Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Analyse: Nokia skal gå på Windows Phone

Analyse: Nokia skal gå på Windows Phone

Undgå Android, drop Symbian, fortsæt MeeGo og ryk sammen med Microsoft om Windows Phone 7. Sådan lyder anbefalingen i en uafhængig analyse.

I en netop offentliggjort aktiekommentar fra Sydbank, listes tre mulige senarier op for Nokia, forud for Nokia CEO Stephen Elops præsentation af en ny strategi fredag.

1. Drop MeeGo til fordel for Windows Phone 7 og fasthold Symbian til midt- og lavprismobilerne.

2. Fasthold nuværende strategi med Symbian og MeeGo.

3. Drop både MeeGo og Symbian til fordel for Googles Android platform.

Sydbank vurderer, at kampen om smartphone-kunderne handler om, hvem der kan præsentere køberne for det bedste 'økosystem' omkring mobilen.

Altså hvem der har den bedste app-store, den bedste brugeroplevelse og de bedste services omkring produktet. Apple fremhæves som et eksempel på en sådan succes.

Sydbank: Windows Phone er innovativt

En Windows Phone strategi vil give Nokia en stor fordel i det attraktive amerikanske mobilmarked. Her sidder Microsoft på 14 procents markedsandel, og Nokia har hidtil haft yderst vanskeligt ved at få fat her.

Samtidigt er der ikke særligt mange aktører på Windows Phone-markedet, da producenter som Samsung, LG og HTC tilsyneladende primært satser på Android.

Blandt ulemperne ved at gå på Windows Phone er at hardwarekravene er ret høje, og at Microsoft kræver licenskroner for brugen af systemet.

MeeGo er dyrt

Hvis Nokia fortsætter med at satse på MeeGo skal de ifølge analysen være parate til et langt sejt træk, da det vil være tidskrævende at få systemet udbredt samtidigt med, at det er dyrt at opbygge et økosystem med tredjeparts-udviklere og applikations-butik.

Men MeeGo giver samtidigt også Nokia mulighed for at differentiere sig fra konkurrenterne, men det tager som sagt LANG tid.

Dertil kommer det tidsmæssige perspektiv hvor MeeGo er kommet meget sent i gang i forhold til konkurrenter som f.eks. Android.

MeeGo er stadig så sparsomt beskrevet fra Nokias side, at det er for tidligt at fælde en endelig dom over systemets potentiale i fremtiden.

Android skal undgås

Den hurtige "hver og nu"-løsning for Nokia hedder Android, men på den lange bane er denne strategi farlig, da det er svært at skille sig ud fra mængden på markedet.

Derudover har Nokia interessekonflikter med Google. Begge selskaber har set muligheden i, at tjene penge på f.eks. korttjenester som hhv. Google Maps og Ovi Maps.

Android reducerer desuden mobilproducenterne til rene hardwareleverandører, og netop derfor kan det være svært for Nokia at skabe store overskud.

Hvad gør Nokia?

Måske kommer svaret fra Nokia selv, når de fredag (11/2 2011) fremlægger en ny strategi.

Sydbank ser det som mest sandsynligt, at Nokia fortsætter med MeeGo i kombination med Windows Phone 7 og gør samtidigt opmærksom på, at det kræver handling.

- "I vores optik skal Nokia præsentere noget ekstraordinært innovativt for MeeGo kombineret med en meget kort tidshorisont for udrulning af nye modeller, før investorerne bliver overbevist om, at MeeGo har potentiale til at løse Nokias udfordringer med faldende markedandel i smartphone-segmentet," slutter Sydbank deres aktiekommentar.

