Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android får endelig Find Min Telefon-funktion

Android får endelig Find Min Telefon-funktion

Find My iPhone har eksisteret i tre år. Nu kommer en tilsvarende funktion også til Android.

Screenshot fra find-telefonen funktionen i Android.
Screenshot fra find-telefonen funktionen i Android.

Det er særdeles nyttigt at kunne finde tabte og glemte telefoner via funktioner som Find My iPhone hos Apple og Find Telefon på Microsoft Windows Phone-telefoner.

Hidtil har Android ikke, som standard, haft en tilsvarende mulighed, med mindre den har været indlagt fra den enkelte producent, men nu ændrer Google på dette.

På Androids udviklingsforum fortælles nu i et blog-indlæg, at den nye Android Device Manager der kommer senere på måneden, vil indeholde en tilsvarende feature.

Funktionen på Android gør det muligt at få den glemte telefon til at ringe på maksimal lydstyrke, også når den er lydløs. Desuden kan indholdet på telefonen slettes – og naturligvis kan mobilen lokaliseres.

Telefoner med Android 2.2 og fremefter vil kunne benytte find-telefon-funktionen, blot brugeren er logget ind med sin Google konto på mobilen. Der kommer også en applikation.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas Kristensen 06-08-2013 22:31:41

Jeg opdage ''Android Device Manager'' på min HTC One X igår :)
Nu mangler vi bare at google aktivere tjenesten :)

0 0
jramskov 05-08-2013 14:38:23

Fint nok hvis man glemmer sin mobil et sted, men hvis den bliver stjålet eller lignende, så er man lost da tyvene sikkert har fundet ud af at de skal resette telefonen.
Apple skulle gøre det bedre i IOS 7:
http://www.imore.com/ios-7-preview-activation-lock-aims-keep-out-crooks

Det er så en ulempe ved at Android er så åbent og dermed let kan resettes.

Derfor er det også vigtigt at have noteret IMEI nummeret ned på telefonen så den kan blive spærret af teleselskaberne hvis man politi anmelder den.

0 0
Thomas Larsen 05-08-2013 14:51:14

Android's åbenhed har intet at gøre med hvor let en telefon kan resettes.

Det sagt så er der jo ingen der ved præcist hvordan funktionen fungerer, det kan da sagtens være at Google's løsning tager højde for hvis tyven resetter telefonen.

0 0
jramskov 05-08-2013 15:10:33

Tjae...nu er det jo generelt temmeligt nemt at roote en android mobil og smide en anden ROM på.

0 0
Thomas Larsen 05-08-2013 15:18:19

Ja, men det har ikke noget med Android's åbenhed at gøre :)

0 0
jramskov 05-08-2013 15:31:22

Kan du uddybe?

0 0
Thomas Larsen 05-08-2013 16:45:45

Det står enhver frit for at låse Android ned så meget de vil.

At de fleste fabrikanter, så vidt som muligt, har forsøgt at efterkomme forbrugerne ved ikke at låse dem ude af deres telefoner, er kun en god ting, men ikke et krav.

0 0
jramskov 06-08-2013 09:06:09

Nu ved vi jo ikke hvordan Googles løsning er implementeret, men i IOS7 er det sådan at hvis du låser din IOS device via denne feature, så skal du indtaste dit apple ID og password før du kan bruge den til noget igen. Dvs. det vil være temmeligt svært for en tyv at bruge den til noget udover at skille den ad og sælge den som dele.

Det jeg mener er at det vil være svært for Google at lave noget lignende, dvs. noget der gør det lige så svært for en tyv at bruge telefonen igen.

0 0
Thomas Larsen 06-08-2013 12:15:59

Det er ikke decideret svært for Google at lave noget lignende, om de så gerne vil er en helt anden sag.

De kunne dog lave en lignende løsning som kørte igennem Google Play der forhindrer telefonen i at virke på de services uden de behøver at ændre på hvordan bootloader osv. virker.

0 0
06-08-2013 10:28:52

Intet er låst for altid... De første beta versioner af ios7 er jailbreaket, så hvad skulle så afholde dem fra at deaktivere findmyiphone?

0 0
TF 06-08-2013 13:37:13

Tja man må i det mindste tage hatten af for at der er et firma der forsøger at finde en løsning på dette stigende tyveri problem med mobiler og jeg håber da at microsoft/nokia kopiere det så jeg kan få det på min WP mobil.

0 0
06-08-2013 14:54:58

Klart, men nu var det jo ikke lige det der blev talt om. Der er jo faktisk en del der er ved at få øjnene op for problemet, hvilket som du skriver er meget positivt... Men desværre vil der nok altid være en bagvej ind, ellers vil producenterne heller ikke selv kunne komme ind :-)

0 0
TF 06-08-2013 20:42:38

Ja desværre, jeg tror desværre aldrig vi får buk med tyvene :-(

0 0
05-08-2013 13:17:29

Men som mange andre skriver, så har vi jo haft i længere tid end mange af de andre platforme. Enten i form af producenten eller som app.

