Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   3: Vi har ikke travlt med LTE

3: Vi har ikke travlt med LTE

Mens Telia allerede i 2010 startede udrulningen af LTE/4G-netværket, har 3 ikke travlt. Forbrugerne får den bedste oplevelse, hvis vi venter, mener 3s direktør.

Teleselskabet 3 vil ikke give nogen dato på, hvornår de åbner op for LTE/4G-nettet.

Til Mobilsiden.dk fortæller 3s administrerende direktør Morten Christiansen, at 3 ikke har travlt med at lancere LTE/4G, og at det ikke er i nogens interesse at lancere, med kun et par enkelte sites hist og her.

-”Jeg vil se teknologien fungere fuldstændig optimal, inden vi lancerer. Vi har i dag et netværk, der giver en god, stabil og hurtig oplevelse. Jeg ønsker, at når vi lancerer, så er det gennemprøvet og gennemstestet og fungerer, præcis som det skal,” forklarer Morten Christiansen blandt andet i indsalget ovenfor.

Der kan desuden gå noget tid, inden de nye mobiler og dongles taler ordentligt sammen med den nye teknologi.

3 lover dog, at Århus og København vil have 4G-dækning i løbet af 2011.

Læs også:
Forbrugerombudsmanden: OK at kalde LTE for 4G
3: Telia har et kæmpe troværdighedsproblem
Sådan ser en 4G-mast ud

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Per 28-02-2011 00:06:10

3: Vi har ikke travlt med LTE aka vi har ikke råd

0 0
10-03-2011 23:21:20

Fjols...

0 0
Michael 05-03-2011 17:25:55

Taget i betragtning af at 3 poster 2 miliarder kroner i netværketet over de næste to år, tror jeg ikke at pengene er problemet ;-)

0 0
Michael 05-03-2011 18:19:50

Rettelse, 1 milliard, ikke 2 :-)

0 0
28-02-2011 19:34:27

Ja puh ha. De er så fattige at de åbner europa's største mobilforretning.....

http://www.mobil.nu/nyheder/3-abner-europas-stoerste-telebutik-i-danmark-1.391720.html

0 0
Samuel 27-02-2011 16:16:27

Er der nogen, der kan forklare mig baggrunden for at man altid betegner overførselshastigheder i megabit/sekund, men hukommelse i megabyte?

Er der bare for, at det skal se vildere ud, eller er der rent faktisk en teknisk begrundelse?

0 0
Thomas Kristensen 26-02-2011 23:49:07

Jeg har det helt fint med 3G
Jeg kan hente med en hastighed på 6Mbit på min mobiltelefon med 3

Og med mit mobilbredbånd har jeg været oppe på 10Mbit

Så jeg ser bestemt ikke nogen grund til at gå over til 4G endnu :)

0 0
Bjarke Hansen 26-02-2011 08:37:52

I har glemt lyssætningen og vækket manden inden han er stået op? Men fornuftig snak om strategien, dog kommer de jo nok bagefter hvis de virkelig ikke satser på LTE

0 0
Carsten 26-02-2011 13:57:11

Hvordan vækker man nogen efter de er stået op? :D

0 0
sebQbe 25-02-2011 15:35:51

Når der alligevel ikke er én eneste LTE mobiltelefon på markedet og heller ingen på vej (lige foreløbigt så vidt jeg ved), så er det måske smart nok at beholde fokuset på 3G netvæket.

Desuden, hvor mange har brug for 4G på nuværende tidspunkt? Jeg kan ihvertfald ikke se det interessante i f.eks. at streame en HD film (ca. 5 GB) over 4G når man alligevel kun har en datapakke på 1-2 GB.

Men engang i fremtiden, når man kan få en 1 TB datapakke for 100 kr. pr. måned kunne det nu godt være interessant med 4G :D

0 0
Cebastian 26-02-2011 04:32:16

Der følger en pænt god data-pakke, hvis du køber 4g hos telia (; 20 Gb eller 30 Gb, så kan det godt være, at du ikke lige skal streame alt for mange film, men forbruget passer rigtig godt til youtube i hd, og meget surfing og musik download. Altsammen lynhurtigt. Så jo, selv du burde se noget interessant i 4g nettet, om du så vil bruge 300 kr. eller 400 kr./md., er op til dig, og om iteressen er stor nok - og om du bor i de områder :)

0 0
sebQbe 26-02-2011 12:58:42

Ja, selvfølgelig er jeg godt klar over at 4G kan bruges til mobilt bredbånd.
Men hvor tit står du i en situation hvor du ikke har adgang til Wifi eller hvor 3G ikke er tilstrækkeligt?

Ja, der findes sikkert folk som ikke kan leve uden deres 4G dongles på toget så de kan streame deres HD film (selvom der er Wifi og 4g dækningen er minimal).

4G vil selvfølgelig blive den nye standard en skønne dag, men teknologien er stadig meget ung og i mine øjne fuldstændig uinteressant for de fleste i et par år frem. Også til mobilt bredbånd.

(Jeg har 1 GB datapakke hos Bibob som for mig er rigeligt til f.eks. at streame musik fra WIMP, surfe amok og se Youtube i HQ.)

0 0
Carsten 26-02-2011 13:56:36

Jeg er som sådan slet ikke uenig med dig. Men der findes jo et segment af forbrugere, som altid ønsker den nyeste teknologi. Heldigvis da, for så kan andre nyde godt af de høstede erfaringer, når teknikken er faldet mere på plads ;o)

0 0
Carsten 25-02-2011 21:36:16

Du er godt klar over, 4G kan bruges til mobilt bredbånd også og ikke kun til mobiltelefoner, ikke? :o) Skulle man følge din logik, giver det heller ikke megen mening at opgradere 3G til 42 og 84 Mbit, som de førende operatører allerede er i gang med...

Men naturligvis er det fornuftigt af 3 at vente, til teknikken er bæredygtig og ordentligt udbredt.

0 0
Michael 25-02-2011 22:47:49

Ét er hastighed noget andet er kapacitet.

Man skal jo se netværket som et stort WiFi netværk, med en masse acces points. Hver mast har 3 stk antenner, ved 3 som i øjeblikket har 21 mbit i hver antenne, betyder det at ALLE brugere som benytter præcis dén antenne skal deles om 21 mbit. Når man har 42 eller 84 mbit har man pludselig langt større kapacitet. Det er dét som er det essentielle ved denne opgradering. At man i marketing så får det til at lyde som om at man får 84 mbit er en anden ting.

0 0