Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android fører igen...med mest malware

Android fører igen...med mest malware

Androidplatformen indtager igen en kedelige førsteplads, på listen over mobile operativsystemer med mest malware.

Googles Androidsystem indtager en knap så flatterende førsteplads, over mobile operativsystemer med mest malware.

Malware er en fælles betegnelse for ondsindet programkode, der gør skadelige eller uønskede ting på ens smartphone.

Det kan nok ikke komme som nogen overraskelse, at Android topper listen, eftersom det er det absolut mest udbredte system til smartphones.

Antallet malware-familier steg dog i tredje kvartal til 259, hvilket er en stigning på 26 procent, i forhold til andet kvartal, skriver F-Secure i deres ”Mobile Threat Report”.

Android står alene for 97 procent af al Malware på mobile enheder, mens der ifølge F-secures rapport, ikke er registreret malware på hverken BlackBerry, iOS eller Windows Phone i 2013, skriver ComputerWeekly.

Det høje antal hos Android kan skyldes, at kontrollen i Google Play Store, er mindre end ved de konkurrerende systemer.

Kilde: ComputerWeeklyF-Secure

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Belgarion 18-11-2013 07:36:16

Som altid er det 3part app der er problemet på alle mobil os. og nu er det gået helt galt for blackberry fordi der ikke er adgang til Google play, så downloader de 3 part apps i stor stil og så går det galt.

Blackberry has always prided itself on the security of their operating system, but this was not enough to ensure their survival in the cut-throat smartphone market, especially with the massive app gap between it and the leading smartphone operating systems.

In a last-ditch Hail Mary pass Blackberry has decided to throw their legacy out the window, and have unlocked their Android emulator and are allowing Blackberry 10 users to download and install Android APK’s directly to their smartphones.

Unfortunately this freedom did not come with access to the Google Play store, the result being Blackberry 10 users who are using the latest versions of the operating system are getting all their software from 3rd party app stores filled with pirated Android software and the malware that goes along with it.

While the Android apps still run in a different environment from the “business” side of Blackberry OS, it seems rather likely that the majority of 3rd party apps Blackberry 10 users will be using will be Android apps downloaded from dubious sources, carried inside the firewall of the few businesses who still support them.

In one fell swoop Blackberry has both solves the “app gap” for their smartphone users, and destroyed the reputation of the company for security and safety for users and the companies who purchase their handsets. We can only congratulate their genius…


http://wmpoweruser.com/blackberry-10-has-just-become-the-most-unsafe-mobile-os/

0 0
Belgarion 13-11-2013 07:45:38

Dog er WP det eneste styresystem som aldrig har haft mailware ;-)

In their quarterly Mobile Threat report F-Secure reports that Android has continued its commanding lead when it comes to exposing its using to mobile malware.

The operating system has seen a strong increase in the 3rd quarter of 2013, adding 251 new families or variants of malware, and is responsible for more than 97% of new threats, with the venerable Symbian being responsible for the balance.

The most worrying element of the Android malware threat is its increasing professionalism. An increasing number are profit-motivated, sending premium-rate text messages, and one in five mobile threats are now bots, which is a sign that complexity of Android malware is increasing, the report said.

New tools like Androrat APK binder now also make it increasingly easy to subvert legitimate applications by inserting malicious code.

Windows phone scored 0 for 0, with no new threats and none in the past either – the only platform with a completely clean record. It seems in the wild west of mobile malware, there remains at least one safe haven.

http://wmpoweruser.com/android-leads-once-again-when-it-comes-to-mobile-malware/

0 0
Onkel_Per 13-11-2013 15:44:05

Dog er WP det eneste styresystem som aldrig har haft mailware ;-)

Det er vist ikke rigtig!

Jeg tror nærmere at det er malware WP har undgået ;-)

Men det kræver sikkert også en vis størrelse/markedsandel før der er nogen der fanger interesse!

Bare se på computer-siden, der er det Windows der er mest udsat.

