Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android ejer nu 50 procent af markedet

Android ejer nu 50 procent af markedet

Ifølge de nyeste markedstal er Androids markedsandel på smartphone-markedet nu over 50 procent. Samsung er den mest sælgende producent.

Ifølge Gartners nye tal for smartphone-markedet i tredje kvartal af 2011, har Android rundet en kæmpe milepæl.

52.5 procent af verdens smartphones kører nemlig nu på Googles styresystem. Nærmeste konkurrent er Symbian, der ejer 16,9 procent af markedet. 

Samsung er verdens mest sælgende smartphone-producent, med et salg på 24 millioner i årets tredje kvartal.

Apples fremgang

Apple solgte i samme kvartal 17 millioner iPhones, hvilket er en stigning på 21 procent fra sidste år.

Samtidig er det dog et fald på 3 procent fra andet kvartal, da kunderne formentlig har ventet på den nye iPhone.

Gartner forudser, at fjerde kvartal bliver Apples hidtil stærkeste, på grund af iPhone 4S-salget.

Læs hele gennemgangen fra Gartner her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bjarne1 18-11-2011 12:57:40

Nu er der reelt kun 2 smartphone operativsystemer.

IOS
Android.

At en af dem kommer til at have over 50 % er jo ikke svært at se. Det er derfor dem som vi skal holde øje med idag. Mango, MS, og symbian er teknisk langt bagud. bla med det finske triple tryk, ikke oversat til dansk mm. Om MS kan begynde at vinde noget af det tabte tilbage er det for tidligt at vide, men det kræver en kvalitetsforbedring.

0 0
Henrik 21-11-2011 09:38:36

iOS er på 3. pladsen, så hvordan får du det?

Du trænger vist til at komme ud af din osteklokke og forholde dig lidt til virkeligheden.

1. Symbian sælger stadig mere end iPhone.
2. Android er rigtignok størst, men Symbian er som sagt på 2. pladsen.
3. Når Nokia's velfungerende og ultra strømlinede WP devices begynder at vælte ud i forskellige prissegmenter skal du se frygten brede sig his Google og Apple.

0 0
Slaraffenland 18-11-2011 13:21:12

Finsk trippeltryk eller ej.... Jeg tror at Nokia 3210 er Nokia´s vej tilbage til rampelyset. Jeg glæder mig i hvertfald vildt meget til at den bliver introduceret i 1999.

0 0
Kim 18-11-2011 12:59:38

Dude... du er jo waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay bagud. Kom ind i kampen og prøv igen ;)

0 0
TechnoSmølf 17-11-2011 20:36:15

Kæft hvor er jeg træt at den krig der foregår herinde fra ifans så snart der kommer noget positivt omkring Android. Ja Android har nu 50% af markedet pt. Om det så er noget der er solgt eller ej er jo fuldstændig ligegyldigt, og om det så er solgt på 15 forskellige enheder er jo også lidt underordnet. At IOS kun bliver solgt på 3 telefoner, er jo kun et søm på egen kiste så at sige ;)

Selvom det er meget underholdene en gang i mellem at læse den ordkrig der sker herinde, så er det altså lidt trættende i længden.

0 0
18-11-2011 10:48:01

Så længe det holder sig inden for artiklens tema har jeg svært ved at se et problem

0 0
Footiefan 17-11-2011 23:51:33

Hehe ja, men så læs kommentarer i iPhone 4S anmeldelsen. Det er modsatte holdning ;-) Så ikke kun dine såkaldte "ifans" er på den vogn ;-)

0 0
Kim 17-11-2011 21:03:21

... jeg er ikke iCloned. Jeg er bare heller ikke en Androide ;)

0 0
Onkel_Per 17-11-2011 16:13:24

Tallene for Android og iOS er vel næppe så overraskende, er de?

Og faldet hos Symbian kunne vel også forudses.

Det der overrasker mig mest er faktisk at M$~WP ligefrem har nedgang!

0 0
Kim 17-11-2011 16:25:46

Hvorfor overrasker WP's marginale nedgang dig?
Husk på at Mango blev lanceret i September, og HTC's nye WP telefoner kom i Oktober, ligesom at Nokias ikke er på markedet endnu.
Så det er har stort set stadigt kun været LG's model der har været i salg.
WP vil først for alvor begynde at rykke på sig i Q1 næste år, men jeg forventer da også nogen fremgang i Q4.

