Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Analytikere: Nokias Windows Phones bliver et flop

Analytikere: Nokias Windows Phones bliver et flop

Flere analytikere tror ikke, at Nokias nye Lumia-serie bliver noget hit.

Efterspørgslen efter Nokias nye Windwos Phones har vist sig at være langt lavere end forventet.

Det mener flere analytikere, ifølge Amobil.no.

-”Leveringen af Nokias ny Windows Phone-mobiler har været svagere end ventet,” skriver James Faucette fra Pacific Crest.

Nokia havde oprindelig regnet med, at forsendelsen af de nye Windows Phones fra Nokia ville runde et par millioner styks inden jul, men har måtte nedjustere forventningerne til under én million.

Derudover er der angiveligt taget stikprøver hos Nokia-forhandlere, der afslører et skuffende salg af Lumia-serien.

Tre grunde til, at Nokia fejler

Analytikere hos Bernstein peger på undersøgelser foretaget af Google Trends, der viser, at Lumia-mobilerne ikke er mere populære end Nokia N8, der aldrig rigtig slog igennem.

-”For det første har Nokia ikke skabt noget innovativt, og deres nye mobiler vil få det svært i det hårde smartphone-marked. For det andet tror vi ikke Lumia-telefonerne er konkurrencedygtigt prissat. For det tredje tror vi ikke der er plads i den nuværende situation, til et tredje mobil-styresystem”, siger Pierre Farragu.

De dystre meldinger fra analytikerne har fået Nokias aktie til at falde med 5,4 procent.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim 30-11-2011 08:14:45

Jeg har hele tiden vidst, at Apples Siri ikke just var noget de selv havde fundet på. Men sådan er der jo så forsvindende lidt der er...

Men ud over Androids command versioner, så ser WP's altså også ud til at virke ganske udemærket. Kan ikke se hvad der skulle være et Unique Sellingpoint for Aplle med Siri.

http://www.youtube.com/watch?v=OJoHZQOYyJI&feature=player_embedded#!

0 0
Peter Frederiksen 28-11-2011 04:04:54

Siden Oktober 2010 lanceringen af WP7, har MS ikke formået at bevare eller rykke markedsandele.

På trods af de gode anmeldelser af WP 7.5, har det ikke set ud til at forbrugerne bider på krogen.

Så det virker som om der er en vis skepsis for WP7 og microsoft.

Det må der være bekymrende at Samsungs Bada OS er mere udbredt end WP7 OS i USA.

For Nokia er det store spørgsmål om kan formå at fastholde deres dalende skare af symbian forbruger og få dem til skifte til WP7, samt andre OS bruger.
Når man ser på specs'ne ser det lidt sløjt ud, her tænkes på valg af chipset, da det stort set er de samme i samtlige WP7 telefoner fra HTC, Samsung, LG og Nokia.

Og det bliver spændende om de kan formå med deres flotte design (L800), at tiltrække nye kunder, men på den anden side HTC Desire som ikke ligefrem var en design perle, men solgte ufattelig godt.

Så i en verden af Dual Core, 4G LTE, Bluetooth 3 el. 4, 1080p video og HDMI out/airplay, som ingen WM7 telefoner er i nærheden af (endnu!)= jeg tror på den lange bane det bliver et flop!

0 0
Kim 28-11-2011 08:46:46

Der er så mange ting at tage fat i, men lad os holde os til det simple. For det første kom Mango opdateringen i september, hvilket gør at vi ikke har set betydningen af den endnu. For det andet vil det ikke være underligt, at kunderne har afventet Nokia. Det er først nu at spillet er begyndt.
For det 3 så ved Nokiaer godt, at specs ikke laver telefoner. Når du siger dualcore siger jeg lorte OS og ressourcespild. At chipsettet er stort set det samme er jo nok fordi, at wp ikke understøtter dualcore.

Det bliver spændende at se salftallene for Q4 og ikke mindst de første kvartaler næste år, hvor Nokia lander i US med en LTE version...

