Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Advarsel: Pas på de falske Android-tablets

Advarsel: Pas på de falske Android-tablets

Pas på! Flere butikker sælger tablet-computere med Android-systemet, som bedst kan bekrives som ”de falske Android-tablets”.

"I denne uge Android tablet til 899 kroner”, kan være ét eksempel på, hvordan blandt andet dagligvareforretninger forsøger at sælge tablets til intetanende danskere, der lige skal have mælk, brød og en tablet med i indkøbskurven.

Men pas alvorligt på. Du får ikke det, som du tror.

For almindelige købere ligner disse tablets alle andre – hvad enten det er en iPad eller en Samsung-tablet – en skærm i en sort ramme. Så hvorfor egentlig give mange tusinde kroner for en iPad når man for 899 kroner, kan få en enhed, der ”kan det samme”?

Svaret er enkelt: Fordi det IKKE er det samme man får.

Google Play findes ikke

Fælles for disse produkter, er at de ikke altid er lette at spotte, heller ikke for det trænede øje. I reklameavisen fra Rema 1000 hvor Denver Tablet TAC-7018 blev annonceret til 899 kroner, stod der blandt andet:

”Download gratis spil fra nettet og spil dem på Denver Tablet”.

I princippet er det rigtigt, men kun hvis man vil sidde og surfe på obskure websites efter de såkaldte apk-filer, som er filtypen, at Android-apps anvender.

Sagen er nemlig, at disse tablet-typer, godt nok har Android (4.0 i dette tilfælde). Men der er ingen Google Play - tidligere Android Market i systemet.

Brugeren skal selv finde ud af, at besøge f.eks. Androidpit.com eller Freewarelovers.com og hente, og installere en ”piratversion” af Googles applikationsbutik.

Og Facebook for Android, Danske Bank, Twitter eller Angry Birds, er ikke sådan lige at finde.

Ingen Google Maps og tvivlsom netforbindelse

De kendte Google tjenester som Google Maps, Google Maps Navigation, Gmail m.v. findes heller ikke på denne tablet-type. Så alt det, som Google, og Android, er kendt på, må man se langt efter.

Dertil kommer problemer med netforbindelserne. En helt almindelig internet-router som vi har her på kontoret, kan Denvers tablet ikke finde – så en mobil måtte i stedet benyttes som mobilt hotspot, før der kom hul igennem.

Heller ikke skærmen er nogen oplevelse at se på, og selvom Android 4.0 kører fornuftigt, så er der bare langt op til, hvad man finder på en ”rigtig” tablet.

Ikke pengene værd

De købere, der sidder hjemme med en af denne type tablets i hånden, har reelt ikke fået andet end en skærm, der kan åbne internet-sider, og hvis man finder ud af, at få sat enheden til computeren, så kan den også afspille musik eller videofiler.

Det er LANGT fra den multimedie-oplevelse, at Google forsøger at sælge i tablets fra f.eks. Samsung – eller for den sags skyld, det der findes på en iPad.

Og selvom der står den har ”Android 4.0 Ice Cream Sandwich”, så er der tale om en svækket version.

Den Denver Android-tablet vi har omtalt i denne artikel, er bare ét eksempel af flere, på billige tablets, der egentlig ikke kan betegnes som rigtige Android-tablets.

Et lignende eksempel er de tidligere meget omtalte Jecopix TabOne og TabOne2, men reelt set er der MANGE flere derude. Det er ”de falske tablets”, der blot forsøger at sælge sig på opmærksomheden der er omkring tablets.

Med andre ord. Ting kan blive for billige, og man får stort set ikke hvad man betaler for.

Læs også:
- Billige tablets er penge ud af vinduet
- Advarsel: Hold dig fra billige tablets
- Se Android 4-tablet til under 1.000 kroner in action

Billedet af annoncen fra Rema 1000 hvor Denvers tablet annonceres. (Foto: Mobilsiden.dk).
Billedet af annoncen fra Rema 1000 hvor Denvers tablet annonceres. (Foto: Mobilsiden.dk).