0 0
Onkel_Per 18-11-2011 07:21:15

Jeg troede faktisk at WP i det mindste havde stabiliseret sig og bibeholdt status.

Men ud fra en "marginal" nedgang på 33% i salgstal kan jeg da godt se at den fatisk har været mere medie-hybet end salgstallene retfærdiggør.

0 0
Kim 18-11-2011 08:13:18

Den marginale nedgang er i forhold til sidste kvartal, hvor de lå på 1,6%
Den nedgang du kigger på er i forhold til sidste år, men i mellemtiden er markedet vokset med 46% - altså kan der godt sælges flere WP enheder i dag end for et år siden, men med en mindre markedsandel af salget som resultat.

Men der er en kæmpe vekselvirkning mellem Symbians tilbagegang og WP's stagnering. For ligesom man holdt op med at købe Symbian i februar, dog særligt april, så har man jo også ventet på at købe WP til at Nokias modeller kom. Ligesom at Mango-opdateringen også med stor sandsynlighed har gjort, at forbrugerene har været tilbageholdende.

WP bliver først interssant (igen) her i Q4, men for alvor i Q1 næste år, hvor Nokia lanceres i f.eks. USA.

0 0
Onkel_Per 18-11-2011 09:33:00

Det var nu faldet (33% ~ 400.000) i salget af antal enheder der overraskede!

0 0
Kim 18-11-2011 09:47:02

Ja, ok (snarre 500.000 (22%) ift Q3 2010). Men grundene er de samme som beskrevet ovenfor.
Jeg mener stadigt at WP først bliver (er blevet) interessant med Mago og Nokia lanceringerne.

0 0
Kim 17-11-2011 13:57:29

Apple shipped 17 million iPhones, an annual increase of 21 percent, but down nearly 3 million units from the second quarter of 2011 because of Apple's new device announcement in October.
Gartner believes Apple will bounce back in the fourth quarter because of its strongest ever preorders for the iPhone 4S in the first weekend after its announcement.


Kontra

Apple solgte i samme kvartal 17 millioner iPhones, hvilket er en stigning på 21 procent fra sidste år.

Samtidig er det dog et fald på 3 procent fra andet kvartal, da kunderne formentlig har ventet på den nye iPhone.

Gartner forudser, at fjerde kvartal bliver Apples hidtil stærkeste, på grund af iPhone 4S-salget.


Den sidste står vist for egen regning. Det er sikkert meget muligt at det bliver Apples bedste, men det er ikke en forudsigelse man kan tilskrive Gartner udfra teksten... ;)

0 0
Jan Ålund 17-11-2011 14:10:47

Der er helt sikkert nogen på mobilsiden.dk der burde have meget store røde øre og som kunne trænge til et engelsk kursus. Men det er jo ikke noget nyt at der er fejl i artiklerne ;)

0 0
17-11-2011 14:29:11

Jeg kunne godt tænke mig at du oversatte ? Og så vise hvilke ting der IKKE er med ?

0 0
Kim 17-11-2011 15:03:21

Der står intet sted at Gartner forudser at Q4 bliver Apples hidtil stærkeste.

Der står at de forventer at "bounce back", men det er jo i forhold til den nedgang der har været i Q3 i forhold til Q2.
Altså er forventningen som udgangspunkt "bare" at de kommer tilbage i Q4 på niveau med Q2.

0 0
18-11-2011 08:54:34

Nej det er rigtigt, men mon ikke de gør det, når nu de har fået de højeste forudbestillinger nogensinde ?

0 0
Kim 18-11-2011 09:01:17

Jo, det skriver jeg jo også. Det gør Gartner bare ikke, det er det der er pointen.

0 0
18-11-2011 09:16:23

Ja det er selvfølgeligt rigtigt nok.

0 0
Kim 17-11-2011 14:21:23

Ja både og. For det viser sig sikkert rigtigt, at Q4 bliver Apples bedste, fordi der er gode grunde til at salget har stagneret i Q3 - alle regnede jo med at iPhone 5 ville blive lanceret. Og de 3 millioners nedgang, er jo opvejet af forudbestillingerne på 4S.