0 0
Peter Frederiksen 28-11-2011 18:00:39

I forhold til Chipset!
http://thenextweb.com/microsoft/2011/11/22/nokia-the-reason-microsoft-kiboshed-dual-core-windows-phone-handsets/

Så det giver et billede af Nokia af de svageste led, hvis dette er sandt!

0 0
Kim 28-11-2011 18:23:12

Det kan sagtens passe, Nokia har jo ikke haft grund til at arbejde med dualcore tidligere.
Dualcore er et relativt irrationelt ønske, der primært er drevet af Andriodbrugere med skuffende performance.
Men selv Symbian er jo på vej i en dualcore version, så Nokia er beredte til at bøje sig for dem der tror at en større motor er svaret på alt.

0 0
Peter Frederiksen 29-11-2011 01:17:20

Nahr Kim, der er jeg sgu uenig omkring dit postulat omkring dual Core!

Jeg ved ikke om du har bemærket at stort set er det kun Dual core mobiler er i stand til at optage Video i 1080p.

Derefter kommer strømbesparelser.
http://i-cdn.phonearena.com/images/articles/36759-image/nvidia-tegra-2.jpg

samt meget hurtigere web surfing, hvis man bruger Firefox eller Opera, (da stock browseren kun køre single core! (android 2.x.x)

Dual-core og android har til dels været skuffelse, da ingen af Android versioner har været 100% optimeret til Dual Core.

Med android 4.0 kommer der endelig OS der er optimeret til dualcore samt hardware acc. GPU., og forhåbentligt mere batteri tid!

I forhold til Nokia, symbian og Dual core, så lyder det lidt langt ude i fremtiden!
http://www.gsmarena.com/symbian_carla_and_donna_to_come_next_but_not_for_everyone-news-3394.php

0 0
Kim 29-11-2011 06:12:57

Jeg tror du misforstår mig. Det jeg mener er, at dualcore-behovet er opstået pga af skuffelse over Androids performance.
Og de problemer løser Google ikke, ved at komme med mere af det samme. Tværtimod.
Der burde de kigge lidt på Vista kontra 7 i stedet - med Andriod er et softwaren der driver hardwareudviklingen, en uden de samme kvantespring. Google burde gøre alle en tjenste og rydde op i deres kode.

Så vidt jeg ved, så er den hurtigste browser pt. N9'eren. Og den er jo i den grad singlecore.

Og ja, dualcore til Symbian ligger langt ude i fremtiden. Det afspejler jo bare en behovsanalyse.

0 0
Peter Frederiksen 29-11-2011 12:02:37

"Jeg tror du misforstår mig. Det jeg mener er, at dualcore-behovet er opstået pga af skuffelse over Androids performance."

Igen uenig!

Jeg har haft en HTC Desire, var rigtig glad for det første 6 måneders tid, problemet var ikke performance, men ram plads til apps og hvergang der kom en opdatering skulle man slette apps.
HTC Desire fadæsen med gingerbread 2.3. den kommer, pludselig kommer den ikke, men så kom den alligevel og væsentligt mindre ram til apps. For mig var det ikke performance der manglede, for mig var det ikke android der var problemet, men HTC!!!!

"Der burde de kigge lidt på Vista kontra 7 i stedet - med Andriod er et softwaren der driver hardwareudviklingen, en uden de samme kvantespring. Google burde gøre alle en tjenste og rydde op i deres kode."

Det jo netop dette, der skulle ske med ICS og skulle eftersigende også være klar til quad core.

"Så vidt jeg ved, så er den hurtigste browser pt. N9'eren. Og den er jo i den grad singlecore."

Her er et link til galaxy nexus benchmark testen.
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/ny-benchmarktest-af-galaxy-nexus,lid.18116/

og her er en N9 test.
http://blog.wapreview.com/15548/2011-10-22_21-22-33/

Så Nokia N9 kommer på en 4. plads med 3526 point!

men igen Android 2.3 stock browser køre kun singlecore med undtagelse af Razr.

Jeg har lavet nogle SGS2 sunspidertest med Opera Mobile 11 og Firefox som må formodes "køre dual core"

Opera: 1737 ms.
http://dl.dropbox.com/u/18614375/SC20111120-123916.png


FireFox 1401 ms
http://dl.dropbox.com/u/18614375/SC20111120-135318.png

Forhåbentligt kommer det til at se bedre ud for alle Dual Core telefoner, når ICS kommer.