Kommentar

x

Opret bruger
GoooK 08-08-2012 22:01:03

Jeg har købt stk. 2 og Google Play virker fint!

Spil og øvrige apps installeres nemt.

Jeg forstår ikke hvorfor man kalder det her "fake" og svindel....

Den virker super og er alle pengene værd

3 0
Casper Bang 26-06-2012 06:20:10

Jeg har lige hentet en 7" Android tablet i Fakta til 699,- og jeg synes det er vildt hvad man får for pengene.

Den har Google Play, multitouch, USB host, Android 4 og Flash afspiller. Bevares, den er kun ca. 50% hurtigere end en aldrende smarthone som HTC Desire, og skærmen/opløsningen er ikke noget at råbe hurra for, men derfor synes jeg nu alligevel det er at stramme den at kalde den "falsk" fordi man måler den op imod et produkt der koster mindst 5 gange så meget.

Faktisk så minder denne tab meget om den oprindelige 7" Samsung Tab, men i en pænere indpakning. Forvent ikke for meget af den, men skype video-konference, internet browsing og brug af diverse apps fungerer nu glimrende.

2 0
Kim Harder 26-06-2012 09:40:40

Det er vel også det hovedsalig en Tab er god til. Også lige E-bog det må den også passe fortræffelig til. Den Tab fra Rema1000 skull også iflg. Denver være i stad til, at bruge Google Play, så det hele er hvis ikke så ringe endda:-). Jeg ville blot ønske det var en 10 tommer, da jeg føler at 7 tommer lige er i underkanten.

0 0
laje 12-05-2012 10:00:00

Kedelig læsning, og problematisk med alle de faktuelle fejl. Hvor retter i dem ikke?

0 0
Erling 09-05-2012 21:22:54

Jeg er da udmærket klar over at jeg ikke får en Samsung Galaxy for 900 kr., men til prisen er Denver'en et udmærket køb.

Det kan da godt være, at den rummer nogle udfordringer for Hr. og Fru Danmark, da Google Play først fungerer efter opdatering af firmwaren. Men når den er opdateret, har man en meget anvendelig tablet.

0 0
Jakob 09-05-2012 14:28:40

Ja ja, mobilsiden.dk. Jeg kan godt lide forudsigelighed, og om ikke andet, så skal I da have ros for vedholdende at fastholde et meget lavt journalistisk niveau.

Betegnelsen "falsk" kan i denne sammenhæng kun bruges i forhold til noget der anprises for at være noget det ikke er. Det er overhovedet ikke tilfældet her. Det kan godt være at tabletten ikke svarer jeres forventninger, men det giver ikke ret til at bruge udtrykket.

I er nødt til at være ydmyge overfor, at I har personligt på redaktionen har en utroligt ensidig holdning til hvilke parametre produkterne skal vurderes på. F.eks. jeres fokus på glidende animationer i brugergrænsefladen. I dømmer produkter ude på den konto alene, og det rager mig en papand om brugergrænsefladen hakker lidt. Jeg ser på helt andre parametre, som I måske ikke vægter. Men det gør ikke jeres mere sande end mine. I holder også fokus på en ret lille del af det samlede marked, men udtaler jer i nogle tilfælde alligevel generelt. Det kan i værste fald føre til vildledning af os læsere.

I dette tilfælde skriver I så også decideret falske udsagn ("understøtter ikke google play"), formulerer jer på et uheldigt dansk ("falske Android-tablets").

Flere udsagn står alene uden kilder eller objektive fakta. F.eks.: "...så er der bare langt op til, hvad man finder på en ”rigtig” tablet." og "Ikke pengene værd". Det er for subjektivt.

Hvis I vil tages seriøse, bliver I altså nødt til at være anlægge en mere objektiv tilgang til de emner I tager op, og have mere styr på det journalistiske.

