Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Analyse: Apples succes kan hurtigt vende

Analyse: Apples succes kan hurtigt vende

En analyse foretaget af et Canadisk firma, viser at Apples enorme succes kan få en brat afslutning. Analysen spår til gengæld stor succes til Android.

Apple er lige nu verdens største børsnoterede firma, med en værdi på godt 2.600 milliarder kroner. Investorerne har længe jublet over succesen, som kun ser ud til at bliver større og større.

Men skal man tro en ny canadisk analyse, så skal investorerne passe på, at successen ikke pludselig bliver vendt til det modsatte.

Analysen er udarbejdet af Edward Zabitsky fra ACI Research, som ikke mener, at den aktuelle aktiekurs på over 500 dollars stykket, tager højde for et marked i konstant forandring.

Zabitsky advarer om, at Apple, der ligner en uovervindelig hersker, nemt kan blive blæst omkuld af de foranderlige vinde, der blæser hen over internettet, skriver Business.dk.

Edward Zabitsky mener at Apples aktie, ikke er mere værd end 270 dollars, hvilket svarer til næsten en halvering.

Til gengæld mener Edward Zabitsky, at Googles Android kan få endnu større succes, men peger på, at den største revolution ligger i at få udviklet HTML5 og 4G-nettet. Det vil gøre indholdet på nettet mere tilgængelig og Apples muligheder mindre.

Kommentar

x

Opret bruger
emiljohnsen 24-02-2012 16:29:32

Det her er sket før, apple har været lige ved at gå konkurs før, men se dem nu. Og jeg mener altså at Apple er fint med på 4G feberen som alle vist har fået!!! Alle de ny mobiler som hedder så mange fine ting, med et "4G" smækket bag på. De kan downloade op til 14,4 de fleste modeller hvilket er det samme som iPhone 4s. Og så er det sjove... Iphone 4s er stadig hurtigere på nettet, selvom den ikke hedder "iPhone 4Gs"

0 0
gielsgaard 23-02-2012 15:28:24

Nu kan vi jo prøve at sidde her og være kloge ,men investorene har jo åbenbart stor tillid til Apple aktien og dermed værdien bliver ved med at stige ,og PeterL ja ,du er Apple hater det ved alle her ,men prøv at dæmpe det lidt det er altså bare en telefon .

0 0
ihk 23-02-2012 12:16:07

Fordi mp3 før ipod lignede lort og havde ikke samme funktionalitet.

Fordi "smart"phones var ikke var smarte og lignede i øvrigt lort.

Fordi tablets var iPad ikke kunne noget brugbart...

0 0
Thomas 23-02-2012 22:21:47

Ingen af de tre udsagn er korrekte.. det er godt nok trist at læse sådanne indlæg.

0 0
ihk 23-02-2012 12:18:23

Arh det gik lidt hurtigt, men håber stadig det giver mening.
Og undskyld jeg skrev "lort". Men det giver et godt billede..

0 0
ihk 20-02-2012 23:13:09

Sådanne ubrugelige analyser er set før.. mange gange endda.
Der er blevet spået om Apples død og iPhone og iPad killer siden lanceringen af de produkter.

Tror ikke det sker.

"once you go MAC, you can't go back".. Sådan er det med Apples produkter.

0 0
Jan Ålund 21-02-2012 18:43:52

Ja men sorry hvis man kigger på alle dine tidlige indlæg så er den forudsigelse vist ikke meget værd ;)

0 0
Mazzen 21-02-2012 08:42:13

Du kunne ikke lade være kunne du, endelig en diskussion uden hater kommentarer og så kommer du og skal fylde med dit ****.

Lær dog noget om hvad og hvad du ikke behøver at kommentere, kan godt være du er inkarneret Apple fan og jeg er Android fan, men må selv sige at Wp ser møgfedt ud og at der er lavet nogen fede telefoner derfra. OG ja har prøvet Iphone Ipad og en Mac, og min Iphone blev ombyttet 4 gange iløbet af første halve år, Ipad´s skærm flækkede af at blive lagt på bordet, og det til trods for jeg er manisk med mine ting, har stadig en HTC Desire som knap nok har ridser i skærmen selv efter 2 år, og kun med en enkelt rep, pga en defekt højtaler.