Men når alt kommer til alt så handler denne tråd om Nokia og WP7.

Jeg har set en enkelt reklame for L800, hvor det mest er design og hvor godt du kan få styr på ens sociale netværk.

Men hvis den bliver holdt op i mod konkurrenterne og hvad man for sine penge, syntes jeg bare det ser lidt tyndt ud.

0 0
Thomas 29-11-2011 13:07:16

Det er jeg ikke enig i Peter.

Jo, nogen vil nok gå voldsomt meget op i benchmarks og andre teoretiske tal. Er det den slags man kigger på, så er der nok bedre (og dyrere) alternativer derude, men langt de fleste smartphone-brugere, vil jeg gætte på, går efter en lækker telefon, der kan bruges til Facebook, billeder og spil. Og Lumia 800 kan alle tre dele, samtidig med at den er blandt de lækreste telefoner på markedet.

0 0
Peter Frederiksen 29-11-2011 20:11:41

Som skrevet tidligere, så WP7 ikke formået at slå igennem siden det blev udgivet, heller ikke med 7.5 version.

Nokia skal prøve at sælge WP7 på Design, ja, det er et lækkert det design, men jeg tvivler på det er nok.

0 0
Kim 29-11-2011 21:03:29

WP 7,5 kom i september - der er ikke tal der understøtter om den har slået igennem eller ej, og uanset hvad giver det fin mening at man har ventet til Nokia world en lille måned senere, fremfor at købe en gammel Samsung eller en LG/HTC model og opgradere med Mango.

0 0
Peter Frederiksen 29-11-2011 23:41:57

Jeg kan ikke lige finde den artikel, som omhandlede at hverken Samsung Focus eller HTC Titan, der eftersigende skulle være født med Mango, har ikke haft det store salg indtil videre.

Men man har mulig for at afprøve WP7 på sin android eller Iphone

http://www.redmondpie.com/try-windows-phone-7.x-mango-on-your-iphone-or-android-phone-right-now/

0 0
Thomas 30-11-2011 08:33:03

Både Focus og Titan er udsolgt hos AT&T og hos Amazon, så vidt jeg husker.

0 0
Kim 30-11-2011 06:55:47

Jeg kan kun gentage, at det giver meget godt mening at forbrugerene har afventet Nokias WP telefoner. Der har trods alt ikke været den store hype om hverken Samsung, HTC eller LG's versioner.

Man lad os nu se hvad tallene fortæller os om halvanden måneds tid.

0 0
Henrik 28-11-2011 09:50:13

Lorte OS og resourcespild - det kan jeg bekræfte. Er selv udvikler af mobile apps, og Android er noget fanden har skabt i en brandert. Der er så meget der er i stykker i det OS. Det er rodet, dårligt dokumenteret og fyldt med underlige fejl.

Nokia's OS'er - det gælder BÅDE Symbian, Meego og WP - er langt mere finpudset, veldokumenteret og fejlfrie ifht. Android. Det gælder naturligvis også iOS.

0 0
Michal 27-11-2011 12:05:28

Jeg havde faktisk beslutte mig for en Nokia Lumia 800. Men gider ikke vente mere og har derfor lige bestilt en HTC Titan.

IOS er begyndt at set træt og kedelig ud, og android har for mange ustabile apps.

0 0
Kim Harder 26-11-2011 16:41:21

Syntes også efter, at have set på mobilerne Luma 710/800, at de ligner et par legetøjs mobiltelefoner. At de er udsolgt i England, er måske kun et udtryg for hvor lidt Nokia måske tror på dem. Endvider virker det, som om de er uhyggelig langsome denne gang til, at få dem introduceret rundt omkring. Kommer først til Danmark i 2012 i stedet for nu til jul hvor den kunne have været en kærkommen gave under juletræet.

