Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android-brugere nu mere loyale end iPhone-brugere

Android-brugere nu mere loyale end iPhone-brugere

Tidligere har iPhone-fans været de mest trofaste, men nu har Android-brugere overhalet dem i trofasthed.

Apple-fans og iPhone-brugere har tidligere haft ry for at være fanatiske, og undersøgelser har da også tidligere vist, at en iPhone typisk bliver skiftet ud med en ny iPhone, mens andre skrifter frit mellem mærker og styresystemer.

Men nu viser en ny amerikansk undersøgelse en anden tendens.

Den peger nemlig på, at brugere af mobiltelefoner med Googles Android-styresystem nu er de mest trofast, og oftest erstatter én Android-mobil med en anden.

Ikke overraskende

Men det er måske slet ikke så overraskende. Efterhånden er der rigtig mange Android-mobiler på markedet, og det giver en større mulighed for at den nye mobil også bliver en Android, hvorimod der kun kommer én ny iPhone om året. 

I USA har teleselskabet AT&T desuden indtil nu haft eneret på iPhones, så hvis man ikke ville være kunde hos dem, var det udelukket at have en iPhone. 

Undersøgelsen viser dog også, at iPhone-brugerne er de mest tilfredse.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

David 23-01-2011 12:51:32

Det bekræfter mit indtryk, at Android brugere (desværre) på rekordtid er blevet totalt utålelige fanboys. Hvor tit ser man ikke Android brugere svine iPhone til, præcist det som de beskylder iPhone brugere for med modsat fortegn.

Prøv at læs kommentarerne på en iPhone nyhed herinde, og se hvordan iPhonen bliver svindet til af Android brugere, og læs derefter en Android nyhed, hvor der typisk ikke er en eneste negativ kommentar.

Det er præcist det en fanboy er, en person der konstant skal lade andre vide at deres produkt er det bedste, typisk sagt af personer som ikke har prøvet det produkt de kritiserer.

Det ville klæde Android brugere at være lidt mere tolerante over for andre systemer, og også nogle gange kigge ind af og OGSÅ være kritiske overfor Google.

0 0
Henrik Hansen 23-01-2011 13:27:05

Jeg ved ikke om det er mit indlæg du refererer til, men det kunne godt lyde sådan =o) Derfor vil jeg bare understrege at min kritik af Apple ikke går på designet af deres produkter, og heller ikke på IPhone. Kritikken går på deres software. Min foragt for Apples forretningsstrategi strategi startede langt tid før IPhonen. Jeg syntes faktisk at Apples IPhone er en af de fedeste mobiler på markedet, og de er absolut dygtige når det kommer til design. Jeg kritiserer deres software, mere specifikt ITunes, og hader det faktum at de fastlåser deres forbrugere med deres software. Har du først uploaded hele dit musikbibliotek til ITunes, så er du efterfølgende tvunget til at holde dig til Apple produkter for at få access til det (jeg ved der er lavet temmelig omfattende software, hvor man kan fjerne låsen af musikken igen, men det er ikke noget hr. og fru. Danmark kan finde ud af at bruge).

Derudover kommer også Apples forretningsstrategi når det kommer til open source software som Adobe og Flash, for ikke at nævne deres modvillighed til at indgå i et samarbejde om en universal oplader.

Der er lavet forskellige telefoner med Android af forskellig kvalitet, men det ændrer ikke på det faktum at Android er open source, og derved i langt større omfang har forbrugerens interesse for øje, i stedet for bare at tænke på at malke deres forbrugere for hver en krone på sigt.

0 0
David 23-01-2011 17:22:37

Hej Henrik

Nu var det ikke myntet på dig, men mere generelt, og det er ikke kun imod iPhone, det er generelt at jeg synes at Android brugere er utroligt fanboy agtige, og at Android er bedste til ALT kan slet ikke diskuteres.

Lige et par kommentarer, dine pointer omkring iTunes er faktuelt forkerte. Du er ikke fastlåst til iTunes når du køber musik mere, det er flere år siden at Apple fjernede DRM fra deres musik, så du skal ikke fjerne nogen låse af nogen art mere. Når du importere musik er det rigtigt at iTunes som standard gemmer det i aac formet, men det er faktisk overhovedet ikke noget apple format, det er efterfølgeren til mp3, som er lavet af de samme firmaer som stod bag mp3. Jeg har f.eks. det musik jeg har købt i iTunes liggende på min SE X10.

Jeg vil også lige pointere at Adobe/flash ikke er open source?

Når det er sagt er jeg fuldstændig enig i at Apple er meget lukkede, og de tager nogle vanvittige beslutninger af og til. Og dem er der stor grund til at kritisere.

