Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Afstemning: Hvad er vigtigst - specifikationerne eller brugeroplevelsen?

Afstemning: Hvad er vigtigst - specifikationerne eller brugeroplevelsen?

HTC er med deres nyeste produkter ikke helt med på beatet specifikationsmæssigt. Efterfølgende har de udtalt, at det slet ikke er specifikationerne det kommer an på. Men hvad mener du?

Under Mobile World Congress viste LG og Samsung mobiler med fuld knald på specifikationerne - blandt andet med de nye Dual-Core-processorer, og nye og endnu bedre skærm-typer.

Men HTCs nye produkter har ingen af delene. HTC satser til gengæld på at give brugerne en god samlet brugeroplevelse, i stedet for 3D-effekt, stor processor-kraft og Super AMOLED Plus-skærme.

I et interview med Mobilsiden.dk sagde HTCs nordiske direktør Peter Frølund nemlig efterfølgende, at det ikke er specifikationerne det komme an på, men brugeroplevelsen. Forbrugerne går ikke så meget op i “bits and bytes”, men i, hvordan mobilen fungerer i hverdagen, mener han.

Men hvad mener du? Hvad er vigtigst for dig, når du skal ud og købe ny telefon?



Afstemning

Hvad er vigtigst, når du skal købe en ny mobil?
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

22-02-2011 21:17:33

Det er da skørt sagt af HTC! En dual-core processor ville da gøre den hurtigere at bruge - en bedre skærm ville gøre den nemmere at se på f.eks. udendørs - mere intern hukommelse end 1 GB, ville gøre, at man ikke konstant skal slette. Osv. osv.

Det synes jeg da spiller en stor rolle i brugeroplevelsen? Og hvorfor enten eller? Kunne de ikke lave en mobil med deres sense (som jeg forøvrigt elsker) og så nogle fede specifikationer? Kan ikke helt se logikken.

0 0
S 22-02-2011 20:24:43

Så absolut en skuffende og useriøs afstemning.

end htcs egne forbrugere (mig selv inkl) kan være tilfreds med deres mildest talt elendige udvikling for q3 2010 og frem til nu...

0 0
22-02-2011 08:58:34

Er enig med flere i at det ikke er enten/eller.
Selvfølgelig skal den fungere godt i hverdagen, men samtidig skal den også være med fremme hvad angår speks og ydelse. Ellers kan man jo ikke få optimalt udbytte af websider, applikationer ect. De fortsætter jo (heldigvis) med at udvikle sig.
Jeg har tidligere haft både en HTC Hero så en HTC Legend og nu en HTC Desire.
Jeg var FØR MWC sikker på at min næste mobil også var en HTC.... - men nope!
Ingen udvikling = tilbageskridt i denne verden, hvorfor min næste mobil nok bliver en SGS2...
Det eneste jeg er "tro" mod er Android!
Den fleksibilitet og selvbestemmelse der ligger déri er der imo ikke noget andet OS der kan tilbyde! :o)

0 0
22-02-2011 16:24:45

Jep punkterne i en afstemning hvor man kun kan sætte et "kryds" skal altid være uafhængige. Det er lidt som at lave en afstemning om hvad der er vigtigst i en bil hvor punkterne er:
1. At den har døre

2. Benzinøkonomien

3. At der er sæder

4. At den har den bedste motor(hvad det så end er? I relation til mobiltelefoner er det det samme som at spørge om "den skal have de førende specifikationer"? Førende betyder det bedste batterilevetid, hurtigste processor eller mest robuste?

5. At bilen komfortabel(hvilket kolliderer med pkt 3., hvem vil påstå at at den typiske komfortable bil ikke har sæder?)

Med andre ord så bliver i nødt til at lave jeres afstemninger sorte og hvide ellers får i ikke et klart billede.

Jeg vil foreslå mobilsiden at i skaffer jer noget litteratur om spørgeskemaer og statistik, for det har i ikke styr på. Det samme gælder de fejlagtige konklusioner i lavede først på året i artiklen om top 50 over mobiltelefoner.