0 0
Kim 27-11-2011 12:55:11

Nokia ruller dem ud nøjagtigt som de sagde de ville, da de på Nokia World viste et direkte feed fra produktionen i Finland, af de første der blev shippet. Nokia var ude ugen efter på de 7 primære markeder.

Og udrulningsplanen er skam nøje tilrettelagt, og dækker de store markeder i Europa først - nogle gange bliver vi danskere altså nødt til at stikke en finger i jorden, og erkende at vores 6 mill indbyggere ikke er et primær marked for nogen.

At de er udsolgte i England er et udtryk for at de er populære - med mindre at du heller ikke tror at iPhone 4S sælger, da det er den som Lumia 800 kæmper om førstepladsen med salgsmæssigt. Men det kan da godt være at englænderne bare er holdt op med at købe telefoner, det siger den slags jo ikke noget om. Nokia har stort set satset hele butikken på WP eventyret, så jo Nokia satser på dem.

Det eneste du har et gran sandhed i er, at det er ærgerligt at den ikke kan komme under juletræet. Men så er der jo parralleimport. (pun intended)

0 0
Thomas 27-11-2011 13:05:02

Det kan vist ikke svare sig at diskutere med Kim Harder. Han har tidligere vist, at han bare troller.

0 0
Kim 27-11-2011 13:13:21

Jeg tror faktisk ikke det er trolleri, jeg tror bare at han udtaler sig mod bedre vidende. For oftes er det udtryk for at han ikke har sat sig ind i det faktuelle i sagerne, men bare føler et eller andet.

0 0
Kim Harder 27-11-2011 13:24:38

Jeg kikker virkelig grundig på tingene, kom med påstand dengang Windows Vista kom frem, at det blev aldrig til noget hit, samme med Melinium.

Der er grænser for for barnlig man kan lade en mobil se ud. Nokia Luma 710 er faktisk den værste. Jeg har set legetøjs mobiler, som har været udformet på den måde, dengang de første kom frem.

0 0
28-11-2011 08:35:58

N9 har det simpleste og mest elegante design jeg har set på en mobil til dato, L800 burde se næsten lige så godt ud. Det er muligt hr. Haarder kommer fra et hjem hvor legetøjet var fra b&o ellers kan jeg ikke se sammenhængen.

0 0
Kim Harder 30-11-2011 00:55:54

Der er som blot tale om en legetøjs mobil, som jeg har set i en dagpleje, dengang min ælste søn på 19 gik i en. Så Lumia 710 designet er ved, at have nogle år på bagen. Forskellen ligger blot, at der hvor skærmen er i dag, var der dengang tastatur, men eller er selv udforminen af kabinet det samme.

0 0
Kim 30-11-2011 06:46:18

Nu har den her diskussion vist kørt i ring længe nok - Hver gang hr Harder siger 710, svarer i alle 800(N9). Det giver heller ingen mening.

Og jeg vil gerne medgive dig Kim, at 710'eren ser noget legetøjsagtig ud i sit design. Den virker en smule klodset med lidt for meget kant - på den helt forkerte måde...
Og så er farvesammensætningen med den hvide og blå ikke skide heldig. Den kan sagtens lede over mod noget Fischer Price.
Men jeg tror nu stadigt, at oplevelsen er en helt andet når man står med den i hånden.

0 0
Thomas 30-11-2011 08:33:54

Men han skrev jo at de begge lignede legetøjsmobiler oprindeligt. Og det er jo dér kæden knækker for ham.

0 0
Kim 30-11-2011 09:25:24

I første indlæg, ja. Siden er han gået mere eller mindre entydigt efter 710'eren, mens alle har svaret med 800'eren. :)

0 0
Tommy 27-11-2011 20:20:52

jeg tror du skal google optiker + "dit postnummer"...

0 0
28-11-2011 13:03:26

Nævn fem mobiltelefoner du synes er smukke, du kan vælge på tværs af mærker og alder.

0 0
Tommy 28-11-2011 14:04:34

Jeg har selv N9 ;)
800 er den samme + kameraknap og de ca tre nederste millimetre af skærmen er reserveret til WP-knapper

0 0
28-11-2011 17:04:35

Ups... min kommentar var ment til at være til Kim Haarder, nu må se om han svarer.