Læs også:
- Nokia chef: Vores mobiler kan ikke måle sig med iPhone
- Nokia har droppet den første MeeGo mobil

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jøren 10-02-2011 18:01:43

Symbian er jo rimelig awesome!
Symbian er jo det perfekte styresystem for mange, og en del der ikke ved det. Nokiah ar så mange tjenester at byde på, som desværre er meget ukendte (har skrevet en mail til mobilsiden.dk om dette :D )
Min N8 kører bare perfekt og der magler ikke noget.
Den kan både køre de gamle symbian programmer, som har eksisteret i årevis, og de nyere inde fra Nokia Beta Labs.
Radiosender er en af de fantastiske ting som min N8 ejer, og som der ikke er andre telefoner der gør, det er nok det mest lir man overhovedet kan få til en telefon! Så kan man være lidt ligeglad med nøj så mange startsskærme min mobil har! :)

0 0
Henrik 11-02-2011 00:28:30

Jeg har det præcis på samme måde. Min N8 er også den perfekte arbejdshest med formidable multimedia-features. Jeg har haft en Desire i nogle uger, og selvfølgelig er der rare ting ved den, primært HTC Sense, men N8eren vandt mig sgu over igen. Jeg blev simpelthen så træt af Desiren, pga. syg dårlig batteritid, elendigt kamera og sindsyg ringe evner til at afspille video formater. På trods af dens 1 Ghz CPU kæmpede og hakkede den igennem film, og ja, så smooth var UIen sgu heller ikke. Symbian3 er sgu mere smooth.
I al fairness ville jeg så sige, at homescreen systemet og browseren på Desiren er bedre, ja. Men det er knap så vigtigt for mig. Jeg hentede Opera Mobile 10.1 på Ovi Store til N8eren, så var den del løst. Så er der homescreen systemet tilbage, og selvom det ikke perfekt gør det det jeg skal bruge.

Folk har forskellige prioriteter, og det er fint. Det jeg hader ved mange af de her diskussioner som ofte er influeret af hvad folk i USA måtte mener er, at det er som om at det er "ulovligt" at man lide Symbian so det er. Igen, det er fint at nogle ikke kan lide Symbian og køber noget andet, men for helvede, så vær da glad for det der Android eller Apple device og så ellers luk røven, ik? :-)

0 0
Maxfighter 10-02-2011 17:37:19

De laver udmærket hardware, men mistet grebet omkring moderne krav til smartphones.

Enten så laver de noget helt Unik, ellers er jeg den der smuttet, så snart en af producenterne laver en ordentlig telefon med ordentlig kamera.

Eneste der holder min ved nokia N8, er i hvertfald ikke symbian...

0 0
Shawn S. Ø 10-02-2011 17:07:01

Med det tumult der har været omkring Nokia er der ingen tvivl om at der sker noget radikalt. De er også nød til at gøre noget ellers vil Nokia være en saga blot om få år.

Om det så bliver WP7 eller Android er jo så det store spørgsmål. Jeg ser nok kombinationen som den største styrke og det helt uden det halv døende Meego

0 0
10-02-2011 21:51:09

Det er jeg ikke enig. Hvis Nokia går over til WP7 eller Android, så er de færdige som stor mobilproducent, for så bliver de netop bare en ny producent som er bag ud.

Jeg giver andre ret i at WP7 er den mest identitets dræbende platform. Hvis Nokia vælger at skifte til Android, så står de med det problem de har forvejen, nemlig at de er langt bage efter de andre. HTC, Samsung, SE m.fl. har allerede deres egne fuldt etablerede UI'er det har Nokia formentligt ikke.

Desuden er Meego formentligt den sidste chance der kommer i meget lang tid for at få et måske seriøst alternativ til Blackbery's OS, Android, WP7 og iOS.

Jeg håber at Nokia i morgen kommer med positive nyheder om Meego.

0 0
Henrik 11-02-2011 00:14:14

Det er jeg helt enig med dig i, PeterL. Det bedste kompromis som jeg ser det er, at Nokia udvider samarbejdet med MS (de har jo allerede hele Office suiten på Symbian), og evt. tilføjer WP7 som en måde at stoppe blødningen i USA på. MEN samtidig vælger at beholde de to nuværende OSer, Symbian som deres "bread and butter" til de billigere smartphones og så Meego som den langsigtede strategi, som det hele tiden har været meningen.
Jeg håber seriøst at Elop vælger at fokusere på, at Nokia som organization skal blive bedre til at execute - det er det der er deres største problem, alt andet er peanuts i forhold til. Det hjælper ikke meget at skifte OS(er), hvis organizations-strukturen ikke blir mere effektivt.

