3’s nedbrug slog rekord

Teleselskabet 3 var i tirsdags skyld i mere end 300.000 danske mobilkunder havde store problemer med at bruge deres mobiltelefoner. Oveni det kom de der benytter 3's mobile bredbånd.

3’s nedbrug slog rekord

I følge de officielle meldinger 3 er kommet med, så opstod problemerne i forbindelse med en “simpel” softwareopdatering, som blev gennemført fra 3’s hovedkontor i Stockholm.

Umiddelbart var der intet unaturligt i det og 3 opdaterede også i løbet af natten til tirsdag, hvor mobiloperatører normalt opdaterer for at gøre mindst mulig skade.

Sådan gik det dog ikke denne gang for 3 og deres netværk endte med at være nede i mere end 14 timer. Nedbruddet startede 03.40 natten til tirsdag og varede frem til klokken 17.58.

Historisk nedbrud

Teleanalystiker John Strand fra Strand Consult, vurderer at nedbruddet var en en sådan varighed og omfang, at det er historisk.

Og fortsætter med at fortælle; “Nedbruddet er exceptionelt set med danske øjne, men det er nok noget vi kommer til at opleve igen. Forhåbentlig dog ikke så omfattende og i så mange timer”.

Normalt har de fleste nedbrud i Danmark været pga. kabelfejl, men software-fejl er noget, som vi formentlig kommer til at se mere til i fremtiden – da det bliver en vigtigere del af netværket.