Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Aktier: Nokia på fortsat nedtur

Aktier: Nokia på fortsat nedtur

Samarbejdet med Microsoft har ikke givet en positiv virkning hos investorerne.

Fredag faldt Nokias aktiekurs med hele 14 procent, og nu fortsætter nedturen mandag med et kursfald på 4,2 procent. Det fortæller Epn.dk.

Samtidig har flere finanshuse sænket anbefalingerne, hvor JPMorgans og HSBC's begge er rykket under "neutral".

Det ser altså ikke ud til, at samarbejdet med Microsoft har givet en positiv virkning hos investorerne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peder Alipio Thurøe 15-02-2011 01:21:09

I Nokia

0 0
15-02-2011 09:54:10

Nej - det er stadigvæk alt, alt for tidligt.
Lad nu tiden arbejde for Nokia......

0 0
Bufferzz 14-02-2011 20:48:58

http://i.imgur.com/PXllF.jpg

0 0
14-02-2011 20:26:17

Det er da alt for risikabelt at sætte aktier i Nokia.

Ja, undskyld - men det har ikke sét godt ud længe.

0 0
15-02-2011 10:41:39

Man har vel forventet at Nokia ville komme med Meego, men nu er de flyttet ud i et tomrum mellem det gamle Nokia og Steve Ballmers Nokia.

Mr. Mo De har jo så lige præcist ikke været gode til den lavere ende af smartphones, for ellers havde det vel ikke været nødvendigt at udfase Symbian. N8 fortsætter N97's tradition med at sælge godt, men ved at være udstyret med noget pinligt software, som de i øvrigt stadigt ikke har formået at opdatere.

Og begrundelsen for deres aktiefald, skyldes vel både at der har været meget negativt fokus på Nokia, herunder rygter om at Symbian og Meego ville afgå ved døden.

Dernæst så har Nokia ikke formået at præsentere andre nye produkter end E7, som også er udstyret med Symbian og i det nuværende klima noget der bør undgås. De andre mobilproducenter er klar med dualcore processorer, 3D skærme, tablets og Android 3.0 og nå ja så må vi se hvad Apple kommer med. Det er muligt Nokia kan finde ud af at pakke deres mobiltelefoner ind i aluminium, men resten ser ud til at være gået i stå.

0 0
Henrik 15-02-2011 11:23:24

"Man har vel forventet at Nokia ville komme med Meego, men nu er de flyttet ud i et tomrum mellem det gamle Nokia og Steve Ballmers Nokia."

Det er rigtig. Det var også min pointe og ovenstående. Jeg er heller ikke fan af den usikkerhed der er med Meego lige nu. Det er helt sikkert det investorerne reagerer på.

Det er iøvrigt vildt, at normalt er det mobil fabrikanterne der betaler Microsoft for at lave WP7 devices, men i denne her deal betaler Microsoft Nokia et _kæmpe_ beløb for at hoppe på WP7 vognen.

"N8 fortsætter N97's tradition med at sælge godt, men ved at være udstyret med noget pinligt software, som de i øvrigt stadigt ikke har formået at opdatere."

Jesus Christ..Det passer jo ikke. PR1.1 update kom ud i sidste uge. Så det er direkte løgn.

"Dernæst så har Nokia ikke formået at præsentere andre nye produkter end E7, som også er udstyret med Symbian og i det nuværende klima noget der bør undgås."

Hvorfor bør den undgås? Symbian er aller tidligst udfaset om 1,5 - 2 år. Hvem holder den samme smartphone mere end lidt over et år? Man køber vel en smartphone for de ting man skal bruge den til, og ikke hvad der "måske/måske ikke" sker om 2 år. I så fald bør man ikke købe nogen som helst smartphones.

Nu siger du dualcore, 3D og alt muligt. Jaja, det er flot, men en business telefon skal også kunne holde strøm og understøtte business folk ORDENTLIGT. Du får sgu ikke en forretningsmand til at købe en Android (helvede til hullet sikkerhed skal man lede længe efter) og så LG?? Hahaha...

Android tablets er total ligegyldig i denne her diskussion, og Android 3.0 er til tablets (hvad er det nye egentlig i Android 3.0, udover en tablet tilpasset UI?).

0 0
15-02-2011 12:20:33

For at tage det sidste først, businessmanden/kvinden køber enten iPhone eller Blackberry.

3D og dual-core er det nye sort sammen med tablets. Jeg har ikke de store forventninger til den første generation3d og dual-core mobiltelefoner(delvist pga strømforbruget som du også nævner), men jeg gætter på at når jeg om et års tid køber en ny mobiltelefon så har de fået luget ud i børnesygdommene ved begge dele.

Det ændrer ikke ved at LG er først på to områder, hvilket formentlig giver dem en stor fordel. Hvad har Nokia af nyheder? Nå ja WP7, men de har ikke vist os nogle mobiltelefoner med WP7 og WP7 er ikke en nyhed. Den største nyhed er vel sådan set at Nokia for første gang kan levere en mobiltelefon med en ordentlig browser, men det er jo kun nyt for Nokia.

"Android tablets er total ligegyldig i denne her diskussion, og Android 3.0 er til tablets (hvad er det nye egentlig i Android 3.0, udover en tablet tilpasset UI?)."

Samtlige store mobilproducenter undtagen den største, Nokia(og vist nok SE) fremviser/fremviste tablets til CES og WMC, det viser bare endnu engang at Nokia snork sover. Android 3.0 er sammen med Android til smartphones stadigt de eneste reelle alternativer til iPhone i DK.

0 0
Henrik 15-02-2011 13:44:46

"For at tage det sidste først, businessmanden/kvinden køber enten iPhone eller Blackberry."