0 0
Kim Harder 29-11-2011 01:14:17

Kan nemt finde flere mobiltelefoner, som ser bedre ud end end den jeg specielt hentyder til Nokia Lumia 710

Nokia 700
Nokia X6-00
Nokia C2-05
Nokia X7
Sony Ericsson XPERIA X10 mini
HTC TITAN
HTC Radar
LG Optimus 7 E900

0 0
Thomas 27-11-2011 18:19:43

Det er muligt du kigger grundigt på tingene, men det bliver det du siger ikke mindre tåbeligt af.

0 0
Kim Harder 28-11-2011 00:57:35

Så kik næsten gang du går i Fætter BR.

0 0
Thomas 28-11-2011 08:18:44

Så du mener helt seriøst, at denne telefon:
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02037/Nokia_Lumia_800_bl_2037974c.jpg

er en legetøjsmobil?

I så fald, så forstår jeg godt du går i Fætter BR. Det passer vist fint til din mentale alder.

0 0
Kim Harder 28-11-2011 09:48:46

Hvis du ser, så hentyder jeg specielt til Luma 710

http://microsoftfeed.com/wp-content/uploads/2011/10/04-Nokia-Lumia-710-Windows-Phone.jpg

Jeg er indkaneret Nokia fans, og syntes det er træls, at når Nokia skifter OS, at de så lander bag de andre. Jeg havde forventet noget mere revolutionerende

Mine udtaelser skal ses ud fra, at jeg faktisk er belvet meget skuffet over det Nokia præstere.

0 0
Henrik 28-11-2011 10:16:06

Din kritik giver bare ikke mening. Lumia 710'eren er et mid-end device ligesom den Symbian Belle-baserede 701. Disse mobiler koster UNDER det halve af en iPhone eller Galaxy S. Derfor kan man slet ikke sammenligne på samme måde.

Men kommer de til at sælge som varme kager - ja, det gør de. For de er billige og velfungerende, og har alle de features som dyrere telefoner også har.

0 0
Kim Harder 28-11-2011 10:34:56

Jeg mener nu heller ikke, at Iphone og Galaxy S bør koste det de koster i dag, men lad det nu være, der ser ud til, at være prisfald på vej.

Nokia Lumia 710 er en mobil i mellemklasse prisen, og der havde jeg forventet et pænere design. Nokia har lavet billige mobiltelefoner, som ser bedre ud.

0 0
Henrik 28-11-2011 12:39:03

Din kritik giver ingen mening. Nokia laver ca. 8 forskellige modeller i mellemklassen hvert halve år. De ser allesammen forskellige ud for at tilfredsstille forskellig smag og (indtil videre ihvertfald) forskellig OS præferencer.

0 0
Kim Harder 28-11-2011 13:33:43

Jeg går og venter på en Windows phone fra dem, som man kan være bekendt, at have med på jobbet.

0 0
Henrik 28-11-2011 15:02:27

Øøøh Lumia 800/N9-designet er iflg. anmeldere, meningsdannere, blogs (som f.eks. Engadget) osv.osv. mindst lige så lækker som iPhone 4 designet.

Så det du siger giver mening, og taler mod bedrevidende (igen).

Som sagt, du giver ikke meget mening, og du modsiger dig selv i skala der er svært at tage seriøst.

0 0
Henrik 28-11-2011 15:03:01

Der skulle stå: "Så det du siger giver _ingen_ mening, og taler mod bedrevidende (igen)."

0 0
Thomas 28-11-2011 14:33:17

Ja, man skal da virkelig skamme sig hvis man bærer rundt på en Lumia 800.

Hvor overfladisk har man lov at være?

0 0
Kim 28-11-2011 09:51:21

Personligt er jeg heller ikke fan af 710'eren. Men jeg tror du kommer til at indstille dig på, at polycarbonaten er det nye aluminium hos Nokia.

0 0
Henrik 26-11-2011 17:31:57

Legetøj? Lumia 800 og N9 har da nok noget af det lækreste design ifht. alle smartphones på markedet.

Total stilren og minimum af knapper (især N9). Mere rent bliver det ikke.