1 0
martin hansen 09-05-2012 13:50:16

Ja jeg har så faktisk købt sådan en Denver tablet og jeg har downloadet en opdatering til tableten fra denvers hjemmeside og nu har jeg alt fra google play til google maps, facebook ja alt. Så ham John Pedersen burde lige tjekke det hele ud inden han skriver negativt om den/dem.

3 0
Morten Jensen 09-05-2012 12:23:09

Eftersom den kører Android, og ikke én eller anden kopi af systemet, så kan det ikke være en falsk Android tablet.
Overskriften er derfor 100% forkert.
Jeg plejer ikke at beklage mig over artiklerne herinde, men det her er langt under et acceptabelt niveau.
Den kører med originalt Android, og det er original hardware. Ingen af delene er falske.

2 0
Tobias Nordahl 09-05-2012 08:42:15

Nu vil jeg ikke kritiserer indholdet yderligere da det vidst er gjort nok - Men jeg må tilstå at det er noget af en skrammekampagne denne artikel får lavet..

http://fly.tdc.dk/nyheder/?articleId=fcae13e1a2c4&dogtag=p_mit_mobil_mnyh

TDC har postet John G.'s artikel :-)

0 0
M H Larsen 09-05-2012 02:42:09

Bare overskriften får mig til at tænke mit.
Lad nu før sørensen den tablet bliver tester som det den er, en billig tablet til pengene.
Istedet bliver den sammenlignet med produkter der koster 2000+ kr, hvilke den i sagens natur ikke kan og burde kunne konkurerrer imod.
Man får ikke alverden for små 1000kr, heller ikke når det kommer til tablets.
Så ligefrem at skrive Advarsel og bruge ordet falsk, er måske ikke de helt rigtige ord at bruge, hvis man tager prisen i betragtning.
Hvis den derimod havde kostet 2000+ kr, så kunne jeg forstå at den kære John havde råbt vægt i gevær. Denne artikel virker en anelse useriøs, da den bliver sammenlignet med produkter over dobbelt så dyre.
Det er som at sammenligne en Fiat Uno fra 92 med en Audi A3, og skrige advarsel og sige at Fiaten ikke er en bil, da den ikke bar abs, a/c samt fartpolot.
Som så meget andet, så skal pris mange gange tages i betragtning når man tester eller sammenlignet produkter.

Denne artikel må helt klart være en ommer, John.

0 0
Mobilsiden.dk 09-05-2012 12:56:45

Hej M H Larsen,

Jeg sammenligner som sådan ikke med en 2000+ kroners tablet. Jeg siger, at kunderne ikke får de som de tror de køber.

Et produkt i supermarkedet henvender sig ikke til superbrugere, men den gruppe der tror de ved hvad de køber. Dem der har set en tablet hos nogen de kender, og nu tror, at sådan en kan de da lige købe billigt i fx Rema.

Men uanset hvad produktet koster - uden sammenligning, så er det slet ikke pengene værd. Jeg vil på ingen måde anbefale nogen at købe det.

0 1
Kim Harder 13-05-2012 15:03:05

Hvornår er tablet pc begyndt, at henvende sig til superbrugerne?

Det er de slet ikke udviklet nok til endnu John.

Der skal mange flere kræfter under hjelmen, hvis man skal sige, de er klar til superbrugerne.

0 0
Stubbe 09-05-2012 18:46:08

Hvorfor indrømmer du ikke blot din fejl, og beklager, at du ikke har sat dig ordentligt ind i tingene?
Jo mere du skriver, jo dummere fremstår du. Nu påstår du, at den gennemsnitlige dansker ikke kan regne ud, at der er forskel på tablets.
For nu at sammenligne med et produkt i samme boldgade, så er alle computere til under fx 5.000 også falske computere, fordi de ikke kører lige så godt som dem til 10.000, og forbrugerne ved ikke, at der er forskel på de to produkter?
"Det er slet ikke pengene værd", siger du? På hvilket grundlag vurderer du dette? Du har jo tydeligvis aldrig prøvet produktet, og du aner praktisk talt intet om det.

