Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Analytiker: Nu dør enten Telenor eller Telia

Analytiker: Nu dør enten Telenor eller Telia

Onfone-salg: Efter salget af Onfone til TDC betyder det krise hos Telenor og Telia, mener en teleanalytiker.

- “At TDC køber Onfone er det VÆRSTE, der kunne ske for Telenor,” siger teleanalytiker John Stand, fra Strand Consult til Mobilsiden.dk

Han mener, at det reelt betyder, at et af de store teleselskaber forsvinder fra markedet. Det vil sige enten Telenor eller Telia.

- “Der er ikke plads til fire mobilnet i Danmark, punktum!!!”

John Strand peger på Telia, fordi de har vist katastrofe-regnskaber kvartal efter kvartal, hvilket ifølge analytikeren, var den primære årsag til fyringen af Telias tidligere direktør Jesper Brøckner.

Telenors regnskab har været reddet af Onfone-omsætningen. Men når Onfone forsvinder fra Telenor, bliver det et hul i kassen, hvilket presser Telenor enormt.

Tre muligheder i fremtiden

Ifølge John Stand bliver der nødt til at ske en konsolidering i markedet, og han peger på tre mulige senarier.

1/ TeliaSonera køber TDC og sælger Telias danske forretning til Telenor.

2/ Telia trækker sig ud af Danmark og sælger forretningen til Telenor.

3/ Telenor og Telia i Danmark slår sig sammen til ét selskab, men fortsætter som to brands. Det har Orange og T-Mobile netop gjort i England.

Han mener desuden, at det ud fra et forretningsmæssigt synspunkt, var helt rigtigt af TDC at købe Onfone.

Læs også:
 - TDC køber Onfone for 300 mio. kr. 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Flemming 13-05-2011 11:42:23

man kan have 999 fantasilliarder i omsætning, og stadig afslutte et årsregnskab med underskud. Hvis man skal opkøbe et selskab, skal man have likvid kapital, altså kapital som ikke er bundet i aktiver i selskabet i forvejen. TeliaSonera kunne være verdens største selskab, uden at have midlerne til at købe en slikbutik på Vesterbro, og det omvendte gør sig naturligvis også gældende. Om et selskab bliver opkøbt, afhænger fuldt og helt af om investorerne synes det er en god ide.

0 0
Emil 11-05-2011 14:56:01

Teliasonera er det 5 største teleselskab i verden, hvorimod telenor group kun er det 6 største. Så teliasonera er større end telenor group. Derfor kan jeg ikke se at telia skulle blive opkøbt.

Desuden lover telia turbo 3g dækning i 98% af landet i udgangen af 2011. Derudover er telia den eneste udbyder af 4g LTE, ligenu i de 4 største byer i DK; København, Odense, Århus og Aalborg. 4G LTE vil være tilgængeligt i størstedelen af landet efter sommeren. 3 har ikke investeret i 4G LTE endnu, så da mange af de nye telefoner vil være 4G kompatible, vil 3's netværk ikke være det bedste til de telefoner. 3 ser ud til at blive overhalet på 4G punktet.

0 0
Bo Westerby 12-05-2011 08:02:44

Du tager lidt fejl på det punkt.
Du skal tænke på, at LTE (ikke 4G) er endnu så ustabilt at 3 ikke VIL rulle det ud endnu. Hvis de overhovedet ønsker at rulle LTE ud inden det rigtige 4G lancerer.
Ydermere så har man ikke nået 3G nettets fulde potentiale endnu. Bare vent og se hvilke hastigheder vi kommer til at se hos 3 indenfor de næste 6 mdr. Jeg ved ingenting, jeg brainer bare.... ;)

0 0
Gizmo 11-05-2011 17:12:01

Dækning er vigtigt end telias bling bling snak.. Telia har LTE i fire største byer med begrænse dækning, lige så snart du kommer ude af disse byer, så bliver man med store sandsynlighed smider tilbage til EDGE.. Der mangler stadig ordenligt doogle og smartphone til LTE, det nuværende LTE produkt er stadig bøvlet og besværlig, samlet set levere Telia stadig en ringe produkt end 3.. 3 lover at de vil opgradere deres netværk til 84 mbit i alle basestation i år, desuden vil de bruger ny indkøbt frekvens på 900 mhz og 1800 mhz til at dække ydreområde endnu bedre.. Det er stadig telia der har mest at tabe..

0 0
Bjarne1 11-05-2011 12:38:03

1: 1/ TeliaSonera køber TDC og sælger Telias danske forretning til Telenor.

