Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Analyse: Android vokser eksplosivt i år

Analyse: Android vokser eksplosivt i år

Ifølge en ny analyse fra Canalys vil 2011 byde på nærmest eksplosive tilstande for Android-platformen.

I 2011 vil Googles mobilplatform Android vokse mere end dobbelt så hurtigt, som sine større smartphone-konkurrenter. Det spår analysevirksomheden Canalys.

Ifølge de seneste estimater fra Canalys, sad Android-mobilerne på 25,1 procent af det samlede mobilsalg på verdensplan, i tredje kvartal 2010, mens Symbian lå nummer ét med 37 procent, og Apple fik 17,4 procent, hvilket placerede dem på tredjepladsen.

Den forventede enorme stigning på Android-udbredelsen begrunder  analysefirmaet med, at der kommer mange forskellige mobilenheder med Android ud på markedet, til mange forskellige priser.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

kelddaug 14-01-2011 12:57:05

Jeg synes sq at Nokia skød sig selv i foden, ved ikke at gå med i OHA (Android).

0 0
15-01-2011 15:24:19

Jeg betragter ikke symbian som nogen succes oplevelsesmæssigt, men jeg synes Nokia skal have en chance for at vise hvad de kan med Meego, før jeg giver dem dødsstøddet.

Med Meego kommer der fem konkurene systemer i (Bada tror jeg ikke bliver til noget, men fem inklusive Blackberry), hvilket kan vise sig at være en fordel for os som forbrugere for så bliver de nødt til hele tiden at levere nye spændende ting.

En ting jeg i øvrigt savner fra de flest Androids er design. Jeg er ikke fan af N8's design, men modsat Samsung så får man ikke smidt en trist plasticæske i hånden. Og så er der Apple som er langt foran.

0 0
Henrik 15-01-2011 17:59:55

"Jeg betragter ikke symbian som nogen succes oplevelsesmæssigt, men jeg synes Nokia skal have en chance for at vise hvad de kan med Meego, før jeg giver dem dødsstøddet."

Det har man vist efterhånden forstået, at du ikke kan lide Symbian. Faktum er bare, at det er der mange der godt kan.
Meego er bestemt interessant, og jeg venter også med spændig på at se hvad der kommer af devices med det OS. Det har ihvertfald enormt potentiale, det det er et rigtigt "native" OS, i modsætning til Android.

"Med Meego kommer der fem konkurene systemer i (Bada tror jeg ikke bliver til noget, men fem inklusive Blackberry), hvilket kan vise sig at være en fordel for os som forbrugere for så bliver de nødt til hele tiden at levere nye spændende ting."

Det er jeg meget enig i. Konkurrence er godt.

En ting jeg i øvrigt savner fra de flest Androids er design. Jeg er ikke fan af N8's design, men modsat Samsung så får man ikke smidt en trist plasticæske i hånden. Og så er der Apple som er langt foran.

0 0
Henrik 15-01-2011 18:01:13

Arrgh, kom til at citere for meget af din tekst. Undskyld :-)

0 0
Henrik 14-01-2011 14:17:38

Det synes jeg absolut ikke. Uanset om man kan lide Android eller ej, så er Android ikke noget værd for Nokia.
Nokia har mere ud af, at have deres eget økosystem og have kontrol over det, end ikke, og de er store nok til at køre det.

SonyEricsson gik på Android, fordi de grundlæggende var på røven, så de havde ikke andre muligheder. Det samme gælder LG.

0 0
Lecter 14-01-2011 23:09:37

LG har stor succes med næsten alt andet end mobiltelefoner. Tror det er et klogt valg at satse på Android.

Mon ikke 2011 bliver et stort år for LG og deres Android telefoner.

0 0
Henrik 15-01-2011 17:57:08

"LG har stor succes med næsten alt andet end mobiltelefoner. Tror det er et klogt valg at satse på Android. "

LGs mobildivision har givet markant underskud det sidste 1,5 år. Så de har ikke haft andet valg, eftersom de ikke selv havde noget software der var konkurrence dygtigt.

