Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Android holder også øje med dine bevægelser

Android holder også øje med dine bevægelser

Android-platformen tracker og logger automatisk din lokation, og gemmer desuden også anden data.

Smartphones med Android gemmer automatisk dit bevægelsesmønster, og sender data retur til Google og andre firmaer, som tilbyder lokations-baserede services. Det skriver Wall Street Journal.

En HTC-smartphone med Android sendte blandt andet information afsted flere gange i timen, mens den opdaterede ens bevægelsesmønster hvert sekund.

Udover ens lokation trackede telefonen også information omkring trådløse netværk i området.

Apple blev i sidste uge også afsløret i, at tracke brugerens bevægelsesmønster.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Webhiker 26-04-2011 11:41:32

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor en mobil telefon skal indsamle information om trådløse netværk.

Nogen der kan belyse det ?

Jeg troede google havde fået nok efter hele sagen om deres fotovogn der stjal information fra ubeskyttede netværk.

0 0
PJ 26-04-2011 18:08:35

Google har ikke stjålet noget som helst. Ved en fejl var de kommet til at opfange noget data fra folk som sender wifi til hele nabolaget uden at have sat password på. Dvs der er tale om 0.0000001% af folk, som tilfældigvis sendte noget i de 20 sekunder Google bilen var om at køre fordi deres hus.

Selve hotspot informationen, dvs de data som all wifi netværker sender hele tide (hvad de hedder, deres nummer, og om der er password på) bruges til kort lægning af location. Det er der iøvrigt en masse andre firmaer som har gjort og gør - det er kun Google som er åbne om det dog.

0 0
26-04-2011 16:06:49

Svaret på hvorfor de ønsker at kende dit bevægelsesmønster ser simpelt, reklamer. Jo desto bedre de kender dig, jo desto mere kan de målrette reklamerne.

Prøv at forestille dig at du overvejer at købe et specifikt kamera, så du googler det for at få flere oplysninger. Tilfældigvis kender google dit bevægelsesmønster, dermed kan komme med nogle reklamer fra en kamerabutik som ligger inden for dit bevægelsesmønster.

Det andet med at den skal bruge det til hurtigere at finde din position er delvist noget BS. Hvis du har GPS'en tændt så har den en stedbestemmelse(usikkerhed ca. +/- 3m). Uden GPS'en tændt så er der jo stadigt mobilmasterne som den jo kommunikerer med hele tiden, dermed har din telefon altid en grov ide om hvor du er, men ikke mere grov end at den hurtigt kan beregne en mere præcis position med din GPS.

0 0
PJ 26-04-2011 18:16:12

"Rigtig" GPS er røv langsomt, om du tror på det eller ej.
Rigtige GPS satellitter er små dåser omkring 20 KM over jordens overflade, og det er et stort job for en lille telefon at fange og beregning dem. Jo mere hjælp telefonen får fra andre kilder, inklusive wifi spots jo bedre.
Andre firmaer en google - fx Skyhook - har drevet Business på det i årevis (selv om Google vist er ved at sætte sig på dem) så selv om du ikke tror på det er der nok der gør til at er en god forretning.

0 0
PalleA 26-04-2011 12:09:19

Google har tidligere forklaret at grunden til at man indsamler wifi oplysningerne er at så kan man nemmere og hurtigere lave en præcis positionsbestemmelse. Problemet skulle findes særligt i byområder, hvor høje bygninger kan "skygge" for en præcis placering.

Hvorvidt det er BS (Bullshit) kan jeg ikke afgøre. I DK har jeg ihvertfald sjældent haft problemer med at min f.eks. GPS ikke kan "se" satellitterne.

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 11:49:49

Fået nok? Det er jo helt frivilligt om du vil give de oplysninger eller ej til Google

0 0
PJ 26-04-2011 18:05:31

Heh, det er stort set også bar en afskrift af hvad andre siger.

Det er meget sjovt, nogen skriver en historie derefter antager alle andre i kæde at det er fakt chekket og ingen gider rent faktisk finde ud af om det passer eller ej.