Mac var en fed gadget, men intet andet, kan ikke bruges til meget mere en surf og tekst programmer, intet værd derudover.

Og nu en undskyldning til alle de andre, for at jeg nu kom med mit herinde, sorry.

0 0
21-02-2012 15:39:08

@Mazzen jeg tror du skal forstå AI's situation, han bor i et hus bestående af hvide glaspaneler og chrome rammer. Han drikker kaffe fra en nespresso maskine fordi det er nemt ikke fordi det et spændende. Desuden har han endnu ikke set der er revner i panelerne, det kan ikke lade sig gøre.

En eller anden dag går det op for ham at verden ikke er perfekt og at han befinder sig i den samme verden som os andre. Det kan blive en hård anerkendelse en dag og den dag er kendetegnet ved at han opdager revnerne i panelerne.

Det er den måde apple kommer til at miste kunder på indtil der kun er en gruppe tilbage som aktivt har valgt en iphone på en anden baggrund end fordi den er popsmart, selvsamme gruppe fatter iphone også har svagheder.

0 0
ihk 21-02-2012 17:44:18

Jeg synes nu min kommentar var meget relevant.
Men lad det ligge.. At diskutere med Apple-hadere tager en evighed og gider ikke bruge min tid på det.

0 0
21-02-2012 19:22:39

Er jeg Applehader måske, men jeg hader som sådan ikke deres produkter, jeg synes bare de bliver blæst op til noget de ikke er.

Hvorfor var det at en mp3-afspiller pludselig kom til at hede en iPod, medierne!

Hvorfor var det smartphones pludseligt blev til iPhones, medierne!

Og så var der en enddog meget stor gruppe der trode naivt på mediernes pladder.

Mange af apples produkter især iPhone, iPad og iPod er bare produkter på linje med Nokia Lumina, Galaxy Tab og en walkman uden bånd. Hvis det går op for folk en dag så får apple en mere respektabel størrelse og måske en knap så arrogant moral.

0 0
Jan Ålund 21-02-2012 18:47:07

Den eneste der hader nogen her er dig AppleiPhone. Dit motto er "hellere infantil end at være" ;)

0 0
Frederik 21-02-2012 18:03:43

Det er ikke dem der er Apple-hadere. De ønsker, ligesom jeg selv, en nuanceret debat og ikke indlæg ligesom dine der er hadefulde og fordomsfulde over for produkter du sikkert ikke har erfaring med.

0 0
Thomas 21-02-2012 09:44:30

Fanboys er desværre alle steder. Så mangler vi bare at JP kommer og afsporer diskussionen :D

0 0
Jan Ålund 21-02-2012 18:44:54

Thomas det klare du da lige selv ha ha

0 0
20-02-2012 14:08:00

Som jeg ser det er det nærmeste alternativ til iPhone ikke Android, men WP med Nokia.

WP er et alternativt bud på en minimalistisk brugerflade og hvis Nokia slår igennem med telefoner der lige så lækre(for at bruge et Apple-ord) Lumia800 så kan de få stor succes. Som jeg ser det har Nokia to forhindringer:

1. Windows er som koncept ved at være støvet, der har aldrig været en windows version til PC som har været fantastisk. Selvom her er tale om en smartphone så er navnet stadigt windows.

2. Nokia skal få succes med deres kampagner, evnetuelt kunne de prøve at være mere originale. Det jeg har set indtil videre har ikke imponeret og har slet ikke givet mig et indtryk af noget nyt stort.

Og Android, vil vel altid være en konkurrent, men ikke så direkte som Nokia og WP kan blive det. Android har ikke samme grad af minimalisme og er måske lidt svære at gøre popsmart.