0 0
Thomas 25-11-2011 19:23:54

Gad vide hvilke kilder, der er brugt her?
"Nokia havde oprindelig regnet med, at forsendelsen af de nye Windows Phones fra Nokia ville runde et par millioner styks inden jul, men har måtte nedjustere forventningerne til under én million."

Nokia har ikke udtalt sig om salgstal mig bekendt. Kun at det indtil videre har været en fremragende start.

Men jeg er da villig til at lade mig overbevise om det modsatte, hvis May poster sine kilder.

0 0
Kim 25-11-2011 20:02:19

Google trends henvises der til som kilde. Personligt stoler jeg blindt på alt hvad Google siger - de vil os jo alle kun vores bedste! ;)

0 0
Henrik 25-11-2011 15:05:18

Lumia'en ser ellers ud til at være udsolgt i UK nu.

http://dailymobile.se/2011/11/24/nokia-lumia-800-selling-like-iphones-3/

0 0
Thulemanden 25-11-2011 08:46:28

http://epn.dk/teknologi2/tele/article2618278.ece

Der er vist mange ting der peger i den anden retning :-)

0 0
25-11-2011 10:19:18

Det er meget fint, men holder det også når folk i BRIK landende bliver rigere, de har trods alt også adgang til tv og medier og nogenlunde frit i tre af landende, det bliver Nokias udfordring, der er jo ingen der siger at Apple, Samsung, HTC m.fl. holder sig væk fra markeder der tilsammen udgør halvdelen af verdens befolkning. Glem ikke at Apple er verdensmestre i markedsføring også jf min seneste kommentar

0 0
Thulemanden 25-11-2011 11:18:04

Det er helt rigtigt, men det er stadig sværere at penetrere et marked end at fastholde hvis du har været first mover, og derfor må Nokia anses for at være en væsentlig konkurrent i emerging markets. Verdens største mobilproducent kan jo spille med musklerne og erfaringen, hvorfor jeg ikke mener at de kan afskrives som konkurrent, som denne artikel gør.

Kan Nokia producere enheder med god kvalitet på den nye windows platform, så kan jeg ikke se, hvorfor eksisterende Nokia-kunder ikke skulle købe den næste generation også.
Jeg kan desuden heller ikke se, hvorfor Nokia ikke skulle kunne konkurrere med etablerede smartphone-mærker (HTC, Samsung, Apple osv.), hvis de kan holde stilen med hurtige opdateringer, god service og lækre materialer/design, som jeg synes bliver mere og mere væsentlige salgsargumenter.

0 0
25-11-2011 12:27:28

Apple er blevet kongerne inden for smartphones, blandt andet ved at få folk til at tro de har opfundet langt mere end de reelt har, de har en giftig propaganda-maskine. Google står bag verdens største søgemaskine.

Nokia er ikke sikret varig succes, medmindre de bliver lige så gode til markedsføring som apple og google. Hvis det ikke lykkedes så er kvaliteten ligegyldig.

0 0
Kim 25-11-2011 12:31:22

Google står ikke bag verdenens største søgemaskine i Kina - da de realiserede at deres buisnesscase ikke holdt (trods censur) trak de sig "graciøst" ud af Kina.

0 0
Kim 25-11-2011 11:13:05

Det handler også om "opdragelse" - i BRIK-landende er de endnu ikke blevet skuffet af Nokia, på samme måde som vi er i Vesten. Nokia er det stærkeste brand i Indien på 8. år - ikke teleindustri men i alle brancher! Nokias forhandlernet i Indien er vanvittigt udbygget.
Samtidigt sælger Nokia flest smartphones i Kina, hvor Nokia market også har stået for over halvdelen af alle app dl's. Hvis det lykkedes Elop og Nokia at bruge deres position og tilliden til deres brand til at flytte kunderne til WP, så er de kommet langt. Og med den eksplosive vækst i BRIK landende, så behøver de jo ikke vesten.
Det vil naturligvis være en fiasko for Elop og MS hvis de ikke kan tage markedsandele i især USA. Men det behøver jo ikke betyde døden for Nokia.