0 0
Henrikmand 22-02-2011 08:46:39

Det er da tankevækkende, at stemmerne i artiklens afstemning slet ikke fordeler sig på samme måde som kommentarerne ;o)

0 0
Clemens Byager 21-02-2011 22:40:44

Først og fremmest; jeg er en flittig læser på Mobilsiden, og jeg synes generelt, I gør et udmærket stykke arbejde, men denne afstemning er et pragteksempler på en afstemning, man ikke kan bruge til en bukket papand!

Med denne afstemning tager I udgangspunkt i en "enten-eller" holdning, som jeg ikke tror (læs: håber), der er nogen herinde, der deler.
Det vil til hver en tid være en kombination af de tre faktorer - altså "både-og".

Desuden finder jeg det forrygende morsomt, hvor hurtigt "Du må være en Apple-fanboy-kortet" gang på gang bliver smidt! Indrømmet, jeg har en iPhone. Men gør det mig til en fanboy? Nej! Jeg opdaterer mig dagligt på diverse gadgetsites, og jeg synes det er vanvittigt spændende at se, hvor hurtigt Android udvikler sig. Men på nuværende tidspunkt er der stadig mange aspekter, hvor iPhone (til mit forbrug) passer bedre! Dermed ikke sagt at jeg på sigt udelukker Android!

Jeg vil derfor opforde alle til at anskue tingene bare en smule mere pragmatisk: i stedet for at kaste med mudder, så anerkend dog i stedet, at vores behov er forskelligt, og at der er plusser og minusser ved begge styresystemer!

Og hvis jeg skal slutte med lidt stof til eftertanke, vil jeg blot minde om, at iPhone er blevet kåret til at være årets mobil anno 2010. Så kan I jo tænke lidt over, hvilke parametre den mon opfylder...

0 0
22-02-2011 12:07:56

Giver dig fuldstændigt ret...Jeg tilhører dog den anden side af vejen, men som du skriver, så er vores behov forskellige. Og man kan ikke dele det op, hvis du vil have en ordentlig oplevelse, så må din mobil trods alt have ok specs :D

0 0
Andreas S. Larsen 21-02-2011 23:31:05

Er det den officielle kåring..?? Jeg har også set steder hvor HTC Desire er kåret til årets mobil 2010..

0 0
Jesper 22-02-2011 00:21:30

ja HTC Desire har været nummer et i langtid, men Iphone løb af med prisen ved MWC...
men ja har set andre steder hvor Desire vandt :-)

0 0
Clemens Byager 22-02-2011 00:17:27

Der er nok flere kåringer, af adskillige uafhængige magasiner og lignende, men den officielle kåring ifm. Mobile World Congress er den mest anerkendte.

Category 7 - Best Mobile Devices
Best Mobile Device
Apple for iPhone 4

http://www.globalmobileawards.com/awards/winners_2011.htm

HTC er til gengæld blevet kåret som årets producent :)

0 0
Mikkel Thygesen 21-02-2011 20:25:18

... men som spiludvikler fokusere jeg mest på specs'en. :P

0 0
DaDane 21-02-2011 19:12:48

Specs er da kun interessante fordi de fortæller noget (om end ikke altid så meget som man kunne have håbet) om virkeligheden.

Det der er interessant er hvordan telefonen performer, - både nu men også i løbet af den tid man rimeligtvis må forvente at have den i.
Og der mener jeg at HTC's beskedne hukommelse er et problem.

I øvrigt enig med MGApcPro m.fl. - det er jo ikke én ting der gør det.

Af de ting du nævner betyder udseende/design umiddelbart mindst for mig. Men det betyder ikke at jeg ikke kunne finde på at fravælge en telefon af den grund.

0 0
Rune Larsen 21-02-2011 17:05:03

HTC har ikke formået at producere en telefon der kan måle sig med de andre topmodeller rent specmæssigt, og de forsøger derfor at fremstille brugervenlighed og specs som to helt adskilte ting. Hvis man læser deres udsagn får man næsten det indtryk at brugeroplevelsen falder når specs bliver bedre.

Hvorfor går vi ofte efter bedre specs? Personligt er det fordi det er en af de ting der gør mest for brugeroplevelsen for mig. Derudover facilterer dette også en lang række potentielle tiltag/ui komponenter.

Det store spørgsmål er nu om Sense er godt/familiært nok til at kompensere for deres manglende specs. For mig er svaret nej selvom jeg har en HTC telefon nu, og jeg derfor har vænnet mig til det ui. I sidste ende må det være op til den enkelte at afgøre med sig selv.

