Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Advarsel: Falsk Facebook Home app i omløb

Advarsel: Falsk Facebook Home app i omløb

En svindel-app der hedder Facebook Home, til 6 kroner, er i omløb.

Screenshot fra Google Play af den falske Facebook Home. (Foto: John G. Pedersen).
Screenshot fra Google Play af den falske Facebook Home. (Foto: John G. Pedersen).

I dag skulle Facebook Home udkomme til udvalgte Android-telefoner. Det har givet grobund for fuskere, der har publiceret en falsk Facebook Home applikation til 6 kroner, der skal lokke penge ud af intetanende mobilbrugere.

Et langt stykke hen ad vejen ser applikationen reel nok ud, men det er langt fra det rigtige Facebook Home. Derfor frarådes du at installere denne. Også applikationen Friends Planet for Facebook, som den første app opfordrer brugeren til at installere, er svindel.

 - Google har fjernet 60.000 applikationer fra Google Play Store

I Google Play er det let for udviklere, at udgive applikationer, da Google ikke nævneværdigt tjekker indholdet. Derfor kan produkter og varemærker let misbruges, hvilket også er sket her.

”Facebook Home” (den falske) er angiveligt udgivet af ”Facebook Inc”. Men i virkeligheden er det ” SWAM Tech” der handles med, hvilket fremgår af ens faktura. Der kan man også se adressen http://www.swamtechnology.com/

Når man besøger siden står der ”If you are seeing this page... you are caught”.

Facebook udgiver officielle apps til Google Play de under navnet “Facebook” – følg dette link.

Screenshot fra refunderingen af den falske app. (Foto. John G. Pedersen).
Screenshot fra refunderingen af den falske app. (Foto. John G. Pedersen).

Ved at rapportere app'en som falsk til Google og skrive en kort forklaring. Er det lykkedes at få de 6 kroner refunderet.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Sibix 13-04-2013 14:42:09

Har egentlig ikke sat mig så meget ind i FB Home andet end at se den video hvor FB præsenterer den. Men det er ikke noget som overlevede mere end et par minutter på min telefon. Vil ikke ofre mine skriveborde med de programmer/genveje jeg tit bruger, mine baggrundsbilleder og widgets for den her launcher.

0 0
Peter Frederiksen 13-04-2013 14:31:31

http://goo.gl/ZeO1j (tak Bonga)

Har afprøvet den på min S3 og det virker fint og ser lækkert ud....

0 0
Steffen Bønding Rasmussen 12-04-2013 21:26:40

synes ikke jeg kan finde facebook home i Google play skulle det ikke komme idag? :-(

har en samsung galaxy s3

0 0
Rene 13-04-2013 13:43:01

12 April hvilken det tog mig 30 sek at finde ud af via google.

0 0
13-04-2013 14:45:50

Og han skrev den 12. april at han ikke kunne finde det. Så hjælper det ikke meget at det tog dig 30 sek. at google det ;D

0 0
Thomas Larsen 12-04-2013 21:50:25

Den er ikke ude i danmark endnu så vidt jeg ved, kun i USA til ~5 typer enheder.

0 0
Steffen Bønding Rasmussen 12-04-2013 21:53:46

har også lige læst mig til at den kun er udkommet i U.S ind til videre

0 0
Peter Frederiksen 12-04-2013 21:33:40

Har fundet den på Play, men kan ikke downloade den http://goo.gl/Xyorf (har S3!)

0 0
Steffen Bønding Rasmussen 12-04-2013 21:52:30

fandt jeg også men kan heller ikke downloade den

0 0
TF 12-04-2013 21:07:01

Gik det ellers lige så godt for google med oprydning, men det ses jo tydeligt at de stadig ikke har styr på butikken :-(

0 0
Thomas Larsen 12-04-2013 21:49:53

Den er såmænd væk.

Så mangler vi bare at Apple får styr på sikkerheden :)

0 0
TF 12-04-2013 23:33:22

Hej min lille troll.

0 0
Thomas Larsen 13-04-2013 06:53:44

Jeg forstår ikke lige hvorfor du taler med dig selv?

0 0
TF 13-04-2013 13:09:08

Typisk troll kommentar men du keder dig nok.

0 0
Thomas Larsen 13-04-2013 13:25:44

Typisk troll kommentar men du keder dig nok.

0 0
Rene 13-04-2013 13:27:41

Det er da dig Thomas Larsen der er helt væk...