Det eneste "virkelige" problem er, at man tilskriver et analyse firma en forudsigelse de faktisk ikke er kommet med.

0 0
Mogens Christensen 17-11-2011 12:41:14

Hvis det var sådan, skulle Apple jo spørge Android fabrikanterne om de ville sælge noget.
Nej Android "har" nu 50% af markedet....

0 0
Footiefan 17-11-2011 13:46:49

aka ordkløveri ;-)

0 0
17-11-2011 13:05:41

Jep det er en af de gode overskrifter.

Android er en meget magtfuld robot, et stykke software ejer halvdelen af markedet. Den næste scifi-film kommer til at handle om en lille grøn robot der forsøger at invadere jorden som finansmand(/robot) ved opkøb ikke med våben. Advarsel den bliver kedelig!

0 0
Kim 17-11-2011 13:54:14

Men det er i det hele taget noget sludder. 52% af telefonenerne der blev SOLGT i Q3 var Android - det konverterer jo altså ikke resten af telefonerne derude til Android, således at halvdelen af alle smartphones er blevet til Android.

0 0
Henrik 21-11-2011 09:31:11

Præcis. Plus, at Android's kæmpe markedsandel lige nu skal ses i lyset af alle de skralde devices fra Nook osv. som knap fortjener at blive talt med som "smart" devices. 80% af alle apps crasher ihvertfald på disse crap devices, så om der er Android på eller ej, er egentlig i så fald ret ligegyldigt.

0 0
JP 17-11-2011 12:28:21

Der "ejer" Apple over 65% af markedet, og Android's del ligger på små 20%.

http://tech.fortune.cnn.com/2011/11/14/android-sells-the-smartphones-apple-makes-the-money/

0 0
17-11-2011 13:25:02

Men nu handler det jo ikke om profit, men om markedsandele....Hvorfor er det hver gang der endnu er et område hvor android voldtæver iOS, så skal man lige drejen den hen på et nyt punkt hvor iOS "stadig" er med....

Men det er da dejligt at se at det går så stjerne dårligt for det rodede styresystem som bare er noget lort...

0 0
Henrik 21-11-2011 09:29:11

"Men det er da dejligt at se at det går så stjerne dårligt for det rodede styresystem som bare er noget lort..."

Det går da godt for Android's markedsandel pt. ?!?

0 0
21-11-2011 10:08:35

Var nu også ironisk ment :D

0 0
Henrik 21-11-2011 11:15:08

Aha...ok :-)

Jeg tror nu godt, at man kan regne med at se Android falde i løbet af de næste par år. Systemet er ved at rive sig selv i stykker i fragmentering, og i alt for stor spredning i kvaliteten af telefoner. På mange måder begynder Android at udvise nogle af de samme problemer som Symbian havde, da det var på sit højeste.

Desuden er WP lige om hjørnet til at eksplodere i markedsandel.

Iøvrigt er Symbian ironisk nok gået den modsatte vej det sidste år, og er med den seneste Belle version faktisk blevet rigtigt lækkert og stabilt. Salgstallene er også nogenlunde stabiliseret - og salget af apps har været stigende hele vejen.

0 0
Slaraffenland 17-11-2011 14:42:41

Du har naturligvis ret i at artiklen handler om markedsandele...men du får det nærmest til at lyde som om at "størst markedsandel" er et kvalitetsstempel i sig selv?! Det er vel forhåbenligt ikke din pointe?

0 0
18-11-2011 08:51:01

Er det ikke det apple altid har gjort ? VI er de bedste fordi vi har flest apps ?

0 0
Slaraffenland 18-11-2011 10:51:49

Så fordi Apple altid har gjort det, så gør du det også? Er det ikke lidt fanboy-agtigt?

0 0
18-11-2011 13:55:40

Fanboy eller ej, så syntes jeg bare at det er sjovt at se apple keynotes der næsten altid handler om kvantitet, men så når der er områder hvor de ikke er dem der har flest/mest, så så skal snakken pludselig være kvalitet, for kvantitet er abenbart alligevel ikke alting...

Jeg er bare træt af at apple ikke bare indser, at de på visse områder af og til bliver overgået...

0 0