Men hvorfor skulle man adskille koncepterne brugeroplevelse og performance? Det eneste man får er en implicit antagelse om at HTC faktisk har en bedre brugeroplevelse. Jeg er langt mere interesseret i hvorfor HTC mener de har det :)

0 0
MGApcPro 21-02-2011 16:33:17

Det er en virkelig svær afstemning, da et produkt ikke kun kan fokusere på en ting.
Specifikationerne er lige meget, hvis den ikke fungere...
Det er lige meget at den fungere i hverdagen hvis den ikke kan gå på nettet... osv..
Prøv måske i stedet med en afstemning, som fokusere på kombinationer. fx brugervenlighed og specs... design og specs osv..

0 0
21-02-2011 16:10:13

Underlig afstemning, der burde være mulighed for at sætte flueben i stedet for kun at have 1 valg.

Hvem er interesseret i en mobiltelefon med førende specifikationer som fungerer dårligt. Jeg går ud fra at dem der køber en LG Ox2/3D gør det fordi de forventer at den fungerer bedre end alle andre mobiltelefoner og dermed også i hverdagen. Desværre har de ikke mulighed for at sætte kryds begge steder.

Det samme gælder en iPhone4 hvem køber den for udseenets skyld men er ligeglad med brugeroplevelsen og det at den i lang tid har været førende inden for specifikationer. Måske nogle, men bestemt langt fra alle.

0 0
David Nielsen 21-02-2011 16:01:07

Brugeroplevelsen skal selvfølgelig være perfekt, men det jo specs der gør en mobil interessant. Jeg havde forventet et vildere pressemøde fra HTC. Jeg havde glædet mig til en HTC Desire HD2 med daul-core og bedre skærmopløsning. Så lidt så lidt skuffet er jeg.

0 0
Andreas S. Larsen 21-02-2011 15:49:00

Ja den er sku svær..

Selvfølgelig skal den fungere i hverdagen men samtidig må den da godt se godt ud og have ordentlige spec. så man har noget at blære sig med.. Men hver sin smag.. :-)

0 0
Simon Kjær 21-02-2011 16:12:06

Så man har noget at blære sig med? Underlig prioritering... Du må være til Apples produkter

0 0
Rene R 22-02-2011 17:01:27

Er enig, det kommer jo helt an på hvad man skal bruge sin telefon til. Jeg har været utrolig glad for Desire og Android mens jeg var udstationeret.
Den løste en hel masse praktiske opgaver i daligdagen - internet adgang til mine mails, skype mm. fra barer, restauranter - som jeg kunne bruge når mit internet var nede (dvs. flere gange dagligt).
Google navigatgion var det eneste Navigationsprogram der virkede i Albanien, Kosovo, Montenegro og GPS virkede ude i de øde egne hvor der ikke var opdateret kortmateriale. Hverken Tom-Tom, Navigon etc. kendte den nye motorvej mellem Tirana og Kosovo - det gjorde Google - så jeg er tilfreds med hvad den har kunnet levere - så er der for mig underordnet om den en flot og kan køre 250 km/t og svejse under vand.

0 0
Andreas S. Larsen 21-02-2011 16:47:31

Nope.. Det er jeg ikke.. Men det er jo fedt at have en enhed med bedre spec end naboen.. :-)

0 0
Jesper 22-02-2011 00:12:41

haha ja for det er jo så fedt ;-)

0 0
Christoffer 21-02-2011 15:37:25

HTC havde alt og vinde og intet at miste hvis de også puttede en bedre processor og bedre skærmtype i deres telefoner istedet for går de så meget op i HTC Sense men når der ikke sker så meget i det interface kan det ikke blive ved med at være interessant det må selv de store HTC fanboys erkende Samsung. SE og LG har lært det nu og jeg håber seriøst at Galaxy S2, Arc og 2X kommer til at sælge meget mere end Incredible S fordi de andre fabrikanter kan også lave gode mobiltelefoner det er ikke kun HTC husk det HTC fanboys. HTC er ligesom Apple sparer det hele væk og satser på det samme og laver ingen ændringer selv designet på deres 5 nye telefoner er det samme som 5 andre telefoner fra sidste år HTC you suck.

0 0