0 0
Belgarion 18-11-2013 07:32:02

jo det e rigtig Ole. at der så ikke har været den store intereese for Wp platformen er noget andet, men fakta er de aldrig har haft mailware ole. så kom ikke og sig "det er ikke rigig" og ja på computer siden er det jo windows som styre i stor stil, og har altid været windows der har været det største styresystem altid, så klart det er der der er mest mailware. Så det er lidt fis i en hornlygte at tage et pc styre system frm, det er mobil os vi taler om her ike pc os.

0 0
kelddaug 13-11-2013 00:32:40

Hvorfor fanden skriver i om sådan noget pis der ikke forkommer her, det er jo ikke i dk og fra google play det kommer.
Det er sq da ufatteligt.
Jeg har som andre aldrig set eller hørt om det herhjemme, så jeg mener det er hat og briller.

0 0
Onkel_Per 13-11-2013 15:47:53

Som antydet tidligere ^^^, så var det skribentens mislykkede forsøg på at lave en fornuftig konklusion på en ulæst artikel!

0 0
11-11-2013 21:56:41

I har tidligere skrevet en artikel der netop fortalte at Apple bruger mindre tid påsat kontrollere en app end Google. Hvordan hænger det sammen med at der bliver gjort mindre i Google play?

0 0
TF 11-11-2013 23:35:37

Det er muligt de bruger mindre tid, men det betyder jo ikke at de ikke stadig kan gøre arbejdet bedere.

Men nu hvor du vi har fået den oblikatoriske ios vs android ting af vejen kan vi måske snakke om hvad der bør gøres for at løse problemet på android platformen ? og det er et åbent spørgsmål til alle selvfølgelig.

0 0
12-11-2013 22:29:29

Glemte egentlig at tilføje, det er ikke mig der satte android vs andre op:

Citat: Det høje antal hos Android kan skyldes, at kontrollen i Google Play Store, er mindre end ved de konkurrerende systemer.

Tag dig dog sammen.......

0 0
TF 12-11-2013 22:42:38

Nej for du ville da aldrig starte en ios vs android diskution :-)

0 0
12-11-2013 23:00:06

Jo men det gjorde jeg så ikke her vel?

0 0
TF 12-11-2013 23:40:28

Det er muligt men det plejer du og du var heller ikke sen til at hoppe med på den ;-)

0 0
12-11-2013 00:08:37

Jeg ved godt at du har et problem, men alle der bruger android til daglig har ingen problemer. Så leg du med din iPhone, så leger vi med vores androids (der faktisk burde indeholde op til flere malware apps, hvis man altså skulle tro på disse latterlige "rapporter")....

0 0
TF 12-11-2013 05:57:09

Og hvor ved du fra at du ikke har malware ?

0 0
Arthur 12-11-2013 22:10:22

Thomas, hvis du havde læst rapporten, så ville du vide hvornår du ville have risiko for at have malware. Som Onkel_Per skriver, så drejer det sig om 'Third party apps'. Dvs. apps som du ikke henter fra Google Play.

Så for at svare på det spørgsmål, så er det PIV nemt at vide om man har malware eller ej. For du skal bare svare om du nogensinde har hentet en app udenom Google Play.

Og jeg er villig til at æde min hat på at langt de fleste mennesker ved hvornår de henter en app udenom google play.

0 0
TF 12-11-2013 01:42:08

Hvem skal rapporterne komme fra før de ikke er "latterlige" da ?

Med hensyn til hvad jeg "leger" med så ved du jo godt jeg ikke er i en osteklokke som dig men gladeligt leger med alt det der er på markedet jeg kan komme til og dermed har jeg også et problem når det kommer til android og malware desværre.

0 0
12-11-2013 07:25:58

De 14 dage du har en mobil tæller sq ikke som kendskab......