0 0
Henrik Andersen 10-02-2011 16:28:07

At kalde Android for den nemme her og nu løsning er så dumt at man nærmest ikke kan forstå at nogen kan finde på at ytre de ord.

Seriøst - Det er en Linux! Jo jo en modificeret Linux men den er open source. Det kan få fans af Apple Store konceptet til at ryste i bukserne, fordi man ikke kan malke ens kunder for kontanter gennem et "administrations gebyr" på samtlige spil, programmer, apps, temaer osv. som folk vil have til deres mobil telefoner. Det er NEMT at skille sig ud fra massen på Android markedet! Hvad bygger jeg det på? Det er super simpelt: Du får et styresystem hvor du har handlings frihed og mulighed for at være en del af et kæmpe netværk. Det her lyder FORFÆRDELIGT meget som de tosser der i starten vurderede internettet til at være en døgnflue.

Det sørgelige er at udtalelsen er fuldstændig ubegrundet! Så der er ikke en kæmpe forskel på en HTC Desire HD, en Samsung Galaxy S, og en X10 - for eksempel? At man mener at det er en svaghed at bruge samme styresystem når det er et produkt der virker, og som der er STORE fremtidsudsigter for, er stupidt på det grænsende til at være retarderet!

0 0
Thomas 10-02-2011 12:39:21

Symbian køre på Symbian... :-)

0 0
Thomas 10-02-2011 11:25:07

1. Bing er faktisk allerede baseret på de samme kort som Ovi maps, kan ikke lige huske navnet men firmaet, men det er Nokia som ejer det.
2. Du har ret, derfor mener jeg helt sikkert ikke at Nokia dropper hverken Symbian eller Meego, men det afholder dem jo ikke fra at producere telefoner for MS, måske unbrandet?
3.Du har ret i at MS ikke bringer meget på bordet, dog ser jeg muligheder i integration med windows, office osv... Men som sagt har jeg også svært ved at se hvad de ellers har at byde på. WP7 har solgt 1.5 mill telefoner i sidste Q, Symbian 3 har solgt 5 mil + ca.27 mil andre Symbian varianter. Nokia har i alt solgt 452 mil telefoner i 2010.

Spørgsmålet er hvor forskelligt Qt og MS værktøjerne i virkeligheden er?

Det bliver spændende :-)

0 0
andreasvo 10-02-2011 12:09:47

Er det ikke rigtigt forstået at meego køre på en linux kerne ligesom Android..
Hvorfor ikke køre meego sammen med Android men stadig som meego og evt køre S^3 sammen med WP7...
Hvilken kerne køre Symbian på ?
Alt den snak om at Nokia skulle nedlægge symbian, tror jeg ikke meget på. E7 er lige kommer på gaden og der er ikke nogle tegn på at udviklingen i fx betalab er stagneret.
Jeg tror måske de laver symbian om til de dynamisk platform, der løbende bliver opdateret og måske fuldt kompatible med meego og evt. android...

0 0
Jesper 10-02-2011 10:55:51

Der er et part ing jeg ikke forstår i analysen.

1. Microsoft har også Bing Maps, så både med Android og WP7 vil der være konflikt med Ovi Maps

2. Android gør producenterne til hardware leverandører? Og på hvilken måde er dette ikke tilfældet med WP7? Som de øvrige kommentarer også påpeger så er WP7 måske i endnu højere grad låst af MS.

3. Hvad får Nokia ud af et samarbejde med MS? De får et tidssvarende OS, men der er rigeligt med alternativer, blandt andet det gratis og fleksible Android. MS derimod får adgang til en gigantisk del af mobilmarkedet. De kan i princippet gå fra at være det mindst udbredte OS til det mest udbredte med et trylleslag - og samtidig få penge for det.

Så hvad sker der i morgen? Aner det ikke.

Men MS kommer garanteret ikke til at udvide deres udviklingsværktøjer med Qt. Det ville være hul i hovedet, taget i betragtning at MS er førende inden for netop udviklingsværktøjer og disse indgår i en større sammenhæng med deres xbox platform og Silverlight.

0 0
Thomas 10-02-2011 10:54:10

Husk på at Meego kan brug Android apps, hvilket betyder at en ny Ovi stor, eller hvad det nu kommer til at hedde, hurtigt kan komme godt igang.

