Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   8-årig dreng brugte 29.000 på iPad-spil

8-årig dreng brugte 29.000 på iPad-spil

En norsk familiefar har følt på egen krop, at gratis spillet ”Clash of Clans” hurtigt kan blive et dyrt bekendtskab.

En 8-årig norsk dreng har brugt 29.000 norske kroner, hvilket også næsten er 29.000 danske kroner, på gratis-spillet ”Clash of Clans” til iPad. Det fortæller hans far, som ønsker at forblive anonym, til aftenposten.no.

Faderen blev opmærksom på købet, da han i sin indbakke fandt en kvittering fra iTunes.

Drengen troede han havde købt ”legetøjs-penge” i spillet. Men ligesom tidligere med køb af in-apps så er man som forældre ansvarlig for, hvad ens barn trykker på og dermed nogen gange også køber.

Det er på iOS-enheder, som iPhone og iPad, muligt at ændre i indstillingerne at man ikke skal have mulighed for sådanne tillægskøb. Den funktion havde faderen dog slået til, men efter at softwaren var blevet geninstalleret så var alle indstillinger sat tilbage til standardindstillingerne. Derfor mener faderen nu, at Apple er forkert på den. Det skriver Ekstra Bladet.

 - ”Apple burde lade blokeringen være en del af standardindstillingen. Jeg synes, det er kynisk, at man udnytter teknologi og småbørnsfamilier på den måde,” siger faderen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mikael 30-03-2013 08:02:34

Det er naturligvis ikke mandens skyld, når han jo har sat indstillingen korrekt. En indstilling, der burde være standard i øvrigt. At Apple vælger at slette indstillingen efter opdatering bør blive deres problem.

0 0
TF 31-03-2013 20:45:12

Prøv dog at læse artiklen ordenligt det var ikke efter en opdatering men geninstallering og derfor er det jo så hans egen skyld.

Hvor mange ting gemmer indstillinger efter geninstallering, Nej det er vist ikke mange vel ?

0 0
Martin J 03-04-2013 15:06:06

Derfor synes jeg nu stadig det burde være en standard indstilling, at en på otte ikke bare kan ruinere en stakkels familie.
Det simple svar til dit spørgsmål er: ............ Android.:)

0 0
Robert 28-03-2013 01:27:09

Føler lidt med Lene, det er altid hende der får tjansen at skrive de negative historier om Apple :)

0 0
Martin 27-03-2013 19:40:10

det vil ikke kunne ske på Android fordi du er ikke tvunget til at have kredit kort (eller andre betalings måder) for at hente et gratis spil

0 0
TF 29-03-2013 14:50:17

Faktum er jo at der er taget højde for in app købs problemet i ios og det er nemt at slå de indstillinger til, det har fjolset glemt at gøre og det må være hans problem slut.

0 0
Thomas Larsen 29-03-2013 20:27:30

Faktum er at der kun blev taget højde for det efter massivt pres.

Det er "Går den så går den"-mentalitet, der er såmænd ingen grund til ikke at forbedre sikkerheden så folk kan være trygge ved at lade deres børn bruge et elektronisk produkt uden at skulle være 100-meter mester i det.

Forstår nu heller ikke hvorfor den skal slette dine indstillinger, på Android er det sat op at systemindstillingerne er synkroniseret med din google play konto.

0 0
TF 29-03-2013 22:31:34

Det ændre ikke på at det er hans egen fejl og ikke apples selv om det jo er så moderne at give dem skylden.

0 0
Jeppe Andersen 27-03-2013 21:05:14

Er du heller ikke med en iTunes konto.

0 0
Martin 27-03-2013 22:27:26

for at hente applikationer fra app store skal du ha' en iTunes konto og for at få den skal du A) købe et iTunes kort B) bruge et kredit kort for at oprette en iTunes konto. så du kan ikke bare hente en applikation uden at indsætte penge på kontoen men hos Android skal du bare ha' en Google konto for at hente applikationer der ikke koster penge og tilføje et kredit kort for at hente applikationer der koster penge

0 0
hotpop 02-04-2013 20:51:48

Her i huset har vi en Itunes konto oprettet uden kortoplysninger og sønnike kan sagtens hente apps!?

0 0
Tbm2 02-04-2013 21:20:28

Præcis:)

0 0
Tbm2 29-03-2013 10:23:22

Du BEHØVER ikke længere et kreditkort for at få en ituneskonto. Herhjemme har vi 3 konti uden kreditkort.

0 0
Ole Christensen 28-03-2013 14:05:05

Rigtigt.
Men i Google Play kan du altså meget nemt sætte en betingelse så du skal angive en pinkode, før du kan downloade indhold der koster penge.
Så skulle jeg mene man har sikret sig mod ubehagelige overraskelser. ;-)

0 0
Martin 28-03-2013 15:19:18

den funktion havde jeg lige glemt ;-) jeg har ikke selv prøvet funktionen men der står "kræv pinkode før køb af eller andet indhold" og andet indhold er vel nok IAP ;-)

0 0
Tbm2 27-03-2013 22:06:52

Nu er du ikke men det meste af sidste år og en del af 2011 skulle man enten have itunes gavekort eller kreditkort

0 0
Bepper 27-03-2013 16:00:58

Hvad de dog ikke finder på de normænd... Først Holmenkollen, og nu overforbrug af in-app køb !?

0 0