Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android er risikofyldt for mobil-producenterne

Android er risikofyldt for mobil-producenterne

Mens andre mobil-producenter lystigt laver Android-mobiler, holder Nokia sig tilbage. Det er nemlig ikke ufarligt at gå Android-vejen.

Både HTC, Samsung, Motorola, LG og Sony Ericsson er hoppet på Android-vognen, og efterhånden er en stor del af deres mobil-portefølje født med Google-styresystemet. 

For Sony Ericsson har Android endda været med til at vende en negativ udvikling. 
Men verdens største mobil-producent, Nokia, er ikke hoppet på, og holder stadig fast i deres egen platform Symbian, samtidig med de er i gang med at udvikle platformen Meego til de mest avancerede smartphones. 
Og det er måske ikke så dumt endda, vurderer aktieanalytiker Morten Imsgaard fra Sydbank: 
-"Det vil være en katastrofe for Nokia, hvis selskabet vælger Android. Nokia skal med sin markedsposition og sine muskler have sit eget system, så kunderne ikke er i tvivl om, at Nokia er noget, som er differentieret fra andre telefoner," siger han til Computerworld. 
Producenterne, der satser på Android, ender nemlig i en konkurrence, hvor det kun er design og pris, der adskiller dem fra hinanden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Tommy 29-01-2011 01:52:31

Men en anden ting, er også der er så mange mennesker som køber efter hvad massen siger er rigtigt. og Lige nu er android i meget høj kurs af en eller anden grund, men det er lidt samme fenomen som krigen med Windows og linux, alle hader windows, men fakts er at kun ca. 10% bruger Linux, det sammen med android, NOKIA har være stor i rigtig mange år, og fordi der lige er kommet et free ware system, som på nogle punkter slår nogle af de etableret OS-systemer, betyder det ikke de alle skal gøre som "dem der ikke selv har råd til at opbygge et OS system til deres telefoner, min igen det er meget en lyst og holdning til tingene, det samme skiller sig også ud ved meget andet, jeg er BMW mand, helt til finger spidserne, men Mercedes er meget bedre i nogle andres øjn. men bilerne er faktisk lige luxus men på hver deres måde. Men Nokia er dog internt inde i en krise om de vil beholde deres eget system eller ej, jeg har selv en Nokia N900 som jeg købte faktisk på frigivelse datoen i danmark som er baseret på et "fremmede" system, som hedder MAEMO, og lige efter N900 kom, havde de meldt ud det skulle være deres ”nye” OS-system, et ½år efter laver de så lige symbian 2 eller 3 eller hvad den nu hed, men det har fået så mange tæsk, så der er ingen tvivl om at Nokia slingre i holdningen om skift eller ej, men som benjamin også mener, de gør klogest i at holde sig til deres eget system, hvis de vil tjene penge hvilket er det APPEL har gjort på en meget klog måde, med noget "forældet" hardware, som også har problemer, men ingen snakker om de problemer, deres PR er simpelthen så god, man slet ikke stille IPhone kritisk spørgsmål.

0 0
Benjamin Jensen 29-01-2011 01:33:20

Nu synes jeg det kommer til at handle om hvem der laver det bedst OS til telefonen, og det betyder faktisk ikke en fløjtende fis. Kun for kunderne, men ikke for mobilproducenterne.

Jeg har hele tiden holdt på at Nokia gør klogt i det de gør. Nokia er en mastodont, og de har med sikkerhed skelet til Apple, for de gik fra at være den lille til en mastodont. Og hvordan nu det?

Jo, opskriften er enkel. Man laver sit eget OS, tjener kassen på at andre laver apps til ens telefon, gør den kompatibel med mange andre enheder som man sjovt nok også selv laver.

Nu er det jo pludselig ikke kun hardwaren man tjener på. Man tjener også på at brugeren bruger telefonen, og det er jo det mest geniale. At tjene store summer på hardwaren hvor der er 10 andre konkurrenter er altså noget af en udfordring. Telefonerne skiller sig jo mildest talt ikke ud, og Nokia ville heller ikke kunne kontrollere hvilken vej man vil gå. Her er man helt og holdent i google hænder!