0 0
Henrik 11-02-2011 00:01:57

Det er allerede godt igang. Ovi Store er nu den anden største mht. vækst i antallet af downloads, kun overgået af Apple's.

0 0
Shawn S. Ø 10-02-2011 16:41:40

Ja men det er jo en sandhed med modifikationer. Der skal jo lige igennem Alien Dalvik(virtuelle maskine) Før det kører ;)

0 0
Henrik 11-02-2011 00:03:08

Nu er vanilla Android's applikationslag jo allerede en virtuel maskine, nemlig Dalvik.

0 0
Urbanus 10-02-2011 09:38:47

Personligt tror jeg også mest på en Windows Phone-strategi, sammen med fortsættelse af Symbian til de billigere telefoner. Om det så er det mest fornuftige er en anden sag, men det kunne for alvor sparke liv i både Windows Phone 7 og Nokia, der begge har behov for dette boost (og dermed kan have god gavn af hinanden) midt i den store opmærksomhed der er på iPhone og Android - som kan være svær at bryde.

Men jeg vil dog stadig anfægte de meget negative betragtninger analysen har omkring en Android-strategi.
For det første, så passer det jo ikke at Android reducerer producenterne til rene hardware-leverandører. Tværtimod, så giver Android netop muligheden for at producenterne kan give det deres eget præg, og alle de store producenter lægger deres eget UI over, og har egne funktioner og eget software - nogle endda tilmed deres egne applikationsbutikker som supplement til Android Market! Og det giver Android ret gode muligheder for. Nokia ville derfor fortsat kunne levere nooget unikt, f.eks. Ovi Maps med navigation og lignende oven på Android. Havde Nokia videreudviklet deres musiktjeneste, havde man også med den kunne tilbyde noget særligt for Nokia-brugere, der kunne løfte en af de svagheder Android har i forhold til de andre platforme. Det er derimod Windows Phone der begrænser producenternes mulighed for at udvikle software og gør dem til rene hardware-leverandører.
For det andet så er det jo netop hardwaren der er Nokias største styrke. Nokia har i årevis haft lortedesign og lortesoftware, men deres hardware, deres holdbarhed og byggekvalitet, stabilitet, gode kameraer etc. har været Nokias største styrker. Derfor har Nokia alle muligheder for at skille sig ud på Android-platformen - selv hvis det kun kom til hardware!
Det er sjovt at den påstand med Nokias manglende muligheder for at skille sig ud på Android fremføres igen og igen, når nu Nokias største styrke ligger på hardware, og deres største svaghed ligger på software.

0 0
Henrik 10-02-2011 23:59:49

Jeg forstår ikke den store fascination af Android. Deres Market er jo noget værre lort, og det bagved liggende er endnu mere noget skrald. Det er et mareridt med alt den fragmentering og kompatibilitets problemer der er og Markets totale mangel på metoder til at håndtere det. Der er også svært at tjene penge på Android bla. fordi deres betalingsoptions er ret begrænset, så man er tvunget til at lave reklame-financierede apps, og så ellers håbe på at man kan skrabe nok hjem på dette. Desuden lader download aktiviteteten på Market meget tilbage at ønske ifht. både Apple App Store og Ovi Store.

0 0
Henrik 10-02-2011 23:59:48

Jeg forstår ikke den store fascination af Android. Deres Market er jo noget værre lort, og det bagved liggende er endnu mere noget skrald. Det er et mareridt med alt den fragmentering og kompatibilitets problemer der er og Markets totale mangel på metoder til at håndtere det. Der er også svært at tjene penge på Android bla. fordi deres betalingsoptions er ret begrænset, så man er tvunget til at lave reklame-financierede apps, og så ellers håbe på at man kan skrabe nok hjem på dette. Desuden lader download aktiviteteten på Market meget tilbage at ønske ifht. både Apple App Store og Ovi Store.