0 0
Thomas Larsen 13-04-2013 14:06:45

Slet ikke, men det kræver selvfølgelig noget historie og perspektiv du sandsynligvis ikke har :)

0 0
Rene 13-04-2013 14:25:34

Sikkert kan kun se på den her tråd og din start kommentar er helt væk!

0 0
Thomas Larsen 13-04-2013 14:30:33

Det synes jeg nu ikke, jeg svarer jo bare på Thomas' bekymringer.

At han så vælger at spille troll kortet istedet for at argumentere er ikke mit problem.

0 0
Rene 14-04-2013 13:22:21

Undskyld det er faktisk Thomas jeg mener der er helt væk....Undskyld.

0 0
TF 14-04-2013 14:47:14

Har jeg da skrevet nået der er løgn, nej vel, så hvorfor er jeg helt væk ?

Jeg var faktisk meget positiv den anden dag over at se google tog ansvar og rydede op i brasset, men nu ser det jo ud til de stadig bare er ligeglade med hvad der kommer ind i deres butik af svindel og bedrag :-(

Jeg forstår ikke folk støtter op om google når de jo tydeligt ikke tager nået ansvar og er totalt ligeglade med kundernes sikkerhed :-(

0 0
14-04-2013 18:55:53

Google vil ikke bestemme hvad folk skal ligge i Google play, det kan man så lide eller ej, men det ved man fra start. Når de finder apps der ikke overholder de regler de har sat op, så bliver de fjernet. Så jo, Google tager sig af sine brugere, de har bare en anden tilgang til tingene end andre. Var det sagligt nok?

0 0
TF 14-04-2013 19:39:03

Ja det var da en god formulering, men det ændre ikke på de netop har denne tilgang til deres butik fordi de på den måde intet ansvar skal tage og det er for dårligt overfor deres kunder :-(

Og det får da mig til at tvivle på jeg vil være kunde i deres butik og istedet overvejer jeg WP eller bare at blive ved apple.

0 0
14-04-2013 20:56:11

De fraskriver sig da ikke deres ansvar. Fjerner de ikke det de finder? Har de ikke lige fjernet 60000 apps, der ikke fulgte reglerne? De gør da noget, måske ikke hvad du gerne vil have dem til, men det er jo en helt anden sag. Og jeg tror egentligt heller ikke android er noget for dig.

0 0
TF 14-04-2013 21:44:19

De fjerner dem ja men så er skaden jo sket og de ligger på folks mobiler og folk har betalt eller anden skade er sket, hvorfor ikke forrebygge istedet og helt undgå balladen istedet.

Jeg tror du har ret jeg hopper nok på WP det virker til de har godt styr på tingene som jeg er vandt til og så må jeg indrømme WP 8 ser godt gennemarbejdet ud.

0 0
14-04-2013 22:10:02

Og hvor mange tror du hentede den? Og at folk er så dumme at de ikke kan tænke lidt selv.... Var det ikke det du sagde om app køb hos Apple og det der 15 mins vindue? Og hyg dig med de der tiles, de er ligeså spændende som ikonerne i ios.

0 0
TF 15-04-2013 01:46:22

N jeg vil nu mene at der er forskell på en enkel indstilling og så en butik hvor der flyder med svindel og kopi apps der gør diverse negative ting.
Det kan jo som det ses i denne artikkel være ret svært at kende de ægte apps fra svindel apps og det er da et problem.

Min mobil behøves ikke være "spændende" den skal bare virke og være hurtig at bruge, så det går nok med WP

0 0
15-04-2013 11:41:56

Flyder er måske lige en tand i overkanten :-) siden jeg fik min X10i,tror jeg at jeg har set et par suspekte apps. Er dog aldrig blevet franarret noget eller decideret bestjålet. Og set fra mit synspunkt er der absolut ingen forskel. Du kan miste rigtigt mange penge ved at lade usynlige få din iphone/Ipad i det kvarter. Det har du og andre afskrevet med at så må man jo tænke sig om. Jeg er helt enig, det må man nemlig. Men så kan man sq da ikke komme bagefter og så sige at når det gælder en anden platform, så skal tingene pludseligt være totalt åndsbolle sikret.... Googles tilgang er at vi gør noget hvis der sker ting, hvilket der unægteligt vil fra tid til anden. Apples er, vi bygger en mur og håber at der aldrig er nogen der kommer ind på den anden side.