0 0
TF 12-11-2013 16:06:52

Tror du virkelig jeg generelt kun har en mobil i 14 dage :-) men ud over det så ja nogle mennesker er jo hurtigere end andre ;-)

0 0
12-11-2013 16:29:57

Nu har jeg i snart 4 år kun haft android, og har ikke til dato haft malware på min mobil. Hvilken erfaring har du med malware på Android? Som du kan læse i alle kommentarer på artikler om emnet, så er der Ingen brugere af android der oplever problemer med malware. Kun dig og disse "objektive" firmaer. Men her er der lidt læsning omkring sikkerhed i android og hvad der reelt er af sikkerheds brister i OS'et. Og læg mærke til, der er ingen der siger det ikke er der, vi siger bare at det er blæst fuldstændig ud af proportioner.

http://qz.com/131436/contrary-to-what-youve-heard-android-is-almost-impenetrable-to-malware/

Du vil s gerne have vi andre beviser alle vores påstande, så kan du ikke bevise over for os androidbrugere, hvor mega usikkert det er? Og ikke div. Ubrugelige rapporter fra firmaer der meget gerne vil sælge Anni virus apps. Nej vis os alle de uskyldige mennesker der har fået lænket deres konti, stjålet deres identitet fordi de bruger android. De må jo findes når der ifølge disse rapporter er flere hundrede tusind malware befængte apps alene i Google play.

0 0
TF 12-11-2013 20:47:51

Du går da helt amok lille ven :-)

Hvordan ved du at du ikke har haft malware ?

0 0
12-11-2013 22:00:21

Men kom nu, Øs ud af din ekstremt store erfaring indenfor android... Og fortæl om alle ofrene for malware i Google play..... Du siger jo at der er problemer med det. Så vis det....

0 0
TF 12-11-2013 22:47:14

Tja du har da ret i jeg har meget erfaring med android og dejligt at du endelig har fattet det ikke kun er dig der har erfaring med android :-)

0 0
12-11-2013 22:58:26

Nej kom nu Thomas, fortæl nu om alle dem der er ofre? Fortæl om al den malware du havde i apps fra Google play. Fortæl fortæl...... Det er jo fyldt med det overalt ifølge dig og rapporterne...

0 0
TF 12-11-2013 23:47:07

Jeg forholder mig bare til rapporterne, det er dig og dine venner der kommer med konspirations teorier og ikke tror på andet end google og de andre deciples ord.

0 0
13-11-2013 08:10:02

Jeg konspirerer da på ingen måder. Jeg fortæller sammen med alle andre android brugere, at virkeligheden er forskellig fra rapporterne. Du ved, det er os der bruger android til daglig, og ikke kun i 14 dage af gangen...... Derudover så er der jo kolossale usikkerheder i de rapporter, da disse firmaer jo ikke har data fra den installerede base, men kun fra hvad der ligger i de forskellige stores. Og de siger næsten alle samstemmende at LANGT størstedelen ligger i 3rd party stores, altså ikke noget vi "normale" brugere kommer i berøring med. Du vil så gerne stille Google/Samsung/Android i et dårligt lys, men du skyder med løst krudt, du har intet til at bakke dine påstande op med..... Jo rapporter der siger at der er malware i 3rd party app stores, men er jo ikke ligefrem breaking News. Thomas F, nu skal jeg lade dig få det sidste, så du kan føle at du har "vundet" igen, da det jo egentligt er grunden til at du forefindes i så mange tråde her på siden ;-)

0 0
TF 13-11-2013 16:25:09

Det er en vild fantasi du har :-) jeg skifter ikke mobil vær 14 dag og det har vi afkræftet den påstand og det der med at sætte "Google/Samsung/Android" i et dårligt lys er da rent fantasi fra en fanboy, hvad skulle jeg opnå med det ? Og hvad har samsung overhovedet med dette emne at gøre ?

0 0
12-11-2013 21:58:36

Og derudover bruger jeg også en app ;-)

0 0
TF 12-11-2013 22:43:14

Ahh så du er nervøs for sikkerheden :-)

0 0
12-11-2013 22:55:42

Ja jeg kører jo heller ikke bil med bind for øjnene ;-) men har aldrig fanget noget ;-) endnu en indikator på at det eneste der kommer fra dig er mundpis uden hold i virkeligheden. Men det er jeg heldigvis vant til :-)

0 0
TF 12-11-2013 23:39:27

Eller at din app ikke virker

Eller at du har været heldig

Osv osv

Og det hedder vel egentlig mundlort og det er du vist mester i at lukke ud, det kan man jo se her, der og alle vegne :-)

0 0
12-11-2013 21:57:40

Hvordan ved du at du ikke har?