0 0
Robert 09-05-2012 06:56:31

Åh nej, den klassike bil sammenligning. Der røg din seriøsitet i hvert fald.

Jeg vil give John 100% ret. Den ER falsk. Det produkt der har ikke noget med en tablet at gøre, og har endnu mindre med en ANDROID tablet at gøre.

0 1
labodilsen 09-05-2012 08:53:29

Sikke noget sludder! Så du vil heller ikke mene den første galaxy tab er en "rigtig" android tablet. den har ca. samme specs som denne denver tablet. bare med en lidt højere opløsning på skærmen: http://www.samsung.com/us/mobile/galaxy-tab/SPH-P100ZKASPR-specs

0 0
Mobilsiden.dk 09-05-2012 12:57:43

Hej Labodilsen

Den første Galaxy Tab havde rent faktisk Google tjenester m.v. Så jo, det var en rigtig Android-tablet.

0 0
labodilsen 09-05-2012 14:29:39

Det samme som martin hansen og zwixo skrev ;)

0 0
zwixo 09-05-2012 13:33:06

Hej John G. Pedersen

Hvis du ser lidt længere oppe i disse kommentarer kan du se at Denver modellen også har Google tjenester og Google play jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor du fortsat argumenterer med det falsum at den ikke har...?

Hvor meget skal der til før Denver kan kræve et dementi af Mobilsidens artikel?

Herfra blot en opfordring til at man ikke afprøver grænsen, ved at fastholde ovenstående fejlagtige information.

[I]Fasthold endelig jeres holdning til produktets kvalitet og begrænsninger (heri kan man kun være enig/uenig) men artiklen ser ud til primært at være baseret på at modellen ikke har adgang til apps på lige vilkår med andre tablets, hvilket ikke er sandt.

0 0
Balano 08-05-2012 22:56:14

For lidt over en tusse kan du få en ainol aurora. IPS skærm, 1024x600, 7", 1,2ghz cortex a8, mali400 gpu, 1gb ram og capacitiv berøring. Så du kan ikke generalisere alle billige tabs som dårlige.

PS den kommer med 4.0.3.

0 0
08-05-2012 19:47:42

Det er ikke første gang og nok heller ikke sidste gang den mand (referer til John G. Pedersen) kommer med en meget dårlig udtalelse. Hvornår lærer i at læse alt hvad han skriver med et gram salt?
Hvis mobilsiden havde en søge mekanisme efter artikler fra ham af, ville i nok få jer en griner over hvor dårlig en anmelder han rent faktisk er hehe.

0 0
Robert 09-05-2012 00:57:52

Okay og dit input til debatten er?

Nej det tænkte jeg nok.

0 0
09-05-2012 14:21:35

Mit indlæg er, at i sidder og bitcher over en mand der ikke skulle være kommentator herinde, så tag jer sammen eller smut over i hjørnet og græd.
Kom vidre.

0 0
Thomas 09-05-2012 15:38:17

Har i fået læseferie i 9. klasse nu?

0 1
Stubbe 08-05-2012 17:30:17

Fjerner man alt det faktuelt forkerte i denne artikel, så står man tilbage med meget få sætninger. I stedet for denne ubegrundede frygt for billige tablets, så få da bestilt en masse og få dem testet. Så du, John, rent faktisk udtaler dig på et ordentligt grundlag.
Hér kan købes flere forskellige: http://www.chinavasion.com/android/

0 0
Jensen 08-05-2012 19:46:48

Min søn (Apple fan) har købt Denver modellen, som fungerer fint alt taget i betragtning, han er fint tilfreds... Tak for tips mht. installation af Google play. Jeg har selv markedets bedste Pad (min mening), som er den nye Asus Eee Pad, som naturligvis er klasser bedre, men man har også højere forventninger til et produkt til 5000,- end man har til et low price produkt.. Jeg synes heller ikke, at Ipad/Apple bliver set på med samme kritiske øjne, som bl. a. Android bliver....