Det er rigtig at Blackberry har en stor del af det marked også og iPhone også. Men Nokia tjener altså gode penge på deres E-serie telefoner i det segment, så det du siger er ganske enkelt forkert. Du har en evne til at generalisere og fornægte fakta i en grad, der gør det meget svært at tage dig seriøst.

"3D og dual-core er det nye sort sammen med tablets"
- Ja sikkert, bortset fra, at det eneste der virker lige nu er Apple's iPad. De Android tablets der er i handlen nu, er noget lort. Og 3.0 tablets er ikke klar endnu, og det er 3.0 heller ikke.

LG (og Samsung) har ofte været først. Det er mere reglen end undtagelsen for koreanerne (og japanerne). Her kan hverken Europa eller USA overhovedet følge med.
Men især LG har i den grad problemer med kvaliteten af deres produkter. Enten gør det i stykker for ofte, eller også er det dårlig batteritid eller også er det fejlbehæftet i en grad der gør det ubrugeligt. Hvis man synes at Nokia jokkede i spinaten med N97, så skal man opleve hvordan det er at få en LG ind ad døren de sidste 4 år. Fail efter fail.

"Hvad har Nokia af nyheder?"
- Ok, det er sgu morsomt at diskutere med folk der lider af "selektiv hukommelse. Hvornår har Nokia nogensinde kommet med produkt lanceringer på MWC? Nej vel.

"Samtlige store mobilproducenter undtagen den største, Nokia(og vist nok SE) fremviser/fremviste tablets til CES og WMC, det viser bare endnu engang at Nokia snork sover. Android 3.0 er sammen med Android til smartphones stadigt de eneste reelle alternativer til iPhone i DK."

Hvis man da kan kalde det alternativer...hahaha.

Tablet markedet er det nye klondyke som alle render til og så lige alle de billige kinesere også. At udgive en tablet uden strategi som de fleste gør, gir inden mening med den flooding og roderi der er på det marked lige nu.

Jeg tror Nokia sover helt roligt på den front lige nu. Imens sætter Apple sig tungere og tungere på det marked - og det er velfortjent.

0 0
15-02-2011 15:21:51

Jeg tror godt du kan regne med at Android 3.0 bliver et godt alternativ til iPad, så længe vi ser bort fra ukendte kinesiske firmaer. Selv Nikolaj Sonne virker positiv. Men du har da ret i at ingen europæiske producenter satser på tablets, så her er det også Amerikanerne, Taiwaneserne og Koreanerne der vinder.

Når du nu vælger at sammenligne med N97 med de seneste års LG så sammenligner du fiasko med fiasko. Hvis du derimod sammenligner N8 med de mobiltelefoner som pt. bliver præsenteret på MWC inklusive dem fra LG, så er Nokia foreløbigt dømt ude med N8. Hvad er formålet med at vælge en dyr smartphone med et styresystem, der er under afvikling, frem for et der er under udvikling?

"Jeg tror Nokia sover helt roligt på den front lige nu. Imens sætter Apple sig tungere og tungere på det marked - og det er velfortjent."

Nokia sov helt roligt, det gør de ikke længere, for med 4 års forsinkelse har de omsider fundet ud af at Apple faktisk er ved at sende Nokia ud i kulden. Nokias løsning er at sælge sig selv til M$.

0 0
Henrik 15-02-2011 15:27:56

Vi må se, men jeg synes dit verdenssyn er ret unuanceret. Tingene er altså en hel del mere komplekse end det ser ud til, når man lige står og kigger på et eller andet nyt super-gadget.

Desuden er din argumentation absurd, når du bør vide at en mobil-generation er 6 måneder, og så samtidig sammenligner N8 (som generation er 6-8 mnd gammel) med ting der lige er annonceret.

Det svarer til at jeg står og sammen en iPhone 4 med hvad der lige er annonceret. Det giver jo ingen mening.

0 0
Mr. M 14-02-2011 20:52:38

Hvis man skulle have mistet troen, så skulle det være hvis de havde fortsat med symbian.
At de har holdt så meget fat i symbian er efter min mening grund til nokia's tap på smartphone markedet.
Symbian er kun til de simple telefoner som de gode til men i denne nye tidsalder med avancerede smartphones, så har de ikke udviklet sig hurtigt nok.

Tror egentligt kun at aktiekursen ryger ned på kort sigt, men vil i det lange løb komme op igen.
Hvis Nokia har gjort noget rigtig, så er det at skrotte symbian på smartphones og satse på WP7 som de endeligt har fundet ud af :)

Der er altså mange muligheder i WP7 og tror kun det har fået denne negative start er grundet et halvfærdigt produkt her i DK, men det retter de helt sikkert på inden Nokia kommer ud med deres modeller.

0 0
14-02-2011 21:06:09

Ja...du har helt ret.
Det er kun et spørgsmål om tid efter de sidste udmeldinger.

Nokia bliver en overskudsforretning igen :)

0 0
Henrik 15-02-2011 00:28:36

Altså, nu er Nokia fortsat en overskudsforretning. De har haft overskud hvert eneste kvartal. Det seneste kvartal havde de et overskud på 1 milliard dollars.

At årsagen til aktiefaldet skulle have noget gøre med at Windows Phone 7's manglede danske lancering, er helt forkert. Danmark er et lille ubetydeligt land i den sammenhæng.

Nej, den seneste aktienedtur har paradoksalt nok at gøre med at der er usikkerhed omkring hvorvidt Nokia dropper eller blir ved at supportere deres egne platforme, Symbian og Meego. Specielt Symbian telefonerne har trodsalt stået for et salg på over 120 millioner smartphones i 2010 alene. Investorer er nervøse over hvad der sker hvis Nokia dropper det for hurtigt uden at vide om Windows Phone 7 blir en success.

0 0

Om brug af cookies