Jeg kunne godt tænke mig noget mere KONSTRUKTIV kritik/debat, og så mindre fanboy kultur fra Android brugerene (hvis debatfora skal give mening)

0 0
Martin 20-01-2011 21:23:42

"mens andre skrifter frit mellem mærker ..."

Skrifter?!

Selvfølgelig skal man ikke hænge sig i stavefejl, men mobilsiden excellerer altså i dem :-)

0 0
Henrik Hansen 20-01-2011 13:11:48

Jeg syntes det er en rigtig god nyhed. En af grundene til at IPhone brugere er så loyale, er fordi Apple med succes har formået at låse deres forbrugere fast i deres software...- har man først købt et Apple produkt og er fanget i deres spindelsvæv af software, så er man næsten nødt til også at købe Apple næste gang! Android derimod bruger ikke samme fastlåse strategi, og giver derfor forbrugerne mere frihed til selv at vælge hvad han/hun vil have af telefon næste gang.

Så nyheden fortæller mig, at hvor IPhone brugere til tider skirfter en IPhone ud med en IPhone af nødvendighed, for at have samme tilgang til musikken i ITunes m.m., så skifter Android brugere en Android ud med en Android fordi de virkelig nød deres Android telefon. Ergo tolger jeg det som om Android laver et produkt bedre end IOS og at Android kunder er mere loyale end IPhone kunder og af de rigtige årsager.

/Henrik

0 0
20-01-2011 15:20:52

Den holder kun så længe du kun nævner itunes. Folk der har købt apps for rigtigt mange penge på Android Marked bliver jo også bundet. Selvfølgeligt er udvalget blandt Android mobiler større, så begrænsningen er mindre, men den er der stadigt.

0 0
Henrik Hansen 20-01-2011 16:39:07

Enig, men ITunes er også en ret big deal. Men generelt bryder jeg mig ikke om Apples lukkede system og Steve Jobs snæversynethed til andet software m.m. (apopo universaloplader). Det er som om de bevidst spænder ben for forbrugeren og holder dem fanget i deres Apple univers - syntes det er lumsk markedsføring.

0 0
20-01-2011 12:19:03

Hvis jeg ville skifte min Desire ud nu, så ville der være to muligheder hvis jeg ville have en mobil som er mindst lige så god, enten en iPhone4 eller en anden Android, så valgmulighederne er ikke overvældende set fra den synsvinkel. Jeg tror mange Android bruger(inkl. mig selv) ikke kan lide Apples lukkede system og så er der kun Android tilbage. Et spørgsmål der ikke er blevet besvaret er om folk der køber Android holder sig til samme mærke, mere om det om lidt.

Så er der WP7 det er nyt og spændende men personligt ville jeg ikke vælge det over Android, designet er kedeligt og opsætningen virker meget låst i de tiles.

Så er der blackberry, dem kender vi ikke meget til i DK, men baseret på en anmeldelse jeg så af Torch så er deres tidligere modeller ikke på niveau med Android og iOS.

Så er der Nokia og symbian, de er ikke specielt store i USA, så de er vel ikke taget med i undersøgelsen. Personligt mener jeg ikke Symbian er specielt interessant, det er for omstændigt sammenlignet med konkurrenterne.

Og hvad er så i øvrigt mest loyalt at skifte fra en HTC med Android til en Samsung med Android eller at skifte fra en HTC med Android til en HTC med WP7? Artiklen opstiller en enkelt form for loyalitet, men der findes altså flere måder at være loyale på.

Lad mig slutte af med min egen grad af loyalitet, jeg skifter gerne min HTC ud med en anden Android(hvilket jo åbenbart er loyalt) og hvis Nokias Meego bliver en succes, så kommer det bestemt også med i overvejelser(Jeg har haft en del mobiler fra Nokia, så et skifte til Nokia ville også være loyalt).

0 0
Shawn S. Ø 20-01-2011 10:22:13

Det var da en af de mere funny artikler og måske enda overflødige. Der er ikke rigtigt nogen kildeangivelse selv om det ser ud til at komme fra Intomobile og Changewave(som laver de fleste positive polls om Apple)

Selve undersøgelsen er udført på 1212 mobilkøbere og jeg er da helt sikker på at de repræsentere alle mobilkunder..not

Hvis man skal lave artikler om sådanne tendenser må vi vel kunne forvente en vis lødighed eller?

0 0
Phillyboy 20-01-2011 10:04:50

Jeg tror ikke rigtig at vi kan bruge de her oplysninger til noget. For min del er det ihvertfald ikke noget jeg kan bruge til noget som helst..

0 0