0 0
Henrik 08-05-2012 16:51:32

jeg har købt en denver til min søn til at spille på, og opdaterede med det samme til ny firmware, den kører google play upåklageligt og jeg har uden problemer installeret de spil fra play som jeg også har på min telefon! Prisen taget i betragtning og at den bare skal bruges som spillekonsol, så er jeg absolut tilfreds!

0 0
Kim Harder 13-05-2012 14:59:28

Har den tablet overhoved kraft nok til spil?

0 0
Hest 08-05-2012 15:47:12

Efter min fail handel med Jecopix, hvor jeg heldigvis fik pengene igen, køber jeg kun en ordentlig tablet i fremtiden. Er færdig med det billige crap selvom det kun er til en smule leg.

0 0
Hans 08-05-2012 15:39:24

Hej John.

Nu har jeg ikke den her tablet selv, men en hurtig søgning på google, gav mig dette likt til denver hjemmeside:

http://www.denver-electronics.com/pages/webpage.aspx?articleid=147976

På siden står der: "Denne firmware indeholder adgang til Google Play markedet."

Hvis det er rigtigt, bliver tablet'en pludselig mere interessant.

0 0
Hans 08-05-2012 15:51:14

Jeg beklager meget, at jeg ikke fik trykket opdater, inden jeg skrev mit indlæg, og der derfor nåede at komme et indlæg med samme indhold (se ovenfor).

Men jeg vil godt benytte lejligheden til, at opfordre John (eller en anden bruger som har købt den) til at komme med en mini-anmeldelse (Måske en lille video hvor vi ser browseren :-) )

Til den pris kunne det jo være et fantastisk supplement til familiens iPad.

0 0
zwixo 08-05-2012 15:34:24

Vældig fin skræmmeartikel.

Faktisk lagde jeg Google play ind på den viste Denver tablet i søndags (et familiemedlem havde investeret en tudse).
Det var via Denvers egen firmware-opdateringsguide og det var MEGET let.
Jeg nyder oprigtigt mobilsiden til at holde mig ajour med mobilmarkedet, men jeg forventer også at i stikker en spade dybere end i gør med denne artikel. Så vigtige er overskrifter og "kliks" ikke, vi er mange der vil have kvalitet når vi klikker. venligst tilpas denne artikel så der ikke i en sådan grad bliver kastet snavs efter billigere tablets. De kan sagtens bruges, og målgruppen er der - ikke alle forventer 1. klasse.

0 0
UKR 09-05-2012 01:27:29

Ja mobilsiden.dk de har det ligesom alt om data at de lægger en kæmpe artikel ind og ned rækker et produkt uden at teste alt ordenlige igennem. Gider ikke ret meget for den her side og deres anbefalinger. har sgu en fornemmelse at de for penge for at nedvurderer andre produkter. Det eneste site der snart er troværdig og til at regne med er flatpanel.

0 0
zwixo 08-05-2012 15:37:55

Lad mig da bare afsløre den svære operation for at klarificere - http://www.denver-electronics.com/denver-updates-og-firmwares/

Fortsat god dag ;-)

0 0
DX 08-05-2012 17:31:29

Og vi kan så se frem til en opdateret artikel fra hr. John G Pedersen, da det efterfølgende viser sig at man GODT kan få Play Marked på denne tablet, eller ?

