Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Analytiker: Sony Ericsson skal skille sig ud

Analytiker: Sony Ericsson skal skille sig ud

Sony Ericssons mobiler taber momentum. Udfordringen er, at de i fremtiden skal skille sig ud. Det mener en aktieanalytiker.

Ifølge analysefirmaet Gartner, havde Sony Ericsson i tredje kvartal af 2010, en markedsandel på 2,5 procent, af det samlede mobilmarked.
Ifølge analysefirmaet Gartner, havde Sony Ericsson i tredje kvartal af 2010, en markedsandel på 2,5 procent, af det samlede mobilmarked.

Mobiler med Android har i 2010 gjort, at Sony Ericsson har tjent penge. Men valget af denne mobilplatform er ikke nødvendigvis positivt, mener en analytiker.

- "Det har været fornuftigt at satse på Android, men det er en udfordring for Sony Ericsson at differentiere sig på lidt længere sigt," siger aktieanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank, til Computerworld.dk

Konkurrencen er hård på Android-markedet, fordi der også er mange billigere modeller i butikkerne. En producent som Sony Ericsson, har altså svært ved at lancere mobiler i 3-4.000 kroner-klassen og samtidigt få succes.

- "Lige nu er Sony Ericsson tilbage, og selskabet tjener penge igen, men de telefoner, de har lanceret, er begyndt at miste momentum," mener Robert Jakobsen.

Ifølge Jyske Banks analytiker bliver det afgørende om produkter som den kommende Xperia Arc bliver en storsæller.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

TechnoSmølf 25-01-2011 13:18:00

smartphone eventyret begyndte var der så vidt jeg ved ingen der klagede over at der ikke kom opdateringer, men nærmest blev overrasket når telefonen kom med besked om det...!
Tror vi forbrugere er blevet alt for forkælet og forvente.
Jeg har en X10i'er og ja selvom den "kun" køre 2.1 så der ingen klager herfra - Der er forøvrigt lige kommet ny update til den for en 14 dage siden ca ;)
Jeg er en fanboy når det kommer til Ericsson. Jeg har aldrig haft nogen probs med dem jeg har haft. Men nu høre man aldrig om dem der er pænt tilfredse, men kun dem der ikke laver andet end at brokke sig, hvilket jeg en gang i mellem er pænt træt af.
Jeg glæder mig som et lille barn til at få fat i Arc, og den bliver købt når den bliver udgivet - Se på den, den er jo for lækker og skiller sig så meget ud fra mængden...!!

0 0
Dilbert 27-01-2011 14:36:07

Det korte af det lange er, at når nu de nye Android versioner er noget, som mobilproducenterne nærmest bare får udleveret fra Google, så kan vi vel også med en vis ret forvente, at de rimeligt hurtigt bliver sendt videre ud til vores telefoner.
Producenterne skal jo ikke lave det samme arbdejde, som hvis de selv stod for udviklingen af styresystemet.
Iøvrigt er Android jo stadig så relativt nyt, at mange af ændringerne i de nye versioner formentlig vil være fejlrettelser, og dem vil vi jo gerne have så hurtigt som muligt.

0 0
Mikos 22-01-2011 09:22:22

...og hvordan ser det ud, når noget har mistet momentum?

Hvordan er det en udfordring for SE at differentiere sig, der er jo indtil videre ingen mobil, der ligner deres design?

Med hensyn til opdateringer, jeg tror vi er blevet lige lovlig forvente med, at der skal ske noget nyt og helst hele tiden og helst skal det være gratis! Det er en lidt forkælet adfærd når man ser på, hvilken funktion en smartfone skal være i eens liv...tænker jeg.

0 0
22-01-2011 10:15:47

Så er du jo en god kunde når du ikke stiller krav og ikke har forventninger udover det du tager med ud af butikken.

Der er jeg så af den modsatte opfattelse.

0 0
Jax 21-01-2011 18:48:37

Tror bare vi skal vende os til at updates er god service, hvis de kommer, men ikke noget man kan forvente ...

Har man købt Windows XP får man jo ikke Vista, eller 7 gratis når det kommer - kun sikkerheds opdateringer.

I hvert fald er det ikke kun en Sony Ericsson problemstilling. Min 1½ år gamle HTC Magic er aldrig blevet opdateret, den kom med 1.5 og har det stadig. Flere af HTC's modeller lider samme skæbne - ingen opdateringer overhovedet. Andre er fint opdateret. Problemet er jo bare, at man som HTC kunde ikke ved om man bliver ditchet eller er en af de heldige der har købt en model der bliver opdateret. I det mindste kom I med SE da op på 2.X.