0 0
Joddler 26-04-2011 12:16:22

Mange tak, men deres rapport er lige så mangelfuld som denne her artikel den er???

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 15:27:54

Ja men heldigvis ser det ud til at det kun er få som skriver så manglefuldt og inkompetent som Mobilsiden og Reuters. Det ligger vist på under 1% når man kigger rundt på de forskellige sider om mobilnyheder.

0 0
Joddler 26-04-2011 10:52:30

Jah jeg syntes nu også der mangler lidt fakta her!!!
Google spørg dig om tilladelse som det første når du startet din telefon op første gang!! du har et valg her....

Læs evt. lige denne artikel der fornemt forklarer hvordan det hænger sammen på en android telefon:

http://www.androidcentral.com/editorial-if-you-want-know-where-ive-been-all-you-have-do-ask

og nu har jeg kigget lidt inde på reuters, og jeg kan ikke finde den omtalte artikel? et direkte link evt??

Syntes det lugter langt væk af dårlig journalistik!?

0 0
Joddler 26-04-2011 10:55:14

der findes endda programmer på Android marked, der tillader dig at kigge i dine optagede data, ganske gratis: https://market.android.com/details?id=ch.rrelmy.android.locationcachemap&feature=search_result

https://market.android.com/details?id=com.bafflesoft.locationcache.viewer&feature=search_result

0 0
PJ 26-04-2011 17:49:19

Eller man kan bruge googles dashboard (google.com/dashboard ) hvor de viser hvad de har samlet om din konto.
Som google selv siger, det kan godt være nogen syntes det er lidt uhyggeligt, men det ville da være mere uhyggeligt hvis det blev gjort og du ikke havde mulighed for at se det (som alle de andre), her kan du beslutte om du vil gøre noget ved det eller om du er ligeglade.

0 0
Mads 26-04-2011 11:53:50

Kender du nogen der ikke kræver en rooted device?

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 15:25:27

For at få adgang til de data skal den være rooted(efter mine oplysninger) ;)

0 0
Joddler 26-04-2011 13:04:32

Ikke umiddelbart, prøv at tjekke http://www.market.android.com

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 10:35:19

Du glemte lige at skrive at Android faktisk spørger brugeren om de må. Og har man sagt ja kan man til enhver tid slå det fra. Og der er heller ikke noget hemmeligt ved det da Google er helt åben om at de gør det. Og så længe at vi kan sige nej tak så er det ikke et problem.


Faktisk er det meget få data der bliver liggende på grund af at der er plads til få records. De bliver heller ikke overført til PC'en lige som IOS data.

Men vigtigt er det at man som journalist får fortalt hele historien i stedet for at klippe i den på denne måde. Det klæder ikke Mobilsiden

0 0
PJ 26-04-2011 16:00:52

Mobilsiden burde overveje om de ønsker at være et spamsite - som nu, men en strid strøm af "nyheder" uden dybte, kildekritisk og analyse, eller om det måske ville gå ned på 5 historie om dage som rent faktisk er unikke og ikke at finde på 500 andre sites.

Ja det er noget pladder bare at sige Android holder øje, man kan slå det til - man kan slå det fra. Mig bekendt kan man ikke slå det fra på Apples ting, kun ved helt at udlade at have dem kan man undgå det.

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 17:05:56

jeg er enig med dig :) men jeg er bange for at Mobilsiden overser at der faktisk er megen saglig kritik af deres artikler. Eller rettere sådan virker det!

0 0
Karim 26-04-2011 10:12:18

kommer det som nogle overraskelse??? google kommer jo ud og spørg om de må tracke din posions

0 0
John 26-04-2011 21:15:21

Iphone spørger om det samme. Der kommer en prompt, hver gang en ny applikation vil bruge din position. Det hedder lokationstjenester. Man kan slå det helt fra eller man kan vælge hvilke programmer, der må tracke ens position..
Når den så gør det alligevel, gør Android det måske også alligevel. Det er vel det historien drejer sig om.

0 0
Shawn S. Ø 27-04-2011 08:42:53

Nej det gør Android nemlig ikke og det er historien ;)

0 0