0 0
TF 15-04-2013 14:26:10

Ja ok flyder er lidt i overkanten, men der har nu været ret mange tilfælde.
Jeg syntes man kan sætte det sådan her op:
Lad os sige du har en stærkt befærdet vej, google syntes du skal gå direkte over med alle de risici der følger med, hvor imod MS og apple har valgt at bygge en dyr men sikker stål bro over så man ikke kommer galt afsted, kan der ske nået med broen ja men chancerne er minimale vis den bliver holdt ved lige, men google er da også flinke for når det går galt kommer de da og besøger dig på hospitalet og siger nåhh hvor er det synd du må se dig bedere for næste gang og vi har fjernet den ene bil der ramte dig.

0 0
15-04-2013 20:21:43

Jeg ved ikke med dig, men mine forældre lærte mig, ligesom jeg lærer mine børn, at man ser sig for når man skal over vejen.....

0 0
TF 15-04-2013 20:54:01

Ja N tag bare chancen jeg snupper broen er kommer 100% sikkert over :-)

0 0
16-04-2013 06:36:26

Eller jeg kunne tage lysreguleringen, henter alligevel næsten altid kun apps anbefalet af div. Sider :-)

0 0
TF 16-04-2013 16:54:39

:-)

0 0
Thomas Larsen 15-04-2013 21:52:33

Hvilken bro?

0 0
Thomas Larsen 15-04-2013 20:44:40

Ja, men det skal man kun med apple produkter :)

0 0
Thomas Larsen 15-04-2013 15:21:34

Hvor er broen i forbindelse med in-app purchases?

Men din analogi passer jo ikke, der er jo ikke tale om at du bliver kørt ned på motorvejen, der er altså ikke tale om farlige programmer, men programmer man sandsynligvis ikke gider at have.

0 0
15-04-2013 11:43:51

Ja der skulle stå ukyndige og ikke usynlige :-P

0 0
Thomas Larsen 15-04-2013 06:23:44

Kriterierne for at se om en app er fake eller ej ændrer sig ikke, så at der er flere er irrelevant.

Jeg kan ikke se hvor sværhedsgraden i at se det er åbenlyst scam, og jeg tvivler på meget mere end artikelskriveren er faldet i fælden :)

Dertil, igen, er der intet farligt ved applikationen bare fordi det er muligt at kalde sine apps noget som der ikke passer.

Det samme gør sig gældene på Apple's app store.

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 22:27:12

Han er jo komplet afskåret fra den virkelige verden.

Tror hvertfald hellere folk vil have noget crapware, end at skulle sloges med Apple om 20000 Kr. :)

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 19:54:33

At have en anden tilgang er ikke lig med ansvarsfraskrivelse.

Troll nu noget mindre og kom med rigtige argumenter istedet for det deres følelsesporno.

0 0
TF 14-04-2013 20:41:03

Denne tilgang er netop toppen af ansvarsfraskrivelse i modsætning til de andre der checker hvad der kommer i butikken for at beskytte deres brugere mod svindel og dermed tager ansvar overfor brugerne.

Og drop nu dit troll ævl og diskuter ordenligt, kan du ikke dette ignorere jeg dig bare for jeg gider ikke spilde tid på sådan nogle som dig.

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 20:58:31

Det er da ikke, og det ændrer jo ikke på at lignende apps stadigvæk går igennem møllen hos Apple :)

Skal vi se sagen sort på hvidt, fraskriver begge firmaer, klogt nok, ansvaret for indholdet på deres service.

Det er dog ikke ensbetydene med at den ene eller den anden service tillader den type opførsel, hvilket vi jo har set er tilfældet på begge stores.

Hvis du ikke kan tåle lugten i bageriet må du jo smutte, jeg troller usaglig diskussion, hvilket dine indlæg er, hvis du ikke vil have dette vil jeg opfordre dig til ikke at trolle i fremtiden.

Det er dog sjovt du nævner ansvar overfor deres brugere, når Apple tillader folks børn at bruge for adskillige tusinde kroner på en standard indstilling.

Hvis Apple tager ansvar, hvorfor ændrer de så ikke indstillingen til at være standard? Eller laver kompromiset ved at spørge hver gang?

Sjovt nok er lige netop samme tilgang til 3. parts apps et "sikkerhedshul", på trods af at funktionen standard er slået fra. (Og intet med sikkerhed har at gøre)

Men når det er apple er det bare folk der skal lære at tænke selv.

