Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   3G-dækningen bliver snart forbedret

3G-dækningen bliver snart forbedret

Fra 1. maj vil alle danske teleoperatører begynde at forbedre deres 3G-dækning.

Fra 1. maj vil danske teleoperatører kunne ændre de traditionelle GSM-frekvensbånd til 3G, og det er både 3, TDC, Telenor og Telia interesseret i. Det skriver Computerworld.

De omtalte frekvensbånd har tidligere været bundet til GSM, også kendt som 2G, men det bliver ændret per 1. maj.

Frekvensbåndene kører desuden ved en lav hastighed, hvilket betyder længere rækkevidde. Noget som også er en glædelig nyhed for operatørerne, da det betyder færre sendemaster.

3 fortæller at selskabet kan spare mange penge, da de nu kan blive uafhængig af TDC's dækning, mens Telia melder at deres 3G-dækning når op på 98 procent inden årets udgang.

Telenor vil give 3G-dækning til 90 procent af den danske befolkning inden 2011 er ovre.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Christoffer Michno 19-07-2011 21:33:38

Hvor lang tid går der, før at man kan mærke de nye ændringer?

0 0
Karim 26-04-2011 20:55:47

det passer ikke telia "Telia melder at deres 3G-dækning når op på 98 procent" i vært fælde ikke i danmark

0 0
enoC 30-04-2011 16:53:25

Hvordan kan du på nogen måde vide helt præcist hvad Telia har i ærmet? Der er ikke 98 % dækning nu, men det kommer da sikkert til at hjælpe en del når 2G-nettet bliver lavet om.

0 0
Jonas 26-04-2011 12:13:10

I artiklen står:

"Frekvensbåndene kører desuden ved en lav hastighed, hvilket betyder længere rækkevidde. Noget som også er en glædelig nyhed for operatørerne, da det betyder færre sendemaster"

Hvis man vil køre 3G på de frekvenser som tidligere blev brugt til 2G, så hæves hastigheden vel? Så vil det igen betyde dårligere dækning og behov for flere sendemaster?

Nogen der kan forklare det så selv jeg kan forstå det? :-)

0 0
Jacob Halldorsson 26-04-2011 22:06:46

Det har noget at gøre med bølgelængderne som er forskellige når du har en lavere frekvens.
Jo langsommere bølger jo længere rækkevidde, til gengæld kan de langsommere bølger ikke som nemt gå i gennem objekter. Derfor vil man stadig skulle sætte flere master op i tæt befolkede områder. men man kan så dække et større område med få master når man ikke har forhindringer i form af højhuse osv.

0 0
Jonas 27-04-2011 08:00:24

Tak, det giver fint mening. Kan man umiddelbart ændre det, uden at det kræver nye telefoner?

0 0
26-04-2011 21:35:36

Nu er jeg ikke tele-ekspert. Men tror ikke den hastighed de snakker om har noget som helst at gøre med din data-hastighed.

Det er sendefrekvensen...Den er lavere på de "gamle" gsm netværk. Og det er vist nok således at jo lavere frekvens(ja de kalder det hastighed, hvilket er lidt mærkeligt :D), jo længere rækkevidde :D

Så sådan som jeg læser det, så passer det altså det der står min ven :D

0 0
Jonas 26-04-2011 22:24:24

En noget vrøvlet måde at skrive det på så.

Men vil det så sige at nuværende telefoner kan finde ud af at køre 3g (højere hastighed) på en lavere frekvens (lavere hastighed?)?

0 0
Weidemann 26-04-2011 17:45:01

Jeg tror klart at dækningen er 1. prioritet, derefter hastighed.

Desuden har hastigheden ikke en skid med antal af sendemaster at gøre.

0 0