0 0
Jan Ålund 21-02-2012 18:42:59

Med 50% af markedet er det vel svært at se at Android ikke er det nærmeste alternativ. Pt er Androids markedsandel væsentligt større og stadigt voksende.

Når det er sagt skal der falde store roser af til Microsoft. WP er det første nyskabende element siden den første smartphone både iPhone og Android er blot kopier af noget der har været før. Intet nyt i det.

Jeg ved godt at Applefolket ikke kan lide at høre det men IOS er blot en kopivare ;)

Så lad os håbe at WP får vind i sejlende så de to andre på markedet får lidt mere modstand.

0 0
Alfix 20-02-2012 18:18:28

1. "Windows er som kon.....".

Uenig i den grad. Mit Windows 7 har aldrig crashet en gang. Det har vaeret igennem saa meget tortur over aarene og jeg mener virkelig at det er det perfekte OS. At Microsoft saa kun har haft hardware succeser med ting de selv har staaet v. Zune og Xbox er en anden sag. Mao. Nokia er Microsofts nye Hardware konge og det er en solid ting. Acer og HP har oedelagt PC industrien tidligere, men deres tid er forbi. De hoerer hjemme i Aldi og Fakta.


2. "Nokia skal få succes med deres kampag..."

Mere originale???? De er en af verdens bedste hardware vendors. En Nokia 700 kan faas helt ned til 1400 ulaast og det er kvalitets telefon der er original. Ja.. det er ikke en iphone eller Windows Phone. Desuden henvender Nokias nyere kampagner sig heller ikke imod saadan nogen som os, de sigter efter alle dem der troede Nokia var gone. Jeg synes dog at de har vaeret temmeligt spot on med baade events, marketing og eksekvering. De var jo overalt med Kaffe, Knus, Dans og what not. Det er da helt ok.

De goer jo ikke som HTC, der ikke har en original knogle i hele systemet. Alle deres telefoner er ens og deres marketing stunts er mildest talt idiotise, de handler om specs og business, hvorimod Nokia snakker foelelser, indtryk, mennesker osv.

Android???? Det er faerdigt. De ender med en high-end line. Deres fragmentering og vendor agreements minder om noget andet det som Microsoft har vaeret igennem. Mange af deres partnere sloeser med hardwaren. Det faar Android til at haenge med problemer som man ser nu... Skodtelefoner der ikke engang kan spille angry birds :)

0 0
20-02-2012 20:07:02

1. Det er muligt windows 7 ikke crasher, men det er ikke mere end nogle dage siden windows 7 endnu engang valgte at være klogere end mig(og min skærm) og fortalte mig at min skærmopløsning var forkert. Gæt hvem der tog fejl og det var pæst bestående af trial and error for at den rigtige opløsning tilbage. Windows mangler stadig at gøre det lettere for brugeren at overrule hjernedøde automatfunktioner. Selvom W7 er det bedste windows til dato, så får det mig ikke til at tænke wow, nærmere mindre rod. Og lad os ikke komme ind i en snak om MS Office hvor herre bevares. Igen er der snak om en kraftig forbedring, men fantastisk nej

2. Nokias reklamer ligner alle andre mobilreklamer. Det har intet med hardware at gøre, det handler derimod om image. iPhone og apple har et nærmest guddommeligt image(det er så også her filmen kan knække og give dem seriøse problemer). Nokia er ved at opbygge et nyt image fra bunden og det gør de sammen med m$ og Windows god fornøjelse med at fortælle folk at det er en kombination.

Forstå mig ret, jeg ville klart vælge en Lumina 800 over en iPhone 4s. Men det er ikke nok, som du formentlig så i en tidligere artikel, så er WP mindre end Bada og Nokia taber stadig markedsandele.

Og Android, det ser nu ud til at gå meget godt og med blandt andet telefoner som HTC Sensation og Galaxy S2 synes jeg nu firmaerne bag Android har en et meget godt udbud og nogle seriøse succeser. SGS2 er vel pt. den eneste konkurrent til iPhone 4s rent salgsmæssigt.