Dobbeltmoralen i dine posts er så åbenlys at det er ganske god underholdning, men den er ret ensformig og bliver forholdsvist kedelig hurtig.

Er det ikke på tide du kommer med noget ordenligt materiale, eller stopper med at trolle?

0 0
TF 14-04-2013 21:54:23

Ja ja du troller bare derudaf og jeg ignorere dig.

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 16:18:17

Jo det gør du faktisk.

Men dette er du enten for infantil eller dum til at tage til efterretning.

Derfor du er i denne situation med folk der troller dine indlæg, og andre som korrekt nok kalder dig helt væk.

0 0
TF 14-04-2013 16:51:06

Hvad er da løgn ?

Du syntes måske svindel apps er udtryk for der er styr på googles butik ?

Jeg vælger at se bort fra dine ynkelige person angreb i denne omgang, så må vi se om du er istandtil at føre en saglig og voksen debat istedet for dit trolleri.

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 17:10:39

Genialt, og dette kommer fra personen der lige netop istedet for at føre saglig og voksen debat kommer med kommentarer som "Hej min lille troll" osv.

Lige akkurat dig som person er hvad der er lagt op til debat i din kommentar, derfor er der som sådan ikke tale om et person angreb.

Jeg forklarer bare hvorfor det er du møder den modstand du gør, og dette er jo bundet ud i din enten din intelligens, eller din modenhed da det enten er overlagt trolligt eller stupiditet.

Men du skal da være velkommen til at føre en saglig og voksen debat, som du selv kalder det, du kan eventuelt starte før du derailer din egen debat med "Hej min lille troll"

Held og lykke med det.

0 0
TF 14-04-2013 17:19:43

Tja det her beviser jo bare at du ikke ønsker en saglig debat som jeg jo også regnede med da jeg skrev hej min lille troll pga dine tidligere indlæg, så jeg fik ret du er jo bare en troll der sviner andre til og intet sagligt ønsker at bidrage med, sørgeligt.

Men vis du får lyst til at være voksen istedet for barnlig så er mine spørgsmål her stadig:

Hvad er da løgn som du påstår nået jeg har sagt er i denne tråd ?

Og du syntes måske at svindel apps i googles butik er udtryk for at de har styr på tingende og tager ansvar overfor deres kunder ?

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 17:28:41

Det er meget sødt at forudsætningen for at besvare din ligegyldige trolling er at jeg implicit skal indrømme at have været barnlig.

A+ trolling.

Du kender jo godt svaret på dit spørgsmål, svaret står der sågar allerede, og hvis du oprigtigt mener du ikke gør, så må du stoppe med at trolle, hvis du ikke vil have du bliver behandlet som en troll.

0 0
TF 14-04-2013 18:26:53

Du er vel formuleret men det er vist også alt hvad der er positivt om dig.

Vel fomulerede trolls er stadig bare trolls og spild af tid.

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 19:07:30

Selvfølgelig er jeg velformuleret, jeg bruger jo ikke kun min tid på at trolle.

Men du har da helt ret i at jeg troller trolls.

0 0
TF 14-04-2013 19:33:06

Du troller bare længre er den ikke, at du ikke kan tåle jeg er kritisk overfor dit elskede google gør ikke mig til troll, jeg taler bare hvor fanatikkere tier.

Så pak bare dit velformulerede tilsvining sammen lille du, det virker ikke på mig, der skal meget mere til for at få mit p.. I kog

Jeg har sku lidt ondt af dig men jeg gider ikke spilde mere tid på sådan en som dig så hyg dig lille troll og jeg håber du bliver voksen en dag.

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 19:44:32

Selvfølgelig kan jeg det, du har bare ikke formået at komme med et argument for det modsatte.

Det er såmænd fint med mig at du hellere vil spille "troll"-kortet end at have en saglig debat, den del er forventet af dig, derfor du kommer i ovenstående kambolage, fordi du lige netop ikke kan en saglig debat.

Du må hygge dig :)

0 0
TF 14-04-2013 20:52:28

Tak jeg hygger mig altid :-)

0 0
Thomas Larsen 14-04-2013 17:15:38

trolleri*

0 0
Runigj 12-04-2013 12:19:52

Som jeg kan se, er den blevet fjernet igen. Det er godt man har 15 minutters fortrydelsesret.

0 0

Om brug af cookies