Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android-chef: Android har lang vej endnu

Android-chef: Android har lang vej endnu

Google får jævnligt kritik for Android-platformen. Nu indrømmer en Android-chef, at systemet har en lang rejse endnu.

Android. (Foto: Mobilsiden.dk).
Android. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Android er ikke perfekt. Der er et stykke vej til perfektion endnu. Sådan kan en udmelding på Google+ fra en af Android-cheferne tolkes.

- Jeg føler personligt, at vi indtil nu kun er kommet en tredjedel af vejen hvor jeg ønsker vi skal være med ’consistency, responsiveness, and polish’,” skriver Matias Duarte fra Google. Han er ansvarlig for brugeroplevelsen i Android.

Android 4.1 Jelly Bean der så småt er på vej ud, betegnes som den hidtil bedste version af Android.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

20-09-2012 21:40:38

Ikke pæn nok, er nok et dårligt ordvalg, Det er fint at de ikke sidder på hænderne og hele tiden forsøger at give brugeren en bedre oplevelse. Det kan Apple lære noget af, iOS har overhoved ikke flyttet sig siden den første iPhone, men Android har rykket sig utroligt meget, selv om de forskellige fabrikanter gør deres til at spolere det med alle deres egne overheads som Sense og TouchWiz, Den rene ICS eller JB er en ren fornøjelse at bruge.

Det er godt nok en ordentlig gang suboptimering du er ude i der. Duarte har INTET sagt om at Android ikke er pænt nok, blot at han - ifh til sit ambitionsniveau for arbejdet med interfacet - kun er ca. 30% af vejen.

"It’s true, we still have a lot of work to do. Personally I feel like I’ve gotten only about a third of the way to where I want to be with regards to consistency, responsiveness, and polish. Better get back to work!"

Med andre ord udtaler Duarte sig om mere om sine egne- og designteamets ambitioner, end om - på Google vegne - Android platformens udseende.

0 0
Carsten 20-09-2012 21:32:07

"Android 4.1 Jelly Bean der så småt er på vej ud, betegnes som den hidtil bedste version af Android."

Måske er det bare mig, men det giver da ikke så meget mening at udgive et opgraderet OS, hvis det ikke er bedre end forgængeren? ;o)

0 0
Kim 21-09-2012 08:28:02

Enig, det er det samme med anmeldelser om "Den bedste iPhone/SGS/Lumia til dato". Man har vel en naturlig forventning om, at det er i det retning at det vil gå..? ;)

0 0
DX 20-09-2012 19:00:37

Så fik du endelig ret John G, det er det du har slået på tromme for siden Android kom på banen, vi må håbe at de rådfører sig med en ekspert som dig, i den videre udvikling, men mon ikke Android i 2016 næsten når på højde med Apples OS. ;)

0 0
Kim 21-09-2012 09:17:27

Rønnebærrene er sure...

Det sjove ved Fandroids er, at der stort set ikke er grænser for hvor fantastisk Jelly Bean er - men det betyder på ingen måde at der har været den mindste lille finger at sætte på Ice Cream Sandwich. I Fandroid terminologi ligger ICS på rundt regnet 127% fantastisk, og JB er oppe omkring de 189%. I den virkelige verden virker den logik ikke.

0 0
Peter Frederiksen 22-09-2012 16:02:03

Det sjove ved WinDrones er, at de er gode til at feje for andres døre end sin egn.

http://my-symbian.com/forum/viewtopic.php?t=44034&postdays=0&postorder=asc&start=0

:-)

0 0
Kim 22-09-2012 17:39:52

Ikke sikker på at jeg får din pointe :)

Nogle Symbian fans har lavet en liste over hvorfor man ikke skal købe en Mango telefon. Hvordan har det noget at gøre med at "WinDrones" (den må du også gerne forklare) ikke feje for sin egen dør, ved at påpege at der er logiske konsekvenser af hvor meget mere fantastisk den evige næste version af Android bliver.

Ice Cream ville levere 30% optimeret oplevelse i forhold til sin forgænger, og jubelen ville ingen ende tage inden lanceringen. Men til trods for en tvivlsom udrulning af ICS til dato, så er f.eks. du Peter ved at falde i svime over hvor meget mere fantastisk JB er.

Kald det dog for hvad det er; ICS var en skuffelse der ikke leverede nok i forhold til forventningerne, men at JB ser ud til at rette mere op på det.

0 0
21-09-2012 11:54:30

Glæder mig til den næste WP version der så kun er lige så god som den forrige....

0 0
Kim 21-09-2012 12:11:03

Personligt tvivler jeg på at den bliver mere flydende...