0 0
Jan Ålund 21-02-2012 19:06:33

kære PeterL
Jeg har lige et par kommentare til din korte liste ;)

1. hold da op et lille problem at gøre til moget stort ;) hvilket OS ville gøre det rigtigt hver eneste når man har ca 70% af alle brugere af Computere?

Jeg forstår godt at du har problemer med automatfunktioner med mere. Sådan er det når man laver noget der skal tilfredstille de fleste.

Som grafisk designer sidder jeg både med Mac og Windows. Jeg kunne aldrig drømme om at vælge andet en windows der hjemme. Det har flere kræfter, er nemmere at tweake, bedre grafiske muligheder i forhold til spil, på mange måder også i forhold til grafik. I forhold til mine filer er den mere sikker. MacOS har kostet mange filer rundt om i verden.

2. den eneste sted at Apple har et guddommeligt image er i Østen hvor er en masse mennesker lider fordi at Apple amoralske og asociale. Her kan de virkelig mærke guds hånd.

0 0
Thomas 21-02-2012 22:51:00

Hades var vel også en gud (i underverdenen). Det er ikke alle guder, der er lige populære :)

0 0
kasper 20-02-2012 14:41:00

Jeg vil give dig helt ret.
WP er den egentlige konkurrent til Apple, fordi systemet er lukket og kun kommer et ansigt ud af til, rent software-mæssigt. Samtidig vil WP få en fordel over Apple i kraft af flere hardware-designs og et større interval af priser.
Der er stadig mange nokia-fans ude i verden, så grundmarkedet er stadig til stede. Spørgsmålet er så, som du rigtigt nok siger, om MS og primært Nokia (men også de resterende samarbejdspartnere), kan få reklameret produkterne i tilstrækkelig grad.

Hvornår Apple kommer i modvind skal jeg ikke kunne sige, men historisk set, har alle store virksomheder haft deres storhed og fald.
Apple kører samtidig med en meget høj risikoprofil, idet deres indtjening primært er bundet op på et fåtal af produkter (specielt deres iPhone). Hvis disse produkter går af mode, vil det ramme Apple hårdt.
Jeg ser dog ingen slinger i valsen de næste 3 år, grundet den enorme vækst der stadig er i markedet for mobile enheder. Det spændende bliver når markdet falder mere til ro, og der for alvor skal kæmpe om markedsandele for at opnå vækst.

0 0
Frederik 20-02-2012 16:59:49

Giver jer også ret..

Android har dog sin del af markedet for sig selv fordi det henvender sig til et helt andet kundesegment end iOS og WP7 gør.

Problemet med WP7 er at Windows er en del af navnet. Nu har jeg selv en Lumia 800 og selvom den er super lækker, vil jeg nok stadig mene at iPhone 4 ser bedre ud. Jeg håber også at Microsoft vil finpudse de grafiske detaljer i WP7, for iOS på trods af de statiske ikoner, ser på lidt finere ud. Til gengæld er jeg vild med de 'live tiles'. Ville dog ønske flere tilpasningsmuligheder. En mellemting mellem iOS og Android ville være perfekt for mig. Hvor iOS virker for lukket og Android lidt for åbent, ville en gylden mellemvej være at foretrække for mig :-)

0 0
gielsgaard 20-02-2012 15:17:51

giver jer begge ret i at WP nok er den største trussel mod Ios ,og selvfølgelig kan man ikke holde dampen oppe på det plan de er på nu ,aktien er på vej ud af taget ,tror de er fornuftige nok til at indse at det vil gå nedad på et tidspunkt ,men det næste års tid bliver spændende vil de slagte osx for ios ,så det nærmer sig det MS gør med Win8 ?

0 0
Lars 20-02-2012 14:07:34

Selvfølgelig vil Apple på et tidspunkt få modgang. Ting går op og ned - det er naturloven. Hvis bare de polster sig i gode tider og tænker fremad, så skal de nok klare sig alligevel.

0 0

Sony Xperia Z3

KONKURRENCE - deltag her
Årets smukkeste mobil ?

Tidligere vindere...

x