Hvis Telia køber TDC. Hvorfor skulle Telia danske afdeling gå over til Telenor. Det vil være det samme som hvis der stod idiot på Telia. Hvis Telia køber TDC bliver den danske afdeling af Telia slået sammen med TDC. John strand viser igen at hans kendskab er meget dårligt. Desuden tror jeg mere på den omvendte model. Det vil sige at TDC køber TeliaSonera eller Telenor.

2: Både Telia og Telenor kan lukke og overtages af den anden.

0 0
evilguy 11-05-2011 12:48:28

@Bjarne1: Det er pga. konkurrencemyndighederne. TDC har en markedsandel på over 40% og derfor kan man ikke bare slå Telia og TDC sammen. Hvis Telia køber TDC, så bliver Telia tvunget til at sælge flere forretningsområder fra, så de ikke skader konkurrencen.

0 0
remya 11-05-2011 10:06:57

men skulle han nu alligevel få ret: R.I.P. Telia... I vil ikke blive savnet...

0 0
Svend Ole Nielsen 11-05-2011 10:54:54

Nemlig - RIP Telia - I kan ikke drive forretning i DK.

0 0
Gizmo 11-05-2011 16:59:14

Kan ikke udtale mig om andre sted.. Men i roskilde har jeg bedst 3g dækning med telenor og 3, TDC ok dækning, og telia elendigt dækning.. Da min bindingsperiode udløbe hos callme for et par uge siden, så skifter jeg straks til bibob.. Jeg bruger data en hel del, telia 3g dækning er ikke til at holde ude..

0 0
Urbanus 11-05-2011 10:21:00

Jeg ville nok snarere sige R.I.P. Telenor... I vil ikke blive savnet.

Magen til skodfirma skal man lede længe efter. Alt er elendigt - deres dækning, deres produkter, deres reklamer, deres butikker.

0 0
Per 11-05-2011 12:12:03

Så ved du desværre ikke hvad du taler om, Telenor Group er meget større end Telia Sonera, og Telenor har før udtalt at Danmark er et vigtigt marked for dem, så tror jeg derimod enten Telia eller 3, forsvinder.. Dog tror jeg det bliver Telia som bliver opkøbt..

0 0
Kim 12-05-2011 10:26:30

Hvor er det at Telenor Group er meget større end TeliaSonera? Det er i alle fald ikke på Forbes top 2000 liste. Der ligger Telia på en 238 plads og Telenor på 291 - vel at mærke med omkring 30% mindre markedsværdi. TDC ligger som nr 1100... ;)
http://www.forbes.com/global2000/#p_2_s_acompanyRankOverall_Telecommunicationsservices_All_All

0 0
evilguy 12-05-2011 11:28:29

Det kommer an på om man tæller markedsværdi, omsætning eller antal kunder. Telenor er større på antal kunder, mens Telia er større på omsætning.

0 0
Kim 12-05-2011 11:51:36

Hvis Telia har større omsætning på færre kunder, er det jo så nok også Telia der har midlerne til at opkøbe Telenor..?

0 0
evilguy 12-05-2011 12:26:31

Ikke nødvendigvis. Det kommer også an på hvilken gæld selskaberne har og hvor mange fire midler som selskaberne har samt hvilken kreditrating selskaberne ønsker at opnå. Telenor er massivt tilsteder i østen hvor væksten er utrolig stor og Telia har mange aktiviteter i østeuropa, hvor der også er rimelig vækst.
Nu er jeg ikke aktieanalytiker, men Telenor og Telia er i nogenlunde samme vægtklasse secielt fordi en stor del af Telenors værdi ikke er afspejlet i aktien, da værdien ligger i det russiske VimpelCom, som Telenor ejer en stor del af.

0 0
David 11-05-2011 11:23:01

Telenor har faktisk investeret rigtigt mange penge i at opgradere deres netværk i 2010, samtlige centraler er opgraderet. Men denne opgradering har gået hårdt udover kunderne i mens det stod på, tilgengæld skulle det være bedre nu. Desuden synes jeg at deres nye abonnementer er ok pris. Hjemme hos mig har 3 og Telenor det bedste netværk, hvor man næsten ikke har nogen dækning på TDC overhovedet, jeg bor lige ved valbyparken.

Jeg ville personligt helst af med Telia. Jeg prøver lige for sjovt at sammenligne priser på det samme abbonement hos telenor og Telia.. 10 timer med fri data, mms og sms, koster 280 hos telenor og over 800 kr hos Telia!