0 0
TF 05-08-2013 17:24:09

Vis det er så vigtigt for dig hvem der har haft hvad længst hvorfor finder du så ikke ud af hvor det startede, jeg kan måske hjælpe lidt for så vidt jeg husker var det en mulighed allerede i windows mobile, men ret mig gerne vis jeg husker forkert.

0 0
05-08-2013 19:05:33

Nej hvad med om du for en gang skyld linkede til noget konkret. Noget der ligesom bakkede din ekspertviden lidt op? Inden du går i gang med at flæske folk..... Og den eneste grund til at jeg overhovedet nævner andre platforme, er fordi artiklen nærmest ligger op til at det først nu rigtigt kommer til android....

0 0
TF 05-08-2013 22:02:28

Rolig nu min ven jeg går ikke i flæsket på dig jeg syntes da bare du skulle finde den oprindelige opfinder vis det var så vigtigt for dig hvem der kom først og jeg forsøgte ovenikøbet at hjælpe dig, jeg er fuldstændig ligeglad med hvem der fik hvad først bare jeg har det.

0 0
Rene 05-08-2013 13:09:25

Man glemmer tit at det ikke er i Android når der er så mange apps, faktisk syndes jeg google skal stoppe med at indbygge sådan noget i android da apps gør det bedre og det bare en endnu en funktion man skal ind og slå fra. TRÆLS!
Men mener at cerberus er den bedste app til det formål.

0 0
Morten Jensen 06-08-2013 10:16:38

Som jeg forstår det, så er det ikke noget der bliver 'bygget ind' i Android, men derimod en app som Google tilbyder, på lige fod med app'en Cerberus. Så med mindre man synes konkurrence er skidt, så kan man da umuligt have noget imod at Google tilbyder sin egen version?

0 0
Rene 10-08-2013 12:06:30

Selvføldig ikke så længe det kan afinstalleres og ikke er installeret som standart er det da kun godt.
Kan være andre bedre kan lide den.
Kan bedst lide cerberus da den ikke kan slettes heller ikke som om der bliver lavet full wipe eller tilbage til fabriksindstillinger, så vil altid kunne finde den hvis den er tændt.

0 0
Villiam 05-08-2013 12:28:37

har haft den funktion indbygget længe. selv asus har været med i et godt stykke tid. smid nu jeres apple ud, og kom ind i den virkelige verden ;)

0 0
TF 05-08-2013 12:54:23

"Hidtil har Android ikke, som standard, haft en tilsvarende mulighed, med mindre den har været indlagt fra den enkelte producent, men nu ændrer Google på dette" kan du ikke læse ?

0 0
Stig Nygaard 05-08-2013 11:16:47

Der har længe været masser af apps i Google Play der kan levere den funktionalitet. Bare lige for at sige det, når artiklen nu har det værdi-ladede ord "endelig" i overskriften...

0 0
Thomas Larsen 05-08-2013 11:56:42

Ja, men hvad skulle man ellers lave hvis man ikke kan skrive negativt ladet historier omkring Android?

Det er jo ikke fordi iOS er adskillige år bagud med diverse funktioner såsom widgets, notifikationer, navigation, osv. :)

0 0
Slaraffenland 05-08-2013 12:31:45

Er man lidt pigesur? ;-)

0 0
TF 05-08-2013 13:06:17

"Lidt" :-)

De burde da være glade, her giver google dem nået så de er på linje med WP og ios på det punkt også og så bliver de pigesure og sviner budbringeren og apple, det giver jo ingen mening.

0 0
Thomas Larsen 05-08-2013 13:22:00

Selvfølgelig er vi glade for nye funktioner, der var ingen som sagde vi ikke var :)

Der var heller ikke nogen som svinede hverken budbringeren eller Apple til, så nok derfor det ikke giver mening for dig :)

0 0
Slaraffenland 05-08-2013 14:21:49

Hvis du ikke selv opfattede dit indlæg som en sviner, vil jeg klart anbefale dig at få andre til at læse dine indlæg højt for dig.

0 0
Thomas Larsen 05-08-2013 14:28:16

Det var bestemt kritik(af budbringeren, ikke Apple), men ikke en sviner. :)

0 0
Sven A. 05-08-2013 11:21:22

En af de mest kendte er: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lsdroid.cerberus

Cerberus... men også de fleste antivirus programmer har sådan en funktion. Som Stig siger, så er det ikke noget nyt i denne funktion...

0 0