtog teleselskabet Orange i Danmark.
Men det var Sonofon (Telenor), der overtog Oranges 3G licens, efter licensen var gået tilbage til staten.

0 0
Aske 02-12-2011 13:17:44

Telenor har over hundrede aktive UMTS 900 master!
For at få det bekræftet kunne det være en ide at kontakte de forskellige teleselskaber og forhøre sig om hvor langt de er...
Hvordan har du vurderet hvor langt teleselskaberne er kommet i forhold til hinanden, jeg kan ikke se nogle kilder.

0 0
Johnny K. Olesen 02-12-2011 14:48:35

Hej Aske

Det kræver nok en lille forklaring:

Lige netop når det drejer sig omkring dækning og netværk, så skal man ikke nødvendigvis lytte alt for meget til de officielle kanaler hos teleselskaberne. Sjov nok så har de alle sammen det bedste netværk, når man spørger dem. Samtidig så holder selskaberne normalt kortene meget tæt til kroppen.

At Telenor har over hundrede aktive UMTS 900 master er ikke ens betydende med, at Telenor pludselig har fået bedre dækning end f.eks. 3. Der er mange ting, der spiller ind - som f.eks. hvor hurtig netværket er. Her halter Telenor MEGET bagefter sammenlignet med både Telia og 3.

En måde at vurdere hvor langt et teleselskab er i udruldningen af 3G netværk kan være ved at kigge på mastedatabasen.dk og evt. sammenholde dette med selskabernes officielle dækningskort. Det er kun et par dage siden Telenor opdaterede sit dækningskort, og i store dele af landet skal man stadigvæk ikke forvente mere end 1,5 eller 6 Mbit download hos Telenor.

0 0
Aske 02-12-2011 16:39:24

Igen det er en formodning, jeg siger ikke hvem der har den bedste dækning, eller hvem der har det hurtigste netværk. På falster hvor jeg bor har Telia meget dårlig 3g dækning i Nykøbing F by 3, TDC og Telenor har fuld dækning, Marielyst som er et større sommerhus område, der er det, det samme scenarie. Jeg ved godt at det er lokalt, i Nykøbing by har jeg op til 7,5 Mbit Næstved har jeg ligget mellem 6-8 Mbit ved Dalum centeret i Odense har jeg 10-12 Mbit Aalborg ved Scelsminde har jeg 8-10 Mbit. Jeg ved godt at dette er ens betydende med at Telenor har det hurtigste netværk, men det er nu engang mere end det du skriver.
Angående UMTS 900 har jeg info fra Netværksinformation fra d. 30/9 2011 jeg ville nu gå ud fra at en respekteret siden som jeres modtager disse nyhedbreve

0 0
Johnny K. Olesen 02-12-2011 22:49:20

Hej Aske

Jeg vil ikke kalde det så meget en formodning - nok mere en kvalificeret gæt baseret på de tests vi har kørt de sidste par måneder af de forskellige netværk.

Der er sket rigtig meget de sidste 6 måneder. Faktum er dog stadigvæk at Telenor ligger på en sidste plads hvad angår geografisk 3G dækning.
Dette skal nok ændre sig i løbet af 2012, hvis Telias/Telenors netværks sammenlægning går efter planen.

0 0
Ole 02-12-2011 17:04:01

Aske - det er nok et stykke tid siden du har testet Telia, som lige nu er langt foran konkurrenterne.
Hele Falster (herunder Marielyst) har T3G+ "op til 16Mb/s". Nykøbing Falster har 4G "op til 80 Mb/s".
Check: http://static.telia.dk/coverage/map2011/telia.html

0 0
Henrik 01-12-2011 23:04:18

Der er fordele og ulemper ved høje og lave frekvenser.

Ved at bruge høje frekvenser, skal der flere master til, men det vil også gøre at der er fære per mast, og man for ikke for mangen på masten, der sænker det overordnet hastighed, eller som man kan opleve i USA, at masten dropper nogle opkald, da der ikke er plads til dem.

Ved at bruge lavere frekvenser skal der fære master til, og ens dækning bliver beddere.
Dog er der flere per mast, så folks forbindlse kan forringes.

Så høje frekvenser og mange tårne i områder hvor der er mange folk, og lave frekvenser i udkandts Danmark, hvor der er få folk på masten, men tilgængæld dækker man beddere/længere.

0 0
Johnny K. Olesen 02-12-2011 08:26:04

Hej Henrik

Modsat USA så er mastetætheden i Danmark langt større, så sammenligningen med USA er ikke helt retvisende.

Samtidig så benytter flere teleselskaber i Danmark både 2100 MHz og 900 MHz i kombination.

Der sidder altså sendeudstyr til begge frekvenser på sendemasterne.
Dvs. hvis man er tæt nok på masten eller hvis radioforholdene er gode nok, så skifter ens telefon til 2100 MHz.

Meget forsimplet så kan man sige, at en sendemast ude på landet dækker i 2-3 km radius på 2100 MHz, mens 900 Mhz dækker 7-8 km.

0 0
Henrik 02-12-2011 15:12:33

Ok. prøv at læse en gang til.

For det første, så ved jeg godt vi køre på flere frekvenser, det fremgå end da af denne artikel.

Som de skriver, så køre 3 3G på 2100 MHz, og 900MHz er pt. forbehold 2G netværket.


Det med vi har bedere maste dækning i Danmark frem for USA ved jeg også godt.
Men 3 snakker om de godt vil bruge 900MHz båndet, da de så skal stille fære master op.

Og det er der hvor jeg så siger at man skal passe på, for ellers ender vi som USA, hvor det går ud over ens båndbrede.

Så som jeg også skrev, så er lave frekvenser (900MHz eller 700Mhz for den sags skyld) godt på steder hvor man skal dække store områder, og der er få personer.
Mens hvis man er i områder med mange folk, kan man ligeså godt bruge høje frekvenser (2100 MHz) da man alligevel skal ha' mange master op, for det ikke skal give problemer

0 0
Johnny K. Olesen 02-12-2011 22:55:13

Hej Henrik

Ja, det må du undskylde - det må være mig der har læst dit indlæg forkert.

Som du selv skriver så vil f.eks. 3 bruge 3G på 900 MHz til at undgå at opsætte så mange master, men selskabet undgår dog nok ikke at skulle opsætte en del flere master.

Med hensyn til 900 og 2100 MHz i områder med mange mennesker, så kan det godt være en fordel at bruge begge frekvensbånd, hvilket f.eks. 3 også vil gøre i storbyerne.

0 0
Bjarke Hansen 01-12-2011 19:46:05

Der er nok nogle Bornholmere der vil brokke sig over hvor deres landsdel er henne?

Når men det lader da alligevel til at 3 har fået udbygget lidt. Kan de de seneste 2 master 3´ har udbygget i min by er på kortet over 900Master. (men man skal næsten vide det for at kunne tyde det ud fra kortet)

0 0
Nicolai 01-12-2011 14:40:28

Kan man ikke få et link til det kort i større format?

Tak :)

0 0
Johnny K. Olesen 01-12-2011 15:06:40

Hej Nicolai

Nej, desværre ikke. Billedet er ikke i højere opløsning.

Men du burde kunne finde 3s planlagte sendemaster på http://www.mastedatabasen.dk, hvis du leder efter en sendemast i dit lokalområde.

0 0
Tommy 02-12-2011 10:21:55

linket indeholder et komma, så her er en et bedre link...

http://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx

0 0