Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Afbetalingsordning omgår bindingsreglerne

Afbetalingsordning omgår bindingsreglerne

Telenors Smart-aftale er en måde at omgå reglerne for hvor lang tid et teleselskab kan binde en kunde til et abonnement.

Telenors Smart-aftale er en afbetalingsordning, der gør at forbrugeren kan betale sin mobil over helt op til 24 måneder.

På den måde er kunden "bundet" til teleselskabet selvom denne maksimum kan binde kunden i seks måneder til et abonnement.

- "Det er jo egentlig en måde at omgå binding på. Kunden vælger jo helt frit uden nogen ekstra omkostninger at betale telefonen over længere tid, mens selve abonnementet fortsat er seks måneder," siger Jon Erik Haug, administrerende direktør for Telenor i Danmark, til Computerworld.

Kunden kan altså frit skifte abonnement, men skal fortsat afdrage til teleselskabet.

Stor debat om bindingsperiode

Telenor-chefen fortsætter med at forklare, at den begrænsede bindingsperiode på seks måneder er skyld i, at Danmark er bagud på smartphones-forbruget i forhold til resten af Norden.

Debatten om at forlænge bindingsperioden har verseret i lang tid, og regeringen har blandt andet forslået at forlænge den periode. Forslaget blev dog afslået.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jonas 24-02-2011 18:33:38

ALLE afdragsordninger, er en ulempe for forbrugeren.

Telenor: Husk OPKALDSAFGIFT. Læg gerne 25-50 kr. oven i abonnementsprisen hver måned. Er Telenor også afregnet pr. PÅBEGYNDTE minut? Det tror jeg faktisk.

3: HUSK opkaldsafgift, læs ovenstående.

Callme har INGEN abonnementer med opkaldsafgift - OVERHOVEDET.

Desuden har Callme abonnementet POW, som er markedets billigste abonnement med 6 timers tale.

Bare fordi I er blevet snydt, behøver I ikke forsvare Telenor eller 3.

Andre gode selskaber, der er værd at overveje, hvis man har en mobil i forvejen:

Nano mobil (dog en elendig kundeservice)
Oister (desværre minuttakseret)
Onfone (kører med kæmpe underskud, 4 år i træk, så måske lidt risky)
M1 (kanon kundeservice og de eneste der reelt kan konkurrere med Callme)

0 0
Jan 25-02-2011 03:22:23

Nu havde det jo intet som helst med sammenligning mellem teleselskaberne at gøre, det jeg svarede på, det var alene på apørgsmålet om hvorvidt det kunne betale sig at købe en mobil med eller uden abonnement ... og det kan det jo altså i hvert fald i nogle tilfælde, mit eget bl.a., se mit første indlæg ovenover.
Hvor ser du ulempen for forbrugeren (mig) i de tilfælde?

At jeg brugte 3 som priseksempel er alene på grund af at jeg selv bruger 3, og ikke kunne drømme om at skifte til en anden teleudbyder.

0 0
Carsten 24-02-2011 22:32:27

Jonas, for pokker. Når nu hele diskussionen omhandler køb af mobiltelefon, er det altså lidt absurd pludselig at smide et indlæg, der kun er relevant "hvis man har en mobil i forvejen"... :o)

0 0
Louise B 24-02-2011 21:37:29

Sikke en påstand - du kan dog desværre ikke generalisere sådan, da afdragsordningen er en fordel for mig. Ergo ikke "ALLE".
jeg er aldeles ikke blevet snydt, da jeg har tilvalgt ordningen!

Jeg har fravalgt alle de små teleselskaber, da de ikke umiddelbart kan tilbyde det jeg har brug for.

Synes det er en mærkelig måde at oplyse andre om, at du i bund og grund vil anbefale de mindre teleselskaber.
HA HA?!

0 0
18-02-2011 14:49:40

....bare bedst.
Som forbruger vil jeg simpelthen ikke bindes på hænder og fødder, blot for at få en ny mobil.
Så vil jeg hellere spare op med forventningen i sigte - og nyde det, når mobilen ér ankommet/betalt.
Meget enkelt.

0 0
Simon Kjær 21-02-2011 16:16:35

Nå... Det ER simpelthen bare bedst?

Som Jan skriver, det er temmelig fordelagtigt rent økonomisk at binde sig et i halvt år. Og så er et halvt vidst heller ikke længere tid vel? Med mindre du skifter teleselskab en gang i kvartalet?