0 0
Urbanus 28-01-2011 15:49:26

Det var da noget af det tåbeligste jeg har hørt! Den strategi vil da føre Nokia i den sikre død.

Hardwaren er jo lige præcis der hvor Nokia har en mulighed for at skille sig ud. Hardwaremæssigt ligger Nokia jo faktisk et pænt stykke over mange af de andre mobilproducenter, f.eks. HTC som mange jo netop køber på trods af dårlige kameraer, musikafspiller og holdbarhed.

Når det gælder styresystem gælder det jo lige præcis om ikke at skille sig ud, men at kunne tilbyde noget hvor kunderne kan vælge et stort antal apps af høj kvalitet der til stadighed udbygges og opdateres. Det er de ekstra apps du kan installere der giver en telefon ekstra værdi, ikke styresystemet.
Apple kan tillade sig at skille sig ud pga. deres forspring, men for andre gælder det om at hoppe på en populær vogn - lige nu Android, men det kunne med tiden også blive Windows eller andre der opnår udbredelse hos mange producenter. Styresystemet der kun støttes af én producent er i stor farezone for at dø ud - bortset fra iOS.

Og selvom man hopper på Androidvognen kan man jo stadig skille sig ud på det UI man lægger hen over. Der har f.eks. HTC haft stor succes med Sence, der er helt anderledes end de andre Android-telefoner.

Og netop Nokia ville have gode muligheder for at få en god position pga. deres gode hardware. Lige nu ser det ud til at være det der får folk til fortsat at Nokia-telefoner PÅ TRODS af Symbian - ikke på grund af Symbian!
Og mens de roder videre med Meego, bliver der flere og flere af de populære apps som brugerne efterspørger på de andre platforme.

Nokias kurs lige nu minder om Commodore i slutningen af 80'erne. Og hvor er de nu?

0 0
Henrik 31-01-2011 11:36:03

Jeg mener absolut ikke man kan sammen Nokia med Commodore i slut-80'erne. Generelt er software support på Symbian faktisk udemærket. Det er korrekt at FB ikke laver en klient - nok primært er amerikanere og ikke fatter en hat af hvad der foregår i resten af verdenen. Men ellers findes det meste. Desuden er de store publishere som EA, Gameloft, Real osv. begyndt at supportere Symbian igen med deres HD titler osv.
Software er pt. opadgående for Symbian, ikke nedadgående.

Lige pt. er det iOS der er bedst supporteret med software - især når man snakker kvalitativt, og det er der en god grund til. Der er gode penge at tjene på app storen, i modsætning til Android Market.

Nokia's Ovi Store, som jo næsten er synonym med en appstore til Symbian som helhed, er ligeledes et udemærket sted at tjene penge. Ikke helt så god som Apple's, men langt langt bedre end Android Market. DERFOR har Nokia en rigtig god chance, og det ser ud til at virke. Ovi Store downloads er gået fra 2,5 millioner downloads pr. dag i starten af november til 4 millioner downloads pr. dag i slutningen December.

0 0
BE 28-01-2011 17:50:10

Jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret langt hen ad vejen, men så holder enigheden også op.

Smartphones ser ud til,at have fundet en størrelse til en brystlomme, og måske lidt til, så udseendet har sin egen betydning derefter for de enkelte mærker.

Hardwaremæssigt vil de allesammen snart være nogelunde lige, så heller ikke her vil der kunne opleves de store forskelle.

Om styresystemet skal hedde BU eller BÆ er nogenlunde ligegyldigt.
Antallet af applikationer som kan downloades vil fremover nok få en mindre plads, med mindre man altså bare er helt vild med den slags.

Det er den brugerflade der ligger ovenpå, og hvor fint den er designet, og fungerer i et hele og sammenhængende for brugeren der bliver det afgørende og det kan gøres både med Symbian, IOS eller Android.