"Mon ikke 2011 bliver et stort år for LG og deres Android telefoner. "

Det er der noget der tyder på. Deres nye Optimus serie af smartphones, er ihvertfald noget af det bedste LG har fremvist i laaang tid.

0 0
Lowkey 14-01-2011 08:43:01

Voksede Android ikke også eksplosivt sidste år?

Det giver jo god mening. Det er et OS der er gratis for producenterne at bruge og evt. bygge deres eget UI ovenpå (men så skal de huske at brugere i dag, er mere bevidste om at have den nyeste software end de var for et par år tilbage, hvilket SE åbenbart har lært http://www.pocket-lint.com/news/37869/sony-ericsson-2010-mistakes-made).

Desuden kommer der så mange Android-telefoner af høj kvalitet (og endnu flere skraldemodeller fra Kina), at brugeren nogenlunde selv kan vælge den formfaktor de ønsker.
Et af sidste års store overraskelser for mig var, at X10 mini og mini pro havde så stor succes, da jeg aldrig havde forestille mig at nogen gad have en smartphone med de dimensioner.
Det samme gælder lidt Galaxy Tab. Der var mange mennesker der hurtigt var ude og sige at 7" var for småt til en tablet, men det viser sig at der rent faktisk er et marked for denne størrelse.

0 0
14-01-2011 11:37:18

... og lad os lige kikke på konkurrenterne:
iOS findes kun på iPhone og iPad(og iPod touch) produkter som typisk koster 4000kr og opefter og hvor udvalget som regel begrænses til ét produkt, dermed vil der altid være et begrænset publikum til deres produkter og de bliver aldrig store.

Som forbruger er Symbian er ikke på niveau med Android og iOS(og WP7)(jeg har haft en N8 i hånden og jeg var ikke begejstret), det har Nokia anerkendt derfor kommer de med Meego. Netop Meego er det store spørgsmål, hvis de ender med at blive den fjerde reelle mobile platform(femte hvis Blackberry tælles med). Ikke desto mindre efterlader det Symbian med få chancer for at avancere.

0 0
Henrik 14-01-2011 14:18:16

Ikke desto mindre kender jeg efterhånden flere der har skiftet deres iPhone ud med en N8.

0 0
vonGoldschmidt 14-01-2011 11:55:33

Der er jo også Bada ;)
Men tror nu at Meego har større chancer end Bada, da Nokia har en større fanbase end Samsung, og at der generelt er større interesse i Meego end Bada.

Samtidig laver Samsung flere Android-telefoner end Bada-telefoner, så udbudet der er ikke så stort, så den gode cirkel er ikke-eksisterende for Bada.

Tror dog at Nokia sagtens kan starte sådan en cirkel, taget i betragtning, hvor gode de er til at sende nye produkter på markedet.

0 0
14-01-2011 12:53:57

Hvis Meego bliver godt og brugervenligt på niveau med Android, iOS og WP7(uden at det bliver en kopi), så helt sikkert ja, for så har Nokia overkommet den langvarige softwarehurdle. Desuden betyder det også en hel del at de arbejder sammen med Intel, det kan gå hen og blive et meget stærkt par.

Hvis Meego bliver den succes man kan håbe, så kan jeg bestemt ikke udelukke at jeg igen begynder at købe Nokia. Og en ting til forhåbentligt ansætter Nokia også snart nogle æstetiske designere noget Samsung også har overset i deres mobilafdeling.

0 0
vonGoldschmidt 14-01-2011 10:02:54

Og så er der vel også den gode/onde cirkel (om man kan li android eller ej :P),
at jo flere mobiler Android er på, jo flere folk vil have Android (som du siger), jo mere attraktivt er det for programmører at lave apps til, jo mere attraktivt bliver det for forbrugerne at købe Android, jo mere attraktivt er det for producenterne at lave Android-mobiler

giver det mening?

0 0