0 0
Jan 19-02-2011 13:44:42

Hvordan bedst?

Faktisk er det ofte en økonomisk fordel at købe en mobil med abonnement ... i hvert fald hvis man køber den type jeg gør.

F.eks. Nexus S kan jeg finde til en kontantpris på 4.395,00
Herudover skal man så betale for et abonnement eller forbrug.
Med Abonnement koster den f.eks. 4.342,00 kr. hos 3, inklusive et forbrug på 2.394,00 kr.
Altså er prisen 53,00 kr. BILLIGERE hos 3 MED forbrug, end den er at købe kontant UDEN forbrug.

Eller f.eks. Optimus 2X, den kan fås til 4.095,00 hvortil så skal lægges forbrug.
Igen hos 3 koster den over 6 mdr. 4.542,00 kr. inklusive et forbrug på 2.394,00 kr.
Hos 3 vil den altså være 447,00 kr. dyrere over 6 mdr., men de penge, og (langt) mere til, bruger man med så godt som 100% sikkerhed i løbet af de 6 mdr.

Så selvom du er bundet på hænder og fødder det første halve år, i forhold til at købe en mobil kontant, men til gengæld er det meget ofte økonomisk fordelagtigt at købe en mobil med abonnement.

Har her ikke taget stilling til f.eks. Telenors afbetalingsordning, men umiddelbart tror jeg ikke det er en fordel ud fra et rent økonomisk perspektiv over de 6 mdr.

0 0
Louise B 21-02-2011 16:47:47

Det er lige præcis det jeg også kigger efter når jeg skal have ny telefon. Altså samlet pris over 6 mdr. holdt op mod pris uden abonnement.

Jeg kan hos Telenor få en HTC Desire til 2400 kr. i alt, incl. ½ års forbrug og hele afdraget betalt (som skrevet tidligere). Det er billigere end at købe den uden abonnement. Desuden har jeg ikke kontantbeløbet, og så vil jeg hellere få ny mobil hurtigere, og derefter afbetale til 0 % ÅOP!

0 0
Carsten 21-02-2011 22:01:22

Arh, Louise. "en HTC Desire til 2400 kr i alt, incl. ½ års forbrug og hele afdraget betalt (som skrevet tidligere)".

Når jeg lægger de tal sammen, du nævner, får jeg det altså til 3843 kr i alt :o)

Det er nogenlunde den gennemsnitspris, man kan få den til de fleste steder med et mediumabonnement. Man kan få den både billigere og dyrere alt efter det valgte abonnement, men man skal selvfølgelig kigge efter, hvad der giver mening ud fra ens samlede behov. Jeg er i hvert fald helt enig i, at det oftest kan betale sig at udnytte sig af teleselskabernes tilskud med abonnement.

0 0
Louise B 22-02-2011 16:33:37

Ja okay, det kan gå lidt hurtigt ind imellem ;) Selve telefonen kommer til at koste 2400 kr, som afdrages over 24 mdr. og ½ års forbrug er 6 x 199 kr., så i alt 3594 kr. . Det er stadig kun 595 kr. mere end hvad den de fleste steder koster uden abonnement og uden forbrug.
I mit tilfælde en fordel med afdrag+ab., og formentlig også for andre :)

0 0
Joddler 18-02-2011 09:56:52

Det er da lidt dumt at købe sin telefon på den måde!?!?

1 Du en fast pris for telefonen.
2 dertil skal du ligge abb. prisen
3 hvis du ligger de to tal sammen så bliver det meget højere end hvis du købte mobilen igennem et abb. altså hvor du betaler lidt for mobilen, men meget på abb.
(hvis du vel og mærket forbruger det du betaler i abb.)

Eksempel:
Jeg har her taget udgangspunkt i en HTC desire ved Callme og ved Telenor:

https://www.callme.dk/htc-desire-sort-brun

http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/mobiltelefoner/bestil/abonnement.aspx?ProductId=103928&VariantId=104026(AllProducts)

1. Callme.

Her betaler du 599 kr. for mobilen = 599 kr
og 399 kr. for abb. x 6 måneder = 2394 kr
og 6,50 kr. i gebyr x 6 måneder = 39 kr
Ialt for mobil = 599 kr.
Ialt for Abb = 2433

Hvis man forbruger for 399 kr. i måneden har man altså udnyttet sit abb. og kun betalt 599 kr. for mobilen.