0 0
labodilsen 08-05-2012 14:55:21

D.v.s. at disse tablet reelt kun mangler google play for at være brugbare?, og får man dette ind på tabletten, så kan man hente alle de apps, som i mener der mangler?. Hvis det er tilfældet, så vil jeg mene at man til prisen får rigtig meget tablet. Og hvis ICS4 kører fint på sådan en 1ghz tablet, ser jeg ikke noget problem i at købe den. (da jeg nok godt kan finde ud af at få google play lagt på den)

0 0
Mobilsiden.dk 08-05-2012 15:00:59

Nej, sådan er det ikke. Man kan ikke bare hente Google Play ind på den. Og i øvrigt er hele integrationen med Googles tjenester ikke tilstede.

Jeg advarer generelt bare mod, at købe noget, der giver sig ud for at være noget, som det ikke er.

0 0
Kenned88 09-05-2012 14:14:53

Er det ikke bare at installere gapps.zip via ClockworkMod ? Du har jo heller ikke googles tjenester / play på fx en Cyanogenmod Rom før end man har gjort det.

http://goo.im/gapps/

Men det kan dog godt blive svært at finde CWM for der er ikke noget på den tablet inde på XDA

0 0
Mark Gjøl 08-05-2012 15:33:54

Hvordan giver den sig ud for at være noget den ikke er?

Jeg har en tidlig Archos tablet liggende, og mens den ikke har Android Market (Fordi Google ikke tillader det, hvis man ikke opfylder bestemte kriterier), så havde den en anden appstore inde. Gør dette sig ikke gældende for Denver's tablet? Jo, det er skod ikke at have det fulde Google Play inde, men det påstår de jo heller ikke.

0 0
Robert 09-05-2012 00:49:49

Undskyld men det er folk som dig som stod i forreste række da jecopix var igang med at storsælge. En tablet til 1000 kr., (som godtnok kommer fra Kina og ikke er blevet anmeldt eller ikke har et tilnærmelsesvist kendt navn på bagsiden) HURRA!

Kendte mærker som er blevet anmeldt og brugerbedømt ---ja tak!

0 0
labodilsen 08-05-2012 15:13:15

fair nok. jeg takker for advarslen :)

0 0
Kim Rieneck 08-05-2012 14:58:17

Det er ikke så nemt det har jeg prøvet med en billige Coby fra Bilka den havde heller ikke Goggle Play I sig.

Jeg har en TabOn2 med 4.03 android jeg ville har den med 3.01 som flyvers har den kan man helt alt ned på.

0 0
DX 08-05-2012 14:48:20

I sådan en artikkel om Android tablets må du huske at nævne iPad John, nå det har det har du gjort, ok.
Fik du så også lige husket at nævne at med en iPad er du bundet til Apple / iTune med de begrænsninger det sætter for forbrugerne - nej det glemte du vist.

0 0
Mobilsiden.dk 08-05-2012 15:04:56

Og her synes jeg så, vi skal slutte debatten om Apple vs. Google.

Lad os i stedet prøve at debattere, hvorvidt en Android-tablet uden Google-tjenester, giver mening for hr. og fru Danmark.

/Admin

0 1
evilguy 08-05-2012 15:02:21

@DX: Hvordan er man mere bundet til Apple ved køb af en iPad end man er bundet til Google ved køb af en Android tablet?
Kunne du ikke komme med et par eksempler på begrænsninger?

Og før du kommer med den klassiske om at iPad er bundet til Apples App Store, så er det stadigvæk en feature - ikke en begrænsning. Akkurat ligesom det er en feature at et Samsung Smart TV kun har adgang til Samsungs egen TV-portal og ligsom kun YouSees egen DVB-C boks giver adgang til PVR funktioner.

0 0
Kim Rieneck 08-05-2012 14:56:00

Nemlig rigtig folk er meget mere bundet til Apple end man er på en Android ting der er man mere frit til hvad man vil.

0 0
Footiefan 08-05-2012 14:53:29

Ej, troede lige du kom med noget positivt, men nej ;-)

0 0

Sony Xperia Z3

KONKURRENCE - deltag her
Årets smukkeste mobil ?

Tidligere vindere...

x