0 0
TF 12-11-2013 22:45:28

Tja ifølge denne rapport skulle jeg jo i modsætning til dig ikke have noget at være bange for :-)

0 0
12-11-2013 22:59:04

Men hvordan VED du det?

0 0
TF 12-11-2013 23:33:57

Jeg kan da godt skrive det igen :-)

Tja ifølge denne rapport skulle jeg jo i modsætning til dig ikke have noget at være bange for :-)

0 0
Onkel_Per 11-11-2013 21:54:30

fået læst rapporten?

Jeg tror det faktisk ikke når hans konklusion er:

"Det høje antal hos Android kan skyldes, at kontrollen i Google Play Store, ..."

Og der i rapporten står:
"Seen in third-party app markets targeting Chinese users"
"Seen in third-party app markets targeting Russian users"
og
"Seen advertised in third-party advertisements displayed on mobile devices"

0 0
Søren 11-11-2013 13:45:05

En analyse lavet af F-secure som laver antivirus... Så hvis en tobakvirksomhed lavede en analyse der sagde at rygning ikke er skadeligt, så ville man også tro på det?

Jeg har heller aldrig mødt nogen der har haft malware på deres android telefon, hverken i min familie eller i min vennekreds.

0 0
TF 11-11-2013 18:09:56

Vis du ikke stoler på firmaer der laver antivirus, hvem skal så fortælle dig der er et malware problem før du tror på dem ?

0 0
Thomas Larsen 11-11-2013 18:41:32

Personer der ikke har direkte finansiel interesse i det.

0 0
TF 11-11-2013 19:22:53

Hvem ?

0 0
Robert 11-11-2013 20:31:22

Underligt skulle lige til at skrive det samme, men jeg giver for en gangs skyld Thomas F ret.

0 0
hellas7 12-11-2013 02:06:44

Så kan jeg støtte den anden blok: I må da have den mindste form for kildekritisk sans og Sørens eksempel med tobaksvirksomheden er præcis det samme.

Eller for at skære det ud i pap: F-secure vil naturligvis gerne have android-brugere til at downloade deres egen app og fortæller i deres rapport, hvorfor du har brug for den
(https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fsecure.ms.dc&hl=en)

0 0
TF 12-11-2013 04:33:45

Kan du så også fortælle hvem der så skal fortælle os at der er et malware problem på android før det er ok at lytte til dem ?

0 0
Thomas Larsen 12-11-2013 06:05:27

Personer der ikke har direkte finansiel interesse i det.

0 0
TF 12-11-2013 16:09:15

Ja men hvem skulle det være og har du nogle rapporter fra disse mennesker der viser det modsatte af denne ?

0 0
Jesper 11-11-2013 13:24:02

...skyldes det, at der er nogle brugere, som downloader fra andre kilder en Google Play! Det er nemlig noget man kan, hvis man bruger Android. Det er en valgmulighed man har, i modsætning til visse andre OS, som har truffet valget for dig!

Jeg ved naturligvis, at man kan jailbreake, men så ryger garantien også.

I øvrigt har jeg endnu ikke mødt én eneste Android bruger, som har hat malware på sin telefon...og jeg har mødt en del!!

0 0
kelddaug 13-11-2013 00:28:02

Næ, jeg har heller ikke hørt eller set det... jeg har haft Android siden 2009, ved ikke lige hvor de har det fra.

0 0
gielsgaard 11-11-2013 17:04:17

Den valgmulighed du taler om, den bliver vist indskrænket væsentligt i de nye Samsung har jeg ret i det ?

0 0
Morten Jensen 11-11-2013 13:44:24

Jeg kender heller ikke nogen der har haft malware på deres Android. Eller i hvert fald som har været opmærksom på det.
Og personligt frygter jeg det heller ikke.
Man har jo efterhånden opbygget en rimelig fornuft efter tyve års brug af PC'ere, så man har en rimelig idé om hvad man skal være opmærksom på med ting man installere på sin enhed.

0 0