2. Telenor.

Her betaler du 1099 kr. for mobilen = 1099 kr
og 49 kr. for abb. x 6 måneder = 294 kr
og 350 kr. i afbetaling til mobil x 6 = 2100 kr.
Ialt for mobil = 3199 kr.
Ialt for Abb = 294 kr.
Ialt for 6 mdr = 3398 kr.

Her kommer du så til at betale 3199 kr. for mobilen. og 294 kr. for abb. men hvis du forbruger for mere end 49 kr.

Efter 6 mdr. kan du sælge telefonen. hvis du har købt den ved callme og sælger den for 1599 så har du tjent 1000 kr. på mobilen, og du jo selvfølgelig har udnyttet dit abb. på 399 så du har ikke tabt noget der.

Hvis du gør det samme ved telenor så taber du 1600 kr. på mobilen selvom du kun har haft et forbrug på 49 kr. pr. mdr.

har du brugt for mere end 49 kr. i mdr. så har mobilen jo kun været endnu dyrer end hvis den var købt ved Callme...

Get the point??

0 0
Mikkel 18-02-2011 12:28:39

hvordan kan du kalde det dumt?
har du overhovedet været inde og læse om smart aftalen?

du sætte det jo helt forskellige op.
ved callme har kunden åbenbart et forbrug på 400 om måneden med ved telenor skal han abonement kun være 49? du jo helt ude i hampen min ven:) desuden så sætter du kun abo som 6 måneder. hvis jeg køber en desire så ville jer godt nok have den mere end 6 måneder. så lad os lige prøve se på det igen

lad os heller sige kunden har brug for omkring 250 i abonement:) så vi godt sat

1 call me

tlf 1199
6 måneder af abo 275,-
18 måneder med minimums 50 men vi sætter den til 250 da det er ens behov så 18 måneder af 250
gebyr 36
oprettelse 200

og lad os sige man så forstsætter med at have den her mobil og det her abonement i 24 måneder som vi også sætter telenors smart aftale til
275*6 + 250*18=4500 1199 + 200+ 39 =7588 man har betalt til callme

lad os sige du ikke lige har 1200 kroner du kan ligge her og nu for din tlf.
så tager vi tilbuds abonemntet ved telenor hvor du får internet taltid og sms og har lavet udregning bliver ca det samme som callmes hallo 275 (indholdsmæssigt)

tlf 0,-
200 pr måned. 24 mdr
100 i afbetalingsform 24 mdr
oprattelse 250

200*24 + 100*24 + 250 =7450

så det endda billiger ved telenor hvis man har tænkt sig at have sin telefon i 2 år. og du slippe rfor at smide 1200 kroner her og nu. og det er faktisk ikke alle der skifter tlf. bare fordi de er uden for binding,

men bare for tvære lidt i det
så lad os sige callme er billiger så ville jeg sku heller ligge lidt ekstra og få en serive

telenor har standere i alle føtex. alle bilkaer samt butikker, som alle står klar til hjælpe dig som kunden. reperation. reklamation, opsætninger, eller bare gennerelle spørgsmål. så står de her medarbejde faktsik klar til at hjælpe med den mindste ting., hvad har callme? et callcenter ohh wow, så vil sku heller ligge lidt ekstra og få den rigtige service.æ

så lad nu værd med at sammenligne sådan 2 selvskaber uden lige se på hvad du får for dine penge.
service er uvurderligt.
desuden så callme jo et deicount firma
alle ved sku da også
føtex er dyre end netto. men alligevle er føtex mere populært, for du får sku en service.

så slap nu af med de over skrifter som "dumt". kan godt være callme er bedre for dig"skal jeg jo ikke kunne sig" men selv du må kunne se at hvis man gerne vil have sin telfon i længere tid så har telenor faktisk fat i noget rigtigt her + du får service.

0 0
Joddler 18-02-2011 13:49:34

Nu kan du jo ikke tage Calleme og lave smart aftale ud af deres Halo abonnement. og hvis du gør det, så kan du jo slet ikke lade telefonen koste 1199 hvis man samtidig skal afbetale ekstra på mobilen...

Det JEG prøvede at pointere var hvor dyrt en løsning det ender med at blive hvis man trækker det ud i så mange måneder!

I dit eksempel, så efter 24 mdr. så er en HTC Desire jo ingen penge værd!

