Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Analyse: Mobilkunderne vil stadig købe Nokia smartphones

Analyse: Mobilkunderne vil stadig købe Nokia smartphones

Kunderne vil fortsat købe Nokias smartphones baseret på det afgående Symbian styresystem.

Nokia N8 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N8 (Foto: Mobilsiden.dk)

Nokia har tidligere annonceret, at deres fremtidige smartphone-strategi er baseret på Microsofts styresystem Windows Phone.

Reelt betyder det, at Nokias hidtidige system Symbian sættes på standby, og at Symbian-mobiler som Nokia N8, i den grad er en “gammel mobil”, uden den store fremtid.

Men det er ikke noget, som bekymrer kunderne, viser en ny aktieanalyse fra Sydbank.

Symbian sælger stadig

Siden samarbejdet mellem Microsoft og Nokia blev annonceret i februar, har der ikke været fald i salget af Symbian-mobilerne.

De senest lancerede modeller, som Nokia N8, C7, C6 og E7, sælger stadig godt, og Sydbank mener, at gode salgsmæssige resultater med Symbian er afgørende for, at mindske usikkerheden omkring Nokia.

- “Vi forventer ikke, at strategiskiftet vil afholde den almindelige forbruger for at købe en Symbian-telefon, hvis forbrugerne ellers finder mobilen attraktiv,” skriver Sydbank.

Konkurrenterne er fortsat foran

Nokia er stadig bagud på softwaredelen i deres smartphones, men det går den rigtige vej, mener Sydbank.

De seneste opdateringer vurderes i analysen som værende “et stort skirdt i retning af, at Nokia indhenter konkurrenternes forspring”.

Nokia vil i andet halvår af 2011 stå bedre i konkurrencen - også med deres Symbian-smartphones.

Læs også:
 - Analyse: Windows Phone - en snigende succes 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

chris 28-04-2011 12:44:02

5 millioner solgte N8ere, 40.000 apps i OVIstore og 5 millioner daglige downloads er vel egentligt meget godt.
Efter min mening kan Symbian rigtig mange ting, nogen mere bøvlede end andre. Men den kan det.
Når jeg om 1 til 2 år skifter min N8 ud med en Nokia WP7 telefon, tror jeg der er en del Symbian features jeg kommer til at savne.

0 0
Jonas Miller 26-04-2011 17:33:19

Det tog lidt lang tid at opdatere, så jeg fik trykket lidt for mange gange - sorry:)

0 0
Jonas Miller 26-04-2011 17:32:26

at Sydbank har interesse i partnerskabet. Sydbank er slet ikke nogen uafhængig kilde på samme måde som "uafhængige" økonomer i TV-avisen der udtaler sig på vegne af de store banker er det.

0 0
Jonas Miller 26-04-2011 17:32:25

at Sydbank har interesse i partnerskabet. Sydbank er slet ikke nogen uafhængig kilde på samme måde som "uafhængige" økonomer i TV-avisen der udtaler sig på vegne af de store banker er det.

0 0
Jonas Miller 26-04-2011 17:32:24

at Sydbank har interesse i partnerskabet. Sydbank er slet ikke nogen uafhængig kilde på samme måde som "uafhængige" økonomer i TV-avisen der udtaler sig på vegne af de store banker er det.

0 0
Allan 26-04-2011 21:48:58

Hmmm, Sydbank er vist at regne for en af "de store banker" så jeg ved ikke helt hvad du mener skulle være forskellen på Sydbank's udtalelser her og så f.eks. Steen Bocian, der udtaler sig på TV2 News i ny og næ. Eller mener du at specifikt TV-avisen (DR Nyhederne antager jeg) er uafhængigt?

0 0
Jonas Miller 27-04-2011 01:38:12

For mig er der ikke den store forskel mellem Steen Bocian og repræsentanten fra Sydbank der har udtalt sig, da de begge repræsenterer store banker.

Bankerne har været så uhyggelig smarte at smugle "økonomer" ind i medierne og få dem til at se ud som uafhængige kilder, når de i virkeligheden skal udtale sig i tråd med bankens egeninteresser.

Med hensyn til at DR skulle være uafhængige bare fordi de har et "public service" stempel på sig holder ingen steder efter min mening.

0 0
Allan 26-04-2011 11:53:41

Dette med at mange vil afstå fra at købe en mobil med Symbian fordi der "ingen fremtid er i Symbian" er et lidt uforståligt argument (som forbrugerne åbenbart er enige med mig i) - de fleste køber jo ikke en mobil for at have den i 4-5 år, men regner med at udskifte den indenfor ca. 1 år. Om 1 år er Symbian stadig at finde i mange nye mobiler på hylderne og da jeg er sikker på at Nokia sørger for en form for nem transistion fra Symbian til Windows Phone 7 for kunder, der skifter, kan jeg ikke rigtigt se, at der skulle være noget gyldigt argument at finde omkring fremtidssikringen mht. Symbian.

0 0
David 26-04-2011 14:00:36

Hvis Symbian er ved at dø, gør det vel andet lige at 3. part ikke udvikler lige så meget til Symbian, og det gør telefonen kedeligere at have?

0 0
Henrik 27-04-2011 16:56:37

Well, lige nu er der stadig flere penge at tjene på at lave til Symbian telefoner end f.eks. Android. Det er min egen erfaring (bitre erfaring når det kommer Android).

0 0
Allan 26-04-2011 15:19:14

Enig, men der er stadig mange almindelige forbrugere, der køber en smartphone men aldrig downloader mere end et par apps, hvis nogen overhovedet - nogen vil faktisk bare have en fin og god telefon. Og de vil ikke have noget problem med et (måske) faldende antal apps.

Var der i øvrigt ikke rygter om, at Nokia ville udvide Qt framework'et til også at omfatte Windows Phone? I så fald skulle der ikke være bekymringer omkring fremtidige apps til Symbian, idet (i princippet) alle apps udviklet til Symbian og Windows Phone kan køre på begge platforme. Men det var vist kun et rygte, jeg er ikke sikker...

0 0
Henrik 27-04-2011 16:58:24

Yeah, mht. Windows Phone og Qt er det kun et rygte. MEN Nokia har stor fokus på, at få "gelejdet" både udviklere og forbrugere over så glat som muligt. Men de har et stort arbejde foran sig, da mange udviklere stadig er enormt sure og uforstående overfor deres drastiske skridt.

0 0
26-04-2011 15:58:07

Nokia har haft en stor fanskare i et årti, så jeg tror der er en stor del af dem der vælger Nokia af tradition, ligesom at folk holder sig til et selskab, folk er ofte forbavsende konservative.

Angående det med Qt framework'et så tror jeg "Henrik" har nævnt det, så det gør det jo bare endnu mere spændende at se den første Nokia med WP7.

0 0