0 0
Kasper 13-05-2011 19:53:16

de priser du nævner hos telia passer da vidst ikke helt?

du kan få 60 timers tale + 15 gb data + fri sms og mms til 450 kr ved deres flex abonnement. og det er altså 50 timers tale mere.
og ved telenor, hvis du vælger 10 gb data bliver det da 330 kr?????

hvis man bare kigger på tale. så koster 3 timer ved telia 70 og ved telenor får du 2 timers tale for 80 kr.

så jeg kan da ikke rigtig følge dig må jeg indrømme.

0 0
Martinrorskov 12-05-2011 00:57:48

Jeg ville personligt helst af med Telia. Jeg prøver lige for sjovt at sammenligne priser på det samme abbonement hos telenor og Telia.. 10 timer med fri data, mms og sms, koster 280 hos telenor og over 800 kr hos Telia!

Tjek lige deres hjemmeside igen, og udtal dig om priserne.

18timers tale, frisms/MMS fri data for sølle 350,- Dvs. Hele 8 timer mere for 70,- ekstra. det er ikke så ringe endda..

0 0
evilguy 11-05-2011 12:42:08

@David: Ind til videre så har kunderne kun oplevet afbrydelser, ringere dækning og 2G EDGE hastigheder. Set i forhold til hvad Telenor havde stillet kunderne i udsigt, så har Telenor fejlet grumt. Telenor BURDE have opgraderet alle deres sendemaster allerede sidste år - tag et kig på Telenors 3G dækningskort... Det er hullet som en schweizer ost.

0 0
David 11-05-2011 20:33:10

Sjovt som vi har forskellige oplevelser :) Jeg gik fra Telenor for at spare penge, over til Telmore, og det var ganske elendigt, jeg kunne slet ikke få data forbindelse, hverken hjemme eller på arbejdet. Nu har jeg Oister, og det er også godt, men ikke bedre end Telenor synes jeg. Men det er afhænger vel af hvor tæt man er på master osv.. Jeg ved det ikke.

0 0
Urbanus 11-05-2011 11:37:42

Det er ikke noget jeg har mærket meget til indtil nu. Jeg bor selv i Valby, og har Telenor som arbejdstelefon, og jeg synes faktisk deres dækning er blevet værre. Jeg kan stort set ikke bruge internet når jeg ikke er på wifi.
Og samtaler bliver stadig afbrudt konstant.
Deres priser er rimelige, men kvaliteten synes jeg altså halter.

Jeg havde TDC før privat, og de havde kanondækning alle steder jeg var, selv ude på landet. Nu har jeg 3, og jeg er også rigtig glad for deres dækning, men den er bedst her i byen og ved andre store byer.

Min kone har Telia, og hun er tilfreds med deres dækning, selvom der er huller. Hun er meget glad for dem, og vil ikke skifte under nogen omstændigheder, selvom jeg har prøvet at overtale hende. Det er rigtigt de er blevet lidt dyre, men de er slet ikke nær så dyre som TDC. Og så har jeg kun oplevet god service og kundebetjening hos dem.

0 0
David 11-05-2011 10:02:59

Nu er John Strand jo simpelthen så styret af personlige meninger og følelser at hans "forudsigelser" mildest talt skal tages med et gran salt.
Jeg vil bruge hans mangel på nævnelse af 3, til at spå at han af en eller anden grund holder med dem, og normalt er det jo dem han holder med det går galt for.

0 0
Michael 11-05-2011 10:46:59

3 har ikke det samme fald i antal af kunder som Telia og Telenor, derudover har de leveret et positivt resultat - det har de andre ikke. Samtidigt har 3 et netværk som Telia og Telenor ikke når til sokkeholderne, som de endda udvider drastisk. Husk også på at Hutchison whampoa som reelt ejer 3, de har altså en del flere penge end Telia og Telenor.

0 0
Gizmo 11-05-2011 16:51:17

3 er en helt anden segment af kunder, hvor deres fokus er smartphone og data tung tjenester.. De sidder på det profitable del af kunder, dem der gerne vil betale.. Og så har oister der støvsuge yngre del af kunder segment, hvor kunder vil have mest for penge, især data.. Jeg tror telia blive enten solgt til telenor, eller er de nødt til slå netværk samme med telenor.. Det er måske lidt åndssvagt, hvis de ikke har tøvet med at udbygge 3g net, så har det sidder i en bedre situation.. At tjener penge på traditionel tjeneste, som tale og sms er ikke længere holdbart, da rate går en vej, det er ned af bakke.. Data er det store cashcow, da alle fremtids tjeneste er IP og databaserende.

0 0