Apple har tilsyneladende lagt en uhyggelig fint designet, og velfungerende software på sine mobiler, som kører godt sammen i alle applikationer og på nettet, men de andre producenter er på vej derhen, og mangler åbenbart stadig et godt stykke.

Microsoft valgte åbenbart sin helt egen udlægning og version, som tilsyneladende fungerer meget fint, men spørgsmålet er om det slår an eller bliver et flop.
Noget tyder på de ikke har købt billet til toget, og stadig står på perronen, og der står køberne så også og venter.
Jeg tror deres anonyme firkantede klodser er et helt forkert signal på en moderne mobiltelefon med stor skærm, og det er en grundlæggende fejl de har begået.
Det vil nok forfølge deres image fremover ved nye modeller, - selv om de skulle ændre det til mere nutidige og tilsvarende moderne ikoner på en mobil.
Hvis Microsoft virkelig vil noget på mobilområdet, så skal de fanden knusemig lette rumpetten, tage syvmilestøvlerne på med sokker der er ild, for eller er løbet sgu kørt for dem.

0 0
David 28-01-2011 21:08:44

"Om styresystemet skal hedde BU eller BÆ er nogenlunde ligegyldigt.
Antallet af applikationer som kan downloades vil fremover nok få en mindre plads, med mindre man altså bare er helt vild med den slags."

Hvordan er det du kommet frem til det?

Jeg synes netop at apps fylder mere og mere i folks bevisthed. Det svarer til at alle PC producenterne lavede deres eget OS i stedet for windows.. Udviklerne gider jo ikke lave deres programmer i 20 forskellige versioner.

0 0
BE 28-01-2011 23:54:07

OK, Villiam, jeg kender ikke så meget til IOS, da jeg ikke er Apple fanatiker.


OK, David, men hvor mange apps. mangler du da på din telefon?

Jeg har ikke så store mangler på hverken min HTC Desire eller min Samsung Galaxy S.
De er født med det meste jeg har brug for, og noget af det skal sættes op, men så kører det.
I fremtiden vil producenterne selv lægge endnu mere på mobilerne for, at diffenrentiere sig.

Javist et spil eller to til tidsfordriv, når lejlighed byder sig.
Et eller højst to tekniske programmer måske, og måske et motionsprogram.
Et navigationsprogram den indbyggede GPS, så jeg slipper for at have 2 apparater.

Tvitter, facebook og jeg skal komme efter dig, er jo rent tidspilde for mange, som i øvrigt også springer fra i øjeblikket, og det bruger/gider jeg slet ikke.
Jeg gider da slet ikke sidde og lede efter alle mulig apps. blot for at prøve dem og bagefter afinstallere dem igen, og så lede efter nye til afløsning, som så igen....!

Ser man på Marked, så er der måske højst
ti pct. i alle kategorier, som har noget at byde på, men ikke nødvendigvis er nødvendige.
- Pjask du bare rundt i baljen, hvis du har lyst.

0 0
Villiam 28-01-2011 19:06:46

det skal så lige nævnes at ios har haft store problemer den sidste tid. så de er så sandelig ikke en tand bedre end nogen af de andre systemer.

0 0
peter 28-01-2011 14:42:40

For en gang skyld en aktie analytiker som jeg er enig med! Jeg har dog lidt svært ved at det er en aktie analytiker som bliver citeret om sådan et teknisk emne. Vi kunne godt bruge nogle interviews af nogle faktiske eksperter på området så vi ikke altid skal høre på folk som aktie analytekere og John Strand!

0 0
Svend Ole Nielsen 28-01-2011 15:35:53

Vil nu ikke ligefrem sige det er teknisk det her. Langt fra. Det er en beslutning om hvilket system en telefon skal have. Om det hedder Buh, Bæh, IOS eller Android er ligemeget i det her tilfælde. Der skal ikke megen teknisk snilde til at se når producenter bruger Android, så bliver producenterne nødt til at skille sig ud på andre områder. Og det gør Nokia med deres eget system.

0 0