Hvis nogle producenter skulle skille sig ud, kunne de jo fx lave en forventningsafstemning med deres kunder om opdateringer inden køb. Fx lade det være deres politik at man altid for de 3 næste FW opdateringer, eller at de garanterer opdateringer til sidste nye version de første 2 år efter modellen er udkommet.

Alternativt køb Nexus, der er du sikker på opdateringer - hurtigt ;o)

0 0
Dilbert 27-01-2011 14:31:32

@Jax
Du kan ikke sammenligne en opdatering fra Android 2.2 til 2.3, med en opdatering fra WinXP til WinVista eller 7. Det svarer mere til de sikkerhedsopdateringer og service packs, som MS jo jævnligt sender ud, ganske gratis, og som vi vel alle mere eller mindre tager for givet.

0 0
Bjarne R. 22-01-2011 15:28:55

Nu er det specielle ved Android jo at Google stort set giver det gratis til mobil-producenterne, også updates'ne. Og i modsætning til at udvikle sit eget OS er det nemt for producenterne at lave deres små tilpasninger til de enkelte telefoner.

Om vi kan forvente updates er op til os, forbrugerne. Hvis vi efterspørger updates til vores produkter bliver dette også et konkurrence parameter for producenterne.

Producenterne vil hvis du kunne slippe afsted med det helst sælge os noget som forældes efter 1/2 år og som gør at vi er nødsaget til at købe et helt nyt produkt - men forbrugerne har jo heldigvis magten til selv at vælge!

Det med "foventningsafstemningen" synes jeg er en god ide - altså der garenteres x antal update til en telefon - f.eks. kunne Sony garantere at der kom Icecreem på deres nye modeller.

Problemet er jo så når f.eks. Sony sælger X10 med 1.6 og siger de vil opdatere til 2.1, men bruger så næsten et år, fra Google frigiver 2.1 koden, inden updaten er ude, hvor der i mellemtiden er kommet 2.2 - det er svineri.

0 0
21-01-2011 21:47:53

De kunne sådan set bare levere opdateringer som en god service og sikre sig glade kunder. Jeg har det personligt sådan at jeg hellere vil vende tilbage til en butik med god service end en der griner ondt imens jeg er på vej ud. Så de kunne gøre det for deres egen skyld, Apple gør og Google gør det også.

0 0
21-01-2011 16:51:48

Fatter ikke en klap, hvis ikke x10 mini og mini pro skiller sig ud, så ved jeg godt nok ikke hvad man skal gøre....

Og både mini og mini pro, er ikke lavet til tech fanatikere der kun går op i hvilken android version der ligger i deres smartphone... De er jo ikke engang smartphones, bare mobiler med android. Vil vædde med at størstedelen af dem der køber mini, mini pro og X8 ikke engang ved at deres mobil vil kunne opdateres, hvis ikke lige den fortalte dem det...

0 0
Raaert 21-01-2011 17:35:14

Définer ordet 'smartphone' - For min x10 mini pro kan da alt alle andre telefoner kan? Med undtagelse af apps der kræver 2.2, og få spil der kræver tegra2 gpu / høj skærm opløsning.

0 0
22-01-2011 16:51:07

Jamen du må da undskylde hvis jeg trådte dig over tæerne :D

0 0
21-01-2011 15:52:47

Umiddelbart vil jeg mene at X10 og især X10 mini/pro er unikke, omend x10 ikke har det bedste ry. Med andre ord så skiller de sig allerede ud. Og baseret på de to første kommentar er det et andet sted problemet ligger, hvilket især er et problem fordi SE er store og dermed burde have ressourcerne til at opdatere deres telefoner.

0 0
B. Radmer 21-01-2011 15:46:57

...det er jo ligegyldigt om de laver de fedeste unikke telefoner når de ikke gider lave updates til dem - jeg har i hvertfald købt min sidte Sony Ericsson og jeg fortæller familie og venner som spørger til hvilken telefon de skal købe, at de skal holde sig fra Sony Ericsson af samme gund.

0 0
Raaert 21-01-2011 15:42:42

Sguda klart de mister momentum når deres support er så uber elendig.

Som eksempel er x10 / mini / pro stadig kun på Android 2.1, selvom 2.2 & 2.3 er ude. (Man kan self. få custom ROMs til x10 til 2.2, og 2.3 er også vist kørende på en X10)

Ydermere så har mini & mini pro begge en skærm der understøtter multitouch - Dette gider SE dog ikke lave drivere til.

Hvis de gad yde noget long-time support, så kunne det være at flere gad købe og beholde deres telefoner, men når de konstant sakker bagud, så gider folk jo ikke.

0 0