0 0
Christoffer 25-11-2011 08:36:30

man får nogle sjove tanker når man ser på den her artikel fra mobil.nu

http://www.mobil.nu/nyheder/lumia-800-saelger-bedre-end-forventet-1.493559.html

0 0
Tommy 25-11-2011 13:34:46

jeg også lige læst den... Det kan jo blot være fordi at folk i de andre EU-lande er begyndt at købe mere hos udbydere end direkte hos Nokia, og så er det klart at Nokia-butikkerne ikke har samme salg som de regnede med.
Men interessant at se den ligger 2 og 3 hos Vodafone og udsolgt hos Orange samt iHolland. Noget tyder på at udbyderne oplever næsten lige så stor efterspørgsel som €s der selvsagt tager førstepladsen mange steder.
Det bliver interessant at se hvordan Nokia vil tage kampen op mod Apple.

0 0
Henrik 25-11-2011 15:10:35

Nokia's hovedkonkurrent er ikke Apple. Det er Android. Heldigvis for Nokia er det så tilgengæld ret nemt, ihvertfald, at konkurrere på kvalitet i forhold til Android, som stadig har ufattelig mange fejl og andre fragmenterings-problemer.

Fandt lige ud af her forleden, at mange Android telefoner (også nye) har problemer med installs der er større end 30 MB. Det er edderbrodereme FAIL.

0 0
28-11-2011 07:38:22

Hvorfor også have mere ? De fleste har jo fundet ud af at de kan lave en installer, der så henter resten.

ZOMG U R FAILS.....

0 0
Tommy 25-11-2011 16:13:20

Kan du uddybe hvorfor det er Andriod?
Som jeg ser det, er det Apple der svinger dirigentstokken hvor det for 5 år siden var Nokia - det tror jeg Nokia vil ændre på og derfor er Apple konkurrenten og ikke Andriod(Samsung/HTC), som dog er nummer 2 pt hvor Nokia kan beskrives som nummer 3. Men der er da ingen der gider være nummer 2...

0 0
Henrik 25-11-2011 17:41:26

Definer hvad det vil sige med "nr. 1."
Hvis det et antallet af solgte enheder, smadrer både Samsung og Nokia Apple med flere længder.
Android er Nokia's hovedkonkurrent, fordi det spreder sig over flere prissegmenter, hvor Android også befinder sig (især LG, Samsung, ZTE, Nook osv. laver mange mid-end og low-end Android mobiler).

0 0
Tommy 25-11-2011 20:32:32

men det er ikke mid-end og low-end hvor pengene bliver tjent. Dog er det helt rigtigt set af Nokia at man med de nye symbian 40 også kan købe apps - for der kan hentes rigtig mange penge der! Så skal tingene bare koste noget andet da 50kr for en app jo nogle steder er en hel dagsløn.

Når jeg skriver at Apple svinger dirrigentstokken, mener jeg apps, omsætning i high-end segmentet, brand og aktie-værdi og generel omtale. Ja, Nokia ligger stadig nummer 1 som mest soglte(vist også med smartphones), men det er som før sagt i high-end segmentet at det er interessant og være nummer 1.
(det betyder dog ikke at Nokia ikke skal have low-end og mid-end, men folk er bare ikke så brandloyale som de var for 10år siden)

0 0
Ylle 27-11-2011 13:21:05

Det må du godt vise tal på den der påstand, for det tror jeg simpelthen ikke på.
Måske high-end giver bedre omtale/markedsføring, men pengene, de ligger sgu i low-end, mid-end, da det er der hvor der er LANGT flest brugere.
Indien, Kina, ding, allerede der, 3-4 milliarder mennesker, hvor måske 80% af dem ikke har råd til iPhone eller Galaxy S2.

0 0
Thomas 28-11-2011 08:19:53

Man kan vel argumentere for, at Apple tjener forholdsvis godt på deres jegTelefon, og den må kunne klassificeres som high-end... hvertfald hvis man kigger på prisen.

0 0
24-11-2011 19:43:17

Når man tænker på følgende artikel:

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/orange-lumia-800-er-nokias-mest-forudbestilte-telefon,lid.18028/

Og derudover skulle der være kæmpe efterspørgelse i rusland...