0 0
Christian K. 10-02-2011 09:38:18

Symbian er vel ok til ikke smartphones, som Nokia trods alt sælger i spandevis.
Der nævnes at Android gør producenterne til rene harware producenter. hmm, er det ikke lige det som man har hørt om Windows Phone 7, at man må ikke ændrer bruger fladen og meget strikte krav til harwaren, derfor ligner de jo også allesammen hinanden så meget.
På Android ville Nokia da have mulighed for at lægge deres egen ting på, og lave en masse fede Nokia apps.
Men ok, hvis MS er friske nok og virkelig samarbejder med Nokia kunne det da godt blive til noget.
Men egentlig vel ret skidt for Nokia og MS at være blevet kørt så meget bagud i smartphone markedet af iOS og Android. På sigt vil iOS jo nok blive mere et niche market for entusiaster med hang til dyre designer ting (som virker godt). Mon ikke Android i år sætter sig både på smartphone og pad markedet.
Var i øvrig i en TDC butik forleden hvor jeg overhørte en sælgers anbefaling til en lidt ældre dame, og han foreslog Android (HTC), og nævnte at de ikke havde gode erfaringer med de nye Nokia smartphones. uha Men ok, måske tjener de bare flere penge på en gennemsnitlig Android kunde ...

0 0
Thomas 10-02-2011 08:51:20

Nej... det bliver en hybrid det er Nokia fortsætter med både Symbian(dog som mid range platform) og launcher Meego i morgen. Der ud over starter man et samarbejde med MS omkring de omkring liggende ting "øksystemet" hvor qt sikkert vil spille en stor rolle. her kan Nokia bidrage med f.eks. Maps og MS med musik og film fra Zune osv. Det vil sige at OVI som vi kender det i dag forsvinder og der oprettes et nyt økosystem under et andent navn i et samarbejde med MS.

0 0
Thomas 11-02-2011 11:12:21

Jeg var da tæt på, havde dog ikke forventet at der skulle stå primær platform WP7... det er for øvrigt en skandale, og jeg håber der bliver trukket lidt i land pressemødet i dag. :-)

0 0
Henrik 11-02-2011 12:53:00

Jae, at de kalder det primær, tror jeg har mest at gøre med at "please" US aktieanalytikere som ikke er intelligente nok til at se "the big picture".

Både Symbian og Meego er stadig med. Det at de har tænkt at lade Meego være frontløberne for de eksperimentielle devices synes jeg er interessant. Det er jo ikke WP7 man skal forvente innovation fra, det blir bare den nye mainstream platform til USA markedet. Det er jo nok også bedst.

0 0
peter 10-02-2011 09:39:37

Jeg er helt enig, jeg tror også det er noget lignende der vil blive præsenteret i morgen.

Jeg kan dog godt være bange for at mange folk så bliver skuffede fordi mange håber de dropper Symbian. Men vi må se.

0 0
Henrik 10-02-2011 23:49:47

Ja, der er ikke rigtig nogen der ved hvad der foregår i hovedet på Elop.
Men jeg vil sige, at det er mere almindeligt dumt, at droppe Symbian, fordi:

1. Version 3 virker generelt ret godt.
2. Nu har de endelig fået noget momentum med acceptablt antal udviklere og øget vækst i downloads på Ovi Store. Det vokser pt hurtigere end Android Market ifht. downloads.
3. Fordelen ved Symbian er, at hardware kravende er mimdre og dermed billigere, dvs. de kan enten producere billige devices og/eller lave devices hvor profitmargenen er højere fordi man ikke behøver at proppe en halv eller hel GB i telefonen og dyr CPU, for at det kører.
4. Via Qt er der en let adgang for udviklere hurtigt, at få deres apps til at virke på Meego også.

Det vil også være åndssvagt at droppe Meego til fordel for f.eks. WP7. Meego er langt mere åben og avanceret end WP7 og Android (installer Alien Dalvik på Meego og man har fuld Android kompatibilitet, altså Meego > Android).

Skulle Nokia vælge at tilføje f.eks. WP7, for f.eks. at komme ind på det amerikanske marked (nu når man mener at det skulle være så sindsygt vigtigt), er sådan fint nok. Men at smide barnet/børnene ud med badevandet, når der stadig sælges over 120 millioner Symbian devices hvert år, og en større og større andel af disse er Qt kompatible devices ville ikke mindre en det rene vanvid. Det ville også pisse en masse udviklere som de endelig har fået med Qt vognen.

0 0