0 0
Mads R 20-09-2012 19:33:49

Hvad snakker du om DX. De er mindst på højde med Ios. Det eneste han siger er at han ser forbedringer der kan gøre det 3x bedre. I modsætning til apple ser de bare fremad og ønsker at gøre det endnu bedre. Som jeg ser markedet lige nu er det kun microsoft og google der kigger frem af. Apple er godt tilfreds, da mange blindt køber iphone uden de behøver udvikle det mere. Det mest nyskabende de har lavet er deres kortfunktion, og det er kun en dårlig kopi af google map. Android kom allerede på højde med Ios med 4.0. 4.1 er langt foran så glæder mig til at se hvad fremtiden bringer. Regner dog ikke med apple er med til at skabe fremtiden da de bliver i fortiden.

0 0
Raaert 20-09-2012 20:46:45

Hej Mads,

Kan vi ikke få nogle eksempler på, hvordan Android 4.1 er langt foran iOS?

Skiftede selv fra Android for ½ år siden til iPhone, og har aldrig været gladere. - Så jeg er meget interesseret i at høre, hvorfor du synes at 4.1 er langt foran iOS6?

0 0
Mads R 20-09-2012 21:35:20

Nu er Android et meget vidt begreb. Jeg har selv haft topmodeller (sgs, sgs 2 og sgs note) og der har aldrig været noget problemer, men min datter har en overgang haft en galaxy y, og der var mange mangler, så android kommer både i kvalitet og skrammel alt efter hvor meget du vil betale, men under alle omstændigheder så er android topmodeller billiger end iphone.
Med hensyn til iphone kender jeg 3 ejere og de er glade for deres telefoner, men er misundelig med hensyn til hvad min android kan. De programmer der går størst indtryk er Cihgame (der gør det muligt at snyde i de fleste spil, så man slipper for at betale en formue), addfreeandroid ( fjerner reklamer i spillede og på diverse hjemmesider, så de køre bedre) og muligheden for widgets der gør telefonen mere personligt, så den ikke kun består af ikoner og mapper.
Hvis du søger på nettet efter "why is iphone better than android" finder man kun icloud som de kan fremhæve, hvor der er mange flere ting hvis du søger på "why is android better than iphone". Med hensyn til icloud er jeg lidt misundelig, men er dog glad for at dropbox bliver mere og mere integreret i diverse programmer, så jeg har efterhånden mulighed for at synkronisere med dropbox.
Jeg synes dog det kræver lidt tilpasning af en android før den køre optimalt, men når min datter på 10 år, og min mor på 68 år kan finde ud af det, så kræver det ikke særlig meget.
Pt har min note en oppe tid på 842 timer og min datters sgs 2 en oppetid på 1438 timer, så det med den hele tiden kræver genstart, som nogen fremhæver som en ulempe kan jeg ikke genkende.
Jeg har giver min datters galaxy y (kostede 899 kr.) videre til en på arbejdet og hun har ikke oplevet noget problemer med den og er meget glad for den, men hun har heller ikke så store krav til den.
Jeg savner nogen andre argumenter fra iphonebrugere end "den virker bare" og "den har et fedt design". Hvis det er det eneste en iphone kan er jeg ikke imponeret.
Jeg er derudover meget glad for multitasking på android da jeg tit bruger 2 eller 3 programmer samtidig.

0 0
Kim 21-09-2012 09:20:02

Sweet... så det mest fantastiske og misundelsesværdige ved Android, er muligheden for at snyde udviklere og Google fra betaling?

0 0
Daniel Jørgensen 21-09-2012 10:46:13

For mit vedkommende kunne jeg ikke skifte til en iPhone simpelthen pga. den ikke har de funktioner jeg bruger ..

Multitasking er en ting, en anden ting er sådan noget som widgets og muligheden for at swype og flere keyboards.. Jeg kan f.eks. skrive sms'er på et t9 tastatur eller et qwerty hvor jeg kan slå swype til..

Derudover har jeg også programmet Tasker, som gør det muligt for mig at få min telefon til at gøre ting i bestemte situationer.. F.eks. har jeg lavet det sådan nu at når jeg kører ind i indkørslen til huset, så tændes wifi og en WOL pakke sendes til min stationære PC så den tændes.. Alt sammen foregår automatisk..

Alle de ting kan en iPhone ikke..

0 0
Footiefan 20-09-2012 20:18:00

Tror du skal kigge på ordet ironi ;-)

0 0
saliuu 20-09-2012 19:21:23

Det havde nok også været værd at nævne i artiklen at udmeldelsen kom da han blev kåret some en af de 50 Designers Shaping the Future, siden i nu ikke valgte at lave en nyhed med omkring det.

0 0
Lasse Poulsen 20-09-2012 17:49:17

Godt at de ikke hviler på laurbærrene. Spændende at se hvad kommende versioner har at byde på.

0 0