0 0
24-11-2011 20:53:37

Ja det viser sig vist også der ikke helt er hold i overskriften.

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_800_sales_going_way_better_than_previously_reported-news-3421.php

0 0
Robert 24-11-2011 16:38:08

Problemet som jeg ser er at vi har ventet så længe på de Windows phones nu og vi har stadig ikke Lumia 800 i Danmark. Vi må vente længere - og folk som ønsker en WP med virkelig high-end specs da er 800'en ikke svaret, da skal man vente endnu længere. Indtil da ligger iP4s og en masse lækre Android telefoner og venter nede i butikkerne.

Så ja jeg er tildels enig med analytikerne, men at WP ikke er innovativt det synes jeg bestemt ikke der er noget hold i.

0 0
24-11-2011 17:55:00

Jeg er også enig, iPhone er et kæmpe hit, i USA er HTC endnu større jf. en tidligere artikel her på siden, Samsung klarer det også godt, der står Nokia og iOS på næsten det hele.

Men hvis Nokia kommer med nogle gode telefoner til Androidpriser så skal de nok klare den, men som der står i analysen så er spørgsmålet om der er plads til endnu en platform, hverken Nokia eller m$ er popsmarte og formår de ikke at blive det så tror jeg ikke det bliver andet end den tredje lille og usmarte platform.

0 0
Kim 24-11-2011 22:30:33

HTC har nu også lige nedjusteret deres salgsforventninger.
Og Nokias prisstrategi i USA skulle eftersignede blive meget konkurrencedygtig. Ca. halvdelen af hvad Nexus / iPhone står til.

... Desuden har jeg svært ved at tage en undersøgelse lavet af Google som konkurrenterne vældigt seriøst.

0 0
25-11-2011 10:10:14

Nu forholder jeg mig mest til argumenterne som jeg anser for at være meget fornuftige. Det er ikke nok at have det bedste produkt til pengene, det er også vigtigt at have en x-faktor(ikke det der fjollede musikprogram) og den er ikke altid rationelt begrundet.

De eneste jeg hører om som er interesseret i Nokia er folk der vil have en billig, simpel mobiltelefon som kan holde til at ryge på gulvet, samt at hunden nogengange stykker på den. Nokia og smartphones derimod? En smartphone er da en iphone på samme måde som at en mp3 afspiller er en ipod!

0 0
Kim 25-11-2011 11:03:21

Ikke at jeg nødvendigvis er voldsomt uenig i det ræsonnement, men hvor lander Android i det spil?
Og desuden mangler der en buisness telefon, og det er et område hvor både Nokia og MS har (i alle fald har haft) godt renomme.

Jeg tror også at iPhone når en mætningsgrad, om ikke andet fordi den er for populær til at være kool. Den er ikke længere eksklusiv i store dele af Europa, hvilket sikkert har været medvirkende til f.eks. N9'erens succes.

0 0
S.B. 25-11-2011 16:47:01

Helt enig med dig, Kim, i, at der mangler en business phone, der fx kan afløse E72. Vi er stadig nogle, der er lige glade med telefonen som legetøj og tidsfordriv, men har brug for et mere opdateret værktøj, der kan køre problemfrit sammen med Office og andet. E72 er glimrende, undtagen når man skal bruge nettet. Nokia kunne styrke sin nicheposition her.

0 0
Styxx 24-11-2011 16:48:41

Enig. Men tror heller ikke at deres analyser medregner DK. For det er jo klart at der ikke bliver afsat mange herhjemme :P

Men ja, folk der går lidt op i det, inkl. mig selv, køber ikke 800'eren. Jeg gider da ikke betale ~4.000kr (eller whatever), for en ikke-high-end telefon, når der er lagt i ovnen til en high-end model senere i 2012.

Nej, Nokia skulle have nosset sig sammen, og have fremvist en model der kunne give Apple og de andre søvnløse nætter, allerede til "Nokia World 2011". Så tror jeg, at der ville have været mere hype omkring Lumia modellerne.

0 0