Da jeg angav at Desire'en efter 6 mdr. kunne sælges for 1500 kr, var det faktisk meget lavt sat! da jeg havde købt min telefon i maj 2010 kunne jeg i november 2010 sælge min telefon for 2300 kr. og det var end da den billigste brugte HTC Desire der kostede det i november, på dba.dk
Så hvis du beregner ud fra det grundlag så står du med 1701 kr. efter 6 mdr. abonnement, og hvis du trækker de 1701 kr. fra dit forbrug gennem 6 mdr. 399x6 = 2394 kr - 1701 = 693 kr!!

Altså har det kun kostet dig 693 kr. for at have en splinter ny telefon, og bruge den hver dag, i 6 mdr. for derefter at sælge den..

Det er sku da billigt??
Så der er endnu flere penge at hente der hvis man er villig til at skifte mobil lidt oftere..

Det er fuldstændig som at købe en bil, jo længere du har den jo flere penge risikere du at tabe på den,, det er jo ikke for sjovt at det ofte er billigst at skille dig af med din nye bil når den er mellem 2 og 4 år for der er der du får mest tilbage for den!??

Så velkommen ude i hampen sammen med mig :D

hvad andgår service ved callme, så var jeg så uheldig at få ikke kun 1 men 2 stk HTC Desire med produktionsfejl, og begge gange klarede callme det uden probs, og til MEGET stor tilfredshed, faktisk fik jeg penge af dem for ulejligheden, altså de trak et vist beløb fra en af mine telefon regninger, og det var også selvom at den 2. Desire jeg fik, der opdagede jeg først fejlen 3 uger efter købet!!

og Føtex er mere populær end Netto?
arrh,, tror lige du skal holde dig inden for en branche du kendet til, Antal DANSKE netto butikker: 411 (2010). Føtex: 85 (2010)

Antal netto butikker i udlandet: 842 netto butikker i alt: 1253.

Dansk Supermarked ejer både Netto og Føtex
Dansk super marked ejer næsten 15 gange flere netto butikker end føtex butikker!!

Bilka, Føtex og netto havde i 2009 et års resultat på 1606 millioner kr.

Netto udland alene havde et års resultat på 762 millioner! og næsten halvdelen af alle netto butikker ligger i DK, så mon ikke Netto DK har en pæn stor del af Dansk supermarkeds års resultater ;)

Men nok om det..

0 0
Jesper Søgaard 18-02-2011 08:57:58

Jeg er stor tilhænger af at udpensle omkostningerne så meget som muligt i et abonnement så kunden kan tage en god beslutning, men har med afbetalinger der synes jeg nu alligevel at selskaberne er OK. Vi har en abonnementsperiode på 6mdr i Danmark - at folk så vælger at afbetale deres telefon over en længere periode er jo ikke anderledes end hvis de købte telefonen gennem L'easy eller lånte pengene i banken. Teleselskaberne skal ikke stilles værre end deres konkurrenter. I øvrigt så er de afbetalingsordninger jeg har set til 0% ÅOP så de tager jo ikke røven på folk som f.eks. L'easy gør. Så kan man selvfølgelig diskutere om renterne er lagt oveni prisen på telefonen, men jeg synes nu ikke det ser ud til at være tilfældet.

Så længe afbetalingsordningen er let gennemskuelig og adskilt fra abonnementet så synes jeg ikke der er noget problem i at lave en længere afbetalingsperiode end 6 måneder.

0 0
Louise B 18-02-2011 13:11:30

Jeg mener også, at så længe man kan gennemskue hvad man betaler for, er det ikke et problem at "binde" sig til en afdragsordning. Nu er det sådan, at hvis man hos Telenor hellere vil betale mobilen ud, så kan man gøre det (hvis man eks. har oprettet 24 mdr. afdrag kan man betale restbeløbet v. 12 mdr.) Stadig til 0% rente.
Det synes jeg er ganske udemærket.
Jeg har selv købt en HTC Desire med Telenors smart-aftale. 0 kr. i udbetaling, 249 i oprettelse, 299 kr. pr. måned i 6 mdr. incl. 4 timers tale, fri sms+mms og 400 mb surf. Det er vel at mærke INCL. afdrag på mobilen. Efter 6 mdr. betaler jeg 100 kr i afdrag indtil mobilen er betalt efter 24 mdr., medmindre jeg har lyst til at betalet mobilen ud før. Abonnement er så selvf. valgfrit.

Alt i alt får jeg en Desire for 2400 kr. og et abonnement strikket til mit behov, som jeg alligevel skulle have (ved godt det ikke nødvendigvis passer lige godt til alle). Det synes jeg er en god deal!

0 0